Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту

Висвітлюються проблеми оформлення прав на землю, а також проблеми суб’єктного складу права постійного землекористування у зв’язку з утворенням державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, пропонується розширення суб’єктів інституту права постійного землекори ст...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2012
Автор: Бахуринська, М.М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2012
Назва видання:Держава і право
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/58780
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту / М.М. Бахуринська // Держава і право. — 2012. — Вип. 57. — С. 407-413. — Бібліогр.: 8 назв. — укp.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-58780
record_format dspace
spelling irk-123456789-587802014-03-31T03:01:32Z Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту Бахуринська, М.М. Аграрне, екологічне та земельне право Висвітлюються проблеми оформлення прав на землю, а також проблеми суб’єктного складу права постійного землекористування у зв’язку з утворенням державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, пропонується розширення суб’єктів інституту права постійного землекори стування та внесення змін до чинного законодавства з питань закріплення земель залізничного транспорту за вказаним товариством. Освещаются проблемы оформления прав на землю, а также проблемы субъектного состава права постоянного землепользования в связи с созданием государственного акционерного общества железнодорожного транспорта общего пользования, предлагается расширение субъектов института права постоянного землепользования и внесение изменений в действующее законодательство по вопросам закрепления земель железнодорожного транспорта за названным обществом. The article deals the with the problem of land rights registration, as well as the problem of subjective right of permanent land use in view of the establishment of State Joint Stock Company of railway transport. It proposes amplification of the subjects of the institute of permanent land use law and amendments to the existing legislation regarding the assigning of the railway transport land to the abovementioned company. 2012 Article Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту / М.М. Бахуринська // Держава і право. — 2012. — Вип. 57. — С. 407-413. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. 1563-3349 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/58780 uk Держава і право Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Аграрне, екологічне та земельне право
Аграрне, екологічне та земельне право
spellingShingle Аграрне, екологічне та земельне право
Аграрне, екологічне та земельне право
Бахуринська, М.М.
Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту
Держава і право
description Висвітлюються проблеми оформлення прав на землю, а також проблеми суб’єктного складу права постійного землекористування у зв’язку з утворенням державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, пропонується розширення суб’єктів інституту права постійного землекори стування та внесення змін до чинного законодавства з питань закріплення земель залізничного транспорту за вказаним товариством.
format Article
author Бахуринська, М.М.
author_facet Бахуринська, М.М.
author_sort Бахуринська, М.М.
title Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту
title_short Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту
title_full Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту
title_fullStr Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту
title_full_unstemmed Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту
title_sort правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2012
topic_facet Аграрне, екологічне та земельне право
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/58780
citation_txt Правові проблеми оформлення прав на землю в умовах утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту / М.М. Бахуринська // Держава і право. — 2012. — Вип. 57. — С. 407-413. — Бібліогр.: 8 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT bahurinsʹkamm pravovíproblemioformlennâpravnazemlûvumovahutvorennâderžavnogoakcíonernogotovaristvazalízničnogotransportu
first_indexed 2025-07-05T10:01:00Z
last_indexed 2025-07-05T10:01:00Z
_version_ 1836800710127124480
fulltext М. М. БА ХУ РИНСЬ КА ПРА­ВОВІ­ПРО­БЛЕ­МИ­ОФОРМ­ЛЕН­НЯ­ПРАВ­НА­ЗЕМ­ЛЮ­­ В­УМО­ВАХ­УТ­ВО­РЕН­НЯ­ДЕР­ЖАВ­НО­ГО­АКЦІОНЕР­НО­ГО­­ ТО­ВА­РИ­СТ­ВА­ЗАЛІЗНИЧ­НО­ГО­ТРАНС­ПОР­ТУ Висвітлю ють ся про бле ми оформ лен ня прав на зем лю, а та кож про бле ми суб’єктно- го скла ду пра ва постійно го зем ле ко ри с ту ван ня у зв’яз ку з ут во рен ням дер жав но го акціонер но го то ва ри ст ва залізнич но го транс пор ту за галь но го ко ри с ту ван ня, про по- нується роз ши рен ня суб’єктів інсти ту ту пра ва постійно го зем ле ко ри с ту ван ня та вне сен ня змін до чин но го за ко но дав ст ва з пи тань закріплен ня зе мель залізнич но го транс пор ту за вка за ним то ва ри ст вом. Клю­чові­сло­ва:­пра во постійно го зем ле ко ри с ту ван ня, оформ лен ня прав на зем лю, дер жав не акціонер не то ва ри ст во залізнич но го транс пор ту. Ос ве ща ют ся про бле мы оформ ле ния прав на зем лю, а так же про бле мы субъ ект но го со ста ва пра ва по сто ян но го зем ле поль зо ва ния в свя зи с со зда ни ем го су дар ст вен но го ак ци о нер но го об ще ст ва же лез но до рож но го транс пор та об ще го поль зо ва ния, пред ла- га ет ся рас ши ре ние субъ ек тов ин сти ту та пра ва по сто ян но го зем ле поль зо ва ния и вне- се ние из ме не ний в дей ст ву ю щее за ко но да тель ст во по во про сам за креп ле ния зе мель же лез но до рож но го транс пор та за на зван ным об ще ст вом. Клю­че­вые­сло­ва:­пра во по сто ян но го зем ле поль зо ва ния, оформ ле ние прав на зем лю, го су дар ст вен ное ак ци о нер ное об ще ст во же лез но до рож но го транс пор та. The article deals the with the problem of land rights registration, as well as the problem of subjective right of permanent land use in view of the establishment of State Joint Stock Company of railway transport. It proposes amplification of the subjects of the institute of permanent land use law and amendments to the existing legislation regarding the assigning of the railway transport land to the abovementioned company. Key­words:­ right of permanent land use, registration of land rights, State Joint Stock Company of rail way transport. У­ зв’яз­ку­ з­ ре­ор­ганізацією­ підприємств­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ особ­ли­вої­ ак­ту­аль­ності­ на­бу­ває­ пи­тан­ня­ закріплен­ня­ за­ но­во­с­тво­ре­ним­ суб’єктом­ відповідних­зе­мель­них­діля­нок.­За­про­по­но­ва­ний­за­ко­но­дав­цем­ме­ханізм­містить­ ряд­ си­с­тем­них­ не­доліків,­ що­ ус­клад­нює­ імпле­мен­тацію­ відповідних­ норм­ у­ зе­мель­не­за­ко­но­дав­ст­во­та­ста­вить­під­сумнів­мож­ливість­їх­прак­тич­ної­ре­алізації.­ Оче­вид­ною­є­не­обхідність­ко­ри­гу­ван­ня­по­ряд­ку­пе­ре­хо­ду­прав­на­зем­лю­в­умо­вах­ ре­ор­ганізації­ дер­жав­них­ підприємств­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ в­ публічне­ акціонер­не­то­ва­ри­ст­во. Про­бле­ми­ інсти­ту­ту­ пра­ва­ постійно­го­ зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­ бу­ли­ пред­ме­том­ досліджен­ня­ба­га­ть­ох­на­уковців-юристів,­таких­як­В.­І.­Ан­д­рей­це­в,­А.­М.­Мірош- ни­чен­ко,­Р.­І.­Ма­ру­сен­ко,­Є.­М.­Берд­ни­ков,­П.­А.­Па­с­ту­шен­ко­та­ін.­Од­нак­на­укові­ досліджен­ня­з­пи­тань­роз­ши­рен­ня­суб’єктно­го­скла­ду­да­но­го­інсти­ту­ту­зе­мель­но- го­пра­ва­ у­ зв’яз­ку­ зі­ ство­рен­ням­но­во­го­ суб’єкта­ гос­по­да­рю­ван­ня­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ ма­ють­ фраг­мен­тар­ний­ ха­рак­тер,­ са­ме­ то­му­ ви­ни­кає­ не­обхідність­ на­уко­во­го­ досліджен­ня­ особ­ли­во­с­тей­ пра­во­во­го­ ре­гу­лю­ван­ня­ та­ закріплен­ня­ за­ ним­ прав­ на­ зем­лю,­ що­ зна­хо­дять­ся­ у­ ко­ри­с­ту­ванні­ підприємств­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту. 23­лю­то­го­2012­р.­Вер­хов­на­Ра­да­Ук­раїни­прий­ня­ла­За­кон­Ук­раїни­«Про­особ- 407Юридичні і політичні науки ли­вості­ут­во­рен­ня­дер­жав­но­го­акціонер­но­го­то­ва­ри­ст­ва­залізнич­но­го­транс­пор­ту­ за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня»1­(на­далі­–­За­кон),­який­виз­на­чає­пра­вові,­еко­номічні­та­ ор­ганізаційні­ особ­ли­вості­ ут­во­рен­ня­ публічно­го­ акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня,­ 100­ відсотків­ акцій­ яко­го­ на­ле­жать­дер­жаві,­уп­равління­і­роз­по­ря­д­жен­ня­йо­го­май­ном­та­спря­мо­ва­ний­на­ за­без­пе­чен­ня­еко­номічної­без­пе­ки­і­за­хи­с­ту­інте­ресів­дер­жа­ви. Прий­нят­тя­цьо­го­За­ко­ну­Кабінет­Міністрів­Ук­раїни,­який­вніс­до­Вер­хов­ної­ Ра­ди­Ук­раїни­відповідний­за­ко­но­про­ект,­обґрун­ту­вав­не­обхідністю­вжит­тя­кар­ди- наль­них­ за­ходів­ для­ удо­с­ко­на­лен­ня­ си­с­те­ми­ уп­равління­ залізнич­ним­ транс­пор- том,­роз­ме­жу­ван­ня­функцій­дер­жав­но­го­ та­ гос­по­дарсь­ко­го­уп­равління­ га­луз­зю,­ які­на­сьо­годні­ви­ко­ну­ють­ся­Дер­жав­ною­адміністрацією­залізнич­но­го­транс­пор­ту­ Ук­раїни,­а­та­кож­ство­рен­ня­умов­для­підви­щен­ня­ефек­тив­ності­функціону­ван­ня­ залізнич­но­го­транс­пор­ту­для­за­до­во­лен­ня­по­треб­національ­ної­еко­номіки­і­на­се- лен­ня­в­пе­ре­ве­зен­нях. Відповідно­до­прий­ня­то­го­Вер­хов­ною­Ра­дою­Ук­раїни­За­ко­ну­пе­ред­ба­чається­ ут­во­рен­ня­ публічно­го­ акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва,­ 100­ відсотків­ акцій­ яко­го­ закріплю­ють­ся­в­дер­жавній­влас­ності,­на­базі­Дер­жав­ної­адміністрації­залізнич- но­го­транс­пор­ту­Ук­раїни,­а­та­кож­підприємств,­ус­та­нов­та­ор­ганізацій­залізнич- но­го­транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня,­які­ре­ор­ганізо­ву­ють­ся­шля­хом­злит­тя. Так,­ внаслідок­ ре­алізації­ За­ко­ну­ «Про­ особ­ли­вості­ ут­во­рен­ня­ дер­жав­но­го­ акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня»­ ут­во­рюється­но­вий­суб’єкт­пра­ва,­який­відповідно­до­ч.­6­ст.­2­бу­де­пра­во­на­с­туп- ни­ком­ усіх­ прав­ і­ обов’язків­ Дер­жав­ної­ адміністрації­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ Ук­раїни­та­підприємств­залізнич­но­го­транс­пор­ту. У­зв’яз­ку­зі­ство­рен­ням­но­во­го­суб’єкта­гос­по­да­рю­ван­ня­залізнич­но­го­транс- пор­ту­ ви­ни­кає­не­обхідність­ закріплен­ня­ за­ним­прав­на­ зем­лю,­що­на­ сьо­годні­ зна­хо­дить­ся­у­ко­ри­с­ту­ванні­підприємств­залізнич­но­го­транс­пор­ту. Відповідно­ до­ за­ко­но­дав­ст­ва­Ук­раїни,­ яке­ діяло­ до­ прий­нят­тя­ За­ко­ну­ «Про­ особ­ли­вості­ут­во­рен­ня­дер­жав­но­го­акціонер­но­го­то­ва­ри­ст­ва­залізнич­но­го­транс- пор­ту­ за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня»,­ зе­мельні­ ділян­ки,­ що­ ви­ко­ри­с­то­ву­ва­лись­ підприємства­ми­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту,­ закріплю­ва­лись­ за­ ни­ми­ на­ умо­вах­ постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня.­При­цьо­му­знач­на­ча­с­ти­на­відповідних­зе­мель­них­діля- нок­до­цьо­го­ча­су­на­леж­ним­чи­ном­юри­дич­но­за­залізни­ця­ми­закріпле­на­не­бу­ла.­ Відсутність­на­леж­но­го­юри­дич­но­го­оформ­лен­ня­зе­мель­залізнич­но­го­транс­пор­ту,­ не­виз­на­ченість­меж­відповідних­зе­мель­них­діля­нок­при­зво­дить­до­ви­падків­не­за- кон­но­го­виділен­ня­вка­за­них­зе­мель­іншим­осо­бам,­са­мовільно­го­будівництва­та­ по­ру­шен­ня­меж­охо­рон­них­зон­об’єктів­залізнич­но­го­транс­пор­ту2. З­50­057,85­гек­тарів­землі,­що­зна­хо­дять­ся­у­фак­тич­но­му­ко­ри­с­ту­ванні­Півден- но-Західної­залізниці,­ста­ном­на­1­лип­ня­2010­р.­Півден­но-Західною­залізни­цею­ от­ри­ма­но­дер­жавні­ак­ти­на­пра­во­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­зе­мель­ни­ми­ділян­ка- ми­на­32­487,73­гек­та­рах­зе­мель,­що­ста­но­вить­64,9%­від­за­галь­ної­площі.­Ге­о­де- зичні­ро­бо­ти­ор­га­на­ми­Держ­ком­зе­му­про­во­дять­ся­на­8­261,84­гек­та­рах.­На­910,63­ гек­та­ри­пи­тан­ня­про­ви­не­сен­ня­рішень­з­на­дан­ня­зе­мель­них­діля­нок­у­постійне­ ко­ри­с­ту­ван­ня­дер­жавні­ак­ти­роз­гля­да­ють­ся­в­місце­вих­ра­дах.­Технічна­до­ку­мен- тація­роз­роб­ляється­на­8­037,63­га.­Повністю­одер­жані­дер­жавні­ак­ти­на­зе­мельні­ ділян­ки­на­ те­ри­торії­ чо­ти­рь­ох­ об­ла­с­тей:­Сумсь­кої,­Тер­нопільської,­ Рівненсь­кої,­ Львівської.­Зовсім­не­по­чи­на­ли­оформ­лен­ня­пра­во­вста­нов­лю­ю­чих­до­ку­ментів­на­ зе­мельні­ділян­ки­Півден­но-Західної­залізниці­в­Пол­тавській­і­Чернівецькій­об­ла- с­тях.­Ли­ше­на­1%­площі­ви­да­но­дер­жавні­ак­ти­на­землі­м.­Києва3.­Відповідно­до­ ч.­ 2­ ст.­ 92­ Зе­мель­но­го­ ко­дек­су­ Ук­раїни­ дер­жавні­ підприємства­ –­ суб’єкти­ постійно­го­зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня,­а­то­му­вка­за­на­фор­ма­зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­є­ос­нов- 408 Держава і право • Випуск 57 ним­ спо­со­бом­ закріплен­ня­ за­ підприємства­ми­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ пра­ва­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ відповідни­ми­ зе­мель­ни­ми­ ділян­ка­ми,­ що­ здійснюється­ шля­хом­ ви­дачі­відповідних­дер­жав­них­актів­на­пра­во­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­зе­мель­ни- ми­ділян­ка­ми­на­підставі­рішень­ор­ганів­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня­та­роз­роб­ле- ної­технічної­до­ку­мен­тації. Од­нак­ все­ це­ відбу­вається­ ду­же­ повільно­ з­ декількох­ при­чин.­ На­сам­пе­ред­ ор­га­ни­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня,­яким­на­ле­жить­пра­во­роз­по­ря­д­жен­ня­пе­ре­важ- ною­кількістю­зе­мель­них­діля­нок,­що­зна­хо­дять­ся­у­ко­ри­с­ту­ванні­залізниць,­не­ зацікав­лені­у­виділенні­землі­підприємствам­залізнич­но­го­транс­пор­ту.­Місце­вим­ ра­дам­ знач­но­вигідніше­на­да­ва­ти­ зем­лю­в­орен­ду­при­ват­ним­підприємствам­та­ гро­ма­дя­нам.­Ад­же­за­та­ких­умов­місце­вий­бю­д­жет­мо­же­от­ри­ма­ти­знач­но­більше­ коштів­від­орен­ди­землі. Є­ ви­пад­ки,­ ко­ли­ без­ відо­ма­ залізнич­них­ підприємств­ на­ при­лег­лих­ до­ залізнич­них­колій­зем­лях­з­доз­во­лу­місце­вих­рад­ве­деть­ся­жит­ло­ве­будівництво.­ При­чо­му­з­по­ру­шен­ням­санітар­них­норм­що­до­відстані­до­колії.­ І­хо­ча­жит­лові­ бу­дин­ки,­ збу­до­вані­ з­ по­ру­шен­ням­ будівель­них­ норм­ та­ пра­вил,­ відповідно­ до­ ст.­376­ЦК­Ук­раїни­є­са­мо­чин­ним­будівництвом,­од­нак­офор­ми­ти­підприємствам­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ пра­во­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ на­ та­ку­ зем­лю­ вже­ знач­но­ важ­че,­ оскільки­слід­вирішу­ва­ти­пи­тан­ня­на­дан­ня­іншо­го­жит­ла­гро­ма­дя­нам,­що­про­жи- ва­ють­у­вка­за­них­будівлях. З­ ог­ля­ду­ на­ ви­ще­заз­на­че­не,­ а­ та­кож­ з­ ме­тою­ при­ско­рен­ня­ ре­фор­му­ван­ня­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту,­ є­ вкрай­ важ­ли­вим­ вне­сен­ня­ до­ Зе­мель­но­го­ ко­дек­су­ Ук­раїни­ нор­ми,­ відповідно­ до­ якої­ пра­во­ постійно­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ зе­мель­ни­ми­ ділян­ка­ми­ дер­жав­них­ підприємств,­ у­ то­му­ числі­ й­ підприємств­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту,­ мог­ло­ б­ підтвер­д­жу­ва­тись­ до­ку­мен­та­ми,­ ви­да­ни­ми­ за­ часів­ СРСР­ відповідно­до­чин­но­го­на­той­час­за­ко­но­дав­ст­ва.­Це­доз­во­ли­ло­б­про­ве­с­ти­ро­бо­ти­ з­уточ­нен­ня­розміру­зе­мель­них­діля­нок­та­вста­нов­лен­ня­їх­меж­у­на­турі­(на­місце- вості)­з­ме­тою­вне­сен­ня­відповідних­да­них­до­дер­жав­но­го­зе­мель­но­го­ка­да­с­т­ру. Відсутність­ви­щев­ка­за­ної­пря­мої­нор­ми­у­чин­но­му­нині­Зе­мель­но­му­ко­дексі­ при­зво­дить­ до­ не­мож­ли­вості­ за­хи­с­ту­ підприємства­ми­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ своїх­прав­на­зем­лю­че­рез­відсутність­виз­на­них­за­ко­ном­до­ку­ментів,­які­засвідчу- ва­ли­б­пра­во­ко­ри­с­ту­ван­ня­зем­лею. От­же,­ про­цес­ оформ­лен­ня­ пра­ва­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ зе­мель­ни­ми­ ділян­ка­ми­ за­ підприємства­ми­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­на­мо­мент­прий­нят­тя­ За­ко­ну­Ук­раїни­ «Про­особ­ли­вості­ ут­во­рен­ня­дер­жав­но­го­ акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня»­ не­ за­вер­ше­но,­ а­ то­му­ впо­ряд­ку­ван­ня­ зе­мель­них­пра­вовідно­син­та­закріплен­ня­за­публічним­акціонер­ним­то­ва­ри­ст­вом­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ пра­ва­ на­ зем­лю­ бу­де­ знач­но­ ус­клад­не­но.­Оче­вид­но,­що­ча­с­ти­на­зе­мель,­які­зна­хо­дять­ся­у­стадії­оформ­лен­ня­ та­ви­го­тов­лен­ня­технічної­до­ку­мен­тації,­що­до­яких­відповідні­ор­га­ни­місце­во­го­ са­мо­вря­ду­ван­ня­ ще­ не­ прий­ня­ли­ рішень­ про­ ви­да­чу­ дер­жав­них­ актів,­ ма­ють­ оформ­лю­ва­тись­без­по­се­ред­ньо­на­публічне­акціонер­не­то­ва­ри­ст­во­залізнич­но­го­ транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня.­Тоді­як­що­до­зе­мель­них­діля­нок,­за­яки­ми­ вже­прий­ня­то­рішен­ня­ор­ганів­дер­жав­ної­вла­ди­та­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня­про­ ви­да­чу­дер­жав­них­актів­на­пра­во­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­зе­мель­ни­ми­ділян­ка- ми,­ слід­ от­ри­ма­ти­ та­ за­реєстру­ва­ти­ відповідні­ дер­жавні­ ак­ти­ на­ відповідні­ підприємства­залізнич­но­го­транс­пор­ту,­при­чо­му­зро­би­ти­це­слід­ще­до­ут­во­рен­ня­ публічно­го­акціонер­но­го­то­ва­ри­ст­ва­залізнич­но­го­транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с- ту­ван­ня. За­кон­Ук­раїни­«Про­особ­ли­вості­ут­во­рен­ня­дер­жав­но­го­акціонер­но­го­то­ва­ри- ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня»­ та­кож­ суттєво­ змінив­ 409Юридичні і політичні науки пра­во­ве­ре­гу­лю­ван­ня­інсти­ту­ту­пра­ва­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­зе­мель­ною­ділян- кою.­Зо­к­ре­ма,­бу­ло­роз­ши­ре­но­пе­релік­суб’єктів­вка­за­но­го­інсти­ту­ту­за­ра­ху­нок­ публічно­го­акціонер­но­го­то­ва­ри­ст­ва­залізнич­но­го­транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с- ту­ван­ня,­що­має­бу­ти­ут­во­ре­не­відповідно­до­цьо­го­За­ко­ну.­Це­пов’яза­не­з­тим,­ що,­на­відміну­від­діючих­підприємств­залізнич­но­го­транс­пор­ту,­які­ма­ють­ста­тус­ дер­жав­них,­публічне­акціонер­не­то­ва­ри­ст­во­залізнич­но­го­транс­пор­ту­за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­на­ле­жить­до­гос­по­дарсь­ких­то­ва­риств­–­юри­дич­них­осіб­при­ват­но- го­пра­ва. При­ цьо­му­ слід­ звер­ну­ти­ ува­гу,­ що­ в­ ас­пекті­ суб’єктно­го­ скла­ду­ пра­ва­ постійно­го­зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­за­ко­но­да­вець­постійно­змінює­свою­політи­ку,­що­ не­га­тив­но­відо­б­ра­жається­на­ста­лості­та­стабільності­зе­мель­них­пра­вовідно­син.­ Зе­мель­ний­ко­декс­у­ре­дакції­від­18­груд­ня­1990­р.­чітко­не­роз­ме­жо­ву­вав­ви­пад­ки,­ ко­ли­зе­мельні­ділян­ки­дер­жав­ної­влас­ності­мо­жуть­на­да­ва­ти­ся­у­постійне­зем­ле- ко­ри­с­ту­ван­ня.­Це­да­ва­ло­мож­ливість­ офор­ми­ти­пра­во­постійно­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ прак­тич­но­будь-якій­ко­мерційній­струк­турі­нарівні­з­гро­ма­дя­ни­ном­та­дер­жав­ною­ ус­та­но­вою.­ З­ прий­нят­тям­ 25­жовт­ня­ 2001­ р.­ чин­но­го­ Зе­мель­но­го­ ко­дек­су­ бу­ло­ знач­но­зву­же­но­суб’єктний­склад­інсти­ту­ту­постійно­го­зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня.­За­ко- но­да­вець­ на­дав­ пра­во­ оформ­ля­ти­ землі­ у­ постійне­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ тільки­ підприємствам,­ус­та­но­вам­та­ор­ганізаціям,­що­на­ле­жать­до­дер­жав­ної­ та­ко­му- наль­ної­влас­ності.­ На­ дум­ку­ де­я­ких­ дослідників4,­ існу­ван­ня­ пра­ва­ постійно­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ з­ об­ме­же­ним­скла­дом­су­пе­ре­чить­обов’яз­кам­Ук­раїни­що­до­адап­тації­вітчиз­ня­но­го­ за­ко­но­дав­ст­ва­до­за­ко­но­дав­ст­ва­ЄС.­Зо­к­ре­ма,­з­точ­ки­зо­ру­за­ко­но­дав­ст­ва­ЄС­про­ кон­ку­ренцію­(ст.­86.1­Уго­ди­про­за­сну­ван­ня­ЄС)­на­дан­ня­пра­ва­постійно­го­ко­ри- с­ту­ван­ня­мо­же­роз­гля­да­ти­ся­як­дер­жав­на­до­по­мо­га.­Та­ка­до­по­мо­га­до­пу­с­кається,­ але­в­об­ме­же­них­ви­пад­ках­і­для­пев­ної­ме­ти.­В­Ук­раїні­на­дан­ня­зе­мель­них­діля- нок­у­постійне­ко­ри­с­ту­ван­ня­ніяк­не­прив’язується­до­пев­ної­ме­ти­–­во­но­пов’яза- не­ви­ключ­но­з­ор­ганізаційною­фор­мою­суб’єкта.­Інші­на­уковці,­на­впа­ки,­вва­жа- ють,­що­зву­жен­ня­ко­ла­суб’єктів­пра­ва­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­нор­ма­ми­но­во­го­ Зе­мель­но­го­ко­дек­су­ви­гля­дає­цілком­логічним­з­точ­ки­зо­ру­фіскаль­них­інте­ресів­ дер­жа­ви­і­те­ри­торіаль­них­гро­мад,­а­та­кож­з­точ­ки­зо­ру­до­дер­жан­ня­за­ко­но­дав­ст­ва­ про­до­б­ро­совісну­кон­ку­ренцію.­Крім­то­го,­це­є­пер­шим­кро­ком­до­періоду­за­вер- шен­ня­бе­зо­плат­ної­при­ва­ти­зації­зе­мель­них­діля­нок5.­Дійсно,­ба­га­то­гро­ма­дян­та­ юри­дич­них­осіб,­що­бу­ли­звільнені­від­спла­ти­зе­мель­но­го­по­дат­ку­в­си­лу­пе­ре­бу- ван­ня­на­спро­щеній­си­с­темі­опо­дат­ку­ван­ня­або­че­рез­пе­ред­ба­чені­за­ко­но­дав­ст­вом­ пільги,­ви­ко­ри­с­то­ву­ва­ли­ інсти­тут­постійно­го­зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­для­уник­нен­ня­ спла­ти­за­зем­лю,­що­не­га­тив­но­відо­б­ра­жа­лось­на­до­хо­дах­дер­жав­но­го­та­місце­вих­ бю­д­жетів.­При­цьо­му­А.­М.­Мірош­ни­чен­ко­за­зна­чає,­що­суб’єкти,­які­ви­ко­ри­с­то- ву­ють­зе­мельні­ділян­ки­на­праві­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня,­по­став­лені­у­не­спри- ят­ливі­ умо­ви­ при­ здійсненні­ гос­по­дарсь­кої­ діяль­ності,­ не­ ма­ю­чи­ мож­ли­вості­ відчу­жу­ва­ти­зе­мельні­ділян­ки,­за­лу­ча­ти­під­них­інве­с­тиції6. Про­те­за­ко­но­да­вець­ви­я­вив­ся­не­послідо­вним.­Вже­в­2004­р.­до­ст.­92­Зе­мель- но­го­ко­дек­су­Ук­раїни­бу­ло­вне­се­но­ зміни,­ які­на­да­ли­ змо­гу,­ крім­дер­жав­них­та­ ко­му­наль­них­підприємств,­ус­та­нов­і­ор­ганізацій,­от­ри­му­ва­ти­зе­мельні­ділян­ки­у­ постійне­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ гро­мадсь­ким­ ор­ганізаціям­ інвалідів­ та­ ство­ре­ним­ ни­ми­ підприємства­ми.­ У­ 2009­ р.­ та­ку­ мож­ливість­ от­ри­ма­ли­ і­ релігійні­ ор­ганізації­ Ук­раїни,­ ста­ту­ти­ (по­ло­жен­ня)­ яких­ за­реєстро­ва­но­ у­ вста­нов­ле­но­му­ за­ко­ном­ по­ряд­ку,­ ви­ключ­но­ для­ будівництва­ і­ об­слу­го­ву­ван­ня­ куль­то­вих­ та­ інших­ будівель,­не­обхідних­для­за­без­пе­чен­ня­їх­діяль­ності.­Третім­ви­нят­ком­із­за­галь­но- го­пра­ви­ла­ста­ло­вклю­чен­ня­до­пе­реліку­суб’єктів­пра­ва­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­ вже­не­до­дат­ко­вої­гру­пи,­а­ок­ре­мої­юри­дич­ної­осо­би­–­публічно­го­акціонер­но­го­ 410 Держава і право • Випуск 57 то­ва­ри­ст­ва­залізнич­но­го­транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня. Ство­рен­ня­особ­ли­вих­умов­для­од­но­го­спеціалізо­ва­но­го­суб’єкта­не­доцільне,­ оскільки­руй­нує­са­му­пра­во­ву­при­ро­ду­інсти­ту­ту­пра­ва­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­ зе­мель­ною­ділян­кою,­по­ру­шує­прин­цип­рівності­всіх­суб’єктів­гос­по­да­рю­ван­ня­ та­ пра­ви­ла­ до­б­ро­совісної­ кон­ку­ренції.­ На­ дум­ку­ ав­то­ра,­ по­ши­рен­ня­ інсти­ту­ту­ пра­ва­ постійно­го­ зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­ на­ дер­жавні­ та­ ко­му­нальні­ підприємства,­ ус­та­но­ви­ і­ ор­ганізації­ є­ цілком­ ви­прав­да­ним,­ оскільки­ відповідно­ до­ ст.­ 82­ Зе­мель­но­го­ ко­дек­су­ Ук­раїни,­ що­ виз­на­чає­ суб’єктів­ пра­ва­ влас­ності­ на­ зем­лю­ юри­дич­них­осіб,­во­ни­не­мо­жуть­на­бу­ти­зе­мельні­ділян­ки­у­власність,­що­об­ме- жує­ їх­ мож­ли­вості­ при­ здійсненні­ гос­по­дарсь­кої­ діяль­ності,­ тоді­ як­ інсти­тут­ постійно­го­ зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­ ком­пен­сує­ такі­ об­ме­жен­ня­ гос­по­дарсь­кої­ ком­пе- тенції­дер­жав­них­(ко­му­наль­них)­підприємств,­ус­та­нов­і­ор­ганізацій. З­ іншо­го­ бо­ку,­ зва­жа­ю­чи­ на­ те,­що­ більша­ ча­с­ти­на­ зе­мель­них­ діля­нок­ нині­ закріпле­на­за­підприємства­ми­залізнич­но­го­транс­пор­ту­на­праві­постійно­го­ко­ри- с­ту­ван­ня,­пе­ре­оформ­лен­ня­вка­за­них­зе­мель­після­ут­во­рен­ня­публічно­го­акціонер- но­го­то­ва­ри­ст­ва­залізнич­но­го­транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­на­орен­ду­або­ власність­є­ор­ганізаційно­та­фінан­со­во­об­тяж­ли­вим.­Крім­то­го,­у­разі­закріплен­ня­ зе­мель­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ за­но­вим­суб’єктом­на­праві­орен­ди,­ ви­т­ра­ти­ зі­ спла­ти­ за­ зем­лю­у­ви­гляді­оренд­ної­пла­ти­мог­ли­би­до­ся­га­ти­12­%­нор­ма­тив­ної­ гро­шо­вої­оцінки,­що­знач­но­підви­щи­ло­б­собівартість­залізнич­них­пе­ре­ве­зень.­ Вва­жаємо,­для­усу­нен­ня­вка­за­них­не­доліків­мож­на­бу­ло­б­по­ши­ри­ти­інсти­тут­ пра­ва­ постійно­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ на­ всі­ акціонерні­ то­ва­ри­ст­ва,­ 100%­ акцій­ яких­ на­ле­жать­ дер­жаві,­ оскільки­ во­ни­ ма­ють­ ба­га­то­ спільних­ рис­ з­ дер­жав­ни­ми­ підприємства­ми,­при­цьо­му­для­за­без­пе­чен­ня­до­три­ман­ня­прин­ци­пу­рівності­усіх­ суб’єктів­ гос­по­да­рю­ван­ня­ та­пра­вил­до­б­ро­совісної­ кон­ку­ренції­ слід­ ви­клю­чи­ти­ вка­зані­акціонерні­то­ва­ри­ст­ва­з­пе­реліку­суб’єктів­пра­ва­влас­ності­на­зем­лю­юри- дич­них­осіб,­пе­ред­ба­че­них­ст.­82­Зе­мель­но­го­ко­дек­су­Ук­раїни.­ За­кон­Ук­раїни­«Про­особ­ли­вості­ут­во­рен­ня­дер­жав­но­го­акціонер­но­го­то­ва­ри- ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня»­ пе­ред­ба­чає­ зміни­ до­ Зе­мель­но­го­ ко­дек­су­ Ук­раїни­ що­до­ мож­ли­вості­ вне­сен­ня­ дер­жа­вою­ пра­ва­ постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­зе­мель­ни­ми­ділян­ка­ми­до­ста­тут­но­го­капіта­лу­публічно- го­ акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ (ч.­ 3­ ст.­ 92­ Зе­мель­но­го­ ко­дек­су­Ук­раїни),­що­фак­тич­но­є­відчу­жен­ням­та­ко­го­пра­ва. Та­ке­ рішен­ня­ за­ко­но­дав­ця­ є­ не­зро­зумілим­ та­ не­логічним,­ оскільки­ мож- ливість­відчу­жен­ня­пра­ва­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­не­відповідає­пра­вовій­при- роді­цьо­го­інсти­ту­ту. Як­ за­зна­ча­ло­ся,­ публічне­ акціонер­не­ то­ва­ри­ст­во­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ має­ бу­ти­ ство­ре­но­ шля­хом­ ре­ор­ганізації­ Дер­жав­ної­ адміністрації­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ Ук­раїни,­ підприємств,­ ус­та­нов­ та­ ор­ганізацій­залізнич­но­го­транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­че­рез­пе­ре­тво­рен- ня­шля­хом­їх­злит­тя. Стат­тею­ 108­ Цивільно­го­ ко­дек­су­ Ук­раїни­ вста­нов­ле­но,­ що­ пе­ре­тво­рен­ням­ юри­дич­ної­осо­би­є­зміна­її­ор­ганізаційно-пра­во­вої­фор­ми.­У­разі­пе­ре­тво­рен­ня­до­ но­вої­юри­дич­ної­осо­би­пе­ре­хо­дить­усе­май­но,­усі­пра­ва­та­обов’яз­ки­по­пе­ред­ньої­ юри­дич­ної­осо­би.­Відповідно­до­ч.­5­ст.­59­Гос­по­дарсь­ко­го­ко­дек­су­Ук­раїни­у­разі­ пе­ре­тво­рен­ня­ од­но­го­ суб’єкта­ гос­по­да­рю­ван­ня­ в­ інший­ до­ но­во­у­тво­ре­но­го­ суб’єкта­гос­по­да­рю­ван­ня­пе­ре­хо­дять­усі­май­нові­пра­ва­і­обов’яз­ки­по­пе­ред­нь­о­го­ суб’єкта­гос­по­да­рю­ван­ня. От­же,­ но­во­у­тво­ре­не­ акціонер­не­ то­ва­ри­ст­во­ бу­де­ по­вним­ пра­во­на­с­туп­ни­ком­ пра­ва­та­за­кон­них­інте­ресів­діючих­підприємств­залізнич­но­го­транс­пор­ту,­в­то­му­ числі­ й­ пра­ва­ постійно­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ зе­мель­ни­ми­ ділян­ка­ми­ залізнич­но­го­ 411Юридичні і політичні науки транс­пор­ту. Вра­хо­ву­ю­чи­ст.­141­Зе­мель­но­го­ко­дек­су­Ук­раїни,­існу­ю­чий­дер­жав­ний­акт­на­ пра­во­ постійно­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ зе­мель­ною­ ділян­кою­ є­ дійсним­ до­ прий­нят­тя­ рішен­ня­відповідно­го­ор­га­ну­ви­ко­нав­чої­вла­ди­або­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня­про­ пе­ре­оформ­лен­ня­пра­ва­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­зе­мель­ною­ділян­кою,­а­то­му­для­ про­дов­жен­ня­ви­ко­ри­с­тан­ня­зе­мель­ної­ділян­ки­не­має­не­обхідності­у­зміні­оформ- ле­них­ до­мо­мен­ту­ ут­во­рен­ня­ публічно­го­ акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­відповідних­дер­жав­них­актів.­Тоді­як­у­разі­ вне­сен­ня­ відповідно­го­ пра­ва­ до­ ста­тут­но­го­ капіта­лу­ вка­за­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­ обов’яз­ко­вим­ є­ оформ­лен­ня­ но­вих­ дер­жав­них­ актів­ на­ постійне­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ зе­мель­ни­ми­ ділян­ка­ми­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ з­ ви­го­тов­лен­ням­ відповідної­ технічної­до­ку­мен­тації,­що,­зва­жа­ю­чи­на­знач­ну­кількість­та­ких­зе­мель­них­діля- нок,­по­тре­бу­ва­ти­ме­знач­них­ви­т­рат­ча­су­та­фінан­со­вих­ре­сурсів. Крім­то­го,­вста­нов­лен­ня­пра­ва­дер­жа­ви­відчу­жу­ва­ти­пра­во­постійно­го­ко­ри­с- ту­ван­ня­зе­мель­ни­ми­ділян­ка­ми­залізнич­но­го­транс­пор­ту­шля­хом­вне­сен­ня­йо­го­ до­ста­тут­но­го­капіта­лу­публічно­го­акціонер­но­го­то­ва­ри­ст­ва­залізнич­но­го­транс- пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­су­пе­ре­чить­пра­вовій­при­роді­цьо­го­інсти­ту­ту. Пра­во­ постійно­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ зе­мель­ни­ми­ ділян­ка­ми­ є­ ре­чо­вим­ пра­вом­ ви­ключ­но­го,­постійно­го,­пер­вин­но­го­(що­до­пра­ва­влас­ності),­оп­лат­но­го­ха­рак­те- ру­та­ха­рак­те­ри­зується­об­ме­же­ним­суб’єктно-об’єктним­скла­дом7. За­фор­мою­та­змістом­пра­во­постійно­го­зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­до­пев­ної­міри­є­ де­ле­го­ва­ним­ пра­вом­ влас­ни­ка­ зе­мель­ дер­жав­ної­ та­ ко­му­наль­ної­ влас­ності­ відповідним­ постійним­ зем­ле­ко­ри­с­ту­ва­чам­ на­ здійснен­ня­ без­ об­ме­жен­ня­ відповідним­ терміном­ по­вно­ва­жень­ во­лодіння­ і­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ на­ ти­тулі­ пра­ва­ постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­юри­дич­но­та­фізич­но­відо­соб­ле­ни­ми­зе­мель­ни­ми­ділян- ка­ми­для­ відповідно­го­цільо­во­го­ ви­ко­ри­с­тан­ня.­ За­зна­чені­по­вно­ва­жен­ня­пра­во- суб’єктних­ постійних­ зем­ле­ко­ри­с­ту­вачів­ не­ мо­жуть­ ви­хо­ди­ти­ за­ межі­ їхньо­го­ во­лодіння­ і­ ко­ри­с­ту­ван­ня.­ То­му­ во­ни­ не­ ма­ють­ пра­ва­ здійсню­ва­ти­ будь-які­ дії­ що­до­ роз­по­ря­д­жен­ня­ ци­ми­ зе­мель­ни­ми­ ділян­ка­ми,­ оскільки­ це­ пре­ро­га­ти­ва­ ви­ключ­но­відповідних­влас­ників­зе­мель­них­діля­нок8. З­ ог­ля­ду­ на­ за­зна­че­не,­ на­дан­ня­ дер­жаві­ пра­ва­ роз­по­ря­д­жа­ти­ся­ зе­мель­ни­ми­ ділян­ка­ми­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту,­ закріпле­ни­ми­на­праві­постійно­го­ко­ри­с­ту- ван­ня,­які­пе­ре­бу­ва­ють­у­ко­му­нальній­влас­ності,­по­ру­шує­аб­со­лют­не­пра­во­влас- ності­на­зе­мельні­ділян­ки­відповідних­те­ри­торіаль­них­гро­мад,­оскільки­будь-яке­ роз­по­ря­д­жен­ня­зе­мель­ни­ми­ділян­ка­ми­ко­му­наль­ної­влас­ності­мож­ли­ве­тільки­на­ підставі­рішен­ня­відповідної­місце­вої­ра­ди. От­же,­За­кон­Ук­раїни­«Про­особ­ли­вості­ут­во­рен­ня­дер­жав­но­го­акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­залізнич­но­го­транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня»,­в­ча­с­тині­змін­до­ зе­мель­но­го­ за­ко­но­дав­ст­ва­ є­ не­до­ско­на­лим­ та­ су­пе­реч­ли­вим,­ а­ то­му­ по­тре­бує­ ре­фор­му­ван­ня.­На­дум­ку­ав­то­ра,­нор­му­про­роз­ши­рен­ня­суб’єктів­постійно­го­зем- ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­ за­ ра­ху­нок­ публічно­го­ акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­слід­відко­ри­гу­ва­ти­шля­хом­по­ши­рен­ня­пра- ва­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­на­всі­акціонерні­то­ва­ри­ст­ва,­100%­акцій­яких­на­ле- жать­ дер­жаві.­ Що­до­ пра­ва­ дер­жа­ви­ вно­си­ти­ до­ ста­тут­но­го­ капіта­лу­ пра­во­ постійно­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ зе­мель­ни­ми­ ділян­ка­ми­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту,­ то­ відповідну­нор­му­слід­вза­галі­ви­клю­чи­ти,­оскільки,­по-пер­ше,­в­цій­нормі­не­має­ прак­тич­ної­не­обхідності,­а­по-дру­ге,­в­ча­с­тині­зе­мель­ко­му­наль­ної­влас­ності­це­ по­ру­шує­пра­во­влас­ності­те­ри­торіаль­них­гро­мад.­Крім­то­го,­для­на­леж­но­го­юри- дич­но­го­ оформ­лен­ня­ прав­ публічно­го­ акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ за­галь­но­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня,­ яке­ бу­де­ пра­во­на­с­туп­ни­ком­ відповідних­ підприємств,­ на­ відповідні­ зе­мельні­ ділян­ки­ за­ко­но­дав­чо­ слід­ виз­на­ти­ рішен­ня­ 412 Держава і право • Випуск 57 ор­ганів­ дер­жав­ної­ вла­ди­ та­ місце­во­го­ са­мо­вря­ду­ван­ня­УРСР­ про­ відве­ден­ня­ у­ ко­ри­с­ту­ван­ня­зе­мель­них­діля­нок­на­леж­ни­ми­до­ку­мен­та­ми,­що­посвідчу­ють­пра- во­постійно­го­ко­ри­с­ту­ван­ня­зе­мель­ни­ми­ділян­ка­ми. 1.­ Про особ ли вості­ ут­во­рен­ня­ публічно­го­ акціонер­но­го­ то­ва­ри­ст­ва­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­за­галь­но­го­ко­ри­с­ту­ван­ня:­За­кон­Ук­раїни­від­23.02.2012­№­4442-VI­//­Го­лос­ Ук­раїни.­–­2012.­–­21­бер.­(№­51).­–­С.­14–15.­2.­Ба ху ринсь ка М. М.­Про­бле­ми­оформ­лен- ня­ пра­ва­ постійно­го­ ко­ри­с­ту­ван­ня­ на­ зе­мельні­ ділян­ки­ залізнич­но­го­ транс­пор­ту­ //­ На­уко­вий­ча­со­пис­Національ­но­го­пе­да­гогічно­го­універ­си­те­ту­імені­М.­П.­Дра­го­ма­но­ва.­ –­2010.­–­№­12.­–­С.­102–107.­3.­Ко но вал О. О.­Зе­мельні­пра­вовідно­си­ни­на­залізнич­но­му­ транс­порті­Ук­раїни­//­Пра­во­Ук­раїни.­–­2011.­–­№­1.­–­С.­274–280.­4. Шля хи підви­щен­ня­ ефек­тив­ності­уп­равління­зе­мель­ни­ми­ре­сур­са­ми­міст­Ук­раїни­=­Ukraine:­effective­land­ resources­management­at­the­local­level­/­За­ред.­М.­С.­Фе­дор­чен­ка,­О.­В.­Яно­ва.­–­К.:­ІРЦ­ «Ре­фор­му­ван­ня­зе­мель­них­відно­син­в­Ук­раїні»,­2005.­–­336­с.­5.­Берд ни ков Є.,­Па с ту- шен ко П.­Транс­фор­мація­інсти­ту­ту­постійно­го­зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­у­зв’яз­ку­з­прий­нят- тям­но­во­го­Зе­мель­но­го­ко­дек­су­Ук­раїни­ //­Пра­во­Ук­раїни.­–­2004.­–­№­2.­–­С.­59–65.­ 6. Мірош ни чен ко А. М.,­ Ма ру сен ко Р. І.­ На­уко­во-прак­тич­ний­ ко­мен­тар­ Зе­мель­но­го­ кодек­су­Ук­раїни:­(за­ста­ном­нор­ма­тив­но-пра­во­вих­актів­та­су­до­вої­прак­ти­ки­на­1­лип­ня­ 2009­ро­ку).­–­К.:­Пра­во­ва­єдність,­2009.­–­507­с.­7. Мірош ни чен ко А. М.­Зе­мель­не­пра­во­ Ук­раїни­ :­Підруч­ник.­ –­К.:­Алер­та:­КНТ:­Центр­уч­бо­вої­ літе­ра­ту­ри,­ 2009.­ –­ 712­ с.­8.­ Ан д рей цев В. І.­Про­бле­ми­си­с­те­ма­ти­зації­та­ко­дифікації­за­ко­но­дав­ст­ва­у­сфері­постійно- го­ зем­ле­ко­ри­с­ту­ван­ня­ //­ Вісник­ Київсько­го­ національ­но­го­ універ­си­те­ту­ імені­ Та­ра­са­ Шев­чен­ка.­Юри­дичні­на­уки.­–­2005.­–­Вип.­65/66.­–­С.­4–8. 413Юридичні і політичні науки