Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи
Збережено в:
Дата: | 2007 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2007
|
Назва видання: | №11 |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/586 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи / В. Походенко // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 18-21. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-586 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-5862008-10-07T16:55:13Z Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи Походенко, В.Д. Пріоритети Виступи учасників симпозіуму 2007 Article Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи / В. Походенко // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 18-21. — укp. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/586 uk №11 С. 18-21 Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Пріоритети Виступи учасників симпозіуму Пріоритети Виступи учасників симпозіуму |
spellingShingle |
Пріоритети Виступи учасників симпозіуму Пріоритети Виступи учасників симпозіуму Походенко, В.Д. Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи №11 |
format |
Article |
author |
Походенко, В.Д. |
author_facet |
Походенко, В.Д. |
author_sort |
Походенко, В.Д. |
title |
Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи |
title_short |
Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи |
title_full |
Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи |
title_fullStr |
Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи |
title_full_unstemmed |
Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи |
title_sort |
співробітництво нан україни з університетами: стан і перспективи |
publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
publishDate |
2007 |
topic_facet |
Пріоритети Виступи учасників симпозіуму |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/586 |
citation_txt |
Співробітництво НАН України з університетами: стан і перспективи / В. Походенко // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 18-21. — укp. |
series |
№11 |
work_keys_str_mv |
AT pohodenkovd spívrobítnictvonanukraínizuníversitetamistaníperspektivi |
first_indexed |
2025-07-02T04:20:29Z |
last_indexed |
2025-07-02T04:20:29Z |
_version_ |
1836507494476677120 |
fulltext |
18 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11
ВИСТУПИ УЧАСНИКІВ СИМПОЗІУМУ
Стало вже азбучною істиною, яку виго-
лошують майже з усіх високих трибун
і на всіх засіданнях, що одним із найваж-
ливіших напрямів сучасної державної по-
літики у сфері науки й інновацій є інтегра-
ція науки та освіти. Справді, для побудови
економіки і суспільства, заснованих на зна-
ннях, необхідно готувати фахівців з підви-
щеним творчим потенціалом, що в принци-
пі можливо тільки із залученням до освіт-
нього процесу сучасної науки. Хотів би під-
креслити, саме сучасної науки. При цьому,
на думку Національної академії наук Укра-
їни, інтеграційні процеси повин ні відбува-
тися з урахуванням вітчизняних традицій
у розвитку і науки, і освіти, маючи на меті
встановлення ефективної взаємодії універ-
ситетів із науковими установами Академії
на постійній основі.
Зміцнення зв’язків науки й освіти було і
залишається одним із пріоритетних напря-
мів діяльності НАН України. На нашу дум-
ку, це один із найважливіших шляхів під-
вищення ефективності роботи насамперед
самої Академії. Багатопланова співпраця
НАН України з вищою школою включає
проведення спільних наукових досліджень,
коло яких досить широке, підготовку ка-
дрів високої кваліфікації, спільне викорис-
тання унікального наукового обладнання,
написання спільними зусиллями моногра-
фій, підручників, посібників тощо. Окремі
показники співробітництва наукових уста-
нов НАН України з вишами країни наведе-
но на слайдах.
У зв’язку з лімітом часу зупинюся тільки
на діяльності спільних науково-освітніх
структур, загальна кількість яких сьогодні
становить близько ста. 60 з них були ство-
рені протягом останніх 6 років. Тобто існує
тісний взаємозв’язок між вищими навчаль-
ними закладами й Академією наук. У цей
період були засновані, зокрема, Інститут
новітніх технологій, що діє при Національ-
ному авіаційному університеті (м. Київ) і
готує студентів на базі більше 20 наукових
установ нашої Академії; Науково-освітній
комплекс «Економосвіта» (м. Львів); Ака-
демічний науково-освітній комплекс «Ре-
сурс» (м. Харків), який об’єднує зусилля
академічних установ і провідних універси-
тетів Харкова. 10 років працює створений в
Одесі на базі Фізико-хімічного інституту
ім. О.В. Богатського та Одеського націо-
нального університету ім. І.І. Мечникова
Хіміко-фармацевтичний навчально-нау ко во-
ви робничий комплекс НАН Украї ни і МОН
України, який готує таких необхідних для
нашої країни, і медичної науки передовсім,
фахівців із глибокими фундаментальними
знаннями в галузі фізико-хімічної біології.
Заслуговує на увагу той факт, що ці фахів-
ці набувають необхідних для майбутнього
вченого практичних навичок використання
своїх знань для такого важливого розділу
науки і практики, як створення нових ме-
дичних препаратів і впровадження їх у фар-
мацевтичну промисловість.
Слід відзначити багаторічну успішну ро-
боту відділень цільової підготовки Київ-
СПІВРОБІТНИЦТВО НАН УКРАЇНИ З УНІВЕРСИТЕТАМИ:
СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ
Доповідь віце-президента НАН України
академіка НАН України В.Д. ПОХОДЕНКА
ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 19
ського національного університету імені
Тараса Шевченка, а також Національно-
го технічного університету України «КПІ»
при НАН України. Щорічно вони готують
сотні висококваліфікованих спеціалістів і
магістрів з пріоритетних напрямів науки і
техніки. Значна частина випускників при-
ходить на роботу і вступає в аспірантуру
НАН України.
Всі ці спільні структури широко вико-
ристовують у навчальному процесі новітні
наукові досягнення, що допомагає готувати
кадри високої кваліфікації для науки, ви-
щої освіти та інноваційної діяльності.
Розширення співпраці з вищою школою
дало нам можливість тільки за три останні
роки збільшити кількість студентів, котрі
готують курсові і дипломні проекти під ке-
рівництвом учених нашої Академії майже
в 1,5 разу. Це тільки за три роки! Розвиток
взаємодії з вищими навчальними заклада-
ми ми розглядаємо як один із найважливі-
ших чинників, що сприяють розв’язанню
найактуальнішої для НАН України, втім,
як і для академій інших країн СНД, про-
блеми — омолодження її складу. Це видно
на діаграмах.
З 1999 р. кількість молодих учених в
Академії збільшилася в 2,2 разу (це дуже
важливий показник), а кількість кандида-
тів наук віком до 35 років — у 1,7 разу. Та-
кий результат, безперечно, зумовлений, у
тому числі, і нашою активною роботою з
вищою школою України. Хотів би ще раз
підкреслити, що такі науково-освітні цен-
три створюють не тільки в Києві. Майже в
усіх великих містах, де є авторитетні вищі
навчальні заклади й академічні установи,
створюють ці важливі осередки інтеграції
науки і вищої школи.
Академія накопичила достатньо вели-
кий досвід міжнародної взаємодії у сфе-
рі інтеграції науки та освіти. Йдеться про
30-річний досвід співпраці з Московським
фізико-технічним інститутом (державним
університетом), який готує магістрів з ви-
користанням широковідомої сьогодні так
званої фізтехівської системи. При цьому
студенти, відібрані в Україні для навчан-
20 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11
ня в МФТІ (м. Долгопрудний Москов-
ської області), після закінчення 4-го кур-
су повертаються на Батьківщину для про-
ходження магістрату на базових кафедрах
в інститутах Національної академії наук
України. Досвід такої спільної роботи по-
казав її високу ефективність: за цей період
підготовлено 775 спеціалістів і магістрів, з
яких майже кожний третій став кандида-
том наук, а ще 21 — доктором наук. Біль-
шість із них продовжує працювати в нашій
Академії, примножуючи науково-технічний
потенціал нашої держави.
Разом з тим нинішній стан справ у пи-
таннях інтеграції освіти і науки не відпові-
дає сучасним потребам нашого суспільства,
не забезпечує підготовку висококваліфіко-
ваних фахівців, у першу чергу з новітніх
напрямів науки і техніки. Вироблення но-
вих ефективних форм підготовки таких фа-
хівців, більш широке впровадження моде-
лей, що довели свою ефективність, вимагає
концептуальних змін у сфері як науки, так і
освіти. Саме ці питання були розглянуті на
спільному засіданні Президії Академії і Ко-
легії Міністерства освіти і науки України,
на якому ухвалено рішення про розроблен-
ня концепції державної цільової програми,
спрямованої на розвиток інтеграції науки
й освіти в найближчі 5 років. З огляду на
це рішення НАН України спільно з Мініс-
терством освіти і науки розробили концеп-
цію державної цільової програми під на-
звою «Кадри для науки, вищої освіти та ін-
новаційної діяльності» на 2008–2012 роки.
Її метою є забезпечення спільними зусил-
лями працівників науки та освіти відбору
і підготовки фахівців у першу чергу з но-
вітніх напрямів науки і техніки для потреб
наукової та освітньої сфер, а також для ін-
новаційної діяльності. Ця програма повин-
на істотно підвищити ефективність робо-
ти вже діючих спільних науково-освітніх
структур, а також сприяти створенню від-
ділень цільової магістерської підготовки
провідних університетів України при На-
ціональній академії наук за фізтехівською
моделлю навчання.
Реалізація цієї програми допоможе ство-
рити на державному рівні нормативно-
правову базу, яка конче необхідна і яка
сьогодні практично відсутня, а також
фінансово-економічні, організаційні та со-
ціальні умови для забезпечення стійких
взаємозв’язків між науковими організаці-
ями і вишами, поглиблення їхньої взаємо-
дії та поліпшення якості освітньої і дослід-
ницької діяльності, посилення мотивації і
стимулювання занять науковою діяльніс-
тю. Крім цього, передбачено:
— значне розширення участі вчених НАН
України в освітній діяльності. Багато наших
ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 21
учених уже зараз за сумісництвом викладає в
різних вищих навчальних закладах країни,
але їхню кількість треба збільшувати;
— відродження практики стажувань і під-
вищення кваліфікації викладачів універси-
тетів в академічних наукових установах.
Старше покоління пам’ятає, що свого часу
існувала така практика, коли, наприклад,
доцент раз на п’ять років мусив стажува-
тися в певній провідній науково-дослідній
установі, виконуючи там наукову роботу.
Після цього він повертався в університет,
вже освоївши який-небудь розділ сучасної
науки, долучившись до найсвіжіших знань.
І звичайно, ті, хто пройшов таке стажуван-
ня, в переважній більшості стають побор-
никами цієї науки і розвивають її в себе у
вищому навчальному закладі. Це дуже важ-
ливо, тому слід обов’язково відродити таку
практику.
На продовження теми варто сказати про
необхідність спільного використання уні-
кального наукового обладнання Академії.
Так, у нас, на жаль, його не так уже багато,
ми тільки в останні три роки стали покра-
щувати свій приладовий парк. Але у вишах
ситуація ще гірша, і їм творити науку на су-
часному рівні на обладнанні, придбаному в
70-ті, в кращому разі 80-ті роки, майже не-
можливо.
Нарешті, важливою є практика спільної
підготовки підручників, посібників тощо,
що дасть змогу уникнути великого часового
розриву між змістом нинішніх підручників
і сучасним станом науки. Лише об’єднавши
свої зусилля, працівники вищих навчальних
закладів і співробітники Академії наук, які
працюють на пріоритетних напрямах сучас-
ної науки, можуть готувати підручники, що
відповідають цим вимогам.
Академія вважає, що поглиблення спів-
праці наукових установ НАН України і ви-
шів має стати одним із пріоритетів держав-
ної політики. Реалізація цієї співпраці спри-
ятиме залученню молоді до наукової діяль-
ності, підвищенню рівня освіти та науки
в Україні, розв’язанню важливих проблем
економіки і державного будівництва, а та-
кож входженню українських учених і пра-
цівників освіти у світову наукову спільноту.
РОЗВИТОК НАУКИ В УНІВЕРСИТЕТАХ — КЛЮЧОВИЙ ФАКТОР
ПОБУДОВИ В УКРАЇНІ СУСПІЛЬСТВА, ЗАСНОВАНОГО НА ЗНАННЯХ
Доповідь міністра освіти і науки України С.М. НІКОЛАЄНКА
Радий привітати учасників і гостей сим-
позіуму, присвяченого проблемам роз-
витку науки й освіти в сучасних умовах по-
будови світової економіки, заснованої на
знаннях.
Сьогодні нагромадження і застосування
знань стали основними факторами економіч-
ного розвитку і набувають дедалі більшого зна-
чення як головна конкурентна перевага краї -
ни в масштабах світової економіки. Однак самі
по собі знання не трансформують еко номіку.
Які ж фактори визначають цю трансфор-
мацію і яке значення кожного з них у цьо-
му процесі? Це макроекономічна й норма-
тивна бази, що впливають на просування
технологій; інфраструктура ІКТ, що забез-
печує доступ до глобальних джерел знань;
інноваційна система; висококваліфіковані
кадри. Отже, суть економіки, заснованої на
знаннях, це не тільки постійне генерування
нових знань. Головне в тому, щоб створи-
ти в країні такі умови, коли ці знання ви-
користовуються для формування постінду-
стріальної економіки, що, врешті, дасть змо-
гу поліпшити життя людей, а суспільство,
в якому вони живуть, більш гармонійно й
|