Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия

Development of middle class society may be taken to measure a degree of modernization of post-communist societies in transition to the market system. Using survey data from both Poland and international studies the author examines the main impediments and driving forces on this route. First, he sho...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Iнститут соціології НАН України
Дата:2006
Автор: Доманьский, Х.
Формат: Стаття
Мова:Russian
Опубліковано: Iнститут соціології НАН України 2006
Назва видання:Социология: теория, методы, маркетинг
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/90391
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия / Х. Доманьский // Социология: теория, методы, маркетинг. — 2006. — № 3. — С. 52–80. — Бібліогр.: 32 назв. — рос.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-90391
record_format dspace
spelling irk-123456789-903912015-12-24T03:03:46Z Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия Доманьский, Х. Роль классов, элит, общественности в социальных трансформациях в Украине Development of middle class society may be taken to measure a degree of modernization of post-communist societies in transition to the market system. Using survey data from both Poland and international studies the author examines the main impediments and driving forces on this route. First, he shows here that the main candidates to the post-communist middle class are higher managers along with intellectuals and owners. Regarding the second question — pace of formation of the middle class patterns — the author argues that Poland systematically (although slowly) moved forward on this route which results in modernisation of occupational structure, increase of average consumption and income, and particularly — constant rise of meritocratic rules of distribution of monetary rewards. The third measurement concerned the development of cultural and economic liberalism regarded as the middle class orientations. According to the European Social Survey 2004/2005 data, post-communist societies prove to be still less liberal that Western countries. The “mentality lag” displays also in ratings of occupational prestige in Poland where business and managerial positions are marked with lower evaluations than expected. In this point the author argues that really changes in orientations of statistical citizens of postcommunist societies seem to be enforced by objective requirements faced in work and in daytoday activity. Confronted with harsh reality of the market relations, emerging middle class society is more enforced than willingly accepted. 2006 Article Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия / Х. Доманьский // Социология: теория, методы, маркетинг. — 2006. — № 3. — С. 52–80. — Бібліогр.: 32 назв. — рос. 1563-4426 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/90391 ru Социология: теория, методы, маркетинг Iнститут соціології НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Russian
topic Роль классов, элит, общественности в социальных трансформациях в Украине
Роль классов, элит, общественности в социальных трансформациях в Украине
spellingShingle Роль классов, элит, общественности в социальных трансформациях в Украине
Роль классов, элит, общественности в социальных трансформациях в Украине
Доманьский, Х.
Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия
Социология: теория, методы, маркетинг
description Development of middle class society may be taken to measure a degree of modernization of post-communist societies in transition to the market system. Using survey data from both Poland and international studies the author examines the main impediments and driving forces on this route. First, he shows here that the main candidates to the post-communist middle class are higher managers along with intellectuals and owners. Regarding the second question — pace of formation of the middle class patterns — the author argues that Poland systematically (although slowly) moved forward on this route which results in modernisation of occupational structure, increase of average consumption and income, and particularly — constant rise of meritocratic rules of distribution of monetary rewards. The third measurement concerned the development of cultural and economic liberalism regarded as the middle class orientations. According to the European Social Survey 2004/2005 data, post-communist societies prove to be still less liberal that Western countries. The “mentality lag” displays also in ratings of occupational prestige in Poland where business and managerial positions are marked with lower evaluations than expected. In this point the author argues that really changes in orientations of statistical citizens of postcommunist societies seem to be enforced by objective requirements faced in work and in daytoday activity. Confronted with harsh reality of the market relations, emerging middle class society is more enforced than willingly accepted.
format Article
author Доманьский, Х.
author_facet Доманьский, Х.
author_sort Доманьский, Х.
title Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия
title_short Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия
title_full Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия
title_fullStr Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия
title_full_unstemmed Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия
title_sort формирование среднего класса в польше: движущие силы и препятствия
publisher Iнститут соціології НАН України
publishDate 2006
topic_facet Роль классов, элит, общественности в социальных трансформациях в Украине
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/90391
citation_txt Формирование среднего класса в Польше: движущие силы и препятствия / Х. Доманьский // Социология: теория, методы, маркетинг. — 2006. — № 3. — С. 52–80. — Бібліогр.: 32 назв. — рос.
series Социология: теория, методы, маркетинг
work_keys_str_mv AT domanʹskijh formirovaniesrednegoklassavpolʹšedvižuŝiesilyiprepâtstviâ
first_indexed 2023-10-18T19:41:55Z
last_indexed 2023-10-18T19:41:55Z
_version_ 1796147667543261184