Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект)

The article presents an approach to ‘social circles’ concept from the position based on conception of ‘social mediation’. Tracing origins of this conception up to Marks’ and Tonnies’ works, the authors draw a conclusion that ‘social mediation’ angle of vision may be useful as a guideline for applica...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2008
Автори: Пипич, А., Пипич, О.
Формат: Стаття
Мова:Russian
Опубліковано: Iнститут соціології НАН України 2008
Назва видання:Социология: теория, методы, маркетинг
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/89956
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект) / А. Пипич, О. Пипич // Социология: теория, методы, маркетинг. — 2008. — № 4. — С. 148–165. — Бібліогр.: 19 назв. — рос.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-89956
record_format dspace
spelling irk-123456789-899562015-12-21T03:03:30Z Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект) Пипич, А. Пипич, О. The article presents an approach to ‘social circles’ concept from the position based on conception of ‘social mediation’. Tracing origins of this conception up to Marks’ and Tonnies’ works, the authors draw a conclusion that ‘social mediation’ angle of vision may be useful as a guideline for application of operatinalization procedure to ‘social circles’ concept. Such an approach open the door to elaboration of the concerned notion both in theoretical and in empiric projection. From this point of view, the authors analyse some relevant aspects of Tonnies’ understanding of ‘social circles’ as well as heuristic potential of Moreno’s socio-metrical analysis of interrelations within informal groups. The attempt to clarify theoretical and empiric characteristics of social circles is justified by reference to necessity of discrimination of direct and indirect human interactions. Moreover, the latter ones may be seen as mediated by things, on the one hand, and by human beings as intermediaries, on the other hand. This point to some extend determines the critical fervor of the article. The authors also consider alteration of strategy of “social circle” empiric referents elaboration required in connection with understanding ‘social circles’ as ‘social lines’ associating and dissociating people in social space. In conclusions, there are summarized applications of offered approach to understanding of social circles regarding perspectives of their theoretical and empiric analysis. 2008 Article Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект) / А. Пипич, О. Пипич // Социология: теория, методы, маркетинг. — 2008. — № 4. — С. 148–165. — Бібліогр.: 19 назв. — рос. 1563-4426 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/89956 ru Социология: теория, методы, маркетинг Iнститут соціології НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Russian
description The article presents an approach to ‘social circles’ concept from the position based on conception of ‘social mediation’. Tracing origins of this conception up to Marks’ and Tonnies’ works, the authors draw a conclusion that ‘social mediation’ angle of vision may be useful as a guideline for application of operatinalization procedure to ‘social circles’ concept. Such an approach open the door to elaboration of the concerned notion both in theoretical and in empiric projection. From this point of view, the authors analyse some relevant aspects of Tonnies’ understanding of ‘social circles’ as well as heuristic potential of Moreno’s socio-metrical analysis of interrelations within informal groups. The attempt to clarify theoretical and empiric characteristics of social circles is justified by reference to necessity of discrimination of direct and indirect human interactions. Moreover, the latter ones may be seen as mediated by things, on the one hand, and by human beings as intermediaries, on the other hand. This point to some extend determines the critical fervor of the article. The authors also consider alteration of strategy of “social circle” empiric referents elaboration required in connection with understanding ‘social circles’ as ‘social lines’ associating and dissociating people in social space. In conclusions, there are summarized applications of offered approach to understanding of social circles regarding perspectives of their theoretical and empiric analysis.
format Article
author Пипич, А.
Пипич, О.
spellingShingle Пипич, А.
Пипич, О.
Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект)
Социология: теория, методы, маркетинг
author_facet Пипич, А.
Пипич, О.
author_sort Пипич, А.
title Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект)
title_short Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект)
title_full Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект)
title_fullStr Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект)
title_full_unstemmed Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект)
title_sort социальные круги в свете концепции социального опосредования (теоретико-методологический аспект)
publisher Iнститут соціології НАН України
publishDate 2008
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/89956
citation_txt Социальные круги в свете концепции социального опосредования (Теоретико-методологический аспект) / А. Пипич, О. Пипич // Социология: теория, методы, маркетинг. — 2008. — № 4. — С. 148–165. — Бібліогр.: 19 назв. — рос.
series Социология: теория, методы, маркетинг
work_keys_str_mv AT pipiča socialʹnyekrugivsvetekoncepciisocialʹnogooposredovaniâteoretikometodologičeskijaspekt
AT pipičo socialʹnyekrugivsvetekoncepciisocialʹnogooposredovaniâteoretikometodologičeskijaspekt
first_indexed 2023-10-18T19:40:53Z
last_indexed 2023-10-18T19:40:53Z
_version_ 1796147622752288768