The choice of methods znosotyykosty improving vehicle appointment
The study of the destruction of precision friction pair parts was presented and the selection of methods for increasing their wear resistance was conducted in the paper. The method for producing the coatings with the desired performance properties was proposed. This method can be implemented practic...
Збережено в:
Дата: | 2014 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Journal of Mechanical Engineering
2014
|
Теми: | |
Онлайн доступ: | https://journals.uran.ua/jme/article/view/19923 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Journal of Mechanical Engineering |
Репозитарії
Journal of Mechanical Engineeringid |
journalsuranuajme-article-19923 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
journalsuranuajme-article-199232024-06-01T14:40:55Z The choice of methods znosotyykosty improving vehicle appointment Выбор методов повышения зносотийкости деталей транспортного назначения Вибір методів підвищення зносотійкості деталей транспортного призначення Остапчук, Віктор Миколайович plunger and spool-and-sleeve pairs cathode precision pairs condensation at ion bombardment (CIB) wear УДК 620.1 плунжерные и золотниковые пары катод прецезионные пары конденсация при ионном бомбардувании (КИБ) износ УДК 620.1 плунжерні та золотникові пари катод прецезійні пари конденсація при іонному бомбардуванні (КІБ) знос УДК 620.1 The study of the destruction of precision friction pair parts was presented and the selection of methods for increasing their wear resistance was conducted in the paper. The method for producing the coatings with the desired performance properties was proposed. This method can be implemented practically using the copper cathode, which contains 50% of molybdenum disulfide, which is manufactured from the powder mixture by compression with the subsequent heat treatment. The use of such cathodes allows to obtain the coating, the main components of which are copper and molybdenum disulfide. At the level of impurities, there is free sulfur, molybdenum, its oxide and molybdenum nitride in the film coating. It is noteworthy that the rate of molybdenum sulfide condensation depends on the substrate temperature more strongly than the rate of copper condensation. This allows directionally affect the ratio of the main components of the film material during its formation. The principles of formation of multicomponent coatings for restoring the precision friction pairs, which take into account the relationship between the technological parameters of the friction process, their structure, mechanical and performance properties, were developed. В работе представлены исследования разрушения деталей прецизионных пар трения и проведен выбор методов повышения их износостойкости. Предложен способ получения покрытий с заданными эксплуатационными свойствами. Практически реализовать этот способ можно используя катод из меди, который содержит 50% включения дисульфида молибдена, который изготовлен прессованием из порошкоои смеси с последующей термической обработкой. В роботі надані дослідження руйнування деталей прецизійних пар тертя та проведений вибір методів підвищення їх зносостійкості. Запропонований спосіб одержання покриттів з заданими експлуатаційними властивостями. Практично реалізувати цей спосіб можна використавши катод з міді, який містить 50% включення дисульфіду молібдену, який виготовлений пресуванням з порошкової суміши з наступною термічною обробкою. Journal of Mechanical Engineering Проблемы машиностроения Проблеми машинобудування 2014-01-10 Article Article application/pdf https://journals.uran.ua/jme/article/view/19923 Journal of Mechanical Engineering; Vol. 16 No. 5 (2013); 45-50 Проблемы машиностроения; Том 16 № 5 (2013); 45-50 Проблеми машинобудування; Том 16 № 5 (2013); 45-50 2709-2992 2709-2984 uk https://journals.uran.ua/jme/article/view/19923/36497 Copyright (c) 2015 Віктор Миколайович Остапчук https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
institution |
Journal of Mechanical Engineering |
collection |
OJS |
language |
Ukrainian |
topic |
plunger and spool-and-sleeve pairs cathode precision pairs condensation at ion bombardment (CIB) wear УДК 620.1 плунжерные и золотниковые пары катод прецезионные пары конденсация при ионном бомбардувании (КИБ) износ УДК 620.1 плунжерні та золотникові пари катод прецезійні пари конденсація при іонному бомбардуванні (КІБ) знос УДК 620.1 |
spellingShingle |
plunger and spool-and-sleeve pairs cathode precision pairs condensation at ion bombardment (CIB) wear УДК 620.1 плунжерные и золотниковые пары катод прецезионные пары конденсация при ионном бомбардувании (КИБ) износ УДК 620.1 плунжерні та золотникові пари катод прецезійні пари конденсація при іонному бомбардуванні (КІБ) знос УДК 620.1 Остапчук, Віктор Миколайович The choice of methods znosotyykosty improving vehicle appointment |
topic_facet |
plunger and spool-and-sleeve pairs cathode precision pairs condensation at ion bombardment (CIB) wear УДК 620.1 плунжерные и золотниковые пары катод прецезионные пары конденсация при ионном бомбардувании (КИБ) износ УДК 620.1 плунжерні та золотникові пари катод прецезійні пари конденсація при іонному бомбардуванні (КІБ) знос УДК 620.1 |
format |
Article |
author |
Остапчук, Віктор Миколайович |
author_facet |
Остапчук, Віктор Миколайович |
author_sort |
Остапчук, Віктор Миколайович |
title |
The choice of methods znosotyykosty improving vehicle appointment |
title_short |
The choice of methods znosotyykosty improving vehicle appointment |
title_full |
The choice of methods znosotyykosty improving vehicle appointment |
title_fullStr |
The choice of methods znosotyykosty improving vehicle appointment |
title_full_unstemmed |
The choice of methods znosotyykosty improving vehicle appointment |
title_sort |
choice of methods znosotyykosty improving vehicle appointment |
title_alt |
Выбор методов повышения зносотийкости деталей транспортного назначения Вибір методів підвищення зносотійкості деталей транспортного призначення |
description |
The study of the destruction of precision friction pair parts was presented and the selection of methods for increasing their wear resistance was conducted in the paper. The method for producing the coatings with the desired performance properties was proposed. This method can be implemented practically using the copper cathode, which contains 50% of molybdenum disulfide, which is manufactured from the powder mixture by compression with the subsequent heat treatment. The use of such cathodes allows to obtain the coating, the main components of which are copper and molybdenum disulfide. At the level of impurities, there is free sulfur, molybdenum, its oxide and molybdenum nitride in the film coating. It is noteworthy that the rate of molybdenum sulfide condensation depends on the substrate temperature more strongly than the rate of copper condensation. This allows directionally affect the ratio of the main components of the film material during its formation. The principles of formation of multicomponent coatings for restoring the precision friction pairs, which take into account the relationship between the technological parameters of the friction process, their structure, mechanical and performance properties, were developed. |
publisher |
Journal of Mechanical Engineering |
publishDate |
2014 |
url |
https://journals.uran.ua/jme/article/view/19923 |
work_keys_str_mv |
AT ostapčukvíktormikolajovič thechoiceofmethodsznosotyykostyimprovingvehicleappointment AT ostapčukvíktormikolajovič vybormetodovpovyšeniâznosotijkostidetalejtransportnogonaznačeniâ AT ostapčukvíktormikolajovič vibírmetodívpídviŝennâznosotíjkostídetalejtransportnogopriznačennâ AT ostapčukvíktormikolajovič choiceofmethodsznosotyykostyimprovingvehicleappointment |
first_indexed |
2024-06-01T14:42:24Z |
last_indexed |
2024-06-01T14:42:24Z |
_version_ |
1800670223166078976 |