2025-02-23T12:09:23-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-92219%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-23T12:09:23-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-92219%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-23T12:09:23-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-23T12:09:23-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response

Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка

Статья посвящена основным методологическим проблемам преподавания латинского языка на гуманитарных факультетах. Использование культурологического и исторического комментария латинских текстов, а также интерактивных методов позволит оптимизировать процесс обучения. Ключевые слова: латинский язык,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Назаревская, М.П.
Format: Article
Language:Russian
Published: Кримський науковий центр НАН України і МОН України 2013
Series:Культура народов Причерноморья
Subjects:
Online Access:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92219
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id irk-123456789-92219
record_format dspace
spelling irk-123456789-922192016-01-17T03:02:57Z Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка Назаревская, М.П. Исследования молодых ученых Статья посвящена основным методологическим проблемам преподавания латинского языка на гуманитарных факультетах. Использование культурологического и исторического комментария латинских текстов, а также интерактивных методов позволит оптимизировать процесс обучения. Ключевые слова: латинский язык, обучение, методика, Античность, культура. Стаття присвячена основним методологічним проблемам викладання латинської мови на гуманітарних факультетах. Оптимізація процесу навчання латинської мови можлива за умов використання культурологічного та історичного коментарування текстів, а також інтерактивних методів. Ключові слова: латинська мова, навчання, методика, Античність, культура. This article is devoted to the main methodological problems of the Latin language teaching in the Arts Faculties. Optimization of the process of teaching Latin is possible with the help of cultural and historical comments for texts and interactive techniques. One of the basic principles of multicultural education is the formation of national identity along with the understanding and recognition of common human values shared by most cultures. Formation of an inner world of a person requires not only learning about the national culture but also about cultural values of global significance. In order to implement the principles of multiculturalism in educational discourse, it is essential to combine the study of world cultural heritage along with the study the achievements of the national cultures. The purpose of multicultural education is to educate a person as a part of the world community in the past, present and future. The article is devoted to the basic methodological problems of teaching Latin at the Arts Faculties. The use of cultural and historical commentary for Latin texts and interactive methods of education can optimize the learning process. The article examines possible ways to optimize the process of learning Latin at the Arts Faculties. Ancient images and views are still relevant for European cultures and are used in various fields of cultural life: theater, cinema, painting, music, sculpture, literature. Ancient images, myths and views belong to the timeless world cultural heritage and have been accepted and assimilated by later generations in specific forms of cultural works. This work provides examples of the material, which can be used in the study of Latin grammar and in working with texts to present the following: facts and characteristics of Russian and Ukrainian languages that could contribute to better understanding of certain aspects of the Latin language; specific features of Latin that could be linked to similar features in the native language of the students; connections within the family of Indo- European languages throughout the history of and their development; influence of culture and science of Antiquity on the modern cultures. Keywords: Latin, teaching method, antiquity, culture. 2013 Article Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка / М.П. Назаревская // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 255. — С. 100-104. — Бібліогр.: 7 назв. — рос. 1562-0808 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92219 811.124.371/378.315 ru Культура народов Причерноморья Кримський науковий центр НАН України і МОН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Russian
topic Исследования молодых ученых
Исследования молодых ученых
spellingShingle Исследования молодых ученых
Исследования молодых ученых
Назаревская, М.П.
Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка
Культура народов Причерноморья
description Статья посвящена основным методологическим проблемам преподавания латинского языка на гуманитарных факультетах. Использование культурологического и исторического комментария латинских текстов, а также интерактивных методов позволит оптимизировать процесс обучения. Ключевые слова: латинский язык, обучение, методика, Античность, культура.
format Article
author Назаревская, М.П.
author_facet Назаревская, М.П.
author_sort Назаревская, М.П.
title Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка
title_short Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка
title_full Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка
title_fullStr Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка
title_full_unstemmed Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка
title_sort методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка
publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України
publishDate 2013
topic_facet Исследования молодых ученых
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92219
citation_txt Методика реализации принципов поликультурной педагогики в преподавании латинского языка / М.П. Назаревская // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 255. — С. 100-104. — Бібліогр.: 7 назв. — рос.
series Культура народов Причерноморья
work_keys_str_mv AT nazarevskaâmp metodikarealizaciiprincipovpolikulʹturnojpedagogikivprepodavaniilatinskogoâzyka
first_indexed 2023-10-18T19:45:53Z
last_indexed 2023-10-18T19:45:53Z
_version_ 1796147851305156608