Розв’язування комбінаторних задач ігрового типу з обмеженнями-переставляннями у обох гравців: ітераційний метод
The definition and the mathematical model of a game problem for agricultural production with permutations-restrictions that are imposed on the strategies of both players, are considered. The iterative method is extended for combinatorial optimization problems of the gaming type with the restrictions...
Збережено в:
Дата: | 2012 |
---|---|
Автори: | , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"
2012
|
Онлайн доступ: | http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/60558 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | System research and information technologies |
Репозитарії
System research and information technologiesid |
journaliasakpiua-article-60558 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
journaliasakpiua-article-605582018-03-30T15:09:10Z Solving combinatorial problems of gaming type with permutations-restrictions of both players: the interative method Решения комбинаторных задач игрового типа с ограничениями-перестановками у обоих игроков: итерационный метод Розв’язування комбінаторних задач ігрового типу з обмеженнями-переставляннями у обох гравців: ітераційний метод Iemets, O. O. Olkhovskaja, O. V. The definition and the mathematical model of a game problem for agricultural production with permutations-restrictions that are imposed on the strategies of both players, are considered. The iterative method is extended for combinatorial optimization problems of the gaming type with the restrictions, defined by permutations on the strategies of both players. The method is based on drowing the game, under the condition that each player tries to achieve his goal. A criterion of stopping and the procedures of determination of the result are suggested. On the basis of the developed software computational experiments, which show approaching of payments to the game price, which enables the approximate determination of mixed strategies of the players, are performed. A theoretical and experimental evaluation of the operations of the proposed iterative method is given. Рассмотрена постановка и математическая модель игровой задачи сельскохозяйственного производства с ограничениями-перестановками, которые накладываются на стратегии обоих игроков. Распространен итерационный метод на задачи комбинаторной оптимизации игрового типа с ограничениями, которые определяются перестановками на стратегии обоих игроков. Метод основан на розыгрыше игры, при условии, что каждый игрок стремится достичь своей цели. Предложен критерий остановки и процедуры определения результата. На основе разработанного программного продукта проведены вычислительные эксперименты, которые показывают приближение платежей к цене игры, что дает возможность приближенного определения смешанных стратегий игроков. Приведена теоретическая и экспериментальная оценка количества операций предложенного итерационного метода. Розглянуто постановку та математичну модель ігрової задачі сільськогосподарського виробництва з обмеженнями-переставленнями, що накладаються на стратегії обох гравців. Поширено ітераційний метод на задачі комбінаторної оптимізації ігрового типу з обмеженнями, що визначаються переставленнями на стратегії обох гравців. Метод ґрунтується на розігруванні гри, за умови, що кожен гравець прагне досягнути своєї мети. Запропоновано критерії зупинки та процедури визначення результату. На основі розробленого програмного продукту проведено обчислювальні експерименти, які показують наближення платежів до ціни гри, що дає можливість наближеного знаходження мішаних стратегій гравців. Проведено теоретичну та експериментальну оцінку кількості операцій запропонованого ітераційного алгоритму. The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" 2012-12-14 Article Article application/pdf http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/60558 System research and information technologies; No. 4 (2012); 80-93 Системные исследования и информационные технологии; № 4 (2012); 80-93 Системні дослідження та інформаційні технології; № 4 (2012); 80-93 2308-8893 1681-6048 uk http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/60558/56314 Copyright (c) 2021 System research and information technologies |
institution |
System research and information technologies |
collection |
OJS |
language |
Ukrainian |
format |
Article |
author |
Iemets, O. O. Olkhovskaja, O. V. |
spellingShingle |
Iemets, O. O. Olkhovskaja, O. V. Розв’язування комбінаторних задач ігрового типу з обмеженнями-переставляннями у обох гравців: ітераційний метод |
author_facet |
Iemets, O. O. Olkhovskaja, O. V. |
author_sort |
Iemets, O. O. |
title |
Розв’язування комбінаторних задач ігрового типу з обмеженнями-переставляннями у обох гравців: ітераційний метод |
title_short |
Розв’язування комбінаторних задач ігрового типу з обмеженнями-переставляннями у обох гравців: ітераційний метод |
title_full |
Розв’язування комбінаторних задач ігрового типу з обмеженнями-переставляннями у обох гравців: ітераційний метод |
title_fullStr |
Розв’язування комбінаторних задач ігрового типу з обмеженнями-переставляннями у обох гравців: ітераційний метод |
title_full_unstemmed |
Розв’язування комбінаторних задач ігрового типу з обмеженнями-переставляннями у обох гравців: ітераційний метод |
title_sort |
розв’язування комбінаторних задач ігрового типу з обмеженнями-переставляннями у обох гравців: ітераційний метод |
title_alt |
Solving combinatorial problems of gaming type with permutations-restrictions of both players: the interative method Решения комбинаторных задач игрового типа с ограничениями-перестановками у обоих игроков: итерационный метод |
description |
The definition and the mathematical model of a game problem for agricultural production with permutations-restrictions that are imposed on the strategies of both players, are considered. The iterative method is extended for combinatorial optimization problems of the gaming type with the restrictions, defined by permutations on the strategies of both players. The method is based on drowing the game, under the condition that each player tries to achieve his goal. A criterion of stopping and the procedures of determination of the result are suggested. On the basis of the developed software computational experiments, which show approaching of payments to the game price, which enables the approximate determination of mixed strategies of the players, are performed. A theoretical and experimental evaluation of the operations of the proposed iterative method is given. |
publisher |
The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" |
publishDate |
2012 |
url |
http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/60558 |
work_keys_str_mv |
AT iemetsoo solvingcombinatorialproblemsofgamingtypewithpermutationsrestrictionsofbothplayerstheinterativemethod AT olkhovskajaov solvingcombinatorialproblemsofgamingtypewithpermutationsrestrictionsofbothplayerstheinterativemethod AT iemetsoo rešeniâkombinatornyhzadačigrovogotipasograničeniâmiperestanovkamiuoboihigrokoviteracionnyjmetod AT olkhovskajaov rešeniâkombinatornyhzadačigrovogotipasograničeniâmiperestanovkamiuoboihigrokoviteracionnyjmetod AT iemetsoo rozvâzuvannâkombínatornihzadačígrovogotipuzobmežennâmiperestavlânnâmiuobohgravcívíteracíjnijmetod AT olkhovskajaov rozvâzuvannâkombínatornihzadačígrovogotipuzobmežennâmiperestavlânnâmiuobohgravcívíteracíjnijmetod |
first_indexed |
2024-04-08T15:04:40Z |
last_indexed |
2024-04-08T15:04:40Z |
_version_ |
1795779388936028160 |