Виступ учасника зборів

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2010
1. Verfasser: Гриньов, Б.В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2010
Schriftenreihe:Вісник НАН України
Schlagworte:
Online Zugang:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27375
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Виступ учасника зборів / Б.В. Гриньов // Вісн. НАН України. — 2010. — № 7. — С. 33-35. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-27375
record_format dspace
spelling irk-123456789-273752011-10-05T12:16:06Z Виступ учасника зборів Гриньов, Б.В. Виступи учасників зборів 2010 Article Виступ учасника зборів / Б.В. Гриньов // Вісн. НАН України. — 2010. — № 7. — С. 33-35. — укр. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27375 uk Вісник НАН України Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Виступи учасників зборів
Виступи учасників зборів
spellingShingle Виступи учасників зборів
Виступи учасників зборів
Гриньов, Б.В.
Виступ учасника зборів
Вісник НАН України
format Article
author Гриньов, Б.В.
author_facet Гриньов, Б.В.
author_sort Гриньов, Б.В.
title Виступ учасника зборів
title_short Виступ учасника зборів
title_full Виступ учасника зборів
title_fullStr Виступ учасника зборів
title_full_unstemmed Виступ учасника зборів
title_sort виступ учасника зборів
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2010
topic_facet Виступи учасників зборів
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27375
citation_txt Виступ учасника зборів / Б.В. Гриньов // Вісн. НАН України. — 2010. — № 7. — С. 33-35. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT grinʹovbv vistupučasnikazborív
first_indexed 2025-07-03T07:03:59Z
last_indexed 2025-07-03T07:03:59Z
_version_ 1836608378317570048
fulltext ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2010, № 7 33 Б.В. ГРИНЬОВ, академік НАН України Голова Державного комітету з питань науково-технічного та інноваційного розвитку Сьогодні вітчизняна наукова галузь всту- пає у відповідальний період реформу- вання з метою створення умов для іннова- ційного розвитку країни, що передбачає ре- алізацію стратегії, спрямованої на істотне підвищення ефективності економіки, зрос- тання ВВП шляхом цілеспрямованої діяль- ності з розроблення, освоєння у виробни- цтві і просування на ринок технологічних та організаційно-управлінських інновацій. За роки незалежності в Україні були за- початковані трансформаційні процеси в науково-технологічній та інноваційній сфе- рах, проте сьогодні їхні темпи занадто низь- кі. Здійснити програму Президента Украї- ни і забезпечити нашій державі чільне міс- це серед двадцятки країн-лідерів можливо лише шляхом визнання науки абсолютним пріоритетом державної політики. Розумін- ня урядом важливості цього завдання де- монструє одне з перших його рішень про утворення Державного комітету з питань науково-технічного та інноваційного роз- витку. Це рішення назріло давно. Адже за остан- ні десять років, відколи перестало існувати Міністерство у справах науки і технологій, науково-технологічна сфера в Україні по- терпала від неефективного управління й недостатнього фінансування за залишко- вим принципом. І справді, в країні існує біля 40 головних розпорядників бюджет- них коштів, що виділяються на науку. В ми- нулому році бюджетне фінансування науки зменшилося до рівня 0,37% ВВП — це озна- чає, що в середньому кожен головний роз- порядник отримує від бюджету лише 0,01% ВВП. Про яке ефективне управління мож- на говорити в таких умовах? Завдання, поставлені перед новостворе- ним Комітетом, який я маю честь очолюва- ти, є чіткими і зрозумілими. Він не може бути придатком одного з міністерств, як це було досі, коли фактично ця структура за- ймалася лише наукою в університетах, при- чому, заледве її третиною, адже більша час- тина науки у ВНЗ знаходилася у віданні інших міністерств і відомств. У середньому на один університет для наукових дослі- джень виділялося 2,5 млн грн на рік. Зви- чайно, за такого обсягу фінансування про вагомі наукові результати годі було й гово- рити. Тим не менше, хочу відзначити, що переважна частина ВНЗ використовува- ли кожну вкладену гривню з прибутком від 1 до 1,20 гривень. А окремі технічні ВНЗ, виконуючи дослідження з тематики замов- ників, були спроможні отримати навіть до 17 гривень прибутку на кожну вкладену гривню. Це підтверджує тезу, що в нас є ве- ликий потенціал, є достойні школи, і ми маємо вміло використовувати їх для розвит- ку вітчизняної економіки. Галузева розпорошеність управління на- уковими дослідженнями перешкоджала їх- ній координації і просуванню результатів у виробництво. В умовах необхідності інно- ваційного розвитку вітчизняної економіки надто марнотратно дозволяти таку неефек- тивність управління. Звичайно, організа- ційний процес утворення нового органу ви- конавчої влади є складним і подекуди бо- лючим. Потрібно зважено виписати всі функції Комітету, щоб наука, технології та інновації стали реальним пріоритетом ді- яльності уряду і до них повернулися об- личчям як виконавча влада, так і бізнес. Основним завданням Державного комітету 34 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2010, № 7 з питань науково-технічного та іннова- ційного розвитку є координація науково- технічних досліджень і впровадження їхніх результатів у відповідні виробництва. Модернізація науки передбачає насам- перед розвиток фундаментальних дослі- джень. Координація цих досліджень зали- шається за НАН України. Натомість, роль Державного комітету з питань науково- технічного та інноваційного розвитку поля- гає в ретрансляції науково-технологічних розробок в економіку. Разом з тим, Комітет у межах його повноважень сприятиме за- безпеченню фундаментальних досліджень й узгоджено співпрацюватиме щодо цьо- го з Національною академією наук. Вона є потужним джерелом кваліфікованих ка- дрів, яких потребує наука. В нашій роботі ми розраховуємо на якісні експертні оцін- ки представників Академії. Нам необхідно визначити максимум три наукові пріоритети і спрямувати на них всі зусилля. Тільки так ми можемо досягти відчутних результатів і зайняти достойну позицію на світовому ринку високих тех- нологій. Механізмом реалізації тут має бути, з одного боку, державне програмно-цільове фінансування, а з іншого — інвестування підприємств і бізнесу в науково-технічні розробки. Передбачається як пряме, так і опосередковане державне фінансування наукових розробок. Це можуть бути по- даткові преференції підприємствам, які фінансують інноваційні проекти. Також повинні стати доступними інноваційні кредити. Варто розглянути можливість утворення інноваційних фондів при під- приємствах, які акумулюватимуть відра- хування, скажімо, в розмірі 1% від валово- го доходу підприємств. Ці кошти потрібно залишати в розпорядженні підприємств для використання при освоєнні інновацій- ної продукції. Центральні ж органи вико- навчої влади мають створити ефективну систему моніторингу таких фондів. Наш Комітет докладе всіх зусиль для запрова- дження відповідних нормативно-правових актів у цій сфері. Потрібно розробити чіт- кі економічні обґрунтування відповідних документів. І тут ми сподіваємося на плід- ну співпрацю з економічним блоком НАН України. Потрібно також сприяти впровадженню результатів досліджень у новітні виробни- цтва для отримання реального економічно- го ефекту. Ключовим тут є зацікавлення ін- весторів у науково-технічних розробках, тож ми ініціюватимемо законодавчі акти зі створення сприятливих умов для інвесту- вання в інноваційні проекти. Так, з метою стимулювання інноваційної діяльності передбачено в законодавчому порядку запровадити державну підтримку інноваційних проектів технологічних пар- ків шляхом надання субсидій у сумі подат- ку на додану вартість за операціями поста- чання товарів, виконання робіт або надання послуг та реалізації продукції, пов’язаних з виконанням цих проектів. Також заплановано задіяти можливості Закону України «Про державне регулюван- ня діяльності у сфері трансферу техноло- гій» щодо підтримки інноваційних проек- тів, які реалізуються через трансфер техно- логій, зокрема встановлення цільових суб- сидій у вигляді сум податку на прибуток підприємств, одержаного від впровадження технологій, і сум ввізного мита, що нарахо- вується згідно з вітчизняним митним зако- нодавством при ввезенні в Україну для реа- лізації проектів комерціалізації технологій, нового обладнання, комплектуючих, а та- кож матеріалів, що не виробляються в на- шій країні. Нинішня фіскальна політика, що ґрун- тується на засадах ринкового фундамен- талізму, не враховує таку специфічну осо- бливість інноваційної діяльності, як значні затрати і високий рівень ризику при ство- ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2010, № 7 35 ренні інновацій та виведенні інноваційної продукції на ринок. У багатьох країнах сві- ту ефективність функціонування елемен- тів національних інноваційних систем за- безпечується за рахунок діяльності різно- манітних державних і недержавних форм підтримки науки та інновацій, зокрема венчурних фондів. В Україні ж ліквідова- но Державний інноваційний фонд, можли- вості Державного фонду фундаментальних досліджень зведено нанівець, а дієвих вен- чурних фондів практично не існує. І це та- кож можна розглядати як серйозний фак- тор гальмування процесу формування по- справжньому ефективної національної ін- новаційної системи. Тільки шляхом створення відповідних умов для фінансування наукових розробок бізнесом, шляхом зацікавлення бізнесменів брати на себе венчурні ризики можна до- сягти потрібного рівня фінансового забез- печення, а також ефективного використан- ня коштів науково-технічних досліджень. Потрібно також враховувати, що темпи впровадження розробок у світі скоротили- ся до 1–2 років, тому ми також маємо об- межити цей термін у пріоритетних галузях максимум до 3–4 років. Отже, не руйнуючи все позитивне, ство- рене за останні роки, ми будемо реалізову- вати поставлені урядом завдання з макси- мальною ефективністю і виваженістю. Ю.І. КУНДІЄВ, академік НАН України, віце-президент Академії медичних наук України О станнім часом у світі простежується справжній бум навколо нанотехнологій і наноматеріалів, на них витрачають вели- чезні кошти, від їх широкого впровадження у виробництво та медицину очікують фан- тастичних результатів. Але науковці, роз- робники цих матеріалів і технологій, інколи нехтують досить простою істиною — у світі немає нічого ідеального. З діалектики при- роди добре відомо, що кожне відкриття має не тільки позитивні, а й негативні наслідки, які не завжди своєчасно передбачають. Ризики для здоров’я та навколишнього середовища, пов’язані з впливом індустрі- альних наноматеріалів, уже доведені в ба- гатьох провідних лабораторіях. Так, у Кем- бриджському університеті дослідили пове- дінку нанотрубок у клітинах людини. Було встановлено, що вони проникають крізь мембрану, накопичуються в цитоплазмі та ядрі і, зрештою, призводять до загибелі клі- тини. Також вони здатні викликати мезоте- ліому плеври. Японські вчені в цьому році опублікували результати, які свідчать про те, що довгі й товсті карбонові нанотрубки зумовлюють більш значні пошкодження ДНК порівняно з короткими і тонкими. Карбонові трубки, а також діоксиди титану та діоксиди кремнію досить ретельно ви- вчені, їхня небезпека сумнівів не викликає. Отримані дані дали поштовх для розви- тку нових галузей науки — нанобезпеки та нанотоксикології. Тут величезний обсяг ро- боти. Справа в тому, що всі методичні під- ходи, раніше встановлені закономірності щодо механізмів дії звичайних матеріалів треба переглядати. Вони, здебільшого, не можуть застосовуватися до наноматеріалів. На відміну від існуючих уявлень, токсична дія наночастинок зумовлена розміром, ве- ликою площею питомої поверхні, каталі- тичною активністю та ін.