Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення
Виступ голови Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти на міжнародному симпозіумі «Ставлення суспільства і держави до науки в умовах сучасних економічних криз: тенденції, моделі, пошук шляхів поліпшення взаємодії», З червня 2013, Київ...
Збережено в:
Дата: | 2013 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
2013
|
Назва видання: | Наука та наукознавство |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/85970 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення / Л.М. Гриневич // Наука та наукознавство. — 2013. — № 3. — С. 32-34. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-85970 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-859702015-09-05T03:01:33Z Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення Гриневич, Л.М. Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства Виступ голови Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти на міжнародному симпозіумі «Ставлення суспільства і держави до науки в умовах сучасних економічних криз: тенденції, моделі, пошук шляхів поліпшення взаємодії», З червня 2013, Київ 2013 Article Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення / Л.М. Гриневич // Наука та наукознавство. — 2013. — № 3. — С. 32-34. — укр. 0374-3896 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/85970 001 uk Наука та наукознавство Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства |
spellingShingle |
Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства Гриневич, Л.М. Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення Наука та наукознавство |
description |
Виступ голови Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти на міжнародному симпозіумі «Ставлення суспільства і держави до науки в умовах сучасних економічних криз: тенденції, моделі, пошук шляхів поліпшення взаємодії», З червня 2013, Київ |
format |
Article |
author |
Гриневич, Л.М. |
author_facet |
Гриневич, Л.М. |
author_sort |
Гриневич, Л.М. |
title |
Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення |
title_short |
Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення |
title_full |
Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення |
title_fullStr |
Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення |
title_full_unstemmed |
Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення |
title_sort |
законодавча підтримка науки та інновацій в україні: проблеми та шляхи їх вирішення |
publisher |
Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
publishDate |
2013 |
topic_facet |
Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/85970 |
citation_txt |
Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення / Л.М. Гриневич // Наука та наукознавство. — 2013. — № 3. — С. 32-34. — укр. |
series |
Наука та наукознавство |
work_keys_str_mv |
AT grinevičlm zakonodavčapídtrimkanaukitaínnovacíjvukraíníproblemitašlâhiíhviríšennâ |
first_indexed |
2025-07-06T13:24:00Z |
last_indexed |
2025-07-06T13:24:00Z |
_version_ |
1836904081591894016 |
fulltext |
Science and Science of Science, 2013, № 332
© Л.М. Гриневич, 2013
УДК 001
Л.М. Гриневич
Законодавча підтримка науки та інновацій
в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення
(Виступ голови Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти
на міжнародному симпозіумі «Ставлення суспільства і держави до науки в умовах
сучасних економічних криз: тенденції, моделі, пошук шляхів поліпшення взаємодії»,
З червня 2013, Київ)
НАУКА ТА ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК
ЕКОНОМІКИ І СУСПІЛЬСТВА
В «Історії західної філософії» Бер-
тран Рассел пише: «у безладному зі-
ткненні войовничих фанатизмів одні-
єю з небагатьох об’єднавчих сил є нау-
кова правдивість».
Наука справді об’єднує, бо може
бути посередником і мірилом істини
в багатьох складних ситуаціях, почи-
наючи від економічної кризи і завер-
шуючи моральною. Те, на що ми мо-
жемо справді опиратися – це науко-
ва правдивість. Важливо забезпечити
науці таке місце в суспільних відноси-
нах, яке дозволить максимально вико-
ристати цей об’єднавчий потенціал.
Якщо ми подивимося на сьогоден-
ня, то побачимо низку перешкод для роз-
витку науки, реалізації її потенціалу.
1. По-перше – це тотальне скоро-
чення витрат на науку і освіту в рам-
ках так званої бюджетної оптиміза-
ції. Це тягне за собою знищення на-
укового середовища – живильного
ґрунту для розвитку науки. В Укра-
їні бюджетне фінансування науки
знаходиться на найнижчому за роки
незалежності рівні – 0,29% ВВП, а з
залученням позабюджетних надхо-
джень – 0,7% ВВП. Критична межа
в 0,9%, яка потрібна для самовідтво-
рення науки, для нас сьогодні недо-
сяжна.
2. По-друге – викривлена комер-
ціалізація. З одного боку, сьогодні
контролюючі органи очікують кон-
кретних результатів від фундаменталь-
ної науки. Ми прекрасно розуміємо,
що конкретний результат дає приклад-
на наука, але для практичного успіху
повинен існувати потужний шар фун-
даментальних досліджень. Інша сто-
рона комерціалізації – не створено
сприятливих економічних умов. Не-
щодавно я побувала в кількох провід-
них наукових інституціях у місті Хар-
кові. Ці інститути мають міжнародні
замовлення, але деколи вони відмов-
ляються від міжнародних контрактів
через те, що їхні кошти знаходяться
на розрахунково-касовому обслугову-
ванні у Державному казначействі, яке
затримує платежі, умови міжнародних
контрактів порушуються, українські
установи несуть страшенні репутацій-
ні ризики та фінансові втрати. Оче-
видно, це не сприяє залученню поза-
бюджетних коштів. А ми чудово зна-
ємо, що всюди у світі держава фінан-
сує лише близько третини надходжень
в науку.
ЗАКОНОДАВЧА ПІДТРИМКА НАУКИ ТА ІННОВАЦІЙ В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ
Наука та наукознавство, 2013, № 3 33
3.Третя серйозна проблема – це
розпорошення зусиль і відсутність
єдиної інноваційної стратегії. Скіль-
ки галузей – стільки інноваційних
політик. Наука мала б бути окремим
наскрізним пріоритетом державної
політики.
Це – стисле узагальнення проблем,
які ми сьогодні маємо. Що ми робимо, аби
змінити ситуацію?
1. Перше – ми розпочали з вищої
освіти. У парламенті є законопроек-
ти, які формують нові можливості для
розвитку вищої освіти та підвищення
її якості. Я хочу повідомити присутніх
українських колег, що вже є рішення
Комітету з питань науки і освіти реко-
мендувати парламенту взяти за основу
законопроект, який розроблявся ро-
бочою групою під керівництвом ака-
деміка Михайла Згуровського. Я дуже
сподіваюсь, що наукова спільнота та-
кож підтримає новітній підхід до роз-
витку вищої освіти, який міститься в
цьому законопроекті. Тим більше, що
законопроект М. Згуровського вклю-
чає в себе нові механізми взаємодії з
науковими установами, багато уваги
приділяє розвитку науки, формуван-
ню спільного простору діяльності уні-
верситетів і наукових установ.
2. Друге – деполітизація нау-
ки. Сьогодні дуже боляче дивити-
ся, коли важливі державні рішення
приймаються внаслідок політичної
кон’юнктури або лобіювання приват-
них інтересів, повністю ігноруючи ре-
комендації науки. У таких умовах нам
необхідно створити нейтральний май-
данчик для фахової професійної і нау-
кової дискусії з приводу державних рі-
шень, які приймаються. Комітет з пи-
тань науки і освіти запропонував ство-
рити консультативно-дорадчий орган
при Верховній Раді України: так звану
Комісію майбутнього. Цей орган по-
трібний для незаангажованої експер-
тизи різноманітних рішень, які впли-
вають на розвиток країни.
3. Третє – у Комітеті створено ро-
бочу групу для розробки нового зако-
ну про наукову та науково-технічну ді-
яльність. Тут присутні деякі члени цієї
робочої групи. Ми повинні заклас-
ти в новий закон норми, які створять
сприятливий простір для розвитку на-
уки, знімуть законодавчі прогалини та
бар’єри, які сьогодні не дозволяють
науці повноцінно розвиватись.
Відмічу 5 пріоритетних завдань, які
необхідно вирішити при розробці нового
законодавства:
• Підтримка живильного серед-
овища для розвитку науки, забезпе-
чення науковцям стандарту життя на
рівні середнього класу. Кількість нау-
ковців в Україні за часи незалежності
зменшилась втричі. Сьогодні ми по-
винні втримати у країні молодих на-
уковців – бо їдуть найталановитіші,
в кого Україна вклала багато коштів,
а наукові школи – зусиль. Вочевидь,
необхідним є поетапне збільшення
державної підтримки науки, хоча б
до того рівня, який у нас встановле-
но чинним законодавством – це 1,7%
ВВП. При цьому важливо, як ці ко-
шти розподілятимуться – це питання
наукових пріоритетів та критеріїв фі-
нансування досліджень.
• Удосконалення системи дер-
жавного управління наукою. Пере-
дусім необхідно усунути дублювання
функцій різних органів влади, які за-
ймаються управлінням. Зазначу, що
Міністерство освіти і науки насправ-
ді здатне контролювати лише мізерну
частку витрат на наукові дослідження
і фактично не займається вироблен-
ням політики у сфері розвитку науки.
Але ж наука не просто має рухатись
туди, куди рухається країна, а випе-
реджати розвиток, вказувати і торува-
ти той шлях. Сьогодні існує величез-
ний розрив між пріоритетами розви-
тку країни та пріоритетами розвитку
науки. Пріоритети розвитку країни
будуються без урахування думки про-
відного наукового середовища. Має-
мо відновити проведення конкурсів
на формування державних науково-
технічних програм з пріоритетних на-
Л.М. Гриневич
Science and Science of Science, 2013, № 334
прямків. І, без сумніву, відновити ко-
легіальність визначення пріоритетів
досліджень.
• Надання фінансових стиму-
лів науковим організаціям і устано-
вам. Йдеться, зокрема, про звільнення
від сплати податків та в’їздного мита
на наукове обладнання та витратні
матеріали для наукової та науково-
технічної діяльності. Також маємо
спростити утворення господарських
товариств науковими організаціями,
врегулювати правовідносини інтелек-
туальної власності. Раніше я розказу-
вала про необхідність відкриття кана-
лів для залучення недержавних коштів
і приватного капіталу.
• Впровадження програм фінансу-
вання трансферту технологій з науко-
вих установ та вищих навчальних за-
кладів до промисловості та частково-
го фінансування спільно з підприєм-
ствами дослідно-конструкторських та
конструкторсько-технологічних робіт.
Сьогодні дуже часто навіть при закла-
данні коштів на наукові дослідження
забувають, що для впровадження інно-
вацій подекуди потрібно в рази більше
коштів, ніж на розробку. Цю ситуацію
також маємо внормувати законодавчо.
• Включення українських вче-
них у світовий науковий та інформа-
ційний простір. Сьогодні ще існують
бар’єри для таких елементарних ре-
чей, як можливість передплатити фа-
хові електронні журнали. Наприклад,
фінансово-контролюючі органи ко-
ристуються інструкціями, які потре-
бують «твердих» паперових копій, щоб
прийняти звітність за використання
електронних баз.
Вельмишановні колеги, з часів Копер-
ніка роль науки в Новітньому суспільстві
постійно зростає:
• наука впливає на якість життя
громадян, забезпечує створення висо-
котехнологічних і, відповідно, висо-
кооплачуваних робочих місць;
• наука є локомотивом розвитку
економіки;
• наука забезпечує гідне місце дер-
жав у світі.
Я сподіваюся, що такі міжнародні
дискусії, як нинішній симпозіум, об-
мін досвідом, взаємозбагачення, до-
поможуть нам в Україні створити не-
обхідні умови для збереження та при-
множення величезного наукового по-
тенціалу України.
Дякую за увагу.
|