Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту
Висвітлюються проблеми оформлення прав на землю, а також проблеми суб’єктного складу права постійного землекористування у зв’язку з утворенням державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, пропонується розширення суб’єктів інституту права постійного землекори ст...
Збережено в:
Дата: | 2012 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2012
|
Назва видання: | Держава і право |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/58780 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту / М.М. Бахуринська // Держава і право. — 2012. — Вип. 57. — С. 407-413. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-58780 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-587802014-03-31T03:01:32Z Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту Бахуринська, М.М. Аграрне, екологічне та земельне право Висвітлюються проблеми оформлення прав на землю, а також проблеми суб’єктного складу права постійного землекористування у зв’язку з утворенням державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, пропонується розширення суб’єктів інституту права постійного землекори стування та внесення змін до чинного законодавства з питань закріплення земель залізничного транспорту за вказаним товариством. Освещаются проблемы оформления прав на землю, а также проблемы субъектного состава права постоянного землепользования в связи с созданием государственного акционерного общества железнодорожного транспорта общего пользования, предлагается расширение субъектов института права постоянного землепользования и внесение изменений в действующее законодательство по вопросам закрепления земель железнодорожного транспорта за названным обществом. The article deals the with the problem of land rights registration, as well as the problem of subjective right of permanent land use in view of the establishment of State Joint Stock Company of railway transport. It proposes amplification of the subjects of the institute of permanent land use law and amendments to the existing legislation regarding the assigning of the railway transport land to the abovementioned company. 2012 Article Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту / М.М. Бахуринська // Держава і право. — 2012. — Вип. 57. — С. 407-413. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. 1563-3349 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/58780 uk Держава і право Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Аграрне, екологічне та земельне право Аграрне, екологічне та земельне право |
spellingShingle |
Аграрне, екологічне та земельне право Аграрне, екологічне та земельне право Бахуринська, М.М. Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту Держава і право |
description |
Висвітлюються проблеми оформлення прав на землю, а також проблеми суб’єктного складу права постійного землекористування у зв’язку з утворенням державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, пропонується розширення суб’єктів інституту права постійного землекори стування та внесення змін до чинного законодавства з питань закріплення земель залізничного транспорту за вказаним товариством. |
format |
Article |
author |
Бахуринська, М.М. |
author_facet |
Бахуринська, М.М. |
author_sort |
Бахуринська, М.М. |
title |
Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту |
title_short |
Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту |
title_full |
Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту |
title_fullStr |
Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту |
title_full_unstemmed |
Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту |
title_sort |
правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту |
publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
publishDate |
2012 |
topic_facet |
Аграрне, екологічне та земельне право |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/58780 |
citation_txt |
Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту / М.М. Бахуринська // Держава і право. — 2012. — Вип. 57. — С. 407-413. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. |
series |
Держава і право |
work_keys_str_mv |
AT bahurinsʹkamm pravovíproblemioformlennâpravnazemlûvumovahutvorennâderžavnogoakcíonernogotovaristvazalízničnogotransportu |
first_indexed |
2025-07-05T10:01:00Z |
last_indexed |
2025-07-05T10:01:00Z |
_version_ |
1836800710127124480 |
fulltext |
М. М. БА ХУ РИНСЬ КА
ПРАВОВІПРОБЛЕМИОФОРМЛЕННЯПРАВНАЗЕМЛЮ
ВУМОВАХУТВОРЕННЯДЕРЖАВНОГОАКЦІОНЕРНОГО
ТОВАРИСТВАЗАЛІЗНИЧНОГОТРАНСПОРТУ
Висвітлю ють ся про бле ми оформ лен ня прав на зем лю, а та кож про бле ми суб’єктно-
го скла ду пра ва постійно го зем ле ко ри с ту ван ня у зв’яз ку з ут во рен ням дер жав но го
акціонер но го то ва ри ст ва залізнич но го транс пор ту за галь но го ко ри с ту ван ня, про по-
нується роз ши рен ня суб’єктів інсти ту ту пра ва постійно го зем ле ко ри с ту ван ня та
вне сен ня змін до чин но го за ко но дав ст ва з пи тань закріплен ня зе мель залізнич но го
транс пор ту за вка за ним то ва ри ст вом.
Ключовіслова:пра во постійно го зем ле ко ри с ту ван ня, оформ лен ня прав на зем лю,
дер жав не акціонер не то ва ри ст во залізнич но го транс пор ту.
Ос ве ща ют ся про бле мы оформ ле ния прав на зем лю, а так же про бле мы субъ ект но го
со ста ва пра ва по сто ян но го зем ле поль зо ва ния в свя зи с со зда ни ем го су дар ст вен но го
ак ци о нер но го об ще ст ва же лез но до рож но го транс пор та об ще го поль зо ва ния, пред ла-
га ет ся рас ши ре ние субъ ек тов ин сти ту та пра ва по сто ян но го зем ле поль зо ва ния и вне-
се ние из ме не ний в дей ст ву ю щее за ко но да тель ст во по во про сам за креп ле ния зе мель
же лез но до рож но го транс пор та за на зван ным об ще ст вом.
Ключевыеслова:пра во по сто ян но го зем ле поль зо ва ния, оформ ле ние прав на зем лю,
го су дар ст вен ное ак ци о нер ное об ще ст во же лез но до рож но го транс пор та.
The article deals the with the problem of land rights registration, as well as the problem
of subjective right of permanent land use in view of the establishment of State Joint Stock
Company of railway transport. It proposes amplification of the subjects of the institute of
permanent land use law and amendments to the existing legislation regarding the assigning
of the railway transport land to the abovementioned company.
Keywords: right of permanent land use, registration of land rights, State Joint Stock
Company of rail way transport.
У зв’язку з реорганізацією підприємств залізничного транспорту особливої
актуальності набуває питання закріплення за новоствореним суб’єктом
відповіднихземельнихділянок.Запропонованийзаконодавцеммеханізммістить
ряд системних недоліків, що ускладнює імплементацію відповідних норм у
земельнезаконодавствотаставитьпідсумнівможливістьїхпрактичноїреалізації.
Очевидноюєнеобхідністькоригуванняпорядкупереходуправназемлювумовах
реорганізації державних підприємств залізничного транспорту в публічне
акціонернетовариство.
Проблеми інституту права постійного землекористування були предметом
дослідженнябагатьохнауковців-юристів,такихякВ.І.Андрейцев,А.М.Мірош-
ниченко,Р.І.Марусенко,Є.М.Бердников,П.А.Пастушенкотаін.Однакнаукові
дослідженнязпитаньрозширеннясуб’єктногоскладуданогоінститутуземельно-
гоправа у зв’язку зі створеннямнового суб’єкта господарювання залізничного
транспорту мають фрагментарний характер, саме тому виникає необхідність
наукового дослідження особливостей правового регулювання та закріплення за
ним прав на землю, що знаходяться у користуванні підприємств залізничного
транспорту.
23лютого2012р.ВерховнаРадаУкраїниприйнялаЗаконУкраїни«Проособ-
407Юридичні і політичні науки
ливостіутвореннядержавногоакціонерноготовариствазалізничноготранспорту
загальногокористування»1(надалі–Закон),якийвизначаєправові,економічніта
організаційні особливості утворення публічного акціонерного товариства
залізничного транспорту загального користування, 100 відсотків акцій якого
належатьдержаві,управлінняірозпорядженняйогомайномтаспрямованийна
забезпеченняекономічноїбезпекиізахистуінтересівдержави.
ПрийняттяцьогоЗаконуКабінетМіністрівУкраїни,якийвнісдоВерховної
РадиУкраїнивідповіднийзаконопроект,обґрунтувавнеобхідністювжиттякарди-
нальних заходів для удосконалення системи управління залізничним транспор-
том,розмежуванняфункційдержавного та господарськогоуправління галуззю,
якінасьогоднівиконуютьсяДержавноюадміністрацієюзалізничноготранспорту
України,атакожстворенняумовдляпідвищенняефективностіфункціонування
залізничноготранспортудлязадоволенняпотребнаціональноїекономікиінасе-
леннявперевезеннях.
ВідповіднодоприйнятогоВерховноюРадоюУкраїниЗаконупередбачається
утворення публічного акціонерного товариства, 100 відсотків акцій якого
закріплюютьсявдержавнійвласності,набазіДержавноїадміністраціїзалізнич-
ноготранспортуУкраїни,атакожпідприємств,установтаорганізаційзалізнич-
ноготранспортузагальногокористування,якіреорганізовуютьсяшляхомзлиття.
Так, внаслідок реалізації Закону «Про особливості утворення державного
акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування»
утворюєтьсяновийсуб’єктправа,якийвідповіднодоч.6ст.2будеправонаступ-
ником усіх прав і обов’язків Державної адміністрації залізничного транспорту
Українитапідприємствзалізничноготранспорту.
Узв’язкузіствореннямновогосуб’єктагосподарюваннязалізничноготранс-
порту виникаєнеобхідність закріплення занимправна землю,щона сьогодні
знаходитьсяукористуванніпідприємствзалізничноготранспорту.
Відповідно до законодавстваУкраїни, яке діяло до прийняття Закону «Про
особливостіутвореннядержавногоакціонерноготовариствазалізничноготранс-
порту загального користування», земельні ділянки, що використовувались
підприємствами залізничного транспорту, закріплювались за ними на умовах
постійногокористування.Прицьомузначначастинавідповіднихземельнихділя-
нокдоцьогочасуналежнимчиномюридичнозазалізницямизакріпленанебула.
Відсутністьналежногоюридичногооформленняземельзалізничноготранспорту,
невизначеністьмежвідповіднихземельнихділянокпризводитьдовипадківнеза-
конноговиділеннявказанихземельіншимособам,самовільногобудівництвата
порушеннямежохороннихзоноб’єктівзалізничноготранспорту2.
З50057,85гектарівземлі,щознаходятьсяуфактичномукористуванніПівден-
но-Західноїзалізниці,станомна1липня2010р.Південно-Західноюзалізницею
отриманодержавніактинаправопостійногокористуванняземельнимиділянка-
мина32487,73гектарахземель,щостановить64,9%відзагальноїплощі.Геоде-
зичніроботиорганамиДержкомземупроводятьсяна8261,84гектарах.На910,63
гектарипитанняпровинесеннярішеньзнаданняземельнихділянокупостійне
користуваннядержавніактирозглядаютьсявмісцевихрадах.Технічнадокумен-
таціярозробляєтьсяна8037,63га.Повністюодержанідержавніактиназемельні
ділянкина території чотирьох областей:Сумської,Тернопільської, Рівненської,
Львівської.Зовсімнепочиналиоформленняправовстановлюючихдокументівна
земельніділянкиПівденно-ЗахідноїзалізницівПолтавськійіЧернівецькійобла-
стях.Лишена1%площівиданодержавніактиназемлім.Києва3.Відповіднодо
ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України державні підприємства – суб’єкти
постійногоземлекористування,атомувказанаформаземлекористуванняєоснов-
408 Держава і право • Випуск 57
ним способом закріплення за підприємствами залізничного транспорту права
користування відповідними земельними ділянками, що здійснюється шляхом
видачівідповіднихдержавнихактівнаправопостійногокористуванняземельни-
миділянкаминапідставірішеньорганівмісцевогосамоврядуваннятарозробле-
ноїтехнічноїдокументації.
Однак все це відбувається дуже повільно з декількох причин. Насамперед
органимісцевогосамоврядування,якимналежитьправорозпорядженняпереваж-
ноюкількістюземельнихділянок,щознаходятьсяукористуваннізалізниць,не
зацікавленіувиділенніземліпідприємствамзалізничноготранспорту.Місцевим
радам значновигіднішенадавати землюворендуприватнимпідприємствамта
громадянам.Аджезатакихумовмісцевийбюджетможеотриматизначнобільше
коштіввідорендиземлі.
Є випадки, коли без відома залізничних підприємств на прилеглих до
залізничнихколійземляхздозволумісцевихрадведетьсяжитловебудівництво.
Причомузпорушеннямсанітарнихнормщодовідстанідоколії. Іхочажитлові
будинки, збудовані з порушенням будівельних норм та правил, відповідно до
ст.376ЦКУкраїниєсамочиннимбудівництвом,однакоформитипідприємствам
залізничного транспорту право користування на таку землю вже значно важче,
оскількислідвирішуватипитаннянаданняіншогожитлагромадянам,щопрожи-
ваютьувказанихбудівлях.
З огляду на вищезазначене, а також з метою прискорення реформування
залізничного транспорту, є вкрай важливим внесення до Земельного кодексу
України норми, відповідно до якої право постійного користування земельними
ділянками державних підприємств, у тому числі й підприємств залізничного
транспорту, могло б підтверджуватись документами, виданими за часів СРСР
відповіднодочинногонатойчасзаконодавства.Цедозволилобпровестироботи
зуточненнярозміруземельнихділяноктавстановленняїхмежунатурі(намісце-
вості)зметоювнесеннявідповіднихданихдодержавногоземельногокадастру.
ВідсутністьвищевказаноїпрямоїнормиучинномуниніЗемельномукодексі
призводить до неможливості захисту підприємствами залізничного транспорту
своїхправназемлючерезвідсутністьвизнанихзакономдокументів,якізасвідчу-
валибправокористуванняземлею.
Отже, процес оформлення права користування земельними ділянками за
підприємствами залізничного транспортунамоментприйняття ЗаконуУкраїни
«Проособливості утвореннядержавного акціонерного товариства залізничного
транспорту загального користування» не завершено, а тому впорядкування
земельнихправовідносинтазакріпленнязапублічнимакціонернимтовариством
залізничного транспорту загального користування права на землю буде значно
ускладнено.Очевидно,щочастиназемель,якізнаходятьсяустадіїоформлення
тавиготовленнятехнічноїдокументації,щодоякихвідповідніорганимісцевого
самоврядування ще не прийняли рішень про видачу державних актів, мають
оформлюватисьбезпосередньонапублічнеакціонернетовариствозалізничного
транспортузагальногокористування.Тодіякщодоземельнихділянок,заякими
вжеприйняторішенняорганівдержавноївладитамісцевогосамоврядуванняпро
видачудержавнихактівнаправопостійногокористуванняземельнимиділянка-
ми, слід отримати та зареєструвати відповідні державні акти на відповідні
підприємствазалізничноготранспорту,причомузробитицеслідщедоутворення
публічногоакціонерноготовариствазалізничноготранспортузагальногокорис-
тування.
ЗаконУкраїни«Проособливостіутвореннядержавногоакціонерноготовари-
ства залізничного транспорту загального користування» також суттєво змінив
409Юридичні і політичні науки
правоверегулюванняінститутуправапостійногокористуванняземельноюділян-
кою.Зокрема,булорозширенопереліксуб’єктіввказаногоінститутузарахунок
публічногоакціонерноготовариствазалізничноготранспортузагальногокорис-
тування,щомаєбутиутвореневідповіднодоцьогоЗакону.Цепов’язанезтим,
що,навідмінувіддіючихпідприємствзалізничноготранспорту,якімаютьстатус
державних,публічнеакціонернетовариствозалізничноготранспортузагального
користуванняналежитьдогосподарськихтовариств–юридичнихосібприватно-
гоправа.
При цьому слід звернути увагу, що в аспекті суб’єктного складу права
постійногоземлекористуваннязаконодавецьпостійнозмінюєсвоюполітику,що
негативновідображаєтьсянасталостітастабільностіземельнихправовідносин.
Земельнийкодексуредакціївід18грудня1990р.чітконерозмежовуваввипадки,
колиземельніділянкидержавноївласностіможутьнадаватисяупостійнеземле-
користування.Цедаваломожливість оформитиправопостійного користування
практичнобудь-якійкомерційнійструктурінарівнізгромадяниномтадержавною
установою. З прийняттям 25жовтня 2001 р. чинного Земельного кодексу було
значнозвуженосуб’єктнийскладінститутупостійногоземлекористування.Зако-
нодавець надав право оформляти землі у постійне користування тільки
підприємствам,установамтаорганізаціям,щоналежатьдодержавної такому-
нальноївласності.
На думку деяких дослідників4, існування права постійного користування з
обмеженимскладомсуперечитьобов’язкамУкраїнищодоадаптаціївітчизняного
законодавствадозаконодавстваЄС.Зокрема,зточкизорузаконодавстваЄСпро
конкуренцію(ст.86.1УгодипрозаснуванняЄС)наданняправапостійногокори-
стуванняможерозглядатисяякдержавнадопомога.Такадопомогадопускається,
алевобмеженихвипадкахідляпевноїмети.ВУкраїнінаданняземельнихділя-
нокупостійнекористуванняніякнеприв’язуєтьсядопевноїмети–вонопов’яза-
невиключнозорганізаційноюформоюсуб’єкта.Іншінауковці,навпаки,вважа-
ють,щозвуженняколасуб’єктівправапостійногокористуваннянормаминового
Земельногокодексувиглядаєцілкомлогічнимзточкизоруфіскальнихінтересів
державиітериторіальнихгромад,атакожзточкизорудодержаннязаконодавства
продобросовіснуконкуренцію.Крімтого,цеєпершимкрокомдоперіодузавер-
шеннябезоплатноїприватизаціїземельнихділянок5.Дійсно,багатогромадянта
юридичнихосіб,щобулизвільненівідсплатиземельногоподаткувсилуперебу-
ваннянаспрощенійсистеміоподаткуванняабочерезпередбаченізаконодавством
пільги,використовували інститутпостійногоземлекористуваннядляуникнення
сплатизаземлю,щонегативновідображалосьнадоходахдержавноготамісцевих
бюджетів.ПрицьомуА.М.Мірошниченкозазначає,щосуб’єкти,яківикористо-
вуютьземельніділянкинаправіпостійногокористування,поставленіунеспри-
ятливі умови при здійсненні господарської діяльності, не маючи можливості
відчужуватиземельніділянки,залучатипіднихінвестиції6.
Протезаконодавецьвиявивсянепослідовним.Вжев2004р.дост.92Земель-
ногокодексуУкраїнибуловнесено зміни, якінадали змогу, крімдержавнихта
комунальнихпідприємств,установіорганізацій,отримуватиземельніділянкиу
постійне користування громадським організаціям інвалідів та створеним ними
підприємствами. У 2009 р. таку можливість отримали і релігійні організації
України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом
порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших
будівель,необхіднихдлязабезпеченняїхдіяльності.Третімвиняткоміззагально-
гоправиласталовключеннядоперелікусуб’єктівправапостійногокористування
вженедодатковоїгрупи,аокремоїюридичноїособи–публічногоакціонерного
410 Держава і право • Випуск 57
товариствазалізничноготранспортузагальногокористування.
Створенняособливихумовдляодногоспеціалізованогосуб’єктанедоцільне,
оскількируйнуєсамуправовуприродуінститутуправапостійногокористування
земельноюділянкою,порушуєпринципрівностівсіхсуб’єктівгосподарювання
та правила добросовісної конкуренції. На думку автора, поширення інституту
права постійного землекористування на державні та комунальні підприємства,
установи і організації є цілком виправданим, оскільки відповідно до ст. 82
Земельного кодексу України, що визначає суб’єктів права власності на землю
юридичнихосіб,вонинеможутьнабутиземельніділянкиувласність,щообме-
жує їх можливості при здійсненні господарської діяльності, тоді як інститут
постійного землекористування компенсує такі обмеження господарської компе-
тенціїдержавних(комунальних)підприємств,установіорганізацій.
З іншого боку, зважаючи на те,що більша частина земельних ділянок нині
закріпленазапідприємствамизалізничноготранспортунаправіпостійногокори-
стування,переоформленнявказанихземельпісляутворенняпублічногоакціонер-
ноготовариствазалізничноготранспортузагальногокористуваннянаорендуабо
власністьєорганізаційнотафінансовообтяжливим.Крімтого,уразізакріплення
земель залізничного транспорту зановимсуб’єктомнаправіоренди, витрати зі
сплати за землюувиглядіорендноїплатимоглибидосягати12%нормативної
грошовоїоцінки,щозначнопідвищилобсобівартістьзалізничнихперевезень.
Вважаємо,дляусуненнявказанихнедоліківможнабулобпоширитиінститут
права постійного користування на всі акціонерні товариства, 100% акцій яких
належать державі, оскільки вони мають багато спільних рис з державними
підприємствами,прицьомудлязабезпеченнядотриманняпринципурівностіусіх
суб’єктів господарювання таправилдобросовісної конкуренції слід виключити
вказаніакціонернітовариствазперелікусуб’єктівправавласностіназемлююри-
дичнихосіб,передбаченихст.82ЗемельногокодексуУкраїни.
ЗаконУкраїни«Проособливостіутвореннядержавногоакціонерноготовари-
ства залізничного транспорту загального користування» передбачає зміни до
Земельного кодексу України щодо можливості внесення державою права
постійногокористуванняземельнимиділянкамидостатутногокапіталупублічно-
го акціонерного товариства залізничного транспорту (ч. 3 ст. 92 Земельного
кодексуУкраїни),щофактичноєвідчуженнямтакогоправа.
Таке рішення законодавця є незрозумілим та нелогічним, оскільки мож-
ливістьвідчуженняправапостійногокористуванняневідповідаєправовійпри-
родіцьогоінституту.
Як зазначалося, публічне акціонерне товариство залізничного транспорту
загального користування має бути створено шляхом реорганізації Державної
адміністрації залізничного транспорту України, підприємств, установ та
організаційзалізничноготранспортузагальногокористуваннячерезперетворен-
няшляхомїхзлиття.
Статтею 108 Цивільного кодексу України встановлено, що перетворенням
юридичноїособиєзмінаїїорганізаційно-правовоїформи.Уразіперетвореннядо
новоїюридичноїособипереходитьусемайно,усіправатаобов’язкипопередньої
юридичноїособи.Відповіднодоч.5ст.59ГосподарськогокодексуУкраїниуразі
перетворення одного суб’єкта господарювання в інший до новоутвореного
суб’єктагосподарюванняпереходятьусімайновіправаіобов’язкипопереднього
суб’єктагосподарювання.
Отже, новоутворене акціонерне товариство буде повним правонаступником
праватазаконнихінтересівдіючихпідприємствзалізничноготранспорту,втому
числі й права постійного користування земельними ділянками залізничного
411Юридичні і політичні науки
транспорту.
Враховуючист.141ЗемельногокодексуУкраїни,існуючийдержавнийактна
право постійного користування земельною ділянкою є дійсним до прийняття
рішеннявідповідногоорганувиконавчоївладиабомісцевогосамоврядуванняпро
переоформленняправапостійногокористуванняземельноюділянкою,атомудля
продовженнявикористанняземельноїділянкинемаєнеобхідностіузмініоформ-
лених домоменту утворення публічного акціонерного товариства залізничного
транспортузагальногокористуваннявідповіднихдержавнихактів.Тодіякуразі
внесення відповідного права до статутного капіталу вказаного товариства
обов’язковим є оформлення нових державних актів на постійне користування
земельними ділянками залізничного транспорту з виготовленням відповідної
технічноїдокументації,що,зважаючиназначнукількістьтакихземельнихділя-
нок,потребуватимезначнихвитратчасутафінансовихресурсів.
Крімтого,встановленняправадержавивідчужуватиправопостійногокорис-
туванняземельнимиділянкамизалізничноготранспортушляхомвнесенняйого
достатутногокапіталупублічногоакціонерноготовариствазалізничноготранс-
портузагальногокористуваннясуперечитьправовійприродіцьогоінституту.
Право постійного користування земельними ділянками є речовим правом
виключного,постійного,первинного(щодоправавласності),оплатногохаракте-
рутахарактеризуєтьсяобмеженимсуб’єктно-об’єктнимскладом7.
Заформоютазмістомправопостійногоземлекористуваннядопевноїміриє
делегованим правом власника земель державної та комунальної власності
відповідним постійним землекористувачам на здійснення без обмеження
відповідним терміном повноважень володіння і користування на титулі права
постійногокористуванняюридичнотафізичновідособленимиземельнимиділян-
камидля відповідногоцільового використання. Зазначеніповноваженняправо-
суб’єктних постійних землекористувачів не можуть виходити за межі їхнього
володіння і користування. Тому вони не мають права здійснювати будь-які дії
щодо розпорядження цими земельними ділянками, оскільки це прерогатива
виключновідповіднихвласниківземельнихділянок8.
З огляду на зазначене, надання державі права розпоряджатися земельними
ділянками залізничного транспорту, закріплениминаправіпостійногокористу-
вання,якіперебуваютьукомунальнійвласності,порушуєабсолютнеправовлас-
ностіназемельніділянкивідповіднихтериторіальнихгромад,оскількибудь-яке
розпорядженняземельнимиділянкамикомунальноївласностіможливетількина
підставірішеннявідповідноїмісцевоїради.
Отже,ЗаконУкраїни«Проособливостіутвореннядержавногоакціонерного
товариствазалізничноготранспортузагальногокористування»,вчастинізміндо
земельного законодавства є недосконалим та суперечливим, а тому потребує
реформування.Надумкуавтора,нормупророзширеннясуб’єктівпостійногозем-
лекористування за рахунок публічного акціонерного товариства залізничного
транспортузагальногокористуванняслідвідкоригуватишляхомпоширенняпра-
вапостійногокористуваннянавсіакціонернітовариства,100%акційякихнале-
жать державі. Щодо права держави вносити до статутного капіталу право
постійного користування земельними ділянками залізничного транспорту, то
відповіднунормуслідвзагалівиключити,оскільки,по-перше,вційнормінемає
практичноїнеобхідності,апо-друге,вчастиніземелькомунальноївласностіце
порушуєправовласностітериторіальнихгромад.Крімтого,дляналежногоюри-
дичного оформлення прав публічного акціонерного товариства залізничного
транспорту загального користування, яке буде правонаступником відповідних
підприємств, на відповідні земельні ділянки законодавчо слід визнати рішення
412 Держава і право • Випуск 57
органів державної влади та місцевого самоврядуванняУРСР про відведення у
користуванняземельнихділянокналежнимидокументами,щопосвідчуютьпра-
вопостійногокористуванняземельнимиділянками.
1. Про особ ли вості утворення публічного акціонерного товариства залізничного
транспортузагальногокористування:ЗаконУкраїнивід23.02.2012№4442-VI//Голос
України.–2012.–21бер.(№51).–С.14–15.2.Ба ху ринсь ка М. М.Проблемиоформлен-
ня права постійного користування на земельні ділянки залізничного транспорту //
НауковийчасописНаціональногопедагогічногоуніверситетуіменіМ.П.Драгоманова.
–2010.–№12.–С.102–107.3.Ко но вал О. О.Земельніправовідносининазалізничному
транспортіУкраїни//ПравоУкраїни.–2011.–№1.–С.274–280.4. Шля хи підвищення
ефективностіуправлінняземельнимиресурсамимістУкраїни=Ukraine:effectiveland
resourcesmanagementatthelocallevel/Заред.М.С.Федорченка,О.В.Янова.–К.:ІРЦ
«РеформуванняземельнихвідносинвУкраїні»,2005.–336с.5.Берд ни ков Є.,Па с ту-
шен ко П.Трансформаціяінститутупостійногоземлекористуванняузв’язкузприйнят-
тямновогоЗемельногокодексуУкраїни //ПравоУкраїни.–2004.–№2.–С.59–65.
6. Мірош ни чен ко А. М., Ма ру сен ко Р. І. Науково-практичний коментар Земельного
кодексуУкраїни:(застаномнормативно-правовихактівтасудовоїпрактикина1липня
2009року).–К.:Правоваєдність,2009.–507с.7. Мірош ни чен ко А. М.Земельнеправо
України :Підручник. –К.:Алерта:КНТ:Центручбової літератури, 2009. – 712 с.8.
Ан д рей цев В. І.Проблемисистематизаціїтакодифікаціїзаконодавстваусферіпостійно-
го землекористування // Вісник Київського національного університету імені Тараса
Шевченка.Юридичнінауки.–2005.–Вип.65/66.–С.4–8.
413Юридичні і політичні науки
|