Формування траєкторії керованих літальних апаратів
Currently, there is an increased interest in the creation of flight control systems for unmanned aerial vehicles, which, taking into account real conditions, would ensure its trajectory and thereby determine the effectiveness of the use of the aerial vehicle. Aircraft navigation, in particular balli...
Збережено в:
Дата: | 2024 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University
2024
|
Онлайн доступ: | http://mcm-tech.kpnu.edu.ua/article/view/312546 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Mathematical and computer modelling. Series: Technical sciences |
Репозитарії
Mathematical and computer modelling. Series: Technical sciencesid |
mcmtechkpnueduua-article-312546 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Mathematical and computer modelling. Series: Technical sciences |
baseUrl_str |
|
datestamp_date |
2024-10-01T09:12:21Z |
collection |
OJS |
language |
Ukrainian |
format |
Article |
author |
Щирба, Віктор |
spellingShingle |
Щирба, Віктор Формування траєкторії керованих літальних апаратів |
author_facet |
Щирба, Віктор |
author_sort |
Щирба, Віктор |
title |
Формування траєкторії керованих літальних апаратів |
title_short |
Формування траєкторії керованих літальних апаратів |
title_full |
Формування траєкторії керованих літальних апаратів |
title_fullStr |
Формування траєкторії керованих літальних апаратів |
title_full_unstemmed |
Формування траєкторії керованих літальних апаратів |
title_sort |
формування траєкторії керованих літальних апаратів |
title_alt |
Formation of the Trajectory of Controlled Aircraft |
description |
Currently, there is an increased interest in the creation of flight control systems for unmanned aerial vehicles, which, taking into account real conditions, would ensure its trajectory and thereby determine the effectiveness of the use of the aerial vehicle. Aircraft navigation, in particular ballistic cruise missiles, requires the formation of high-precision control in order to achieve both final results and local optimization tasks at each of the flight stages: take-off, departure to set trajectories, maneuvering, etc.
The development of admissible control and its optimization by computer-mathematical methods of modeling and optimization is a time-consuming process and requires significant expenditures of various types of resources. An element of the effectiveness of such a mathematical apparatus for guaranteeing and increasing the reliability and effectiveness in achieving the set goal is the speed of calculations, which, in turn, requires the simplification of the mathematical model by obtaining functional dependencies for calculating the flight trajectory, avoiding complex mathematical calculations.
The complete working model for calculating the desired trajectory of the aircraft will be determined by the specified control functions and will be provided by a system of partial differential equations with time, and the necessary parameters for calculating all aerodynamic forces and moments are tabular data in most cases.
A mathematical model for solving the task of forecasting navigation for such complex controlled systems is proposed to be carried out using two coordinate systems: starting and speed. Moreover, all calculations of the velocity vector, which depends on the net effect of three aerodynamic forces acting on the aircraft, should be carried out in the speed coordinate system, and coordinate control of the flight along the entire dynamic trajectory should be determined in the starting system. |
publisher |
Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University |
publishDate |
2024 |
url |
http://mcm-tech.kpnu.edu.ua/article/view/312546 |
work_keys_str_mv |
AT ŝirbavíktor formationofthetrajectoryofcontrolledaircraft AT ŝirbavíktor formuvannâtraêktorííkerovanihlítalʹnihaparatív |
first_indexed |
2024-12-15T20:40:51Z |
last_indexed |
2024-12-15T20:40:51Z |
_version_ |
1819836654554185728 |
spelling |
mcmtechkpnueduua-article-3125462024-10-01T09:12:21Z Formation of the Trajectory of Controlled Aircraft Формування траєкторії керованих літальних апаратів Щирба, Віктор Currently, there is an increased interest in the creation of flight control systems for unmanned aerial vehicles, which, taking into account real conditions, would ensure its trajectory and thereby determine the effectiveness of the use of the aerial vehicle. Aircraft navigation, in particular ballistic cruise missiles, requires the formation of high-precision control in order to achieve both final results and local optimization tasks at each of the flight stages: take-off, departure to set trajectories, maneuvering, etc. The development of admissible control and its optimization by computer-mathematical methods of modeling and optimization is a time-consuming process and requires significant expenditures of various types of resources. An element of the effectiveness of such a mathematical apparatus for guaranteeing and increasing the reliability and effectiveness in achieving the set goal is the speed of calculations, which, in turn, requires the simplification of the mathematical model by obtaining functional dependencies for calculating the flight trajectory, avoiding complex mathematical calculations. The complete working model for calculating the desired trajectory of the aircraft will be determined by the specified control functions and will be provided by a system of partial differential equations with time, and the necessary parameters for calculating all aerodynamic forces and moments are tabular data in most cases. A mathematical model for solving the task of forecasting navigation for such complex controlled systems is proposed to be carried out using two coordinate systems: starting and speed. Moreover, all calculations of the velocity vector, which depends on the net effect of three aerodynamic forces acting on the aircraft, should be carried out in the speed coordinate system, and coordinate control of the flight along the entire dynamic trajectory should be determined in the starting system. На даний час відзначається підвищений інтерес до створення систем управління польотом безпілотного літального апарата, яка б з врахуванням реальних умов убезпечувала б його траєкторію і цим самим визначала б ефективність застосування літального апарата. Навігація літального апарату, зокрема балістичних крилатих ракет, потребує формування високоточного управління для досягнення як кінцевих результатів, так і локальних оптимізаційних задач на кожному з етапів польоту: старті, виході на задані траєкторії, маневруванні тощо. Розробка допустимого управління та його оптимізація комп’ютерно-математичними методами моделювання і оптимізації є трудомістким процесом і вимагає значних витрат різних видів ресурсів. Елементом ефективності такого математичного апарату для гарантування та підвищення надійності і результативності в досягненні поставленої цілі постає швидкодія в розрахунках що, в свою чергу, потребує забезпечення спрощення математичної моделі шляхом одержання функціональних залежностей для обчислення траєкторії польоту уникаючи складних математичних розрахунків. Пропонується математичну модель для вирішення завдання прогнозування навігації для таких складних керованих систем проводити з використанням двох координатних систем: стартової та швидкісної. Причому, усі розрахунки вектора швидкості, що залежить від рівнодіючої трьох аеродинамічних сил, які діють на літальний апарат, здійснювати у швидкісній системі координат а покоординатне управління польотом на всій динамічній траєкторії визначати у стартовій системі Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University 2024-07-11 Article Article application/pdf http://mcm-tech.kpnu.edu.ua/article/view/312546 10.32626/2308-5916.2024-25.139-145 Mathematical and computer modelling. Series: Technical sciences; 2024: Mathematical and computer modelling. Series: Technical sciences. Issue 25; 139-145 Математичне та комп'ютерне моделювання. Серія: Технічні науки ; 2024: Математичне та комп'ютерне моделювання. Серія: Технічні науки. Випуск 25; 139-145 2308-5916 10.32626/2308-5916.2024-25 uk http://mcm-tech.kpnu.edu.ua/article/view/312546/303535 |