Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда

"Християнізаційні впливи в Київській Русі за часів князя Оскольда: 1150 років" – під такою назвою в Чернігові 19-20 листопада 2010 р. відбулася міжнародна наукова конференція. Науковці обговорювали малодосліджену сторінку історії Київської Русі. Імпульсом до проведення конференції послужил...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2011
1. Verfasser: Шуміло, В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут української археографії та джерелознавства імені М.С. Грушевського НАН України 2011
Schriftenreihe:Сiверянський лiтопис
Schlagworte:
Online Zugang:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/25892
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда / В. Шуміло // Сiверянський лiтопис. — 2011. — № 2. — С. 137-139. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-25892
record_format dspace
spelling irk-123456789-258922011-08-19T16:35:31Z Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда Шуміло, В. Хроніка наукового життя "Християнізаційні впливи в Київській Русі за часів князя Оскольда: 1150 років" – під такою назвою в Чернігові 19-20 листопада 2010 р. відбулася міжнародна наукова конференція. Науковці обговорювали малодосліджену сторінку історії Київської Русі. Імпульсом до проведення конференції послужило видання книги С.В. Шумила "Князь Оскольд і християнізація Русі", побачила світ 2010 р. в науковому видавництві "Дух і Літера" при Національному університеті "Києво-Могилянська академія". 2011 Article Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда / В. Шуміло // Сiверянський лiтопис. — 2011. — № 2. — С. 137-139. — укр. XXXX-0055 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/25892 uk Сiверянський лiтопис Інститут української археографії та джерелознавства імені М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Хроніка наукового життя
Хроніка наукового життя
spellingShingle Хроніка наукового життя
Хроніка наукового життя
Шуміло, В.
Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда
Сiверянський лiтопис
description "Християнізаційні впливи в Київській Русі за часів князя Оскольда: 1150 років" – під такою назвою в Чернігові 19-20 листопада 2010 р. відбулася міжнародна наукова конференція. Науковці обговорювали малодосліджену сторінку історії Київської Русі. Імпульсом до проведення конференції послужило видання книги С.В. Шумила "Князь Оскольд і християнізація Русі", побачила світ 2010 р. в науковому видавництві "Дух і Літера" при Національному університеті "Києво-Могилянська академія".
format Article
author Шуміло, В.
author_facet Шуміло, В.
author_sort Шуміло, В.
title Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда
title_short Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда
title_full Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда
title_fullStr Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда
title_full_unstemmed Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда
title_sort початок хрещення русі за часів князя оскольда
publisher Інститут української археографії та джерелознавства імені М.С. Грушевського НАН України
publishDate 2011
topic_facet Хроніка наукового життя
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/25892
citation_txt Початок хрещення Русі за часів князя Оскольда / В. Шуміло // Сiверянський лiтопис. — 2011. — № 2. — С. 137-139. — укр.
series Сiверянський лiтопис
work_keys_str_mv AT šumílov počatokhreŝennârusízačasívknâzâoskolʹda
first_indexed 2025-07-03T05:27:52Z
last_indexed 2025-07-03T05:27:52Z
_version_ 1836602331549925376
fulltext Сіверянський літопис 137 ХРОНІКА НАУКОВОГО ЖИТТЯ ПОЧАТОК ХРЕЩЕННЯ РУСІ ЗА ЧАСІВ КНЯЗЯ ОСКОЛЬДА "Християнізаційні впливи в Київській Русі за часів князя Оскольда: 1150 років" – під такою назвою в Чернігові 19�20 листопада 2010 р. відбулася міжнародна наукова конференція. Науковці обговорювали малодосліджену сторінку історії Київської Русі. Імпульсом до проведення конференції послужило видання книги С.В. Шумила "Князь Оскольд і християнізація Русі", побачила світ 2010 р. в науковому видавництві "Дух і Літера" при Національному університеті "Києво� Могилянська академія". Організаторами конференції виступили Інститут історії, етнології та право� знавства ім. О. Лазаревського Чернігівського національного педагогічного універ� ситету ім. Т. Шевченка, Чернігівська обласна універсальна наукова бібліотека ім. В. Короленка, Національний архітектурно�історичний заповідник "Чернігів стародавній", Чернігівський історичний музей ім. В. Тарновського, Товариство пам'яті князя Оскольда, релігійно�філософський журнал "Віра і життя", Благо� дійний фонд "Новий Чернігів". Конференція пройшла за сприяння Чернігівської обласної державної адміністрації. Захід проводився з нагоди 1150�річчя походу князя Оскольда Київського на Константинополь і укладення мирного договору між Руссю та Візантією. Як відо� мо, у результаті цієї визначної події відбулося міжнародне визнання Київської Русі як самостійної держави. Окрім цього, наслідком такої події було перше хре� щення русів на чолі з князем Оскольдом та початок поступової християнізації Давньоруської держави. Перший день наукової конференції проходив у Чернігівській обласній універ� сальній науковій бібліотеці ім. В. Короленка. Спочатку були заслухані доповіді відомих учених: директора Інституту археології України НАН України академіка П.П.Толочка та директора Інституту російської історії РАН проф. А.М. Сахарова. Навколо цих доповідей відбулася жвава дискусія, присвячена питанню місця ло� калізації походу русів на Константинополь у 860 році. З науковими доповідями під час конференції, окрім істориків та археологів, ви� ступили також філологи, культурологи, філософи. Спектр наукових виступів був доволі широким. Наприклад, Сергій Шумило і Сергій Цветков свої доповіді при� святили питанням вибору віри та початку християнізації Русі в IX ст., Всеволод Івакін та Юрій Ситий – впливам християнства на перехід древніх русичів від язич� ницької традиції трупоспалення (кремації) померлих до християнської традиції тру� попокладання (інгумації) в IX�X вв., Олена Черненко розповіла про давньоруські християнські старожитності Новгород�Сіверської землі, Володимир Руденок і Те� тяна Новік – про християнський вплив на поховальний обряд за матеріалами архе� ологічних досліджень у Чернігові. Київський історик Сергій Конча свою доповідь присвятив існуючим суперечкам навколо Іракимівського літопису, а Юрій Лущай з Харкова – відомостям польських середньовічних хронік Я.Длугоша та М.Стрий� ковського про київського князя Оскольда. Світлана Шумило представила доповідь про наукову спадщину видатного дореволюційного історика і філолога академіка В.І. Ламанського, незаслужено забутого в радянські часи, та про наукові досліджен� ня академіка, присвячені хазаро�руській місії Кирила і Мефодія. Як наголосила 138 Сіверянський літопис дослідниця, у зв'язку з 1150�річчям першого (Оскольдова) хрещення Русі дослі� дження Ламанського набувають нової актуальності та значимості. Другого дня конференція продовжила свою роботу в приміщенні одного з пер� ших вищих навчальних закладів Східної Європи – у будівлі Чернігівського коле� гіуму, пам'ятці архітектури національного архітектурно�історичного заповідника "Чернігів стародавній". Учасники конференції, заслухавши та обговоривши доповіді колег з України та Росії, дійшли висновку, що початок східнослов'янської державності необхідно виводити від першого дипломатичного визнання її на міжнародному рівні. Як наголошується у підсумковій резолюції конференції, "Така подія в історії Києво� руської держави мала місце 1150 років тому, коли у червні 860 р. після тижневої облоги столиці Візантійської імперії – Константинополя – флотом русів на чолі з князем Оскольдом Київським було укладено мирний договір. Цей договір упер� ше пов'язав Русь і Візантію узами міждержавних відносин, а також спричинив до започаткування дипломатичних, торговельних та міжкультурних зносин на шля� ху "із варяг у греки", хрещення київського князя Оскольда та початкового поши� рення християнства на Русі. Усе це засвідчує, – відзначається у резолюції, – що Київська Русь задовго до появи на Півночі династії Рюрика сформувалась як повноцінна самостійна дер� жава. З часів князя Оскольда почався поступовий процес не лише поширення християнських світогляду, цінностей та культури, але й долучення Київської Русі до візантійсько�християнської цивілізації. Не випадково від походу князя Оскольда на Царгород давньоруський літопи� сець виводить початок Київської Русі і її державності. "Повість минулих літ" відзначає, що саме з цього часу "начася прозывати Руська земля". І саме з цієї події давньоруські літописці вели хронографічний відлік у своїх літописах: "Отсель начнем и числа положим". Це свідчення вітчизняного літопису є вагомим підтвер� дженням історичної та політичної важливості походу 860 р. і досягнутих дипло� матичних домовленостей для міжнародного утвердження первісної Київської Русі як повноправної незалежної держави та початку її поступової християнізації", – йдеться у резолюції міжнародної наукової конференції. Дослідники запланували продовжити вивчення таких маловідомих сторінок нашої історії, як початок християнізації Київської Русі в ІХ�Х вв. Зокрема, оскільки в 2011 році виповнюється 1150 років від початку місії Ки� рила і Мефодія та винайдення ними слов'янської писемності, що також має відно� шення до походу русів на Константинополь у 860 р. та досягнутих міжнародних дипломатичних угод віж Руссю та Візантією, учасниками конференції було ви� рішено наступне засідання присвятити саме цьому ювілею. По завершенні конференції у просвітянському культурно�мистецькому центрі "Інтермеццо" було проведено прес�конференцію науковців – учасників міжна� родної конференції. А потім тут відбулася презентація книги Сергія Шумила "Князь Оскольд і християнізація Русі". Як підкреслив під час прес�конференції голова оргкомітету конференції, ди� ректор Інституту історії Чернігівського національного педагогічного університе� ту, професор Олександр Коваленко, серед істориків і широкої громадськості існує точка зору про хрещення Київської Русі князем Володимиром. "Ніхто не зби� рається применшувати його роль. Але це найвдаліша спроба хрещення Русі. Зво� дити цей процес до одномоментного акту – неправильно, а значить антиісторич� но", – переконаний учений. Він наголосив, що перше хрещення Русі почалося за князя Оскольда, який в 860 році здійснив похід на Візантію і після цього прийняв хрещення, почавши сприяти поступовому поширенню християнства на Русі. Цієї думки дотримується й інший член оргкомітету конференції, заступник голови "Товариства пам'яті князя Оскольда" Сергій Шумило. Під час прес�кон� ференції він відзначив, що 860 рік є відправною точкою поширення християнства на Русі, а тому важливо цього року відзначити 1150�ліття цієї події. За словами Сіверянський літопис 139 С. Шумила, археологічні дослідження підтверджують факти, викладені в книзі "Князь Оскольд і християнізація Русі". Зокрема, в другій половині IX століття на землях Київської Русі відбувається поступова зміна в способі поховання не� біжчиків – перехід від язичницької традиції трупоспалення до християнської тра� диції трупопокладання померлих, що пов'язано з впливом християнства. Це яск� раво було доведено під час конференції такими вченими, як В.Івакін, В.Ковален� ко, Ю.Ситий та іншими. "1150 років тому на Русі почався процес поступового поширення християн� ства. Процес був складний і тривалий", – резюмував дослідник. Сергій Шумило відзначив, що не йдеться про те, щоб замінити князя Володи� мира на Оскольда, оскільки саме Володимиру належить честь остаточного утве� рдження християнства на Русі, за що він і шанується як святий і рівноапостольний. "Важливо не забувати, як і завдяки кому починалося поширення християнства на початковій стадії", – переконаний дослідник. Віталій ШУМІЛО