Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос

Plato's formula of the domination of intellect in society implies that only those who have and use true knowledge of the common good should actively participate in rational politics. Now Plato's formula legitimizes authorities that rely entirely on expert knowledge. Critics of «open societ...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Богачов, А.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України 2009
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/7807
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос / А. Богачов // Філософ. думка. — 2009. — № 1. — С. 80-95. — Бібліогр.: 15 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-7807
record_format dspace
spelling irk-123456789-78072010-04-14T12:01:21Z Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос Богачов, А. Феноменологiя сьогоднi Plato's formula of the domination of intellect in society implies that only those who have and use true knowledge of the common good should actively participate in rational politics. Now Plato's formula legitimizes authorities that rely entirely on expert knowledge. Critics of «open society's enemies» often assume that the domination of the intellect is a matter of public governing. The author calls this equality of the intellect's authority and publicity «Habermas' formula», since the interpretation of the openness of the democratic world as the publicity of the intellect is attributed to this thinker. This article explores the connection between Plato's and Habermas' formulas to ultimately show the reasons why philosophy of intellectual domination fails to fully explain the openness of democracy as a just world. The author uses some ideas of the phenomenology of the political world that has been proposed by K. Held. The main proposition is as follows: a democratic society cannot be open if its democratic ethos isn't hidden; justice arises from the unity of openness and hiddenness, that is, it is not a product of intellectual arguments. There isn't any reason to attenuate this proposition with Held's idea of the world ethos. In this paper the author focuses on the ineluctability of the personal and lingual cultural horizon for political arguments. 2009 Article Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос / А. Богачов // Філософ. думка. — 2009. — № 1. — С. 80-95. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. 0235-7941 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/7807 uk Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Феноменологiя сьогоднi
Феноменологiя сьогоднi
spellingShingle Феноменологiя сьогоднi
Феноменологiя сьогоднi
Богачов, А.
Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос
description Plato's formula of the domination of intellect in society implies that only those who have and use true knowledge of the common good should actively participate in rational politics. Now Plato's formula legitimizes authorities that rely entirely on expert knowledge. Critics of «open society's enemies» often assume that the domination of the intellect is a matter of public governing. The author calls this equality of the intellect's authority and publicity «Habermas' formula», since the interpretation of the openness of the democratic world as the publicity of the intellect is attributed to this thinker. This article explores the connection between Plato's and Habermas' formulas to ultimately show the reasons why philosophy of intellectual domination fails to fully explain the openness of democracy as a just world. The author uses some ideas of the phenomenology of the political world that has been proposed by K. Held. The main proposition is as follows: a democratic society cannot be open if its democratic ethos isn't hidden; justice arises from the unity of openness and hiddenness, that is, it is not a product of intellectual arguments. There isn't any reason to attenuate this proposition with Held's idea of the world ethos. In this paper the author focuses on the ineluctability of the personal and lingual cultural horizon for political arguments.
format Article
author Богачов, А.
author_facet Богачов, А.
author_sort Богачов, А.
title Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос
title_short Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос
title_full Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос
title_fullStr Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос
title_full_unstemmed Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос
title_sort відкритий політичний світ — прихований демократичний етос
publisher Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
publishDate 2009
topic_facet Феноменологiя сьогоднi
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/7807
citation_txt Відкритий політичний світ — прихований демократичний етос / А. Богачов // Філософ. думка. — 2009. — № 1. — С. 80-95. — Бібліогр.: 15 назв. — укр.
work_keys_str_mv AT bogačova vídkritijpolítičnijsvítprihovanijdemokratičnijetos
first_indexed 2023-10-18T16:38:22Z
last_indexed 2023-10-18T16:38:22Z
_version_ 1796139505165533184