Calculation of the Tubular Elements Made of Pressed Profiles
This paper is dedicated to ensuring the strength of cargo equipment elements of transport aircraft. The strength of rollers of roller conveyors, which are made of standard pressed aluminum tubular profiles or composite tubular elements, is considered. The main disadvantage of these semi-finished pro...
Збережено в:
Дата: | 2023 |
---|---|
Автори: | , , , |
Формат: | Стаття |
Мова: | English Ukrainian |
Опубліковано: |
Journal of Mechanical Engineering
2023
|
Онлайн доступ: | https://journals.uran.ua/jme/article/view/288981 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Journal of Mechanical Engineering |
Репозитарії
Journal of Mechanical Engineeringid |
journalsuranuajme-article-288981 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Journal of Mechanical Engineering |
collection |
OJS |
language |
English Ukrainian |
format |
Article |
author |
Гребенніков, М. М. Дібір, О. Г. Кирпікін, А. О. Пекельний, М. І. |
spellingShingle |
Гребенніков, М. М. Дібір, О. Г. Кирпікін, А. О. Пекельний, М. І. Calculation of the Tubular Elements Made of Pressed Profiles |
author_facet |
Гребенніков, М. М. Дібір, О. Г. Кирпікін, А. О. Пекельний, М. І. |
author_sort |
Гребенніков, М. М. |
title |
Calculation of the Tubular Elements Made of Pressed Profiles |
title_short |
Calculation of the Tubular Elements Made of Pressed Profiles |
title_full |
Calculation of the Tubular Elements Made of Pressed Profiles |
title_fullStr |
Calculation of the Tubular Elements Made of Pressed Profiles |
title_full_unstemmed |
Calculation of the Tubular Elements Made of Pressed Profiles |
title_sort |
calculation of the tubular elements made of pressed profiles |
title_alt |
Розрахунок трубчастих елементів з пресованих профілів Розрахунок трубчастих елементів з пресованих профілів |
description |
This paper is dedicated to ensuring the strength of cargo equipment elements of transport aircraft. The strength of rollers of roller conveyors, which are made of standard pressed aluminum tubular profiles or composite tubular elements, is considered. The main disadvantage of these semi-finished products is the deviation of the diameter of these standard aluminum profiles, which leads to the emergence of eccentricity Δ between the axes of the outer and inner surfaces. The influence of eccentricity on the change in the values of normal and tangential stresses is considered. This analysis was carried out for standard diameters of tubular profiles at values Δ equal to half of the standard limit deviation of the outer diameter D. Calculations of normal and tangential stresses and their comparison with nominal stresses that occur in the absence of misalignment have been carried out. Calculations were made of the value c of the removal of the center of rigidity from the center of the circle of the outer border of the cross-section at different cross-section sizes of standard profiles with values of Δ equal to half of the standard limit deviation of the outer diameter D inclusively. The calculations showed an increase in tangential stresses τ in some cases by 64% and even by 213%. The obtained results indicate that the presence of Δ≠0 will have a negative effect on the resource of these elements. In order to eliminate the negative consequences, it is necessary to increase the requirements for the shape deviation of the tubular profiles in the input control. |
publisher |
Journal of Mechanical Engineering |
publishDate |
2023 |
url |
https://journals.uran.ua/jme/article/view/288981 |
work_keys_str_mv |
AT grebenníkovmm calculationofthetubularelementsmadeofpressedprofiles AT díbírog calculationofthetubularelementsmadeofpressedprofiles AT kirpíkínao calculationofthetubularelementsmadeofpressedprofiles AT pekelʹnijmí calculationofthetubularelementsmadeofpressedprofiles AT grebenníkovmm rozrahunoktrubčastihelementívzpresovanihprofílív AT díbírog rozrahunoktrubčastihelementívzpresovanihprofílív AT kirpíkínao rozrahunoktrubčastihelementívzpresovanihprofílív AT pekelʹnijmí rozrahunoktrubčastihelementívzpresovanihprofílív |
first_indexed |
2024-06-01T14:44:48Z |
last_indexed |
2024-06-01T14:44:48Z |
_version_ |
1800670375299776512 |
spelling |
journalsuranuajme-article-2889812024-04-20T06:15:51Z Calculation of the Tubular Elements Made of Pressed Profiles Розрахунок трубчастих елементів з пресованих профілів Розрахунок трубчастих елементів з пресованих профілів Гребенніков, М. М. Дібір, О. Г. Кирпікін, А. О. Пекельний, М. І. This paper is dedicated to ensuring the strength of cargo equipment elements of transport aircraft. The strength of rollers of roller conveyors, which are made of standard pressed aluminum tubular profiles or composite tubular elements, is considered. The main disadvantage of these semi-finished products is the deviation of the diameter of these standard aluminum profiles, which leads to the emergence of eccentricity Δ between the axes of the outer and inner surfaces. The influence of eccentricity on the change in the values of normal and tangential stresses is considered. This analysis was carried out for standard diameters of tubular profiles at values Δ equal to half of the standard limit deviation of the outer diameter D. Calculations of normal and tangential stresses and their comparison with nominal stresses that occur in the absence of misalignment have been carried out. Calculations were made of the value c of the removal of the center of rigidity from the center of the circle of the outer border of the cross-section at different cross-section sizes of standard profiles with values of Δ equal to half of the standard limit deviation of the outer diameter D inclusively. The calculations showed an increase in tangential stresses τ in some cases by 64% and even by 213%. The obtained results indicate that the presence of Δ≠0 will have a negative effect on the resource of these elements. In order to eliminate the negative consequences, it is necessary to increase the requirements for the shape deviation of the tubular profiles in the input control. Робота присвячена висвітленню питання забезпечення міцності елементів вантажного обладнання транспортних літаків. Досліджено міцність роликів рольгангів, які виготовляються із стандартних пресованих алюмінієвих трубчастих профілів або композитних трубчастих елементів. Акцентовано на тому, що головним недоліком цих напівфабрикатів є відхилення діаметру цих стандартних алюмінієвих профілів, яке призводить до виникнення ексцентриситету Δ між осями зовнішньої та внутрішньої поверхонь. Розглянуто вплив ексцентриситету на зміну величин нормальних і дотичних напружень. Аналіз проводився для стандартних діаметрів трубчастих профілів при величинах Δ, рівних половині стандартного граничного відхилення зовнішнього діаметра D. Виконано розрахунки нормальних і дотичних напружень та їх порівняння з номінальними напруженнями, що виникають за відсутності неспіввісності. Проведено розрахунки величини c - видалення центру жорсткості від центру окружності зовнішньої межі перерізу при різних розмірах перерізу стандартних профілів при величинах Δ, рівних не більш половини стандартного граничного відхилення зовнішнього діаметра D. Розрахунки показали зростання дотичних напружень τ у деяких випадках на 64% і навіть на 213%. Отримані результати свідчать, що наявність Δ≠0 негативно позначиться на ресурсі цих елементів. Для усунення негативних наслідків слід у вхідному контролі підвищити вимоги з відхилення форми до трубчастих профілів. Робота присвячена висвітленню питання забезпечення міцності елементів вантажного обладнання транспортних літаків. Досліджено міцність роликів рольгангів, які виготовляються із стандартних пресованих алюмінієвих трубчастих профілів або композитних трубчастих елементів. Акцентовано на тому, що головним недоліком цих напівфабрикатів є відхилення діаметру цих стандартних алюмінієвих профілів, яке призводить до виникнення ексцентриситету Δ між осями зовнішньої та внутрішньої поверхонь. Розглянуто вплив ексцентриситету на зміну величин нормальних і дотичних напружень. Аналіз проводився для стандартних діаметрів трубчастих профілів при величинах Δ, рівних половині стандартного граничного відхилення зовнішнього діаметра D. Виконано розрахунки нормальних і дотичних напружень та їх порівняння з номінальними напруженнями, що виникають за відсутності неспіввісності. Проведено розрахунки величини c - видалення центру жорсткості від центру окружності зовнішньої межі перерізу при різних розмірах перерізу стандартних профілів при величинах Δ, рівних не більш половини стандартного граничного відхилення зовнішнього діаметра D. Розрахунки показали зростання дотичних напружень τ у деяких випадках на 64% і навіть на 213%. Отримані результати свідчать, що наявність Δ≠0 негативно позначиться на ресурсі цих елементів. Для усунення негативних наслідків слід у вхідному контролі підвищити вимоги з відхилення форми до трубчастих профілів. Journal of Mechanical Engineering Проблемы машиностроения Проблеми машинобудування 2023-10-13 Article Article application/pdf application/pdf https://journals.uran.ua/jme/article/view/288981 Journal of Mechanical Engineering; Vol. 26 No. 3 (2023); 28-32 Проблемы машиностроения; Том 26 № 3 (2023); 28-32 Проблеми машинобудування; Том 26 № 3 (2023); 28-32 2709-2992 2709-2984 en uk https://journals.uran.ua/jme/article/view/288981/282596 https://journals.uran.ua/jme/article/view/288981/282597 Copyright (c) 2023 М. М. Гребенніков, О. Г. Дібір, А. О. Кирпікін, М. І. Пекельний http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |