Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС
Розглянуто існуючі теорії місцевого самоврядування. Відображена періодизація і зроблено аналіз основних концепцій місцевого самоврядування в зарубіжній та українській науці....
Збережено в:
Дата: | 2010 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2010
|
Назва видання: | Держава і право |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/34350 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС / Ю.В. Бойко // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 185-191. — Бібліогр.: 18 назв. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-34350 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-343502012-06-02T12:27:14Z Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС Бойко, Ю.В. Конституційне право Розглянуто існуючі теорії місцевого самоврядування. Відображена періодизація і зроблено аналіз основних концепцій місцевого самоврядування в зарубіжній та українській науці. Рассмотрены существующие теории местного самоуправления. Отображена периодизация и осуществлен анализ основных концепций местного самоуправления в зарубежной и украинской науке. The existent theories of local selfgovernment are considered. A division into periods and carried out analysis of basic conceptions of local selfgovernment is carried out in foreign and Ukrainian science. 2010 Article Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС / Ю.В. Бойко // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 185-191. — Бібліогр.: 18 назв. — укp. 1563-3349 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/34350 uk Держава і право Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Конституційне право Конституційне право |
spellingShingle |
Конституційне право Конституційне право Бойко, Ю.В. Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС Держава і право |
description |
Розглянуто існуючі теорії місцевого самоврядування. Відображена періодизація і
зроблено аналіз основних концепцій місцевого самоврядування в зарубіжній та
українській науці. |
format |
Article |
author |
Бойко, Ю.В. |
author_facet |
Бойко, Ю.В. |
author_sort |
Бойко, Ю.В. |
title |
Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС |
title_short |
Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС |
title_full |
Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС |
title_fullStr |
Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС |
title_full_unstemmed |
Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС |
title_sort |
становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в україні та країнах-членах єс |
publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
publishDate |
2010 |
topic_facet |
Конституційне право |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/34350 |
citation_txt |
Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в Україні та країнах-членах ЄС / Ю.В. Бойко // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 185-191. — Бібліогр.: 18 назв. — укp. |
series |
Держава і право |
work_keys_str_mv |
AT bojkoûv stanovlennâtarozvitoksučasnihkoncepcíjmíscevogosamovrâduvannâvukraínítakraínahčlenahês |
first_indexed |
2025-07-03T15:21:08Z |
last_indexed |
2025-07-03T15:21:08Z |
_version_ |
1836639656907636736 |
fulltext |
185Юридичні і політичні науки
Ю.В. БОЙКО. СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК СУЧАСНИХ КОНЦЕПЦІЙ
МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УКРАЇНІ ТА КРАЇНАХ – ЧЛЕНАХ ЄС
Роз г ля ну то існу ючі те орії місце во го са мо вря ду ван ня. Відо б ра же на періоди зація і
зроб ле но аналіз ос нов них кон цепцій місце во го са мо вря ду ван ня в за рубіжній та
ук раїнській на уці.
Ключовіслова:місце ве са мо вря ду ван ня, те орії місце во го са мо вря ду ван ня, суб’єк
ти місце во го са мо вря ду ван ня.
Рас смо т ре ны су ще ст ву ю щие те о рии ме ст но го са мо управ ле ния. Ото б ра же на
пе ри о ди за ция и осу ще ств лен ана лиз ос нов ных кон цеп ций ме ст но го са мо управ ле ния в
за ру беж ной и ук ра ин ской на уке.
Ключевые слова: ме ст ное са мо управ ле ние, те о рии ме ст но го са мо управ ле ния,
субъ ек ты ме ст но го са мо управ ле ния.
The existent theories of local selfgovernment are considered. A division into periods and
carried out analysis of basic conceptions of local selfgovernment is carried out in foreign and
Ukrainian science.
Keywords: concept of local selfgovernment, theories of local selfgovernment, subjects
of local selfgovernment.
Постановкапроблеми.Проблемистановленнятарозвиткумісцевогосамовря
дування в Україні та країнах – членах ЄС широко досліджуються протягом
останніхроків, протене втрачають своєї актуальності.Безперечно, специфічна
правоваформамісцевогосамоврядуванняурізнихдержавахзалежитьвідбагать
охчинниківідлянашоїдержавиідеяіснуваннямісцевогосамоврядуваннянеє
новою. Україна протягом тисячі років намагалася створити власну повноцінну
державуіпротягомцьогожчасуз’являлися,зміцнювалисяізновузнищувалися
спробизапровадженнямісцевогосамоврядування.
ПроблемамиєвропейськоговиборуУкраїнитайогоролідлярозвиткумісце
вогосамоврядуванняактивнорозробляютьсявукраїнськійнауці.Науковалітера
туразцихпитаньпостійнопоповнюєтьсяновимидослідженнямивченихконсти
туціоналістів,середякихслідвиділититакихавторів:М.Баймуратов,О.Батанов,
В. Григор’єв, І. Дробуш, В. Кампо, В. Кравченко, М. Орзіх, Ю. Панейко,
В.Погорілко,М.Пухтинський,О.Фрицький.Середзарубіжнихвченихкласичні
дослідженнязазначенихпроблемзустрічаютьсяупрацяхП.Аншлея,Й.Редліха,
Л.Гумпловича.
Метастатті–проаналізуватиосновнітеоріїмісцевогосамоврядування,роз
крити питання відображення в законодавстві України та країнах – членах ЄС
відносно місцевого самоврядування сучасної концепції місцевого самовряду
вання.
Протягоммайжедвохсотроківіснуваннямісцевогосамоврядуваннявсвітовій
практиці воно було об’єктомдослідженьпредставників різнихнауковихшкіл і
течій. Завдяки науці місцеве самоврядування вдосконалювало свої інститути,
народоволодівавметодамиіформамиздійсненнясамоврядування,підвищувала
сякультурамісцевої(комунальної)влади.
Світовийдосвідсвідчить,щомісцевесамоврядуваннясьогоднівиступаєваж
185Юридичні і політичні науки
©БОЙ КО Юлія Вікторівна–аспіранткаМаріупольськогодержавногогуманітар
ногоуніверситету
186 Держава і право • Випуск 49
ливимифакторомдемократизаціїсуспільногожиття,децентралізаціїуправління
танеобхідноюпередумовоюстановленнягромадянськогосуспільства,наближен
нявладидо їїджерела–народу.СаменацьомунаголошуєО.Зінченко:«Голо
внимаспектомінтеграційногопроцесуУкраїнидоЄвропивизначенопідвищення
дієвостідержави…децентралізаціявладиделегуванняуправлінськихфункцій
згоридонизуівсебічнийрозвитокмісцевогосамоврядуванняєзапорукоюутвер
дженнявдержавідемократичнихстандартівуправління»1.
Теоретичніосновивченняпромісцевесамоврядуваннябулозакладенощев
першійполовиніXIXст.представникаминімецькоїюридичноїшколи.Історично
першоюбулаобґрунтованатеоріявільноїгромади(теоріяприроднихправгрома
ди),основніположенняякоїбулисформульованіТуревдоповідіщодозаконопро
ектупрореформумісцевогоуправліннявНаціональнихзборахФранції1790р.та
знайшлисвоєвідображеннявположенняхКонституціїБельгії1831р.щодоособ
ливої«громадівської»влади.
На зміну теорії вільної громади приходить громадянська теорія місцевого
самоврядування,їїосновніположеннязбігаютьсязконцептуальнимиположення
ми теорії вільної громади, однак на перший план висувається не природний
характер прав територіальної громади, а недержавна, переважно господарська
природадіяльностіорганівмісцевогосамоврядування.Аледанатеоріяненабула
широкогопоширення, оскількинемоглапояснитипублічноправовийхарактер
багатьохфункцій,якіздійснюютьорганимісцевогосамоврядування.
УсерединіXIXст.з’являєтьсядержавницькатеоріямісцевогосамоврядуван
ня,основніположенняякоїбулирозробленінімецькимивченимиЛ.Штейномта
Р. Гнейстом. Вона розглядає місцеве самоврядування не як автономну форму
публічноївлади,природнеправотериторіальноїгромадинасамостійневирішен
няпитаньмісцевогозначення,аякоднузформорганізаціїмісцевогоуправління,
тобто як один із способів децентралізації державної влади намісцевому рівні.
Відповідно,усіповноваженнятериторіальноїгромади,їїорганівсвоїмджерелом
маютьдержавнувладу.
У XX ст. поширення отримала теорія соціального обслуговування, в якій
акцентуєтьсяуваганаздійсненніорганамимісцевогосамоврядуваннязавданьта
функцій,пов’язанихзорганізацієюобслуговуваннянаселення,наданнямсоціаль
нихпослуг.
Основніположенняцихтеорійзберігаютьсвоєзначенняісьогодні,їхпокла
деновосновусучаснихпоглядівнамісцевесамоврядування.
У незалежній Україні становленню і розвитку сучасної теорії і практики
місцевогосамоврядуванняпевнийчаспротидіяланаукарадянськогобудівництва.
ЯкнаголошуєВ.Пархоменко,«перебудоваорганізаціїмісцевогосамоврядування,
що розпочалась майже одночасно з проголошенням незалежності Української
державинової доби, викликала інтересдоролі цього інституту в різні періоди
історіїУкраїни»2.
Алев1994–1995pp.відбувсяїїперехіднапозиціїсучасноїтеорії місцевого
самоврядування насамперед завдяки політиці виконавчої влади, яка була в ній
зацікавлена,особливопіслярозмежуваннянамісцяхфункційвиконавчоївладиі
самоврядування.
ПершоювнезалежнійУкраїнісклаласядержавнатеоріямісцевогосамовряду
вання,якавикористовуваласьякосновазаконупромісцевірадиімісцевесамо
врядування1990р.Алемайжепаралельноформувалисяконцепції,якіобґрунто
186 Держава і право • Випуск 49
187Юридичні і політичні науки
вувалипоєднанняелементівдержавноїігромадівськоїтеоріймісцевогосамовря
дування: громадськогосподарська, дуалістична (громадівськодержавна) і т. д.
ПрезидентУкраїни(1991–1994pp.)Л.Кравчуквважав,що«вУкраїнідоцільно
схилитисядопобудовисистемимісцевогосамоврядуванняназасадахйогогро
мадськогосподарської концепції, її суть полягає в тому, що органи місцевого
самоврядування мають власну суверенну компетенцію і права тільки в сфері
неполітичнихвідносин,умісцевихгосподарствахігромадськихсправах»3.Ком
промісніконцепціїбулипокладенівосновузаконупромісцевірадитамісцевеі
регіональне самоврядування 1992 p., положень про місцеве самоврядування в
КонституційномуДоговорііКонституціїУкраїни1996р.Розвитоксамецихкон
цепцій місцевого самоврядування, які є загально прийнятими в світовій науці,
означає,щоукраїнськанаукавийшланастратегічноперспективнийшляхрозроб
китеоріїсамоврядування.
У чинному конституційноправовому законодавстві України втілена засада
поєднання форм безпосередньої та представницької демократії у здійсненні
місцевогосамоврядування.Таксистемумісцевогосамоврядування,згіднозЗако
ном,складають:поперше,формибезпосередньоговолевиявленняжителівтери
торіальнихгромад(місцевіреферендуми(ст.7),загальнізборигромадян(ст.8),
місцевіініціативи(ст.9),громадськіслухання(ст.13),іншіформипрямогонаро
довладдя, які можуть бути передбачені статутами територіальних громад);
подруге, органи самоорганізації населення (будинкові, вуличні, квартальні та
ін.);потретє,органимісцевогосамоврядування4.
Стосовно досліджуваногопитання слід зазначити,що в конституційнопра
вовій науці України ведеться дискусія щодо пріоритетності безпосередньої чи
представницькоїформдемократії в системімісцевогосамоврядуванняУкраїни.
Необхідно звернути увагу і на існуючі розбіжності стосовно вирішення цього
питання в Європейській Хартії про місцеве самоврядування та національному
законодавствіУкраїни.
У першому випадку головним суб’єктом місцевого самоврядування вважа
ються органи місцевого самоврядування. Так, Європейська Хартія місцевого
самоврядування визначаємісцеве самоврядування якправо і реальну здатність
органів місцевого самоврядування регламентувати значну частину державних
справ іуправлятиними,діючиврамкахзакону,підвласнувідповідальність ів
інтересахмісцевогонаселення.Уч.2ст.3ЄвропейськоїХартіїподаноперелік
суб’єктів місцевого самоврядування, які реалізують самоуправлінські повнова
ження: «Цеправо здійснюється радами або зборами,що складаються з членів,
обранихшляхомвільного,таємного,рівного,прямогоізагальногоголосування.
Ради або збори можуть мати підзвітні і виконавчі органи. Це положення не
виключає звернення до зборів громадян, референдуму або якоїсь іншої форми
прямої участі громадян там, де це припускається законом». Отже, головним
суб’єктоммісцевогосамоврядуванняЄвропейськаХартіявизнаєорганимісцево
госамоврядування5.
В той же час чинна Конституція України первинним суб’єктом місцевого
самоврядуваннявизнаєтериторіальнугромаду.Згідност.40КонституціїУкраїни
місцевесамоврядування:цеправотериторіальноїгромади–жителівселачидоб
ровільногооб’єднанняусільськугромадужителівкількохсіл,селищатаміста–
самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції й
законівУкраїни.Тобто,вонанадаєправосамостійновирішуватимісцевісправи
187Юридичні і політичні науки
188 Держава і право • Випуск 49
тільки первинним суб’єктам місцевого самоврядування – громадам, а такий
підхід переважно базується, як зазначав професор М.І. Корнієнко, на гро
мадівській теорії місцевого самоврядування, відповідно до якої громада має
муніципальнувладу,самостійнуінезалежнувідцентральноївладипосвоїйпри
роді,а«сутністьсамоврядуванняполягаєвнаданнімісцевійобщиніправасамій
оберігатисвоїгромадськіінтересиівзбереженнізаурядовимиорганамизавіду
ванняоднимитількидержавнимисправами.Громадівськатеорія, такимчином,
виходитьзпротиставленнямісцевоїгромадидержаві,вимагаючи,щобгромадаі
держава відали тільки свої власні інтереси». Хоча багато важливих положень
ОсновногоЗаконунаписановдусідержавницькоїтеоріїмісцевогосамоврядуван
ня6.
Існуваннятакоїрозбіжності,якзазначаєпрофесорВ.Шаповал,єнаслідком
наявності«двохпідходівдоприродимісцевогосамоврядування,двохфілософій
оцінкивідповідногоявища.Ціпідходивідображеніузмістідвохосновнихі,по
суті, протилежних теорій місцевого самоврядування – державницької та гро
мадівської»7.
Вживане в Конституції України і в чинному законодавстві поняття тери
торіальноїгромади–населенняадміністративнотериторіальноїодиниці,нарівні
якоїздійснюєтьсямісцевесамоврядування–маєусвітовійпрактиціаналоги.Так,
уФранціїдлявідповіднихцілейзастосованепоняттятериторіальногоколективу.
Однак в Конституції цієї держави територіальними (місцевими) колективами
названі адміністративнотериторіальні одиниці, в яких здійснюється місцеве
самоврядування. Іноді на рівні юридичної теорії для позначення відповідного
населення вживаються термін «місцеве співтовариство» або «місцева громада»
(община).Алевконституційнихтекстахціпоняттязвичайнопозначають«само
врядні»адміністративнотериторіальніодиниці,анеїхнаселення.Наприклад,в
ст.136КонституціїБолгаріїзафіксовано,що«общинаєосновноюадміністратив
нотериторіальною одиницею, в якій здійснюється місцеве самоврядування».
КонституціяЛитвисуб’єктомправанамісцевесамоврядуваннявизнаєадміністра
тивнотериторіальніодиниці,передбаченізаконом(ст.119).
Необхіднозазначити,щоназагалівюридичнійтеорії,івдержавноправовій
практиці існує різнобійщодо термінології, віднесеної домісцевого самовряду
ваннявчастинівизначенняйогосуб’єкта.Скажімо,уВеликобританіїдлявідпо
віднихцілейвживаютьтермін«місцевівлади»(localauthorities),вІспанії(нарівні
теорії) – «територіальне утворення» (entes territoriales), в Португалії (на рівні
конституційноготексту)–«місцевісамоврядніодиниці»(autarquiaslocais)тощо.
ЯквідмітивМ.І.Корнієнко,уЄвропейськійХартіїмісцевогосамоврядування
знайшла своє відображення державницька теорія місцевого самоврядування.
ВКонституціїУкраїни1996рокузробленаспробапоєднатиположеннядвохкон
цепцій.Стаття 140Конституції, в якіймова йде про територіальну громаду як
первинний суб’єкт місцевого самоврядування, за визначенням професора
М.І.Корнієнка,єнаслідкомсприйняттягромадівськоїтеорії.Хочабагатоважли
вихположеньОсновногоЗаконунаписановдусідержавницькоїтеоріїмісцевого
самоврядування8.
Погляди з досліджуваного питання українських вченихконституціоналістів
розділилися.Однізних,виходячизположеньЄвропейськоїХартії,вважають,що
вирішальнезначенняуздійсненнімісцевогосамоврядуваннямаєпредставницька
формадемократії,головнимсуб’єктоммісцевогосамоврядуванняєорганимісце
188 Держава і право • Випуск 49
189Юридичні і політичні науки
вого самоврядування, оскільки основний обсяг завдань та функцій місцевого
самоврядування здійснюється саме ними9. Так, відомий російський професор
О.Ященко ще на початку ХХ ст. зазначав, що самоврядування є формою
здійсненнядержавнихфункційзадопомогоютієючиіншоюміроюнезалежних
віддержавиосібтаустанов10. Іншівказують,щозастосованийуЄвропейській
Хартіїпідхіднівелюєініціативнурольтериторіальноїгромадиякустановленні
локальноїдемократії,таківїїреалізації11,визнаютьтериторіальнугромадупер
винним суб’єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і
повноважень12, а органи місцевого самоврядування – представниками тери
торіальнихгромад,щоздійснюютьвідїхньогоіменітавїхніхінтересахфункції
іповноваженнямісцевогосамоврядування13.Ю.Панейкописав,що«самовряду
вання є спертою на приписи закону з децентралізованою державною
адміністрацією,виконуваноюлокальнимиорганами,якіієрархічнонепідлягають
іншиморганам ієсамостійнимивмежахзакону і загальногоправовогопоряд
ку»14.ВцьомужрічищівисловлювавсявідомийдослідникГ.В.Барабашев,який
вжезанашихдніврозглядавмісцевесамоврядуванняяк«державнувладуособли
вого роду». Він називав міфом «застарілу теорію місцевого самоврядування»,
вважаючитакоютеоріюприродногоправагромади.
СучаснийросійськийавторО.І.Черкасовзазначає,що«неслідабсолютизува
тиіфетишизуватипоняття«самоврядування»стосовномісцевогорівня,…про
тиставлятийогодержавномууправлінню»15.
Виходячизцього,можназробитивисновок,що,природамісцевогосамовря
дуваннязнаходитьвиявнев існуванніякоїсьокремої,муніципальноїабокому
нальної влади, а у його бутті як явища, інтегрованого зі сферою державного
управління.
Такийжепідхідширокоприйнятийврозвинутихкраїнах.Французькийвчений
Р.Драгорозглядаємісцевесамоврядуванняякодинзтипівмісцевогоуправління,
що існує разом з федералізмом і децентралізацією16. По суті, у нього йдеться
виключнопроорганізаціюдержавноївлади.Питаннямісцевогосамоврядування
розглядаютьсявконтекстідержавногоуправлінняувиданихуФранціїпідручни
кахзадміністративногоправа17.Аналогічнийпідхіддомісцевогосамоврядування
характеризуєзмістбританськоїлітератури.Зазначимо,щованглійськіймовідля
відповіднихцілейвживаєтьсявиключнотермін«місцевеуправління»18.
Утойжечаснеобхіднопідкреслити,щосучаснапрактикастановленнятароз
виткумісцевогосамоврядуванняврізнихдержавахсвітупоказала,щоприрода
місцевогосамоврядуваннянеможебутивизначенаоднозначно,зокрема,досить
важковиділитивласнемісцевісправи,якібвідрізнялисявідзагальнодержавних.
Функціїмісцевогосамоврядуваннямаютьякприватноправовий,такіпублічний
характер.Усецесвідчитьпроте,щомісцевесамоврядуванняодночасномістить
усобіелементиякдержавного,такігромадськогоутворення,щовідображенов
сучаснихтлумаченняхцьогопоняття.
Безперечно, головний обсяг завдань та функцій місцевого самоврядування
виконуєтьсявиборнимиорганамимісцевогосамоврядування.Тапорядзоргана
ми місцевого самоврядування – виразниками інтересів та волі територіальної
громади–неменшважливурольвідіграєособистаактивністьлюдей(населення
територіальноїгромади),засновананаїхнійсвідомійзацікавленостіувирішенні
питаньжиттєдіяльностітериторіальноїгромади,відчуттісвоєївідповідальності
західїхвирішення.Утакихвипадкахлюдинасамостійновисловлюєсвоїдумки
189Юридичні і політичні науки
190 Держава і право • Випуск 49
іпропозиції,голосує,виражаючисвоюволю,тобтоберебезпосереднюучастьу
розгляді та вирішенні питань місцевого життя, в управлінні справами тери
торіальноїгромади.
Безпосередня та представницька демократія в сукупності забезпечують
необхідніумовизтим,щобтериторіальнігромадинетількиволоділиправомна
самоврядування,алейфактичноздійснювалийого.Перевагиорганівмісцевого
самоврядування якформипредставницької демократії полягаютьуможливості
виборнихорганіврегулярноздійснюватифункціїуправління,оперативновирішу
ватибудьякіпитаннямісцевогожиття,впрофесійностітакогоуправліннятощо.
Існуєітакзванатеоріямуніципальногодуалізму,згіднозякоюорганимісце
вогосамоврядуванняєнезалежнимивіддержавилишевсутогромадськихспра
вах, а у сфері політичній розглядаються як органи держави, що виконують її
функціїйповноваження.Відповіднодоцьогойтісправи,якіпокликанівирішу
ватиорганимісцевогосамоврядування,маютьподілятисянатакзвані«власні»,
щоздійснюютьсянезалежновіддержавнихорганіві«делеговані»–підїхконтро
лемтаадміністративноюопікою.Окреміелементиданоїтеоріїпросліджуєтьсяв
конструкціїповноваженьорганівмісцевогосамоврядування,якізакріплюєЗакон
«ПромісцевесамоврядуваннявУкраїні».
Упорівняннізконституційнимположенням,Закон«Промісцевесамовряду
ваннявУкраїні»більшвідповідаєЄвропейськійхартіїмісцевогосамоврядування
(яка була ратифікована в Україні в 1997 році, вже після прийняття Основного
Закону),оскількипідмісцевимсамоврядуваннямрозумієнетількигарантоване
державоюправо,алеіреальнуздатністьтериторіальноїгромадисамостійноабо
під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування
вирішуватипитаннямісцевогозначеннявмежахКонституціїйзаконівУкраїни.
Іниніпродовжуєтьсядискусіящодоприродимісцевогосамоврядування:чи
воноєформоюдецентралізаціїпублічної(державної)влади,певноїсамостійності
місцевих органів, чи самоорганізацією населення. Іншими словами, місцеве
самоврядування–цепевнаорганізаційнаіфункціональнасамостійністьмісцевої
владичицесамоврядуваннялюдей,щомешкаютьнапевнійтериторії.Очевидно,
що зміст положеньКонституції Українищодо місцевого самоврядування ґрун
туєтьсянаідеїсамоврядуваннясаменаселення,тобтонатеоріїприродногоправа
громади.ПрийняттявУкраїні засадцієї теорії, якананашихтеренахзвичайно
зветьсягромадівською,пояснюєтьсянасампереднамаганнямвідійтивідзасадтак
званогорадянськогобудівництва,котрелишеумовноспіввідносилосязреальним
місцевимсамоврядуванням.
Отже, на сьогодні неможливо однозначно визначити теоретичну модель
місцевогосамоврядуваннявнашійкраїні,оскількимісцевесамоврядуванняодно
часнопоєднуєвсобіякдержавнітакігромадськіелементи,аорганимісцевого
самоврядуваннязаймаютьсяякмісцевимисправами,таківиконуютьделеговані
повноваження,наданіїморганамидержавноївиконавчоївлади.
Підводячипевніпідсумки,требанаголоситинатому,щоприродамісцевого
самоврядуваннявипливаєзприродибільшширокогоявища–державноговлада
рювання.Різновидомдержавноговладарюванняє,зокрема,державнеуправління,
здійснюванеспеціальнопризначенимидляцьогоорганами.Місцевесамовряду
ваннязасвоєюприродоюєдецентралізованоюформоюдержавногоуправління.
Отже,насьогоднінеможливооднозначновизначититеоретичнумодельмісцево
госамоврядуваннявнашійкраїні,оскількимісцевесамоврядуванняодночасно
190 Держава і право • Випуск 49
191Юридичні і політичні науки
поєднуєвсобіякдержавнітакігромадськіелементи,аорганимісцевогосамо
врядуваннязаймаютьсяякмісцевимисправами,таківиконуютьповноваження,
наданіїморганамидержавноївиконавчоївлади.
1.Зінчен ко О.Інноваційнімеханізмимісцевоготарегіональногорозвитку//Ресурси
місцевогоірегіональногорозвитку:національнийтаміжнароднийаспекти:Матеріали
VIIIВсеукраїнськихмуніципальних слухань,Судак,Автономна РеспублікаКрим, 29
липня–2серпня2002р./Наук.ред.М.Пухтинський.–К.:АтікаН,2003.–С.21.2.
Пар хо мен ко В.ІсторичнікоренімісцевогосамоврядуваннявУкраїні//Аспектисамовря
дування. – 1998. –№1.3. Крав чук Л.М. Управління територіями в умовах розбудови
демократичної правової держави // Актуальні проблеми управління територіями в
Україні:Матеріалинауковопрактичноїконференції2627листопада1992р.–К.,1993.
–С.11.4. Куйбіда В., Чу шен ко В.СистемамісцевогосамоврядуваннявУкраїні//Вісник
Львівського університету. Серіяюридична. – 2000. – Вип. 35. – С. 195199. 5. Євро
пейсь ка Хартіяпромісцевесамоврядування//Віче.–1993.–№6. 6.Муніци паль не пра
воУкраїни:Підручник/В.Ф.Погорілко,О.Ф.Фрицький,М.0.Баймуратовтаін.;Заред.
В.Ф.Погорілка, О.Ф.Фрицького. – К.:Юрінком Інтер, 2001. – С. 95. 7.Ша по вал В.
Сутнісніхарактеристикимісцевогосамоврядування//ПравоУкраїни.–2002.–№3.–
С.4854.8. Муніци паль не правоУкраїни:Підручник/В.Ф.Погорілко,О.Ф.Фрицький,
М.0.Баймуратовтаін.;Заред.В.Ф.Погорілка,О.Ф.Фрицького.–С.95.9.Куйбіда В.С.
Конституційноправові проблеми міського самоврядування в Україні: Монографія. –
Львів.:Літопис,2001.–С.167.10. Ящен ко А.С. Теорияфедерализма:Опытсинтетиче
скойтеорииправаигосударства.–Юрьев:Тип.К.Матгисена,1912.–С.342.11. Муні
ци паль не правоУкраїни:Підручник/В.Ф.Погорілко,О.Ф.Фрицький,М.О.Баймуратов
таін.;Заред.В.Ф.Погорілка,О.Ф.Фрицького.–С.328.12. Ба та нов О.В.Територіаль
на громада – основамісцевого самоврядування вУкраїні. –К.: Інт держави і права
ім.В.М.КорецькогоНАНУкраїни,2001.–С.55.13. Гу раль П.Поняттяісутністьтери
торіальної громади в Україні // Вісник Львівського університету. Серія юридична. –
2000. –Вип. 35. –С. 200208.14.Па ней ко Ю.Теоретичні основи самоврядування. –
Мюнхен: Українська Вільна Академія Наук (УВАН) в Німеччині, 1963. – С.127.
15. Чер ка сов А.И.Сравнительноеместноеуправление:теорияипрактика.–М.,1998.
–С.25.16. Дра го Р.Административнаянаука:Пер.сфр./Подред.испослесл.Б.М.
Лазарева.–М.:Прогресс,1982.–245с.17. Брэ бан Г.Французскоеадминистративное
право/Пер.сфранц.Д.И.ВасильеваиВ.Д.Карповича;Подред.С.В.Боботова.–М.:
Прогресс.1988.–448с.;Ве дель Ж. АдминистративноеправоФранции–Droitadminis
tratif/Пер.сфранцузскогоЛ.М.Энтина;Подред.М.А.Крутоголова.–М:Прогресс,
1973.–512с.18. Гар нер Д.Великобритания.Центральноеиместноеуправления.–М:
Прогресс,1984.–С.362.
191Юридичні і політичні науки
Розділ 3. Конституційне право
Ю.В. Бойко. Становлення та розвиток сучасних концепцій місцевого самоврядування в україні та країнах – членах єс
|