Виступи учасників засідання
Збережено в:
Дата: | 2007 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2007
|
Назва видання: | №7 |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/465 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Виступи учасників засідання / З.Т. Назарчук // Вісн. НАН України. — 2007. — N 7. — С. 19-20. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-465 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-4652008-04-23T12:00:16Z Виступи учасників засідання Назарчук, З.Т. Актуально 2007 Article Виступи учасників засідання / З.Т. Назарчук // Вісн. НАН України. — 2007. — N 7. — С. 19-20. — укp. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/465 uk №7 С. 19-20 Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Актуально Актуально |
spellingShingle |
Актуально Актуально Назарчук, З.Т. Виступи учасників засідання №7 |
format |
Article |
author |
Назарчук, З.Т. |
author_facet |
Назарчук, З.Т. |
author_sort |
Назарчук, З.Т. |
title |
Виступи учасників засідання |
title_short |
Виступи учасників засідання |
title_full |
Виступи учасників засідання |
title_fullStr |
Виступи учасників засідання |
title_full_unstemmed |
Виступи учасників засідання |
title_sort |
виступи учасників засідання |
publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
publishDate |
2007 |
topic_facet |
Актуально |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/465 |
citation_txt |
Виступи учасників засідання / З.Т. Назарчук // Вісн. НАН України. — 2007. — N 7. — С. 19-20. — укp. |
series |
№7 |
work_keys_str_mv |
AT nazarčukzt vistupiučasnikívzasídannâ |
first_indexed |
2025-07-02T04:15:31Z |
last_indexed |
2025-07-02T04:15:31Z |
_version_ |
1836507182688894976 |
fulltext |
ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 7 19
З.Т. НАЗАРЧУК,
академік НАН України,
голова Західного наукового центру НАН України і МОН України
Вважаю, що доповідь віце-президента
НАН України академіка В.Д. Похо-
денка стосовно діяльності Академії щодо
роботи з науковою молоддю є змістовною
і має всі підстави бути підтриманою нами.
За цей період вся Академія приділяла на-
лежну увагу цьому питанню: достатньо пе-
реглянути звітні доповіді президента НАН
України академіка НАН України Б.Є. Па-
тона на Загальних зборах, згадати ор га-
нізаційну роботу академіків-секретарів
від ділень (наприклад, Відділення фізико-
технічних проблем матеріалознавства на
засіданнях Бюро регулярно обговорює від-
по відну узагальнену інформацію щодо ін-
ститутів, а також проводить слухання на-
укових доповідей молодих учених) і за-
кінчуючи апаратом Президії (науково-ор-
ганізаційним відділом, управлінням нау-
кових і керівних кадрів, управлінням
справами, які постійно тримають питання
молоді на контролі). Тому пропоную ро-
боту Комісії з роботи з науковою молод-
дю НАН України за звітний період 2001—
2006 рр. схвалити, а проект постанови з
цього питання підтримати.
Разом із тим, маю кілька міркувань з при-
воду того, про що було сьогодні сказано.
Віце-президент НАН України академік
НАН України А.Г. Наумовець запитував:
«Який середній вік молодих науковців?».
Ми проводили статистичне опитування по
інститутах нашого Відділення, і виявили,
що перед Академією назріває нова пробле-
ма. А саме – різке падіння чисельності нау-
ковців найбільш продуктивного вікового
проміжку – 30–40 років. Маємо своєрідну
вікову яму. Тому, якщо ми «складемо» най-
молодших і найстарших, це не буде показо-
во. Тобто, потреби 35–40-річних науковців
теж повинні бути задоволені. Це та цільова
аудиторія, на яку має бути спрямована наша
подальша робота. Отже, слід взяти до уваги
їхні інтереси та потреби, які стають вирі-
шальними при виборі подальшої кар’єри.
Йдеться про оклад, сімейний стан, житло,
кар’єрне зростання, вільну комунікацію у
науковому середовищі, престижність серед
ровесників.
Низку питань можна (і слід) вирішити на
загальнодержавному рівні. Про них я гово-
рити не буду. Кожен доповідач зупинявся на
питанні розвитку науково-освітніх центрів.
Ця форма себе абсолютно виправдала, і її
слід підтримувати. Вважаю, що до роботи в
таких центрах слід ширше залучати молодь,
бо це для них не лише спілкування з ровес-
никами, а й додатковий заробіток.
Стажування молоді Академії має бути за-
проваджено більш широко. Адже така рота-
ція науковців-стажерів забезпечить молодь
новими науковими контактами, ідеями, ме-
тодиками, доступом до обладнання центрів
колективного користування. Для цього кож-
ний інститут зобов’язаний мати хоча б
якийсь мінімум службового житла. Це мож-
на зробити шляхом переобладнання наяв-
них приміщень чи купівлі нових площ за
орендні гроші. Бо інакше інститут нікого не
прийме і відповідно нікого не відправить на
стажування. Вважаю, що це обов’язково має
бути враховано.
Є кілька зауважень до переліку додатко-
вих заходів, які містить наша ухвала:
1. Вважаю, що п. 7 цього переліку вима-
гає корективи. На посаду молодшого нау-
кового співробітника пропоную зарахову-
вати навіть магістрів, які виконували свої
роботи у відповідному інституті, ознайоми-
лись із проблематикою свого відділу і на-
20 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 7
лежним чином проявили себе. Чого гріха
таїти — не йде (і не піде) до академічного
інституту здібний і амбітний випускник
ВНЗ на інженерну посаду з окладом 540
грн. Та й будьмо відвертими, порушується
на практиці відома постанова Президії, яка
передбачає, що на наукових посадах в Ака-
демії мають працювати особи виключно з
ученими ступенями!
2. Вважаю, що голову ради молодих уче-
них слід вводити не у профком, а до складу
інститутської вченої ради.
3. В Інституті регіональних досліджень
НАН України за кошти гранту Президента
України для обдарованої молоді у 2006 році
видано монографію «Активізація наукової
діяльності молоді в системі інноваційного
розвитку». Співавтор цієї монографії — мо-
лодий кандидат економічних наук Ольга Та-
деївна Риндзак. Не агітуючи в цілому за цю
роботу, вважаю її актуальною в світлі обго-
ворюваного сьогодні питання і змістовною
по суті (особливо, коли йдеться про порів-
няльний статистичний аналіз української
наукової молоді у нас і в Польщі). Так ось,
на стор. 130 цієї книги наведено таблицю 4.1
«Пропозиції щодо вирішення проблеми по-
повнення та закріплення талановитої мо-
лоді в науково-дослідних установах Украї-
ни». Цитування цієї таблиці зараз забрало б
забагато часу. Тому пропоную при підготов-
ці аналітичної записки, про яку йдеться у
четвертому пункті нашої постанови, враху-
вати пропозиції, вміщені в цій книзі.
С.О. ДОВГИЙ
член-кореспондент НАН України,
директор Інституту
телекомунікацій та глобального інформаційного
простору НАН України та Держкомзв’язку України
Хочу звернути увагу на проблему, яка іс-
нує в державі: необхідність створення
неперервної системи пошуку, відбору та
дер жавної підтримки обдарованої молоді.
Хотів зупинитися на учнівській молоді, з
якою працює Мала академія наук — най-
більш масова організація, яка включає по-
над сто тисяч учнів. Щороку проводяться
конкурси науково-дослідних робіт учнів-
членів МАН з 8-го по 11-й клас за 40 спе-
ціальностями. Переможці шкільних кон-
курсів беруть участь у міських, селищних,
районних, а потім обласних етапах. Бли-
зько тисячі переможців щороку по 6-ти від-
діленнях в квітні збираються на фінал.
Хотів би звернути увагу на те, що сьогодні
вдалося знайти спонсорів та підтримку ор-
ганів державної влади. Призначаються пре-
зидентські та губернаторські стипендії.
Вдалося дещо покращити питання з при-
міщеннями, будинками творчості, але все ж
таки залишилось чимало загальнодержав-
них проблем, які не вдається розв’язати і
для цього потрібно об’єднання зусиль Мі-
ністерства освіти і науки України і НАН
України з урядовими державними структу-
рами. Хочу повернутися до необхідності
створення загальнодержавної програми не-
перервної системи пошуку і відбору обда-
рованої молоді з необхідними банками да-
них, яка давала б можливість виявляти та
тримати у полі зору талановитих дітей до
студентських років, аспірантури, докторан-
тури і тощо.
Друге питання — це більш тісна співпра-
ця з НАН України і увага до Малої академії
|