Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Походенко, В.Д.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2007
Назва видання:№11
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/586
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи / В. Походенко // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 18-21. — укp.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-586
record_format dspace
spelling irk-123456789-5862008-10-07T16:55:13Z Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи Походенко, В.Д. Пріоритети Виступи учасників симпозіуму 2007 Article Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи / В. Походенко // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 18-21. — укp. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/586 uk №11 С. 18-21 Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
spellingShingle Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
Походенко, В.Д.
Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи
№11
format Article
author Походенко, В.Д.
author_facet Походенко, В.Д.
author_sort Походенко, В.Д.
title Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи
title_short Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи
title_full Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи
title_fullStr Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи
title_full_unstemmed Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи
title_sort співробітництво нан україни з університетами: стан і перспективи
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2007
topic_facet Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/586
citation_txt Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи / В. Походенко // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 18-21. — укp.
series №11
work_keys_str_mv AT pohodenkovd spívrobítnictvonanukraínizuníversitetamistaníperspektivi
first_indexed 2025-07-02T04:20:29Z
last_indexed 2025-07-02T04:20:29Z
_version_ 1836507494476677120
fulltext 18 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 ВИСТУПИ УЧАСНИКІВ СИМПОЗІУМУ Стало вже азбучною істиною, яку виго- лошують майже з усіх високих трибун і на всіх засіданнях, що одним із найваж- ливіших напрямів сучасної державної по- літики у сфері науки й інновацій є інтегра- ція науки та освіти. Справді, для побудови економіки і суспільства, заснованих на зна- ннях, необхідно готувати фахівців з підви- щеним творчим потенціалом, що в принци- пі можливо тільки із залученням до освіт- нього процесу сучасної науки. Хотів би під- креслити, саме сучасної науки. При цьому, на думку Національної академії наук Укра- їни, інтеграційні процеси повин ні відбува- тися з урахуванням вітчизняних традицій у розвитку і науки, і освіти, маючи на меті встановлення ефективної взаємодії універ- ситетів із науковими установами Академії на постійній основі. Зміцнення зв’язків науки й освіти було і залишається одним із пріоритетних напря- мів діяльності НАН України. На нашу дум- ку, це один із найважливіших шляхів під- вищення ефективності роботи насамперед самої Академії. Багатопланова співпраця НАН України з вищою школою включає проведення спільних наукових досліджень, коло яких досить широке, підготовку ка- дрів високої кваліфікації, спільне викорис- тання унікального наукового обладнання, написання спільними зусиллями моногра- фій, підручників, посібників тощо. Окремі показники співробітництва наукових уста- нов НАН України з вишами країни наведе- но на слайдах. У зв’язку з лімітом часу зупинюся тільки на діяльності спільних науково-освітніх структур, загальна кількість яких сьогодні становить близько ста. 60 з них були ство- рені протягом останніх 6 років. Тобто існує тісний взаємозв’язок між вищими навчаль- ними закладами й Академією наук. У цей період були засновані, зокрема, Інститут новітніх технологій, що діє при Національ- ному авіаційному університеті (м. Київ) і готує студентів на базі більше 20 наукових установ нашої Академії; Науково-освітній комплекс «Економосвіта» (м. Львів); Ака- демічний науково-освітній комплекс «Ре- сурс» (м. Харків), який об’єднує зусилля академічних установ і провідних універси- тетів Харкова. 10 років працює створений в Одесі на базі Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського та Одеського націо- нального університету ім. І.І. Мечникова Хіміко-фармацевтичний навчально-нау ко во- ви робничий комплекс НАН Украї ни і МОН України, який готує таких необхідних для нашої країни, і медичної науки передовсім, фахівців із глибокими фундаментальними знаннями в галузі фізико-хімічної біології. Заслуговує на увагу той факт, що ці фахів- ці набувають необхідних для майбутнього вченого практичних навичок використання своїх знань для такого важливого розділу науки і практики, як створення нових ме- дичних препаратів і впровадження їх у фар- мацевтичну промисловість. Слід відзначити багаторічну успішну ро- боту відділень цільової підготовки Київ- СПІВРОБІТНИЦТВО НАН УКРАЇНИ З УНІВЕРСИТЕТАМИ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ Доповідь віце-президента НАН України академіка НАН України В.Д. ПОХОДЕНКА ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 19 ського національного університету імені Тараса Шевченка, а також Національно- го технічного університету України «КПІ» при НАН України. Щорічно вони готують сотні висококваліфікованих спеціалістів і магістрів з пріоритетних напрямів науки і техніки. Значна частина випускників при- ходить на роботу і вступає в аспірантуру НАН України. Всі ці спільні структури широко вико- ристовують у навчальному процесі новітні наукові досягнення, що допомагає готувати кадри високої кваліфікації для науки, ви- щої освіти та інноваційної діяльності. Розширення співпраці з вищою школою дало нам можливість тільки за три останні роки збільшити кількість студентів, котрі готують курсові і дипломні проекти під ке- рівництвом учених нашої Академії майже в 1,5 разу. Це тільки за три роки! Розвиток взаємодії з вищими навчальними заклада- ми ми розглядаємо як один із найважливі- ших чинників, що сприяють розв’язанню найактуальнішої для НАН України, втім, як і для академій інших країн СНД, про- блеми — омолодження її складу. Це видно на діаграмах. З 1999 р. кількість молодих учених в Академії збільшилася в 2,2 разу (це дуже важливий показник), а кількість кандида- тів наук віком до 35 років — у 1,7 разу. Та- кий результат, безперечно, зумовлений, у тому числі, і нашою активною роботою з вищою школою України. Хотів би ще раз підкреслити, що такі науково-освітні цен- три створюють не тільки в Києві. Майже в усіх великих містах, де є авторитетні вищі навчальні заклади й академічні установи, створюють ці важливі осередки інтеграції науки і вищої школи. Академія накопичила достатньо вели- кий досвід міжнародної взаємодії у сфе- рі інтеграції науки та освіти. Йдеться про 30-річний досвід співпраці з Московським фізико-технічним інститутом (державним університетом), який готує магістрів з ви- користанням широковідомої сьогодні так званої фізтехівської системи. При цьому студенти, відібрані в Україні для навчан- 20 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 ня в МФТІ (м. Долгопрудний Москов- ської області), після закінчення 4-го кур- су повертаються на Батьківщину для про- ходження магістрату на базових кафедрах в інститутах Національної академії наук України. Досвід такої спільної роботи по- казав її високу ефективність: за цей період підготовлено 775 спеціалістів і магістрів, з яких майже кожний третій став кандида- том наук, а ще 21 — доктором наук. Біль- шість із них продовжує працювати в нашій Академії, примножуючи науково-технічний потенціал нашої держави. Разом з тим нинішній стан справ у пи- таннях інтеграції освіти і науки не відпові- дає сучасним потребам нашого суспільства, не забезпечує підготовку висококваліфіко- ваних фахівців, у першу чергу з новітніх напрямів науки і техніки. Вироблення но- вих ефективних форм підготовки таких фа- хівців, більш широке впровадження моде- лей, що довели свою ефективність, вимагає концептуальних змін у сфері як науки, так і освіти. Саме ці питання були розглянуті на спільному засіданні Президії Академії і Ко- легії Міністерства освіти і науки України, на якому ухвалено рішення про розроблен- ня концепції державної цільової програми, спрямованої на розвиток інтеграції науки й освіти в найближчі 5 років. З огляду на це рішення НАН України спільно з Мініс- терством освіти і науки розробили концеп- цію державної цільової програми під на- звою «Кадри для науки, вищої освіти та ін- новаційної діяльності» на 2008–2012 роки. Її метою є забезпечення спільними зусил- лями працівників науки та освіти відбору і підготовки фахівців у першу чергу з но- вітніх напрямів науки і техніки для потреб наукової та освітньої сфер, а також для ін- новаційної діяльності. Ця програма повин- на істотно підвищити ефективність робо- ти вже діючих спільних науково-освітніх структур, а також сприяти створенню від- ділень цільової магістерської підготовки провідних університетів України при На- ціональній академії наук за фізтехівською моделлю навчання. Реалізація цієї програми допоможе ство- рити на державному рівні нормативно- правову базу, яка конче необхідна і яка сьогодні практично відсутня, а також фінансово-економічні, організаційні та со- ціальні умови для забезпечення стійких взаємозв’язків між науковими організаці- ями і вишами, поглиблення їхньої взаємо- дії та поліпшення якості освітньої і дослід- ницької діяльності, посилення мотивації і стимулювання занять науковою діяльніс- тю. Крім цього, передбачено: — значне розширення участі вчених НАН України в освітній діяльності. Багато наших ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 21 учених уже зараз за сумісництвом викладає в різних вищих навчальних закладах країни, але їхню кількість треба збільшувати; — відродження практики стажувань і під- вищення кваліфікації викладачів універси- тетів в академічних наукових установах. Старше покоління пам’ятає, що свого часу існувала така практика, коли, наприклад, доцент раз на п’ять років мусив стажува- тися в певній провідній науково-дослідній установі, виконуючи там наукову роботу. Після цього він повертався в університет, вже освоївши який-небудь розділ сучасної науки, долучившись до найсвіжіших знань. І звичайно, ті, хто пройшов таке стажуван- ня, в переважній більшості стають побор- никами цієї науки і розвивають її в себе у вищому навчальному закладі. Це дуже важ- ливо, тому слід обов’язково відродити таку практику. На продовження теми варто сказати про необхідність спільного використання уні- кального наукового обладнання Академії. Так, у нас, на жаль, його не так уже багато, ми тільки в останні три роки стали покра- щувати свій приладовий парк. Але у вишах ситуація ще гірша, і їм творити науку на су- часному рівні на обладнанні, придбаному в 70-ті, в кращому разі 80-ті роки, майже не- можливо. Нарешті, важливою є практика спільної підготовки підручників, посібників тощо, що дасть змогу уникнути великого часового розриву між змістом нинішніх підручників і сучасним станом науки. Лише об’єднавши свої зусилля, працівники вищих навчальних закладів і співробітники Академії наук, які працюють на пріоритетних напрямах сучас- ної науки, можуть готувати підручники, що відповідають цим вимогам. Академія вважає, що поглиблення спів- праці наукових установ НАН України і ви- шів має стати одним із пріоритетів держав- ної політики. Реалізація цієї співпраці спри- ятиме залученню молоді до наукової діяль- ності, підвищенню рівня освіти та науки в Україні, розв’язанню важливих проблем економіки і державного будівництва, а та- кож входженню українських учених і пра- цівників освіти у світову наукову спільноту. РОЗВИТОК НАУКИ В УНІВЕРСИТЕТАХ — КЛЮЧОВИЙ ФАКТОР ПОБУДОВИ В УКРАЇНІ СУСПІЛЬСТВА, ЗАСНОВАНОГО НА ЗНАННЯХ Доповідь міністра освіти і науки України С.М. НІКОЛАЄНКА Радий привітати учасників і гостей сим- позіуму, присвяченого проблемам роз- витку науки й освіти в сучасних умовах по- будови світової економіки, заснованої на знаннях. Сьогодні нагромадження і застосування знань стали основними факторами економіч- ного розвитку і набувають дедалі більшого зна- чення як головна конкурентна перевага краї - ни в масштабах світової економіки. Однак самі по собі знання не трансформують еко номіку. Які ж фактори визначають цю трансфор- мацію і яке значення кожного з них у цьо- му процесі? Це макроекономічна й норма- тивна бази, що впливають на просування технологій; інфраструктура ІКТ, що забез- печує доступ до глобальних джерел знань; інноваційна система; висококваліфіковані кадри. Отже, суть економіки, заснованої на знаннях, це не тільки постійне генерування нових знань. Головне в тому, щоб створи- ти в країні такі умови, коли ці знання ви- користовуються для формування постінду- стріальної економіки, що, врешті, дасть змо- гу поліпшити життя людей, а суспільство, в якому вони живуть, більш гармонійно й