Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2005
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2005
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/2646
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні // Наука та інновації. — 2005. — Т. 1, № 2. — С. 20-25. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-2646
record_format dspace
spelling irk-123456789-26462017-02-18T20:11:47Z Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики Законодавчі та методологічні основи 2005 Article Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні // Наука та інновації. — 2005. — Т. 1, № 2. — С. 20-25. — укр. 1815-2066 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/2646 uk Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики
Законодавчі та методологічні основи
Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики
Законодавчі та методологічні основи
spellingShingle Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики
Законодавчі та методологічні основи
Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики
Законодавчі та методологічні основи
Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні
format Article
title Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні
title_short Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні
title_full Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні
title_fullStr Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні
title_full_unstemmed Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні
title_sort постанова верховної ради україни від 16 червня 2004 р. №1786-іv. про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в україні
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2005
topic_facet Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики
Законодавчі та методологічні основи
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/2646
citation_txt Постанова Верховної Ради України від 16 червня 2004 р. №1786-ІV. Про дотримання законодавства щодо розвитку науково-технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні // Наука та інновації. — 2005. — Т. 1, № 2. — С. 20-25. — укр.
first_indexed 2025-07-02T05:50:27Z
last_indexed 2025-07-02T05:50:27Z
_version_ 1836513155761569792
fulltext 20 Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики © НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. 2005 Заслухавши і обговоривши інформацію Ка� бінету Міністрів України щодо дотримання законодавства у сфері наукової, науково� технічної та інноваційної діяльності, Верхов� на Рада України зазначає, що розвиток науки і техніки є визначальним фактором прогресу держави. Виходячи з цього Верховною Ра� дою України прийнято ряд законів і поста� нов, що визначають принципи, завдання та механізми реалізації державної політики в галузі науково�технічної та інноваційної діяльності. Вже в 1991 році вперше в СНД був прий� нятий Закон України "Про основи державної політики у сфері науки і науково�технічної діяльності" (1977�12 ), який згодом у 1998 році був замінений Законом України "Про наукову і науково�технічну діяльність" ( 284� 14 ). Прийнято інші ключові закони України "Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки" ( 2623�14 ) (2001 рік), "Про інно� ваційну діяльність" ( 40�15 ) (2002 рік). В 1999 році Верховною Радою України схвалено Концепцію науково�технологічного та інноваційного розвитку України ( 916�14 ). Законом України "Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні" ( 433�15 ) (2003 рік) визначено стратегічні і середньо� строкові пріоритетні напрями інноваційного розвитку суспільства, реалізація яких має здійснюватися за безпосередньої участі віт� чизняної науки на основі нових наукових розробок і технологій. На реалізацію поло� жень цього Закону ( 433�15 ) у квітні 2004 ро� ку прийнято Закон України "Про Загально� державну комплексну програму розвитку ви� соких наукоємних технологій" ( 1676�15 ). З метою стимулювання інновацій і впро� вадження наукових результатів у вироб� ництво, апробації механізмів підтримки ре� алізації результатів досліджень у 1999 році прийнято Закон України "Про спеціальну економічну зону "Яворів" ( 402�14 ) і створе� но технологічний парк "Яворів". У 1999 році введено в дію Закон України "Про спеціаль� ний режим інвестиційної та інноваційної діяльності технологічних парків" ( 991�14 ), згідно з яким діють вісім технологічних пар� ків: "Напівпровідникові технології і мате� ріали, оптоелектроніка та сенсорна техніка", "Інститут електрозварювання імені Є.О. Па� тона", "Інститут монокристалів", "Вугле� маш", "Інститут технічної теплофізики", "Київська політехніка", "Інтелектуальні ін� формаційні технології", "Укрінфотех". Досвід роботи технологічних парків показав, що во� ни є чи не єдиним ефективно діючим ме� ханізмом інноваційної діяльності в Україні. Починаючи з 1993 року вводиться у дію низка законів стосовно правової охорони інтелектуаль� ної власності та Закон України "Про науково� технічну інформацію" ( 3322�12), а в 1995 році – Закон України "Про наукову і науково�технічну експертизу" ( 51/95�ВР ). ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ П О С Т А Н О В А від 16 червня 2004 р. N 1786�IV Київ Про дотримання законодавства щодо розвитку науково�технічного потенціалу та інноваційної діяльності в Україні 21НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 2, 2005 Законодавчі та методологічні основи Прийнято закони України "Про вищу освіту" ( 2984�14 ) (2002 рік) та "Про особли� вості правового режиму майнового комплек� су Національної академії наук України" ( 3065�14 ) (2002 рік). Виходячи з цього слід констатувати, що в Україні сформовано законодавче поле, яке визначає правові основи розвитку наукової, науково�технічної та інноваційної діяльності. З метою вивчення наявного наукового, науково�технологічного доробку як в Ук� раїні, так і у світовій спільноті, та тенденцій його впливу на майбутнє суспільства парла� ментом утворено Тимчасову спеціальну ко� місію Верховної Ради України з питань май� бутнього ( 655�15 ), завданням якої є кон� солідоване опрацювання прогнозів та планів на майбутнє держави, обгрунтовування пріоритетних напрямів науково�технічної діяльності України у контексті сталого роз� витку світової спільноти. Різними складами Кабінету Міністрів України приймалися програми діяльності, в яких розглядалися шляхи реалізації поло� жень зазначених законів. Проте слід конста� тувати, що протягом дев'яностих років у країні продовжувалося падіння рівня науко� во�технічного потенціалу, зниження іннова� ційної активності промислових підприємств. Фактичні витрати з державного бюджету на наукові дослідження і розробки зменшили� ся з 2,3 відсотка валового внутрішнього про� дукту (далі – ВВП) в 1990 році до 0,22 відсот� ка у 1999 році і підвищилися лише до 0,39 відсотка ВВП у 2003 році. Загальні витрати на наукові дослідження знизилися за цей період з 3,11 відсотка до 1,13 відсотка ВВП. Між тим, Законом України "Про наукову і науково�технічну діяльність" ( 1977�12 ) пе� редбачено бюджетні асигнування на науку в розмірі 1,7 відсотка ВВП. Не зважаючи на те, що починаючи з 2000 року намітилося незначне збільшення асиг� нувань на науку у відсотках до ВВП, на� справді з врахуванням інфляції воно зали� шається вкрай недостатнім. Особливо у важ� кому стані опинилася вузівська і галузева на� ука, фінансування яких знизилося до кри� тичної межі. Порівнюючи розвиток науки та інно� ваційної діяльності в Україні з тенденціями, що мають місце у США, Росії, країнах ЄС, Далекого Сходу, Південно�Східної Азії, слід відзначити, що Україна загрозливо набли� жається до стану відсталої держави. Непри� пустимо затягується процес інституційних перетворень системи науково�технічного і кадрового забезпечення економіки України відповідно до умов світового ринку. Загроз� ливих масштабів набуло старіння наукових кадрів, критичної межі досягла зношеність парку наукового обладнання та матеріально� технічної бази науки, внаслідок чого наукова складова національної конкурентоспромож� ності неухильно знижується. У той час, коли у всіх розвинених держа� вах спостерігається виразна переорієнтація державної політики на використання науко� вих знань як головного ресурсу економічного зростання, науково�технічний потенціал Ук� раїни доведений сьогодні до стану, за яким можуть статися незворотні зміни, що уне� можливлять його використання в інтересах інноваційного розвитку суспільства. Усвідомлення такого становища має знай� ти належне розуміння як у Верховній Раді Ук� раїни, так і в Кабінеті Міністрів України. Як вияв цього слід розглядати дії Уряду України у 2004 році. Збільшено фінансування Національної та галузевих академій наук України. Вперше виділено 40 млн гривень на закупівлю уні� кального наукового обладнання для науко� вих установ Національної академії наук Ук� раїни та передбачено спрощені умови його придбання. Заслуговує на увагу позиція Уряду Ук� раїни, викладена у заяві Прем'єр�міністра 22 Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 2, 2005 України на загальних зборах Національної академії наук України 29 квітня 2004 року, стосовно того, що у 2005 році планується здійснити бюджетне фінансування наукової та науково�технічної діяльності відповідно до законодавства у розмірі 1,7 відсотка ВВП. Однак разом з цим Урядом та Верховною Радою України у 2004 році призупинено вве� дення в дію стимулюючих статей 21 і 22 За� кону України "Про інноваційну діяльність" ( 40�15 ), обмежено реалізацію окремих поло� жень Закону України "Про спеціальний ре� жим інвестиційної та інноваційної діяльності технологічних парків" ( 991�14 ), відмінені пільгові умови діяльності наукових установ та організацій, введено мораторій на створен� ня нових технологічних парків. Вимагає перегляду практика законодав� чої підтримки у вигляді податкових пільг ок� ремих територій і цілих галузей вироб� ництва. Такі пільги мають надаватися лише інноваційним програмам і проектам, а також спеціальним зонам, бізнес�інкубаторам та інноваційним структурам. В Україні до цього часу не знайшла до� статнього розвитку інфраструктура фінансо� вої підтримки науки та інноваційної діяль� ності. Ліквідовано Державний інноваційний фонд, украй незначні кошти виділяються для Державного фонду фундаментальних дослід� жень. Відсутні фонди підтримки наукових ініціатив, фінансово�кредитні компанії та венчурні фонди. Існуюча податкова система в державі не стимулює залучення коштів комерційних банків і бізнесових структур на підтримку інноваційної діяльності (для порівняння, в Угорщині податкова пільга для фірм, що фінансують наукові дослідження і розробки, становить 200 відсотків). Залишається низьким престиж наукової праці та соціальний статус науковців. Не ви� конуються норми закону щодо встановлення відповідного рівня заробітної плати науко� вих працівників: базовий рівень заробітної плати науковця має бути на рівні подвійної заробітної плати працівників промисловості. Не виконується норма статті 24 Закону Ук� раїни "Про наукову і науково�технічну діяль� ність" ( 1977�12 ) щодо перерахунку пенсій науковим працівникам. Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: 1. Інформацію Кабінету Міністрів Ук� раїни про стан дотримання законодавства щодо розвитку науково�технічного потенціа� лу та інноваційної діяльності в Україні взяти до відома. 2. Визнати діяльність Кабінету Міністрів України щодо виконання вимог законодавст� ва стосовно розвитку науково�технічного по� тенціалу та інноваційної діяльності в України як таку, що потребує суттєвого покращання. 3. Відзначити, що Верховна Рада України не виявляла належної послідовності щодо виконання положень законів з розвитку на� уково�технічної та інноваційної діяльності, особливо при затвердженні державних бюд� жетів України. I. Рекомендувати Президенту України: 1. Посилити контроль за виконанням у повному обсязі норм Конституції України ( 254к/96�ВР ) та вимог законів України "Про наукову і науково�технічну діяльність" ( 1977�12 ), "Про інноваційну діяльність" ( 40�15 ), "Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки" ( 2623�14 ), "Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні" ( 433�15 ), "Про спеціальний режим інвести� ційної та інноваційної діяльності техноло� гічних парків" ( 991�14 ), "Про вищу освіту" ( 2984�14 ), інших законів з питань наукової, науково�технічної та інноваційної діяльності. 2. Зобов'язати керівників Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських рад, Ра� ди міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської місь� 23НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 2, 2005 Законодавчі та методологічні основи ких державних адміністрацій у межах своїх повноважень активізувати роботу з реалізації положень законодавства у галузі науково� технічної діяльності, впровадження наукових досліджень, встановлення найтісніших зв'яз� ків між науковими установами і виробничи� ми організаціями, розвитку інноваційної інфраструктури як необхідної передумови конкурентоспроможності кожного регіону. II. Рекомендувати комітетам та фракціям Верховної Ради України: 1. Сприяти розвитку та вдосконаленню правової бази науково�технічної та іннова� ційної сфери, в межах повноважень посилити контроль за реалізацією положень Концепції науково�технологічного та інноваційного розвитку України, затвердженої Постановою Верховної Ради України від 13 липня 1999 року N 916�XIV ( 916�14 ), виконанням норм відповідних законів. 2. При затверджені Державного бюджету України на 2005 рік та наступні роки перед� бачити видатки на розвиток науки і науково� технічної сфери у межах та обсягах відповід� но до вимог законів України "Про наукову і науково�технічну діяльність" ( 1977�12 ), "Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки" (2623�14) та "Про освіту" (1060�12). 3. Передбачити в Державному бюджеті України на 2005 рік та наступні роки цільове спрямування у Державний фонд фундамен� тальних досліджень коштів у розмірі 0,1 відсотка ВВП. 4. Відмовитися від практики призупи� нення дії норм чинних законів щодо пільго� вого оподаткування об'єктів науково�тех� нічної сфери і науково�дослідних робіт та по� слуг. Сприяти діяльності технологічних парків та інноваційних структур інших типів. III. Рекомендувати Кабінету Міністрів України в межах повноважень: 1. Відповідно до норм законів України "Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні" ( 433�15 ), "Про пріори� тетні напрями розвитку науки і техніки" ( 2623�14 ): – здійснювати розробку прогнозів та про� ектів програм соціального і економічного розвитку України, проектів законів про Державний бюджет України на відпо� відний рік; – затвердити Державну програму прогно� зування науково�технологічного та інно� ваційного розвитку України, визначити обсяги її фінансування; – переглянути існуючі програми, що фі� нансуються з Державного бюджету Ук� раїни, та упорядкувати їх відповідно до пріоритетних напрямів, визначених зако� нами; – проводити моніторинг розвитку в Ук� раїні пріоритетних напрямів іннова� ційної діяльності, їх уточнення та кори� гування відповідно до розроблених про� гнозів з урахуванням критеріїв Євро� пейського Співтовариства. 2. При підготовці проекту закону про Державний бюджет України на 2005 рік та проектів законів про Державний бюджет Ук� раїни на наступні роки: 1) забезпечити досягнення параметрів і структури бюджетної підтримки науки, пе� редбачених законами України щодо наукової і науково�технічної сфери, зокрема: – обсягів фінансування наукової і науково� технічної сфери за рахунок державного бюджету на рівні не нижче 1,7 відсотка ВВП; – видатків на фінансування державних на� укових і науково�технічних програм з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки на рівні 30 відсотків видатків на науку; – видатків на підвищення заробітної плати наукових, науково�технічних працівни� ків відповідно до статті 23 Закону Ук� 24 Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 2, 2005 раїни "Про наукову і науково�технічну діяльність" ( 1977�12 ) та статті 57 Зако� ну України "Про освіту" ( 1060�12 ); – видатків на фундаментальні дослідження у вищих навчальних закладах на рівні 10 відсотків коштів, що виділені на утри� мання вищих навчальних закладів; – не обмежувати податкові пільги для ви� щих навчальних закладів, установ та ор� ганізацій науки в обсягах і напрямах, визначених чинним законодавством, у тому числі стосовно плати за землю. Відповідні кошти спрямовувати на роз� виток науково�технічної та інноваційної діяльності; 2) передбачити видатки на фінансування проектів Державного фонду фундаменталь� них досліджень на рівні 0,1 відсотка ВВП; 3) передбачити видатки для бюджетного кредитування прикладних науково�техніч� них розробок; 4) спрямовувати не менш як 10 відсотків коштів, отриманих від приватизації держав� ного майна, на фінансову підтримку інно� ваційної діяльності підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпе� ки держави; 5) передбачити видатки для запровад� ження окремої бюджетної програми щодо фінансової підтримки суб'єктів інноваційної діяльності для державного замовлення на інноваційну продукцію згідно із статтею 6 Закону України "Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні" ( 433�15 ); 6) при формуванні державного замов� лення на науково�технічні розробки керува� тися нормами статті 37 Закону України "Про наукову і науково�технічну діяльність" ( 1977�12 ), врахувавши, що державне замов� лення поширюється в першу чергу на найбільш важливі для держави проекти, які виконуються в рамках пріоритетних на� прямів інноваційної діяльності; 7) передбачити кошти: – на розвиток інноваційної інфраструкту� ри (створення державного інноваційного фонду, фінансово�кредитних компаній, венчурних фондів тощо); – на фінансування наукової та науково� технічної експертизи; 8) відновити в бюджетній класифікації Державного бюджету України окремий розділ "Фінансування наукової та науково� технічної діяльності"; 9) передбачити необхідні видатки на фінансування державної програми прогнозу� вання науково�технологічного та інно� ваційного розвитку України. 3. З метою покращання системи управ� ління науково�технічною та інноваційною сферою, розвитку та фінансування відповід� ної інфраструктури до 1 січня 2005 року: – збільшити не менш як вдвічі чисельність працівників центрального апарату Мініс� терства освіти і науки України, які займа� ються питаннями державного управлін� ня науковою, науково�технічною та інно� ваційною діяльністю; – згідно із статтею 38 Закону України "Про наукову і науково�технічну діяльність" ( 1977�12 ) створити Державний інно� ваційний фонд України; – відповідно до статті 15 Закону України "Про наукову і науково�технічну діяль� ність" ( 1977�12 ) встановити порядок, згідно з яким фундаментальні науково� дослідні роботи за рахунок коштів за� гального фонду Державного бюджету України можуть проводитися лише після їх експертної оцінки в Національній ака� демії наук України та схвалення Між� відомчою радою з координації фунда� ментальних досліджень. 4. Підготувати пропозиції щодо внесення змін до чинних законів про наукову, науково� технічну та інноваційну діяльність у зв'язку з набранням чинності нових Цивільного (435�15) та Господарського (436�15) кодексів України. 25НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 2, 2005 Законодавчі та методологічні основи Внести пропозиції щодо змін до деяких законів України, насамперед до Закону Ук� раїни "Про наукову і науково�технічну діяль� ність" ( 1977�12 ) у зв'язку з прийняттям за� конів України "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України" ( 1602�14 ), "Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки" (2623�14 ), "Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні" ( 433�15 ). Підготувати пропозиції про внесення змін до законодавства України щодо стиму� лювання винахідницької та патентно�ліцен� зійної діяльності, створення Українського фонду підтримки винахідницької діяльності. Внести пропозиції щодо змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94�ВР ) в частині відне� сення до валових витрат виплат, пов'язаних з пенсійним забезпеченням наукових праців� ників небюджетних державних наукових ус� танов і організацій. 5. Розробити та погодити з Національ� ним банком України: 1) заходи щодо сприяння кредитуванню інноваційних проектів, зокрема в частині: – компенсації за рахунок коштів Держав� ного бюджету України відсоткової став� ки за кредитами комерційних банків інноваційних проектів та програм; – інвестування коштів на інноваційну діяльність шляхом впровадження дер� жавної позики за кошти від випуску дер� жавних облігацій; – системи підтримки, у тому числі подат� кової, спрямованої на розвиток в Україні п'ятого та шостого технологічних ук� ладів; 2) проект Закону України про функціо� нування та регулювання ринку венчурного капіталу і подати його до Верховної Ради Ук� раїни. 6. Широко практикувати створення ком� плексів освіта–наука–виробництво. З метою більш активного залучення мо� лоді до науково�дослідної роботи, скорочен� ня строків і збільшення результативності від впровадження досягнень науки у вироб� ництво вирішити в межах повноважень пи� тання щодо передачі галузевими міністерст� вами Міністерству освіти і науки України ча� стини науково�дослідних інститутів. 7. До 1 жовтня 2004 року розробити реко� мендації щодо формування загальнодержав� них, галузевих та регіональних інноваційних програм. IV. Верховній Раді Автономної Рес� публіки Крим, обласним, Київській і Севас� топольській міським радам, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським дер� жавним адміністраціям відповідно до законо� давства в межах повноважень: – активізувати діяльність щодо розробки та виконання регіональних науково�техніч� них та інноваційних програм з реалізації пріоритетних напрямів інноваційної діяльності, створення фінансово�кредит� них установ, технологічних парків, інно� ваційних фондів, технополісів тощо; – забезпечити ефективний захист майно� вих прав наукових установ і організацій, не допускати використання об'єктів на� уково�технічної сфери та закріплених за ними земельних ділянок не за призна� ченням. V. Контроль за виконанням цієї Постано� ви покласти відповідно на Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти та Тим� часову спеціальну комісію Верховної Ради України з питань майбутнього. Голова Верховної Ради України В. ЛИТВИН