Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA)

Artificial Intelligence (AI) is becoming a general-purpose technology and is gaining a universal character for engineering, science, and society that today is only inherent in mathematics and computer technology. The agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) within the servic...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2025
1. Verfasser: Petrenko, Anatolii
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" 2025
Schlagworte:
Online Zugang:http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/330091
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:System research and information technologies

Institution

System research and information technologies
id journaliasakpiua-article-330091
record_format ojs
spelling journaliasakpiua-article-3300912025-05-20T20:56:07Z Agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) in service-oriented architecture (SOA) Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA) Petrenko, Anatolii AI (Artificial Intelligence) агентний AI AI-agent SOA (Service oriented architecture) SaaS (Software-as-a-Service) RAG (Retrieval-Augmented Generation) великі мовні моделі (LLM) одноагентні і багатоагентні системи платформи розроблення АІ агентів інтеграція агентів AI з SaaS агенти АІ і SOA AI (Artificial intelligence) agentic AI AI-agent SOA (Service oriented architecture) SaaS (Software-as-a-Service) RAG (Retrieval-Augmented Generation) large language models (LLM) single-agent and multi-agent systems AI agent development platforms AI agent integration with SaaS AI agents and SOA Artificial Intelligence (AI) is becoming a general-purpose technology and is gaining a universal character for engineering, science, and society that today is only inherent in mathematics and computer technology. The agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) within the service-oriented architecture of an application is a fascinating and highly synergistic concept. Combining these paradigms leads to robust, scalable, and intelligent systems well suited for dynamic and distributed environments. This paper presents the results of a comparative analysis of three possible approaches to integrating AI into business processes, namely, connecting AI agents to service-oriented architecture (SOA), connecting AI agents to software (SaaS), and building AI as a service (AIaaS). The paper provides some insights into the potential benefits, challenges, examples, and considerations when adopting each of these approaches. Штучний інтелект (ШІ) стає технологією загального призначення і набуває універсального характеру для техніки, науки і суспільства, який сьогодні притаманний лише математиці та комп’ютерним технологіям. Агентний підхід до реалізації ШІ в межах сервіс-орієнтованої архітектури додатків є захопливою і дуже синергетичною концепцією. Поєднання цих парадигм призводить до створення надійних, масштабованих та інтелектуальних систем, які добре підходять для динамічних і розподілених середовищ. Подано результати порівняльного аналізу трьох можливих підходів до інтеграції ШІ в бізнес-процеси, а саме: підключення агентів ШІ до сервіс-орієнтованої архітектури (SOA), підключення агентів ШІ до програмного забезпечення (SaaS) та побудова ШІ як послуги (AIaaS). Розглянуто потенційні переваги, виклики, приклади та міркування із застосуванням кожного з цих підходів. The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" 2025-03-28 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/330091 10.20535/SRIT.2308-8893.2025.1.08 System research and information technologies; No. 1 (2025); 104-123 Системные исследования и информационные технологии; № 1 (2025); 104-123 Системні дослідження та інформаційні технології; № 1 (2025); 104-123 2308-8893 1681-6048 en http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/330091/319565
institution System research and information technologies
baseUrl_str
datestamp_date 2025-05-20T20:56:07Z
collection OJS
language English
topic AI (Artificial Intelligence)
агентний AI
AI-agent
SOA (Service oriented architecture)
SaaS (Software-as-a-Service)
RAG (Retrieval-Augmented Generation)
великі мовні моделі (LLM)
одноагентні і багатоагентні системи
платформи розроблення АІ агентів
інтеграція агентів AI з SaaS
агенти АІ і SOA
spellingShingle AI (Artificial Intelligence)
агентний AI
AI-agent
SOA (Service oriented architecture)
SaaS (Software-as-a-Service)
RAG (Retrieval-Augmented Generation)
великі мовні моделі (LLM)
одноагентні і багатоагентні системи
платформи розроблення АІ агентів
інтеграція агентів AI з SaaS
агенти АІ і SOA
Petrenko, Anatolii
Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA)
topic_facet AI (Artificial Intelligence)
агентний AI
AI-agent
SOA (Service oriented architecture)
SaaS (Software-as-a-Service)
RAG (Retrieval-Augmented Generation)
великі мовні моделі (LLM)
одноагентні і багатоагентні системи
платформи розроблення АІ агентів
інтеграція агентів AI з SaaS
агенти АІ і SOA
AI (Artificial intelligence)
agentic AI
AI-agent
SOA (Service oriented architecture)
SaaS (Software-as-a-Service)
RAG (Retrieval-Augmented Generation)
large language models (LLM)
single-agent and multi-agent systems
AI agent development platforms
AI agent integration with SaaS
AI agents and SOA
format Article
author Petrenko, Anatolii
author_facet Petrenko, Anatolii
author_sort Petrenko, Anatolii
title Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA)
title_short Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA)
title_full Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA)
title_fullStr Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA)
title_full_unstemmed Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA)
title_sort агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (ai) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (soa)
title_alt Agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) in service-oriented architecture (SOA)
description Artificial Intelligence (AI) is becoming a general-purpose technology and is gaining a universal character for engineering, science, and society that today is only inherent in mathematics and computer technology. The agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) within the service-oriented architecture of an application is a fascinating and highly synergistic concept. Combining these paradigms leads to robust, scalable, and intelligent systems well suited for dynamic and distributed environments. This paper presents the results of a comparative analysis of three possible approaches to integrating AI into business processes, namely, connecting AI agents to service-oriented architecture (SOA), connecting AI agents to software (SaaS), and building AI as a service (AIaaS). The paper provides some insights into the potential benefits, challenges, examples, and considerations when adopting each of these approaches.
publisher The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"
publishDate 2025
url http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/330091
work_keys_str_mv AT petrenkoanatolii agentbasedapproachtoimplementingartificialintelligenceaiinserviceorientedarchitecturesoa
AT petrenkoanatolii agentnijpídhíddovprovadžennâštučnogoíntelektuaivmežahservísoríêntovanoíarhítekturisoa
first_indexed 2025-07-17T10:28:45Z
last_indexed 2025-09-17T09:26:02Z
_version_ 1843502685101228032