Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2007
1. Verfasser: Литвин, В.М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Національна бібліотека України ім.В.І.Вернадського 2007
Schlagworte:
Online Zugang:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/427
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек / В. Литвин // Бібл. вісн. — 2007. — N 6. — С. 48-53. — Бібліогр.: 24 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-427
record_format dspace
spelling irk-123456789-4272008-07-30T20:54:02Z Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек Литвин, В.М. Міжнародна наукова конференція «Інтранет/екстранет-ресурси в наукових бібліотеках» 2007 Article Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек / В. Литвин // Бібл. вісн. — 2007. — N 6. — С. 48-53. — Бібліогр.: 24 назв. — укp. 1029-7200 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/427 uk Національна бібліотека України ім.В.І.Вернадського
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Міжнародна наукова конференція «Інтранет/екстранет-ресурси в наукових бібліотеках»
Міжнародна наукова конференція «Інтранет/екстранет-ресурси в наукових бібліотеках»
spellingShingle Міжнародна наукова конференція «Інтранет/екстранет-ресурси в наукових бібліотеках»
Міжнародна наукова конференція «Інтранет/екстранет-ресурси в наукових бібліотеках»
Литвин, В.М.
Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек
format Article
author Литвин, В.М.
author_facet Литвин, В.М.
author_sort Литвин, В.М.
title Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек
title_short Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек
title_full Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек
title_fullStr Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек
title_full_unstemmed Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек
title_sort глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек
publisher Національна бібліотека України ім.В.І.Вернадського
publishDate 2007
topic_facet Міжнародна наукова конференція «Інтранет/екстранет-ресурси в наукових бібліотеках»
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/427
citation_txt Глобальне науково-інформаційне середовище і електронні ресурси бібліотек / В. Литвин // Бібл. вісн. — 2007. — N 6. — С. 48-53. — Бібліогр.: 24 назв. — укp.
work_keys_str_mv AT litvinvm globalʹnenaukovoínformacíjneseredoviŝeíelektronníresursibíblíotek
first_indexed 2025-07-02T04:10:34Z
last_indexed 2025-07-02T04:10:34Z
_version_ 1836506870641065984
fulltext ISSN 1029-7200. Бібліотечний вісник. 2007. № 6 ̳æíàðîäíà íàóêîâà êîíôåðåíö³ÿ «²íòðàíåò/åêñòðàíåò-ðåñóðñè â íàóêîâèõ á³áë³îòåêàõ» 48 а думку одного з теоретиків інфор- маційного суспільства М. Кастельса 1, су- часну технологічну революцію характе- ризує не просто центральна роль знань та інфор- мації в усіх сферах життєдіяльності людей, а вико- ристання цих знань та інформації для генерування нових знань і технологій, що обробляють інфор- мацію і забезпечують комунікацію. Таким чином, наукові знання, в поєднанні з постійною мо- дернізацією процесів їхньої генерації та засобів комунікації, виступають головним чинником зрос- тання національного продукту, успішності еко- номіки, запорукою національної безпеки. Обсяги наукових знань, які циркулюють в інтер- неті, цій головній комунікаційній артерії май- бутнього суспільства знань, стрімко, навально зростають, як і темпи розростання самого «всесвітнього павутиння». За даними окремих дослідників, вони досягають 10–15 відсотків на місяць. На кінець 2003 року серед зареєстрованих в інтернеті сайтів 10,8 %, або 6,5 млн припадало на долю сайтів наукової тематики. Це, природно, поставило питання про оцінку достовірності нау- кової інформації, розміщеної в інтернеті, стиму- лювало розроблення методик оцінки інформатив- ності і достовірності інформації з наукових сайтів вузькотематичного спрямування 2. В економічно розвинених країнах світу розбу- дову інформаційної інфраструктури для підтрим- ки інноваційної діяльності визначено національ- ним пріоритетом. Національні програми інфор- матизації крім збирання вітчизняних джерел пе- редбачають створення системи пошуку і архіву- вання в цифровому форматі актуальних для дер- жави інтернет-ресурів, включаючи документи, розміщені в глобальній мережі відповідно до принципів відкритого доступу. Слід зазначити, що завдяки започаткованому вченими і підтриманому в усьому світі руху «Відкрий доступ» у 2006 році вже нараховувалось 700 відкритих архівів (так зва- них репозитаріїв) у 41 країні 3. Створюються мо- гутні корпоративні інформаційні мережі, розроб- ляються корпоративні програми, метою яких є «побудова найдинамічнішої і найконкурентоспро- можнішої економіки, заснованої на використанні знань» 4. При сучасному рівні розвитку інтернет-техно- логій і методів управління інформацією великі корпорації отримують величезний зиск від засто- сування інтернет-технологій в корпоративних ме- режах, оскільки ці технології дають змогу створю- вати єдиний інформаційний простір для корпо- рацій, роз’єднаних територіально. У Європейсько- му Союзі з 1990 року функціонує Служба інфор- мації з досліджень і розробок, яка збирає, оброб- ляє і поширює інформацію, корисну для інно- ваційної діяльності держав–членів Союзу, зокрема інноваційні проекти 5. 60 % приросту національно- го доходу США забезпечується за рахунок прирос- ту знань, тобто за рахунок випереджального роз- витку науки і освіти. Підраховано, що імпорт тех- нологій на порядок ефективніше, ніж імпорт то- варів, а імпорт інтелектуального ресурсу на кілька порядків перевищує імпорт технологій. Знання та інтелект набувають функції капіталу. Тому в еко- номічно розвинених країнах імпорт інтелекту є однією із стратегій державної політики 6. Завдяки інформатизації відбуваються глибокі пе- ретворення в усіх галузях економіки. 43 % про- фесій у Німеччині сьогодні пов’язані з оброблян- Володимир ЛИТВИН, віце-президент НАН України, академік НАН України Ãëîáàëüíå íàóêîâî-³íôîðìàö³éíå ñåðåäîâèùå ³ åëåêòðîíí³ ðåñóðñè á³áë³îòåê З ВИСТУПІВ НА КОНФЕРЕНЦІЇ Н ISSN 1029-7200. Бібліотечний вісник. 2007. № 6 Â. ËÈÒÂÈÍ. Ãëîáàëüíå íàóêîâî-³íôîðìàö³éíå ñåðåäîâèùå ³ åëåêòðîíí³ ðåñóðñè á³áë³îòåê 49 ням, перероблянням та використанням інформації. За прогнозами вчених, у країнах, що вступили в стадію інформаційного суспільства, до 90 % насе- лення буде пов’язано з інформацією і лише решта 10 % працюватимуть в індустрії та сільському гос- подарстві 7. В Індії працює 800 тис. програмістів, експорт розробленого ними програмного забезпе- чення щорічно приносить країні 20–30 млрд до- ларів. Ученими сформовано концепцію сучасного економічного розвитку як «інформаційної» або «знаннєвої» економіки. Вона вимагає інтелекту- алізації праці, підвищення кваліфікації кадрів 8. На відміну від попередніх промислових рево- люцій, нинішня інформаційна не обмежиться ли- ше кількома розвиненими країнами, вона вже сьо- годні має глобальний характер, і вже зрозуміло, що вона висуне виробництву, робочій силі та еко- номічній політиці країн абсолютно нові вимоги. Просто перехід до «знаннєвої економіки» в різних регіонах і економічних сферах здійснюватиметься з різною швидкістю, і саме від швидкості вклю- чення в ці процеси залежить місце держав у ново- му світоустрої. Коротко розглянемо особливості процесу інфор- матизації в Україні, спираючись на статистичні по- казники та результати соціологічних досліджень. Слід відзначити, що в Україні розвиток вітчизня- ного інфокомунікаційного сектору визначено од- ним із національних пріоритетів і відбувається відповідно до Закону України «Про Національну програму інформатизації» та низки інших законо- давчих актів галузі (понад 150). Згідно із щорічним дорученням Кабінету Міністрів розбу- довуються телекомунікаційні комп’ютерні мережі, розробляються інтелектуальні інформаційні тех- нології, розвивається національний сегмент інтер- нету. Крім бібліотек, які в усьому світі визнані і розвиваються як центри формування національ- них інформаційних ресурсів, великі масиви інфор- мації зосереджені в архівах, музеях, органах нау- ково-технічної інформації, органах державного управління всіх рівнів, органах статистики, інфор- маційно-аналітичних центрах різних рівнів і приз- начення, в суб’єктах господарської діяльності, громадських об’єднаннях. Інтенсивно зростає кількість інформаційних ресурсів в електронному форматі: і тих, що генеруються в Україні, і тих, що архівуються з глобальних мереж. Наукова інфор- мація все частіше поширюється у вигляді графіки, графічних інформаційних систем, анімації, дзер- кальних представлень, аудіо тощо. Завдяки веб- технологіям досягається інтеграція такої різнорідної інформації і забезпечується доступ до неї через веб-сайти, розміщені в інтернеті, або че- рез локальні мережі. У 2006 році відбулися парламентські слухання з питань розвитку інформаційного суспільства. За- тверджено «Національну стратегію формування та розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2006–2015 роки», складником якої є збереження вітчизняної культурної спадщини шляхом її елект- ронного документування та архівування соціально значущих інформаційних ресурсів глобальних комп’ютерних мереж. Зараз реалізується понад 30 проектів загальнодержавного значення, в т.ч. державні програми «Електронна Україна», «Електронний уряд», удосконалюється система адміністрування національного домену UA, затвер- джено концепцію його розвитку. Розпочинається створення Спеціальної інформаційно-телеко- мунікаційної системи органів виконавчої влади (СІТС), яка діятиме за допомогою волоконно-оп- тичних ліній зв’язку 9. Широко впроваджується електронний докумен- тообіг із застосуванням електронного цифрового підпису. Якщо говорити про доступ населення до інно- ваційних інформаційно-комунікативних прак- тик, то тут спостерігається досить суперечлива картина 10. Загальний показник – кількість комп’ютерів на сто домашніх господарств – за 5 років, з 2000 по 2005 рр., зріс у п’ять разів, а рівень забезпечення сотового зв’язку в Україні у 2006 році досяг показ- ників більшості європейських країн – 70 % насе- лення. За даними Держкомстату України 11, протягом 10 ро- ків, з 1996 по 2006, у вісім разів збільшилась кількість підприємств і установ, що мають на ба- лансі парк ЕОМ. Лише протягом 2006 – першої половини 2007 р. кількість установ, обладнаних комп’ютерною технікою, зросла на 14 %, а кількість комп’ютерів за цей самий час – на 20 % і становить 2,1 млн. Отже, темпи зростання забез- печеності ЕОМ досить високі. Значно гірше ста- новище з якістю комп’ютерної техніки та її вико- ристанням, а також рівнем забезпеченості у різних регіонах. Більше половини підприємств та ор- ганізацій, які звітували про наявність комп’ютерів, зосереджено у Києві (19,1 %) та п’яти областях – Донецькій, Харківській, Дніпропетровській, Одеській, Львівській. На решту регіонів припадає менше половини суб’єктів господарськой діяль- ності, що мають обчислювальну техніку. Аналіз ISSN 1029-7200. Бібліотечний вісник. 2007. № 6 ̳æíàðîäíà íàóêîâà êîíôåðåíö³ÿ «²íòðàíåò/åêñòðàíåò-ðåñóðñè â íàóêîâèõ á³áë³îòåêàõ» 50 якісного стану персональних обчислювальних ма- шин, які перебували на балансі підприємств та ор- ганізацій на початок 2007 року, свідчить, що май- же половина з них (46 %) – це машини початково- го рівня застарілих конфігурацій. Прикрим є й той факт, що не завжди забезпе- ченість комп’ютерною технікою адекватно впли- ває на інтелектуальний розвиток, як це передбача- лося теоретиками інформаційного суспільства. Дослідження, проведене у 2006 році серед стар- шокласників Одеси, показало, що при високій за- безпеченості персональними комп’ютерами (70 % опитаних), 15 % школярів не вміють ними корис- туватися, ще 25,6 % використовують комп’ютер, в основному, для ігор і лише 43,5 % – як допомогу в підготовці домашніх завдань і джерело інформації. У цілому в Україні обсяги залучення населення до сучасних засобів споживання інформації нижчі, ніж у багатьох країнах світу. Так, за даними міжна- родного проекту 12, який за єдиною методикою здійснювався у 24 європейських країнах, українці знаходяться на останньому місці в Європі за обся- гом використання інтернету в повсякденному житті. Частка тих, хто користується інтернетом у побуті, в Україні становить 9,3 % учасників проек- ту, тоді як у середньому серед європейських країн аудиторія всесвітньої мережі наближається до 50 %, а передують в інтернетизації населення північноєвропейські країни: Ісландія – 81,8 %, Нор- вегія, Швеція, Данія – близько 70 %. Це саме дослідження підтвердило, що важливи- ми факторами, які впливають на залученість до новітніх технологій, є вік, соціоекономічний ста- тус, рівень освіти, розвиненість інфраструктури комунікацій у різних регіонах. Про існування бар’єрів у доступі до інтернету свідчать і моніторингові дослідження, які регуляр- но проводить Інститут соціології НАН України. За даними омнібусу інституту «Громадська думка в Україні-2006», аудиторія інтернету становить 12,2 % серед дорослого населення, а серед молоді до 35 ро- ків – 24 %. Важливим диференціюючим чинником доступу до інформації в нашій країні є тип поселен- ня. Серед мешканців Києва кожний другий – корис- тувач інтернету, у містах до аудиторії інтернету на- лежить 23–30 % населення, тоді як у сільській місцевості ця частка становить лише 13,1 %. З підвищенням рівня освіти частка користувачів мережею зростає. За даними Інституту соціології, серед молоді з початковою або неповною серед- ньою освітою інтернетом користуються 13,8 %; з середньою загальною – 18,4 %; середньою спеціальною – 20,1 %; першою стадією вищої освіти – 31,6 %; вищою – 40,5 %. І хоча темпи зростання обсягу інтернет-аудиторії в Україні, особливо серед молоді, досить високі, досягти рівня розвинених країн непросто. Адже Україна за індексами розвитку ІКТ (інформаційно-ко- мунікаційних технологій), наведеними у доповіді ООН на Всесвітньому саміті з інформаційного суспільства, посідає лише 111 місце серед 165 країн світу 13. Її безпосередніми сусідами є Габон, Гвінея, Алжир (108–110 місця), а за Україною йдуть Єгипет, Панама, Кенія (112–114 місця). Подолання соціоструктурних бар’єрів, що сто- ять на шляху доступу населення до різноманіття інформації (а це, ми вже говорили, низький рівень фінансової забезпеченості більшої частини насе- лення, несформованість середнього класу, нероз- винена інфраструктура комунікацій у великій кількості поселень, недостатня державна підтрим- ка програм інституціонального впровадження інтернет-технологій у різні сфери суспільного життя, зокрема в освіту і науку), – справа не одно- го року. Ось чому такої ваги набирає державна підтримка розвитку бібліотек, які вже сьогодні на- дають своїм користувачам, усім без винятку, неза- лежно від освіти, віку, соціального статусу, рівні можливості доступу до інформації, впливають на формування інформаційної культури, без якої су- часна людина не спроможна орієнтуватися у пото- ках інформації, які дедалі зростають. На бібліотеки, які споконвіку збирали, упоряд- ковували, систематизували, зберігали і надавали у суспільне користування зафіксовані у книгах знання, сьогодні міжнародними документами, національними програмами інформатизації пок- ладається завдання збирання, архівування та по- ширення актуальних для держави інтернет-ре- сурсів. Адже все більша частка інформації народ- жується, циркулює, зберігається і споживається лише в електронному вигляді. За твердженням спеціалістів 14, вже у 2020 році 90 % всієї нової літе- ратури виходитиме лише у цифровій формі. Однак, електронна інформація швидкозмінювана, вона «живе» в інтернеті від 30 днів до шести місяців. Звідси випливає нагальність проблеми архівування в цифровому форматі електронних публікацій та представлення їх в інтранет-середовищі, щоб, як підкреслює ЮНЕСКО, «унікальні наукові резуль- тати не були загублені для наступних поколінь» 15. Бібліотечну систему України сьогодні утворю- ють понад 40 тис. бібліотек, з них: 18,5 тис. – публічні, 20 тис. – шкільні, 2,5 тис. – науково- ISSN 1029-7200. Бібліотечний вісник. 2007. № 6 Â. ËÈÒÂÈÍ. Ãëîáàëüíå íàóêîâî-³íôîðìàö³éíå ñåðåäîâèùå ³ åëåêòðîíí³ ðåñóðñè á³áë³îòåê 51 технічні, 1 тис. – медичні, 250 – сільськогоспо- дарські, 205 – ВНЗ і 100 – академічні 16. Слід заува- жити, що навіть попри ту шкоду, що за останні 15 років заподіяна ретельно вибудованій бібліотечній мережі України (практично ліквідова- но кожну п’яту сільську бібліотеку, значну кількість бібліотек для дітей та юнацтва), все ж, якщо поглянути на стан справ у бібліотечній га- лузі України крізь призму світових бібліотечних стандартів, він не такий вже й поганий. В Україні на 1200 жителів припадає одна бібліотека. Сукупний книжковий фонд бібліотек України досяг 700 млн прим., ним користується 19,5 млн читачів, або 42 % населення. За рівнем книгозабезпеченості насе- лення ми значно випереджаємо показник ЮНЕС- КО – 2–3 книги на душу населення. У нас – у різних регіонах від 4 до 11 книг 17. Проте, порівняння показників оновлення фондів та кни- гообігу в Україні і в світі свідчить про те, що у фондах наших публічних бібліотек зберігається багато застарілої, непрофільної літератури, що не користується попитом. Водночас фінансові витра- ти на придбання нових книг, тобто на оновлення фондів, недостатні для того, щоб фонд публічної бібліотеки за 10 років повністю оновився, як це відбувається у світі. У всіх регіонах, крім Києва, оновлення фондів публічних бібліотек у середньо- му в 2,5 рази нижче світового стандарту. Про наше фахове відставання свідчить і показник з кадрово- го забезпечення. За міжнародними стандартами п’ять бібліотечних фахівців мають забезпечити бібліотечним обслуговуванням 10 тис. населення. У нас таку кількість обслуговують 7,5 бібліотека- ря внаслідок того, що у нас усі процеси з опрацю- вання фондів бібліотекарі виконують самотужки, а не використовують результати централізованої ка- талогізації, як це прийнято в світі. Про наше відставання в галузі інформатизації бібліотек свідчить вже той факт, що державна ста- тистична звітність не передбачає збирання даних про оснащення бібліотек комп’ютерною технікою та використання ними телекомунікаційних мереж. Зібрані дані про забезпечення комп’ютерами бібліотек різних типів строкаті і маловтішні. Так, на початок 2007 р. у 18,5 тис. публічних бібліотек Міністерства культури і туризму працює лише 7 тис. комп’ютерної техніки, до того ж половина – зас- тарілих модифікацій 18. Із 20 тис. бібліотек загаль- ноосвітніх навчальних закладів лише 1,5 тисячі мають комп’ютери, і тільки 600 з них підключені до інтернету 19. Для того, щоб культура і надалі не фінансувалась за залишковим принципом, необхідно прийняти державні стандарти соціально-культурного забез- печення населення. Однак, попри наше очевидне відставання в га- лузі інформатизації бібліотек, було б несправедли- вим не помічати тих змін, які інформаційна рево- люція внесла в бібліотечний уклад в нашій країні, позитивних зрушень в інформаційному обслугову- ванні населення. Сьогодні вихід у глобальні ме- режі забезпечують не лише бібліотеки загально- державного значення – національні та державні, а також обласні, бібліотеки ВНЗ та наукових уста- нов, як це було ще 5–7 років тому, а й регіональні книгозбірні. Практично всі обласні універсальні наукові бібліотеки є учасниками міжнародних, всеукраїнських, регіональних проектів, що забез- печують використання світових інформаційних ресурсів. Протягом останніх п’яти років у публічних бібліотеках України за програмою По- сольства США в Україні «Інтернет для читачів публічних бібліотек (LEAP)» відкрито 115 інтер- нет-центрів, кожний з яких надає у користування не менше п’яти робочих станцій. Бібліотеки активно працюють над створенням власних інформаційних ресурсів, заповнюючи ук- раїнський сегмент інтернету, в якому представле- но понад 100 сайтів з електронними каталогами та базами даних власної генерації загальним обсягом понад 7 млн записів. Як результативний засіб по- ширення краєзнавчої інформації зарекомендували себе 27 регіональних інформаційних порталів бібліотек, створені на єдиному програмному за- безпеченні 20. Такі портали, як «Харківщина», створений ХДНБ ім. В. Короленка, портали облас- них бібліотек Кіровограда, Рівного, Дніпропет- ровська, Луганська, Вінниці, Хмельницького, Се- вастополя відбивають краєзнавчі фонди, які деся- тиліттями цілеспрямовано, ретельно формувались бібліотеками і у сукупності вже сьогодні є потуж- ним інформаційним краєзнавчим ресурсом. Унікальними є представлені в інтернеті 125 біб- ліографічних і повнотекстових баз даних, що ве- дуться бібліотеками інститутів НАН України. Во- ни включають вітчизняну і новітню зарубіжну на- укову літературу, отриману внаслідок закупівлі, передплати, книгообміну, реалізації проектів INTAS, доступу до електронних ресурсів за- рубіжних видавничих фірм, міжнародних галузе- вих асоціацій. Детальніше зупинимось на роботі зі створення інтранет/екстранет-ресурсів у Національній бібліотеці України імені В. І. Вернадського, хоча б ISSN 1029-7200. Бібліотечний вісник. 2007. № 6 ̳æíàðîäíà íàóêîâà êîíôåðåíö³ÿ «²íòðàíåò/åêñòðàíåò-ðåñóðñè â íàóêîâèõ á³áë³îòåêàõ» 52 тому, що тут вона має планомірний характер, оскільки на цю бібліотеку постановою Кабінету Міністрів України 21 у 2004 р. покладено завдання «...створення Українського науково-інформаційно- го порталу з системами пошуку та архівування розміщеної в глобальних інформаційних мережах інформації про Україну, а також наукової та суспільно значущої інформації» і представлення електронних ресурсів інтернету у власному інтра- нет-середовищі. Архівуванню підлягають доку- менти, створені в Україні, в інших державах – про Україну, документи, створені українцями і ук- раїнськими інституціями в усьому світі, тобто ук- раїніка, а крім того колекції зарубіжних мереже- вих науково-інформаційних ресурсів з урахуван- ням пріоритетних напрямів інноваційної діяль- ності в Україні, затверджених відповідним зако- ном. Основні роботи з наповнення фонду розпоча- то в другій половині 2005 р. На сьогодні обсяг ре- сурсів електронної бібліотеки НБУВ становить 3,3 млн бібліографічних та 225 тис. реферативних записів і 50 тис. повнотекстових документів. Цими ресурсами щодня користується 8–10 тис. або- нентів з усіх регіонів України та світу. В 2006 р. бібліотека приступила до створення загальноака- демічного порталу наукової періодики та розпоча- ла архівування повнотекстових колекцій ресурсів глобальних мереж. На початок 2007 р. сформовано та включено до інтернет/екстранет-середовища універсальний за тематикою електронний фонд ємністю 100 Gв. Доступ до цих масивів здійснюється в Бібліотеці та її філіях, а також в ус- тановах НАН України, що підключені до київсько- го фрагмента телекомунікаційної структури Ака- демії. Сьогодні вже зрозуміло, що виконати завдання формування соціально значущих електронних ре- сурсів із глобальних мереж при нинішніх темпах наростання їхніх обсягів не під силу жодній, навіть найбільшій бібліотеці. Виконати це завдан- ня можна лише об’єднаними зусиллями провідних бібліотек, розподіливши напрями комплектування і з’єднавши накопичені ресурси єдиним інфор- маційно-пошуковим апаратом. Саме за таким принципом формуються системи електронних бібліотек в економічно розвинених державах світу. Єдині принципи опису ресурсів і протокол збиран- ня метаданих з різних архівів вже розроблені. На нашу думку, слід ініціювати перед урядом не- обхідність розроблення загальнодержавної прог- рами створення національної системи електрон- них бібліотек, запропонувавши покласти функції координаційного центру на Національну бібліоте- ку України імені В. І. Вернадського. Хотів би при- вернути увагу до роботи НБУВ з інформаційними ресурсами. Використовуючи можливості сучасних технологій, бібліотека прагне перейти на більш високий, аналітичний рівень інформаційного обс- луговування користувачів, підпорядковуючи усю видову структуру інформаційної продукції і пос- луг розкриттю знань, зосереджених у її фондах, а також в інформаційних ресурсах глобальних ме- реж, доступ до яких вона забезпечує. Формуються фактографічні, гіпертекстові й повнотекстові бази даних, бібліо- і наукометричні, оглядово- аналітичні бази знань із соціальних, правових, економічних проблем, проблем розвитку науки, культури, освіти, управління, тобто читачеві нада- ються не відомості про видання, а інформація, го- това до використання. Попри всю важливість розвитку бібліотек як інформаційних центрів суспільства знань, в епоху гуманітарно-цивілізаційних перебудов, коли інте- лектуальний, духовний, творчий потенціал осо- бистості розглядається як національний людський капітал, не менш важливим залишається зміцнен- ня ролі бібліотек як центрів виховання, освіти, просвітництва. Сьогодні в усьому світі зростає за- непокоєння тим, що під тиском інформаційних технологій книга як об’єкт культури втрачає свої традиційні позиції. Читачі перетворюються на віддалених користувачів, відбувається глобальне відчуження від книги, захоплення візуальними і слуховими медіа. Вчені вважають, що нинішній дефіцит знань і конструктивних ідей зумовлений у тому числі й зниженням інтересу до читання. Ад- же читання – це, перш за все, процес мислення. Суспільство, в якому не читають книг, втрачає на- вички читання – повільної, непоспішливої розумо- вої праці і рефлексії 22. Читання дає те розмаїття ак- тивних паростків знання, з яких зростає якісно інша організація мислення, визрівають принципо- во нові філософські концепції 23. Сучасна ситуація характеризується як системна криза читацької культури. На жаль, зниження інте- ресу до читання – це загальносвітова тенденція І тому в багатьох країнах – США, Великій Британії, Швеції, Німеччині, Росії – розроблені національні програми підтримки і розвитку читання. Держави вкладають у їх реалізацію значні кошти, оскільки читання відіграє надзвичайно важливу роль для розвитку будь-якої країни 24. Мабуть, Україні теж потрібна своя програма підтримки читання, яка б врахувала стан читання ISSN 1029-7200. Бібліотечний вісник. 2007. № 6 Â. ËÈÒÂÈÍ. Ãëîáàëüíå íàóêîâî-³íôîðìàö³éíå ñåðåäîâèùå ³ åëåêòðîíí³ ðåñóðñè á³áë³îòåê 53 в різних регіонах, у різних вікових і соціальних групах, обсяги книг і періодики, що виходять дру- ком, стан видавничої справи і книгорозповсю- дження, роль бібліотек, освітніх закладів, ЗМІ, пріоритети політики у сфері культури тощо. Звісно, що бібліотекарі знають цю проблему «із середини» і можуть запропонувати конкретні підходи до її вирішення з тим, щоб використати всі багатства бібліотек для формування високое- рудованої, гармонійно розвиненої, соціально-ак- тивної особистоті, здатної до саморозвитку, зреш- тою – конкурентоспроможної, як це модно нині говорити. Примітки 1 Кастельс М. Информационная эпоха: Экономика, общество и культура. – М.: ГУВШЭ, 2000. – 608 с. 2 Якимов В. И., Ефременкова В. М., Севастьянов В. Г. Поиск в интернете электронных ресурсов по узкотема- тическим направлениям. Методика оценки информа- тивности и достоверности научных сайтов // НТИ. Сер. 1. Орг. и методика информ. работы. – 2006. – № 1. – С. 1–12. 3 Будапештская инициатива «Открытый доступ» [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http : // www.soros.org/openacces/ru/read.shtml. – Загол. с экрана. 4 Official journal of the European Union. – 2006. – Vol. 49. – L 412. P. 1–42. 5 Черный А. И. Инновационная деятельность: инфор- мационное обеспечение // НТИ. Сер. 1 Орг. и методика информ. работы. – 2006. – № 5. – С. 1–4; http : // cordis. europa. eu. int / press / 6 Дубровина Л. А. Минимум управления, максимум управляемости. Руководителям библиотек о Всеобщем управлении на основе качества. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2004. – С. 34. 7 Семенюк Э. П. Информация и научно-технический прогресс как факторы глобализации // НТИ. Сер.1. Орг. и методика информ. работы. – 2006. – № 1. – С. 8. 8 Артеменко О. «Економіка» нової епохи // Дзеркало тижня. – 2007. – 24 берез. 9 Зв’язок та інформатизація в Україні. – К., 2006. – Вип. 1. – С. 1, 10–16. 10 Романенко С. В. Особенности процесса информати- зации в Украине // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. – Х., 2007. – Вип. 20. – С. 179–182. 11 Наявність парку обчислювальної техніки в Україні на 1 січня 2007 р. // Статистичний бюлетень за січень–червень 2007 р. / Держкомітет статистики Ук- раїни. – К., 2007. – С. 162–167. 12 Скокова Л. Аудиторія Інтернету в Україні: порівняльний аспект // Українське суспільство 1992–2006: Соціологічний моніторинг. – К., 2006. – С. 399–405. 13 Бібліотека і книга у контексті часу. – К., НПБ Ук- раїни, 2006. – С. 102. 14 The British Library [Electronic resource]. – Way of access :URL : http : // www. bl.uk /index 1. Shtml. – Title from the screen; Копанєва В. О. Бібліотека та мережева інформація // Вісник Книжкової палати. – 2007. – № 2. – С. 31–36. 15 ЮНЕСКО [Електронний ресурс] – Режим доступу : http // typo 38. unesco. org / ru / unescohome. html. – За- гол. з екрану. 16 Бібліотечна Україна в цифрах / Нац. парлам. б-ка України. – К., 2006. – 37 с. 17 Вилегжаніна Т. І. Публічні бібліотеки України крізь призму міжнародних стандартів ІФЛА // Бібліотечна планета. – 2006. – № 4. – С. 4–7. 18 Лист Національної парламентської бібліотеки Ук- раїни № 423/1-9 від 11.09.07, с. 2. 19 Шкільна бібліотека як віддзеркалення освітньої політики навчального закладу // Освіта України. – 2005. – 5 квітня. 20 Дмитриева Е. Региональные информационные пор- талы украинских библиотек как способ распростране- ния краеведческой информации в условиях электрон- ной среды // Библиотечный форум Украины. – 2007. – № 2. – С. 5–8. 21 Державна програма розвитку діяльності Національ- ної бібліотеки України імені В. І.Вернадського на 2005- 2010 роки: Постанова Кабінету Міністрів України від 25 серп. 2004 р. № 1085 // Офіційний вісн. України. – 2004. – № 34. – С. 29. – Ст. 2253. 22 Гениева Е. Ю. Культура как способ разрешения конфликтов: роль библиотек // Науч. и техн. б-ки. – 2006. – № 1. – С. 43–59. 23 Чтение как стратегия жизни // Библиография. – 2007. – № 2. – С. 131–132. 24 Программы и проекты по продвижению книги и чтения в зарубежных странах // Библиотечное дело. – 2006. – № 1. – С. 18–20; Национальная программа под- держки и развития чтения // Библиотека. – 2007. – № 1. – С. 6–11; Стыкалина О. С. Книжный рынок: издатели – читатели – книги // НТИ. Сер. 1. Орг. и методика ин- форм. работы. – 2006. – № 6. – С. 9–17.