2025-02-22T17:09:30-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22journaliasakpiua-article-315269%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-22T17:09:30-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22journaliasakpiua-article-315269%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-22T17:09:30-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-22T17:09:30-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response
Використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) в наукових дослідженнях
The emergence and growing capabilities of Generative Artificial Intelligence (GAI) are profoundly transforming scientific research. Although AI extends human intelligence by automating certain tasks, it complements rather than replaces human creativity. This article discusses the implications of AI...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/315269 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
journaliasakpiua-article-315269 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
journaliasakpiua-article-3152692024-11-16T18:06:34Z The role of generative artificial intelligence (GAI) in scientific research Використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) в наукових дослідженнях Petrenko, Anatolii генеративний штучний інтелект аналіз і тестування гіпотез пошук джерел наукових даних планування дослідження написання і редагування наукових рукописів упорядкування і презентація результатів Generative Artificial Intelligence hypothesis analysis and testing searching scientific data sources research planning writing and editing scientific manuscripts organizing and presenting results The emergence and growing capabilities of Generative Artificial Intelligence (GAI) are profoundly transforming scientific research. Although AI extends human intelligence by automating certain tasks, it complements rather than replaces human creativity. This article discusses the implications of AI for the scientific process, including ethical considerations and the need for a balanced approach that combines the strengths of human and artificial intelligence in the process of discovering knowledge and solving complex problems. The discussion extends to the need for universities to adapt their curricula to prepare future researchers for the AI era, emphasizing scenario-based thinking and uncertainty management as important skills for the future. Поява та зростаючі можливості генеративного штучного інтелекту (ГШІ) глибоко трансформують наукові дослідження. Хоча ГШІ розширює людський інтелект шляхом автоматизації певних завдань, він радше доповнює, ніж замінює людську креативність. Розглянуто наслідки ГШІ для наукового процесу, включаючи етичні міркування та необхідність збалансованого підходу, який об’єднує сильні сторони людського та штучного інтелекту в процесі відкриття знань і вирішення складних проблем. Обговорення поширюється на необхідність для університетів скорегувати навчальні програми для підготовки майбутніх дослідників до епохи ГШІ, підкреслюючи сценарне мислення та управління невизначеністю як важливі навики майбутнього. The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" 2024-09-28 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/315269 10.20535/SRIT.2308-8893.2024.3.08 System research and information technologies; No. 3 (2024); 133-147 Системные исследования и информационные технологии; № 3 (2024); 133-147 Системні дослідження та інформаційні технології; № 3 (2024); 133-147 2308-8893 1681-6048 en http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/315269/306082 |
institution |
System research and information technologies |
baseUrl_str |
|
datestamp_date |
2024-11-16T18:06:34Z |
collection |
OJS |
language |
English |
topic |
генеративний штучний інтелект аналіз і тестування гіпотез пошук джерел наукових даних планування дослідження написання і редагування наукових рукописів упорядкування і презентація результатів |
spellingShingle |
генеративний штучний інтелект аналіз і тестування гіпотез пошук джерел наукових даних планування дослідження написання і редагування наукових рукописів упорядкування і презентація результатів Petrenko, Anatolii Використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) в наукових дослідженнях |
topic_facet |
генеративний штучний інтелект аналіз і тестування гіпотез пошук джерел наукових даних планування дослідження написання і редагування наукових рукописів упорядкування і презентація результатів Generative Artificial Intelligence hypothesis analysis and testing searching scientific data sources research planning writing and editing scientific manuscripts organizing and presenting results |
format |
Article |
author |
Petrenko, Anatolii |
author_facet |
Petrenko, Anatolii |
author_sort |
Petrenko, Anatolii |
title |
Використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) в наукових дослідженнях |
title_short |
Використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) в наукових дослідженнях |
title_full |
Використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) в наукових дослідженнях |
title_fullStr |
Використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) в наукових дослідженнях |
title_full_unstemmed |
Використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) в наукових дослідженнях |
title_sort |
використання генеративного штучного інтелекту (гші) в наукових дослідженнях |
title_alt |
The role of generative artificial intelligence (GAI) in scientific research |
description |
The emergence and growing capabilities of Generative Artificial Intelligence (GAI) are profoundly transforming scientific research. Although AI extends human intelligence by automating certain tasks, it complements rather than replaces human creativity. This article discusses the implications of AI for the scientific process, including ethical considerations and the need for a balanced approach that combines the strengths of human and artificial intelligence in the process of discovering knowledge and solving complex problems. The discussion extends to the need for universities to adapt their curricula to prepare future researchers for the AI era, emphasizing scenario-based thinking and uncertainty management as important skills for the future. |
publisher |
The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" |
publishDate |
2024 |
url |
http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/315269 |
work_keys_str_mv |
AT petrenkoanatolii theroleofgenerativeartificialintelligencegaiinscientificresearch AT petrenkoanatolii vikoristannâgenerativnogoštučnogoíntelektugšívnaukovihdoslídžennâh AT petrenkoanatolii roleofgenerativeartificialintelligencegaiinscientificresearch |
first_indexed |
2024-12-15T20:42:07Z |
last_indexed |
2024-12-15T20:42:07Z |
_version_ |
1823641975489822720 |