Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення

Виступ голови Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти на міжнародному симпозіумі «Ставлення суспільства і держави до науки в умовах сучасних економічних криз: тенденції, моделі, пошук шляхів поліпшення взаємодії», З червня 2013, Київ...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2013
Автор: Гриневич, Л.М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України 2013
Назва видання:Наука та наукознавство
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/85970
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення / Л.М. Гриневич // Наука та наукознавство. — 2013. — № 3. — С. 32-34. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-85970
record_format dspace
spelling irk-123456789-859702015-09-05T03:01:33Z Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення Гриневич, Л.М. Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства Виступ голови Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти на міжнародному симпозіумі «Ставлення суспільства і держави до науки в умовах сучасних економічних криз: тенденції, моделі, пошук шляхів поліпшення взаємодії», З червня 2013, Київ 2013 Article Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення / Л.М. Гриневич // Наука та наукознавство. — 2013. — № 3. — С. 32-34. — укр. 0374-3896 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/85970 001 uk Наука та наукознавство Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства
Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства
spellingShingle Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства
Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства
Гриневич, Л.М.
Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення
Наука та наукознавство
description Виступ голови Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти на міжнародному симпозіумі «Ставлення суспільства і держави до науки в умовах сучасних економічних криз: тенденції, моделі, пошук шляхів поліпшення взаємодії», З червня 2013, Київ
format Article
author Гриневич, Л.М.
author_facet Гриневич, Л.М.
author_sort Гриневич, Л.М.
title Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення
title_short Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення
title_full Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення
title_fullStr Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення
title_full_unstemmed Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення
title_sort законодавча підтримка науки та інновацій в україні: проблеми та шляхи їх вирішення
publisher Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
publishDate 2013
topic_facet Наука та інноваційний розвиток економіки і суспільства
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/85970
citation_txt Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення / Л.М. Гриневич // Наука та наукознавство. — 2013. — № 3. — С. 32-34. — укр.
series Наука та наукознавство
work_keys_str_mv AT grinevičlm zakonodavčapídtrimkanaukitaínnovacíjvukraíníproblemitašlâhiíhviríšennâ
first_indexed 2025-07-06T13:24:00Z
last_indexed 2025-07-06T13:24:00Z
_version_ 1836904081591894016
fulltext Science and Science of Science, 2013, № 332 © Л.М. Гриневич, 2013 УДК 001 Л.М. Гриневич Законодавча підтримка науки та інновацій в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення (Виступ голови Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти на міжнародному симпозіумі «Ставлення суспільства і держави до науки в умовах сучасних економічних криз: тенденції, моделі, пошук шляхів поліпшення взаємодії», З червня 2013, Київ) НАУКА ТА ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ЕКОНОМІКИ І СУСПІЛЬСТВА В «Історії західної філософії» Бер- тран Рассел пише: «у безладному зі- ткненні войовничих фанатизмів одні- єю з небагатьох об’єднавчих сил є нау- кова правдивість». Наука справді об’єднує, бо може бути посередником і мірилом істини в багатьох складних ситуаціях, почи- наючи від економічної кризи і завер- шуючи моральною. Те, на що ми мо- жемо справді опиратися – це науко- ва правдивість. Важливо забезпечити науці таке місце в суспільних відноси- нах, яке дозволить максимально вико- ристати цей об’єднавчий потенціал. Якщо ми подивимося на сьогоден- ня, то побачимо низку перешкод для роз- витку науки, реалізації її потенціалу. 1. По-перше – це тотальне скоро- чення витрат на науку і освіту в рам- ках так званої бюджетної оптиміза- ції. Це тягне за собою знищення на- укового середовища – живильного ґрунту для розвитку науки. В Укра- їні бюджетне фінансування науки знаходиться на найнижчому за роки незалежності рівні – 0,29% ВВП, а з залученням позабюджетних надхо- джень – 0,7% ВВП. Критична межа в 0,9%, яка потрібна для самовідтво- рення науки, для нас сьогодні недо- сяжна. 2. По-друге – викривлена комер- ціалізація. З одного боку, сьогодні контролюючі органи очікують кон- кретних результатів від фундаменталь- ної науки. Ми прекрасно розуміємо, що конкретний результат дає приклад- на наука, але для практичного успіху повинен існувати потужний шар фун- даментальних досліджень. Інша сто- рона комерціалізації – не створено сприятливих економічних умов. Не- щодавно я побувала в кількох провід- них наукових інституціях у місті Хар- кові. Ці інститути мають міжнародні замовлення, але деколи вони відмов- ляються від міжнародних контрактів через те, що їхні кошти знаходяться на розрахунково-касовому обслугову- ванні у Державному казначействі, яке затримує платежі, умови міжнародних контрактів порушуються, українські установи несуть страшенні репутацій- ні ризики та фінансові втрати. Оче- видно, це не сприяє залученню поза- бюджетних коштів. А ми чудово зна- ємо, що всюди у світі держава фінан- сує лише близько третини надходжень в науку. ЗАКОНОДАВЧА ПІДТРИМКА НАУКИ ТА ІННОВАЦІЙ В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ Наука та наукознавство, 2013, № 3 33 3.Третя серйозна проблема – це розпорошення зусиль і відсутність єдиної інноваційної стратегії. Скіль- ки галузей – стільки інноваційних політик. Наука мала б бути окремим наскрізним пріоритетом державної політики. Це – стисле узагальнення проблем, які ми сьогодні маємо. Що ми робимо, аби змінити ситуацію? 1. Перше – ми розпочали з вищої освіти. У парламенті є законопроек- ти, які формують нові можливості для розвитку вищої освіти та підвищення її якості. Я хочу повідомити присутніх українських колег, що вже є рішення Комітету з питань науки і освіти реко- мендувати парламенту взяти за основу законопроект, який розроблявся ро- бочою групою під керівництвом ака- деміка Михайла Згуровського. Я дуже сподіваюсь, що наукова спільнота та- кож підтримає новітній підхід до роз- витку вищої освіти, який міститься в цьому законопроекті. Тим більше, що законопроект М. Згуровського вклю- чає в себе нові механізми взаємодії з науковими установами, багато уваги приділяє розвитку науки, формуван- ню спільного простору діяльності уні- верситетів і наукових установ. 2. Друге – деполітизація нау- ки. Сьогодні дуже боляче дивити- ся, коли важливі державні рішення приймаються внаслідок політичної кон’юнктури або лобіювання приват- них інтересів, повністю ігноруючи ре- комендації науки. У таких умовах нам необхідно створити нейтральний май- данчик для фахової професійної і нау- кової дискусії з приводу державних рі- шень, які приймаються. Комітет з пи- тань науки і освіти запропонував ство- рити консультативно-дорадчий орган при Верховній Раді України: так звану Комісію майбутнього. Цей орган по- трібний для незаангажованої експер- тизи різноманітних рішень, які впли- вають на розвиток країни. 3. Третє – у Комітеті створено ро- бочу групу для розробки нового зако- ну про наукову та науково-технічну ді- яльність. Тут присутні деякі члени цієї робочої групи. Ми повинні заклас- ти в новий закон норми, які створять сприятливий простір для розвитку на- уки, знімуть законодавчі прогалини та бар’єри, які сьогодні не дозволяють науці повноцінно розвиватись. Відмічу 5 пріоритетних завдань, які необхідно вирішити при розробці нового законодавства: • Підтримка живильного серед- овища для розвитку науки, забезпе- чення науковцям стандарту життя на рівні середнього класу. Кількість нау- ковців в Україні за часи незалежності зменшилась втричі. Сьогодні ми по- винні втримати у країні молодих на- уковців – бо їдуть найталановитіші, в кого Україна вклала багато коштів, а наукові школи – зусиль. Вочевидь, необхідним є поетапне збільшення державної підтримки науки, хоча б до того рівня, який у нас встановле- но чинним законодавством – це 1,7% ВВП. При цьому важливо, як ці ко- шти розподілятимуться – це питання наукових пріоритетів та критеріїв фі- нансування досліджень. • Удосконалення системи дер- жавного управління наукою. Пере- дусім необхідно усунути дублювання функцій різних органів влади, які за- ймаються управлінням. Зазначу, що Міністерство освіти і науки насправ- ді здатне контролювати лише мізерну частку витрат на наукові дослідження і фактично не займається вироблен- ням політики у сфері розвитку науки. Але ж наука не просто має рухатись туди, куди рухається країна, а випе- реджати розвиток, вказувати і торува- ти той шлях. Сьогодні існує величез- ний розрив між пріоритетами розви- тку країни та пріоритетами розвитку науки. Пріоритети розвитку країни будуються без урахування думки про- відного наукового середовища. Має- мо відновити проведення конкурсів на формування державних науково- технічних програм з пріоритетних на- Л.М. Гриневич Science and Science of Science, 2013, № 334 прямків. І, без сумніву, відновити ко- легіальність визначення пріоритетів досліджень. • Надання фінансових стиму- лів науковим організаціям і устано- вам. Йдеться, зокрема, про звільнення від сплати податків та в’їздного мита на наукове обладнання та витратні матеріали для наукової та науково- технічної діяльності. Також маємо спростити утворення господарських товариств науковими організаціями, врегулювати правовідносини інтелек- туальної власності. Раніше я розказу- вала про необхідність відкриття кана- лів для залучення недержавних коштів і приватного капіталу. • Впровадження програм фінансу- вання трансферту технологій з науко- вих установ та вищих навчальних за- кладів до промисловості та частково- го фінансування спільно з підприєм- ствами дослідно-конструкторських та конструкторсько-технологічних робіт. Сьогодні дуже часто навіть при закла- данні коштів на наукові дослідження забувають, що для впровадження інно- вацій подекуди потрібно в рази більше коштів, ніж на розробку. Цю ситуацію також маємо внормувати законодавчо. • Включення українських вче- них у світовий науковий та інформа- ційний простір. Сьогодні ще існують бар’єри для таких елементарних ре- чей, як можливість передплатити фа- хові електронні журнали. Наприклад, фінансово-контролюючі органи ко- ристуються інструкціями, які потре- бують «твердих» паперових копій, щоб прийняти звітність за використання електронних баз. Вельмишановні колеги, з часів Копер- ніка роль науки в Новітньому суспільстві постійно зростає: • наука впливає на якість життя громадян, забезпечує створення висо- котехнологічних і, відповідно, висо- кооплачуваних робочих місць; • наука є локомотивом розвитку економіки; • наука забезпечує гідне місце дер- жав у світі. Я сподіваюся, що такі міжнародні дискусії, як нинішній симпозіум, об- мін досвідом, взаємозбагачення, до- поможуть нам в Україні створити не- обхідні умови для збереження та при- множення величезного наукового по- тенціалу України. Дякую за увагу.