Use of Logarithmic Decrement of Oscillation Damping for Prediction of the Aviation Structures Service Life

Problem of predicting the residual service life of airplanes and helicopters is highly relevant for flight safety. In this paper, on the basis of the conducted research on the change of mechanical characteristics during materials fatigue accumulation, it is proposed to control the service life by ch...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автори: Гребенніков, М. М., Дібір, О. Г., Кирпікін, А. О., Пекельний, М. І.
Формат: Стаття
Мова:English
Ukrainian
Опубліковано: Journal of Mechanical Engineering 2023
Онлайн доступ:https://journals.uran.ua/jme/article/view/277736
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Journal of Mechanical Engineering

Репозитарії

Journal of Mechanical Engineering
id journalsuranuajme-article-277736
record_format ojs
institution Journal of Mechanical Engineering
collection OJS
language English
Ukrainian
format Article
author Гребенніков, М. М.
Дібір, О. Г.
Кирпікін, А. О.
Пекельний, М. І.
spellingShingle Гребенніков, М. М.
Дібір, О. Г.
Кирпікін, А. О.
Пекельний, М. І.
Use of Logarithmic Decrement of Oscillation Damping for Prediction of the Aviation Structures Service Life
author_facet Гребенніков, М. М.
Дібір, О. Г.
Кирпікін, А. О.
Пекельний, М. І.
author_sort Гребенніков, М. М.
title Use of Logarithmic Decrement of Oscillation Damping for Prediction of the Aviation Structures Service Life
title_short Use of Logarithmic Decrement of Oscillation Damping for Prediction of the Aviation Structures Service Life
title_full Use of Logarithmic Decrement of Oscillation Damping for Prediction of the Aviation Structures Service Life
title_fullStr Use of Logarithmic Decrement of Oscillation Damping for Prediction of the Aviation Structures Service Life
title_full_unstemmed Use of Logarithmic Decrement of Oscillation Damping for Prediction of the Aviation Structures Service Life
title_sort use of logarithmic decrement of oscillation damping for prediction of the aviation structures service life
title_alt Використання логарифмічного декременту згасання коливань для прогнозування ресурсу авіаційних конструкцій
Використання логарифмічного декременту згасання коливань для прогнозування ресурсу авіаційних конструкцій
description Problem of predicting the residual service life of airplanes and helicopters is highly relevant for flight safety. In this paper, on the basis of the conducted research on the change of mechanical characteristics during materials fatigue accumulation, it is proposed to control the service life by changing the dissipative characteristics. In case of fatigue damage, the accumulative logarithmic decrement of oscillation damping δ increases to the limit maximum value δm, which corresponds to the critical length of the main fatigue crack, which leads to failure. The limit value δm can be set depending on the amount of energy spent on the development of the main fatigue crack, taking into account the dangerous part of the consumed energy. With the accumulation of fatigue damage, the growth of logarithmic decrement occurs at the expense of energy expenditure for the growth of fatigue cracks and internal friction. This is taken into account by the coefficient α, which allows to allocate a dangerous part of the energy that goes into the development of a main fatigue crack. The problem of durability prediction consists of two stages. At first, it is needed to determine δm for the critical crack length. Then, based on the two values of logarithmic decrement at the corresponding load cycles, the number of cycles to failure – to the critical length of the crack – is predicted by the Peris formula.
publisher Journal of Mechanical Engineering
publishDate 2023
url https://journals.uran.ua/jme/article/view/277736
work_keys_str_mv AT grebenníkovmm useoflogarithmicdecrementofoscillationdampingforpredictionoftheaviationstructuresservicelife
AT díbírog useoflogarithmicdecrementofoscillationdampingforpredictionoftheaviationstructuresservicelife
AT kirpíkínao useoflogarithmicdecrementofoscillationdampingforpredictionoftheaviationstructuresservicelife
AT pekelʹnijmí useoflogarithmicdecrementofoscillationdampingforpredictionoftheaviationstructuresservicelife
AT grebenníkovmm vikoristannâlogarifmíčnogodekrementuzgasannâkolivanʹdlâprognozuvannâresursuavíacíjnihkonstrukcíj
AT díbírog vikoristannâlogarifmíčnogodekrementuzgasannâkolivanʹdlâprognozuvannâresursuavíacíjnihkonstrukcíj
AT kirpíkínao vikoristannâlogarifmíčnogodekrementuzgasannâkolivanʹdlâprognozuvannâresursuavíacíjnihkonstrukcíj
AT pekelʹnijmí vikoristannâlogarifmíčnogodekrementuzgasannâkolivanʹdlâprognozuvannâresursuavíacíjnihkonstrukcíj
first_indexed 2024-06-01T14:44:46Z
last_indexed 2024-06-01T14:44:46Z
_version_ 1800670372077502464
spelling journalsuranuajme-article-2777362024-04-20T06:15:12Z Use of Logarithmic Decrement of Oscillation Damping for Prediction of the Aviation Structures Service Life Використання логарифмічного декременту згасання коливань для прогнозування ресурсу авіаційних конструкцій Використання логарифмічного декременту згасання коливань для прогнозування ресурсу авіаційних конструкцій Гребенніков, М. М. Дібір, О. Г. Кирпікін, А. О. Пекельний, М. І. Problem of predicting the residual service life of airplanes and helicopters is highly relevant for flight safety. In this paper, on the basis of the conducted research on the change of mechanical characteristics during materials fatigue accumulation, it is proposed to control the service life by changing the dissipative characteristics. In case of fatigue damage, the accumulative logarithmic decrement of oscillation damping δ increases to the limit maximum value δm, which corresponds to the critical length of the main fatigue crack, which leads to failure. The limit value δm can be set depending on the amount of energy spent on the development of the main fatigue crack, taking into account the dangerous part of the consumed energy. With the accumulation of fatigue damage, the growth of logarithmic decrement occurs at the expense of energy expenditure for the growth of fatigue cracks and internal friction. This is taken into account by the coefficient α, which allows to allocate a dangerous part of the energy that goes into the development of a main fatigue crack. The problem of durability prediction consists of two stages. At first, it is needed to determine δm for the critical crack length. Then, based on the two values of logarithmic decrement at the corresponding load cycles, the number of cycles to failure – to the critical length of the crack – is predicted by the Peris formula. Проблема прогнозування залишкового ресурсу літаків і вертольотів є дуже актуальною з точки зору безпеки польотів. У даній роботі на базі проведених досліджень зміни механічних характеристик при накопиченні втоми матеріалів пропонується контролювати строк служби по зміні дисипативних характеристик. При втомному пошкодженні накопичувальний логарифмічний декремент згасання коливань δ зростає до граничного максимального значення δm, що відповідає критичній довжині магістральної втомної тріщини, яка призводить до руйнування. Граничне значення δm може встановлюватися залежно від кількості енергії, витраченої на розвиток магістральної втомної тріщини з урахуванням нешкідливої частини спожитої енергії. Із накопиченням втомних пошкоджень логарифмічний декремент зростає за рахунок витрат енергії на збільшення втомних тріщин і внутрішнього тертя. Це враховується коефіцієнтом α, який дозволяє виокремити небезпечну частину енергії, що йде на розвиток магістральної втомної тріщини. Задача прогнозування довговічності складається з двох етапів. Спочатку визначається δm для критичної довжини тріщини. Після цього за двома значеннями логарифмічного декременту при відповідних циклах навантаження за формулою Періса прогнозують кількість циклів до руйнування – до критичної довжини тріщини. Проблема прогнозування залишкового ресурсу літаків і вертольотів є дуже актуальною з точки зору безпеки польотів. У даній роботі на базі проведених досліджень зміни механічних характеристик при накопиченні втоми матеріалів пропонується контролювати строк служби по зміні дисипативних характеристик. При втомному пошкодженні накопичувальний логарифмічний декремент згасання коливань δ зростає до граничного максимального значення δm, що відповідає критичній довжині магістральної втомної тріщини, яка призводить до руйнування. Граничне значення δm може встановлюватися залежно від кількості енергії, витраченої на розвиток магістральної втомної тріщини з урахуванням нешкідливої частини спожитої енергії. Із накопиченням втомних пошкоджень логарифмічний декремент зростає за рахунок витрат енергії на збільшення втомних тріщин і внутрішнього тертя. Це враховується коефіцієнтом α, який дозволяє виокремити небезпечну частину енергії, що йде на розвиток магістральної втомної тріщини. Задача прогнозування довговічності складається з двох етапів. Спочатку визначається δm для критичної довжини тріщини. Після цього за двома значеннями логарифмічного декременту при відповідних циклах навантаження за формулою Періса прогнозують кількість циклів до руйнування – до критичної довжини тріщини. Journal of Mechanical Engineering Проблемы машиностроения Проблеми машинобудування 2023-06-30 Article Article application/pdf application/pdf https://journals.uran.ua/jme/article/view/277736 Journal of Mechanical Engineering; Vol. 26 No. 1 (2023); 23-28 Проблемы машиностроения; Том 26 № 1 (2023); 23-28 Проблеми машинобудування; Том 26 № 1 (2023); 23-28 2709-2992 2709-2984 en uk https://journals.uran.ua/jme/article/view/277736/272624 https://journals.uran.ua/jme/article/view/277736/272625 Copyright (c) 2023 М. М. Гребенніков, О. Г. Дібір, А. О. Кирпікін, М. І. Пекельний http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0