Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства")

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Онопрієнко, В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2007
Назва видання:№11
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/585
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства") / В. Онопрієнко // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 10-17. — укp.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-585
record_format dspace
spelling irk-123456789-5852008-10-07T16:54:34Z Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства") Онопрієнко, В. Пріоритети 2007 Article Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства") / В. Онопрієнко // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 10-17. — укp. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/585 uk №11 С. 10-17 Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Пріоритети
Пріоритети
spellingShingle Пріоритети
Пріоритети
Онопрієнко, В.
Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства")
№11
format Article
author Онопрієнко, В.
author_facet Онопрієнко, В.
author_sort Онопрієнко, В.
title Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства")
title_short Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства")
title_full Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства")
title_fullStr Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства")
title_full_unstemmed Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства")
title_sort магістральні напрями інтеграції науки і освіти (міжнародний симпозіум "інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства")
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2007
topic_facet Пріоритети
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/585
citation_txt Магістральні напрями інтеграції науки і освіти (Міжнародний симпозіум "Інтеграція науки і освіти – ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства") / В. Онопрієнко // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 10-17. — укp.
series №11
work_keys_str_mv AT onopríênkov magístralʹnínaprâmiíntegracíínaukiíosvítimížnarodnijsimpozíumíntegracíânaukiíosvítiklûčovijfaktorpobudoviznannêvogosuspílʹstva
first_indexed 2025-07-02T04:20:26Z
last_indexed 2025-07-02T04:20:26Z
_version_ 1836507492141498368
fulltext 10 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 МАГІСТРАЛЬНІ НАПРЯМИ ІНТЕГРАЦІЇ НАУКИ І ОСВІТИ Міжнародний симпозіум «Інтеграція науки і освіти — ключовий фактор побудови знаннєвого суспільства» (25–27 жовтня 2007 р., м. Київ) Наука й освіта відображають динамі- ку організаційної стійкості та проце- су створення цінностей в умовах швидких змін зовнішнього середовища. Представ- ники інтелектуальної праці контролюють стратегічний ресурс, який стає найважли- вішим фактором сучасного виробництва, — інформацію та знання. Крім того, вони здатні самостійно здійснювати виробни- чий процес, тобто створювати нові знання, контролювати майже весь кінцевий про- дукт сучасного матеріального виробництва і процес створення нових технологій. Найціннішим активом сучасного нау ко- во-технічного розвитку виступають люд- ські ресурси, які задіяні в галузі розробки високих технологій, у проведенні унікаль- них наукових досліджень і є носіями та творцями інтелектуального капіталу. Ос- тан ній виступає важливою складовою та необхідною умовою ефективного розвитку сучасного суспільства, сутнісним імперати- вом його існування. Інтелектуальний капітал акумулює нау- кові та професійно-технічні знання персо- налу, поєднує інтелектуальну працю та інте- лектуальну власність, зберігає таланти і на- копичений досвід, засвідчує якість викорис- тання знарядь праці, визначає професійний імідж, соціальне визнання і зміст наукової та комерційної діяльності. Проблеми ство- рення, накопичення, збереження і забезпе- чення динамічного розвитку інтелектуаль- ного капіталу — чи не найактуальніші для людства на початку ІІІ тисячоліття. Основними характеристиками суспіль- ства, побудованого на знаннях, є здатність створювати й ефективно використовува- ти наукові знання, перетворювати їх у дже- рело прибутку, що має визначальне значен- ня для стійкого економічного розвитку і підвищення життєвого рівня населен- ня країни. Високі технології, що визнача- ють природу такого суспільства, вимага- ють взаєм ної адаптації, збалансованості з удоско на люванням людської особистості. «Бага товимірна людина» знаннєвого сус- пільства витісняє зі сцени історії «еконо- мічну людину» індустріальної епохи. Сьо- годення вимагає кардинальних зрушень у системі освіти, щоб була можливість варі- ювати види діяльності, змінювати професії, підвищувати кваліфікацію, рівень адапта- ції до нової техніки й технології. Це, по суті, мусить бути безперервна, «довічна» освіта. Завдання інноваційного розвитку еконо- міки на пострадянському просторі актуалі- зують проблему підготовки кадрів для но- вих економічних реалій. Важливо, зберіг- ши наявний досвід і досягнення в підго- товці фахівців для науково-технологічної сфери, істотно обновити й наростити його з урахуванням сучасних тенденцій розвитку в глобалізованому світі. Триває складний, суперечливий процес формування особ- ливого типу сучасної людини з науково- технічною орієнтацією, що викликає необ- хідність обговорення проблеми двох куль- тур — технічної і гуманітарної. Тема «Наука і освіта в побудові знаннє- вого суспільства» була наскрізною на між- народному симпозіумі «Інтеграція науки і освіти — ключовий фактор побудови знан- нєвого суспільства», організованому Між- народною асоціацією академій наук, На- ціональною академією наук України, Мі- ністерством освіти і науки України, На- ціональною комісією України у справах ЮНЕСКО, Центром досліджень науково- технічного потенціалу та історії науки ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 11 ім. Г.М. Доброва НАН України за підтрим- ки ЮНЕСКО. Цей форум мав на меті уза- гальнення національного та міжнародного досвіду інтеграції науки й освіти, а також пошук рішень для досягнення нової якості освіти, що відповідає вимогам суспільства, заснованого на знаннях. Президенти та представники академій наук, що входять у МААН, ректори про- відних університетів, представники орга- нів законодавчої та виконавчої влади заці- кавлених країн і міжнародних організацій, видатні вчені та організатори науки й осві- ти розглянули питання еволюції концепції інтеграції науки й освіти в контексті знан- нєвого суспільства; узагальнення досвіду участі науки, зокрема академічної, в розви- тку сучасної освіти; формування наукового світогляду і високої наукової етики у сту- дентів; розробки сучасних технологій мож- ливостей їх практичного використання для отримання молоддю якісної освіти та по- силення інноваційної спрямованості осві- ти; підвищення ролі МААН та інших між- народних організацій у розробці та впрова- дженні перспективних підходів до інтегра- ції науки й освіти тощо. Відкрив симпозіум президент МААН, президент Національної академії наук Ук- раї ни академік НАН України Борис Патон. Під час відкриття форуму було зачитано привітання Президента України Віктора Ющенка. Міністр освіти та науки України Ста- ніслав Ніколаєнко в доповіді на симпозіу- мі «Розвиток науки в університетах — один з ключових факторів побудови в Україні знан нєвого суспільства» наполягав на тому, що магістральним напрямом інтеграції є піднесення наукових досліджень, створен- ня наукової інфраструктури у вищих на- вчальних закладах, заснування дослідни- цьких університетів. Ця тема була продовжена в допові дях ректора Київського національного універ- ситету імені Тараса Шевченка Віктора Скопенка «Досвід Київського національ- ного університету імені Тараса Шевченка в інтеграції науки та освіти», президента Академії педагогічних наук України Васи- ля Кременя «Інтеграція педагогічної науки та освіти як ключовий фактор формування людини знаннєвого суспільства», президен- та Академії правових наук України Василя Тація «Освітньо-науковий комплекс з пра- вознавства: напрями діяльності і перспек- тиви розвитку», віце-президента Акаде- мії медичних наук України Юрія Кундієва На відкритті симпозіуму Фото Євгена Чорного 12 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 «Роль інтеграції медичної науки і освіти в підвищенні рівня охорони здоров’я», рек- тора Національного технічного універси- тету «Харківський політехнічний універси- тет» Леоніда Товажнянського «Історія нау- ки і техніки як важливий фактор інтеграції освіти і науки». Сьогодні освіта перетворилася в одну з найважливіших умов розвитку економіки і громадського життя. Щоправда, в державах пострадянського простору спостерігається негативна тенденція досягнення економіч- ного росту за рахунок експорту сировини, а не наукомісткої продукції. Ця тенденція йде врозріз із загальною цивілізаційною спрямованістю розвитку економіки за раху- нок високих технологій. Нобелівський лау- реат, академік Жорес Алфьоров відзначає, що один грам лазерної гетероструктури за ціною еквівалентний 10 тоннам нафти, а чипи на базі однієї пластини діамет ром 300 мм — 40 тоннам нафти. Цей приклад по- казує, що нині провідними факторами еко- номічного і цивілізаційного прогресу су- спільства є наука й освіта. На жаль, витрати на освіту в пострадянських державах у бага- то разів нижчі, ніж у розвинених краї нах. Тема економічної ролі освіти і науки, їх- нього місця в інноваційних системах держав була детально висвітлена у пленарних допо- відях президента АН Молдови Георгія Дуки «Підготовка наукових кадрів — одна з клю- чових проблем у реалізації положень Ко- дексу Республіки Молдова про науку та ін- новації»; заступника головного вченого се- кретаря Президії РАН Володимира Іванова «Методологічні аспекти формування сис- теми генерації знань»; члена-кореспондента АН Молдови Олександ ра Дікусара «Наука, освіта та економічне зростання: роль якості освіти»; директора ЦДПІН ім. Г.М. Доброва НАН України Бориса Маліцького «Інтегра- ція економічної науки та освіти — фунда- мент для пошуку адекватних відповідей на виклики неолібералізму». Роль академічної науки і форми її вза- ємо зв’язків із вищою освітою — такою була провідна тема пленарних доповідей віце- президента НАН України академіка НАН України Віталія Походенка «Співробітни- У залі засідань Фото Євгена Чорного ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 13 цтво НАН України з університетами: стан і перспективи», професора Анджея Ясинсько- го (Варшавський університет) «Зв’язок між академічною наукою і суспільством: роль суспільних відносин». Обговорення цієї теми продовжили представники академій наук СНД на круглих столах. Ще один тематичний блок симпозіу- му був пов’язаний з обговоренням страте- гій сучасної освіти і ролі в них наукових досягнень, моніторингу процесів інтегра- ції. Цьому було присвячено доповіді пре- зидента НАН Азербайджану Махмуда Ке- рим оглу Керимова «Наука і освіта: інте- грація чи гармонізація», президента НАН Респуб ліки Казахстан Мурата Журино- ва «Казахстанський досвід створення нау- ко вих університетів», голови Наукової ра- ди Білоруського республіканського фонду фундаментальних досліджень Валентина Орловича та заступника виконавчого ди- ректора Білоруського республіканського фонду фундаментальних досліджень Вале- рія Прокошина «Про роль конкурсів фунда- ментальних досліджень у розвитку сучас- ної наукової освіти», начальника управлін- ня розвитку Російського фонду фундамен- тальних досліджень Володимира Мініна «Динаміка змін структурних і кваліфіка- ційних характеристик наукової спільноти Росії, що бере участь у формуванні знаннє- вої економіки», завідувача сектору Центру досліджень та статистики науки, головно- го наукового співробітника Центрального економіко-математичного інституту РАН Олега Голіченка «Вища освіта та наука: ін- теграція чи спеціалізація і кооперація?». Виступили на симпозіумі й представники інших країн. Великий інтерес учасників зі- брання викликала доповідь директора Аме- риканської асоціації сприяння науці А.Тейха «Залучення громадськості в науку: досвід США», у якій було розкрито новий підхід у західних країнах до визначення науково- технологічних пріоритетів через активний діалог між науковою спільнотою, владою, бізнесом і громадськістю. Яскравою була доповідь директора Інституту соціології Угорської академії наук Пала Тамаша «Най- ближче майбутнє глобальної науки в дослі- дженнях учених зі Східної Європи», при- свячена новим тенденціям у мотивації, ети- ці спілкування і комунікації, визначенню пріоритетів досліджень у генерації науков- ців, яка формується у світі саме зараз. У доповіді професора Дипломатичної академії МЗС Росії Євгена Кутового «Про- блеми інтеграції світової науки та освіти очима «Великої вісімки» була висловлена думка про те, що Болонський процес — це форма, яка повинна наповнюватися різним змістом, що враховує національні традиції розвитку науки та освіти. Активно відбувалося обговорення тем симпозіуму на круглих столах, які зібрали велику аудиторію. Круглий стіл «Дослідження та викла- дання історії науки і техніки — основа для поглиблення інтеграції науки та осві- ти» (ведучі: Леонід Товажнянський, ректор Харківського політехнічного університе- ту; Юрій Храмов, завідувач відділу ЦДПІН ім. Г.М. Доброва НАН України) був при- свячений актуалізації питань викладання історії науки і техніки в університетах. Це пов’язано з тим, що сучасна наука враховує співвіднесеність знань про об’єкт з цінніс- ними структурами діяльності та соціальни- ми цілями. Історія науки і техніки може і зобов’язана стати необхідною складовою повноцінної університетської освіти. Фа- хівець повинен мати уявлення про шляхи, пройдені наукою від перших понять і ме- тодів до сучасного стану, тобто навчитися бачити її не в статиці, а в динаміці. Історія науки сприяє свідомому вибору тем дослі- джень, способів розв’язання завдань, пра- вильній оцінці співвідношення фундамен- тальних і прикладних підходів при вирі- шенні конкретної проблеми, оцінки її місця в сьогоднішній науці. Крізь історію науки фахівець має можливість побачити і усві- 14 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 домити зв’язок своєї галузі знань з різно- маніттям виявів людської культури і зрозу- міти її гуманітарне значення. На круглому столі «Освіта, наука та вла- да в суспільстві знань: пошук відповідей на виклики часу» (ведучі: Василь Тацій, прези- дент Академії правових наук України; Олек- сандр Попович, завідувач Міжгалузевої лабо- раторії ЦДПІН ім. Г.М. Доброва НАН Укра- їни; Катерина Самойлик, народний депутат України) обговорювалися умови гармоні- зації взаємозв’язків між науково-освітнім комплексом і державною владою, питання підвищення відповідальності органів влади за створення і розвиток наукового потенціа- лу і забезпечення високого рівня доступнос- ті та якості освіти населення; подолання ві- домчої замкненості і міжвідомчих бар’єрів у сфері науки й освіти; підвищення рівня ін- новаційної культури апарату державного управління; розвит ку форм постійного спіл- кування політичного керівництва з науков- цями і викладачами дослідних інститутів та університетів. Потрібен чіткий правовий механізм впливу наукової спільноти на роз- робку і впровадження нормативно-правових документів, що стосуються наукової сфери. Важливою умовою руху до знаннєвого сус- пільства є постійно діюча система прогнозу- вання науково-технологічного та інновацій- ного розвитку і формування державних прі- оритетів у цій сфері. На засіданні круглого столу «Гуманітар- ні науки і сучасна освіта: проблеми та нові інтеграційні можливості» (ведучі: Олек- сій Онищенко, академік-секретар Відділен- ня історії, філософії і права НАН України; Володимир Кізіма, завідувач кафедри філо- софії науки і культурології Центру гумані- тарної освіти НАН України; Лариса Рижко, провідний науковий співробітник ЦДПІН ім. Г.М. Доброва НАН України) було сфор- мульовано побажання вважати одним з пріоритетних напрямів діяльності Міжна- родної асоціації академій наук проведення комплексних наукових досліджень сучас- них ідеологічних і методологічних проблем розвитку суспільства та держави, забезпе- чивши їм необхідну кадрову і ресурсну під- тримку та інтеграцію спільних зусиль між академіями наук. Є сенс створювати наці- ональні та регіонально-інтегровані систе- ми комплексної гуманітарної прогнозно- аналітичної експертизи наслідків і моні- торингу тенденцій трансформації соціаль- ної та духовної сфер життя суспільства в умовах швидких змін під впливом глоба- лізації та етнічної ідентифікації, що важ- ливо з погляду гарантування національної і загальної безпеки. В умовах формування інтелектуально-орієнтованої економіки та знаннєвого суспільства необхідно впрова- джувати правові і морально-етичні механіз- ми заохочення та контролю відповідальнос- ті вчених, наукових і науково-педагогічних колективів щодо об’єктивності та достовір- ності наукових висновків і рекомендацій, недопущення перекручень історичної прав- ди, щоб догодити тимчасовим політико- ідеологічним імперативам влади, публіка- ції і викладання недостовірних та замовчу- вання істинних фактів, виховання у молоді перекрученого світорозуміння. Є сенс детальніше розглянути проблему участі академічної науки в процесах інте- грації науки й освіти. Крім доповідей на пленарних засіданнях, цьому було присвя- чено круглий стіл «Академічна наука і осві- та: досвід та перспективи співробітництва» (ведучі: Антон Наумовець, віце-президент НАН України; Валентин Онопрієнко, заві- ду вач відділу ЦДПІН ім. Г.М. Доброва НАН України). Освіта знаннєвого суспільства — це, на- самперед, фундаментальна освіта, орієн- тована на виявлення глибинних сутнісних підстав і зв’язків між різноманітними про- цесами навколишнього світу. Тільки фун- даментальна освіта дасть змогу потім варі- ювати види діяльності, змінювати професії, підвищувати кваліфікацію, рівень адапта- ції до нової техніки й технології. ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 15 Вирішувати завдання підвищення рівня фундаментальності знання в системі дово- диться в суперечливих умовах, коли у сві- ті зростає роль прагматизму і наукові ре- зультати оцінюють переважно за їхнім при- кладним значенням, коли інформаційні технології витісняють і сублімують фізико- математичне знання тощо. Все це необхід- но враховувати під час розгляду програм інтеграції науки й освіти. Реальність така, що на пострадянському просторі академії наук — це основні центри розвитку фундаментальної науки, і вони мають серйозні потенції для затвердження принципів фундаментальності в освітньо- му процесі. Нині існує висока потреба для підвищен- ня якості освіти в самих академіях наук, щоб забезпечити приток в науку таланови- тої молоді. На симпозіумі отримала засудження су- часна тенденція спрямування освіти в умо- вах соціального розшарування суспільства на потреби і обслуговування передусім елі- ти. Насправді така «елітність» тільки дис- кредитує освіту як принципово демокра- тичний інститут суспільства. Загальна, єди- на в своїх основах система освіти — одна з найважливіших засад сучасного суспіль- ства, що забезпечує його етичну зрілість, єдність, внутрішнє взаєморозуміння, благо- получчя. Освіта завжди гуманістично і де- мократично орієнтована, і слід добиватися того, щоб відкриття науки були трактова- ні і використані тільки так, щоб протидіяти будь-яким формам дискримінації у стосун- ках між людьми. Освіта — загальногрома- дянський інститут. Глибинні інтереси сус- пільства, його етичне здоров’я вимагають найпильнішої уваги до цих проблем. Осві- та і суспільство нероздільні. Сфера осві- ти, відгукуючись на суспільні і цивілізацій- ні проблеми, здатна і зобов’язана впливати на розвиток тих або інших тенденцій у сус- пільстві, підтримувати, прискорювати, або, навпаки, уповільнювати їх. Проте є й інше значення поняття елітність освіти. Мається на увазі якісна освіта, в якій велику роль відіграють інновації. Ця елітна природничо-наукова освіта, критерієм якої є здібності і таланти дітей, а не їхнє соціаль- не походження і багатство батьків. Тут голо- вне — висока якість освіти, що дає інтегро- вані знання, які формують системний світо- гляд. Саме це може забезпечити підготовку наукової еліти, що має високий культурний капітал, відчуває соціальну відповідаль- ність за наслідки практичного застосуван- ня наукових досягнень. Значне місце у фор- муванні наукової еліти відводиться інте- грації гуманітарних, природничо-наукових і економіч них знань, що сприяє формуван- ню високоосвічених фахівців, здатних здій- снювати в процесі наукової праці творчу са- мореалізацію, активне включення в життя суспільства. Така освіта передбачає спеці- альні форми відбору абітурієнтів і студен- тів, напружений режим роботи в навчаль- ному закладі, високий рівень самостійності в навчальній діяльності. Випускники таких елітних закладів і можуть забезпечити пер- спективу омолодження науки. Досвід інтеграції академічної науки й освіти з метою підготовки для акаде- мій наук талановитої зміни — це насам- перед досягнення Московського і Ленін- градського фізтехів, Сибірського відділен- ня АН СРСР, що отримали широке по- ширення в різних регіонах, у тому числі і в Україні, де була створена мережа фіз- техівських кафедр. Суть «системи Фізте- ху» — цілеспрямований відбір у всіх ре- гіонах талановитих школярів і підготов- ка їх через розгалужену систему підготов- ки — фізико-технічні школи, олімпіади, спеціалізовані ліцеї; фундаментальність загальної природничо-наукової і гумані- тарної освіти на першому–третьому кур- сах; поглиблена професійна підготовка на другому–шостому курсах в інститутах і наукових центрах Академії наук, а також при провідних акціонерних товариствах і 16 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 холдингах, які займаються високими тех- нологіями. Підготовка молодих фахівців для дослідницької сфери — це передовсім проблема відбору, селекції юних талантів. Чим раніше такий талант буде ідентифіко- ваний, тим краще. Тому Російська акаде- мія наук починає пошук здібних дітей уже в дитячих садках і продовжує потім у се- редніх школах по всій країні. В Україні вже зроблено реальні кроки на шляху інтеграції науки й освіти. Заслуго- вує на увагу й поширення досвіду Київсько- го національного університету імені Тараса Шевченка, фізико-математичного факуль- тету Національного технічного університе- ту України «Київський політехнічний ін- ститут», Національного технічного універ- ситету «Харківський політехнічний інсти- тут», Науково-освітнього центру Інституту теоретичної фізики ім. М.М. Боголюбова НАН України і деяких інших центрів науки й освіти. В останні роки суттєво розширила- ся участь учених Академії наук у викладанні в університетах, а також у підготовці нового покоління підручників, зокрема тих, що від- повідають вимогам Болонського процесу. Про це йшлося в пленарній доповіді віце- президента НАН України академіка НАН України Віталія Походенка. Цей досвід може бути розширений за ра- хунок: • розвитку спільних фундаментальних до- сліджень, що проводяться у ВНЗ, Націо- нальній та галузевих академіях наук; • формування інформаційної бази фунда- ментальних досліджень з метою вдоско- налення навчального процесу у вищих навчальних закладах; • розвитку дослідно-експериментальної і при- кладної баз фундаментальних досліджень для спільного використання науковцями, викладачами, студентами й аспірантами уні- верситетів і науково-до слід них організацій; • створення умов для підвищення престиж- ності вивчення фундаментальних наук в університетах. І все-таки завдання участі академічної науки в інтеграційних процесах не може бути обмежене підготовкою зміни лише для себе, вона має бути поширена на все суспільство і його систему освіти. Важли- вим принципом участі академічної науки в освітньому процесі повинна стати підго- товка нового покоління фахівців не тільки для дослідницької діяльності, а й для всіх сфер діяльності суспільства. Саме на цю мету спрямована державна програма «Інтеграція» в Російській Феде- рації. В останні півтора десятиліття досвід участі академічної науки в освітньому про- цесі був розширений завдяки створенню в інститутах РАН університетів, навчальних центрів, коледжів, у тому числі гуманітар- ного профілю, які використовують ресурс- ну базу Академії наук і активно виходять у світовий науковий і освітній простір. Як приклад, можна назвати Вищий хіміч- ний коледж РАН при Російському хіміко- технологічному університеті імені Д.І. Мен- делєєва, де викладають провідні співробіт- ники академічних інститутів, а студенти з першого курсу починають працювати в ла- бораторіях академічних інститутів. Цей ко- ледж став полігоном для апробації багатьох авторських освітніх методик не тільки в га- лузі хімії, а й гуманітарних наук. Ще один виклик переходу до знаннєвого суспільства — це забезпечення безперервнос- ті й довічності освіти. Він диктує необхід- ність участі академічної науки у всіх основ- них ланках освіти. Прикладом активної учас- ті Академії наук у новаціях у середній школі стала спеціалізована школа з фізико-ма те- матичних і хіміко-біологічних наук, створена за ініціативою академіка М.О. Лаврентьєва в Сибірському відділенні АН СРСР у 1961 р., де разом з багаторівневим відбором талантів, оригінальними авторськими методиками ви- кладання, кафедральною системою організа- ції навчального процесу новацією стало за- лучення школярів до дослідницької діяль- ності в академічних інститутах. ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 17 Перед академіями наук стоїть ще одне важ- ливе завдання — це сприяння перспективним новаціям, пов’язаним із приєднанням низки країн до Болонського процесу. Досягти між- народної інтеграції освітніх систем можна тільки через експертизу і селекцію міжнарод- ного досвіду до національних і культурних особливостей своїх країн, у тому числі до особливостей нинішніх освітніх систем. Сучасна модель участі академічної нау- ки в освітньому процесі має включати такі основні положення: • академії наук беруть участь у всіх рів- нях освіти, забезпечуючи безперервність освітнього процесу, таку необхідну для фахівців у знаннєвому суспільстві; • академії наук прагнуть максимально по- силити наочно і організаційно кооперацію досліджень з університетами, створюючи в університетах і на своїй базі навчальні інститути, ліцеї, коледжі, центри перепід- готовки і підвищення кваліфікації; • особливої уваги заслуговує підготовка нового покоління дослідників для самої академічної науки, яке на сучасному рів- ні підготовки з використанням іннова- ційних технологій змогло б забезпечити спадкоємність її традицій; • важливим принципом участі академічної науки в освітньому процесі повинна ста- ти підготовка нового покоління фахівців не тільки для дослідницької діяльності, а й для всіх сфер суспільства, підвищення рівня дослідницької культури та іннова- ційності в діяльності всіх фахівців еко- номіки, політики, сфери освіти і послуг; • віддача академічної науки в сферу освіти повинна мати системний характер за на- прямами кадрової, ресурсної, тематичної співпраці, надання з освітньою метою об- ладнання і площ інститутів Академії наук, створення спільних дослідницьких центрів і програм, центрів колективного користу- вання дослідно-експериментальною і при- ладовою базою фундаментальних дослі- джень; • академічна наука має активно сприяти перспективним новаціям, пов’язаним із приєднанням низки країн до Болонсько- го процесу: сприяти міжнародній інте- грації освітніх систем, брати участь у створенні нового покоління підручни- ків, селекціонувати міжнародний досвід, адаптувати його до національних і куль- турних особливостей своїх країн і опти- мізувати; • необхідним елементом прогресу в інтегра- ції академічної науки в освітній процес повинна стати теоретична розробка мето- дологічних основ процесу інтеграції, вдо- сконалення методичного інструментарію його наукового й інформаційного супро- воду, забезпечення програмно-цільового підходу в державному управлінні цим процесом і створення системи моніторин- гу реалізації та ефективності державної політики в цій сфері; • реалізувати такий масштабний і комп- лексний проект можливо лише за допо- могою ухвалення спеціальної державної програми інтеграції науки й освіти. Академії наук, як основні центри розвит- ку фундаментальної науки в пострадян- ських державах, мають розглядати освіт- ню функцію як найголовніший аспект сво- єї довгострокової інноваційної політики. В умовах, коли взаємодія академічної науки з виробництвом скоротилася та ускладнила- ся, сфера освіти є перспективним полем для реалізації фундаментальної науки і реаль- ною формою самоствердження академічної науки в суспільстві. Сучасна освітня систе- ма, за своєю суттю, дедалі більше стає інно- ваційною сферою, що швидко розвивається, кількість інновацій тут у змістовному і ме- тодичному планах неухильно зростає. Ра- зом з тим у цих інноваціях поки що відсут- ній системний, ціннісний стрижень, і вони вимагають експертної оцінки й осмислення. В. ОНОПРІЄНКО, доктор філософських наук