Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения
В этой научной статье проанализированы теоретические и методологические направления театроведения, которые сформировались в 50-е годы прошлого века. Были исследованы критические взгляды Мирзы Фатали Ахундзаде, основателя нашей национальной драматургии. А также были проанализированы научные статьи...
Збережено в:
Видавець: | Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
---|---|
Дата: | 2013 |
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Russian |
Опубліковано: |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України
2013
|
Назва видання: | Культура народов Причерноморья |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/91706 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Цитувати: | Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения / Агаева Нармина Керим кызы // Культура народов Причерноморья. — 2012. — № 253. — С. 150-153. — Бібліогр.: 7 назв. — рос. |
Репозиторії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-91706 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Russian |
topic |
Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ |
spellingShingle |
Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ Агаева Нармина Керим кызы Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения Культура народов Причерноморья |
description |
В этой научной статье проанализированы теоретические и методологические
направления театроведения, которые сформировались в 50-е годы прошлого века. Были исследованы
критические взгляды Мирзы Фатали Ахундзаде, основателя нашей национальной драматургии. А
также были проанализированы научные статьи Г.Зардаби, ААхвердиев, Н.Нароманова,
М.Гаджинского, А.Шерифа, Г.Зейналлы, М.С.Эфендиева, М.Дж.Джафарова, Дж.Джафарова,
М.Дадашзаде, Г.Маммадли и других ученых, которые в этот период занимались изучением истории
театра и критикой.
Ключевые слова: драматург, критика, театр, рецензия |
format |
Article |
author |
Агаева Нармина Керим кызы |
author_facet |
Агаева Нармина Керим кызы |
author_sort |
Агаева Нармина Керим кызы |
title |
Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения |
title_short |
Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения |
title_full |
Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения |
title_fullStr |
Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения |
title_full_unstemmed |
Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения |
title_sort |
теоретические и методологические основы азербайджанского театроведения |
publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
publishDate |
2013 |
topic_facet |
Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/91706 |
citation_txt |
Теоретические и методологические
основы Азербайджанского театроведения
/ Агаева Нармина Керим кызы // Культура народов Причерноморья. — 2012. — № 253. — С. 150-153. — Бібліогр.: 7 назв. — рос. |
series |
Культура народов Причерноморья |
work_keys_str_mv |
AT agaevanarminakerimkyzy teoretičeskieimetodologičeskieosnovyazerbajdžanskogoteatrovedeniâ |
first_indexed |
2023-10-18T19:44:43Z |
last_indexed |
2023-10-18T19:44:43Z |
_version_ |
1796147798118236160 |
spelling |
irk-123456789-917062016-01-14T03:02:55Z Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения Агаева Нармина Керим кызы Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ В этой научной статье проанализированы теоретические и методологические направления театроведения, которые сформировались в 50-е годы прошлого века. Были исследованы критические взгляды Мирзы Фатали Ахундзаде, основателя нашей национальной драматургии. А также были проанализированы научные статьи Г.Зардаби, ААхвердиев, Н.Нароманова, М.Гаджинского, А.Шерифа, Г.Зейналлы, М.С.Эфендиева, М.Дж.Джафарова, Дж.Джафарова, М.Дадашзаде, Г.Маммадли и других ученых, которые в этот период занимались изучением истории театра и критикой. Ключевые слова: драматург, критика, театр, рецензия У цій науковій статті проаналізовано теоретичні та методологічні напрямки театрознавства, які сформувалися в 50-ті роки минулого століття. Було досліджено критичні погляди Мірзи Фаталі Ахундзаде, засновника нашої національної драматургії. А також проаналізовано наукові статті Г.Зардабі, ААхвердіева, Н.Нароманова, М.Гаджінського, А.Шеріфа, Г.Зейналли, М.С.Ефендіева, М.Дж.Джафарова, Дж.Джафарова, М.Дадашзаде, Г. Маммадлі та інших вчених, які в цей період займалися вивченням історії театру та критикою. Ключові слова: драматург, критика, театр, рецензія In this scientific article the author analyzed theoretical and methodological trends of theater that emerged in the 50s of the last century. Were investigated the critical views of Mirza Fatali Akhundzade, the founder of the national drama in Azerbaijan. Considered scientific articles of G.Zardabi, A.Ahverdieva, N.Naromanova, M.Gadzhinskogo, A.Sherifa, G.Zeynally, M.S.Efendieva, M.Dzh.Dzhafarova, Dzh.Dzhafarova, M.Dadashzade, G.Mammadli and other scientists who studied this period of the history of the theater and its critiques. From the historical point, national theater emerged in the second half of the XIX century on the basis of the first Azerbaijani playwrighter of comedies, a prominent thinker and philosopher Mirza Fatali Akhundov. In this article author provides the readers with the information about the prominent and fundamental works on the field of theater studies in Azerbaijan, classifies them, points out the most important periods of historical development of the theather, and also makes the readers acquainted with the artists and specialists in the study of the literature and culture, who developed the theater and dramatic art. Despite the fact that theater studies in Azerbaijan as a science emerged only in the 50s of the last century, the theoretical views of the dramatic art are found in the works of the national drama’s founder Mirza Fatali Akhundzade long before the birth in this country the dramatic art. The next prominent figure of the development ot the national dramatic art were M.F. Akhundzade. Due to his meaningful reflections about theater and drama were made a solid basis for struggle for progressive theater. In subsequent periods, matured generation of talented intellectuals as Mirza Muhammad Akhundzade, Habib Bey Makhmudbekov, Jahangir Zeynalov, Mehdi bey Hadjinsky, Minasazov Hussein, Khalil Ibrahim, Mustafa Guliyev, who worked mainly as a professional theater critics and academic researchers. To the beginning of the 20th century th great place in the works of scientific intellectuals in Azerbaijan takes new national literary image of the spiritual revival. The next trend in the literature of that period were realism that played the important and significant role in the national self-consciousness. In 1923, in a theatrical environment happened two significant events. The first of them - is the creation of the Baku theater school, and the second - publishing the booklet “A Brief History of the Azerbaijani-Turkish theater”. 60-80-e years of the 20th century were a period of extensive research of the Azerbaijani theater studies. Due to this interest the Azerbaijani theater studies enriched by the new researches, which were the fruits of original creative investigations. Also at that time, the interest to the lives and work of actors and directors, to the different theaters increased. 70-80s of the 20th century is a period of dramatic art, when along with the study of the professional schools of art, was also studied the history of people's views. As can be seen, the Azerbaijani theater studies, relying on the progressive traditions at all times, develops in parallel to the dramatic arts and its future will develop with the help of young theater critics. Keуwords: playwright, performance, theatre, criticism. 2013 Article Теоретические и методологические основы Азербайджанского театроведения / Агаева Нармина Керим кызы // Культура народов Причерноморья. — 2012. — № 253. — С. 150-153. — Бібліогр.: 7 назв. — рос. 1562-0808 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/91706 792.07 ru Культура народов Причерноморья Кримський науковий центр НАН України і МОН України |