Науковий супровід транспортної медицини
II Міжнародний конгрес «Медицина транспорту–2010» (Одеса, 15–17 вересня 2010 р.).
Gespeichert in:
Datum: | 2010 |
---|---|
Hauptverfasser: | , , , |
Format: | Artikel |
Sprache: | Ukrainian |
Veröffentlicht: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2010
|
Schriftenreihe: | Вісник НАН України |
Schlagworte: | |
Online Zugang: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27755 |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Zitieren: | Науковий супровід транспортної медицини / А. Гоженко, В. Лісобей, В. Білокриницький, Н. Бадюк // Вісн. НАН України. — 2010. — № 11. — С. 30-32. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-27755 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-277552011-10-15T12:07:32Z Науковий супровід транспортної медицини Гоженко, А. Лісобей, В. Білокриницький, В. Бадюк, Н. Форуми II Міжнародний конгрес «Медицина транспорту–2010» (Одеса, 15–17 вересня 2010 р.). 2010 Article Науковий супровід транспортної медицини / А. Гоженко, В. Лісобей, В. Білокриницький, Н. Бадюк // Вісн. НАН України. — 2010. — № 11. — С. 30-32. — укр. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27755 uk Вісник НАН України Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Форуми Форуми |
spellingShingle |
Форуми Форуми Гоженко, А. Лісобей, В. Білокриницький, В. Бадюк, Н. Науковий супровід транспортної медицини Вісник НАН України |
description |
II Міжнародний конгрес «Медицина транспорту–2010» (Одеса, 15–17 вересня 2010 р.). |
format |
Article |
author |
Гоженко, А. Лісобей, В. Білокриницький, В. Бадюк, Н. |
author_facet |
Гоженко, А. Лісобей, В. Білокриницький, В. Бадюк, Н. |
author_sort |
Гоженко, А. |
title |
Науковий супровід транспортної медицини |
title_short |
Науковий супровід транспортної медицини |
title_full |
Науковий супровід транспортної медицини |
title_fullStr |
Науковий супровід транспортної медицини |
title_full_unstemmed |
Науковий супровід транспортної медицини |
title_sort |
науковий супровід транспортної медицини |
publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
publishDate |
2010 |
topic_facet |
Форуми |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/27755 |
citation_txt |
Науковий супровід транспортної медицини / А. Гоженко, В. Лісобей, В. Білокриницький, Н. Бадюк // Вісн. НАН України. — 2010. — № 11. — С. 30-32. — укр. |
series |
Вісник НАН України |
work_keys_str_mv |
AT goženkoa naukovijsuprovídtransportnoímedicini AT lísobejv naukovijsuprovídtransportnoímedicini AT bílokrinicʹkijv naukovijsuprovídtransportnoímedicini AT badûkn naukovijsuprovídtransportnoímedicini |
first_indexed |
2025-07-03T07:32:25Z |
last_indexed |
2025-07-03T07:32:25Z |
_version_ |
1836610167572004864 |
fulltext |
30 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2010, № 11
НАУКОВИЙ СУПРОВІД ТРАНСПОРТНОЇ МЕДИЦИНИ
II Міжнародний конгрес «Медицина транспорту–2010»
(Одеса, 15–17 вересня 2010 р.)
Д ругий міжнародний конгрес «Медици-
на транспорту–2010» відбувся на базі
Українського науково-дослідного інститу-
ту медицини транспорту Міністерства охо-
рони здоров’я України, який недавно від-
значив своє 35-річчя. У роботі форуму взя-
ли участь 250 делегатів — науковців і фа-
хівців санітарно-епідеміологічної служби
на різних видах транспорту МОЗ, відом-
чих лікувально-профілактичних установ на
транспорті, Міністерства транспорту та
зв’язку, Міністерства надзвичайних ситуа-
цій, Національної академії наук України,
Національної академії медичних наук Укра-
їни, науково-дослідних інститутів, інших
структур, які обслуговують і користуються
послугами транспортної галузі. Вони пред-
ставляли Україну, Росію, Польщу, Ізраїль,
Казахстан, Білорусь, Індію, Хорватію, Ка-
наду. Було заслухано 25 пленарних, 75 сек-
ційних і 13 стендових доповідей, у яких ві-
дображено основні причини небезпечних
наслідків виробничої діяльності транспор-
ту для працівників, населення і навколиш-
нього середовища й обґрунтовано пропози-
ції щодо їх мінімізації.
Теоретичні основи профілактичної меди-
цини (стосовно транспортної галузі) ви-
клав у доповіді директор УкрНДІ медици-
ни транспорту А.І. Гоженко. З порівняль-
ним аналізом минулого і сьогодення в сан-
епіднагляді на транспорті та визначенням
шляхів його майбутнього вдосконалення
виступив заступник директора цього інсти-
туту з наукової роботи В.А. Лісобей. Поло-
ження Конвенції МОП «Про працю в мор-
ській галузі» (2006 р.) роз’яснив Президент
Міжнародної асоціації морської медицини
Суреш Іднані (Індія), наголосивши на не-
обхідності її ратифікації. Проблеми, по в’я-
зані з поширенням ВІЛ/СНІД на водному
транспорті, розглянув у виступі віце-пре-
зидент Міжнародної асоціації морської
медицини Небож Ніколич (Хорватія).
У форматі конгресу під керівництвом
першого заступника директора інституту
Л.М. Шафрана відбувся симпозіум, при-
свячений новим напрямам у токсикологіч-
них дослідженнях. Про практичні особ-
ливості санепіднагляду на різних видах
транспорту і розроблень сучасних антиві-
русних препаратів розповіли керівники
сан епідслужб на транспорті К.Ш. Шайсул-
танов (Казахстан), Н.І. Голубятников (Ук-
раїна), І.В. Денисенко (член ради директо-
рів Міжнародної асоціації морської меди-
цини), В.А. Дівоча (Український НДІ ме-
дицини транспорту, м. Одеса).
На секції «Особливості санітарно-епі де-
міологічних вимог до міжнародних транс-
портних коридорів, перевезення небезпеч-
них вантажів, охорони праці і захисту кор-
донів» під головуванням Є.П. Білоброва,
К.Ш. Шайсултанова і професора В.В. Ша-
рапова заслухано доповіді фахівців Одесь-
кого, Маріупольського, Керченського, Ми-
колаївського, Іллічівського, Південного, Із-
маїльського морських портів, Центрально-
го департаменту держсанепіднагляду МОЗ
Казахстану, Центральної СЕС на водно-
му транспорті України, Інституту післяди-
пломної освіти фахівців морського та річ-
кового флоту України, Міжнародної ака-
демії наук екології та безпеки життєдіяль-
ності (Санкт-Петербург), а також учених
Люблінського й Ольштинського універси-
тетів (Польща).
На конгресі під керівництвом В.С. Біло-
криницького (УкрНДІ медицини транспор-
ту) працювала секція нетрадиційної меди-
цини, на якій було заслухано 23 доповіді
ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2010, № 11 31
членів Міжнародної академії біоенерготех-
нологій (МАБЕТ).
Круглий стіл, на якому модераторами
виступили В.А. Лісобей і Ю.М. Паперовий,
був присвячений надзвичайно актуальній
транспортній проблемі — безпеці дорож-
нього руху. Обговорено ситуацію на авто-
мобільному транспорті, суть якої в тому,
що в Україні кількість загиблих і травмова-
них у дорожньо-транспортних пригодах пе-
ревищує показники розвинених країн май-
же в десять разів. Було висловлено припу-
щення про зв’язок цих показників із тим,
що на автотранспорті бракує професійно
орієнтованих установ санепіднагляду і
лі ку вально-профілактичної допомоги. Не-
відома точна кількість комісій, що здійс-
нюють професійний відбір водіїв авто-
транс порту, тому неможливо забезпечити
конт роль і науково-методичне керівни-
цтво їх ньою діяльністю.
Рішенням Кабінету Міністрів уперше в
Україні НДІ медицини транспорту надано
виключне право експертизи професійних
захворювань працівників транспортної га-
лузі. Більш відповідально почали ставитися
до визначення психофізіологічної відповід-
ності працівників транспортним професіям
і контролю діяльності комісій професійного
відбору моряків і залізничників. Розробле-
но і затверджено низку методів реабіліта-
ції робітників транспорту. Запропоновано
принципово нові методи виготовлення ан-
тигрипозних препаратів, а директор інсти-
туту А.І. Гоженко очолив Наукову комісію
МОЗ із розроблення заходів і методів бо-
ротьби з грипом. Запроваджено сучасні за-
соби знезараження питних вод не тільки на
транспорті, але і для населених пунктів.
Надзвичайно важливим результатом об’єд-
наних зусиль Міністерства охорони здо ро-
в’я та Міністерства транспорту і зв’язку
стало створення в інституті «Центру гігіє-
ни і токсикології небезпечних вантажів і
аварійних ситуацій на транспорті» з «Гру-
пою екстреного медико-санітарного реагу-
вання з порятунку людей при аваріях»,
включеною в національну систему SAR.
Виконуючи рішення Першого конгресу,
який відбувся в 2005 р., УкрНДІ медицини
транспорту відкрив аспірантуру, видає два
професійні журнали: «Актуальні проблеми
транспортної медицини» і «Вісник мор-
ської медицини».
Ураховуючи частину пропозицій мину-
лого форуму, які залишились невиконані,
прийнято об’єднане рішення за результата-
ми Другого Міжнародного конгресу «Ме-
дицина транспорту–2010», у якому зазна-
чено, що транспортна галузь має принци-
пові відмінності від інших галузей економі-
ки, головні з яких:
— екстериторіальність, транскордонний
і транснаціональний характер діяльності;
— стратегічне значення для держави,
тому що без транспорту неможлива діяль-
ність усіх інших галузей економіки, оборо-
ни, уряду й інших органів влади;
— на транспорті працюють специфічні
професійні групи — оператори, від яких за-
лежить так званий «людський фактор» не-
безпеки руху;
— залученість у цю сферу практично
всього населення як учасників дорожнього
руху і пасажирів;
— надзвичайно специфічні виробничі та
побутові умови праці, що створюють ри-
зик професійних і професійно зумовлених
захворювань, які стають факторами транс-
портних аварій.
Бурхливий розвиток транспортної га-
лузі в ХХІ столітті, зумовлений глобалі-
заційними процесами, змушує ВООЗ роз-
робляти міжнародні угоди, конвенції, хар-
тії, спрямовані на зменшення негативного
впливу транспорту на здоров’я працівни-
ків, населення, довкілля. Адміністрації охо-
рони здоров’я кожної з держав зобов’язані
формувати власні науково-практичні цен-
три, які, незалежно від реорганізацій сис-
тем охорони здоров’я, повинні забезпечува-
ти наукову й організаційно-методичну ко-
ординацію медико-санітарного забезпечен-
ня на транспорті.
32 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2010, № 11
Досвід України зі створення Українсько-
го науково-дослідного інституту медицини
транспорту як головної установи наукового
й організаційно-методичного забезпечення
управління галуззю слід уважати позитив-
ним. Його доцільно рекомендувати ВООЗ
для поширення в інших країнах, а інститут
відновити у статусі Співробітницького цен-
тру ВООЗ у галузі медицини транспорту.
Основні напрями діяльності таких ко-
ординаційних центрів і медико-санітарних
служб на транспорті слід формувати з
огляду на нові завдання, визначені ВООЗ
для медичної науки і практики охорони
здоров’я. Серед них — виконання програм
ВООЗ «Здоров’я здорових» і «Здоров’я для
всіх у ХХІ столітті», пріоритетне для всіх
соціальних інститутів охорони здоров’я у
національному і міжнародному масшта-
бах. Оцінювання управління ризиками для
здоров’я, життя, життєдіяльності працівни-
ків транспорту і населення належить про-
водити шляхом соціально-гігієнічного мо-
ніторингу на транспорті.
Для створення в Україні координаційного
центру (можливо, у вигляді ДП «Науково-
навчально-практичне об’єднання «Меди ци на
транспорту» на базі Українського науково-
дослідного інституту медицини транспорту
Міністерства охорони здоров’я) вже є відпо-
відні передумови. Але для виконання пов-
ного комплексу завдань необхідно:
— відновити ліквідовані наукові спеці-
альності (морської та авіаційної медици-
ни), доповнити їх залізничною, автомобіль-
ною, затвердити як об’єднану спеціальність
— «медицина транспорту»;
— сформувати і затвердити спеціалізо-
вану вчену раду для захисту дисертацій із
відродженої спеціальності — «транспортна
медицина»;
— забезпечити відтворення системи дис-
пансеризації працівників транспортної га-
лузі, її інформаційного і телекомунікацій-
ного супроводу;
— розробити програму експерименталь-
ного впровадження страхової медицини і
диспансеризації працівників транспортної
галузі на основі укладання договорів із Мі-
ністерством транспорту і зв’язку, професій-
ними спілками, приватними транспортними
підприємствами про взаємні зо бо в’я зання.
Для майбутнього координаційного цен-
тру запропоновано визначити такі основні
завдання:
— розроблення нормативно-методичних
документів, заходів, переліків приладів та
обладнання, яке сприятиме безпечним умо-
вам праці й побуту на транспорті;
— профілактика, діагностика, експерти-
за, лікування, реабілітація професійних і
професійно зумовлених захворювань (у
тому числі інфекційних);
— створення контролю державної систе-
ми медичного відбору й обліку осіб опера-
торських професій на транспорті з метою
моніторингу їхнього здоров’я;
— навчання працівників транспорту і
контролерів безпеки руху прийомам надан-
ня першої долікарської допомоги;
— контроль обов’язкової санітарно-гі гіє-
нічної експертизи процесів проектування,
будівництва, ремонту, реконструкції, при-
дбання, введення в експлуатацію всіх видів
транспортних об’єктів;
— виконання токсикологічних дослі-
джень в екстремальних ситуаціях на транс-
порті, під час перевезення і перевалки не-
безпечних вантажів тощо;
— забезпечення повного обсягу науково-
практичних робіт із медичних аспектів без-
пеки руху.
А. ГОЖЕНКО,
д.м.н., директор ДП Український НДІ
медицини транспорту,
В. ЛІСОБЕЙ,
д.м.н., заступник директора інституту
з наукової роботи,
В. БІЛОКРИНИЦЬКИЙ,
д.м.н., головний науковий співробітник
інституту,
Н. БАДЮК,
к.м.н., завідувач організаційно-методичного
відділу інституту
|