Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика

The article analyzes an understudied but important aspect of ideological influence of the media, namely their role in defining beliefs regarding social normality and spreading a normality-oriented worldview. The author conceptually distinguishes normality from normativity: in contrast to the norm as...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Кулик, В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Russian
Опубліковано: Iнститут соціології НАН України 2009
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/5946
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика / В. Кулик // Социология: теория, методы, маркетинг. — 2009. — № 2. — С. 185-201. — Бібліогр.: 18 назв. — рос.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-5946
record_format dspace
spelling irk-123456789-59462010-02-12T12:01:00Z Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика Кулик, В. Социологическая публицистика The article analyzes an understudied but important aspect of ideological influence of the media, namely their role in defining beliefs regarding social normality and spreading a normality-oriented worldview. The author conceptually distinguishes normality from normativity: in contrast to the norm as a reflection of certain cultural or ideological values, the normal is of value precisely due to being widespread. The discursive presentation of certain actions or beliefs as normal at the same time constitutes their performers or holders as normal people. The media discourse plays a major role both in defining the limits of normality and in establishing the priority of not transgressing them. The main factors encouraging the audience to perceive media texts in terms of normality rather than norm are, first, plurality and interchangeability of represented objects and, second, the non-problematized nature of representation, that is, the practice of mentioning or showing certain patterns without stressing, discussing or otherwise drawing attention to them. In post-Soviet Ukraine, these factors are particularly active due to political and social contexts in which the media are functioning, and because of ideological orientations of their managers and journalists. 2009 Article Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика / В. Кулик // Социология: теория, методы, маркетинг. — 2009. — № 2. — С. 185-201. — Бібліогр.: 18 назв. — рос. 1563-4426 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/5946 uk ru Iнститут соціології НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
Russian
topic Социологическая публицистика
Социологическая публицистика
spellingShingle Социологическая публицистика
Социологическая публицистика
Кулик, В.
Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика
description The article analyzes an understudied but important aspect of ideological influence of the media, namely their role in defining beliefs regarding social normality and spreading a normality-oriented worldview. The author conceptually distinguishes normality from normativity: in contrast to the norm as a reflection of certain cultural or ideological values, the normal is of value precisely due to being widespread. The discursive presentation of certain actions or beliefs as normal at the same time constitutes their performers or holders as normal people. The media discourse plays a major role both in defining the limits of normality and in establishing the priority of not transgressing them. The main factors encouraging the audience to perceive media texts in terms of normality rather than norm are, first, plurality and interchangeability of represented objects and, second, the non-problematized nature of representation, that is, the practice of mentioning or showing certain patterns without stressing, discussing or otherwise drawing attention to them. In post-Soviet Ukraine, these factors are particularly active due to political and social contexts in which the media are functioning, and because of ideological orientations of their managers and journalists.
format Article
author Кулик, В.
author_facet Кулик, В.
author_sort Кулик, В.
title Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика
title_short Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика
title_full Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика
title_fullStr Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика
title_full_unstemmed Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика
title_sort созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика
publisher Iнститут соціології НАН України
publishDate 2009
topic_facet Социологическая публицистика
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/5946
citation_txt Созидание общественной нормальности в медийном дискурсе: концептуализация и украинская специфика / В. Кулик // Социология: теория, методы, маркетинг. — 2009. — № 2. — С. 185-201. — Бібліогр.: 18 назв. — рос.
work_keys_str_mv AT kulikv sozidanieobŝestvennojnormalʹnostivmedijnomdiskursekonceptualizaciâiukrainskaâspecifika
first_indexed 2023-10-18T16:33:59Z
last_indexed 2023-10-18T16:33:59Z
_version_ 1796139323294220288