Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь
Розглянуто поширення зсувів на автомобільній дорозі Сімферополь-Ялта-Севастополь. Описано методику створення бази даних у зв’язку з накопиченням інформації на паперових носіях, представлено її можливу структуру. Оцінено доцільність використання геоінформаційних технологій для моделювання зсувного пр...
Збережено в:
Дата: | 2010 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Центр менеджменту та маркетингу в галузі наук про Землю ІГН НАН України
2010
|
Назва видання: | Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/97141 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь / М.Т. Фріндт // Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики: Зб. наук. пр. — 2010. — Вип. 7. — С. 319-324. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-97141 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-971412016-03-26T03:02:09Z Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь Фріндт, М.Т. Геодинамічний моніторинг та небезпечні геологічні процеси Розглянуто поширення зсувів на автомобільній дорозі Сімферополь-Ялта-Севастополь. Описано методику створення бази даних у зв’язку з накопиченням інформації на паперових носіях, представлено її можливу структуру. Оцінено доцільність використання геоінформаційних технологій для моделювання зсувного процесу. В статье рассмотрено распространение оползней на автомобильной дороге Симферополь-Ялта-Севастополь. Описана методика создания базы данных в связи с накоплением информации на бумажных носителях. Представлена возможная структура базы данных. Оценена целесообразность использования геоинформационных технологий для моделирования оползневого процесса. In this paper consider landslide distribution on the Simferopol-Yalta-Sevastopol highway. Described the technique for database creation in connection with accumulated of the paper information. The possible structure of database is presented. Estimated expediency of the geoinformation technologies used for modeling landslide process. 2010 Article Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь / М.Т. Фріндт // Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики: Зб. наук. пр. — 2010. — Вип. 7. — С. 319-324. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. 2409-9430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/97141 551.311.235.2 uk Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики Центр менеджменту та маркетингу в галузі наук про Землю ІГН НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Геодинамічний моніторинг та небезпечні геологічні процеси Геодинамічний моніторинг та небезпечні геологічні процеси |
spellingShingle |
Геодинамічний моніторинг та небезпечні геологічні процеси Геодинамічний моніторинг та небезпечні геологічні процеси Фріндт, М.Т. Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики |
description |
Розглянуто поширення зсувів на автомобільній дорозі Сімферополь-Ялта-Севастополь. Описано методику створення бази даних у зв’язку з накопиченням інформації на паперових носіях, представлено її можливу структуру. Оцінено доцільність використання геоінформаційних технологій для моделювання зсувного процесу. |
format |
Article |
author |
Фріндт, М.Т. |
author_facet |
Фріндт, М.Т. |
author_sort |
Фріндт, М.Т. |
title |
Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь |
title_short |
Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь |
title_full |
Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь |
title_fullStr |
Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь |
title_full_unstemmed |
Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь |
title_sort |
структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги сімферополь-ялта-севастополь |
publisher |
Центр менеджменту та маркетингу в галузі наук про Землю ІГН НАН України |
publishDate |
2010 |
topic_facet |
Геодинамічний моніторинг та небезпечні геологічні процеси |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/97141 |
citation_txt |
Структура бази даних зсувних зміщень в районі автомобільної дороги Сімферополь-Ялта-Севастополь / М.Т. Фріндт // Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики: Зб. наук. пр. — 2010. — Вип. 7. — С. 319-324. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. |
series |
Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики |
work_keys_str_mv |
AT fríndtmt strukturabazidanihzsuvnihzmíŝenʹvrajoníavtomobílʹnoídorogisímferopolʹâltasevastopolʹ |
first_indexed |
2025-07-07T04:31:17Z |
last_indexed |
2025-07-07T04:31:17Z |
_version_ |
1836961159890075648 |
fulltext |
319
Зб. наук. праць “Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики”, 2010
УДК 551.311.235.2
© М.Т. Фріндт, 2010
Київський національний університет імені Тараса Шевченка,
м. Київ
СТРУКТУРА БАЗИ ДАНИХ ЗСУВНИХ
ЗМІЩЕНЬ В РАЙОНІ АВТОМОБІЛЬНОЇ
ДОРОГИ СІМФЕРОПОЛЬ–ЯЛТА–
СЕВАСТОПОЛЬ
Розглянуто поширення зсувів на автомобільній дорозі Сімферополь–Ялта–Сева-
стополь. Описано методику створення бази даних у зв’язку з накопиченням інфор-
мації на паперових носіях, представлено її можливу структуру. Оцінено доцільність
використання геоінформаційних технологій для моделювання зсувного процесу.
Ключові слова: зсуви, геоінформаційні системи, база даних.
Постановка проблеми. На території України зафіксовано понад
20 тис. зсувів і їх кількість постійно зростає. Активізація зсувів у багатьох
регіонах має руйнівний, а іноді катастрофічний характер. Тільки за останні
роки від зсувів постраждали гірські райони Закарпатської області, чис-
ленні об’єкти в Автономній Республіці Крим, будівлі в мм. Дніпропетровську,
Дніпродзержинську, Чернівцях, Луганську та багатьох інших населених
пунктах. Це створює постійну загрозу виникненню надзвичайних ситуацій
техногенного і природного характеру, а також небезпеку для здоров’я та
життя людей. Лише на території Кримського півострова нараховується 1475
зсувів [1]. Велика кількість зсувів виникає на автомобільних дорогах, зав-
даючи значної шкоди. Особливо це стосується доріг, побудованих у склад-
них інженерно-геологічних умовах гірських районів зі значним розчлену-
ванням рельєфу та природною активністю екзогенних процесів.
Об’єктом дослідження є автомобільна дорога Сімферополь–Ялта–
Севастополь. Транспортне і господарське значення її надзвичайно вели-
ке, але функціонування може значно знижуватися через розповсюджен-
ня сучасних екзогенних процесів, а саме зсувів [2].
Дослідженням зсувних зміщень у гірських районах України присвя-
чено роботи багатьох авторів, серед яких Є.П. Ємельянова, В.О. Гера-
симчук, М.Д. Круцик, І.Ф. Єриш, В.М. Саломатін, В.Д. Казарновський,
І.Г. Коробанова, Г.І. Рудько та ін.
На автомобільній дорозі Сімферополь–Ялта–Севастополь досліджен-
ня проведено відділом інженерної геології ДП “Укрдіпродор”, інженерно-
320
Зб. наук. праць “Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики”, 2010
геологічною і гідрогеологічною партією ГМНМЕГЦ “Морекологія”, Ял-
тинською інженерно-геологічною і гідрогеологічною партією Казенного
підприємства “Південекогеоцентр” та іншими організаціями.
Матеріали всіх досліджень та моніторингу екзогенних геологічних
процесів збережені та опубліковані у вигляді окремих звітів, кадастрів,
таблиць, карт. Таким чином відбулося накопичення інформації на папе-
рових носіях і виникла необхідність створення бази даних, яка вмістить
всю можливу інформацію для подальшого використання. Такий процес
може бути здійснений із застосуванням географічних інформаційних сис-
тем (ГІС), що є найефективнішим інструментом управління геопросто-
ровими інформаційними даними. ГІС надає можливість виконання вели-
кої кількості операцій, програмне забезпечення вміщує функції та інстру-
менти, необхідні для вводу, збереження, аналізу та візуалізації просторо-
вої інформації.
Для створення бази даних зсувів ділянки автомобільної дороги Сімфе-
рополь–Ялта–Севастополь використано різні матеріали. По-перше, дані
моніторингу, що був проведений Кримською філією інституту “Укрдіпро-
дор” з моменту формування зсувних тіл у 1959 р. і до 2005 р. Результа-
том робіт стало створення карти-схеми зсувів на дорогах Південного
узбережжя Криму, яка містить дані про номер та назву зсуву, причини і
рік утворення, місцезнаходження відносно дороги, характеристики зсуву
(довжина, ширина, потужність, середня крутизна схилу, склад зсувних
ґрунтів), характеристики зволоження (глибина підземних вод, кількість
джерел), активність зсувів. Також співробітниками інституту виконано
інженерно-геологічні обстеження траси для техніко-економічного обґрун-
тування, що супроводжувалися паспортизацією зсувних ділянок. Інже-
нерно-геологічний паспорт містить інформацію про розміщення ділянки
зсуву, а саме: на якому кілометрі автомобільної дороги розташований
зсув, план ділянки в масштабі 1 : 5 000, опис пошкоджень земляного по-
лотна, значення глибини площин ковзання, причини виникнення зсуву та
рекомендації. По-друге, кадастр активних зсувів, складений Ялтинсь-
кою інженерно-геологічною та гідрогеологічною партією “Південекогео-
центру”. Він містить інформацію про номер та назву зсуву, причини і рік
утворення, місцезнаходження відносно дороги, прив’язку до дороги, про-
тяжність, можливу потужність, склад зсувних ґрунтів, кількість свердло-
вин та їх глибину, рекомендовані заходи, відмітки про найбільшу активність.
Також проведено геофізичне обстеження ділянок зсувних зон за до-
помогою методів становлення короткого імпульсного поля (СКІП), вер-
321
Зб. наук. праць “Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики”, 2010
тикального електрорезонансного зондування (ВЕРЗ), сейсмоакустично-
го зондування, які були виконані науково-виробничим підприємством “Гео-
пром” на замовлення “Укрдіпродор”.
Мета статті. За наявності матеріалів моніторингу на паперових носі-
ях розробити структуру бази даних деформацій земляного полотна автомо-
більної дороги Сімферополь–Ялта–Севастополь для подальшого моделю-
вання в ГІС.
Виклад основного матеріалу. Об’єктом дослідження є автомо-
більна дорога Сімферополь–Ялта–Севастополь. Тут під час будівницт-
ва, розпочатого 1959 року, виникла велика кількість зсувів, оскільки при
облаштуванні дороги геологічне середовище активно реагує на зміни на-
пруженого стану і міцнісних характеристик гірських порід, що й призво-
дить до формування техногенних зсувів або порушення умов рівноваги
природних зсувів [3].
Для досліджуваної ділянки визначені природні та техногенні фактори
впливу. До природних можна віднести геологічну будову, рельєф поверхні,
кількість води у ґрунтовому масиві (атмосферні опади), тектонічні умо-
ви; до техногенних – навантаження, що виникає під час руху транспорту,
порушення граничної рівноваги схилів, зміни фізико-механічних власти-
востей ґрунтів під час будівництва доріг, створення штучних водойм на
схилах, витікання води із водовідводів та каналізаційних мереж, інтен-
сивний полив.
Вздовж автодороги Сімферополь–Ялта–Севастополь зафіксовано і
складено кадастр 173 зсувів, із них найбільш активних – 49. За результа-
тами інженерно-геологічних обстежень 49 ділянок активних зсувів виді-
лено такі причини їх виникнення [4]:
а) 41 зсув (83,6 %) – перевантаження насипом дороги крутого схи-
лу древнього зсуву або просто крутого схилу, складеного тов-
щею пухких делювіальних ґрунтів;
б) 5 зсувів (10,2 %) – підсікання виїмкою дороги схилів, які перебу-
вають у стані граничної рівноваги;
в) 3 зсуви (6,2 %) – перезволоження пухких ґрунтів витоками водо-
відводних, каналізаційних мереж або внаслідок надмірного поли-
ву овочевих та виноградних плантацій.
Для дослідження зсувного процесу використано відомості про місце-
знаходження зсувів, їх параметри, геологічну будову, геоморфологію та
гідрогеологію, більшість з яких не оцифровано. На цьому етапі основним
завданням є накопичення максимально можливої кількості цифрового мате-
322
Зб. наук. праць “Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики”, 2010
ріалу для дослідження і уточнення механізму формування зсувного проце-
су та створення інформаційної бази даних, що відображатиме просторову
інформацію.
Перевагою цифрової бази даних є можливість вміщувати, крім тра-
диційної картографічної інформації, різнопланові атрибутивні відомості
щодо всіх об’єктів територіальної одиниці. Така інформація перетворюєть-
ся в тематичні шари карти відповідно до обраних ознак [5]. Створення
бази даних є найскладнішою частиною виконання досліджень, вона зай-
має найбільше часу. Повнота та точність даних, що використовуються,
визначає точність результату аналізу.
Основою для оцифровки та аналізу слугували програмні засоби
MapInfo Professional 8 та ESRI ArcGIS 9.2.
Створення цифрової бази даних відбувається поетапно – введення
даних, завантаження в базу та управління нею [6]. Введення даних –
оцифровка та перетворення даних з інших систем та форматів у потрібний:
сканування карт, реєстрація зображень, створення таблиць та введення
даних з паперових носіїв. Управління базою даних – перевірка системи
координат і з’єднання шарів.
Кожна таблиця бази даних вміщує атрибутивну інформацію, тобто
якісні та кількісні характеристики об’єкту. Вся інформація бази даних на
карті відображається у вигляді точкових, лінійних та полігональних (пло-
щинних) об’єктів [7].
Доступну для оцифровки інформацію умовно можна поділити на дві
категорії: до першої належить інформація щодо природного характеру –
фактори впливу природного походження, до другої – фактори, що мають
описовий, фактографічний характер.
Структуру бази даних можна представити у вигляді тематичних таб-
лиць та атрибутивної інформації, що нижче показано у таблиці.
Створену базу даних необхідно доповнювати новою атрибутивною
інформацією. Для більш детального аналізу процесу зсувоутворення мож-
на використати результати геофізичних досліджень, завдяки яким визна-
чено поверхні ковзання зсувів, зони максимального зволоження ґрунтів
та виявлено шляхи міграції водних потоків.
Використання геоінформаційних систем забезпечує можливість вико-
нання аналізу, що дозволить уникнути катастрофічних наслідків, зробити
правильний підбір ділянки для будівництва та варіантів обходу; виконати
аналіз транспортного навантаження і стану дорожнього полотна, розроби-
ти районування території за певними ознаками; при існуванні несприятли-
323
Зб. наук. праць “Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики”, 2010
вих екзогенних процесів – розробити заходи для зменшення масштабу їх
прояву, оцінити поведінку схилу при поєднанні визначених факторів впливу,
знайти оптимальне рішення щодо вибору захисних споруд.
Висновки. Поширення зсувів на автомобільних дорогах гірських
районів обумовлено складністю інженерно-геологічних умов території.
У поєднанні з природними факторами, які впливають на утворення зсувів,
велике значення мають техногенні, що є причиною утворення нових та
розвитку наявних зсувних процесів. Так, на автодорозі Сімферополь–
Ялта–Севастополь відмічено 49 активних зсувів, утворених переважно
ще під час будівництва дороги. Протягом багатьох років накопичено
матеріали дослідження зсувів ділянки автодороги, але вони збережені в
паперовому вигляді. На сьогодні необхідним є створення бази даних, яка
б вміщувала всю цю інформацію з вивчення території. Використання ГІС
Ñòðóêòóðà áàçè äàíèõ
Назва таблиці – компонент Назва атрибуту – тип локалізації
Інформація природного характеру
Рельєф Горизонталі – лінійний; ями, яри – точкові, площинні; відмітки висот,
скелі – точкові
Геологічна та тектонічна будова Четвертинні та дочетвертинні відклади – лінійний, площинний;
розломи – лінійний
Гідрографія Річки, струмки, канали, джерела – лінійний, точковий
Рослинність Поширення виду – площинний; окремі дерева, чагарники – точковий;
рослинність вздовж дороги – лінійний
Атмосферні опади Кількість – точковий, площинний
Сейсмічна активність Бали – точковий
Фактографічна інформація
Розміщення автомобільної дороги Протяжність – лінійний
Характеристики траси Пікети, категорія, транспортне навантаження, розміщення кар’єрів,
техніко-економічні показники, ширина – точковий
Населені пункти Міста – площинний
Зсуви Кадастровий номер, вік, активність, потужність, фактор утворення –
точковий; розміщення, параметри, зсувні ґрунти – площинний
Транспортне навантаження Точковий
Наявність штучних споруд Мости, транспортні розв’язки – лінійні; водопропускні труби,
перевали – точкові
324
Зб. наук. праць “Теоретичні та прикладні аспекти геоінформатики”, 2010
є доцільним у ході експлуатації, будівництва автодоріг та з метою про-
гнозування небезпечних геологічних процесів.
1. МНС України. Комплексна програма протизсувних заходів на 2005–2014 роки.
2. Герасимчук В.О. Гірські автомобільні дороги України // Захист гірських автомо-
більних доріг України від небезпечних гідрометеорологічних процесів і явищ. –
Коломия: Вік, 1998. – 352 с.
3. Круцик М.Д. Захист гірських автомобільних доріг від зсувів (на прикладі гірських
регіонів України). – Коломия, 2003. – 430 с.
4. ДП “Укрдіпродор”. Звіт про ТЕО автомобільної дороги Харків–Сімферополь–
Алушта–Ялта на ділянці Сімферополь–Ялта (М-18), Ялта–Севастополь (Н-19) та
Алушта–Судак–Феодосія (Р-29). – К., 2008.
5. Подоприхин Р.В. Пространственные данные многофункционального назначения.
Передовые технологии аэросъемки // Управление развитием территории. – № 2. –
2007. – С. 58–60.
6. ArcGis 9. Начало работы в ArcGis. – 2004. – 265 с.
7. Іщук О.О., Коржнев М.М., Кошляков О.Є. Просторовий аналіз і моделювання в
ГІС: навч. посіб. – К.: Вид.-поліграф. центр “Київ. університет”, 2003. – 200 с.
Структура базы данных оползневых смещений в районе автомобильной
дороги Симферополь–Ялта–Севастополь М.Т. Фриндт
РЕЗЮМЕ. В статье рассмотрено распространение оползней на автомобильной
дороге Симферополь–Ялта–Севастополь. Описана методика создания базы дан-
ных в связи с накоплением информации на бумажных носителях. Представлена
возможная структура базы данных. Оценена целесообразность использования
геоинформационных технологий для моделирования оползневого процесса.
Ключевые слова: оползни, геоинформационные системы, база данных.
Landslide database structure in area of a highway Simferopol–Yalta–Sevastopol
M.T. Frindt
SUMMARY. In this paper consider landslide distribution on the Simferopol–Yalta–
Sevastopol highway. Described the technique for database creation in connection with
accumulated of the paper information. The possible structure of database is presented.
Estimated expediency of the geoinformation technologies used for modeling landslide
process.
Keywords: landslide, geoinformation systems, database.
|