Державна программа "Онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населенню

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2006
Hauptverfasser: Шалімов, С.О., Литвиненко, О.О., Федоренко, З.П., Ліщишина, О.М., Журбенко, А.В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут експериментальної патології, онкології і радіобіології ім. Р. Є. Кавецького 2006
Schlagworte:
Online Zugang:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/2205
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Державна программа "онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населленю / С.О. Шалімов, О.О. Литвиненко, З.П. Федоренко, О.М. Ліщишина, А.В. Журбенко // Онкологія. — 2006. — Т. 8, N 4. — С. 379-385. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-2205
record_format dspace
spelling irk-123456789-22052008-10-24T15:41:40Z Державна программа "Онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населенню Шалімов, С.О. Литвиненко, О.О. Федоренко, З.П. Ліщишина, О.М. Журбенко, А.В. Информация 2006 Article Державна программа "онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населленю / С.О. Шалімов, О.О. Литвиненко, З.П. Федоренко, О.М. Ліщишина, А.В. Журбенко // Онкологія. — 2006. — Т. 8, N 4. — С. 379-385. — укр. 1562-1774,0204-3564 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/2205 uk Iнститут експериментальної патології, онкології і радіобіології ім. Р. Є. Кавецького
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Информация
Информация
spellingShingle Информация
Информация
Шалімов, С.О.
Литвиненко, О.О.
Федоренко, З.П.
Ліщишина, О.М.
Журбенко, А.В.
Державна программа "Онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населенню
format Article
author Шалімов, С.О.
Литвиненко, О.О.
Федоренко, З.П.
Ліщишина, О.М.
Журбенко, А.В.
author_facet Шалімов, С.О.
Литвиненко, О.О.
Федоренко, З.П.
Ліщишина, О.М.
Журбенко, А.В.
author_sort Шалімов, С.О.
title Державна программа "Онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населенню
title_short Державна программа "Онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населенню
title_full Державна программа "Онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населенню
title_fullStr Державна программа "Онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населенню
title_full_unstemmed Державна программа "Онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населенню
title_sort державна программа "онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населенню
publisher Iнститут експериментальної патології, онкології і радіобіології ім. Р. Є. Кавецького
publishDate 2006
topic_facet Информация
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/2205
citation_txt Державна программа "онкологія": підсумки 2005 року та напрямки подальшого розвитку онкологічної допомоги населленю / С.О. Шалімов, О.О. Литвиненко, З.П. Федоренко, О.М. Ліщишина, А.В. Журбенко // Онкологія. — 2006. — Т. 8, N 4. — С. 379-385. — укр.
work_keys_str_mv AT šalímovso deržavnaprogrammaonkologíâpídsumki2005rokutanaprâmkipodalʹšogorozvitkuonkologíčnoídopomoginaselennû
AT litvinenkooo deržavnaprogrammaonkologíâpídsumki2005rokutanaprâmkipodalʹšogorozvitkuonkologíčnoídopomoginaselennû
AT fedorenkozp deržavnaprogrammaonkologíâpídsumki2005rokutanaprâmkipodalʹšogorozvitkuonkologíčnoídopomoginaselennû
AT líŝišinaom deržavnaprogrammaonkologíâpídsumki2005rokutanaprâmkipodalʹšogorozvitkuonkologíčnoídopomoginaselennû
AT žurbenkoav deržavnaprogrammaonkologíâpídsumki2005rokutanaprâmkipodalʹšogorozvitkuonkologíčnoídopomoginaselennû
first_indexed 2025-07-02T05:33:09Z
last_indexed 2025-07-02T05:33:09Z
_version_ 1836512067197075456
fulltext ИНФОРМАЦИЯ 379О Н К О Л О Г И Я • Т. 8 • № 4 • 2 0 0 6 Злоякісні новоутворення — одна з найнебезпеч- ніших медико-біологічних і соціально-економіч- них проблем в Україні. Захворюваність і смертність внаслідок раку постійно зростає у зв’язку з несприят- ливою екологічною ситуацією та значним старін- ням населення. За уточненими даними Національ- ного канцер-реєстру кількість нових випадків раку в 2004 р. досягла 161 864, захворюваность станови- ла 341,2 на 100 тис. населення, кількість померлих внаслідок злоякісних новоутворень — 88 885 осіб, або 187,4 на 100 тис. населення. За оперативними даними Центру медичної ста- тистики МОЗ України кількість зареєстрованих ви- падків злоякісних новоутворень у 2005 р. становила 157 170, захворюваність — 333,7 на 100 тис. населен- ня, кількість зареєстрованих смертей внаслідок зло- якісних новоутворень — 86 339 або 183,3 на 100 тис. населення. Смертність до року в 2005 р. становила 37,0%. Рівень охоплення хворих онкологічного про- філю спеціальним лікуванням підвищився від 62,4 до 63,8%. Показник морфологічної верифікації зло- якісних новоутворень досягав 78,1%. У 2005 р. в Україні функціонувало 42 онколо- гічних диспансери, 2 міські онкологічні лікарні, 741 онкологічне відділення та кабінет, у спеціалі- зованій та загальнолікувальній мережі — 79 радіо- логічних відділень та кабінетів. Лікування хворих онкологічного профілю в 2005 р. здійснювалось на 11 917 ліжках (у тому числі 9234 онкологічних та 2683 радіологічних). Забезпеченість ліжками стано- вила 2,5 на 10 тис. населення, або 75,7 на 1000 хво- рих. Кількість ліжок у ліжковому фонді для ліку- вання хворих онкологічного профілю в Україні в 2005 р. збільшилась на 137 ліжок, або на 1,2% порів- няно з 2004 р. Виконання постанови Кабінету Міністрів Украї- ни від 29.03.2002 р. № 392 «Про затвердження Дер- жавної програми «Онкологія» на 2002–2006 рр.» у закладах охорони здоров’я протягом 2005 р. від- бувалось шляхом виконання комплексу заходів, пе- редбачених спільними наказами МОЗ України та АМН України від 12.06.2002 р. № 211/47 «Про за- твердження заходів МОЗ України та АМН України щодо виконання Державної програми «Онкологія» на 2002–2006 рр.» від 28.12.2002 р. № 497/113 «Про затвердження першочергових заходів МОЗ Украї- ни та АМН України щодо профілактики та ліку- вання передраку та раку молочної залози на 2003– 2006 рр.». Крім того, продовжували діяти регіональ- ні програми, що передбачали вирішення найбільш актуальних для регіонів проблем з покращання он- кологічної допомоги населенню у межах Державної програми «Онкологія» (далі — Програма). Щоквар- тальний моніторинг виконання Програми відбував- ся відповідно до Наказу МОЗ України та АМН Украї- ни від 04.01.2005 р. № 1/2 «Про внесення змін до на- казу МОЗ України та АМН України від 12.06.2002 р. № 211/47 «Про затвердження заходів МОЗ Украї- ни та АМН України щодо виконання Державної програми«Онкологія» на 2002–2006 рр.» та нака- зу МОЗ України та АМН України від 28.12.2002 р. № 497/113 «Про затвердження першочергових за- ходів МОЗ України та АМН України щодо профілак- тики та лікування передраку та раку молочної залози на 2003–2006 рр.». Необхідно відзначити, що основ- ним недоліком повноцінного моніторингу є несвоє- часне представлення звітів з регіональних управлінь охорони здоров’я. На виконання розділу програми «Первинна про- філактика онкопатології» cанітарно-епідеміологіч- на служба здійснювала постійний моніторинг рів- ня забруднення атмосферного повітря, питної води, водоймищ, продуктів харчування, будівельних ма- теріалів, виробничих приміщень канцерогенними вуглеводнями, солями важких металів, радіонуклі- дами. За даними з 16 областей у 2005 р. проведено 215 125 аналізів забруднення довкілля шкідливими речовинами. У Дніпропетровській області розроб- лена екологічна карта, на якій відображені характе- ристики усіх шкідливих компонентів навколишньо- го середовища та стан здоров’я людини. Санітарно- епідеміологічна служба Запорізької області разом з представниками органів місцевого самоврядування, фахівцями Міністерства екології і Інституту гігієни та медичної екології ім. О.М. Марзеєва АМН Укра- їни брали участь у другому етапі проекту з оцінки ризиків для здоров’я населення Запоріжжя від за- бруднення атмосферного повітря викидами про- мислових підприємств зі збільшенням кількості до- Державна програма «онкологія»: піДсумки 2005 року та напрямки поДальшого розвитку онкологічної Допомоги населенню1 С.О. Шалімов О.О. Литвиненко З.П. Федоренко О.М. Ліщишина А.В. Журбенко Інститут онкології АМН України, Київ, Україна 1Інформація про хід виконання Державної програми «Онкологія» за 2002–2004 рр. наведена у журналі «Онко- логия» у 2005 р., Т. 7, № 2, с. 179–185. ИНФОРМАЦИЯ 380 О Н К О Л О Г И Я • Т. 8 • № 4 • 2 0 0 6 сліджених джерел викидів. У Волинській області з метою запобігання і зменшення забруднення атмос- ферного повітря здійснюється будівництво об’їзних автомагістралей для виведення з центральних ву- лиць населених пунктів вантажного і транзитного транспорту, частина автомобілів працює на зрід- женому газі, проводиться контроль відпрацьова- них газів з видачею талонів токсичності на постах діагностики двигунів, озеленення вулиць, житло- вих кварталів. У Донецькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Полтавській, Херсонській облас- тях за порушення санітарних норм до адміністра- тивної відповідальності притягнено посадових осіб, накладено штрафи, призупинена експлуата- ція об’єктів, на яких не дотримувались вимог сані- тарного законодавства. У Дніпропетровській області розроблено та впроваджено комплексну довгострокову програ- му охорони навколишнього середовища та раціо- нального використання природних ресурсів на 2002–2010 рр., в якій передбачено виконання пер- шочергових заходів у галузі охорони довкілля облас- ті. Також розроблена програма розвитку транспорт- ного комплексу на період до 2006 р., що передбачає заходи з покращання якості та екологічної безпеки автотранспортних засобів. У Херсонській області затверджена «Програма екологічного моніторингу навколишнього природного середовища на 2004– 2009 рр.», виконується програма «Екологія 2005». Щорічно держсанепідслужбою області у Скадовсь- кому та Каланчацькому районах проводиться науко- во-практична робота з вивчення забруднення заток Чорного моря дренажно-скидними водами з рисо- вих чеків. Вживаються заходи щодо зменшення за- бруднення довкілля канцерогенними речовинами з використанням сучасних технологічних можли- востей; залучаються добровільні об’єднання, у тому числі молодіжні організації як громадські інспекто- ра стану забруднення довкілля. Відповідно до завдань розділу Програми «Вто- ринна профілактика та рання діагностика онкопа- тології» продовжуються заходи з виявлення хворих з передраковою патологією, формування диспан- серного нагляду та оздоровлення груп підвищеного ризику щодо онкологічних захворювань. При про- веденні профілактичних оглядів населення, у тому числі декретованого контингенту, рівень активно- го виявлення хворих онкологічного профілю ста- новив вище 23,0%. Питання виявлення та лікуван- ня хворих на передпухлинні захворювання заслу- ховують на засіданнях колегій Управління охорони здоров’я областей та районів, на протиракових ко- місіях, засіданнях наукових товариств. Для поліпшення рівня своєчасної діагностики раку фахівці обласних онкодиспансерів надають консультативну допомогу лікарям загально-ліку- вальної мережі з питань формування груп ризику, їх санації та здійснення диспансерного нагляду, прак- тикуються виїзні форми роботи спеціалістів-онко- логів у райони області. Згідно з наказом Міністерства охорони здоров’я України № 677 від 31.12.2004 р. «Про затверджен- ня галузевої програми «Скринінг патології шийки матки» за даними 21 обласного управління охоро- ни здоров’я, міського управління здоров’я Київсь- кої та Севастопольської держадміністрацій цито- логічними обстеженнями у 2005 р. було охоплено 7 781 937 жінок віком від 18 років. Завдяки проведе- ним цитологічним дослідженням рівень активного виявлення раку шийки матки підвищився від 41,8 до 47,8%. Комплекс скринінгових програм діє у До- нецькій, Дніпропетровській, Житомирській, Закар- патській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київсь- кій, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Ми- колаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Харківській, Херсонській, Черкаській, Чернівець- кій, Чернігівській областях, Києві та Севастополі. Про запровадження скринінгових програм з метою раннього виявлення передпухлинних захворювань та злоякісних новоутворень візуальних локалізацій повідомляють з АР Крим, Миколаївської, Одеської, Рівненської, Сумської, Харківської, Хмельницької областей та Києва. Скринінг злоякісної пухлини шийки матки та молочної залози запроваджено в АР Крим, Дніпропетровській, Житомирській, Київсь- кій, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Ми- колаївській, Рівненській, Сумській, Херсонській, Черкаській, Чернігівській областях. У Закарпатській та Івано-Франківській областях проводять скринін- гову мамографію у жінок з застосуванням пересув- ного мамографа. Розпочато скринінгові програми щодо виявлення раку прямої кишки у Кіровоград- ській, Рівненській, Сумській, Чернівецькій облас- тях. У Львівській області проводиться флюорогра- фічний скринінг раку легені. Обласні онкологічні заклади проводять постій- ну роботу з підвищення рівня обізнаності з онколо- гії медичних працівників закладів загальнолікуваль- ної мережі шляхом проведення короткотермінових курсів, семінарів, конференцій, засідань, виїздів на місця з метою надання організаційно-методичної, консультативної допомоги, до яких залучають спів- робітників кафедр та курсів онкології вищих ме- дичних навчальних закладів (АР Крим — 1 науко- во-практична конференція, Львівська область — 1; Дніпропетровська — 11 виїзних конференцій, Івано- Франківська — 1 конференція; Донецька область — 4 засідання; Київська — 25 перевірок; Миколаївсь- ка — 58, Чернігівська — 36 виїздів; Одеська — 5-денні курси для лікарів лікувально-профілактичних за- кладів; Сумська область — 8 семінарів; Харківська — 2 виїзних курси; Київ — 10 лекцій). Фахівці-онко- логи беруть участь у роботі атестаційних комісій з присвоєння кваліфікаційних категорій лікарям за- гальнолікувальних закладів для з’ясування рівня їх знань з питань онкології. ИНФОРМАЦИЯ 381О Н К О Л О Г И Я • Т. 8 • № 4 • 2 0 0 6 З метою поліпшення стану діагностики та лі- кування хворих на передрак і рак молочної залози створюється мережа мамологічних кабінетів та ма- мологічних відділень у лікувально-профілактичних закладах. Підготовка лікарів для роботи у мамологіч- них кабінетах та відділеннях здійснюється на базах Інституту онкології АМН України, кафедр онколо- гії та клінік провідних онкологічних закладів. На виконання розділу Програми «Діагностика онкопатології» запроваджують на рівні первинної медично-санітарної допомоги регіональні стандар- ти діагностики злоякісних новоутворень. Морфо- логічна верифікація діагнозу здійснюється у 78,1% хворих, що дозволяє отримувати правильне уявлен- ня про характер злоякісного процесу та призначати адекватне лікування. У Дніпропетровській облас- ті впроваджена прицільна аспіраційна тонкоголь- на біопсія, трепан-біопсія, імуногістохімічні до- слідження раку молочної залози, диференціальна діагностика низькодиференційованих раків, фено- типування захворювань лімфатичної системи. У До- нецькій області впроваждено iмуногiстологiчне до- слiдження естрогенових та прогестеронових рецеп- торiв пухлин при раку молочної залози. Визначення онкомаркерів при захворюваннях шлунково-киш- ково тракту, молочної залози, шийки матки, яєч- ників, щитовидної залози, передміхурової залози; бронхоскопічне обстеження легень; фіброскопія шлунка; визначення естрогенових та прогестеро- нових рецепторів при злоякісному новоутворенні молочної залози проводять у Чернівецькій області. Гістохімічні методи діагностики застосовують в АР Крим, Київській області та у Києві. За рахунок місцевих бюджетів в АР Крим, Вінни- цькій, Донецькій, Закарпатській, Одеській областях придбано діагностичне обладнання для онкологіч- них закладів. Оснащення сучасною діагностичною технікою (апаратурою) дозволило покращити ма- теріально-технічну базу онкологічних закладів для забезпечення гарантованого обсягу діагностичної допомоги (ендоскопічної, рентгендіагностичної, ультразвукової) в АР Крим, Вінницькій, Дніпропет- ровській, Донецькій, Закарпатській, Івано-Фран- ківській, Луганській, Львівській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій облас- тях. Стан діагностики та своєчасного виявлення зло- якісних новоутворень контролюється та аналізуєть- ся обласними онкологічними закладами, вивчають- ся випадки виявлення раку у задавнених стадіях, особливо візуальних локалізацій, результати аналі- зу розглядаються на протиракових експертних ко- місіях, колегіях управлінь охорони здоров’я, това- риствах онкологів тощо. Вирішення завдань розділу Програми «Лікуван- ня онкопатології» є дуже актуальним для покращан- ня якості та подовження життя хворих онкологіч- ного профілю. Завдяки забезпеченню онкологічних закладів хіміопрепаратами, препаратами супроводу, що за- куповують за кошти державного та місцевих бюд- жетів у рамках програми «Онкологія», можливості лікування хворих онкологічного профілю поліпшу- ються. З метою забезпечення виконання стандар- тів лікування хворих онкологічного профілю з Дер- жавного бюджету на медикаменти в 2002 р. виділено 26,97 млн грн., у 2003 р. — 105,65 млн грн., у 2004 р. — 117,38 млн грн., у 2005 р. — 105,39 млн грн. Слід від- значити значне коливання рівня фактичного фі- нансування відносно запланованого (табл. 1). Ще більше коливались обсяги фінансування закупівлі препаратів першої лінії (табл. 2). Таблиця 1 Придбання лікарських засобів для лікування хворих онкологіч­ ного профілю за кошти центрального бюджету в 2002–2005 рр. Роки План (млн грн.) Факт (млн грн.) Рівень фінансування від запланованого Всього 459,4 355,5 0,8 2002 114,7 27,0 0,2 2003 114,7 105,7 0,9 2004 115,0 117,4 1,0 2005 115,0 105,4 0,9 Таблиця 2 Співвідношення закупок груп препаратів за кошти центрального бюджету Роки Препарати І лінії Препарати наступних ліній абс. число (тис. грн.) питома вага (%) питома вага (тис. грн.) питома вага (%) 2002 3845598,5 33,0 7792901,5 67,0 2003 22451209,8 29,3 54175085,3 70,7 2004 17840609,5 21,6 64736097,4 78,4 2005 9241953,5 13,6 58627033,9 86,4 Онкологічні заклади забезпечувались сучасним медичним обладнанням для лікування та реабілітації хворих онкологічного профілю. У 2003 р. закуплено 3 апарати для дистанційної променевої терапії за- гальною вартістю 9 млн грн. У 2004 р.сума для фі- нансування централізованих закупок обладнання для онкологічних закладів становила 44,58 млн грн., у 2005 р. — 85,76 млн грн. Також відзначимо нерівно- мірність виконання планів з фінансування (табл. 3–8). На нашу думку, при продовженні загальнодержавної програми боротьби з онкологічною патологією необ- хідно вжити заходів до вирівнювання стану матеріаль- но-технічної бази онкологічних диспансерів. Таблиця 3 Придбання обладнання за кошти центрального бюджету в 2002–2005 рр. Роки План (млн грн.) Факт (млн грн.) Рівень фінансування від запланованого, % Всього 111,0 139,4 125,5 2003 34,8 9,0 25,9 2004 38,1 44,6 117,0 2005 38,1 85,8 225,1 Здійснена остаточна редакція «Клінічних прото- колів спеціалізованої допомоги хворим на злоякіс- ні новоутворення» і передана до Міністерства охо- рони здоров’я України. Згідно з завданями програми у штатний розпис більшості онкологічних закладів введена посада ліка- ря-психотерапевта. Для надання медичної паліативної допомоги хворим у термінальній стадії хвороби ство- рено 10 хоспісів та хоспісних відділеннь у 8 регіонах. В інших регіонах хворі для паліативної допомоги гос- піталізуються у заклади загально-лікувальної мережі. ИНФОРМАЦИЯ 382 О Н К О Л О Г И Я • Т. 8 • № 4 • 2 0 0 6 Таблиця 4 Обладнання, що закуплено за кошти центрального бюджету згідно з програмою «Онкологія» в 2003–2005 рр. № з/п Найменування обладнання План закупівлі Фактично закупле­ но за кошти цент­ рального бюджету це нт ра ль но го бю дж ет у мі сц ев их бю дж ет ів 20 03 20 04 20 05 Вс ьо го 1 Апарати для променевої терапії 20 20 3 10 5 18 у тому числі для дистанційної променевої терапії 20 20 3 10 3 16 для контактної променевої те­ рапії 2 2 2 Система планування для ди­ станційної радіотерапії 10 10 3 Джерела випромінювання для гамма­терапевтичних апаратів 64 15 9 24 4 Лінійний прискорювач елект­ ронів 1 1 5 Комп’ютерні томографи 27 8 8 6 Рентгендіагностична апаратура, у тому числі пересувна 20 1 81 82 7 Пересувні флюоромамографіч­ ні кабінети 4 20 24 8 Мамографи 23 11 20 31 9 Гамма­камера 1 1 10 Система магнітно­резонансної діагностики 2 2 11 УЗД­апарати 57 24 5 29 12 Ендоскопи 167 21 93 114 З метою отримання інформації про діяльність он- кологічних закладів, стану лікування хворих онко- логічного профілю та раціональності використання їх матеріально-технічної бази, у 16 провідних онко- логічних клініках впроваджено сучасну інформацій- ну технологію лікарняного канцер-реєстру. Про- тиракові заходи у регіонах України здійснюються згідно з завданнями програми «Онкологія» і вклю- чають заходи з первинної та вторинної профілакти- ки, діагностики та лікування раку, санітарно-про- світницької роботи. Розділ «Організація онкологічної допомоги та інформаційно-аналітичного забезпечення». Для отримання інформації про ефективність основних заходів протиракової боротьби закінчено створен- ня єдиного інформаційного онкологічного сере- довища на рівні популяції. Мережа популяційних канцер-реєстрів, що працює за єдиною інформа- ційною технологією і створена в Інституті онколо- гії АМН України, охопила усі регіони України. Кан- цер-реєстри здійснюють інформаційно-аналітичну підтримку діяльності органів управління охорони здоров’я, ведуть постійний моніторинг рівня ура- ження населення злоякісними новоутвореннями, отримані дані — основа для планування розвитку онкологічної служби, її матеріально-технічного та кадрового забезпечення, об’єму та структури ліж- кового фонду. Інформаційно-аналітичні матеріали лікарняних канцер-реєстрів щорічно публікуються у Бюлетені Національного канцер-реєстру України, який розповсюджується в усі регіони. Оцінку ефективності протиракової боротьби у регіонах та стану виконання основних завдань про- грами «Онкологія» регулярно аналізують та заслухо- вують на колегіях управлінь охорони здоров’я, засі- даннях протиракових комісій, відображуюють у від- повідних директивних документах. Розділ «Наукове забезпечення програми». Нау- ковий супровід Програми здійснюється інститутами Таблиця 5 Обсяг фінансування державних закупівель медичного обладнання для діагностики та лікування хворих онкологічного профілю за 2003–2005 рр. № з/п Адміністративна територія Заплановано згідно з пас­ портом Програ­ ми, тис. грн. Фактичний обсяг фінансування за­ купівлі медичного обладнання Обсяг витрат на закупівлю медичного обладнання для онкологічних закладів тис. грн. % до обсягу передбаченого паспортом Програми тис. грн. % від фактичного обсягу 1 АР Крим 6280,1 6031,3 96,0 3721,1 61,7 2 Вінницька 5481,5 5265,8 96,1 2542,0 48,3 3 Волинська 2366,7 1976,0 83,5 1807,9 91,5 4 Дніпропетровська 9393,6 5515,2 58,7 3463,4 62,8 5 Донецька 13311,6 9678,4 72,7 8988,4 92,9 6 Житомирська 3307,7 7501,1 226,8 5029,4 67,0 7 Закарпатська 2087,4 7252,4 347,4 1767,4 24,4 8 Запорізька 5741,4 2363,3 41,2 568,5 24,1 9 Івано­Франківська 2860,9 2636,7 92,2 2339,2 88,7 10 Київська 5028,0 1587,8 31,6 250,0 15,7 11 Кіровоградська 2785,4 1845,2 66,2 457,4 24,8 12 Луганська 6370,5 2951,6 46,3 682,0 23,1 13 Львівська 6788,1 2484,0 36,6 682,7 27,5 14 Миколаївська 3906,0 2995,4 76,7 1850,9 61,8 15 Одеська 7043,5 6472,3 91,9 749,8 11,6 16 Полтавська 4763,7 1695,4 35,6 1517,4 89,5 17 Рівненська 2305,2 2290,0 99,3 1100,3 48,0 18 Сумська 3923,2 2226,4 56,7 1131,5 50,8 19 Тернопільська 2890,4 2299,1 79,5 499,9 21,7 20 Харківська 7628,1 2651,0 34,8 1260,4 47,5 21 Херсонська 3281,8 2539,1 77,4 1410,8 55,6 22 Хмельницька 3557,8 2868,1 80,6 1015,9 35,4 23 Черкаська 4033,7 4971,4 123,2 4074,4 82,0 24 Чернівецька 2276,6 5301,2 232,9 4100,0 77,3 25 Чернігівська 3278,0 2857,9 87,2 550,4 19,3 26 м. Київ 7305,73 34686,8 474,8 32081,7 92,5 27 м. Севастополь 1544,30 908,3 58,8 409,5 45,1 Заклади центрального підпорядкування 8693,0 Всього 138233,7 131850,7 95,4 84051,8 63,7 ИНФОРМАЦИЯ 383О Н К О Л О Г И Я • Т. 8 • № 4 • 2 0 0 6 АМН України та кафедрами онкології вищих медич- них навчальних закладів та закладів післядиплом- ної освіти. При конкурсному відборі запитів на фі- нансування проектів науково-дослідних робіт вра- ховується пріоритетність визначення нових даних з епідеміології, етіології, патогенезу злоякісних но- воутворень, наукового обґрунтування заходів щодо вторинної та третинної профілактики, сучасних ме- тодів діагностики та лікування, методів біотерапії раку, вивчення генетичних та імунологічних особ- ливостей пухлинного процесу та їх корекції. Інститут онкології АМН України проводить до- слідження на тему «Розробка технології одержан- ня пухлиноіндукованих трансферфакторних білків Таблиця 6 Обсяг фінансування державних закупівель медичного обладнання для діагностики та лікування хворих онкологічного профілю у 2003 р. № з/п Адміністративна територія Заплановано згідно з паспор­ том Програми, тис. грн. Фактичний обсяг фінансування за­ купівлі медичного обладнання Обсяг витрат на закупівлю медичного обладнання для онкологічних закладів тис. грн. % до обсягу, передбачено­ го паспортом програми тис. грн. % від фактичного обсягу 1 АР Крим 437,2 2966,6 678,6 2966,6 100 2 Вінницька 383,5 3 Волинська 161,4 4 Дніпропетровська 641,2 5 Донецька 924,1 2966,6 321,0 2966,6 100 6 Житомирська 234,9 7 Закарпатська 144,1 8 Запорізька 403,4 9 Івано­Франківська 196,3 10 Київська 352,9 11 Кіровоградська 190,9 12 Луганська 442,9 13 Львівська 460,6 14 Миколаївська 267,3 15 Одеська 482,7 16 Полтавська 351,8 17 Рівненська 160,8 18 Сумська 272,8 19 Тернопільська 201,7 20 Харківська 527,7 21 Херсонська 235,1 22 Хмельницька 250,4 23 Черкаська 282,2 24 Чернівецька 156,3 25 Чернігівська 231,4 26 м. Київ 502,6 3022,2 601,3 3022,2 100 27 м. Севастополь 104,3 Всього 9000,0 8955,4 99,5 8955,4 100 Таблиця 7 Обсяг фінансування державних закупівель медичного обладнання для діагностики та лікування хворих онкологічного профілю у 2004 р. № з/п Адміністративна територія Заплановано, тис. грн. Фактичний обсяг фінансу­ вання закупівлі медичного обладнання Обсяг витрат на закупівлю медичного обладнання для онкологічних закладів згідно з паспортом Програми додаткові видатки разом тис. грн. % до обсягу, перед­ баченого паспор­ том Програми тис. грн. % від фактичного обсягу 1 АР Крим 571,2 1117,8 1689,0 1159,8 68,7 55,0 4,7 2 Вінницька 501,1 980,5 1481,5 3 Волинська 210,9 412,7 623,6 1050,0 168,4 1050,0 100,0 4 Дніпропетровська 837,8 1639,4 2477,2 499,9 20,2 499,9 100,0 5 Донецька 1207,5 2362,8 3570,3 2099,8 58,8 2099,8 100,0 6 Житомирська 306,9 600,5 907,4 1049,8 115,7 7 Закарпатська 188,3 368,4 556,7 940,0 168,9 940,0 100,0 8 Запорізька 527,0 1031,3 1558,4 9 Івано­Франківська 256,4 501,8 758,2 1049,8 138,5 1049,8 100,0 10 Київська 461,1 902,2 1363,3 11 Кіровоградська 249,4 488,0 737,5 110,0 14,9 55,0 50,0 12 Луганська 578,7 1132,3 1711,0 13 Львівська 601,9 1177,7 1779,6 14 Миколаївська 349,3 683,5 1032,7 1050,0 101,7 940,0 89,5 15 Одеська 630,7 1234,2 1864,9 16 Полтавська 459,7 899,5 1359,2 17 Рівненська 210,1 411,2 621,3 1159,8 186,7 1049,8 90,5 18 Сумська 356,5 697,5 1054,0 110,0 10,4 110,0 100,0 19 Тернопільська 263,5 515,7 779,2 499,9 64,2 499,9 100,0 20 Харківська 689,5 1349,2 2038,8 21 Херсонська 307,1 601,0 908,1 499,9 55,1 499,9 100,0 22 Хмельницька 327,2 640,2 967,4 1549,9 160,2 995,0 64,2 23 Черкаська 368,7 721,5 1090,2 24 Чернівецька 204,3 399,7 604,0 25 Чернігівська 302,3 591,5 893,8 1549,8 173,4 499,9 32,3 26 м. Київ 656,8 1285,2 1942,0 28710,0 1478,4 28710,0 100,0 27 м. Севастополь 136,2 266,6 402,8 Заклади центрального підпорядкування 2940,0 5753,0 8693,0 Всього 14700,0 28765,0 43465,0 43088,6 99,1 39054,2 90,6 ИНФОРМАЦИЯ 384 О Н К О Л О Г И Я • Т. 8 • № 4 • 2 0 0 6 та експериментальне обгрунтування їх застосуван- ня для формування протипухлинної резистентності організму», Інститут урології АМН України виконує науково-дослідну роботу «Розробка і впровадження методів комплексної біотерапії раку нирки на під- ставі визначення чутливості до гормонів та вакци- нотерапії». Фінансування зазначених науково-до- слідних робіт відбувається у межах Програми і сума для фінансуваня у 2005 р. становила 175,8 тис. грн. Разом з тим вирішенню завдань покращання якості та ефективності онкологічної допомоги присвяче- на велика кількість наукових робіт, що мають поза- програмне фінансування. З метою виконання розділу «Підготовка кадрів» проводиться підвищення кваліфікації лікарів-он- кологів (1 раз на 5 років) у закладах післядиплом- ної освіти на передатестаційних курсах згідно з за- явками онкологічних закладів. Особлива увага приділяється підвищенню он- кологічної грамотності первинної ланки лікуваль- них закладів — фельдшерів, акушерок ФАПів, аку- шерок оглядових кабінетів, лікарів амбулатор- но-поліклінічного прийому на базі онкологічних диспансерів на короткотермінових курсах та на виїз- них семінарах, конференціях, школах. Головні позаштатні онкологи управління охоро- ни здоров’я в областях залучаються до роботи ко- місій при атестації лікарів усіх профілів, їх знання з онкології враховуються при присвоєнні кваліфіка- ційних категорій. Питання комплектування онкологічних закладів лікарями та середнім медичним персоналом потре- бують подальшого вирішення, гострою залишається проблема укомплектування посад районних онколо- гів та їх підготовки з онкології, від 15 до 30% районних онкологів не мають підготовки з онкології, що нега- тивно впливає на якість їх роботи, 50% і більше посад районних онкологів укомплектовано сумісниками на 0,5 ставки або взагалі не укомплектовані. Для виконання розділу «Санітарно-просвіт- ницька робота» з метою поліпшення рівня онко- логічних знань населення та медичних працівників застосовуються різні форми санітарної просвіти з використанням засобів масової інформації, видан- ня популярних брошур, буклетів, проведення шкіл здоров’я, днів онколога. Згідно з указом Президен- та України та наказу МОЗ України 20 жовтня 2005 р. вперше проведений Всеукраїнський день боротьби з захворюваннями на рак молочної залози; протя- гом усього року питанням профілактики і лікування цієї патології приділялась особлива увага: проведе- но 56 виступів фахівців на телебачені, 113 виступів по радіо, 26 кінодемонстрацій на тему раку молоч- ної залози, 12 конференцій, надруковано 289 статей у газетах, прочитано 907 лекцій для населення. Про- ведено акції «Круглий стіл», школи з навчання жінок методом самообстеження,«Гарячі лінії»,«Телефони довіри», тематичні вечори. 15 жовтня у Києві прове- дена акція« Один день пішки заради життя»; у рам- ках програми фірмою «Avon» проведена акція по збору коштів на придбання мамографічного мобіль- ного комплексу, який згодом закуплено та переда- но до Черкаського обласного онкологічного дис- пансеру для надання медичної допомоги жінкам у сільській місцевості. Таблиця 8 Обсяг фінансування державних закупівель медичного обладнання для діагностики та лікування хворих онкологічного профілю у 2005 р. № з/п Адміністративна територія Заплановано згідно з пас­ портом Про­ грами, тис. грн Фактичний обсяг фінансування за­ купівлі медичного обладнання Обсяг витрат на закупівлю медичного обладнання для онкологічних закладів тис. грн % до обсягу передбачено­ го паспортом Програми тис. грн % від фактичного обсягу 1 АР Крим 4153,9 1904,9 45,9 699,5 36,7 2 Вінницька 3616,5 5265,8 145,6 2542,0 48,3 3 Волинська 1581,7 926,0 58,6 757,9 81,8 4 Дніпропетровська 6275,3 5015,3 79,9 2963,5 59,1 5 Донецька 8817,2 4612,0 52,3 3922,0 85,0 6 Житомирська 2165,5 6451,3 297,9 5029,4 78,0 7 Закарпатська 1386,6 6312,4 455,2 827,4 13,1 8 Запорізька 3779,7 2363,3 62,5 568,5 24,1 9 Івано­Франківська 1906,4 1586,9 83,2 1289,4 81,3 10 Київська 3311,8 1587,8 47,9 250,0 15,8 11 Кіровоградська 1857,1 1735,2 93,4 402,4 23,2 12 Луганська 4216,6 2951,6 70,0 682,0 23,1 13 Львівська 4547,9 2484,0 54,6 682,7 27,5 14 Миколаївська 2606,0 1945,4 74,7 910,9 46,8 15 Одеська 4696,0 6472,3 137,8 749,8 11,6 16 Полтавська 3052,6 1695,4 55,5 1517,4 89,5 17 Рівненська 1523,1 1130,2 74,2 50,5 4,5 18 Сумська 2596,4 2116,4 81,5 1021,5 48,3 19 Тернопільська 1909,5 1799,2 94,2 20 Харківська 5061,6 2651,0 52,4 1260,4 47,5 21 Херсонська 2138,6 2039,2 95,4 910,9 44,7 22 Хмельницька 2340,0 1318,2 56,3 20,9 1,6 23 Черкаська 2661,3 4971,4 186,8 4074,4 82,0 24 Чернівецька 1516,3 5301,2 349,6 4100,0 77,3 25 Чернігівська 2152,8 1308,2 60,8 50,5 3,9 26 м. Київ 4861,1 2954,7 60,8 349,5 11,8 27 м. Севастополь 1037,2 908,3 87,6 409,5 45,1 Заклади МОЗ, АМН 618,8 Всього 85768,7 80425,6 93,8 36042,3 44,8 ИНФОРМАЦИЯ 385О Н К О Л О Г И Я • Т. 8 • № 4 • 2 0 0 6 Виконання завдань розділу «Міжнародне спів- робітництво» здійснювалось шляхом участі онко- логічних закладів у міжнародних програмах з пи- тань лікування раку молочної залози, участі у клініч- них випробуваннях нових хіміопрепаратів, новітніх технологій лікування раку, запропонованих провід- ними клініками та фірмами Німеччини, Франції, США, Швейцарії, Великобританії та ін., що дозво- ляє підвищити як рівень онкологічної допомоги хво- рим, так і рівень фахової підготовки лікарів. Для підвищення ефективності виконання заходів програми «Онкологія» необхідно суттєво поліпши- ти організацію фінансового забезпечення програми, реалізації планів закупівлі хіміотерапевтичних пре- паратів, препаратів супроводу та обладнання і своє- часного їх постачання у регіони України. Подальший розвиток онкологічної допомоги населенню має бути спрямований на підвищен- ня ефективності загальнодержавних заходів з по- кращання якості та доступності медичної допомоги хворим на злоякісні новоутворення, впровадження державних гарантій безоплатної медичної допомо- ги, удосконалення умов для продовження та поліп- шення якості життя хворих онкологічного профілю. Вирішення цих завдань можливе шляхом: • удосконалення правової бази, розроблення та впровадження медичних, соціальних та економіч- них нормативів, забезпечення європейських стан- дартів спеціалізованої медичної допомоги; • підвищення рівня обізнаності населення з питань онкології, індивідуальної профілактики раку та сучас- них методів лікування, пропаганди здорового способу життя із залученням засобів масової інформації; • постійного моніторингу захворюваності на злоякісні новоутворення, удосконалення норматив- но-правової бази з питань реєстрації випадків ура- ження населення злоякісними новоутвореннями; • впровадження єдиного інформаційного прос- тору для онкологічних закладів та хворих онколо- гічного профілю, перехід до єдиної автоматизова- ної технології оцінки ефективності протиракових заходів на засадах доказової медицини; • визначення пріоритетів організації онкологіч- ної допомоги виходячи з характеристик онкологіч- ної захворюваності та летальності хворих; • покращання матеріально-технічної бази онко- логічних закладів та забезпечення сучасних стандар- тів діагностики, лікування та реабілітації хворих он- кологічного профілю; • проведення наукових досліджень з проблем етіології, патогенезу раку та лікувального впливу специфічних протиракових засобів і біотерапії, ор- ганізації онкологічної допомоги населенню; • розвиток міжнародного співробітництва з пріоритетних аспектів протиракової боротьби.