Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект)
Збережено в:
Дата: | 2005 |
---|---|
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2005
|
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/2667 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) // Наука та інновації. — 2005. — Т. 1, № 3. — С. 4-18. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-2667 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-26672017-02-18T21:12:29Z Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики Дискусійна трибуна 2005 Article Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) // Наука та інновації. — 2005. — Т. 1, № 3. — С. 4-18. — укр. 1815-2066 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/2667 uk Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики Дискусійна трибуна Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики Дискусійна трибуна |
spellingShingle |
Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики Дискусійна трибуна Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики Дискусійна трибуна Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) |
format |
Article |
title |
Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) |
title_short |
Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) |
title_full |
Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) |
title_fullStr |
Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) |
title_full_unstemmed |
Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) |
title_sort |
стратегія розвитку україни. до програми діяльності тимчасової спеціальної комісії верховної ради україни з питань майбутнього (проект) |
publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
publishDate |
2005 |
topic_facet |
Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики Дискусійна трибуна |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/2667 |
citation_txt |
Стратегія розвитку України. До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань майбутнього (Проект) // Наука та інновації. — 2005. — Т. 1, № 3. — С. 4-18. — укр. |
first_indexed |
2025-07-02T05:51:26Z |
last_indexed |
2025-07-02T05:51:26Z |
_version_ |
1836513217007845376 |
fulltext |
1 Запропонований членами Тимчасової спеціальної комісїї ВРУ з питань майбутнього та складений на підставі ма�
теріалів круглих столів з питань інноваційної політики.
4
Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики
© НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. 2005
І. Рушієм суспільного життя в Україні є її на�
селення. Згідно Конституції України люди�
на, її життя і здоров'я визнаються найвищою
соціальною цінністю. У зв'язку з цим основ�
ним завданням усіх ланок організації сус�
пільства є мета, що формулюється так:
Краща якість життя для кожного тепер
і для поколінь, що приходять
ІІ. Основні критерії, за якими досягати�
меться мета:
– Розвиток людського капіталу України.
– Ефективна захищеність природного дов�
кілля. Бережливе, раціональне і якісне
використання природних ресурсів.
– Високі і стійкі рівні зростання економі�
ки.
– Розбудова суспільства знань.
– Прогнозоване, надійне та достатнє енер�
гозабезпечення країни.
– Входження у європейське суспільство та
членство України в ЄС.
Провідні принципи, якими слід керува�
тися при розробці напрямів:
1. Найвищим пріоритетом є покращення
якості життя людей.
2. Неухильне дотримання екологічних об�
межень та екологічної безпеки людини.
3. Інтегрований підхід до прийняття рі�
шень, прийняття збалансованих рішень з
урахуванням наслідків їх дії на розвиток
суспільства та довкілля.
4. Забезпечення прозорості, доступності та
гласності.
5. Дотримання принципу економічної ефек�
тивності.
1. РОЗВИТОК ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ
УКРАЇНИ
Основним багатством держави, її головним
стратегічним ресурсом, здатним забезпечити
політичне, економічне і духовне зростання, є
людський капітал. Його інтелектуальні, під�
приємницькі, виробничі здібності, спромож�
Проект1
Стратегія розвитку України
До програми діяльності Тимчасової спеціальної комісії
Верховної Ради України з питань майбутнього
Нація та заселена нею територія становлять екологічно врівноважену систему,
стійкість якої сформована взаємним співіснуванням на протязі тисячоліть.
Україна є результатом державного самовизначення української нації.
Основним завданням України є досягнення такої політичної організації і
такого життєвого рівня населення, що відповідають стандартам ЄС.
Сталий розвиток є глобальним процесом.
Україна у тісній співпраці з Світовою спільнотою прямує до сталого розвитку.
Наука та інновації.2005.Т 1.№ 3.С. 4–18.
5НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
Дискусійна трибуна
ність створювати і накопичувати знання,
впроваджувати їх у виробництво товарів та
послуг, розробляти унікальні технології, ви�
находити нові види енергії, матеріалів, ін�
формації тощо, є рушієм науково�технічного
прогресу та інноваційної перебудови ук�
раїнської економіки.
Інвестиції в людський капітал, в інте�
лект, в здоров'я нації, в освіту і науку, ство�
рення умов нормальної життєдіяльності всіх
і кожного є передумовою не тільки покра�
щення якості життя народу, а й досягнення
випереджального розвитку країни, її соціаль�
ної та політичної стабільності.
Основні завдання:
– підвищення рівня життя населення;
більше добрих і добре оплачуваних робо�
чих місць; сприяння малому та середньо�
му бізнесу; подолання як бідності, так і
соціальної винятковості, основаної на не�
справедливому збагаченні; розвиток се�
реднього класу;
– поліпшення стану здоров'я та освітнього
рівня нації;
– національне об'єднання українського сус�
пільства.
Показники розвитку людського капіталу:
1. Демографічні процеси.
2. Рівень життя населення.
3. Зайнятість.
4. Система охорони здоров'я.
5. Доступність якісної освіти.
6. Житлова політика.
7. Культура та відпочинок.
8. Розвиток патріотизму нації.
1. Демографічні процеси
– Загальна чисельність населення. Розпо�
діл населення за віком.
– Рівень народжуваності і смертності.
– Міграція населення, в тому числі працез�
датного віку, динаміка виїзду в інші країни.
– Середня тривалість життя.
2. Рівень життя населення
– Доходи і витрати населення: обсяги і
структура.
– Соціальні пільги і їх забезпеченість.
– Заощадження, вклади населення в ко�
мерційних банках.
– Шкала середньомісячної заробітної пла�
ти за видами економічної діяльності, різ�
ниця між найвищою та найменшою заро�
бітною платою.
– Мінімальний і середній розмір трудової
пенсії за віком.
– Економічна структура суспільства в Ук�
раїні (густина населення за накопиченим
капіталом).
– Залежність попиту населення від доходів.
– Питома вага населення, яке має ознаки
середнього класу.
3. Зайнятість
– Динаміка кількості підприємств і ор�
ганізацій за галузями економіки (за но�
менклатурою національних рахунків),
кількістю робочих місць, середньою зар�
платою.
– Розвиток малого бізнесу (кількість ма�
лих підприємств за галузями економіки,
кількістю робочих місць, середньою зар�
платою).
– Чисельність і вікова структура економіч�
но активного населення.
– Рівень зайнятості різних вікових груп за
видами економічної діяльності.
– Попит на робочу силу в залежності від
кваліфікації.
– Рівень зайнятості молоді.
4. Здоров'я нації
– Кількість лікарняних закладів і медично�
го персоналу на душу населення.
– Захворюваність за типами хвороб та за
регіонами.
6
Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
– Поширення ВІЛ/СНІДу та активного
туберкульозу.
– Рівень дитячої смертності та смертності
жінок дітородного періоду.
– Рівень бюджетного фінансування медич�
них закладів, середня зарплата лікарів і
медперсоналу.
– Забезпеченість медикаментами і їх доступ�
ність.
– Кількість населення, що користується
послугами медичного страхування
– Стан лабораторного обладнання лікарня�
них закладів.
5. Освіта
– Рівень охоплення дошкільною, серед�
ньою і вищою освітою.
– Наповненість закладів освіти.
– Створення сільських шкільних округів і
базових шкіл як центрів навчання, інфор�
маційного обслуговування і маркетингу.
– Забезпеченість учбовими засобами за�
кладів освіти.
– Забезпеченість учбових закладів підруч�
никами, сучасним обладнанням, комп'ю�
терами в розрахунку на одного учня (сту�
дента).
– Кількість працездатного населення, що
проходить перекваліфікацію, післядип�
ломне стажування, підвищення кваліфі�
кації, володіння англійською мовою та
комп'ютером.
– Фінансування учбових закладів, середня
зарплата вчителів і викладачів вищої
школи.
– Наукова спроможність вищої освіти Ук�
раїни (відношення числа цитувань у всіх
статтях до ВВП галузі; число цитувань на
одного жителя).
6. Житлові умови
– Забезпеченість населення житлом.
– Квартирні черги.
– Інвестиції в житлове будівництво.
– Житлове кредитування, зокрема моло�
дих сімей.
– Введення в експлуатацію житлових бу�
динків.
– Благоустрій житла і населених пунктів.
7. Культура та відпочинок
– Забезпеченість населення закладами
культури та відпочинку.
– Обсяги телерадіомовлення.
– Випуск книжок, журналів і газет, зокрема
українською мовою.
– Спорт в Україні (розвиток спортивних
товариств, підтримка розвитку спорту у
закладах освіти, підготовка олімпійсько�
го резерву України.)
– Кількість населення, що подорожує все�
редині держави.
8. Розвиток українського державного
патріотизму
– Розвиток організацій патріотичного вихо�
вання різних вікових груп населення.
– Поширення української мови у всіх сфе�
рах суспільства.
– Формування української політичної нації.
– Наявність освітніх програм з розвитку
патріотизму, в т. ч. на радіо, телебаченні.
– Відвідання населенням, в т. ч. молоддю,
місць, що мають історичне та культурне
значення, музеїв.
2. БЕРЕЖЛИВЕ, РАЦІОНАЛЬНЕ
І ЯКІСНЕ ВИКОРИСТАННЯ
ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ.
ЕФЕКТИВНА ЗАХИЩЕНІСТЬ
ПРИРОДНОГО ДОВКІЛЛЯ
2а. Бережливе, раціональне і якісне
використання природних ресурсів
Україні необхідна перманентна і раціональ;
на самозабезпеченість життєвих процесів
7НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
Дискусійна трибуна
за умови відкритості держави до зовнішньо;
го світу. Україна володіє у великій кількості
певними природними ресурсами. Постійне
інноваційне виробництво продуктів повної
переробки наявної природної сировини має
сприяти забезпеченню як внутрішніх потреб,
так і довготривалого конкурентоспроможно�
го утримання товарних позицій на внутріш�
ньому та зовнішньому ринках.
Україні притаманний розвиток таких на�
прямів, що випливають з наявних природних
ресурсів:
1. Індустрія металів.
2. Індустрія кольорового каміння.
3. Сільськогосподарська індустрія.
4. Транспортна система.
Наповненість напрямів
1. Індустрія металів включає:
– добування і збагачення руд металів;
– металургію;
– машинобудування;
– приладобудування.
2. Індустрія кольорового каміння включає:
– розробку необмежених запасів покладів
гранітів, інших видів кольорового камін�
ня;
– виробництво лицювальних і оздоблю�
вальних матеріалів;
– добування блоків, виробництво щебеню;
– будівництво доріг, будинків;
– будівельні послуги;
– виробництво машин і механізмів для до�
бування і обробки.
3. Сільськогосподарська індустрія
Дві третини сільськогосподарських угідь Ук�
раїни становлять високоврожайні землі. Се�
редній природній врожай (урожай, що одержу�
ється без внесення добрив з використанням мі�
німальної кількості пестицидів) в Україні ста�
новить 25 ц/га при собівартості 38 $ за тонну.
При раціональному веденні сільського
господарювання урожайність земель може
постійно відновлюватися.
Україна розвиває:
– рентабельне сільське господарство, про�
дукцію зерна, овочів, фруктів, технічної
сировини;
– рентабельний лісопромисловий комплекс;
– харчову і легку промисловість;
– відновлювальну енергетику шляхом пе�
реробки сільськогосподарської сировини
та відходів с/г;
– хімічний синтез і виробництво хімічних
добрив;
– сільськогосподарське машинобудування.
Забезпечується сталий розвиток АПК та
вдосконалення земельних відносин.
4. Транспортна система України
– Якісний і надійний транспорт російсь�
ких, середньоазіатських і, в майбутньому,
іракських енергоносіїв в Європу – одне з
основних завдань українських служб на
найближчі п'ятдесят років.
– Виготовлення труб, компресорних стан�
цій, іншого обладнання для трубопровід�
ного транспорту.
– Будівництво трубопровідних систем. Ек�
спорт послуг. Розвиток нафтохімії.
– Модернізація залізничних перевезень.
Приватизація місцевих перевезень.
– Дороги України. Транспортні коридори.
Розвиток інфраструктури доріг. Розви�
ток доріг місцевого значення.
– Модернізація і розвиток транспортного
машинобудування. Будівництво локомо�
тивів, вагонів, авіа� і ракетобудування,
суднобудування, автомобілебудування,
тракторобудування.
– Машини і матеріали для будівництва до�
ріг.
– Енергоощадність. Зниження викорис�
тання автомобільного транспорту за ра�
хунок електронних засобів комунікацій,
8
Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
Інтернету. Розвиток велосипедних та
інших паливоощадних засобів паса�
жирського транспорту.
– Розвиток електронних систем зв'язку.
Основні завдання
– Забезпечення інформаційно�комуніка�
ційними системами, кожної з приведених
галузей.
– Моніторинг виконання пріоритетних
програм розвитку кожної із галузей.
– Сприяння випуску продукції за діючими
на даний час стандартами ЄС.
– Сприяння формуванню конкурентного
середовища.
– Розвиток реклами українських товарів.
– Законодавче сприяння стабільному рин�
ку.
– Модернізація на найсучаснішому світо�
вому рівні наукових лабораторій і освіт�
ніх центрів галузевих технологій маши�
нобудування та приладобудування.
– Кожна галузь створює відповідні венчур�
ні фонди для фінансування інновацій,
трансферу технологій. Сумарні витрати
на наукові розробки сягають до 3 % ВВП
галузі. Створюється система інновацій�
них центрів.
Показники виконання основних завдань
– Відповідність усієї номенклатури про�
дукції галузей стандартам ЄС.
– Об'єми продукції.
– Номенклатура і об'єми продукції, що від�
повідає стандартам ЄС.
– Внутрішній ринок продукції.
– Зовнішній ринок.
– Внутрішній ринок продукції, що відпові�
дає стандартам ЄС.
– Зовнішній ринок продукції, що відпові�
дає стандартам ЄС.
– ВВП галузей та його складові.
– Фінансовий стан кожної з галузей.
– Паритети цін.
– Інноваційні нововведення.
– Модернізація основного капіталу галузей.
– Розвиток інноваційної діяльності, техно�
парки.
– Вичерпування сировини.
– Енергомісткість продукції галузей.
– Матеріаломісткість продукції.
– Інформаційне забезпечення.
2б. Ефективна захищеність природного
довкілля
Охорона довкілля та раціональне використан;
ня природних ресурсів є невід'ємною части;
ною процесу суспільного розвитку держави,
здоров'я та добробуту українського народу.
В питаннях захисту природи в Україні
існують дві глобальні довготривалі пробле;
ми, пов'язані з катастрофою на Чорнобиль;
ській АЕС і з існуванням дамб водосховищ,
споруджених вздовж течії Дніпра. Обидва
небезпечні об'єкти дістались Україні у "спа�
док" після розпаду СРСР. Існування обох
об'єктів є смертельно небезпечне як для насе�
лення України, так і для світової спільноти:
Чорнобиль: перетворення, під впливом
тривалого інтенсивного радіоактивного ви�
промінювання, твердих паливовмісних мас
всередині Укриття у зібрані форми, що скла�
даються з пилу мікрочастинок, їх можливий
розпад, розпилення при найменшому дотику
назовні та довготривале зависання в атмо�
сфері; руйнування паливовмісних мас вна�
слідок взаємодії з водою; вкрай небезпечна
дія високозарядних іонів на воду і на живі ор�
ганізми.
Водосховища: довготривале просочу�
вання води крізь тіла водозапірних дамб при�
зводить до підйому рівня ґрунтових вод на
великих територіях та може призвести до од�
номоментного сходження величезних мас
вод і знищення великих територій басейну
Чорного моря.
Ставити до відома світову спільноту, що
обидві проблеми не є лише внутрішніми про;
9НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
Дискусійна трибуна
блемами України, а є проблемами усієї світо;
вої спільноти. У їх вирішенні Україна потре;
буватиме постійної зовнішньої допомоги.
Основні завдання:
– загальне покращення стану навколиш�
нього природного середовища; безпека
життєдіяльності;
– гармонізація екологічних стандартів зі
стандартами ЄС;
– розвиток системи екологічного контро�
лю та моніторингу; формування націо�
нальної екологічної мережі; обов'язкове
врахування вимог екологічної безпеки
при розробці соціально�економічних пла�
нів розвитку;
– перегляд системи зборів за використання
природних ресурсів та штрафів за за�
бруднення навколишнього природного
середовища, удосконалення їх системи за
принципом "забруднювач платить";
– виконання Загальнодержавної програми
поводження з токсичними відходами,
здійснення заходів із підвищення рівня
знешкодження та утилізації токсичних
відходів, в тому числі заборонених до ви�
користання пестицидів.
– Економічне стимулювання зниження
кількості відходів:
– ТЕС, ТЕЦ і АЕС;
– підприємств добувної промисловості;
– підприємств металургійної промисло�
вості;
– підприємств хімічної промисловості;
– підприємств сільського господарства;
– підприємств комунального господарства.
– виконання заходів Національної програ�
ми мінімізації наслідків Чорнобильської
катастрофи;
– ведення постійного моніторингу стану
дамб водосховищ, споруджених вздовж
течії Дніпра;
– створення та впровадження програм для
роздільного сортування побутового сміт�
тя, впровадження тендерних відносин
при збиранні, переробці та за захоро�
ненні побутових відходів, сприяння впро�
вадженню сміттєспалюваних заводів;
– визначення та впровадження систем
"життєвого циклу продукції" з метою від�
новлення природного середовища, зве�
дення до мінімуму об'ємів і динаміки на�
копичення безнадійних до використання
відходів, впровадження нових "зелених"
технологій.
Показники природокористування та
техногенного навантаження на довкілля:
1. Стан земельних ресурсів та їх охорона.
2. Охорона та використання водних ресур�
сів.
3. Охорона та використання біоресурсів.
4. Якість повітря та переробка шкідливих
відходів.
5. Використання мінерально�сировинної
бази та вторинної сировини.
Індикатори природокористування
та стану довкілля:
1. Земельні ресурси
– розораність земель;
– забрудненість земель радіонуклідами;
– природна урожайність сільськогоспо�
дарських угідь;
– рекультивація земель;
– рівень еродованих, солонцюватих, забо�
лочених, засолених та забруднених шкід�
ливими речовинами ґрунтів.
2. Водні ресурси
– якість та забезпеченість населення пит�
ною водою;
– частка річок та водойм, що мають воду
задовільної якості;
– рівень очищення забруднених зворотних
вод;
– споживання води у виробничих цілях;
10
Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
– рівень використання підземних вод.
3. Біоресурси, в т. ч. лісові ресурси
– частка природно�заповідних території та
об'єктів;
– лісистість території;
– розвиток популяцій диких тварин;
– співвідношення між запасом фактичних
та нормальних лісостанів;
– продуктивність лісонасаджень (вихід лі�
соматеріалів круглих в обсягах заготівлі);
– розвиток популяції водоплавних птахів;
– динаміка лісовідновлення.
4. Якість повітря та переробка
шкідливих відходів
– викиди шкідливих речовин в атмосферне
повітря у розрахунку на одиницю площі;
– кількість днів, коли забруднення повітря
в містах перевищує безпечні рівні;
– частка уловлених та знешкоджених
шкідливих речовин у загальному обсязі
утвореного забруднення;
– частка утилізованих шкідливих речовин
у загальному обсязі уловлених та знеш�
коджених;
– темпи утворення та накопичення про�
мислових токсичних відходів;
– інтенсивність руху, викиди шкідливих
речовин від автотранспорту на одиницю
площі;
– частка використаних та знешкоджених
речовин у загальному обсязі утворених
токсичних відходів.
5. Використання мінерально>сировинної
бази, використання вторинної сировини
– матеріаломісткість виробництва;
– енергомісткість виробництва;
– частка збагаченої сировини в загальних
об'ємах видобутку;
– втрати сировини при видобутку;
– використання новітніх технологій в ви�
добувних галузях;
– частка мінерально�сировинної продукції,
що перероблюється в країні, в загальних
обсягах видобутку (зокрема каменеса�
моцвітної сировини та декоративно�об�
лицювального каменю);
– рівень використання вторинної сирови�
ни в обсягах знов утвореної.
3. ВИСОКІ І СТІЙКІ РІВНІ ЗРОСТАННЯ
ЕКОНОМІКИ
Виробнича стратегія, заснована лише на пе�
реробці національної сировини, може під
впливом кон'юнктури світового ринку зро�
бити Україну сировинним придатком техно�
логічно випереджуючих держав. Запаси си�
ровини вичерпуються. Україна ставатиме
економічно і політично залежною від розви�
нутих держав. На даний час Україна перебу�
ває у 3�му технологічному укладі, ЄС і США
– у 5�му, і ніхто і ніщо не стоїть на місці.
Інтеграція України у високотехнологічне
європейське та світове конкурентне середо�
вище не на правах сировинного придатку, а
як рівноправного партнера, можлива лише за
умови інноваційної моделі розвитку еконо�
міки. Нехтування інноваційною складовою
виробництва веде до екстенсивного шляху
розвитку і має наслідком вичерпання при;
родних ресурсів.
В умовах зростання ВВП інноваційна
модель економічного розвитку відрізняєть�
ся від споживчої моделі постійним збільшен;
ням інвестицій у основний капітал і зростаю�
чою конкурентоспроможністю. Інвестиції і
трудові ресурси є основними факторами за�
безпечення економічного зростання в Украї�
ні.
Важливим чинником інноваційного роз�
витку країни є як формування внутрішнього
ринку високих технологій, так і трансфер
технологій, створення ринку інтелектуаль;
ної власності.
Усі наведені фактори означають розбу;
11НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
Дискусійна трибуна
дову суспільства знань, невід'ємними скла�
довими якого являються науково;технічний
потенціал і сучасна динамічна інформаційна
інфраструктура.
Інноваційний характер розвитку еконо�
міки вимагає значного стартового капіталу.
На сьогодні фінансування інвестицій здійс�
нюється переважно за рахунок власних кош;
тів підприємств. Існуюча податкова і фінан�
сово�бюджетна системи не сприяють інвес�
тиційним та інноваційним процесам в країні.
Основні завдання:
– Розбудова економіки за інноваційною
моделлю.
– Розвиток Стратегії технологічних прори�
вів.
Індикатори зростання економіки:
– Розбудова економіки за інноваційною
моделлю.
– ВВП України і галузей виробництва.
Темпи зростання валового внутрішнього
продукту. ВВП і валова додана вартість
на душу населення. Порівняльний аналіз
з країнами ЄС.
– Проміжне споживання галузей і його ча�
стка у випуску продукції, само витрати
галузей.
– Аналіз матриць "витрати�випуск" в цінах
споживачів.
– Рівень інфляції.
– Рентабельність підприємств.
– Структура оборотних коштів.
– Кількість підприємств, що впроваджува�
ли інновації; доля інноваційної продукції
в обсягах випуску.
– Кількість освоєних нових видів техніки,
нових технологічних процесів.
– Комплексна законодавча підтримка ін�
новаційної діяльності.
– Кількість виданих патентів та ліцензій.
– Кількість застрахованих інноваційних
ризиків.
– Інноваційна інфраструктура, яка вклю�
чає: інформаційні центри, мережу іннова�
ційних центрів розвитку трансферу тех�
нологій, технопарки, інноваційні бізнес�
інкубатори, інжинірингові та консалтин�
гові підприємства, підрозділи маркетингу
і технологічного аудиту, освітні установи.
– Кількість регіональних інноваційних
компаній із залученням місцевих та цен�
тральних наукових і проектних установ,
навчальних закладів, окремих учених і
потенційних місцевих інвесторів.
– Спеціалізовані інноваційні компанії мі�
ністерств та відомств.
– Кількість транснаціональних вертикаль�
но�інтегрованих (промислово�фінансові
групи) та горизонтально�інтегрованих
структур (промислові кластери).
– Кількість нових робочих місць створених
технопарками і виконанням інновацій�
них проектів.
Індикатори активізації фінансування
і кредитування інноваційних проектів
– Фінансове становище України і галузей
виробництва та сфери послуг.
– Банківські кредити та активність.
– Рівень зростання інвестицій; обсяги і
структура інвестицій.
– Показники механізму часткової бюджет�
ної компенсації відсотків, які сплачують�
ся підприємствами банкам за кредити під
інноваційні проекти.
– Показники концентрації ресурсів у про�
відних банках для кредитування вагомих
інвестиційних проектів.
– Показники пільгового рефінансування
НБУ кредитів комерційних банків, нада�
них під інноваційні проекти, під закупів�
лю нових технологій.
– Об'єми коштів технопарків, спрямованих на
капіталовкладення з метою випуску інно�
ваційної конкурентоспроможної продукції.
– Показники оптимізації потоку амортиза�
12
Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
ційних відрахувань, що реінвестуються у
власну виробничу базу, надання дозволу
прискореної амортизації основних фон�
дів підприємств.
– Показники створення фондів розвитку.
– Створення венчурних фондів, лізинго�
вих, страхових компаній, діяльність яких
спрямовуватиметься на ефективне впро�
вадження досягнень прикладних наук в
українське виробництво.
– Показники розвитку ринку цінних папе�
рів як джерела залучення і перерозподілу
інвестиційних ресурсів.
– Удосконалення механізмів банківського
кредитування під заставу.
– Використання профіциту бюджету на
модернізацію виробництва, (а не на спо�
живання).
– Об'єми коштів від приватизації, що спря�
мовуються на інноваційну діяльність та
модернізацію виробництва на конкур�
сній основі і з врахуванням терміну само�
окупності проектів.
– Аналіз даних, що стосуються легалізації
тіньових доходів і повернення капіталів
українських громадян з офшорних зон на
Україну.
– Розвиток стратегії технологічних прори�
вів.
4. РОЗБУДОВА СУСПІЛЬСТВА ЗНАНЬ
Україна володіє високим науково�техніч�
ним потенціалом. Його можливості викори�
стовуються недостатньо та неоднаково за
різними видами наук і технічних напрям�
ків.
Велика кількість наукових розробок пе�
редано за кордон. Це відбувалося різними
шляхами: шляхом одержання українськими
авторами грантів від іноземних наукових
фондів, продажем патентів, шляхом особис�
тих контактів українських науковців з іно�
земними колегами.
Всередині держави впроваджується не�
значне число наукових розробок. Є декілька
причин цього: недостатня лабораторна і ви�
робнича база наукових інститутів і підпри�
ємств, дуже низька заробітна плата науков�
ців, низький рівень технологій на підприєм�
ствах, низька технологічна культура інжене�
рів тощо.
Основні завдання:
1. Розвиток інформаційного простору Ук�
раїни.
2. Підтримування високого рівня фунда�
ментальної науки України.
3. Визначення науково�технологічних пріо�
ритетів. Модернізація бази наукових до�
сліджень. Можливість технологічних
проривів. (3а. Визначення та постійне
оновлення критичних технологій для
підтримки функціонування та забезпе�
чення розвитку виробничих галузей, по�
даних в розділі 2).
4. Активізація інвестиційних процесів, роз�
виток різних форм фінансування і креди�
тування інноваційних проектів.
Індикатори розбудови економіки знань:
1. Розвиток інформаційного простору
України:
– розвиток безкоштовної початкової освіти
в галузі інформаційного суспільства;
– показники формування єдиного інфор�
маційного простору України (номенкла�
тура доступних інформаційних ресурсів,
інформаційних послуг);
– розвиток пунктів загального інформацій�
ного доступу з метою забезпечення про�
зорості відносин громадськості і держави;
– розвиток загальнодержавних інформа�
ційних мереж;
– показники розвитку електронної торгівлі;
– дані про розвиток електронного уряду�
вання;
13НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
Дискусійна трибуна
– складові індексу конкурентоспроможно�
сті України;
– показники ефективності механізмів бюд�
жетного та децентралізованого фінансу�
вання інноваційної діяльності;
– гармонізація інформаційного законодав�
ства України з законодавством ЄС;
– еміграція інформаційного капіталу з Ук�
раїни.
2. Підтримування високого рівня
фундаментальної науки України:
– кількість наукових установ НАНУ, галу�
зевих академій, вищих навчальних за�
кладів за галузями знань і технологій.
Кількість зайнятих в них працівників (в
т. ч. докторів наук, кандидатів наук);
– кількість наукових праць по галузях на�
ук. Кількість наукових праць на одного
працюючого, на одного мешканця;
– питома вага індексів цитування наукових
робіт, надрукованих в Україні;
– питома вага (на одного мешканця) ін�
дексів цитування наукових робіт, надру�
кованих в закордонних наукових журна�
лах;
– виділення найбільш перспективних на�
укових напрямків;
– розвиток діяльності та фінансування
Фонду фундаментальних досліджень.
3. Визначення науково>технологічних
пріоритетів. Модернізація бази наукових
досліджень. Можливість технологічних
проривів. (3а. Визначення та постійне
оновлення критичних технологій для
підтримки функціонування та
забезпечення розвитку виробничих
галузей, поданих в розділі 2):
– кількість модернізованих лабораторій,
сума інвестицій (з державного бюджету,
за кошти організацій, іноземні інвес�
тиції) (зокрема для 3а);
– кошти, виділені на модернізацію лабора�
торної бази найбільш перспективних на�
укових досліджень (зокрема для 3а);
– наслідки модернізації лабораторних баз
наукових досліджень (зокрема для 3а);
– кількість запатентованих винаходів. Пи�
тома вага кількості запатентованих вина�
ходів на одного працюючого мешканця
(зокрема для 3а);
– кількість наукових робіт, проданих за кор�
дон за галузями наук (зокрема для 3а);
– кількість наукових розробок, впровадже�
них у виробництво (зокрема для 3а).
4. Активізація інвестиційних процесів,
розвиток різних форм фінансування і
кредитування інноваційних проектів:
– винагорода наукових співробітників;
– інвестиції в науку (бюджетні, з вироб�
ництва, закордонні);
– кількість довгострокових кредитів, спря�
мованих на впровадження наукових роз�
робок;
– кількість фондів розвитку, створених мі�
ністерствами та приватними установа�
ми;
– кількість венчурних фондів, лізингових і
страхових компаній та об'єм здійсненого
ними фінансування інноваційних впро�
ваджень;
– об'єм податкових пільг, використаний на
інвестування інноваційної діяльності.
5. ПРОГНОЗОВАНЕ, НАДІЙНЕ ТА
ДОСТАТНЄ ЕНЕРГОЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
УКРАЇНИ
На найближчі 30 років енергозабезпечення
України буде пов'язане з використанням вуг�
леводів як головного джерела енергії. Важли�
вого значення набуває відповідальність Ук�
раїни за стан системи газо� і нафтопроводів,
що транспортують російські і близькосхідні
енергоносії до Європи.
Енергозабезпечення власними джерела�
14
Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
ми енергії покриватиме третину енергопо�
треб держави.
Проблемою для довготривалого вирі�
шення є стан вугільної галузі в цілому і спо�
соби добування вугілля з малопотужних кру�
тосхильних вугільних пластів Донецького
басейну.
Перспективним стає:
– використання нетрадиційних, особливо
відновлювальних, джерел енергії, як то
розвиток технологій вирощування ріпа�
ку та переробки на пальне ріпакової олії;
– розвиток сучасної енергетики з викорис�
танням торфу;
– використання шахтного метану в енерге�
тиці;
– розвиток атомної енергетики на основі
низько збагаченого природного урану;
– розвиток енергетики, пов'язаної з вико�
ристанням цирконію та інших твердих
електролітів і створенням батарей палив�
них комірок;
– розвиток енергетики, заснованої на дії
вітру та сонячного проміння;
– визначальними стають заходи, спрямова�
ні на енергоощадність.
Основні завдання:
1. Вирішення організаційних, економічних
і соціальних проблем, пов'язаних з поста�
чанням енергоносіїв.
2. Оптимізація структури енергетичної си�
стеми України.
Індикатори енергозабезпечення:
1. Вирішення організаційних, економічних
і соціальних проблем, пов'язаних
з постачанням енергоносіїв
Вугілля
– Запаси вугілля.
– Кількість зайнятих у вугільній галузі.
– Об'єми добування (тонн/день, кілокало�
рій/день).
– Питомі об'єми добування на одного пра�
цюючого.
– Якість вугілля. Енергетичні характеристи�
ки (кВтгод/тонна, кВтгод/кілокалорія).
– Середня собівартість і ціна.
– Відходи виробництва (кількість породи
на 1 тонну вугілля, об'єми шахтних вод
на 1 тонну вугілля).
– Заробітна плата за видами зайнятості.
– Точки беззбитковості шахт.
– Інвестиції в галузь.
– Бюджетні асигнування у вугільну галузь,
їх розподіл і ефективність.
– Платіжний баланс галузі.
– Оснащення шахт вітчизняним та імпорт�
ним обладнанням.
– Соціально�економічні та екологічні про�
блеми, пов'язані із закриттям шахт.
Газ і нафта
Нафтова і газова промисловість є основою па�
ливно�енергетичного комплексу України і за�
лишиться такою впродовж не менше двадця�
ти п'яти, тридцяти років. Така ситуація мати�
ме місце і в більшості країн Європи та світу.
Пріоритетним ресурсом в Україні є газ,
його частка в енергобалансі складає 41 %,
нафти 19 %.
Газ
– Транспорт газу до Європи. Кількість і
точність контрольних вимірювальних
пунктів на кордонах України.
– Втрати газу при транспортуванні.
– Витрати енергії на транспортування газу.
– Внутрішнє споживання газу.
– Собівартість і ціна.
– В0плив ціни газу на рентабельність голо�
вних галузей виробництва України.
– Рівень забезпечення газового господар�
ства технікою і обладнанням власного
виробництва.
15НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
Дискусійна трибуна
– Рентабельність.
– Внутрішні запаси газу і рівень їх добу�
вання.
– Інвестиції у газову промисловість.
– Фінансовий стан галузі.
Нафта
– Собівартість і ціна транспорту нафти.
– Використання вітчизняного обладнання.
– Технологічний стан нафтопроводів.
– Реалізація нафтопродуктів в державі.
– Собівартість, ціна і рентабельність нафти.
– Інвестиції в основний капітал.
Уран
– Об'єми добування і переробки уранової
руди.
– Експорт урану та економічна вигода від
цього.
– Імпорт ядерних касет.
– Вартість вивезення відпрацьованого
ядерного палива.
– Сумарна собівартість 1 кВтгод енергії на
ядерному паливі.
– Шляхи вирішення проблеми ядерних
відходів.
Торф
– Величина розвіданих запасів торфу та
об'єми добування.
– Енергетичні характеристики торфів в
Україні (теплотворна здатність).
– Використання торфу. ККД агрегатів на
торфі (порівняльний аналіз).
– Перспективи використання торфу.
– Розвиток будівництва сучасних котлів
для спалювання торфу.
Гідроенергоресурси
– Потенційні можливості станцій Дні�
провського каскаду.
– Використання енергії станцій Дніпровсь�
кого каскаду.
– Собівартість енергії Дніпровського каскаду.
– Розвиток гідроелектростанцій на інших
ріках України.
Двооксид цирконію
– Запаси.
– Об'єми концентрату руди, собівартість і
ціна.
– Об'єми переробки. Собівартість і ціна
кінцевого продукту, що випускається в
Україні.
– Виробництво цирконієвого концентрату.
– Перспективи цирконієвої металургії.
2. Оптимізація структури енергетичної
системи України
Динаміка перебудови генеруючи потужнос�
тей в напрямку забезпечення маневреності та
підвищення економічності електроенерге�
тичної системи (орієнтир – 50–55 % базисно�
го електронавантаження, 30–35 % маневро�
вого, 10–15 % пікового).
Ознакою забезпечення електричною
енергією є баланс потреби та пропозиції. Що
стосується пропозиції електроенергії, то вона
визначається за допомогою:
– кількості енергії, що виробляється;
– якості енергії та її відповідності міжна�
родним стандартам (зокрема сталістю ча�
стоти і напруги);
– оптимізації і дотримання графіків еклек�
тронавантаження;
– приведенні до мінімуму витрат енергії
при її транспортуванні (не більше 3 %);
– запровадженням надійних і точних при�
ладів вимірювання споживання енергії;
– досягненням 100 % сплати за спожиту
електроенергію;
– дотриманням нормативів електроспожи�
вання у виробництві, сфері послуг і до�
машніх господарствах;
– опрацюванням питання щодо можли�
вості розвитку в Україні атомної енерге�
тики на природному урані;
16
Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
– переглядом питання щодо доцільності
створення українського "ядерного палив�
ного циклу" (українська частина у дано�
му проекті торкається лише цирконієвої
частини у виробництві твелів і власного
концентрату фториду урану, а збагачення
урану відбуватиметься в Росії, США,
Франції чи Англії. Своїми силами Ук�
раїна вирішуватиме лише 45 % вартості
твелів. Також потребують розгляду про�
блеми: актуальності терміну готовності
підприємства – 2012 рік (початок закін�
чення терміну роботи усіх ядерних реак�
торів України); маркетингу майбутньої
продукції на ринку атомних касет поряд
із продукцією США, Росії, Франції, Анг�
лії і Китаю, і, у зв'язку з цим, рентабель�
ності виробництва);
– модернізацією систем, пов'язаних з ви�
робництвом, передачею і споживанням
електричної енергії;
– створенням єдиного енергетичного "мос�
ту" електроенергії ЄС–Україна–Росія.
Показники динаміки використання
нетрадиційних джерел електроенергії:
– використання шахтного метану;
– виробництва електроенергії в системі га�
зопроводів і газопостачання:
– перебудови функціонуючих газотурбінних
агрегатів на парогазотурбінні агрегати;
– використання енергії перепаду тиску
природного газу на газорозподільних
станціях, розташованих поблизу великих
споживачів газу; будівництво енергетич�
них модулів для виробництва електрое�
нергії з використанням "детандер – гене�
ратор" агрегатів;
– поширення використання вітроенерге�
тичних установок;
– розробки та удосконалення технологій
використання рослинних джерел паль�
ного (використання ріпакової олії, спир�
ту тощо);
– розвитку малої гідроенергетики на при�
токах Дніпра, Дністра, Дону і Південного
Бугу;
– розвитку систем колекторів сонячного
променювання і сонячних батарей;
– розвитку енергетичних систем, основаних
на твердих електролітах, водневої енерге�
тики, інших найновіших джерел енергії;
– розвитку цирконієвої енергетики (ство�
рення систем енергетичних комірок на
основі двооксиду цирконію);
– розвитку енергетичних систем, що вико�
ристовують надпровідність.
Споживання електроенергії:
– Графік енергетичних навантажень. Опти�
мізація типів генеруючих систем у графі�
ку енергетичних навантажень.
– Нормативи енергозатрат в народному
господарстві. Графіки відхилень. Порів�
няння з ЄС.
– Ціна та собівартість електроенергії.
– Системи обліку енергії. Облік спожитої
енергії. Облік втрат.
Прийняття за основу базової програми
розвитку енергетики України, опрацьовану
Інститутом загальної енергетики НАНУ та
моніторинг впровадження цієї програми.
6. ВХОДЖЕННЯ У ЄВРОПЕЙСЬКЕ
СУСПІЛЬСТВО ТА ЧЛЕНСТВО
УКРАЇНИ В ЄС
В умовах світової глобалізації досягнути ви�
сокого рівня життя населення неможливо без
забезпечення інтеграційних процесів із світо�
вою спільнотою. При тому інтеграційні зу�
силля слід спрямовувати до більш доскона�
лих соціальних і технологічних систем.
Членство України в ЄС стає необхідною умо�
вою для подальшого високого рівня розвитку
держави та громадянського суспільства.
Визначальним критерієм інтеграції Ук�
17НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
Дискусійна трибуна
раїни в ЄС повинен стати принцип повної
відповідності внутрішніх перетворень фун�
даментальним основам розвитку ЄС, особли�
во тим, що визначатимуть політико�правові
основи української держави.
Україна має максимально використову�
вати можливості, закладені в "Європейській
політиці сусідства"(ЄПС), а ЄПС розглядати
як перехідний етап від партнерства до асоці�
йованих відносин з перспективою членства.
Протягом цього етапу має бути виконаний
комплекс заходів (План дій), спрямованих на
інтеграцію України в єдиний ринок ЄС.
Досвід інтеграції в ЄС країн вказує, що
менш розвинуті країни, ставши членами ЄС,
розвиваються і модернізуються більш швид�
ким темпом. Всередині ЄС відбувається про�
цес вирівнювання. Характерним є приклад
Ірландії, яка на момент приєднання до Євро�
союзу належала до недорозвиненої периферії
Європи і потребувала допомоги. На даний
час вона перетворилася на країну, що має
найвищу серед усіх держав – членів ЄС част�
ку високотехнологічного виробництва. Отже,
інтегрування економіки до структури ЄС
здатне стимулювати прискорений темп роз�
витку та економічної модернізації.
З урахуванням того, що в 2004 році до
ЄС приєдналася велика група країн, з якими
Україна має добрі торгівельні стосунки, мож�
на очікувати, що ЄС перетвориться для Ук�
раїни на головне місце для збуту експортних
товарів, потіснивши з цієї чільної позиції
країни – члени СНД.
Основні завдання:
1. Забезпечення поетапної реалізації
стратегічної цілі вступу до ЄС
– набуття Україною членства в СОТ;
– підписання Угоди про асоціацію України
до ЄС;
– створення зони вільної торгівлі між Ук�
раїною та ЄС;
– створення Митного союзу між Україною
та ЄС;
– вступ до Економічного та монетарного
союзу ЄС.
2. Інституційне забезпечення інтеграції
до ЄС
– створення Міністерства європейської
інтеграції;
– активізація роботи Центру європейсько�
го та порівняльного права;
– створення Національного Конвенту з
європейської інтеграції, до участі в яко�
му запросити неурядові організації, що
працюють за відповідними напрямами.
3. Входження до спільного освітнього та
наукового технологічного простору
– підготовка окремого Плану дій Украї�
на–ЄС у галузі науки і технологій;
– підписання Болонської декларації з ви�
щої освіти.
Критерії вступу до ЄС:
Перша група критеріїв (політичні):
– забезпечення свободи парламентських,
президентських виборів і виборів до міс�
цевих органів лади;
– створення та розширення діяльності де�
мократичних інституцій, неурядових ор�
ганізацій;
– прийняття законодавства, що надійно за�
хищає права меншин і створення відпо�
відних установ;
– посилення боротьби з організованою
злочинністю та корупцією;
– вирішення питань правового забезпечен�
ня та посилення спроможності боротьби
з відмиванням коштів;
– створення надійно діючих інститутів у
сфері юстиції і внутрішніх справ;
– здійснення заходів з протидії дискри�
мінації у всіх сферах суспільного життя;
18
Загальні питання сучасної науково�технічної та інноваційної політики
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2005
– гарантії незалежності судової влади, по�
кращення функціонування судів;
– захист особистих свобод.
Друга група критеріїв (економічні):
– макроекономічна стабільність;
– здійснення адміністративної реформи та
структурних реформ;
– наявність ринкових інститутів;
– лібералізація торговельного режиму;
– відповідне правове забезпечення ринко�
вих перетворень;
– поліпшення умов конкуренції;
– створення середовища, сприятливого
для підприємницької діяльності;
– створення сприятливого інвестиційного
клімату;
– підвищення кваліфікації робочої сили;
– поліпшення структури та диверсифіка�
ція експорту;
– здійснення промислової політики, спря�
мованої на зниження матеріало та енер�
гомісткості продукції.
Третя група індикаторів ("членські"):
– визнання та включення до національного
законодавства "спільного доробку" ЄС
(asquis communanautaire), тобто сукуп�
ності правових документів, напрацьова�
них Співтовариством (договори, поста�
нови, директиви та інші акти);
– забезпечення дійового застосування asquis
через відповідним чином пристосовані
адміністративні та судові структури.
Критерії конвергенції – це умови, вико�
нання яких дає державам�членам право всту�
пу до Економічного та монетарного союзу та
які стосуються цінової стабільності, дефіци�
ту бюджету, державного боргу, стабільності
національної валюти та відсоткових ставок.
– відношення державного дефіциту до ва�
лового внутрішнього продукту не повин�
но перевищувати 3 %;
– відношення державного боргу до валово�
го внутрішнього продукту не повинно пе�
ревищувати 60 %;
– достатній рівень стабільності цін та ста�
лість середніх темпів інфляції протягом
одного року до проведення такого дослі�
дження. Причому, цей рівень не повинен
перевищувати більш ніж на півтора від�
соткових пункти три кращих показники
рівня стабільності цін країн�членів;
– довгострокова номінальна відсоткова
ставка не повинна перевищувати більш
ніж на два відсоткових пункти три кра�
щих показники стабільності цін країн�
членів;
– протягом щонайменше двох років і без
значного напруження з боку відповідної
країни нормальне відхилення величини
обмінного курсу не повинно виходити за
граничні значення, передбачені механіз�
мом обмінного курсу країн�членів.
Крім того, критерії конвергенції повинні
забезпечити збалансованість економічного
розвитку в економічному та монетарному со�
юзі та не допускати виникнення ані наймен�
шого напруження між державами�членами.
Тимчасова спеціальна комісія
ВР України з питань майбутнього
|