Виступ на загальних зборах

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Ківа, Д.С.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2009
Назва видання:Вісник НАН України
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/26155
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Виступ на загальних зборах / Д.С. Ківа // Вісн. НАН України. — 2009. — № 7. — С. 48-51. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-26155
record_format dspace
spelling irk-123456789-261552011-08-30T22:50:35Z Виступ на загальних зборах Ківа, Д.С. Виступи учасників зборів 2009 Article Виступ на загальних зборах / Д.С. Ківа // Вісн. НАН України. — 2009. — № 7. — С. 48-51. — укр. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/26155 uk Вісник НАН України Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Виступи учасників зборів
Виступи учасників зборів
spellingShingle Виступи учасників зборів
Виступи учасників зборів
Ківа, Д.С.
Виступ на загальних зборах
Вісник НАН України
format Article
author Ківа, Д.С.
author_facet Ківа, Д.С.
author_sort Ківа, Д.С.
title Виступ на загальних зборах
title_short Виступ на загальних зборах
title_full Виступ на загальних зборах
title_fullStr Виступ на загальних зборах
title_full_unstemmed Виступ на загальних зборах
title_sort виступ на загальних зборах
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2009
topic_facet Виступи учасників зборів
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/26155
citation_txt Виступ на загальних зборах / Д.С. Ківа // Вісн. НАН України. — 2009. — № 7. — С. 48-51. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT kívads vistupnazagalʹnihzborah
first_indexed 2025-07-03T05:45:39Z
last_indexed 2025-07-03T05:45:39Z
_version_ 1836603451085160448
fulltext 48 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2009, № 7 Д.С. КІВА, член-кореспондент НАН України, генеральний конструктор АНТК ім. О.К. Антонова Авіаційна промисловість України сьо- годні переживає складні часи. На по- точні проблеми галузі, які потребують не- гайного роз в’язання, значно впливають і негативні фактори світової фінансової кри- зи. Але вітчизняний авіапром має вели- кий потенціал розвитку, і ми вживаємо всіх можливих заходів для поліпшення ситуації та створення передумов не тільки для ста- білізації його роботи, а й для поступового розвитку галузі. Так, розроблено і 27 грудня 2008 р. схва- лено на засіданні Кабінету Міністрів Украї- ни «Стратегію розвитку авіаційної промис- ловості на період до 2020 р.». Її здійснення передбачає три етапи. Перший (2007–2010 роки) — створення умов для збереження та стабілізації діяль- ності підприємств авіаційної промисло- вості шляхом розроблення модифікацій авіаційної техніки, налагодження її серій- ного виробництва і збереження кадрового потенціалу. Основну увагу потрібно при- ділити виконанню укладених контрактів на постачання замовникам літаків Ан-74, Ан-148, Ан-140-100, Ан-32 та їхніх модифі- кацій. Також треба створити постійні регіо- нальні сервісні центри й центри техніч ного обслуговування авіаційної техніки. Другий (2011–2015 роки) — нарощен- ня темпів створення та впровадження в серійне виробництво авіа техніки, по- дальше вдосконалення органі за ційно- правових форм господарювання, оп- тимізація, технологічне переоснащення і реконструкція основних фондів підпри- ємств. Третій (2016–2020 роки) — розроблення нових типів авіатехніки та зростання ви- робництва в межах вітчизняних та міжна- родних проектів. Для створення передумов системного ре- формування авіапромисловості необхідно розробити і прийняти низку нормативно- правових актів, провести реструктуризацію державних підприємств авіаційної промис- ловості з метою їх подальшої корпоратиза- ції та здійснити акціонування державних підприємств зі збереженням 100% акцій у державній власності. Згодом, уже на дру- гому етапі, плануємо поступову приватиза- цію підприємств та промислових об’єднань галузі з урахуванням їхніх особливостей та збереженням державного впливу на при- йняття стратегічних рішень. У грудні 2008 р. було створено Держав- ний літакобудівний концерн «Антонов». До нього ввійшли 4 підприємства, що станов- лять основу авіабудівної галузі України. Це АНТК ім. О.К. Антонова (розроблення но- вих типів і модифікація авіатехніки та нау- кова діяльність), Київський авіазавод «Аві- ант» (серійне будівництво літаків Ан-148, Ан-70, Ан-32, участь у поновленні вироб- ництва унікального за своїми якостями лі- така Ан-124), Харківське Державне авіа- ційне підприємство (серійне будівництво літаків Ан-74 і Ан-140-100) та 410-й авіаза- вод цивільної авіації (ремонт літаків Ан-24, Ан-26, Ан-30, Ан-32, Ан-72, Ан-74 та авіа- двигунів Д-36). Державний концерн «Ан- тонов» працює в тісному зв’язку з іншими підприємствами авіапрому України, яких налічується більше як 39, у них задіяно по- над 68000 наукових та інженерно-технічних працівників і робітників, які є інтелекту- альним скарбом нашої держави. Головна умова подолання кризи — під- вищення ефективності авіабудівного комп- лексу України. Першорядне завдання — ін- теграція авіабудівництва України на рин- кових засадах, реорганізація управління та ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2009, № 7 49 вихід на світовий ринок із конкурентоспро- можною продукцією. Сьогодні можемо визначити 4 головні напрями досягнення цієї мети: 1) створення конкурентоспроможного про- дукту; 2) оновлення й модернізація основних фондів та впровадження новітніх техно- логій серійного виробництва; 3) створення центрів післяпродажної під- тримки продукції; 4) входження до світового ринку розро- блення та збуту авіаційної продукції. Основним інтегрувальним та науковим центром Державного концерну «Антонов» є АНТК ім. О.К. Антонова. Сьогодні тут на- лічується 10 науково-дослідних комплексів рівня національного надбання. Загальна чисельність персоналу — майже 7000 осіб. Із них понад 3300 — це інженерно-технічні робітники, з яких майже 2250 — наукові ка- дри, які працюють за 195 спеціальностями. Основна діяльність АНТК ім. О.К. Анто- нова складається з: — науково-дослідних робіт на перспективу; — розроблення і створення нових літаків; — супроводження серійного виробництва і модернізації серійних літаків; — супроводження літаків під час їх експлуатації; — авіатранспортних перевезень; — інших видів діяльності. Основні поточні завдання АНТК ім. О.К. Ан- тонова: — розширення умов експлуатації та валіда- ція в Європі регіонального пасажирсько- го літака Ан-148-100; — упровадження в експлуатацію лідерного літака Ан-148-100 (№01-01); — продовження випробувань та модерніза- ція систем літака Ан-70; — створення літака Ан-124-100М-150, по- дальша модернізація Ан-124 та понов- лення його серійного виробництва; — роботи з удосконалення літаків Ан-140, Ан-74, Ан-32, Ан-38 і Ан-3, розроблення їхніх варіантів та модифікацій; — валідація в Європі транспортного літака Ан-26. Перспективна робота підприємства пе- редбачає такі основні напрями: — науково-дослідні роботи, зокрема спіль- но з інститутами НАН України; — розроблення регіонального пасажирсько- го літака Ан-158; — розроблення корпоративного літака Ан-168; — розроблення середнього транспортного літака класу Ан-12/С-130; — спільні роботи з ОАК (Росія) , КНР, Іра- ном та Індією. Ефективний розвиток вітчизняної авіа- промисловості неможливий без розвитку наукової бази. Тому величезну увагу ми приділяємо співпраці з Національною ака- демією наук України. Ця співпраця має велику і плідну історію, але особливий поштовх їй надала «Генеральна угода про науково-технічне співробітництво», яка була укладена між АНТК ім. О.К. Антонова і НАН України 20 вересня 2006 р. Згідно з цим документом була створена робоча гру- па та започатковані дослідження в підгру- пах за цільовими напрямами. Зараз у цій роботі задіяно більше як 20 інститутів НАН України. На сьогодні основними напрямами спів- праці є науково-практичні роботи з: — композиційних матеріалів; — нових металевих матеріалів; — досліджень з міцності та ресурсу; — аеродинамічних досліджень; — застосування комп’ютерів із кластерною архітектурою; — створення системи інтегрованого ком- п’ю теризованого виробництва та супро- водження авіатехніки; — створення нових систем авіоніки та ке- рування літаком. Слід відзначити, що результати робіт уже мають велике практичне значення й підви- щують технічний рівень і конкурентоспро- можність нашої продукції. 50 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2009, № 7 Так, разом з академічними інститутами механіки, проблем матеріалознавства і про- блем міцності проводимо низку досліджень із композиційних матеріалів, найважливі- шими з яких є: — дослідження силових та середньо-на- вантажених конструкцій із ПКМ (зокре- ма, вузли і конструкція кесона крила); — дослідження з паливостійкості, вогне- стійкості, шумопоглинання, корозійної стійкості кріплень та з’єднань; — дослідження кліматичного впливу на міцність та ресурс конструкцій із ПКМ; — розроблення і впровадження техноло- гій серійного виробництва інтегральних конструкцій із ПКМ; — організація національного виробництва високомодульних вуглецевих волокон із поліакрильної сировини. Разом з Інститутом проблем матеріало- знавства ім. І.М. Францевича розроблено ві- тчизняні високоефективні в’язані сітки блис- кавкозахисту з полімерних композиційних матеріалів СМ-008 та УНТ, які вже впрова- джують на літаках марки «Антонов». У межах досліджень із металевих авіа- ційних матеріалів проведено велику спіль- ну роботу з інститутами електрозварюван- ня ім. Є.О. Патона, проблем міцності, про- блем машинобудування, технічної механі- ки та металофізики НАН України. Так, разом з Інститутом електрозварю- вання ім. Є.О. Патона розроблено техно- логію наплавлення деталей із титанових сплавів для місцевого відновлення поверх- ні. Ця робота має важливе практичне зна- чення для ремонту авіатехніки і забезпечує значний економічний ефект. Також упрова- джено технологію електронно-променевого зварювання та проведено дослідження з міцності й ресурсу зварних з’єднань сило- вих елементів конструкцій. Проведено до- слідження та відпрацьовано технологію автоматичного аргонодугового зварюван- ня по шару флюсу листів титанового спла- ву Т110 для виготовлення зварних карка- сів дверей. Відпрацьовано технологічні ре- жими зварювання листів завтошки до 4 мм і термічного оброблення зварних з’єднань, що дало можливість забезпечити високі пластичні якості таких з’єднань та рівень їхньої міцності не менше як 0,95 від міц- ності основного матеріалу. Разом з Інститутом технічної механіки впроваджено іонно-плазмову технологію нанесення зносо- та корозійностійких по- криттів на деталі авіатехніки. Спільно з Інститутом металофізики ім. Г.В. Курдюмова розроблено технології ло- кального термооброблення деталей із висо- коміцного титанового сплаву ВТ22 після на- плавлення; технологічні пристрої та спеці- альне обладнання для локального термічного оброблення наплавлених після экс плуа та- ційного зношення ділянок поверхні рейок. Разом з Інститутом проблем матеріало- знавства ім. І.М. Францевича виконано робо- ти з дослідження нанесення ан ти фрик цій- ного покриття на основі фторопласту, напо- вненого графітом, на компенсатор повіт ряної системи літака з титанового сплаву ПТ-7М. Установлено оптимальний склад і від пра цьо- вано тех нологічні режими нанесення полі- мернаповненого антифрикційного покрит- тя. Розроблено і виготовлено технологічне оснащення для підготовки поверхні деталі й формування полімернаповненого шару по- криття заданої товщини. У напрямі міцності авіаційних конструк- цій виконано дослідження руйнування па- нельних конструкцій та розпочато роботу з розроблення стандарту України «Оцінка тріщиностійкості тонколистяних конструк- ційних матеріалів». Разом з Інститутом проблем міцності ім. Г.С. Писаренка проведено експрес-оці- ню вання показників міцності і тріщино- стійкості тонколистяних металів, а також прогнозування стану тріщини велико- масштабної конструкції за випробуванням маломасштабного зразка. При цьому впер- ше встановлено факт суттєвого впливу ані- ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2009, № 7 51 зотропії механічних властивостей тонко- листяного металу на розмір депланаційних зміщень. Ці дослідження зареєстровано як пріоритетну тему Комітету CEN/STAR Єв- росоюзу. Спільно з Інститутом проблем машино- будування ім. А.М. Підгорного проведено цикл досліджень із моделювання складно- го динамічного процесу — зіткнення з пта- хом. Розроблено імітатор, що вірогідно від- творює вплив птаха на елементи конструк- ції літака, і отримано Національний патент на цей прилад. Спільно з Фізико-механічним інститутом ім. Г.В. Карпенка створюємо технології зміц- нення поверхні, тривають роботи з обґрун- тування надійності та довговічності кон- струкцій, розробляємо методи та засоби діа- гностики технічного стану конструкцій. Це дає можливість установити фізико-механічні критерії і розробити засоби для оцінювання пошкодженості матеріалів літаків «Анто- нов». Проведено моніторинг характеристик деградації матеріалів неруйнівними метода- ми. Розроблено структуроскоп ВЕП-22. З Фізико-механічним інститутом освоєно також техпроцес вакуумного азотування де- талей шасі Ан-148 із титанового сплаву ВТ22 та введено в дію технологічну дільницю на базі цього наукового закладу. Розроб лено технологію вакуумного термічного оброблен- ня зварних деталей з однофазних титанових сплавів ВТ1-0 та ПТ7М, яку застосовано при виготовленні трубопроводів по вітряної та гі- дравлічної систем літака Ан-148. У сфері аеродинаміки разом з інститу- тами гідромеханіки та кібернетики НАН України проведено дослідження нових ае- родинамічних компонувань літаків, зокре- ма профілів, крил, механізації крил тощо та здійснено відповідні розроблення. Суттєвого якісного прориву в проекту- ванні авіатехніки може надати застосування програмно-технічних комплексів на базі комп’ютерів кластерної архітектури. Для цього створено програмно-технічний комп- лекс на базі суперкомп’ютерів кластерної архітектури Інституту кібернетики й нау- ково-виробничого підприємства «Електрон- маш». Основні напрями їх застосування — аеродинаміка, міцність, проектування та об- роблення результатів. Сьогодні тривають роботи з оптимізації комплексів із кластер- ною архітектурою, розширення типів об’єк- тів та підвищення точності обчислень. Разом з Інститутом кібернетики НАН України заплановано розбудову інтегрова- ної комп’ютерної системи розроблення, ви- робництва та супроводження авіатехніки протягом її життєвого циклу. Основні на- прями цієї роботи: — наскрізне проектування та технологічна підготовка процесу виготовлення аеро- динамічних моделей; — комп’ютерне проектування планера ра- зом із підготовкою виробництва та взає- модією із серійними заводами й експлу- атантами; — автоматизована система управління під- приємством, інтегрована із системами про- ектування й техпідготовки виробництва. На період 2009–2012 років очікуємо зна- чного ефекту від упровадження передо- вих науково-технічних досягнень у літаках «Антонов». Заплановано: — повне гарантування безпеки польотів відповідно до сучасних світових норм; — підвищення аеродинамічної досконалос- ті літаків до 15%; — збільшення надійності авіаційних кон- струкцій та ресурсів до 80–100 тис. го- дин польоту; — зниження ваги літаків на 10%; — зниження експлуатаційних витрат до 15%; — підвищення економічності експлуатації авіатехніки до 20%; — забезпечення високої конкурентоспро- можності літаків «Ан». Співпраця з інститутами НАН України сьогодні і на перспективу — магістральний напрям розвитку авіабудівного комплексу України.