Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA)
Artificial Intelligence (AI) is becoming a general-purpose technology and is gaining a universal character for engineering, science, and society that today is only inherent in mathematics and computer technology. The agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) within the servic...
Gespeichert in:
| Datum: | 2025 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | English |
| Veröffentlicht: |
The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"
2025
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/330091 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | System research and information technologies |
Institution
System research and information technologies| id |
journaliasakpiua-article-330091 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
journaliasakpiua-article-3300912025-05-20T20:56:07Z Agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) in service-oriented architecture (SOA) Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA) Petrenko, Anatolii AI (Artificial Intelligence) агентний AI AI-agent SOA (Service oriented architecture) SaaS (Software-as-a-Service) RAG (Retrieval-Augmented Generation) великі мовні моделі (LLM) одноагентні і багатоагентні системи платформи розроблення АІ агентів інтеграція агентів AI з SaaS агенти АІ і SOA AI (Artificial intelligence) agentic AI AI-agent SOA (Service oriented architecture) SaaS (Software-as-a-Service) RAG (Retrieval-Augmented Generation) large language models (LLM) single-agent and multi-agent systems AI agent development platforms AI agent integration with SaaS AI agents and SOA Artificial Intelligence (AI) is becoming a general-purpose technology and is gaining a universal character for engineering, science, and society that today is only inherent in mathematics and computer technology. The agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) within the service-oriented architecture of an application is a fascinating and highly synergistic concept. Combining these paradigms leads to robust, scalable, and intelligent systems well suited for dynamic and distributed environments. This paper presents the results of a comparative analysis of three possible approaches to integrating AI into business processes, namely, connecting AI agents to service-oriented architecture (SOA), connecting AI agents to software (SaaS), and building AI as a service (AIaaS). The paper provides some insights into the potential benefits, challenges, examples, and considerations when adopting each of these approaches. Штучний інтелект (ШІ) стає технологією загального призначення і набуває універсального характеру для техніки, науки і суспільства, який сьогодні притаманний лише математиці та комп’ютерним технологіям. Агентний підхід до реалізації ШІ в межах сервіс-орієнтованої архітектури додатків є захопливою і дуже синергетичною концепцією. Поєднання цих парадигм призводить до створення надійних, масштабованих та інтелектуальних систем, які добре підходять для динамічних і розподілених середовищ. Подано результати порівняльного аналізу трьох можливих підходів до інтеграції ШІ в бізнес-процеси, а саме: підключення агентів ШІ до сервіс-орієнтованої архітектури (SOA), підключення агентів ШІ до програмного забезпечення (SaaS) та побудова ШІ як послуги (AIaaS). Розглянуто потенційні переваги, виклики, приклади та міркування із застосуванням кожного з цих підходів. The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" 2025-03-28 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/330091 10.20535/SRIT.2308-8893.2025.1.08 System research and information technologies; No. 1 (2025); 104-123 Системные исследования и информационные технологии; № 1 (2025); 104-123 Системні дослідження та інформаційні технології; № 1 (2025); 104-123 2308-8893 1681-6048 en http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/330091/319565 |
| institution |
System research and information technologies |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2025-05-20T20:56:07Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| topic |
AI (Artificial Intelligence) агентний AI AI-agent SOA (Service oriented architecture) SaaS (Software-as-a-Service) RAG (Retrieval-Augmented Generation) великі мовні моделі (LLM) одноагентні і багатоагентні системи платформи розроблення АІ агентів інтеграція агентів AI з SaaS агенти АІ і SOA |
| spellingShingle |
AI (Artificial Intelligence) агентний AI AI-agent SOA (Service oriented architecture) SaaS (Software-as-a-Service) RAG (Retrieval-Augmented Generation) великі мовні моделі (LLM) одноагентні і багатоагентні системи платформи розроблення АІ агентів інтеграція агентів AI з SaaS агенти АІ і SOA Petrenko, Anatolii Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA) |
| topic_facet |
AI (Artificial Intelligence) агентний AI AI-agent SOA (Service oriented architecture) SaaS (Software-as-a-Service) RAG (Retrieval-Augmented Generation) великі мовні моделі (LLM) одноагентні і багатоагентні системи платформи розроблення АІ агентів інтеграція агентів AI з SaaS агенти АІ і SOA AI (Artificial intelligence) agentic AI AI-agent SOA (Service oriented architecture) SaaS (Software-as-a-Service) RAG (Retrieval-Augmented Generation) large language models (LLM) single-agent and multi-agent systems AI agent development platforms AI agent integration with SaaS AI agents and SOA |
| format |
Article |
| author |
Petrenko, Anatolii |
| author_facet |
Petrenko, Anatolii |
| author_sort |
Petrenko, Anatolii |
| title |
Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA) |
| title_short |
Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA) |
| title_full |
Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA) |
| title_fullStr |
Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA) |
| title_full_unstemmed |
Агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (AI) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (SOA) |
| title_sort |
агентний підхід до впровадження штучного інтелекту (ai) в межах сервіс-орієнтованої архітектури (soa) |
| title_alt |
Agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) in service-oriented architecture (SOA) |
| description |
Artificial Intelligence (AI) is becoming a general-purpose technology and is gaining a universal character for engineering, science, and society that today is only inherent in mathematics and computer technology. The agent-based approach to implementing artificial intelligence (AI) within the service-oriented architecture of an application is a fascinating and highly synergistic concept. Combining these paradigms leads to robust, scalable, and intelligent systems well suited for dynamic and distributed environments. This paper presents the results of a comparative analysis of three possible approaches to integrating AI into business processes, namely, connecting AI agents to service-oriented architecture (SOA), connecting AI agents to software (SaaS), and building AI as a service (AIaaS). The paper provides some insights into the potential benefits, challenges, examples, and considerations when adopting each of these approaches. |
| publisher |
The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" |
| publishDate |
2025 |
| url |
http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/330091 |
| work_keys_str_mv |
AT petrenkoanatolii agentbasedapproachtoimplementingartificialintelligenceaiinserviceorientedarchitecturesoa AT petrenkoanatolii agentnijpídhíddovprovadžennâštučnogoíntelektuaivmežahservísoríêntovanoíarhítekturisoa |
| first_indexed |
2025-07-17T10:28:45Z |
| last_indexed |
2025-09-17T09:26:02Z |
| _version_ |
1843502685101228032 |