Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки
В статье подымается вопрос формирование нормативно-правовой базы для развития национальной системы образования в период Западноукраинской Народной Республики. Особенный интерес, направленный на классификацию нормативно-правовой базы образования в исследованный период. Внимание уделено демократически...
Збережено в:
Дата: | 2009 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2009
|
Назва видання: | Часопис Київського університету права |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/22728 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки / Г.М. Грабовська // Часопис Київського університету права. — 2009. — № 4. — С. 65-69. — Бібліогр.: 16 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-22728 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-227282011-06-30T12:08:15Z Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки Грабовська, Г.М. Теорія та історія держави і права. Філософія права В статье подымается вопрос формирование нормативно-правовой базы для развития национальной системы образования в период Западноукраинской Народной Республики. Особенный интерес, направленный на классификацию нормативно-правовой базы образования в исследованный период. Внимание уделено демократическим подходам создание национальной системы образования. Ключевые слова: система образования, органы управления, нормативно-правовой акт, распоряжение, обижник, гражданское общество, правовой статус. The creation and development of national education system in period of Western Ukrainian People Republic have been examined. The classification of regulatory and legal framework during the investigation period is proposed. The author has been paid attention to democratic basis national education system’s formation. Key words: educational system, management bodies, normative and legal statement, directives, civil society, legal status. 2009 Article Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки / Г.М. Грабовська // Часопис Київського університету права. — 2009. — № 4. — С. 65-69. — Бібліогр.: 16 назв. — укр. XXXX-0074 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/22728 uk Часопис Київського університету права Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Теорія та історія держави і права. Філософія права Теорія та історія держави і права. Філософія права |
spellingShingle |
Теорія та історія держави і права. Філософія права Теорія та історія держави і права. Філософія права Грабовська, Г.М. Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки Часопис Київського університету права |
description |
В статье подымается вопрос формирование нормативно-правовой базы для развития национальной системы образования в период Западноукраинской Народной Республики. Особенный интерес, направленный на классификацию нормативно-правовой базы образования в исследованный период. Внимание уделено демократическим подходам создание национальной системы образования. Ключевые слова: система образования, органы управления, нормативно-правовой акт, распоряжение, обижник, гражданское общество, правовой статус. |
format |
Article |
author |
Грабовська, Г.М. |
author_facet |
Грабовська, Г.М. |
author_sort |
Грабовська, Г.М. |
title |
Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки |
title_short |
Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки |
title_full |
Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки |
title_fullStr |
Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки |
title_full_unstemmed |
Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки |
title_sort |
правове забезпечення освітньої сфери в період західноукраїнської народної республіки |
publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
publishDate |
2009 |
topic_facet |
Теорія та історія держави і права. Філософія права |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/22728 |
citation_txt |
Правове забезпечення освітньої сфери в період Західноукраїнської Народної Республіки / Г.М. Грабовська // Часопис Київського університету права. — 2009. — № 4. — С. 65-69. — Бібліогр.: 16 назв. — укр. |
series |
Часопис Київського університету права |
work_keys_str_mv |
AT grabovsʹkagm pravovezabezpečennâosvítnʹoísferivperíodzahídnoukraínsʹkoínarodnoírespublíki |
first_indexed |
2025-07-03T00:53:18Z |
last_indexed |
2025-07-03T00:53:18Z |
_version_ |
1836585061406736384 |
fulltext |
Êëþ÷åâûå ñëîâà: Êëþ÷åâûå ñëîâà: ïðàâà ÷åëîâåêà, ñîöèàëüíûå ïðàâà, ïðàâîïîíèìàíèå, åñòåñò-âåííîå ïðàâî, åñòåñòâåííî-ïðàâîâîå ïîíèìàíèå, ïîçèòèâíîå ïðàâî, ïîçèòèâíî-ïðàâîâîå ïîíèìàíèå.
Summary
In the article the analysis of positive and negative sides of absolute law and positive rights understandingis conducted and the search of the ideal system, uniting the positive moments of both conceptions, is carriedout. Key words: human rights, social rights, legal understanding, absolute law, natural legal understanding,positive law, positive legal understanding. Îòðèìàíî 10.09.2009
Ã. Ì. ÃÐÀÁÎÂÑÜÊÀÃàííà Ìèðîí³âíà Ãðàáîâñüêà, âèêëàäà÷Òåðíîï³ëüñüêîãî íàö³îíàëüíîãî åêîíîì³÷-íîãî óí³âåðñèòåòó, çäîáóâà÷ Êè¿âñüêîãîíàö³îíàëüíîãî óí³âåðñèòåòó ³ìåí³ ÒàðàñàØåâ÷åíêàÏÐÀÂÎÂÅ ÇÀÁÅÇÏÅ×ÅÍÍß ÎѲÒÍÜί ÑÔÅÐÈ Â ÏÅвÎÄ ÇÀÕ²ÄÍÎÓÊÐÀ¯ÍÑÜÊί ÍÀÐÎÄÍί ÐÅÑÏÓÁ˲ÊÈÎñâ³òà � îäèí ³ç ïð³îðèòåòíèõ íàïðÿìê³â ðîçáóäîâè ñó÷àñíî¿ äåðæàâè. Öå ïîñò³éíîíàãîëîøóþòü äåðæàâí³ ä³ÿ÷³ ï³ä ÷àñ ïðîõîäæåííÿ êðóãëèõ ñòîë³â òà îðãàí³çîâàíèõ ôî-ðóì³â ³ç ïèòàíü âïðîâàäæåííÿ ó ñôåðó îñâ³òè Áîëîíñüêîãî ïðîöåñó. Ñó÷àñíå óêðà¿íñüêåñóñï³ëüñòâî óñâ³äîìëþº íåîáõ³äí³ñòü âèêîðèñòàííÿ íîâ³òí³õ çàñîá³â îñâ³òíüî¿ ä³ÿëü-íîñò³, âîäíî÷àñ, çà æîäíèõ óìîâ íå ïîòð³áíî çàáóâàòè ïðî ö³íí³ñòü îñâ³òíüî¿ ïðàâîâî¿ñïàäùèíè ïîïåðåäí³õ ïîêîë³íü, çîêðåìà äåðæàâíîãî áóä³âíèöòâà îñâ³òíüî¿ ãàëóç³Çàõ³äíîóêðà¿íñüêî¿ Íàðîäíî¿ Ðåñïóáë³êè. Íà æàëü, ïèòàííÿ óêðà¿íñüêî¿ îñâ³òè öüîãîïåð³îäó íå äîñòàòíüî âèñòâ³òëåíå â íàóêîâ³é ë³òåðàòóð³, áî ÷àñòî, âèñâ³òëþþ÷è ïèòàííÿóêðà¿íñüêî¿ íàö³îíàëüíî¿ ðåâîëþö³¿, íàóêîâö³ çàìåíøóâàëè ðîëü Çàõ³äíîóêðà¿íñüêî¿Íàðîäíî¿ Ðåñïóáë³êè â ñòàíîâëåíí³ Óêðà¿íñüêî¿ äåðæàâè, ÿêà â ïðîöåñ³ ôîðìóâàííÿ ïðà-âîâî¿ áàçè çíà÷íó óâàãó ïðèä³ëÿëà îñâ³òí³é ñôåð³.Îñâ³òí³ ïðîöåñè ïîðÿä ç ñîö³àëüíî-åêîíîì³÷íèìè òà ñóñï³ëüíî-ïîë³òè÷íèìè ñòàíî-âèëè çì³ñò íàö³îíàëüíî-äåðæàâíîãî â³äðîäæåííÿ, ÿêå, ó ñâîþ ÷åðãó, º ñêëàäîâîþ ÷àñòè-íîþ óí³âåðñàëüíîãî ÿâèùà � íàö³îíàëüíîãî äåðæàâîòâîðåííÿ. Àêòóàëüí³ñòü äîñë³äæåí-íÿ äàíîãî ïåð³îäó äåðæàâíîãî áóä³âíèöòâà çàãàëîì òà îñâ³òè çîêðåìà, âèçíà÷àºòüñÿ âàæ-ëèâ³ñòþ ç�ÿñóâàííÿ íàö³îíàëüíî-îñâ³òí³õ ³äåé, ïðîöåñó ôîðìóâàííÿ îðãàí³â óïðàâë³ííÿîñâ³òè òà âèâ÷åííÿ îñíîâíèõ íàïðÿìê³â çä³éñíåííÿ äåðæàâíî¿ îñâ³òíüî¿ ïîë³òèêè ÇÓÍÐ.Îêðåì³ àñïåêòè ïðàâîâèõ îñíîâ îñâ³òíüî¿ ä³ÿëüíîñò³ ÇÓÍÐ ó ñâî¿õ ïðàöÿõ ðîçêðèâà-ëè Æ. Äçåéêî, Î. ³â÷àðåíêî, ². Êóðëÿê, Á. Òèùèê, Á. Ñòóïàðèê, Í. ×åáîòîê, Â. ×åõîâè÷.Ïåðøîäæåðåëàìè ó äîñë³äæåíí³ äàíî¿ òåìè º àðõ³âí³ äîêóìåíòè, íàêàçè, ðîçïîðÿäæåí-íÿ, ÿê³ ñòâîðþþòü ïåðåäóìîâè âñåá³÷íîãî ðîçêðèòòÿ äåðæàâíîãî ï³äõîäó ùîäî ôîðìó-âàííÿ îðãàí³â îñâ³òè òà åòàï³â ðîçâèòêó äàíî¿ ñôåðè.Íà ïî÷àòêîâîìó åòàï³ ðîçáóäîâè íàö³îíàëüíî¿ ñèñòåìè îñâ³òè 6 ëèñòîïàäà 1918 ð. çà-êîíîäàâ÷èì îðãàíîì Óêðà¿íñüêîþ Íàö³îíàëüíîþ Ðàäîþ áóëî ñòâîðåíî âèùèé âèêîíàâ-÷î-ðîçïîðÿä÷èé îðãàí äåðæàâè � Äåðæàâíèé Ñåêðåòàð³àò, äî ñêëàäó ÿêîãî âõîäèâ Äåð-æàâíèé ñåêðåòàð³àò îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ. Éîãî î÷îëèâ Ñ. Ñìàëü-Ñòîöüêèé (òèì÷àñî-âî � Î. Áàðâ³íñüêèé), âçÿâøè íà ñåáå îáîâ�ÿçîê ñóòòºâî¿ ðåîðãàí³çàö³¿ ñèñòåìè îñâ³òè.ϳñëÿ ïåðå¿çäó óðÿäó äî Ñòàí³ñëàâà îñâ³òí³é îðãàí î÷îëèâ ä-ð À. Àðòåìîâè÷, à ç17 êâ³òíÿ 1919 ð. À. Êðóøåëüíèöüêèé.
Ãðàáîâñüêà Ã.Ì. Ïðàâîâå çàáåçïå÷åííÿ îñâ³òíüî¿ ñôåðè â ïåð³îä Çàõ³äíîóêðà¿íñüêî¿�
65×àñîïèñ Êè¿âñüêîãî óí³âåðñèòåòó ïðàâà � 2009/4© Ã. Ì. Ãðàáîâñüêà, 2009
Äåðæàâíèé ñåêðåòàð³àò îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ ïîä³ëÿâñÿ íà ÷îòèðè â³ää³ëè:ñïåö³àëüíèõ (ïðîôåñ³éíèõ) øê³ë, íàðîäíîãî øê³ëüíèöòâà, ñåðåäí³õ øê³ë òà ã³ìíàç³é,â³ðîñïîâ³äíèõ ñïðàâ. Ïåðåäáà÷àëîñü ñòâîðèòè òàêîæ â³ää³ë âèäàâíèöòâà øê³ëüíèõï³äðó÷íèê³â. Öüîìó ñåêðåòàðñòâó ï³äïîðÿäêîâóâàëèñÿ ïîâ³òîâ³ øê³ëüí³ êîì³ñàðè, à ÷åðåçíèõ � àäì³í³ñòðàö³ÿ âñ³õ ñåðåäí³õ òà ñïåö³àëüíèõ øê³ë1. Âàæëèâèì äæåðåëîì ïðàâà ó ïåð³îä ÇÓÍÐ áóâ íîðìàòèâíî-ïðàâîâèé àêò ùî âèñòó-ïàâ äæåðåëîì ó þðèäè÷íîìó ³ ôàêòè÷íîìó ðîçóì³íí³, äå ì³ñòèëèñÿ â³äîìîñò³ ïðî þðè-äè÷í³ íîðìè. Çíà÷íà ÷àñòèíà íîðìàòèâíî-ïðàâîâèõ àêò³â, ùî ðåãóëþâàëè ñôåðó îñâ³òè,â³äîáðàæåí³ ó ôîðì³ çàêîí³â, ðîçïîðÿäæåíü, îá³æíèê³â, ðåçîëþö³é. Óêðà¿íñüêàÍàö³îíàëüíà Ðàäà âèäàâàëà çàêîíè ³ ðîçïîðÿäæåííÿ, à Äåðæàâíèé ñåêðåòàð³àò îñâ³òè ³â³ðîñïîâ³äàííÿ ðîçïîðÿäæåííÿ ³ îá³æíèêè.Àâñòð³éñüêå çàêîíîäàâñòâî, ÿêå ä³ÿëî íà òåðèòî𳿠Ñõ³äíî¿ Ãàëè÷èíè, áóëî çàëèøåíî,õî÷ ç ïåâíèìè çì³íàìè. Äåðæàâíèé ñåêðåòàð³àò îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ âèäàâ ðÿä ðîçïî-ðÿäæåíü ³ îá³æíèê³â ïðî òèì÷àñîâ³ çì³íè â øê³ëüíèöòâ³, â ÿêèõ éøëîñÿ ïðî ïåðåõ³ä ä³ëî-âîäñòâà â çîâí³øí³õ ³ âíóòð³øí³õ çíîñèíàõ íà óêðà¿íñüêó ìîâó, âñòàíîâëþâàëàñÿ óðÿäî-âà ïå÷àòêà ³ç çîáðàæåííÿì òðèçóáà ³ç êðóãîâèì íàïèñîì «Äåðæàâíèé ñåêðåòàð³àò îñâ³òè³ â³ðîñïîâ³äàííÿ». ϳäëÿãàëè ë³êâ³äàö³¿ ïîëüñüêà ³ í³ìåöüêà ìîâà, àëå ï³ñëÿ äðóãîãî ðî-êó íàâ÷àííÿ ââîäèëàñü ëàòèíñüêà. Íàö³îíàëüí³ ìåíøèíè ìàëè çàïðîâàäèòè ó ñâî¿õ øêî-ëàõ âèâ÷åííÿ óêðà¿íñüêî¿ ìîâè, ³ñòî𳿠òà ãåîãðàô³¿ Óêðà¿íè. Ïèòàííÿ ÷èííîñò³ ïðàâîâèõ àêò³â êîëèøíüî¿ Àâñòðî-Óãîðñüêî¿ ³ìïå𳿠â³äïîâ³äíî äî«Çàêîíó ç äíÿ 16 ëèñòîïàäà 1918 ð. ïðî òèì÷àñîâó àäì³í³ñòðàö³þ Îáëàñòåé ÇÓÍл áóëîâèð³øåíî â ÇÓÍÐ ÷³òêî: âîíè çáåð³ãàëè ÷èíí³ñòü äî âèäàííÿ ïðàâîâèõ àêò³â ÇÓÍÐ, ÿêùîíå ñóïåðå÷èëè ¿¿ çàêîíîäàâñòâó. Ïðàâîâ³ çàñàäè çàêîíîäàâ÷îãî ïðîöåñó â ÇÓÍÐ áóëîçàêð³ïëåíî â «Çàêîí³ ç äíÿ 4 ñ³÷íÿ 1919 ð. ïðî ñïîñ³á îïîâ³ùóâàííÿ çàêîí³â ³ ðîçïî-ðÿäê³â». Îäíàê â³í íå ì³ñòèâ äåòàëüíî¿ ðåãëàìåíòàö³¿ çàêîíîäàâ÷îãî ïðîöåñó, à ðåãóëþ-âàâ ëèøå éîãî îêðåì³ àñïåêòè. Ó çàêîí³ áóëî çàêð³ïëåíî, ùî «òåêñò çàêîí³â, óõâàëåíèéÓÍÐàäîþ, ï³äïèñóº Ïðåçèäåíò Óêðàäè ³ îäèí ÷ëåí Âèä³ëó ÓÍÐàäè». ³äïîâ³äíî äî Çà-êîíó ç äíÿ 4 ñ³÷íÿ 1919 ð. ïðî Âèä³ë ÓÍÐàäè, ïîñâ³ä÷åííÿ é îïîâ³ùåííÿ çàêîí³â âõîäè-ëî äî ïîâíîâàæåíü Âèä³ëó ÓÍÐàäè. Çàêîíè ìàëè íàáóâàòè ÷èííîñò³ ó òåðì³íè, âèçíà÷åí³ó ñàìèõ çàêîíàõ, à ÿêùî ö³ òåðì³íè âêàçàí³ íå áóëè, òî çàêîíè íàáóâàëè þðèäè÷íî¿ ñèëè÷åðåç â³ñ³ì äí³â ï³ñëÿ îïóáë³êóâàííÿ â îô³ö³éíîìó îðãàí³2. Îô³ö³éíèìè äðóêîâàíèìè îð-ãàíàìè îïðèëþäíåííÿ çàêîí³â îñâ³òíüî¿ ñôåðè áóëè: ³ñíèê äåðæàâíèõ çàêîí³â ³ ðîçïî-ðÿäê³â Çàõ³äíî¿ îáëàñò³ Óêðà¿íñüêî¿ Íàðîäíî¿ Ðåñïóáë³êè òà ³ñíèê Äåðæàâíîãî ñåêðå-òàð³àòó îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ. Ó íèõ äðóêóâàëèñü çàêîíè, ðîçïîðÿäæåííÿ ³ îá³æíèêèñåêðåòàðñòâà, ïðèçíà÷åííÿ íà ðîáîòó òà ïåðåì³ùåííÿ ïî ñëóæá³, ïðîåêòè ïåðåäáà÷óâà-íèõ çì³í ó ñèñòåì³ îñâ³òè òîùî.ßê çàçíà÷ຠÁ. Ñòóïàðèê, îñíîâí³ äåðæàâí³ çàêîíè îñâ³òè áóëè ïðèéíÿò³ óðÿäîì ï³ñëÿçëóêè ÓÍÐ ³ ÇÓÍÐ 22 ñ³÷íÿ 1919 ð. 3. Ñòàíîâèùå øê³ë áóëî âàæêèì, ùî é äàëî ïîøòîâõ äî íåãàéíîãî ïðèéíÿòòÿ ð³øåííÿïðî ðåîðãàí³çàö³þ îñâ³òè. Ïðîòÿãîì ñ³÷íÿ 1919 ð. Äåðæàâíèé ñåêðåòàð³àò îñâ³òè ³ â³ðîñ-ïîâ³äàííÿ âèäàâ íèçêó ðîçïîðÿäæåíü òà îá³æíèê³â ñòîñîâíî ðåôîðìóâàííÿ øê³ëüíèöòâàòà ï³äãîòîâêè â÷èòåë³â. Ïðàâîâèì êðîêîì ùîäî óêðà¿í³çàö³¿ îñâ³òè áóëî ðîçïîðÿäæåííÿ Äåðæàâíîãî ñåêðå-òàð³àòó îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ â³ä 11 ëþòîãî 1919 ð., ÿêå ïåðåäáà÷àëî çàïðîâàäæåííÿ âóñ³õ òèïàõ øê³ë ñóòòºâèõ çàõîä³â ùîäî óêðà¿í³çàö³¿4. Äáàþ÷è ïðî ïîäàëüøèé ðîçâèòîêíàâ÷àëüíèõ çàêëàä³â áóëî íàäàíî ìîæëèâ³ñòü, çâåðíóâøèñü äî äåðæàâíîãî ñåêðåòàðÿîñâ³òè óòâîðþâàòè íîâ³ ïðèâàòí³ øêîëè. Äëÿ öüîãî íåîáõ³äíî áóëî âêàçàòè: îñîáó àáî òî-âàðèñòâî, ÿêå áóäå óòðèìóâàòè øêîëó; ïð³çâèùå êåð³âíèêà ³ éîãî ôàõîâó êâàë³ô³êàö³þ;ñïèñîê â÷èòåë³â ³ ¿õ êâàë³ô³êàö³þ; ïðèáëèçíó ê³ëüê³ñòü ó÷í³â, ÿê³ çáèðàëèñÿ òàì íàâ÷àòè-ñÿ òà ïðèì³ùåííÿ ö³º¿ øêîëè. Ãîëîâíèìè óìîâàìè äëÿ íàäàííÿ òàêîãî äîçâîëó áóëî:êåð³âíèê ³ ïåäàãîã³÷íèé êîëåêòèâ ìàëè áóòè ãðîìàäÿíàìè ÓÍÐ; îðãàí³çàö³ÿ øêîëè ìàëàâ çàãàëüíèõ ðèñàõ â³äïîâ³äàòè îðãàí³çàö³¿ äåðæàâíèõ øê³ë; äîäàííÿ äåêëàðàö³¿, â ÿê³éáóëè âèêëàäåí³ îñíîâí³ ïîëîæåííÿ êåð³âíèêà ³ ïåäàãîã³÷íîãî êîëåêòèâó ïðî ñâî¿ îáîâ�ÿç-êè âèêîíóâàòè çàêîíè ³ ðîçïîðÿäæåííÿ5.Íàñòóïíå ðîçïîðÿäæåííÿ Äåðæàâíîãî ñåêðåòàð³àòó îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ ïåðåäáà-÷àëî âïîðÿäêóâàííÿ ñòàíó øê³ëüíî¿ îïëàòè. Òàê, äî 15 ëþòîãî 1919 ð. êåð³âíèêè øê³ë66
Òåîð³ÿ òà ³ñòîð³ÿ äåðæàâè ³ ïðàâà. Ô³ëîñîô³ÿ ïðàâà
ïîâèíí³ áóëè ï³äãîòóâàòè äîêóìåíòè, ÿê³ á çàñâ³ä÷óâàëè ðåàëüíó êàðòèíó ùîäî îïëàòèó÷íÿìè íàâ÷àííÿ. Ïîòð³áíî áóëî íàäàòè ñïèñêè ó÷í³â, ÿê³ áóëè çâ³ëüíåí³ â³ä îïëàòè ³ñïëà÷óâàëè â êàñó, à òàêîæ íàä³ñëàòè ÷åê â Äåðæàâíå ñåêðåòàðñòâî îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàí-íÿ. Êîøòè ó÷í³â, ÿê³ ñïëàòèëè â ñêàðáíèöþ øêîëè ãîò³âêîþ, ïîâèíí³ ïîâåðòàòèñÿ âì³ñöåâó ïîäàòêîâó ³íñòàíö³þ6.  ñèñòåì³ çàêîíîäàâñòâà îñâ³òè ÇÓÍÐ ñë³ä çâåðíóòè óâàãó íà íàñòóïí³ îá³æíèêè, ùîïåðåäáà÷àëè ç�ÿñóâàííÿ ïèòàííÿ êâàë³ô³êàö³¿ ïåäàãîã³÷íîãî ïåðñîíàëó òà îôîðìëåííÿóðÿäîâèõ çâ³ò³â7.Öå áóëà ïåðøà âàãîìà ñïðîáà Äåðæàâíîãî ñåêðåòàð³àòó îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ ï³äêåð³âíèöòâîì ä-ð À. Àðòåìîâè÷à çðîáèòè ïåâí³ ñóòòºâ³ çì³íè â ñèñòåì³ îñâ³òè, çàêð³ïèâ-øè ¿õ öèìè ðîçïîðÿäæåííÿìè. Àëå íà öüîìó ðîáîòà â ãàëóç³ ðåîðãàí³çàö³¿ øê³ëüíèöòâàíå ïðèïèíèëàñÿ, à íàâïàêè ðîçøèðèëà ñâîþ ä³ÿëüí³ñòü. Îñîáëèâó óâàãó ñë³ä çâåðíóòè íà ðîëü ³íñòèòóò³â ãðîìàäÿíñüêîãî ñóñï³ëüñòâà âïåð³îä ÇÓÍÐ, ùî ïðîÿâëÿëîñÿ â îðãàí³çàö³¿ ïåäàãîã³÷íèõ ç�¿çä³â, äå ç�ÿñîâóâàëèñÿ àêòó-àëüí³ ïðîáëåìè îñâ³òè. Ñë³ä íàãîëîñèòè íà òàê³é îáñòàâèí³, ùî â äîñë³äæóâàíèé ïåð³îä â³äáóâàºòüñÿâçàºìîçâ�ÿçîê äåðæàâíèõ îðãàí³â ç ³íñòèòóòàìè ãðîìàäÿíñüêîãî ñóñï³ëüñòâà. Çîêðåìà, öåïðîñë³äêîâóâàëîñÿ ï³ä ÷àñ ç�¿çäó ïðåäñòàâíèê³â íàðîäíèõ â÷èòåë³â Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè, ùîâ³äáóâñÿ â ëþòîìó 1919 ð., à òàêîæ ç�ÿñóâàííÿ äóìêè ãðîìàäñüêîñò³, â÷èòåë³â òà ó÷í³âùîäî ðîçâèòêó íàö³îíàëüíî¿ îñâ³òè òà ðîçáóäîâè íàâ÷àëüíèõ çàêëàä³â. Ïðåäñòàâíèêèäåðæàâíî¿ âëàäè, çîêðåìà Äåðæàâíèé ñåêðåòàð îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ ä-ð À. Àðòèìî-âè÷ áðàâ ó÷àñòü ó ðîáîò³ äàíîãî ôîðóìó, ñâ³ä÷åííÿì ÷îãî º ñõâàëüíà ï³äòðèìêà ³äåé âèñ-ëîâëåíèõ íà ç�¿çä³. ϳä ÷àñ ç�¿çäó áóâ ïðèéíÿòèé ðÿä âàãîìèõ ðåçîëþö³é, ùî ïåðåäáà÷à-ëè: âèçíàííÿ íàðîäíî¿ øêîëè äåðæàâíîþ ³íñòèòóö³ºþ Óêðà¿íñüêî¿ Íàðîäíî¿ Ðåñïóáë³êè,íàðîäíèõ â÷èòåë³â � äåðæàâíèìè ñëóæáîâöÿìè; íàäàííÿ íàðîäí³é øêîë³ ñòàòóñó ñà-ìîñò³éíî¿ äåðæàâíî¿ ³íñòèòóö³¿; â³äìåæóâàííÿ íàðîäíèõ â÷èòåë³â â³ä ïîë³òè÷íî¿ âëàäè8.Âèõîäÿ÷è ç öüîãî, ñë³ä íàãîëîñèòè, ùî õî÷à ðåçîëþö³¿ íîñèëè äåêëàðàòèâíèé õàðàêòåð,àëå ö³ ³äå¿ â ïîäàëüøîìó çíàéøëè ñâîº â³äîáðàæåííÿ ó íîðìàòèâíî-ïðàâîâèõ àêòàõ, ùîðåãóëþâàëè ïèòàííÿ îñâ³òè.Òàê, íà çàñ³äàíí³ ÓÍÐàäè 13 ëþòîãî 1919 ð. áóâ ïðèéíÿòèé Çàêîí «Ïðî îäåðæàâëåí-íÿ óêðà¿íñüêèõ øê³ë», à 14 ëþòîãî Çàêîí «Ïðî îäåðæàâëåííÿ óêðà¿íñüêèõ ïðèâàòíèõã³ìíàç³é ³ æ³íî÷èõ ó÷èòåëüñüêèõ ñåì³íàð³é», çã³äíî ç ÿêèì âñ³ øêîëè: ãðîìàäñüê³, ñå-ðåäí³, ã³ìíà糿, ðåàëüí³, ð³ëüíè÷³ é ³íø³ îãîëîøóâàëèñÿ äåðæàâíèìè, à â÷èòåë³ � äåðæàâ-íèìè ñëóæáîâöÿìè, ùî íàäàëî â÷èòåëÿì ïåâíîãî ñòàòóñó ³ ï³ëüã9. 15 ëþòîãî ÓÍÐàäà óõ-âàëèëà ðåçîëþö³þ ïðî âëàøòóâàííÿ äëÿ â÷èòåë³â êóðñ³â óêðà¿íîçíàâñòâà, ùî ñïðèÿëîçðîñòàííþ ôàõîâîãî ð³âíÿ ïåäàãîã³÷íèõ ïðàö³âíèê³â10. Ç ìåòîþ ïîêðàùàííÿ ñèòóàö³¿ çà-áåçïå÷åííÿ íàâ÷àëüíèõ çàêëàä³â ïåäàãîã³÷íèì ïåðñîíàëîì, óðÿä çâåðíóâñÿ äî âñ³õ â÷è-òåë³â Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè, ÿê³ ç ïåâíèõ ïðè÷èí íå ïðàöþâàëè, ïîâåðíóòèñÿ äî âèêîíàííÿñâî¿õ îáîâ�ÿçê³â. Çíàéøëè ñâîº íîðìàòèâíå âðåãóëþâàííÿ é ïèòàííÿ ìàòåð³àëüíîãî çàáåçïå÷åííÿ ïå-äàãîã³÷íèõ ïðàö³âíèê³â. Çîêðåìà, ðîçïîðÿäæåííÿì Äåðæàâíîãî ñåêðåòàðñòâà îñâ³òè éâ³ðîñïîâ³äàííÿ â³ä 16 ëþòîãî 1919 ð. óñ³ì â÷èòåëÿì ï³äâèùóâàëàñÿ çàðîá³òíà ïëàòà òàâñòàíîâëåíî ðîçì³ð ïåíñ³¿. Ðîçì³ðè çàðîá³òíî¿ ïëàòè ³ ïåíñ³¿ âñòàíîâëþâàëèñÿ çàëåæíîâ³ä êâàë³ô³êàö³¿, ñòàæó ðîáîòè ³ ê³ëüêîñò³ ÷ëåí³â ñ³ì�¿ � óòðèìàíö³â11. Öå ðîçïîðÿäæåííÿçíà÷íî ïîêðàùèëî ìàòåð³àëüíå ñòàíîâèùå â÷èòåë³â. Íàñòóïíèì ñâ³ä÷åííÿì ñï³âïðàö³ äåðæàâíèõ îðãàí³â òà ³íñòèòóò³â ãðîìàäÿíñüêîãîñóñï³ëüñòâà â ïëàí³ åôåêòèâíîãî ïîêðàùàííÿ íàö³îíàëüíî¿ îñâ³òè â íàâ÷àëüíèõ çàêëàäàõáóëî ð³øåííÿ Äåðæàâíîãî ñåêðåòàð³àòó îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ â³ä 13 áåðåçíÿ 1919 ð.ïðî ïðîâåäåííÿ òðèäåííîãî àíêåòóâàííÿ ñåðåä âèáîðíèõ ÷ëåí³â â³ä íàâ÷àëüíî-âèõîâíèõçàêëàä³â òà ³íøèõ çàö³êàâëåíèõ îðãàí³çàö³é íà ïðåäìåò âèõîâàííÿ â ñåðåäí³é øêîë³12.ϳêëóâàííÿ äåðæàâè ùîäî ðîçâèòêó ïðîôåñ³éíî¿ îñâ³òè çàñâ³ä÷óº ðîçïîðÿäæåííÿÄåðæàâíîãî ñåêðåòàð³àòó îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ â³ä 1 òðàâíÿ 1919 ð. äëÿ ïðîâåäåííÿ ï³ä-ãîòîâ÷èõ êóðñ³â äëÿ ä³òåé ó ïîâ³òîâèõ ì³ñòàõ òà âèä³ëåííÿ â³äïîâ³äíèõ çàïàñ³â õàð÷³â13.Ùå îäíèì âàæëèâèì ä³ÿííÿì, ñïðÿìîâàíèì íà âèâ÷åííÿ ñòàíó ñïðàâ ³ íàêðåñëåííÿíîâèõ âàãîìèõ ïëàí³â ó ñôåð³ îñâ³òè, áóâ ç�¿çä âèêëàäà÷³â ñåðåäí³õ ³ âèùèõ øê³ë óÑòàí³ñëàâ³ (áåðåçåíü 1919 ð.). Áóëî âèçíà÷åíî òàê³ ïð³îðèòåòè â îñâ³ò³: ï³äãîòîâêà ó÷í³â
Ãðàáîâñüêà Ã.Ì. Ïðàâîâå çàáåçïå÷åííÿ îñâ³òíüî¿ ñôåðè â ïåð³îä Çàõ³äíîóêðà¿íñüêî¿�
67×àñîïèñ Êè¿âñüêîãî óí³âåðñèòåòó ïðàâà � 2009/4
íå ëèøå äî óí³âåðñèòåòñüêèõ ñòóä³é, à é ï³äãîòîâêà éîãî äî æèòòÿ ³ ïðàö³; â³äìåæóâàííÿøêîëè â³ä îäíîñòîðîííüîãî âïëèâó äåðæàâè, ïîë³òè÷íèõ ïàðò³é òà ³íøèõ ñóñï³ëüíèõ óò-âîðåíü. Çàïðîïîíîâàíî ðåôîðìóâàòè ñåðåäíþ øêîëó íà íèæ÷ó, îäíîòèïîâó, ñåðåäíþøêîëó áåç êëàñè÷íèõ ìîâ ³ ð³çíîòèïîâó ñåðåäíþ øêîëó (ãóìàí³ñòè÷íó, ðåàëüíó, ìîäåð-íî-ô³ëîëîã³÷íó ³ òåõí³÷íó). Äëÿ ñï³âïðàö³ øêîëè ³ ñ³ì�¿ óòâîðþâàëèñÿ áàòüê³âñüê³ êîì³òå-òè ç äîðàä÷èìè ãîëîñàìè14.Â÷èòåëüñüê³ ç�¿çäè â÷èòåë³â Çàõ³äíî¿ Îáëàñò³ Óêðà¿íñüêî¿ Íàðîäíî¿ Ðåñïóáë³êè, ùîïðîõîäèëè ó ì. Ñòàí³ñëàâ³ ôîðìóâàëè êîíöåïö³þ íàö³îíàëüíî¿ øêîëè. ¯¿ àâòîðàìè áóëèÑ. ѳðîïîëêî ³ À. Àðòåìîâè÷15. Ïîãëÿäè íà çàâäàííÿ íàö³îíàëüíî¿ îñâ³òè â íåçàëåæí³éäåðæàâ³ ãàëèöüêèõ ïåäàãîã³â ³, çîêðåìà ó÷àñíèê³â Ñòàí³ñëàâñüêîãî ç�¿çäó ïåðåãóêóâàëè-ñÿ ç îñâ³òí³ìè çàñàäàìè ïåäàãîã³â Íàääí³ïðÿíùèíè16. Øêîëà, íà ¿õ äóìêó, ìàëà áóòè äå-ìîêðàòè÷íîþ ³ óêðà¿í³çîâàíîþ. ² ç öüîãî ïðèâîäó, ðîçóì³ëè ïîòðåáó ðåôîðìóâàííÿ ñèñ-òåìè îñâ³òè òàêèì ÷èíîì, ùîá ñòâîðèòè ºäèíó ïî÷àòêîâó øêîëó, â ÿê³é ä³òè íåçàëåæíîâ³ä ñîö³àëüíîãî ñòàíîâèùà ìàëè çäîáóòè îáîâ�ÿçêîâó ñåðåäíþ îñâ³òó ç ð³âíèìè ïðàâàìè.³äïîâ³äíî, Íàääí³ïðÿíñüê³ ãàëèöüê³ ïåäàãîãè ïî÷àëè àêòèâíî ïðàöþâàòè íàä ñòâîðåí-íÿì Ïðîåêòó ºäèíî¿ øêîëè.Îòæå, óêðà¿íñüêå ñóñï³ëüñòâî çàãàëîì ³ êåð³âíèêè Çàõ³äíîóêðà¿íñüêî¿ Íàðîäíî¿ Ðåñ-ïóáë³êè çîêðåìà, ðîçóì³ëè âàæëèâ³ñòü ðåôîðìóâàííÿ îñâ³òè, àäæå âñ³ ¿õ çóñèëëÿ áóëè íà-ïðàâëåí³ íà ðîçáóäîâó ³ ïîñò³éíå âäîñêîíàëåííÿ ïðàâîâèõ ìåõàí³çì³â ðåãóëþâàííÿ ñïðà-âàìè â íàö³îíàëüí³é ñèñòåì³ îñâ³òè.Çíà÷íó ðîëü ó ñòâîðåíí³ íàö³îíàëüíî¿ êîíöåïö³¿ ðîçâèòêó îñâ³òè â³ä³ãðàëè ³íñòèòóòèãðîìàäÿíñüêîãî ñóñï³ëüñòâà (ïåäàãîã³÷í³ ç�¿çäè, àêòèâíà ó÷àñòü ïåäàãîã³â òà ó÷í³â), ÿê³ìàëè ï³äòðèìêó ç áîêó äåðæàâíèõ ñòðóêòóð. Ùîäî ïðàâîâîãî çàáåçïå÷åííÿ îñâ³òíüî¿ñôåðè ñë³ä âêàçàòè íà ðÿä ðîçïîðÿäæåíü òà îá³æíèê³â, ÿê³ ñïðèÿëè ðîçâèòêó íàö³îíàëü-íî¿ îñâ³òè, çîêðåìà: ïîêðàùåííÿ ìàòåð³àëüíîãî ñòàíîâèùà ïåäàãîã³â, çàïðîâàäæåííÿ óê-ðà¿íîçíàâ÷èõ äèñöèïë³í ó íàâ÷àëüí³ çàêëàäè, ñòâîðåííÿ íàðîäíèõ, ñåðåäí³õ ³ ïðî-ôåñ³éíèõ øê³ë òà ¿õ óðÿäîâà ìàòåð³àëüíà ï³äòðèìêà. ϳäâîäÿ÷è ï³äñóìîê ñë³ä çàçíà÷èòè,ùî ä³ÿëüí³ñòü Äåðæàâíîãî ñåêðåòàðñòâà îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ ùîäî ïðàâîòâîð÷î¿ä³ÿëüíîñò³, ñë³ä çàçíà÷èòè ïðî ïë³äíó ïðàöþ öüîãî óïðàâë³íñüêîãî îðãàíó ùîäî ïðàâî-âîãî çàáåçïå÷åííÿ ôóíêö³îíóâàííÿ îñâ³òè, àäæå ïî÷àòêîâèé åòàï ôîðìóâàííÿ íîðìàòèâ-íî-ïðàâîâî¿ áàçè â³äáóâàâñÿ ó ñêëàäíèõ ñóñï³ëüíî-ïîë³òè÷íèõ òà âîºííèõ óìîâàõ. Òîìó,ìîæíà ââàæàòè, ùî â ïåð³îä ÇÓÍÐ ïðàâîâå çàáåçïå÷åííÿ îñâ³òè áàçóâàëîñÿ íà ïðèíöè-ïàõ ãóìàí³çìó òà äåìîêðàòèçìó ³ ñïðèÿëî ðîçâèòêó íàö³îíàëüíî¿ îñâ³òè ð³çíèõ ð³âí³â.Öÿ òåìà º øèðîêîìàñøòàáíîþ ³ òîìó ïîòðåáóº ïîäàëüøîãî äîñë³äæåííÿ òà àíàë³çó.ϳäãîòîâëåíà ñòàòòÿ âèêîíàíà â ïëàí³ ðîçðîáêè äåðæáþäæåòíî¿ òåìè «Ðîçâèòîê äåðæà-âè ³ ïðàâà Óêðà¿íè ó ïåðø³é ïîëîâèí³ ÕÕ ñò.» ðåºñòðàö³éíèé íîìåð ¹ 0107U007847.
1 Òèùèê Á. É. Çàõ³äíî Óêðà¿íñüêà Íàðîäíà Ðåñïóáë³êà (1918-1923). ²ñòîð³ÿ äåðæàâè ³ ïðàâà. � Ëüâ³â:Òð³àäà ïëþñ, 2004. � Ñ. 189.2 Äçåéêî Æ. Î. Ñòàíîâëåííÿ çàêîíîäàâ÷î¿ òåõí³êè ó íîðìîòâîð÷îñò³ Çàõ³äíî-Óêðà¿íñüêî¿ Íàðîäíî¿Ðåñïóáë³êè. // Íàóêîâ³ çàïèñêè. Íàö³îíàëüíèé óí³âåðñèòåò «Êèºâî-Ìîãèëÿíñüêà àêàäåì³ÿ». Þðèäè÷í³íàóêè. � Ê.: Âèäàâíè÷èé ä³ì «Êèºâî-Ìîãèëÿíñüêà àêàäåì³ÿ», Òîì. 38. � 2005. � Ñ. 28.3 Ñòóïàðèê Á. Ì. Øê³ëüíèöòâî Ãàëè÷èíè (1772�1939 ðð.). � ²âàíî-Ôðàíê³âñüê. � 1994. � Ñ. 114.4 Äåðæàâíèé ñåêðåòàð³àò îñâ³òè ³ â³ðîñïîâ³äàííÿ (Ñòàí³ñëàâ). Ðîçïîðÿäêè ³ îá³æíèêè. � 1919. �Ñ. 1.5 Òàì ñàìî. � Ñ. 2.6 Òàì ñàìî. � Ñ. 3.7 Òàì ñàìî. � Ñ. 5.8 Ñòóïàðèê Á. Ì. Øê³ëüíèöòâî Ãàëè÷èíè (1772-1939 ðð.). � ²âàíî-Ôðàíê³âñüê, 1994. � Ñ. 115.9 Òèùèê Á. É., ³â÷àðåíêî Î. À., Ëàøêîâè÷ Í. Î. Ñòàíîâëåííÿ äåðæàâíîñò³ â Óêðà¿í³ (1917�1922 ðð.). � Êîëîìèÿ, 2000. � Ñ. 117.10 Ñòóïàðèê Á. Ì. Íàö³îíàëüíà øêîëà: âèòîêè, ñòàíîâëåííÿ. � ²âàíî-Ôðàíê³âñüê, 1992. � Ñ. 140.11 Òèùèê Á. É., ³â÷àðåíêî Î. À., Ëàøêîâè÷ Í. Î. Âêàçàíà ïðàöÿ. � Ñ. 118.12 Êóðëÿê ². Ðîçâèòîê øê³ëüíèöòâà íà çàõ³äíîóêðà¿íñüêèõ çåìëÿõ â ïåð³îä ÇÓÍÐ (1918�1919 ðð.) //Ïåäàãîã³êà ³ ïñèõîëîã³ÿ. � 1999. � ¹ 4. � Ñ. 131.68
Òåîð³ÿ òà ³ñòîð³ÿ äåðæàâè ³ ïðàâà. Ô³ëîñîô³ÿ ïðàâà
13 Òèùèê Á. É., ³â÷àðåíêî Î. À. Âêàçàíà ïðàöÿ. � Ñ. 82.14 Ñòóïàðèê Á. Ì. Øê³ëüíèöòâî Ãàëè÷èíè (1772-1939 ðð.). � ²âàíî-Ôðàíê³âñüê, 1994. � Ñ. 116.15 Ñòóïàðèê Á. Ì., Ìàöþê Â. Ä. ²äåÿ íàö³îíàëüíî¿ øêîëè òà íàö³îíàëüíîãî âèõîâàííÿ â ïåäà-ãîã³÷í³é äóìö³ Ãàëè÷èíè 1772-1939 ðð. � Êîëîìèÿ, 1995. � Ñ. 31.16 Êóðëÿê ². Âêàçàíà ïðàöÿ. � Ñ. 131.
Ðåçþìå
 ñòàòüå ïîäûìàåòñÿ âîïðîñ ôîðìèðîâàíèå íîðìàòèâíî-ïðàâîâîé áàçû äëÿ ðàçâèòèÿ íàöèîíàëü-íîé ñèñòåìû îáðàçîâàíèÿ â ïåðèîä Çàïàäíîóêðàèíñêîé Íàðîäíîé Ðåñïóáëèêè. Îñîáåííûé èíòåðåñ íà-ïðàâëåííûé íà êëàññèôèêàöèþ íîðìàòèâíî-ïðàâîâîé áàçû îáðàçîâàíèÿ â èññëåäîâàííûé ïåðèîä. Âíè-ìàíèå óäåëåíî äåìîêðàòè÷åñêèì ïîäõîäàì ñîçäàíèå íàöèîíàëüíîé ñèñòåìû îáðàçîâàíèÿ.Êëþ÷åâûå ñëîâà: ñèñòåìà îáðàçîâàíèÿ, îðãàíû óïðàâëåíèÿ, íîðìàòèâíî-ïðàâîâîé àêò, ðàñïîðÿ-æåíèå, îáèæíèê, ãðàæäàíñêîå îáùåñòâî, ïðàâîâîé ñòàòóñ.
Summary
The creation and development of national education system in period of Western Ukrainian PeopleRepublic have been examined. The classification of regulatory and legal framework during the investigationperiod is proposed. The author has been paid attention to democratic basis national education system�s for-mation.Key words: educational system, management bodies, normative and legal statement, directives, civilsociety, legal status. Îòðèìàíî 14.07.2009
². Â. ÊÎÂÀËÜ×Óʲííà Âàëåíòèí³âíà Êîâàëü÷óê, àñèñ-òåíò êàôåäðè Á³ëîöåðê³âñüêîãî íàö³î-íàëüíîãî àãðàðíîãî óí³âåðñèòåòóÏÐÀÂÎÂÅ ÐÅÃÓËÞÂÀÍÍß ÎÏÎÄÀÒÊÓÂÀÍÍß ÍÀÑÅËÅÍÍß ÓÊÐÀ¯ÍÑÜÊÈÕ ÇÅÌÅËÜ Ó ÑÊËÀIJ ÐÎѲÉÑÜÊί ²ÌÏÅв¯Ôîðìà ³ ñòðóêòóðà äåðæàâíèõ ô³íàíñ³â ò³ñíî âçàºìîïîâ�ÿçàí³ ç õàðàêòåðîì òà îñîá-ëèâîñòÿìè ðîçâèòêó òîâàðíî-ãðîøîâèõ â³äíîñèí â êðà¿í³. Ó ñèòóàö³¿, êîëè íàøà êðà¿íàò³ëüêè ðîçáóäîâóº âëàñíó ñèñòåìó ãîñïîäàðþâàííÿ, îñîáëèâî âàæëèâà ðîëü äåðæàâíî¿ô³íàíñîâî¿ ñèñòåìè ÿê ãàðàíòà íàéá³ëüø åôåêòèâíîãî îïîäàòêóâàííÿ òà ðîçïîä³ëóêîøò³â áþäæåòó çà âèäàòêîâîþ ñòàòòÿìè. Äëÿ òîãî, ùîá ïîáóäóâàòè ñïðàâíî ôóíêö³îíó-þ÷ó, íàä³éíó ô³íàíñîâó ñèñòåìó â Óêðà¿í³, ìè ïîâèíí³ çâåðíóòèñÿ äî ³ñòî𳿠ïîäàòêîâî-ãî òà ô³íàíñîâîãî ïðàâà. Àíàë³ç ïîçèòèâíèõ òà íåãàòèâíèõ ÿâèù ïîäàòêîâèõ ñèñòåì ìè-íóëîãî äîçâîëèòü óíèêíóòè ïîìèëîê ïðè ðîçáóäîâ³ ïîäàòêîâî¿ ñèñòåìè â ìàéáóòíüîìó. Ñåðåä òîãî÷àñíèõ àâòîð³â, ÿê³ âèâ÷àëè äàíó ïðîáëåìó, õîò³ëîñÿ á â³äçíà÷èòè òàêèõâ÷åíèõ ïðàâîçíàâö³â, ÿê: Ì. Ì. Ñïåðàíñüêèé, Ì. Ô. Îðëîâà, Ã. Ñ. Ñèäîðåíêî, Ñ. ². ²ëî-âàéñüêèé, ². Õ. Îçåðîâ, Í. ². Òóðãåíºâ òà ³íø³. Ó ðîáîò³ Ì. Ì. Ñïåðàíñüêîãî «Ïëàíô³íàíñ³â» ïîäàòêè â³äíåñåíî äî êàòåãî𳿠çàãàëüíèõ äîõîä³â äåðæàâè. ßê ³ âñ³ äîõîäè, âî-íè ïîâèíí³ â³äïîâ³äàòè ïåâíèì âèìîãàì: ïåðø çà âñå, íå ï³äðèâàòè äæåðåëà âíóòð³øíüî-ãî áàãàòñòâà, ðîçïîä³ëÿþ÷èñü ïîð³âíó, íå òîðêàòèñÿ êàï³òàëó, ñòÿãíåííÿ ïîäàòê³â íå ïî-âèííî âèìàãàòè âåëèêèõ âèòðàò ³ áóòè ïîì³ðíèì äëÿ ïðèâàòíèõ îñ³á1. Äîñèòü çíà÷íà ðî-áîòà, ïðèñâÿ÷åíà äîñë³äæåííþ ïîäàòê³â, íàëåæèòü Í. ². Òóðãåíºâó. Íà äóìêó àâòîðà, ïî-äàòîê öå çàñ³á äëÿ äîñÿãíåííÿ ìåòè ñóñï³ëüñòâà àáî äåðæàâè, òîáòî ò³º¿ ìåòè, ÿêó ëþäèñòàâëÿòü ïðè îá�ºäíàíí³ ñâîºìó â ñóñï³ëüñòâî àáî ïðè óòâîðåíí³ äåðæàâè. Í åçâàæàþ÷èíà òå, ùî, íà äóìêó àâòîðà, ïîäàòîê º çëî, òàê ÿê ïîçáàâëÿº ïëàòíèêà ïîäàòêó ÷àñòèíè éî-
Êîâàëü÷óê ².Â. Ïðàâîâå ðåãóëþâàííÿ îïîäàòêóâàííÿ íàñåëåííÿ óêðà¿íñüêèõ çåìåëü�
69×àñîïèñ Êè¿âñüêîãî óí³âåðñèòåòó ïðàâà � 2009/4© ². Â. Êîâàëü÷óê, 2009
|