Науковий супровід транспортної медицини

II Міжнародний конгрес «Медицина транспорту–2010» (Одеса, 15–17 вересня 2010 р.).

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2010
Hauptverfasser: Гоженко, А., Лісобей, В., Білокриницький, В., Бадюк, Н.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2010
Schriftenreihe:Вісник НАН України
Schlagworte:
Online Zugang:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27755
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Науковий супровід транспортної медицини / А. Гоженко, В. Лісобей, В. Білокриницький, Н. Бадюк // Вісн. НАН України. — 2010. — № 11. — С. 30-32. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-27755
record_format dspace
spelling irk-123456789-277552011-10-15T12:07:32Z Науковий супровід транспортної медицини Гоженко, А. Лісобей, В. Білокриницький, В. Бадюк, Н. Форуми II Міжнародний конгрес «Медицина транспорту–2010» (Одеса, 15–17 вересня 2010 р.). 2010 Article Науковий супровід транспортної медицини / А. Гоженко, В. Лісобей, В. Білокриницький, Н. Бадюк // Вісн. НАН України. — 2010. — № 11. — С. 30-32. — укр. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27755 uk Вісник НАН України Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Форуми
Форуми
spellingShingle Форуми
Форуми
Гоженко, А.
Лісобей, В.
Білокриницький, В.
Бадюк, Н.
Науковий супровід транспортної медицини
Вісник НАН України
description II Міжнародний конгрес «Медицина транспорту–2010» (Одеса, 15–17 вересня 2010 р.).
format Article
author Гоженко, А.
Лісобей, В.
Білокриницький, В.
Бадюк, Н.
author_facet Гоженко, А.
Лісобей, В.
Білокриницький, В.
Бадюк, Н.
author_sort Гоженко, А.
title Науковий супровід транспортної медицини
title_short Науковий супровід транспортної медицини
title_full Науковий супровід транспортної медицини
title_fullStr Науковий супровід транспортної медицини
title_full_unstemmed Науковий супровід транспортної медицини
title_sort науковий супровід транспортної медицини
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2010
topic_facet Форуми
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27755
citation_txt Науковий супровід транспортної медицини / А. Гоженко, В. Лісобей, В. Білокриницький, Н. Бадюк // Вісн. НАН України. — 2010. — № 11. — С. 30-32. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT goženkoa naukovijsuprovídtransportnoímedicini
AT lísobejv naukovijsuprovídtransportnoímedicini
AT bílokrinicʹkijv naukovijsuprovídtransportnoímedicini
AT badûkn naukovijsuprovídtransportnoímedicini
first_indexed 2025-07-03T07:32:25Z
last_indexed 2025-07-03T07:32:25Z
_version_ 1836610167572004864
fulltext 30 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2010, № 11 НАУКОВИЙ СУПРОВІД ТРАНСПОРТНОЇ МЕДИЦИНИ II Міжнародний конгрес «Медицина транспорту–2010» (Одеса, 15–17 вересня 2010 р.) Д ругий міжнародний конгрес «Медици- на транспорту–2010» відбувся на базі Українського науково-дослідного інститу- ту медицини транспорту Міністерства охо- рони здоров’я України, який недавно від- значив своє 35-річчя. У роботі форуму взя- ли участь 250 делегатів — науковців і фа- хівців санітарно-епідеміологічної служби на різних видах транспорту МОЗ, відом- чих лікувально-профілактичних установ на транспорті, Міністерства транспорту та зв’язку, Міністерства надзвичайних ситуа- цій, Національної академії наук України, Національної академії медичних наук Укра- їни, науково-дослідних інститутів, інших структур, які обслуговують і користуються послугами транспортної галузі. Вони пред- ставляли Україну, Росію, Польщу, Ізраїль, Казахстан, Білорусь, Індію, Хорватію, Ка- наду. Було заслухано 25 пленарних, 75 сек- ційних і 13 стендових доповідей, у яких ві- дображено основні причини небезпечних наслідків виробничої діяльності транспор- ту для працівників, населення і навколиш- нього середовища й обґрунтовано пропози- ції щодо їх мінімізації. Теоретичні основи профілактичної меди- цини (стосовно транспортної галузі) ви- клав у доповіді директор УкрНДІ медици- ни транспорту А.І. Гоженко. З порівняль- ним аналізом минулого і сьогодення в сан- епіднагляді на транспорті та визначенням шляхів його майбутнього вдосконалення виступив заступник директора цього інсти- туту з наукової роботи В.А. Лісобей. Поло- ження Конвенції МОП «Про працю в мор- ській галузі» (2006 р.) роз’яснив Президент Міжнародної асоціації морської медицини Суреш Іднані (Індія), наголосивши на не- обхідності її ратифікації. Проблеми, по в’я- зані з поширенням ВІЛ/СНІД на водному транспорті, розглянув у виступі віце-пре- зидент Міжнародної асоціації морської медицини Небож Ніколич (Хорватія). У форматі конгресу під керівництвом першого заступника директора інституту Л.М. Шафрана відбувся симпозіум, при- свячений новим напрямам у токсикологіч- них дослідженнях. Про практичні особ- ливості санепіднагляду на різних видах транспорту і розроблень сучасних антиві- русних препаратів розповіли керівники сан епідслужб на транспорті К.Ш. Шайсул- танов (Казахстан), Н.І. Голубятников (Ук- раїна), І.В. Денисенко (член ради директо- рів Міжнародної асоціації морської меди- цини), В.А. Дівоча (Український НДІ ме- дицини транспорту, м. Одеса). На секції «Особливості санітарно-епі де- міологічних вимог до міжнародних транс- портних коридорів, перевезення небезпеч- них вантажів, охорони праці і захисту кор- донів» під головуванням Є.П. Білоброва, К.Ш. Шайсултанова і професора В.В. Ша- рапова заслухано доповіді фахівців Одесь- кого, Маріупольського, Керченського, Ми- колаївського, Іллічівського, Південного, Із- маїльського морських портів, Центрально- го департаменту держсанепіднагляду МОЗ Казахстану, Центральної СЕС на водно- му транспорті України, Інституту післяди- пломної освіти фахівців морського та річ- кового флоту України, Міжнародної ака- демії наук екології та безпеки життєдіяль- ності (Санкт-Петербург), а також учених Люблінського й Ольштинського універси- тетів (Польща). На конгресі під керівництвом В.С. Біло- криницького (УкрНДІ медицини транспор- ту) працювала секція нетрадиційної меди- цини, на якій було заслухано 23 доповіді ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2010, № 11 31 членів Міжнародної академії біоенерготех- нологій (МАБЕТ). Круглий стіл, на якому модераторами виступили В.А. Лісобей і Ю.М. Паперовий, був присвячений надзвичайно актуальній транспортній проблемі — безпеці дорож- нього руху. Обговорено ситуацію на авто- мобільному транспорті, суть якої в тому, що в Україні кількість загиблих і травмова- них у дорожньо-транспортних пригодах пе- ревищує показники розвинених країн май- же в десять разів. Було висловлено припу- щення про зв’язок цих показників із тим, що на автотранспорті бракує професійно орієнтованих установ санепіднагляду і лі ку вально-профілактичної допомоги. Не- відома точна кількість комісій, що здійс- нюють професійний відбір водіїв авто- транс порту, тому неможливо забезпечити конт роль і науково-методичне керівни- цтво їх ньою діяльністю. Рішенням Кабінету Міністрів уперше в Україні НДІ медицини транспорту надано виключне право експертизи професійних захворювань працівників транспортної га- лузі. Більш відповідально почали ставитися до визначення психофізіологічної відповід- ності працівників транспортним професіям і контролю діяльності комісій професійного відбору моряків і залізничників. Розробле- но і затверджено низку методів реабіліта- ції робітників транспорту. Запропоновано принципово нові методи виготовлення ан- тигрипозних препаратів, а директор інсти- туту А.І. Гоженко очолив Наукову комісію МОЗ із розроблення заходів і методів бо- ротьби з грипом. Запроваджено сучасні за- соби знезараження питних вод не тільки на транспорті, але і для населених пунктів. Надзвичайно важливим результатом об’єд- наних зусиль Міністерства охорони здо ро- в’я та Міністерства транспорту і зв’язку стало створення в інституті «Центру гігіє- ни і токсикології небезпечних вантажів і аварійних ситуацій на транспорті» з «Гру- пою екстреного медико-санітарного реагу- вання з порятунку людей при аваріях», включеною в національну систему SAR. Виконуючи рішення Першого конгресу, який відбувся в 2005 р., УкрНДІ медицини транспорту відкрив аспірантуру, видає два професійні журнали: «Актуальні проблеми транспортної медицини» і «Вісник мор- ської медицини». Ураховуючи частину пропозицій мину- лого форуму, які залишились невиконані, прийнято об’єднане рішення за результата- ми Другого Міжнародного конгресу «Ме- дицина транспорту–2010», у якому зазна- чено, що транспортна галузь має принци- пові відмінності від інших галузей економі- ки, головні з яких: — екстериторіальність, транскордонний і транснаціональний характер діяльності; — стратегічне значення для держави, тому що без транспорту неможлива діяль- ність усіх інших галузей економіки, оборо- ни, уряду й інших органів влади; — на транспорті працюють специфічні професійні групи — оператори, від яких за- лежить так званий «людський фактор» не- безпеки руху; — залученість у цю сферу практично всього населення як учасників дорожнього руху і пасажирів; — надзвичайно специфічні виробничі та побутові умови праці, що створюють ри- зик професійних і професійно зумовлених захворювань, які стають факторами транс- портних аварій. Бурхливий розвиток транспортної га- лузі в ХХІ столітті, зумовлений глобалі- заційними процесами, змушує ВООЗ роз- робляти міжнародні угоди, конвенції, хар- тії, спрямовані на зменшення негативного впливу транспорту на здоров’я працівни- ків, населення, довкілля. Адміністрації охо- рони здоров’я кожної з держав зобов’язані формувати власні науково-практичні цен- три, які, незалежно від реорганізацій сис- тем охорони здоров’я, повинні забезпечува- ти наукову й організаційно-методичну ко- ординацію медико-санітарного забезпечен- ня на транспорті. 32 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2010, № 11 Досвід України зі створення Українсько- го науково-дослідного інституту медицини транспорту як головної установи наукового й організаційно-методичного забезпечення управління галуззю слід уважати позитив- ним. Його доцільно рекомендувати ВООЗ для поширення в інших країнах, а інститут відновити у статусі Співробітницького цен- тру ВООЗ у галузі медицини транспорту. Основні напрями діяльності таких ко- ординаційних центрів і медико-санітарних служб на транспорті слід формувати з огляду на нові завдання, визначені ВООЗ для медичної науки і практики охорони здоров’я. Серед них — виконання програм ВООЗ «Здоров’я здорових» і «Здоров’я для всіх у ХХІ столітті», пріоритетне для всіх соціальних інститутів охорони здоров’я у національному і міжнародному масшта- бах. Оцінювання управління ризиками для здоров’я, життя, життєдіяльності працівни- ків транспорту і населення належить про- водити шляхом соціально-гігієнічного мо- ніторингу на транспорті. Для створення в Україні координаційного центру (можливо, у вигляді ДП «Науково- навчально-практичне об’єднання «Меди ци на транспорту» на базі Українського науково- дослідного інституту медицини транспорту Міністерства охорони здоров’я) вже є відпо- відні передумови. Але для виконання пов- ного комплексу завдань необхідно: — відновити ліквідовані наукові спеці- альності (морської та авіаційної медици- ни), доповнити їх залізничною, автомобіль- ною, затвердити як об’єднану спеціальність — «медицина транспорту»; — сформувати і затвердити спеціалізо- вану вчену раду для захисту дисертацій із відродженої спеціальності — «транспортна медицина»; — забезпечити відтворення системи дис- пансеризації працівників транспортної га- лузі, її інформаційного і телекомунікацій- ного супроводу; — розробити програму експерименталь- ного впровадження страхової медицини і диспансеризації працівників транспортної галузі на основі укладання договорів із Мі- ністерством транспорту і зв’язку, професій- ними спілками, приватними транспортними підприємствами про взаємні зо бо в’я зання. Для майбутнього координаційного цен- тру запропоновано визначити такі основні завдання: — розроблення нормативно-методичних документів, заходів, переліків приладів та обладнання, яке сприятиме безпечним умо- вам праці й побуту на транспорті; — профілактика, діагностика, експерти- за, лікування, реабілітація професійних і професійно зумовлених захворювань (у тому числі інфекційних); — створення контролю державної систе- ми медичного відбору й обліку осіб опера- торських професій на транспорті з метою моніторингу їхнього здоров’я; — навчання працівників транспорту і контролерів безпеки руху прийомам надан- ня першої долікарської допомоги; — контроль обов’язкової санітарно-гі гіє- нічної експертизи процесів проектування, будівництва, ремонту, реконструкції, при- дбання, введення в експлуатацію всіх видів транспортних об’єктів; — виконання токсикологічних дослі- джень в екстремальних ситуаціях на транс- порті, під час перевезення і перевалки не- безпечних вантажів тощо; — забезпечення повного обсягу науково- практичних робіт із медичних аспектів без- пеки руху. А. ГОЖЕНКО, д.м.н., директор ДП Український НДІ медицини транспорту, В. ЛІСОБЕЙ, д.м.н., заступник директора інституту з наукової роботи, В. БІЛОКРИНИЦЬКИЙ, д.м.н., головний науковий співробітник інституту, Н. БАДЮК, к.м.н., завідувач організаційно-методичного відділу інституту