Казахстанський досвід створення наукових університетів

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2007
1. Verfasser: Журинов, М.Ж.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2007
Schriftenreihe:№11
Schlagworte:
Online Zugang:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/588
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Казахстанський досвід створення наукових університетів / М.Ж. Журинов // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 25-28. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-588
record_format dspace
spelling irk-123456789-5882008-10-07T16:56:56Z Казахстанський досвід створення наукових університетів Журинов, М.Ж. Пріоритети Виступи учасників симпозіуму 2007 Article Казахстанський досвід створення наукових університетів / М.Ж. Журинов // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 25-28. — укp. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/588 uk №11 С. 25-28 Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
spellingShingle Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
Журинов, М.Ж.
Казахстанський досвід створення наукових університетів
№11
format Article
author Журинов, М.Ж.
author_facet Журинов, М.Ж.
author_sort Журинов, М.Ж.
title Казахстанський досвід створення наукових університетів
title_short Казахстанський досвід створення наукових університетів
title_full Казахстанський досвід створення наукових університетів
title_fullStr Казахстанський досвід створення наукових університетів
title_full_unstemmed Казахстанський досвід створення наукових університетів
title_sort казахстанський досвід створення наукових університетів
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2007
topic_facet Пріоритети
Виступи учасників симпозіуму
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/588
citation_txt Казахстанський досвід створення наукових університетів / М.Ж. Журинов // Вісн. НАН України. — 2007. — N 11. — С. 25-28. — укp.
series №11
work_keys_str_mv AT žurinovmž kazahstansʹkijdosvídstvorennânaukovihuníversitetív
first_indexed 2025-07-02T04:20:33Z
last_indexed 2025-07-02T04:20:33Z
_version_ 1836507499420712960
fulltext ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 25 впровадження механізмів стимулювання ефективних наукових досліджень в універ- ситетах. Передбачається вдосконалити ме- ханізми створення науково-освітніх цен- трів і комплексів з участю університетів та академічних наукових інститутів у регіо- нах, де є достатній науковий і кадровий по- тенціал і сучасне устаткування. Запланова- но збільшити обсяги бюджетного фінансу- вання наукових досліджень в університе- тах. Насамперед буде виділено засоби на їхнє оснащення сучасними приладами, ма- теріалами, науковими виданнями, особли- во на розвиток інформаційно-ко му ні ка цій- ного середовища. Загальний обсяг фінансування Програми — більш як 500 мільйонів гривень. Один із заходів Програми — як експеримент кіль- ком національним університетам буде на конкурсній основі надано статус дослід- ницьких. Такі університети матимуть роз- винуту наукову інфраструктуру (сучас- ні наукові лабораторії й інститути зі шта- том науковців, звільнених від викладання) з максимальним залученням сту дентів до наукових досліджень. Для професорсько- викладацького складу буде зменшено пе- дагогічне навантаження. Необхідною умо- вою, щоб обійняти посаду професора, має стати керівництво науковим проектом, як це, до речі, прийнято в світі. Ще раз підкреслю: всі названі проце дури будуть проводитися на конкурсній ос нові й максимально прозоро, із залученням широ- кого кола наукової й педагогічної громад- ськості. Якого результату ми очікуємо? Виконання Програми дасть змогу ство- рити п’ять університетів дослідницького типу; підготувати за вдосконаленою про- грамою 4000 магістрантів; залучити замов- ників до проведення наукових досліджень (у співвідношенні 1 гривня бюджету до 1,5 гривні зароблених коштів); обновити матеріально-технічну базу наукових дослі- джень на 20 відсотків; збільшити частку ін- новаційної продукції до 30 відсотків. Наголошу: закладені в програмі механіз- ми спрямовані насамперед на активізацію інноваційних процесів в університетах — у сфері їхньої освітньої, наукової і виробни- чої діяльності. Потенціал тут величезний. Адже ВНЗ України щорічно створюють майже 800 технологій! На жаль, більшість із них згодом «припадає пилом». Упевнений, що до 2012 року університе- ти «обростуть» малими й середніми іннова- ційними структурами, що забезпечать впро- вадження їхніх наукових розробок у вироб- ництво й реалізацію на практиці ланцюжка «наука—освіта—наукомістке виробництво». І це буде реальним кроком на шляху до еко- номіки, заснованої на знаннях. КАЗАХСТАНСЬКИЙ ДОСВІД СТВОРЕННЯ НАУКОВИХ УНІВЕРСИТЕТІВ Доповідь президента НАН Республіки Казахстан академіка НАН РК М.Ж. ЖУРИНОВА Сьогодні в Республіці Казахстан актив- но розвиваються такі галузі науки, як інформаційна технологія, мікробіологія і біотехнологія, космічні дослідження, на- нотехнологія, синтез нових матеріалів, а також традиційно сильні наукові школи з хімії, фізики, математики, геології та ін. Створюються нові університети, що відпо- відають сучасним вимогам — КБТУ, ЕНУ КІМЕП, окрім 9 провідних національних 26 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 університетів, таких як КазНУ, КазНТУ та ін. Усього у РК функціонує близько 200 університетів, майже 50 з яких є державни- ми. Хотілося б відзначити, що завдяки ефек- тивній політиці реформи економіки Респу- бліки з трансформацією в так звану «розум- ну економіку», яку втілює у життя Прези- дент нашої країни, в Казахстані реалізуєть- ся стратегія індустріально-інноваційного розвитку Республіки на 2003—2015 роки. А в 2004 р. була прийнята п’ятирічна про- грама «Казахстанський шлях—2009», де пе- редбачено подвоєння ВВП і встановлення його на рівні 7 тис. дол. США на душу на- селення (сьогодні цей показник становить 5 тис. дол.) та підвищення життєвого рівня казахстанців. Нас, представників наукової інтелігенції Казахстану, обнадіює посилена увага глави держави Н.А. Назарбаєва до питань подаль- шого використання високих технологій і підтримки інновацій, до проблем сучасної освіти і професійної перепідготовки. Надан- ня цим завданням статусу державних пріо- ритетів, залучення до їх вирішення великих національних холдингів дасть мож ливість ефективніше стимулювати впро вадження нових технологій, створення мережі науко- ємних виробництв і забезпечити розвиток науки й технологій. Безперечно, новий імпульс отримає ка- захстанська наука в своєму розвитку за- вдяки індустріально-інноваційній стратегії, згідно з якою до 2012 р. обсяг фінансуван- ня наукової сфери збільшиться у 25 разів і становитиме близько 4% від ВВП. У переліку з тридцяти найважливіших напрямів внутрішньої та зовнішньої полі- тики на новому етапі розвитку Казахста- ну зазначено сприяння створенню мережі конструкторських бюро і проектних орга- нізацій, без яких неможливо здійснювати доопрацювання і впровадження вітчизня- них наукових розробок у виробництво. По- требує систематизації державне замовлен- ня на дослідницькі роботи. Ми сподіває- мося, що це стимулюватиме попит на нау- кові ідеї і наукові розробки, їх реалізацію в галузях промисловості та сільського гос- подарства. Вченим необхідно створити на- лежні передумови для стимулювання інно- ваційної активності казахстанського бізне- су. Слід зміцнити системи захисту інтелек- туальної власності і торгових марок. Для цього необхідно, щоб у Республіці Казах- стан монопольні виробництва конкурува- ли з безліччю дрібних виробництв. Тільки тоді наука може забезпечити успіх у конку- ренції, оскільки за допомогою наукових до- сліджень можна покращити якість і збіль- шити обсяги виробництва товарів і послуг. Протягом багатьох років у нашій краї- ні триває полеміка з приводу структурного реформування науки, шляхів інтеграції на- уки й освіти. Президент РК Н.А. Назарба- єв на ювілейній сесії Національної академії наук РК висловив ідею про об’єднання де- яких академічних інститутів з провідними університетами задля створення передових наукових установ. У новому Посланні Пре- зидента ще раз було підтверджено доціль- ність створення таких вищих навчальних закладів, які б об’єднали освітню і науково- дослідну діяльність на кшталт провідних університетів США і західноєвропейських країн. Перший крок у цьому напрямі був зро- блений у 2004 р., коли за підтримки глави держави Національна академія наук РК пе- рейшла на західноєвропейську модель, що більше відповідає ринковій економіці, ніж радянська модель. В умовах роботи в ново- му статусі академія НАН РК у своїй діяль- ності стала більше спиратися на провідні вищі навчальні заклади, де працює пере- важна більшість учених країни. З ураху- ванням профільної орієнтації національних університетів 5 із 6 Відділень НАН РК були організовані на їхній базі: Відділення наук ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 27 про Землю — в Казахському національно- му технічному університеті ім. К.І. Сатпає- ва, Відділення фізики, математики та ін- форматики — в Казахському національно- му університеті ім. аль-Фарабі, Відділення біологічних і медичних наук — у Казахсько- му національному медичному університеті ім. З. Асфендіярова, Відділення су спільних і гуманітарних наук — у Казахському на- ціональному педагогічному університеті ім. Абая, Відділення аграрних наук — у Ка- захському національному аграрному уні- вер ситеті. Щоб не порушувати зв’язків, що склали- ся останніми роками між цими університе- тами й академічними інститутами, вважає- мо доцільним їх об’єднання з тими передо- вими вищими навчальними закладами, де вони сьогодні дислоковані. Інтеграція нау- ки і вищої освіти в умовах Казахстану при- веде до створення нової ефективної органі- зації, де буде збережено юридичну і фінан- сову самостійність НДІ та вищих навчаль- них закладів, що ввійшли до її складу. Це об’єднання академічних установ з передо- вими університетами країни, на наш по- гляд, матиме такі наслідки: 1. Відбудеться справжня інтеграція нау- ки і вищої освіти, про яку багато йшлося у нас останнім часом. 2. З’явиться можливість повніше вико- ристовувати потенціал академіків НАН РК і вчених академічних інститутів, які, окрім наукового керівництва, зможуть готувати кадри і працювати професорами кафедр од- ночасно. Це, у свою чергу, поліпшить мате- ріальне становище учених і підвищить пре- стижність наукової роботи для викладачів вищих навчальних закладів. 3. Поліпшиться якість освітніх послуг на рівні світових стандартів шляхом ство- рення єдиної системи оцінювання ефектив- ності навчання, рівня знань і умінь кожно- го учня. У колективи академічних інститу- тів прийдуть молоді талановиті фахівці на конкурсній основі. Вдалим прикладом та- кої інтеграції може бути взаємодія Ново- сибірського держуніверситету в складі Си- бірського відділення РАН. 4. З’явиться реальна можливість упрова- дження в практику завершених наукових розробок учених академічних інститутів, тому що вищі навчальні заклади завжди ближче до виробництва, оскільки забезпе- чують його інженерними кадрами. В об’єднаних університетах доцільно від- новити поширену в кінці 80-х років прак- тику організації тимчасових творчих ко- лективів, які об’єднували б представників науки, проектувальників, конструкторів та інженерів-технологів для реалізації конку- рентоспроможних розробок. Таким чином, з’явиться можливість створення цілої галу- зі невеликих, але наукоємних підприємств. Реалізація стратегії індустріально-ін но- ваційного розвитку країни відкриває ши- рокі перспективи промислового освоєн- ня досягнень прикладної науки. Для цього вже створені такі ключові інститути розви- тку інноваційної системи, як Банк розви- тку, Національний інноваційний фонд, Ін- вестиційний фонд, Центр інжинірингових і маркетингових досліджень, Центр транс- ферту технологій та ін. Створюються 5 На- ціональних відкритих лабораторій і 15 ін- женерних лабораторій при провідних ви- щих навчальних закладах і технопарках різ- ного рівня, технологічні бізнес-інкубатори, венчурні фонди, тобто відбувається форму- вання тимчасової інноваційної інфраструк- тури. У Казахстані промисловими об’єктами першочергового значення є підприємства гірничорудної промисловості, металургія, хімічна і, зокрема, нафтохімічна промисло- вість, енергетика й аграрна промисловість. Вони потребують наукового супроводу, то- му пріоритетними є галузі науки прямо або побічно пов’язані з ними. Крім них, отрима- ють подальший розвиток відомі в науково- 28 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2007, № 11 му світі вітчизняні школи з математики, фі- зики, хімії, біології та медицини. Починаючи з 1991 р., академічна наука Казахстану зазнала значних змін. За ці роки у нашій академії наук тричі відбувалися ре- організації та структурні перебудови. Від 2003 року НАН РК є республіканським гро- мадським об’єднанням, а її статут багато в чому збігається зі статутом Французької академії наук. Нагадаю, що казахстанська Конституція теж багато в чому схожа на французьку, оскільки в її розробленні брали участь фахівці з Франції. НАН РК активно задіяна у визначенні пріоритетних напрямів розвитку науки в республіці в рамках ВНТК. Його очолює прем’єр-міністр, який готує для представлення главі держави що- річну Національну доповідь з науки, пропа- гує наукові досягнення шляхом друку ака- демічних видань (8 наукових часописів), сприяє розвитку міжнародного наукового співробітництва й інноваційної діяльності, бере участь у здійсненні наукової експерти- зи з фундаментальних досліджень. Запрова- джена цього року конституційна реформа відкриває перед НАН РК нові перспективи, оскільки тепер уряд може адресно фінансу- вати Академію наук. Міжнародний симпозіум, що проводить НАН України за підтримки ЮНЕСКО, є своєчасним і актуальним. Він допомагає ін- тегрувати науку й освіту за нових умов, ви- ступаючи логічним продовженням сталих традиційних зв’язків між науковими шко- лами вищих навчальних закладів і академі- ями наук наших країн. НАУКА ТА ОСВІТА: ІНТЕГРАЦІЯ АБО ГАРМОНІЗАЦІЯ Доповідь президента HAH Азербайджану академіка НАН Азербайджану МАХМУДА КЕРИМ ОГЛУ КЕРИМОВА Можливо, те, про що я вам доповім, не зовсім збігається із загальним лейт- мотивом симпозіуму. Але це моя особиста думка, якою я хотів би з вами поділитися. Розбудова сучасного суспільства знань сьо- годні, як ніколи, передбачає високий рівень розвитку науки й освіти будь-якої держави. Абсолютно очевидно, що ці дві компоненти є основною рушійною силою держави, ви- значають її стійкий розвиток і рівень кон- курентоспроможності у світі. Тому остан- нім часом обговорення проблем організації, взаємодії та функціонування науки й осві- ти має широкий резонанс з огляду на їхню роль у суспільстві. При цьому констатують, що для забезпечення високої якості освіти і притоку в науку талановитої молоді необ- хідно забезпечити органічну єдність науко- вої і освітньої сфер. Іншими словами, необ- хідна інтеграція науки й освіти. Вона є те- мою багатьох дискусій, хоча її іноді надмір- но драматизують і розглядають як панацею у розв’язанні всіх проблем, що стоять перед наукою та освітою. Чому в минулому, коли і з наукою, і з освітою все було гаразд, пи- тання про їх інтеграцію ніколи не виника- ло, а зв’язки науки з освітою формували- ся самі по собі без зайвої метушні як ціл- ком закономірний процес, необхідний для нормального існування і розвитку як нау- ки, так і освіти. Чи не лукавимо ми, розмір- ковуючи сьогодні про їх інтеграцію, чудово усвідомлюючи, що слово інтеграція звичай- ною мовою означає просто об’єднання. При цьому багато хто і не приховує свій намір під виглядом інтеграції об’єднати науку і вищу освіту в єдиний комплекс, пропоную- чи примітивні схеми передачі академічних