На шляху до комерціалізації наукових результатів

У статті розглянуто деякі аспекти діяльності нового для академічних установ підрозділу трансферу технологій, що діє в Інституті проблем матеріалознавства ім. І.М. Францевича НАН України і покликаний комерціалізувати наукові результати. Внутрішній аудит розробок інституту, запропонованих до трансферу...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2011
Автори: Левіна, Д., Чернишев, Л., Рагуля, А., Федорова, Н., Смертенко, П.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2011
Назва видання:Вісник НАН України
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/29148
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:На шляху до комерціалізації наукових результатів / Д. Левіна, Л. Чернишев, А. Рагуля, Н. Федорова, П. Смертенко // Вісн. НАН України. — 2011. — № 9. — С. 18-24. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-29148
record_format dspace
spelling irk-123456789-291482011-12-06T12:16:22Z На шляху до комерціалізації наукових результатів Левіна, Д. Чернишев, Л. Рагуля, А. Федорова, Н. Смертенко, П. Статті та огляди У статті розглянуто деякі аспекти діяльності нового для академічних установ підрозділу трансферу технологій, що діє в Інституті проблем матеріалознавства ім. І.М. Францевича НАН України і покликаний комерціалізувати наукові результати. Внутрішній аудит розробок інституту, запропонованих до трансферу у промислове виробництво, огляд його результатів з використанням SWOT-аналізу визначили найперспективніші розробки, виявили низку перешкод у їх ринковому використанні, а також надали деякі рекомендації для їх подолання. Автори пропонують алгоритм технологічного аудиту наукових розробок, який прискорить їх практичне впровадження. The paper demonstrates some aspects in the work of new for academic institutions Technology transfer department in Ivan M. Frantsevych Institute of material science problems of Ukrainian NAS. That department ought to commercialize scientific results. Interior audit of institute’s products suggested for transfering into industrial manufacturing, the survey of audit results using SWOT-analyses determine the most perspective objects, show the row of obstacles in their market plantation, give some recommendations how to overcome them. The authors present the algorithm of scientific products technology audit which hastens their practic introduction. 2011 Article На шляху до комерціалізації наукових результатів / Д. Левіна, Л. Чернишев, А. Рагуля, Н. Федорова, П. Смертенко // Вісн. НАН України. — 2011. — № 9. — С. 18-24. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/29148 uk Вісник НАН України Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Статті та огляди
Статті та огляди
spellingShingle Статті та огляди
Статті та огляди
Левіна, Д.
Чернишев, Л.
Рагуля, А.
Федорова, Н.
Смертенко, П.
На шляху до комерціалізації наукових результатів
Вісник НАН України
description У статті розглянуто деякі аспекти діяльності нового для академічних установ підрозділу трансферу технологій, що діє в Інституті проблем матеріалознавства ім. І.М. Францевича НАН України і покликаний комерціалізувати наукові результати. Внутрішній аудит розробок інституту, запропонованих до трансферу у промислове виробництво, огляд його результатів з використанням SWOT-аналізу визначили найперспективніші розробки, виявили низку перешкод у їх ринковому використанні, а також надали деякі рекомендації для їх подолання. Автори пропонують алгоритм технологічного аудиту наукових розробок, який прискорить їх практичне впровадження.
format Article
author Левіна, Д.
Чернишев, Л.
Рагуля, А.
Федорова, Н.
Смертенко, П.
author_facet Левіна, Д.
Чернишев, Л.
Рагуля, А.
Федорова, Н.
Смертенко, П.
author_sort Левіна, Д.
title На шляху до комерціалізації наукових результатів
title_short На шляху до комерціалізації наукових результатів
title_full На шляху до комерціалізації наукових результатів
title_fullStr На шляху до комерціалізації наукових результатів
title_full_unstemmed На шляху до комерціалізації наукових результатів
title_sort на шляху до комерціалізації наукових результатів
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2011
topic_facet Статті та огляди
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/29148
citation_txt На шляху до комерціалізації наукових результатів / Д. Левіна, Л. Чернишев, А. Рагуля, Н. Федорова, П. Смертенко // Вісн. НАН України. — 2011. — № 9. — С. 18-24. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT levínad našlâhudokomercíalízacíínaukovihrezulʹtatív
AT černiševl našlâhudokomercíalízacíínaukovihrezulʹtatív
AT ragulâa našlâhudokomercíalízacíínaukovihrezulʹtatív
AT fedorovan našlâhudokomercíalízacíínaukovihrezulʹtatív
AT smertenkop našlâhudokomercíalízacíínaukovihrezulʹtatív
first_indexed 2025-07-03T09:18:47Z
last_indexed 2025-07-03T09:18:47Z
_version_ 1836616859165655040
fulltext 18 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 9 Статті та огляди Д. Левіна, Л. Чернишев, А. Рагуля, Н. Федорова, П. Смертенко НА ШЛЯХУ ДО КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ НАУКОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ © ЛЕВІНА Діана Анатоліївна. Кандидат фізико-математичних наук. Старший науковий співробітник Інституту проблем матеріалознавства ім. І.М. Францевича НАН України. ЧЕРНИШЕВ Леонід Іванович. Кандидат технічних наук. Завідувач лабораторії того ж інституту. РАГУЛЯ Андрій Володимирович. Член-кореспондент НАН України. Заступник директора того ж інсти- туту. ФЕДОРОВА Наталія Євгенівна. Науковий співробітник того ж інституту. СМЕРТЕНКО Петро Семенович. Кандидат фізико-математичних наук. Старший науковий співробіт- ник Інституту напівпровідників НАН України ім. В.Є. Лашкарьова (Київ). 2011. Інноваційна модель розвитку передбачає конвертацію досягнень науки і тех- ніки в новітні технології, конкурентоспроможні товари і послуги. Для пере- ходу на цей шлях у 2007 р. прийнято закон про державне регулювання діяль- ності в сфері трансферу технологій. Однак інноваційна активність підприємств і організацій усе-таки низька. Саме тому українська економіка в основному базується на виснажуванні природного ресурсного потенціалу, а створення і впровадження у виробництво високих наукомістких технологій недостатнє. Як відомо, інновації в основному з’яв- ляються в науково-дослідних інститу- тах і вищих навчальних закладах. Для про- сування наукових результатів до спожива- ча треба з самого початку сфокусувати ро- бочу тематику на конкретних ринкових потребах (див. рис.). Зазначимо, що саме з трансфером іннова- ційних результатів у нашій економіці не все гаразд. На жаль, у попередній період не на- працьовано досвіду просування розробок у практику. Для подолання цього, забезпечен- ня маркетингу наукових знахідок, розши- рення їхнього впровадження в Національ- ній академії наук України в 2008 р. прийня- то рішення про створення в академічних установах підрозділів для сприяння транс- феру технологій, інноваційній діяльності, захисту інтелектуальної власності. Попри низку труднощів (брак фінансу- вання, доступу до стартового капіталу, мар- кетингової інформації, управлінських на- вичок, кваліфікованих менеджерів, тех- Схема створення наукової розробки та її просування до споживача Споживач Формування пропозицій Проведення НДКР Науковий продукт Проектна- пропозиція Просування на ринок Споживач Післяпродажне обслуговування ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 9 19 нологічної інфраструктури, мотивації до впровадження у зв’язку з правовим безла- дом), такі структури докладають максимум зусиль, аби знайти шлях до виробника, а відтак і до споживача. Розповімо про деякі аспекти діяльності підрозділу в Інституті проблем матеріалознавства ім. І.М. Фран- цевича НАН України. АЛГОРИТМ ТЕХНОЛОГІЧНОГО АУДИТУ П ередовсім виявляють придатні для трансферу розробки, визначають їхню готовність, тобто проводять своєрідну ін- вентаризацію потенційної наукової продук- ції. Придатними бувають не тільки техноло- гії або те, до чого можна доторкнутись, але і нематеріальні речі — такі, наприклад, як по- слуги, навички, знання, а також унікальне устаткування. Ціль трансферу: комерційне (виробництво товарів і послуг, залучення додаткових ресурсів для досліджень і розро- бок та ін.); некомерційне (пошук нових на- прямів, поширення й обмін знаннями і таке ін.) використання результатів. Аналіз розробок більш відомий як техно- логічний аудит [1, 2]. У першу чергу, необ- хідно визначити, що може стати об’єктами трансферу технологій і має комерційний потенціал. При цьому вивчають і оцінюють усі можливості реалізації результатів. Ринкову передачу технологій здійсню- ють у різний спосіб, а саме: — контракти на дослідження; — технічні, аналітичні, консультаційні послуги 1; 1 Серед об’єктів трансферу наукових результатів, на наш погляд, недооцінена передача знань. Наведемо приклад. Інститут матеріалознавства виконав комп- лекс робіт, створивши технологію детонаційного нанесення покриттів, технологічне обладнання, по- рошки для нанесення високотемпературних покрит- тів. Ця технологія користувалася значним попитом, декілька установок продали за кордон. Минув час. Зараз у світі не одна марка обладнання для нанесен- ня детонаційних покриттів, багато порошкових сумі- шей. Однак, споживачі, придбавши апаратуру і по- — ліцензійні угоди на використання ви- находів, промислових зразків, корисних моделей, комп’ютерних програм, банків да- них, інших об’єктів інтелектуальної влас- ності; — надання ноу-хау і технічного досвіду у вигляді техніко-економічного обґрунтуван- ня, планів, інструкцій, креслень, а також послуг, пов’язаних з навчанням наукового і технічного персоналу; — навчальні програми; — спільні підприємства (наприклад, ко- оперативи); — «спінінгові» компанії; — передача прав інтелектуальної влас- ності, у т.ч. результатів НДКР, або техноло- гічних інвестицій у вигляді статутного вне- ску в спільні підприємства, а також внесків під час укладення договорів про спільну ді- яльність або інвестиційних; — виробництво продуктів тощо. Далі готують конкретні методичні реко- мендації для доведення наукових розро- бок до вимог ринку наукомісткої продук- ції; проводять маркетингові дослідження ринку наукової продукції, інших іннова- цій; визначають конкурентоспроможні ре- зультати. Як свідчить світовий досвід, анкетування досить ефективне для збору даних про інно- вації, бо допомагає розробити основу для оцінення їх комерціалізації. Але автори дуже часто опускають важливі деталі, які рошки, не завжди отримають належне покриття, бо не володіють матеріалознавчим досвідом і знаннями про процеси, що відбуваються на поверхні під час на- несення покриття. За контрактом інститут передав досвід отримання детонаційних покриттів одному з китайських підприємств. Таким чином, передавання досвіду — це товар, ринок якого варто навчитись ана- лізувати. Результатом технологічного аудиту став рекламний буклет, у якому представлено плоди робіт за науко- вою тематикою і, крім того, підготовлено за світови- ми зразками т.зв. TPF (Technology Profile Forms) — по суті рекламні пропозиції для пошуку партнерів у запровадженні розробок. 20 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 9 полегшують роботу з їхньою пропозицією. Тому в аудиті розумно поєднати письмове анкетування і персональні інтерв’ю з авто- рами. Ураховуючи цю специфіку, підрозділ транс- феру технологій Інституту проблем матеріа- лознавства ім. І.М. Францевича НАН України розробив форму анкети технологічного ауди- ту науково-технологічного продукту. В основі опитувального листа основні позиції, важливі для трансферу/комерціалізації: — авторство; — патентний пошук, — перевірка технічної здійсненності; — ідентифікація аналогічних об’єктів для порівняння; — основні переваги розробки; — ринкові перспективи; — здійсненність. Зрозуміло, що в академічному науково- дослідному інституті зробити вичерпний технологічний аудит із залученням неза- лежних спеціалістів і повноцінний аналіз ринку неможливо через кілька причин: 1. це потребує значних коштів; 2. до завдань наукової установи нале- жить розроблення об’єктів на лабораторно- му рівні, коли ще важко визначити ціну, об- сяги ринків, конкурентну ситуацію тощо. Однак вважаємо за доцільне, щоб роз- робник на будь-якій стадії виконання НДР міг оцінити, з якими проблемами зіткнеть- ся її просування. Йому слід поступово зна- йомитися з ринковою ситуацією, бажано на стадії визначення мети дослідження. У його ході належить усіма засобами рекла- мувати результати, пояснювати шляхи і пе- реваги їх використання. ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ М и зібрали і розглянули інформацію про майже півсотні робіт Інституту проблем матеріалознавства ім. І.М. Фран- цевича НАН України, які перебувають на різних стадіях. Дані анкетного опитування проаналізо- вано за методикою SWOT-аналізу 2, реко- мендованою європейськими аналітиками [3, 4]. Як свідчить світовий досвід, ця методи- ка попри певну простоту безперечно дове- ла свою доцільність у підготовці до транс- феру і комерціалізації наукових розробок. SWOT-аналіз традиційно поділяють на ана- ліз внутрішнього (сильні і слабкі сторони) і зовнішнього середовища (сприяння і небез- пеки). Зупинимося стисло на тому, що мож- на вважати сильними і слабкими сторонами, можливостями і ризиками реалізації. Сильні сторони: — новизна продукту чи послуги, що по- кращує властивості виробів; — суттєва економія матеріалів, коштів, часу; — дешевизна; — заміна шкідливої технології або про- дукції; — покращення екологічної ситуації тощо. Слабкі сторони: — не зроблено порівняння з аналогічними і конкурентними об’єктами; — невисока якість; — великі витрати матеріалів, коштів, часу; — шкідливість тощо. Серед можливостей: — наявність ринків, що розвиваються, спільних підприємств, стратегічних альян- сів, злиття фірм, які впроваджують анало- гічні розробки; — перехід на нові сегменти ринку, що пропонують збільшення прибутку; — поява нового міжнародного ринку; — звільнення ринку від неефективних конкурентів. Загрози: 2 SWOT — абревіатура, що складається в перших літер слів Strengths—Weaknesses—Opportunіtіes— Threats, тобто визначення сильних і слабких сторін об’єкта, оцінення сприятливих можливостей, небез- пек, ризиків. ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 9 21 Таблиця 1. Приклад результатів SWOT-аналізу інститутських розробок НАЗВА СИЛЬНІ СТОРОНИ(S) СЛАБКІ СТОРОНИ (W) МОЖЛИВОСТІ (O) РИЗИКИ (T) РЕКОМЕНДАЦІЇ Розробник — Г.А. Баглюк Технологія отримання карбідосталей (Ferro-TiC) Застосовано гаряче штам- пу ван ня порис тих заго- товок. Мож на виготовити за- готовки у ви- гляді пластин, кругів тощо. Рівень до слід- но-про мис ло- вого викорис- тання. Зацікавленість під при ємств- ви роб ників, під при ємств- ко рис тувачів. Аналогічна за- кордонна про- дукція в 1,5–2 рази дорожча. Технічна доку- ментація. Електронна реклама. Бракує попиту у зв’язку з кри- зою. Організація ви робництва з зазначенням номенклатури деталей, по- рівнянням тех- ні ко-еко но міч- них показників виробництва з традиційними не здобула тех- ні ко-еко но- мічного обґрун тування. Карбідосталі можна застосувати в мета- лургії, гірничо-до- був ному комплексі, на металообробних, нафтохімічних під- приємствах, у с-г машинобудуванні, для інструментів: металорізального, вимірювального, чистового, напівчис- тового обробітку, без струж кового об- робітку ме талів і різ- номанітних швидко- зношуваних деталей, наплавних матеріа- лів для швидкозно- шуваних поверхонь, наприклад, для ме- талургійного устат- кування. Можуть з’я ви- тись матеріали з кращими експлуатацій- ними характе- ристиками або ціною. Недостатня стійкість для га рячого штампування. Розробити тех ні- ко- еко номічне обґрун тування організації вироб- ництва, визначи- ти строки впрова- дження й окуп- ності. Підтримувати зв’яз- ки з зацікавлени- ми підприємства- ми, активно шу- кати інвесторів. Рекламу розмісти- ти на сайті інсти- туту. Розробник — Е.В. Прилуць- кий Спосіб виробництва нанопорошку карбонітриду титану Перспектива отримання по- рошків розмі- ром 30–50 нм. Порошки збе- рігаються про- тягом 2–3 міс. без коагуляції. Наявність: спе- ціалістів (нау- кових, техніч- них, виробни- чих), здатних реалізувати технологію у промисловості; технічної доку- ментації (тех- нологічна інст- рукція); обладнання; вітчизняної сировини; безкоштовних зразків для ви- пробування. Не вивчено: попит і пропо- зицію; конкуренцію; окупність. Брак реклам- них матеріалів. Не доведено ефективність застосування в металургії. Немає патент- ного захисту. Технологію може запровадити ВАТ «Мотор-Січ», про що є попередня домовленість. Модифікування порошками сталей і ча вунів суттєво збіль шує в’язкість за кімнатної та підви- щених температур. Застосування у виго- товленні матеріалів для лопаток турборе- активних двигу нів істотно під вищить їх експлуа таційний ре- сурс. Вартість може виявитись надто висо- кою. Кризовий пе- ріод може за- тягнутися, знизив ши і без того низь- кий попит на інноваційну продукцію. Не буде ко- штів для дове- дення хоча б до до слідно- про мис лової стадії. Провести літера- турний і патент- ний пошуки з ме- тою докладнішо- го порівняння з аналогами. Розробити тех ні- ко-еко номічне об- ґрунтування орга- нізації виробницт- ва, вказати тер міни впрова- дження й окуп- ності. Підготувати рек- лам ні матеріали, розмістити на сай ті інституту. 22 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 9 — новий конкурент на внутрішньому ринку; — цінові війни; — у конкурентів кращий доступ до кана- лів розповсюдження; — введення податку на аналогічну про- дукцію, його збільшення тощо. Технологічний аудит і SWOT-аналіз най- краще проводити у вигляді «мозкового штурму» за участю авторів розробки і ке- рівництва організації. Оцінювання — це не експертиза в техніч- ному розумінні, це швидше виявлення по- тенціалу з точки зору застосування на рин- ку, реалізації досвіду. Для успішного використання SWOT-ана- лізу слід пам’ятати кілька простих правил: — реалізм щодо сильних і слабких сторін розробки; — ураховувати можливості її просування; — конкретність SWOT-аналізу; — порівняння з конкурентами (краще/ гірше); — короткі і чіткі висновки; — пам’ятати, що висновки аналізу суб’єктивні, використовувати їх як рекомен- дації, а не як безапеляційний рецепт; Приклади SWOT-аналізу інститутських розробок наведено в табл. 1. Після технологічного аудиту і SWOT-ана- лізу в ІПМ найперспективнішими щодо трансферу у промислове виробництво на- звано: — жарові труби пальників вугільних кот- лів ТЕС з ультрависокотемпературної кера- міки; — технологія виготовленню литих дета- лей з підвищеним ресурсом експлуатації для ґрунтообробної сільськогосподарської техніки; — медичні матеріали (зубні протези, комплексні протези суглобів, біосуміс- Таблиця 2. Недоліки і способи подолання Недоліки Способи подолання Невідповідність вимогам споживача (погане знання ринку, брак замовлень) Дослідження ринку, поновлення зв’язків з підприєм- ствами Початковий рівень (рівень наукових досліджень — зразки в кількох примірниках) Постійна інвентаризація закінчених розробок, вияв- лення і просування перспективних Немає сертифікації Розглянути питання про створення сертифікаційного центру Дослідники не зацікавлені у впровадженні розробок (ані моральних, ані матеріальних стимулів) Обміркувати моральне і матеріальне заохочення до ре- алізації, хоча б у межах інституту Застаріле устаткування Розробити довгостроковий план відновлення Недостатньо коштів (особливо залучених) Запозичити чужий позитивний досвід Дирекція і вчена рада не керують інноваціями (вибір тематики, моніторинг виконання) Розробити довгострокову схему реалізації розробок Недостатність реклами чи PR Періодичне оновлення рекламних матеріалів, система- тична участь у вітчизняних і закордонних виставках, модернізація виставки розробок з наданням матеріалів трьома мовами, реклама на сайті установи Немає дослідного виробництва, яке сприяло би просу- ванню Розглянути питання про відновлення дослідного ви- робництва, оснащення його сучасним технологічним приладдям Не налагоджено постійної взаємодії з потенційними за- мовниками (міністерства, окремі підприємства тощо) Ініціювати зв’язки, використовуючи контакти з учас- никами конференцій, у т.ч. міжнародних ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 9 23 ні матеріали для кісток, у тому числі для черепно-лицьової хірургії); — високоентропійні, високотемпературні еквіатомні матеріали з високою термоста- більністю. Крім того, виявлено низку перешкод на шляху до ринку, надано рекомендації з їх подолання. SWOT-аналіз допомагає визна- чити стратегію діяльності всього інститу- ту, що відповідає комерціалізації наукових ре- зультатів (табл. 2). Таким чином, комерціалізація повинна починатися ще на стадії постановки теми, супроводжуючи розробку протягом усьо- Таблиця 3. Комплекс заходів для забезпечення трансферу розробок Початкове планування перед відкриттям теми Робота за темою Завершення роботи Окреслення шляхів просуван- ня розробки на ринок Опис об’єкта – характеристики – застосування – аналоги – ринок – конкуренти – потреби Складання ТЕО Моніторинг ринку Відстеження змін Підготовка інформа- ції про результати, оприлюднення на конференціях, семінарах, симпозіумах Попередня реклама Вивчення можли- вості комерціалізації Технологічний аудит SWOT-аналіз Аналіз ринку (попит, споживачі тощо) Визначення можли- вості просування на ринок Обчислення ціни Можливості Знаходження каналів збуту Виготовлення продукції на замовлення Продаж ліцензії Маркетингове обґрунтування Патентний пошук Огляд переваг і недоліків подібного продукту Удосконалення Функції розробки Ціна Пошук інвесторів для просування Підготовка реклам- них матеріалів Буклети Інформаційні листи Реклама в Інтернеті Організація виробництва (дослідного або промислового) Визначення внут- рішніх можливостей виконавця Кваліфікація Експериментальне устаткування Рівень розробки (лабораторний, дослідно-про мис- ловий, про мис ло вий) Сировина Партнери Патентування в Україні і за кордо- ном Ліцензування 24 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 9 го періоду виконання, тобто необхідний комплекс постійних заходів, представле- ний у табл. 3. На завершення автори хотіли б наголо- сити, що наведені заходи — аж ніяк не від- криття в реалізації наукових розробок або комерціалізації інновацій, а тільки резуль- тат роботи невеликого колективу, що на- магався поєднати науковий та інженерний досвід [5—7] зі знаннями про ринкові від- носини, механізми трансферу тощо. Такий підхід, за браком матеріальних коштів, без- умовно доцільний, зокрема для академіч- них установ, бо сприяє ринковому впрова- дженню розробок, виявленню перешкод і засобів для їх подолання. У будь-якому ви- падку широкомасштабне просування нау- кового товару до ринку потребує кваліфі- кованого підходу з залученням професіо- налів — менеджерів з інновацій, маркето- логів наукової продукції тощо. 1. Пыльнов Г., Тарасова О., Яновский А. Как проводить технологический аудит. — 2006. — Проект EuropeAid «Наука и коммерциализация технологий». 2. Салюлева О.Б. Технологический аудит — основа эффективной реализации инноваций // Вторая региональная конференция «Роль инноваций в экономике Уральского региона»; 20—21 апреля 2000 г., Екатеринбург. 3. Haberberg A. Swatting SWOT Strategy // Strategic Planning Society. — 2000. — September. 4. Panagiotou G. Bringing SWOT into Focus // Business Strategy Review. — 2003. — Vol. 14. — № 2. — P. 8–10. 5 Гороховатська М., Левіна Д., Чернишев Л. Європа на порозі нової рамкової програми наукових до- сліджень (2007–2013) // Вісник НАН України. — 2006. — № 11. — С. 7–18. 6. Чернышев Л.И., Левина Д.А., Федорова Н.Е. Задачи трансфера технологий в 7-й рамочной программе Евросоюза // Тезисы докладов Международной кон- ференции МЕЕ-2010; под ред. акад. НАН Украины В.В. Скорохода. — К.: Вид-во ІПМ НАН України, 2010. — С. 509. 7. Чернышев Л.И., Левина Д.А., Блайвас М.И. Механизмы управления инновационной деятельностью // Ві- сник УМТ. — 2010. — № 3. — С. 88–94. Д. Левіна, Л. Чернишев, А. Рагуля, Н. Федорова, П. Смертенко НА ШЛЯХУ ДО КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ НАУКОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ Р е з ю м е У статті розглянуто деякі аспекти діяльності нового для академічних установ підрозділу трансферу тех- нологій, що діє в Інституті проблем матеріалознав- ства ім. І.М. Францевича НАН України і покликаний комерціалізувати наукові результати. Внутрішній аудит розробок інституту, запропонованих до транс- феру у промислове виробництво, огляд його резуль- татів з використанням SWOT-аналізу визначили най- перспективніші розробки, виявили низку перешкод у їх ринковому використанні, а також надали деякі рекомендації для їх подолання. Автори пропонують алгоритм технологічного аудиту наукових розробок, який прискорить їх практичне впровадження. Ключові слова: комерціалізація інновацій, технологіч- ний аудит, SWOT-аналіз. D. Levina, L. Chernyshev, A. Ragulia, N. Fedorova, P. Smertenko ON THE WAY TO SCIENTIFIC RESULTS COMMERCIALIZATION A b s t r a c t The paper demonstrates some aspects in the work of new for academic institutions Technology transfer de- partment in Ivan M. Frantsevych Institute of material science problems of Ukrainian NAS. That department ought to commercialize scientific results. Interior au- dit of institute’s products suggested for transfering into industrial manufacturing, the survey of audit results using SWOT-analyses determine the most perspective objects, show the row of obstacles in their market plan- tation, give some recommendations how to overcome them. The authors present the algorithm of scientific products technology audit which hastens their practic introduction. Keywords: innovation commercialization, technology audit, SWOT-analyses.