Numerical Simulation of Metal Hydride Battery Heat Conducting Matrix Heat-stressed and Deformed State

The problem of safe and effective storage of hydrogen is dealt with by many researchers in different countries. The method of storing hydrogen in a chemically bound state in metal hydride accumulators has a number of advantages in comparison with the storage methods in compressed or liquefied form....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2018
Автори: Avramenko, Andrey N., Levterov, Anton M., Gladkova, Nataliya Yu.
Формат: Стаття
Мова:English
Russian
Опубліковано: Journal of Mechanical Engineering 2018
Теми:
Онлайн доступ:https://journals.uran.ua/jme/article/view/144203
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Journal of Mechanical Engineering

Репозитарії

Journal of Mechanical Engineering
id journalsuranuajme-article-144203
record_format ojs
institution Journal of Mechanical Engineering
collection OJS
language English
Russian
topic metal hydride
hydrogen
heat-conducting matrix
heat-stressed state
temperature level
UDC 662.769.21
544-971
54-19
металлогидрид
водород
теплопроводная матрица
те-плонапряженное состояние
уровень температур
УДК 662.769.21
544-971
54-19
металогідрид
водень
теплопровідна матриця
теплонапружений стан
рівень температур
УДК 662.769.21
544-971
54-19
spellingShingle metal hydride
hydrogen
heat-conducting matrix
heat-stressed state
temperature level
UDC 662.769.21
544-971
54-19
металлогидрид
водород
теплопроводная матрица
те-плонапряженное состояние
уровень температур
УДК 662.769.21
544-971
54-19
металогідрид
водень
теплопровідна матриця
теплонапружений стан
рівень температур
УДК 662.769.21
544-971
54-19
Avramenko, Andrey N.
Levterov, Anton M.
Gladkova, Nataliya Yu.
Numerical Simulation of Metal Hydride Battery Heat Conducting Matrix Heat-stressed and Deformed State
topic_facet metal hydride
hydrogen
heat-conducting matrix
heat-stressed state
temperature level
UDC 662.769.21
544-971
54-19
металлогидрид
водород
теплопроводная матрица
те-плонапряженное состояние
уровень температур
УДК 662.769.21
544-971
54-19
металогідрид
водень
теплопровідна матриця
теплонапружений стан
рівень температур
УДК 662.769.21
544-971
54-19
format Article
author Avramenko, Andrey N.
Levterov, Anton M.
Gladkova, Nataliya Yu.
author_facet Avramenko, Andrey N.
Levterov, Anton M.
Gladkova, Nataliya Yu.
author_sort Avramenko, Andrey N.
title Numerical Simulation of Metal Hydride Battery Heat Conducting Matrix Heat-stressed and Deformed State
title_short Numerical Simulation of Metal Hydride Battery Heat Conducting Matrix Heat-stressed and Deformed State
title_full Numerical Simulation of Metal Hydride Battery Heat Conducting Matrix Heat-stressed and Deformed State
title_fullStr Numerical Simulation of Metal Hydride Battery Heat Conducting Matrix Heat-stressed and Deformed State
title_full_unstemmed Numerical Simulation of Metal Hydride Battery Heat Conducting Matrix Heat-stressed and Deformed State
title_sort numerical simulation of metal hydride battery heat conducting matrix heat-stressed and deformed state
title_alt Численное моделирование теплонапряженного и деформированного состояния теплопроводящей матрицы металлогидридного аккумулятора
Чисельне моделювання теплонапруженого й деформованого стану теплопровідної матриці металогідридного акумулятора
description The problem of safe and effective storage of hydrogen is dealt with by many researchers in different countries. The method of storing hydrogen in a chemically bound state in metal hydride accumulators has a number of advantages in comparison with the storage methods in compressed or liquefied form. The use of metal hydrides makes it possible to achieve high packing density of hydrogen, which today reaches from 0.09 to 0.19 g/cm3, and for intermetallic hydrides − up to 0.56 g/cm3. The high safety of hydrogen storage in metal-hydride batteries should also be noted, which is especially important when using hydrogen in transport. When using numerical methods, the heat-stressed state of the heat-conducting matrix of a cylindrical metal hydride battery is considered. The matrix is made of an aluminum alloy and has rectangular cells filled with metal hydride in the form of a fine powder. The matrix is heated by two electric heating elements: a rod-type central element and a cylindrical peripheral one. The radial and axial expansions of the matrix in a body are limited by elastic elements made of heat-resistant steel. The simulation of the heat-conducting matrix heat-stressed and deformed states is performed for a hydrogen desorption regime for 900s at a temperature of 350 °C. As a metal hydride, magnesium hydride (MgH2) is chosen. The packing density of hydrogen in a metal hydride is assumed to be 0.11 g/cm3. The problem can be solved in Cartesian coordinates in a three-dimensional stationary setting. Calculation results show that during the hydrogen desorption process, the maximum temperature difference in the radial direction of the heat-conducting matrix is about 40 °C. The maximum radial expansion of the heat-conducting matrix reaches 0.56 mm, which is not critical for the reliable operation of a metal-hydride battery. The level of equivalent von Mises stresses varies within 10-60 MPa on the sections of the heat-conducting matrix cell-based structure, which does not exceed the level of the stress boundary values for the aluminum alloy, i.e. for these matrix design parameters there is a reserve for increasing heat exchange intensity.
publisher Journal of Mechanical Engineering
publishDate 2018
url https://journals.uran.ua/jme/article/view/144203
work_keys_str_mv AT avramenkoandreyn numericalsimulationofmetalhydridebatteryheatconductingmatrixheatstressedanddeformedstate
AT levterovantonm numericalsimulationofmetalhydridebatteryheatconductingmatrixheatstressedanddeformedstate
AT gladkovanataliyayu numericalsimulationofmetalhydridebatteryheatconductingmatrixheatstressedanddeformedstate
AT avramenkoandreyn čislennoemodelirovanieteplonaprâžennogoideformirovannogosostoâniâteploprovodâŝejmatricymetallogidridnogoakkumulâtora
AT levterovantonm čislennoemodelirovanieteplonaprâžennogoideformirovannogosostoâniâteploprovodâŝejmatricymetallogidridnogoakkumulâtora
AT gladkovanataliyayu čislennoemodelirovanieteplonaprâžennogoideformirovannogosostoâniâteploprovodâŝejmatricymetallogidridnogoakkumulâtora
AT avramenkoandreyn čiselʹnemodelûvannâteplonapruženogojdeformovanogostanuteploprovídnoímatricímetalogídridnogoakumulâtora
AT levterovantonm čiselʹnemodelûvannâteplonapruženogojdeformovanogostanuteploprovídnoímatricímetalogídridnogoakumulâtora
AT gladkovanataliyayu čiselʹnemodelûvannâteplonapruženogojdeformovanogostanuteploprovídnoímatricímetalogídridnogoakumulâtora
first_indexed 2024-06-01T14:44:00Z
last_indexed 2024-06-01T14:44:00Z
_version_ 1800670324377780224
spelling journalsuranuajme-article-1442032018-10-11T16:04:49Z Numerical Simulation of Metal Hydride Battery Heat Conducting Matrix Heat-stressed and Deformed State Численное моделирование теплонапряженного и деформированного состояния теплопроводящей матрицы металлогидридного аккумулятора Чисельне моделювання теплонапруженого й деформованого стану теплопровідної матриці металогідридного акумулятора Avramenko, Andrey N. Levterov, Anton M. Gladkova, Nataliya Yu. metal hydride hydrogen heat-conducting matrix heat-stressed state temperature level UDC 662.769.21 544-971 54-19 металлогидрид водород теплопроводная матрица те-плонапряженное состояние уровень температур УДК 662.769.21 544-971 54-19 металогідрид водень теплопровідна матриця теплонапружений стан рівень температур УДК 662.769.21 544-971 54-19 The problem of safe and effective storage of hydrogen is dealt with by many researchers in different countries. The method of storing hydrogen in a chemically bound state in metal hydride accumulators has a number of advantages in comparison with the storage methods in compressed or liquefied form. The use of metal hydrides makes it possible to achieve high packing density of hydrogen, which today reaches from 0.09 to 0.19 g/cm3, and for intermetallic hydrides − up to 0.56 g/cm3. The high safety of hydrogen storage in metal-hydride batteries should also be noted, which is especially important when using hydrogen in transport. When using numerical methods, the heat-stressed state of the heat-conducting matrix of a cylindrical metal hydride battery is considered. The matrix is made of an aluminum alloy and has rectangular cells filled with metal hydride in the form of a fine powder. The matrix is heated by two electric heating elements: a rod-type central element and a cylindrical peripheral one. The radial and axial expansions of the matrix in a body are limited by elastic elements made of heat-resistant steel. The simulation of the heat-conducting matrix heat-stressed and deformed states is performed for a hydrogen desorption regime for 900s at a temperature of 350 °C. As a metal hydride, magnesium hydride (MgH2) is chosen. The packing density of hydrogen in a metal hydride is assumed to be 0.11 g/cm3. The problem can be solved in Cartesian coordinates in a three-dimensional stationary setting. Calculation results show that during the hydrogen desorption process, the maximum temperature difference in the radial direction of the heat-conducting matrix is about 40 °C. The maximum radial expansion of the heat-conducting matrix reaches 0.56 mm, which is not critical for the reliable operation of a metal-hydride battery. The level of equivalent von Mises stresses varies within 10-60 MPa on the sections of the heat-conducting matrix cell-based structure, which does not exceed the level of the stress boundary values for the aluminum alloy, i.e. for these matrix design parameters there is a reserve for increasing heat exchange intensity. Проблемой безопасного и эффективного хранения водорода занимаются многие исследователи в разных странах. Способ хранения водорода в химически связанном состоянии в металлогидридных аккумуляторах обладает рядом преимуществ по сравнению со способами хранения в сжатом и сжиженном виде. Использование гидридов металлов позволяет добиться высокой плотности упаковки водорода, которая на сегодня достигает от 0,09 до 0,19 г/см3, а для интерметаллических гидридов – до 0,56 г/см3. Также следует отметить высокую безопасность хранения водорода в металлогидридных аккумуляторах, что особенно важно при использовании водорода на транспорте. С использованием численных методов рассматривается теплонапряженное состояние теплопроводящей матрицы металлогидридного аккумулятора цилиндрической формы. Матрица выполнена из алюминиевого сплава и имеет ячейки прямоугольного сечения, заполняемые металлогидридом в виде мелкодисперсного порошка. Нагрев матрицы осуществляется двумя электронагревательными элементами: центральным стержневого типа и периферийным в виде цилиндра. Радиальное и осевое расширения матрицы в корпусе ограничены упругими элементами из жаростойкой стали. Моделирование теплонапряженного и деформированного состояний теплопроводящей матрицы выполняется для режима десорбции водорода в течение 900 с при температуре 350 оС. В качестве металлогидрида выбран гидрид магния (MgH2). Плотность упаковки водорода в металлогидриде принята равной 0,11 г/см3. Задача решается в декартовых координатах в трехмерной стационарной постановке. В результате расчета установлено, что в процессе десорбции водорода максимальный перепад температуры в радиальном направлении теплопроводящей матрицы составляет порядка 40 оС. Максимальное радиальное расширение теплопроводящей матрицы достигает 0,56 мм, что не критично для надежной работы металлогидридного аккумулятора. Уровень эквивалентных напряжений по Мизесу изменяется в пределах 10–60 МПа по участкам ячеистой структуры теплопроводящей матрицы, что не превышает уровня граничных значений напряжений для алюминиевого сплава, т. е. для данных конструктивных параметров матрицы есть резерв повышения интенсивности теплообмена. Проблемою безпечного і ефективного зберігання водню займаються багато дослідників в різних країнах. Спосіб зберігання водню в хімічно зв'язаному стані в металогідридних акумуляторах має низку переваг порівняно зі способами зберігання в стиснутому і зрідженому вигляді. Використання гідридів металів дозволяє домогтися високої щільності упаковки водню, яка на сьогодні сягає від 0,09 до 0,19 г/см3, а для інтерметалевих гідридів – до 0,56 г/см3. Також слід зазначити високу безпеку зберігання водню в металогідридних акумуляторах, що особливо важливо під час використання водню на транспорті. З використанням чисельних методів розглядається теплонапружений стан теплопровідної матриці металогідридного акумулятора циліндричної форми. Матриця виконана з алюмінієвого сплаву і має комірки прямокутного перерізу, які заповнюються металогідридом у вигляді дрібнодисперсного порошку. Нагрівання матриці здійснюється двома електронагрівальними елементами: центральним стрижневого типу і периферійним у вигляді циліндра. Радіальне і осьове розширення матриці в корпусі обмежені пружними елементами, виконаними з жаростійкої сталі. Моделювання теплонапруженого та деформованого стану теплопровідної матриці виконується для режиму десорбції водню протягом 900 с за температури 350 °С. Як металогідрид обрано гідрид магнію (MgH2). Щільність упаковки водню в металогідриді дорівнює 0,11 г/см3. Задача розв’язується в декартових координатах у тривимірній стаціонарній постановці. В результаті розрахунку встановлено, що в процесі десорбції водню максимальний перепад температури в радіальному напрямку теплопровідної матриці становить близько 40 °С. Максимальне радіальне розширення теплопровідної матриці досягає 0,56 мм, що не є критичним для надійної роботи металогідридного акумулятора. Рівень еквівалентних напружень за Мізесом змінюється в межах 10 – 60 МПа ділянками комірчастої структури теплопровідної матриці, що не перевищує рівня граничних значень напружень для алюмінієвого сплаву, тобто для даних конструктивних параметрів матриці є резерв підвищення інтенсивності теплообміну. Journal of Mechanical Engineering Проблемы машиностроения Проблеми машинобудування 2018-10-11 Article Article application/pdf application/pdf https://journals.uran.ua/jme/article/view/144203 Journal of Mechanical Engineering; Vol. 21 No. 3 (2018); 75-80 Проблемы машиностроения; Том 21 № 3 (2018); 75-80 Проблеми машинобудування; Том 21 № 3 (2018); 75-80 2709-2992 2709-2984 en ru https://journals.uran.ua/jme/article/view/144203/142088 https://journals.uran.ua/jme/article/view/144203/142089 Copyright (c) 2018 Andrey N. Avramenko, Anton M. Levterov, Nataliya Yu. Gladkova https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0