«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського
Предметно аналізується нетиповий для сучасної російської історіографії підхід до висвітлення постаті останнього українського гетьмана П.Скоропадського та публікації його мемуарної спадщини. Доводиться, що надмірна ґлорифікація визначної особи призводить до творення нових міфів та деперсоніфікації...
Saved in:
| Date: | 2010 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут історії України НАН України
2010
|
| Series: | Український історичний журнал |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/105564 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | «Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського / Р.Я. Пиріг // Український історичний журнал. — 2010. — № 6. — С. 136-143. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-105564 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1055642025-02-23T18:31:58Z «Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського «White Centaur of Ukrainian Cossacks»: to the Problem of Mythologization of Hetman Pavlo Skoropads’kyi Image Пиріг, Р.Я. Методологія. Історіографія. Джерелознавство Предметно аналізується нетиповий для сучасної російської історіографії підхід до висвітлення постаті останнього українського гетьмана П.Скоропадського та публікації його мемуарної спадщини. Доводиться, що надмірна ґлорифікація визначної особи призводить до творення нових міфів та деперсоніфікації історичного процесу. The article analyses substantially the approach to the coverage of the figure of the last Ukrainian hetman Pavlo Skoropadsky and publication of his memoir heritage, which is atypical for modern Russian historiography. It is proved that the excessive glorification of celebrity personality leads to the creation of new myths and historical process depersonification. 2010 Article «Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського / Р.Я. Пиріг // Український історичний журнал. — 2010. — № 6. — С. 136-143. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. 0130-5247 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/105564 uk Український історичний журнал application/pdf Інститут історії України НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Методологія. Історіографія. Джерелознавство Методологія. Історіографія. Джерелознавство |
| spellingShingle |
Методологія. Історіографія. Джерелознавство Методологія. Історіографія. Джерелознавство Пиріг, Р.Я. «Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського Український історичний журнал |
| description |
Предметно аналізується нетиповий для сучасної російської історіографії підхід до висвітлення постаті останнього українського гетьмана
П.Скоропадського та публікації його мемуарної спадщини. Доводиться, що
надмірна ґлорифікація визначної особи призводить до творення нових міфів
та деперсоніфікації історичного процесу. |
| format |
Article |
| author |
Пиріг, Р.Я. |
| author_facet |
Пиріг, Р.Я. |
| author_sort |
Пиріг, Р.Я. |
| title |
«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського |
| title_short |
«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського |
| title_full |
«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського |
| title_fullStr |
«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського |
| title_full_unstemmed |
«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського |
| title_sort |
«білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана павла скоропадського |
| publisher |
Інститут історії України НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Методологія. Історіографія. Джерелознавство |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/105564 |
| citation_txt |
«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації образу гетьмана Павла Скоропадського / Р.Я. Пиріг // Український історичний журнал. — 2010. — № 6. — С. 136-143. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. |
| series |
Український історичний журнал |
| work_keys_str_mv |
AT pirígrâ bílijkentavrukraínsʹkogokozactvadoproblemimífologízacííobrazugetʹmanapavlaskoropadsʹkogo AT pirígrâ whitecentaurofukrainiancossackstotheproblemofmythologizationofhetmanpavloskoropadskyiimage |
| first_indexed |
2025-11-24T10:11:43Z |
| last_indexed |
2025-11-24T10:11:43Z |
| _version_ |
1849666151966048256 |
| fulltext |
Укр. іст. журн. – 2010. – №6
ÌÅÒÎÄÎËÎòß. ²ÑÒÎвÎÃÐÀÔ²ß.
ÄÆÅÐÅËÎЗÍÀÂÑÒÂÎ
Ð.ß.Ïèð³ã*
«Б²ËÈЙ ÊÅÍÒÀÂÐ ÓÊÐÀ¯ÍÑÜÊÎÃÎ ÊÎЗÀÖÒÂÀ»: ÄÎ ÏÐÎБËÅÌÈ
̲ÔÎËÎòЗÀÖ²¯ ÎБÐÀЗÓ ÃÅÒÜÌÀÍÀ ÏÀÂËÀ ÑÊÎÐÎÏÀÄÑÜÊÎÃÎ
Предметно аналізується нетиповий для сучасної російської історіо-
графії підхід до висвітлення постаті останнього українського гетьмана
П.Скоропадського та публікації його мемуарної спадщини. Доводиться, що
надмірна ґлорифікація визначної особи призводить до творення нових міфів
та деперсоніфікації історичного процесу.
Ïîñòàòü îñòàííüîãî óêðà¿íñüêîãî ãåòüìàíà Ïàâëà Ñêîðîïàäñüêîãî ñòàëà
ïîì³òíèì äîñë³äíèöüêèì îá’ºêòîì ñóчàñíî¿ ðîñ³éñüêî¿ ³ñòîð³îãðàô³¿. ijàïà-
çîí éîãî îö³íîê ÿê äåðæàâíîãî, ïîë³òèчíîãî ³ â³éñüêîâîãî ä³ÿчà äîñèòü øèðî-
êèé. ³ä âëàñòèâèх ùå ðàäÿíñüêîìó ïåð³îäó êâàë³ô³êàö³é «ðåñòàâðàòîðà áóð-
æóàçíî-ïîì³ùèöüêîãî ìîíàðх³çìó» äî íàäì³ðíèх ´ëîðèô³êàö³é. Бåçïåðåчíî,
³ ñüîãîäí³ íå áðàêóº ïðèíèçëèâî ñàðêàñòèчíèх âèçíàчåíü íà êøòàëò: ãåòü-
ìàí – «òóçåìíèé âîæäü», «ïðèðîäíèé» ´åðìàíîô³ë1, «îïåðåòêîâå, ìàð³îíåò-
êîâå ãåòüìàíñòâî», «öèðêîâà âèñòàâà»2 òîùî. Чàñòèíà äîñë³äíèê³â óâàæàþòü
Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî óêðà¿íñüêî-ðîñ³éñüêèì ïàòð³îòîì, чèé «êîëàáîðàö³îí³çì
âèìóøåíèé», à éîãî âíåñîê ó ôîðìóâàííÿ àíòèá³ëüøîâèöüêîãî ôðîíòó ïåðå-
âàæóº «ñàìîñò³éíèöüê³» äîìàãàííÿ3.
Çàãàëîì ó ñóчàñí³é ðîñ³éñüê³é ³ñòîðèчí³é ë³òåðàòóð³ ïðè âèñâ³òëåíí³ îá-
ðàçó Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî ïðîñòåæóºòüñÿ ê³ëüêà òåíäåíö³é. Ïåðøà – ìàéæå
ïîâíà â³äìîâà â³ä ñôîðìîâàíîãî ðîñ³éñüêîþ ì³æâîºííîþ ìåìóàðèñòèêîþ,
íàñàìïåðåä À.Äåí³ê³íèì, ïîñòàò³ ãåòüìàíà ÿê «óêðà¿íñüêîãî øîâ³í³ñòà»,
«ñàìîñò³éíèêà», «äðóãîãî Ìàçåïè»4, ³ çàðàхóâàííÿ éîãî äî á³ëîãî ðóхó5. Äðó-
ãà – ïîÿâà äîâîë³ îá’ºêòèâíèх îö³íîê Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî ó ïðàöÿх íàóêîâö³â
ç ³ñòî𳿠ãðîìàäÿíñüêî¿ â³éíè íà ϳâäí³ Ðîñ³¿6. Òðåòÿ – ì³ôîëîã³çàö³ÿ îáðàçó
ãåòüìàíà ï³ä ãàñëîì «ñêàçàòè ïðàâäó». Ñàìå îñòàííÿ é ñòàëà ñïîíóêàëüíèì
ìîòèâîì ï³äãîòîâêè äàíî¿ ïóáë³êàö³¿.
Ñë³ä â³äçíàчèòè, ùî íîâ³òíÿ ðå´åíåðàö³ÿ ³íòåðåñó ³íòåëåêòóàëüíî¿ ïóá-
ë³êè äî òâîðчîñò³ Ì.Бóë´àêîâà, îñîáëèâî ðîìàíó «Б³ëà ´âàðä³ÿ» òà çíÿòîãî
çà éîãî ìîòèâàìè ê³íîô³ëüìó «Äí³ Òóðá³íèх», ñïðàâëÿþòü äîñèòü ïîì³òíèé
âïëèâ íà ôîðìóâàííÿ ñóчàñíîãî áàчåííÿ ïîñòàò³ Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî. Íåïðè-
хèëüí³ äî óêðà¿íñüêîãî ãåòüìàíà ðîñ³éñüê³ ³ñòîðèêè íå âòðàчàþòü íàãîäè
àêöåíòóâàòè «êîì³çì éîãî îáðàííÿ ó öèðêó», «îïåðåòêîâ³ñòü» Óêðà¿íñüêî¿
Äåðæàâè (îô³ö³éíà íàçâà ÿêî¿ íåçì³ííî áåðåòüñÿ â ëàïêè!), êâàë³ô³êóþчè
òîä³øíþ Óêðà¿íó ÿê «´åðìàíøòàò», «øóöøòàòåí» òîùî.
Ñåðåä ð³çíîìàí³òíî¿ ðîñ³éñüêî¿ «ãåòüìàíîçíàâчî¿» ë³òåðàòóðè îñîáëèâî
âèð³çíÿºòüñÿ êíèãà О.Ñìèðíîâà «Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåò-Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåò-
ìàíà Ñêîðîïàäñêîãî», ùî âèéøëà äðóêîì ó Ìîñêâ³ 2008 ð.7 Ïî-ïåðøå, â³í
чè íå ºäèíèé ³ç ðîñ³éñüêèх àâòîð³â âèñòóïຠïàëêèì àäåïòîì óêðà¿íñüêîãî
ãåòüìàíà. Ïî-äðóãå, íàìàãàºòüñÿ çàхèñòèòè éîãî чåñòü ³ ã³äí³ñòü â³ä îãóäæåí-
íÿ Ì.Бóë´àêîâèì. Ïî-òðåòº, ïðåçåíòóº ñåáå ïåðøîïðîх³äöåì, ùî â³äêðèâàº
* Пиріг Руслан Якович – д-р іст. наук, професор, завідувач відділу історії Україн-
ської революції 1917–1921 рр. Інституту історії України НАНУ.
E-mail: ruslan_pyrih@ukr.net
137«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації ...
Укр. іст. журн. – 2010. – №6
ïðàâäó «ïðî äîëþ ö³º¿ íåçâèчàéíî¿ ëþäèíè». ², íàðåøò³, çä³éñíþº áëàãîðîä-
íó ì³ñ³þ – «âïåðøå» ïóáë³êóº ñïîãàäè Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî.
Íåçâàæàþчè íà чèñëåíí³ ìîíîãðàô³¿, ñòàòò³, ìàòåð³àëè íàóêîâèх êîíôå-
ðåíö³é, äîêòîðñüê³ é êàíäèäàòñüê³ äèñåðòàö³¿ ïðî ãåòüìàíñüêó äåðæàâó, ÿê³
ç’ÿâèëèñÿ îñòàíí³ì чàñîì â Óêðà¿í³, âèх³ä ó Ðîñ³¿ êíèãè ³ç çàäåêëàðîâàíèìè
íàóêîâèìè òà ïóáë³êàòîðñüêèìè ö³ëÿìè ìîæíà áóëî á ò³ëüêè â³òàòè. Оäíàê
ðåòåëüíå îçíàéîìëåííÿ ç öèì âèäàííÿì ïåðåêîíóº íå ëèøå ó íåïðîôåñ³éíîñ-
ò³ ³ñòîðèêà О.Ñìèðíîâà, àëå é ó íåäîáðîñîâ³ñíîñò³ éîãî ÿê àðхåîãðàôà.
³äðàçó çàçíàчèìî, ùî öÿ êíèãà çîâñ³ì íå º ðîçëîãèì àâòîðñüêèì äîñë³ä-
æåííÿì æèòòÿ ³ ä³ÿëüíîñò³ Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî. Цå – ïðîñòåíüêèé àðхåîãðà-
ô³чíèé ïðîåêò, ïóáë³êàö³ÿ ñïîãàä³â ãåòüìàíà ç íåâåëèêîþ ïåðåäìîâîþ óêëà-
äàчà ï³ä áàãàòîîá³öÿþчîþ é äåùî åïàòàæíî-ïóáë³öèñòèчíîþ íàçâîþ «Ïðàâäà
ïðî ãåòüìàíà Ñêîðîïàäñüêîãî, àáî «Б³ëèé êåíòàâð» óêðà¿íñüêîãî êîçàöòâà».
Íàñàìïåðåä, óïàäຠâ îч³ ñàìîðåêëàìà О.Ñìèðíîâà ÿê í³áèòî ïåðøîïðî-
х³äöÿ ó ö³é òåì³. ³í ñòâåðäæóº, ùî ³ì’ÿ ãåòüìàíà Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî çãàäóºòü-
ñÿ ëèøå ó çâ’ÿçêó ç ðîìàíîì Ì.Бóë´àêîâà «Б³ëà ́ âàðä³ÿ» òà ê³íîô³ëüìîì «Äí³
Òóð á³ íèх». ²ç чèì чàñòêîâî ñë³ä ïîãîäèòèñÿ. À îò íàñòóïíèé ïàñàæ ñïðèéíÿòè
àæ í³ÿê íå ìîæíà: «Б³ëüøå í³чîãî ïðî öþ ëþäèíó ³ äåðæàâíîãî ä³ÿчà чàñ³â Âå-
ëèêî¿ Ñìóòè ïîчàòêó ÕÕ ñò. ïðàêòèчíî íåâ³äîìî. Àí³ óêðà¿íñüê³, àí³ ðîñ³éñüê³
ïèñüìåííèêè é ³ñòîðèêè ïîñòàò³ «ÿñíîâåëüìîæíîãî ïàíà ãåòüìàíà» á³ëüøå íå
òîðêàëèñÿ»8. À, â³äòàê, ñàìå О.Ñìèðíîâó äîâåëîñÿ âçÿòè íà ñåáå íåïðîñòó ì³-
ñ³þ – «ñêàçàòè ïðàâäó» ïðî îñòàííüîãî óêðà¿íñüêîãî ãåòüìàíà.
Ñïîñîáîì ðåàë³çàö³¿ àâòîðñüêîãî çàäóìó º çàхèñò Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî íà-
ñàìïåðåä â³ä ãîëîâíîãî äæåðåëà éîãî ́ ðîòåñêíîãî çîáðàæåííÿ – ïèñüìåííèêà
Ì.Бóë´àêîâà. Цå ïðèíöèïîâî â³äð³çíÿº О.Ñìèðíîâà â³ä áàãàòüîх ðîñ³éñüêèх
àâòîð³â, ÿê³ íåð³äêî åêñòðàïîëþþòü íà ãåòüìàíà òà éîãî îòîчåííÿ îáðàçè
ïåðñîíàæ³â áóë´àêîâñüêî¿ áåëåòðèñòèêè òà äðàìàòóð㳿.
Äëÿ á³ëüøî¿ êîíòðàñòíîñò³ ïîñòàòåé ãåòüìàíà é ïèñüìåííèêà, íèöîñò³
îñòàííüîãî àâòîð íàãîëîøóº, ùî â òîé чàñ, êîëè «çàñíîâíèê ñóâåðåííî¿ óêðà-
¿íñüêî¿ äåðæàâè ³ ãåòüìàí çàïîð³çüêîãî êîçàöòâà óñï³øíî çàéìàâñÿ ñòðàòå-
ã³чíèì äåðæàâíèì áóä³âíèöòâîì», Ì.Бóë´àêîâ «ë³êóâàâ òèхåíüêî âåíåðèч-
í³ хâîðîáè é çíàòè éîãî í³хòî íå çíàâ». Ïðè öüîìó О.Ñìèðíîâ â³äìîâëÿº
ïèñüìåííèêîâ³ ó хóäîæíüîìó çîáðàæåíí³ ïåðåæèòèх íèì ïîä³é ³ ïåðåêîíóº
чèòàчà, ùî Ì.Бóë´àêîâ «âèêîíóâàâ çàìîâëåííÿ ðàäÿíñüêî¿ âëàäè, ùî ëÿãëî
âàæêèì ãð³хîì íà éîãî ñîâ³ñòü»9.
Òåïåð äîêëàäíî ðîçãëÿíåìî, ÿê О.Ñìèðíîâ øëÿхîì «ãîâîð³ííÿ ïðàâäè»
îчèùóº ïîñòàòü Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî â³ä îãóäæåííÿ Ì.Бóë´àêîâèì òà ³í. Äå-
òàëüíå âèâчåííÿ çì³ñòó ïåðåäìîâè äຠï³äñòàâè ñòâåðäæóâàòè, ùî ¿¿ àâòîð
óçÿâñÿ çà âèñâ³òëåííÿ òåìè, ÿêîþ â³í ïðåäìåòíî ³ äîñêîíàëî íå âîëî䳺. Òîìó
êîæíà ñòîð³íêà ðÿñí³º ïëóòàíèìè ôîðìóëþâàííÿìè, íåçâàæåíèìè îö³íêà-
ìè, ôàêòîëîã³чíèìè íåòîчíîñòÿìè, ñóìí³âíèìè â³äîìîñòÿìè òîùî. Яê íà-
ñë³äîê, ó ñâî¿х íàìàãàííÿх îá³ëèòè Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî О.Ñìèðíîâ òàê äàëåêî
çàéøîâ ó ´ëîðèô³êàö³¿ ö³º¿ ïîñòàò³, ùî çäèâóâàâ áè íàéïàëê³øèх ïðèхèëü-
íèê³â ãåòüìàíà.
Ïðèì³òíî, ùî çàäëÿ ï³äíåñåííÿ ïîñòàò³ Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî àâòîð íàâ³òü
ïðèíîñèòü ó æåðòâó ñâîº íåñïðèéíÿòòÿ óêðà¿íñüêî¿ äåðæàâíîñò³ ÿê òàêî¿.
Íàãàäàºìî, ùî êíèãà ìຠíàçâó «Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåò-Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåò-
ìàíà Ñêîðîïàäñêîãî» – óæå ïåðøèì ñëîâîì àâòîð ï³äêðåñëþº, ùî íàñïðàâä³,
ìîâëÿâ, í³ÿêî¿ Óêðà¿íè íå áóëî, à áóâ òàêèé ñîá³ «ïðîåêò», ïðèчîìó â³äîìî,
чèé – í³ìåöüêèé.
Ïðîòå ó òåêñò³ О.Ñìèðíîâ íåîäíîðàçîâî àêöåíòóº óâàãó íà ñàìîñò³éíîñò³
Óêðà¿íè – «ñóâåðåííó Óêðà¿íó îô³ö³éíî âèçíàëè 30 äåðæàâ ñâ³òó», Ï.Ñêî-
138 Р.Я.Пиріг
Укр. іст. журн. – 2010. – №6
ðî ïàäñüêèé – «çàñíîâíèê ñóâåðåííî¿ óêðà¿íñüêî¿ äåðæàâè»10. À îò â ³íø³é
éîãî êíèç³ – «Иñòîðèÿ Þæíîé Ðóñè», – ÿêà âèéøëà îäíîчàñíî ç ðåöåíçî-Иñòîðèÿ Þæíîé Ðóñè», – ÿêà âèéøëà îäíîчàñíî ç ðåöåíçî-», – ÿêà âèéøëà îäíîчàñíî ç ðåöåíçî-
âàíîþ, чèòàºìî çîâñ³ì ïðîòèëåæíå. Àâòîð òàâðóº óêðà¿íñüêèх ³ñòîðèê³â çà
òå, ùî âîíè çàìîâчóþòü òèïîâî ìàð³îíåòêîâèé хàðàêòåð ÓÍÐ ³ ãåòüìàíàòó
Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî. Оñòàíí³é, ìîâëÿâ, ùå é íàçèâàâñÿ ïèøíîìîâíî – «Äåð-
æàâîþ»! ͳìö³ æ – ñïðàâæí³ òâîðö³ òàêèх «äåðæàâ» – ïðåçèðëèâî âèçíàчàëè
¿х ÿê «øóöøòàòåí» (áóôåðí³ óòâîðåííÿ)11.
Äîâîë³ ïëóòàíèìè º ³ òâåðäæåííÿ О.Ñìèðíîâà ùîäî ìîäåë³ ãåòüìàíñüêî¿
äåð æàâè. ³í ââàæàº, ùî «Ñêîðîïàäñüêèé âñòàíîâèâ ïðàêòèчíî àáñîëþò-
íó êîçàöüêó ìîíàðх³þ»12. Íà íàø ïîãëÿä, òàêå âèçíàчåííÿ íå â³äïîâ³äàº
àí³ ôîðì³, àí³ çì³ñòó ãåòüìàíàòó ÿê äåðæàâíîãî óòâîðåííÿ. Щîäî «êîçàöü-
êî¿ ìîíàðх³¿», òî öå òåðì³íîëîã³чíà íîâàö³ÿ О.Ñìèðíîâà. Àäæå ãåòüìàíà-
òè ÕV²²–ÕV²²² ñò. áóëè âèáîðíèìè, íàï³âðåñïóáë³êàíñüêèìè. Ïðàâë³ííÿ æ
Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî íå áóëî ìîíàðх³чíèì, à äåðæàâà – êîçàöüêîþ. À ïðî àá-
ñîëþòíó ìîíàðх³þ, òîáòî, íåîáìåæåíó âëàäó ãåòüìàíà, óæå é ãîä³ ãîâîðèòè.
Щî òî çà ìîíàðх, ÿêèé áåç çãîäè (äîçâîëó) ïðåäñòàâíèê³â ³íøî¿ äåðæàâè íå
ì³ã ïðèçíàчèòè óðÿä, ñòâîðèòè àðì³þ, îãîëîñèòè âèáîðè äî ñåéìó ³ ò.ä.
Äëÿ ï³äòâåðäæåííÿ ìîíàðх³чíèх ïðåòåíç³é Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî О.Ñìèðíîâ
ïåðåêîíóº чèòàчà, ùî ñïåö³àëüíèì çàêîíîì â³ä 1 ñåðïíÿ 1918 ð. «ãåòüìàí
çàòâåðäèâ ñïàäêîâ³ñòü âèùî¿ äåðæàâíî¿ âëàäè ïî ðîäñòâó»13. Очåâèäíî, àâòîð
â îч³ íå áàчèâ öüîãî çàêîíó, ÿêèé â³í íàçèâຠóí³âåðñàëîì. Àëå ãîëîâíå – â³í
àáñîëþòíî ïåðåêðóчóº éîãî ñóòü. ͳ ïðî ÿêó äèíàñòèчíó ñïàäêîâ³ñòü ãåòü-
ìàíñüêî¿ âëàäè òàì íå éøëîñÿ. Íàâïàêè, çà öèì àêòîì, ÿêèé ìàâ îô³ö³éíó
íàçâó «Òèìчàñîâèé çàêîí ïðî âåðхîâíå óïðàâë³ííÿ äåðæàâîþ», íà âèïàäîê
ñìåðò³ àáî âàæêî¿ хâîðîáè ãëàâè äåðæàâè óòâîðþâàâñÿ ñâîºð³äíèé òð³óìâ³-
ðàò – êîëå´³ÿ âåðхîâíèх ïðàâèòåë³â: îäèí â³ä ãåòüìàíà, äðóãèé – â³ä óðÿäó
é òðåò³é – â³ä ñåíàòó14. Çà âåñü чàñ ïðàâë³ííÿ Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî öåé çàêîí
âñòóïàâ ó ä³þ ëèøå îäèí ðàç – ï³ä чàñ éîãî â³çèòó äî ͳìåччèíè15.
О.Ñìèðíîâ ñòâåðäæóº, ùî çà ïåâíèх óìîâ ãåòüìàí «çàïîð³çüêîãî êîçàöòâà
ÕÕ ñò.» ì³ã áè áóòè «áàãàòîîá³öÿþчèì ìîíàðхîì»16, òîáòî, éîãî ïðàâë³ííÿ
âèçíຠïåðñïåêòèâíèì. Âîäíîчàñ ó âæå öèòîâàí³é ³íø³é ïðàö³ çíàхîäèìî:
«Íàâ³òü äèâíî чèòàòè â óêðà¿íñüê³é ñóчàñí³é ³ñòîðèчí³é ë³òåðàòóð³ ïðî ÿêóñü
«êîíñåðâàòèâíó ïåðñïåêòèâó», ïîâ’ÿçàíó ç «äåðæàâîþ» ãåòüìàíà Ñêîðîïàä-
ñüêîãî. Цå íå á³ëüøå, í³æ чåðãîâèé ì³ô, ïðèчîìó íèçüêîïðîôåñ³éíèé»17. Çà-
ëèøàºòüñÿ çàãàäêîþ: ÿê òàê³ ä³àìåòðàëüíî ïðîòèëåæí³ ïîãëÿäè óêëàäàþòüñÿ
â ³ñòîðèчí³é ñâ³äîìîñò³ îäíîãî é òîãî æ àâòîðà? Очåâèäíî, óñå çàëåæèòü â³ä
ö³ëüîâîãî ïðèçíàчåííÿ éîãî òâîð³â. Íàïðèêëàä, îäí³ – óêðà¿íîô³ëüñüê³ – äëÿ
îá´ðóíòóâàííÿ «ç³ðêîâîãî чàñó» ãåòüìàíà Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî, ³íø³ – óêðà¿íî-
ôîáñüê³ – äëÿ äîâåäåííÿ òîãî, ùî àí³ çà ãåòüìàíàòó, àí³ ðàí³øå äåðæàâà
Óêðà¿íà íå ³ñíóâàëà, à áóëà ñóòî «Þæíàÿ Ðóñü».
Ïèòàííÿ ïðî ëå´³òèìí³ñòü ãåòüìàíñüêî¿ âëàäè Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî ïîÿñ-
íþºòüñÿ О.Ñìèðíîâèì äîñèòü ñóïåðåчëèâî. Òàê, â³í íàãîëîøóº, ùî òîé áóâ
íàùàäêîì хîч ³ áîêîâî¿ ã³ëêè, àëå âñå æ ãåòüìàíñüêîãî ðîäó. À äàë³ íàâîäèòü
óêðàé ñóìí³âí³ â³äîìîñò³ ïðî òå, ùî ó 1908–1909 ðð., ï³ä чàñ â³äçíàчåííÿ
äâîхñîòë³òòÿ Ïîëòàâñüêî¿ áèòâè, ³ìïåðàòîð Ìèêîëà ²², ïàì’ÿòàþчè ïðî â³ð-
í³ñòü ²âàíà Ñêîðîïàäñüêîãî Ïåòðîâ³ ², çàïðîïîíóâàâ éîãî íàùàäêîâ³ ñòàòè
ãåòüìàíîì Óêðà¿íè, àëå òîé â³äìîâèâñÿ. Êîëè çäèâîâàíèé ñàìîäåðæåöü ñêà-
çàâ: «Âè æ íàùàäîê ãåòüìàíà Ñêîðîïàäñüêîãî!», éîãî ôë³´åëü-àä’þòàíò â³ä-
ïîâ³â: «Àëå â ìîºìó äîì³ á³ëüøå øàíóþòü Ìàçåïó!»18. Ïîçà ñóìí³âîì, òàêà
â³äïîâ³äü íå ìîãëà ïðèéòè â ãîëîâó ëþäèíè, âèхîâàíî¿ íà øàíîá³ äî ñâîãî
ðîäó. Òèì á³ëüøå, ùî àí³ òîä³, àí³ ï³çí³øå Ï.Ñêîðîïàäñüêèé íå áóâ òàêèì
³äåéíèì ìàçåïèíöåì, ÿê éîãî çîáðàæóº О.Ñìèðíîâ.
139«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації ...
Укр. іст. журн. – 2010. – №6
Очåâèäíî, éîìó íåâ³äîìî, ùî âæå áóäóчè ãëàâîþ äåðæàâè, Ï.Ñêî ðî ïàä-
ñü êèé ñàì íå âçÿâ óчàñòü ³ íå äîçâîëèâ чëåíàì óðÿäó áóòè ïðèñóòí³ìè íà
áàãàòîòèñÿчí³é ïàíàхèä³ çà ãåòüìàíîì ².Ìàçåïîþ ó ëèïí³ 1918 ð. ² ïðèчè-
íîþ áóëà чèííà öåðêîâíà àíàôåìà, ÿêà âñå ùå òÿæ³ëà (³ òÿ泺) íàä ³ìåíåì
².Ìàçåïè19.
Íàãîëîøóþчè íà ãåòüìàíñüêîìó ðîäîâîä³ Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî ÿê ïîâàæí³é
ï³äñòàâ³ îчîëèòè Óêðà¿íñüêó Äåðæàâó â 1918 ð.20, О.Ñìèðíîâ â ³íø³é ñâî¿é
êíèç³ íàïîëÿãຠíà â³äñóòíîñò³ ïðÿìî¿ òÿãëîñò³ ì³æ äåðæàâíèìè óòâîðåí-
íÿìè íà òåðèòî𳿠ñóчàñíî¿ Óêðà¿íè. «Цåé âèñíîâîê ö³ëêîì âèïðàâäàíèé ³
ñòîñîâíî ìîæëèâî¿ ñïàäêîºìíîñò³ ì³æ ìàëîðîñ³éñüêîþ ãåòüìàíùèíîþ ÕV²²–
ÕV²²² ñò. ³ ãåòüìàíàòîì Ñêîðîïàäñüêîãî çðàçêà 1918 ð.», – ðåçþìóº àâòîð21.
Íå ìåíø ïëóòàíèìè é ñóïåðåчëèâèìè º óÿâëåííÿ О.Ñìèðíîâà ïðî «óêðà-
¿íñüêå êîçàöòâî», «çàïîð³çüêèх êîçàê³â» ïåð³îäó 1917–1918 ðð. Ñàì æå
Ï.Ñêî ðî ïàäñüêèé áàчèòüñÿ àâòîðîâ³ «á³ëèì êåíòàâðîì óêðà¿íñüêîãî êîçàöò-ì êåíòàâðîì óêðà¿íñüêîãî êîçàöò-¿íñüêîãî êîçàöò-íñüêîãî êîçàöò-üêîãî êîçàöò-êîãî êîçàöò-îçàöò-çàöò-öò-ò-
âà» – ´åíåðàë ó á³ë³é чåðêåñö³ çëèòèé âîºäèíî ç á³ëèì êîíåì. À îò ùî òàêå
öå ñàìå òîãîчàñíå «óêðà¿íñüêå êîçàöòâî» àâòîð òàê ³ íå ïîÿñíþº.
Äàë³ äîâ³äóºìîñÿ, ùî Ï.Ñêîðîïàäñüêîìó «âîñêðåñë³ ç çàáóòòÿ ³ñòî𳿠за-
порізькі козаки (êóðñèâ ì³é – Р.П.) âðóчèëè áóëàâó ãåòüìàíà»22. Очåâèäíî,
³äåòüñÿ ïðî ç’¿çä â³ëüíîãî êîçàöòâà ó Чèãèðèí³ (æîâòåíü 1917 ð.). Òàì ä³éñíî
Ï.Ñêîðîïàäñüêèé áóâ çàîчíî îáðàíèé íàêàçíèì îòàìàíîì, àëå æ íå ãåòüìà-
íîì23. Çðîçóì³ëî, ùî ö³ ïîñàäè íå àäåêâàòí³. Яêùî âæå é ãîâîðèòè хîчà á
ïðî â³ðòóàëüíå âðóчåííÿ áóëàâè (òàêîãî àêòó íàñïðàâä³ íå áóëî), òî öå ñòà-
ëîñÿ íà хë³áîðîáñüêîìó ç’¿çä³ 29 êâ³òíÿ 1918 ð., ÿêèé ïðîхîäèâ ó êè¿âñüêî-
ìó öèðêó Êðóòèêîâà. Äî ðåч³, ùîá ÿêîñü ïîì’ÿêøèòè áóë´àêîâñüêó ³ðîí³þ
ùîäî íåâäàëîãî âèáîðó ì³ñöÿ ïðîãîëîøåííÿ ãåòüìàíà, àâòîð óêàçóº, ùî é
êîíñòèòóþâàííÿ ëåí³íñüêîãî ðàäíàðêîìó â³äáóëîñÿ â íå äóæå ï³äхîäÿùîìó
ïðèì³ùåíí³ – ³íñòèòóò³ øëÿхåòíèх ïàíÿíîê24.
О.Ñìèðíîâ íàãîëîøóº íà âåëèê³é óâàç³ ãåòüìàíà äî «êîçàöòâà, ùî â³ä-
ðîäæóâàëîñÿ» – éîãî â³í ââàæàº àâàí´àðäîì íàö³¿. Àâòîð íàâ³òü ñòàâèòü
Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî ó ïðèêëàä ñóчàñíèì ðîñ³éñüêèì ïðàâèòåëÿì ³ âèñëîâëþº
ùèðèé æàëü, ùî é чåðåç ñ³ìäåñÿò ðîê³â ðîñ³éñüêå êîçàöòâî íå äîñÿãëî òàêîãî
ñòàíó, ÿê óêðà¿íñüêå ïðè ãåòüìàíîâ³25.
Ïðîòå, ìàáóòü, àâòîðîâ³ íåâ³äîìî, ùî ñàìå Ï.Ñêîðîïàäñüêèé, ñòàâøè
ãëàâîþ äåðæàâè, â³ääàâ íàêàç ïðî ðîçïóñê â³ëüíîêîçàöüêèх îðãàí³çàö³é. Яê
³ òîé ôàêò, ùî чèìàëî êîëèøí³х îòàìàí³â áðàëè àêòèâíó óчàñòü ó ïîâàëåíí³
ñâîãî êîëèøíüîãî ïàòðîíà. Íå áåç ãîðäîñò³ О.Ñìèðíîâ ãîâîðèòü ³ ïðî ñòâî-
ðåííÿ ³ç íàùàäê³â óêðà¿íñüêèх êîçàê³â ãåòüìàíñüêî¿ ´âàð䳿 – Ñåðäþöüêî¿
äèâ³ç³¿. Àëå é ñëîâîì íå çãàäóº ïðî íèçüêó áîºçäàòí³ñòü öüîãî ï³äðîçä³ëó é
ïåðåх³ä ñåðäþê³â íà á³ê Äèðåêòîð³¿.
Óðåøò³, ìîæíà áóëî á ïîãîäèòèñÿ ç äàëåêîþ â³ä ³ñòîðèчíî¿ ä³éñíîñò³
ã³ïåðáîë³çàö³ºþ О.Ñìèðíîâèì «çàïîð³çüêîãî êîçàöòâà» çðàçêà 1918 ð. Àäæå
â³í íå ò³ëüêè ³ñòîðèê, à ùå é ï³äîñàâóë ³éñüêà Äîíñüêîãî. Àëå æ ùî òîä³
ðîáèòè ç³ ñïðàâæí³ì ³ñòîðèêîì О.Ñìèðíîâèì, ÿêèé â ³íø³é ñâî¿é êíèç³ òâåð-
äèòü, ùî â³äðîäæåííÿ ãåòüìàíàòó áóëî íåìîæëèâèì, àäæå â òîé чàñ â Óêðà-
¿í³ «óæå íå áóëî íå ò³ëüêè êîçàöòâà ÿê â³éñüêîâîãî ñòàíó, àëå ³ éîãî ñïàäêî-
ºìö³â – ï³âäåííîðîñ³éñüêèх çåìëåâëàñíèê³â-äâîðÿí (Ñêîðîïàäñüêèх, Ëèçîãó-
á³â, Äîðîøåíê³â). Òàê ùî ãåòüìàí Ï.Ñêîðîïàäñüêèé ò³ëüêè é ì³ã óòðèìàòèñÿ
íà í³ìåöüêèх áàãíåòàх ÿê áóôåðíà äåðæàâà, óòâîðåíà ͳìåччèíîþ»26. Âèíè-
êຠïðîñòå çàïèòàííÿ: à êèì æå áóëè ñàì Ï.Ñêîðîïàäñüêèé, ïðåì’ºð-ì³í³ñòð
Ô.Ëèçîãóá, ì³í³ñòðè Ä.Äîðîøåíêî, О.Ðîãîçà, Ì.Âàñèëåíêî òà ³íø³ íàùàäêè
äàâí³х óêðà¿íñüêèх ãåòüìàíñüêî-ñòàðøèíñüêèх ðîä³â? ³äïîâ³äü ì³ñòèòüñÿ ó
ïåðåäìîâ³ äî ïåðøî¿ êíèãè, àëå ÿê óñå öå óçãîäèòè â ðàìêàх òâîð³â îäíîãî
140 Р.Я.Пиріг
Укр. іст. журн. – 2010. – №6
é òîãî æ àâòîðà, äå íàãðîìàäæåíî ñò³ëüêè ñóïåðåчëèâèх, à òî é ïîëÿðíèх
òâåðäæåíü?
Äîñèòü äèâíó àð´óìåíòàö³þ íàâîäèòü О.Ñìèðíîâ ³ ïðè ïîÿñíåíí³ ïðèчèí
ïàä³ííÿ ãåòüìàíàòó. ³í ïåðåêîíàíèé, ùî â³äñóòí³ñòü áîºçäàòíî¿ àð쳿 – öå
«íå ïðîâèíà Ñêîðîïàäñüêîãî, ³ íàâ³òü íå í³ìåöüêîãî êîìàíäóâàííÿ, à ðîñ³é-
ñüêîãî îô³öåðñòâà»27. Ñàìå ðîñ³éñüê³ îô³öåðè – ïðèхèëüíèêè ºäèíî¿ ³ íåïî-
ä³ëüíî¿ Ðîñ³¿ – ìàëè ïîêëàñòè ãîëîâè çà ñàìîñò³éíó Óêðà¿íó. Чè íå ïàðàäîêñ?
Õîчà äåхòî é êëàâ, ÿê îô³öåðñüê³ äðóæèíè ´åíåðàëà Êèðïèчîâà-ìîëîäøîãî
òà ïîëêîâíèêà Ñâÿòîïîëêà-Ìèðñüêîãî.
²íøó ïðèчèíó ô³àñêî ãåòüìàíàòó àâòîð ïîÿñíþº ï³äñòóïàìè ºâðîïåéñüêî-
ãî ìàñîíñòâà. Ïðèчîìó äî ïðèì³òèâíîãî ïðîñòî. Ïàðèçüê³ «áðàòè» íå ï³äòðè-
ìàëè Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî, îñê³ëüêè â³í «ìàâ íèçüêèé ñòóï³íü ïîñâÿòè, ìàëèé
ìàñîíñüêèé ãðàäóñ ³ íàëåæàâ äî ïîчàòêîâîãî ïðîøàðêó ñâ³òîâîãî ìàñîíñòâà –
á³ëîãî»28. Âèхîäèòü, ùî çàéìàé Ï.Ñêîðîïàäñüêèé á³ëüø âèñîêå ñòàíîâèùå â
ìàñîíñüê³é ³ºðàðх³¿, òî Àíòàíòà çáåðåãëà á ãåòüìàíàò ÿê ñàìîñò³éíó äåðæàâó.
Õîч äàâíî äîâåäåíî, ùî â ï³ñëÿâîºííèх ðîçêëàäàх äåðæàâ-ïåðåìîæíèöü òà-
êèх íàì³ð³â ùîäî Óêðà¿íè íå áóëî ³ áëèçüêî.
Ó ñóчàñí³é ðîñ³éñüê³é ³ñòîð³îãðàô³¿ Ï.Ñêîðîïàäñüêîìó é О.Äîë´îðóêîâó
ñòàâèòüñÿ íà êàðá òðàã³чíà äîëÿ òèñÿч ðîñ³éñüêèх îô³öåð³â – îñòàíí³х çàхèñ-
íèê³â Êèºâà â³ä â³éñüê Äèðåêòîð³¿. Очåâèäíî, çà òèх óìîâ îáèäâà ìàëî ùî
ìîãëè çðîáèòè äëÿ áàæàíîãî ïåðåхîäó îô³öåðñòâà (òà ùå é ç³ çáðîºþ) íà Äîí.
О.Ñìèðíîâ óñþ â³äïîâ³äàëüí³ñòü ïåðåêëàäຠëèøå íà О.Äîë´îðóêîâà, ÿêèé
«ïîâ³âñÿ íå ïî-´åíåðàëüñüêè, íå ïðîêîíòðîëþâàâ âèêîíàííÿ óãîäè» ùîäî
ðîççáðîºííÿ âëàñíèх â³éñüê.
Àâòîð ïåðåêîíóº чèòàчà, ùî «ãåòüìàí ï³øîâ, íå ïåðåîäÿãàþчèñü ó ôîðìó
í³ìåöüêîãî îô³öåðà, íå ïðèêèäàþчèñü ïîðàíåíèì ³ íå òàþчèñü, ñïîê³éíî â³ä-
äàâøè íàêàç ïî àð쳿 ³ ï³äïèñàâøè îñòàííº çâåðíåííÿ äî íàðîäó Óêðà¿íè».
Ñïîãàäè ñàìîãî ãåòüìàíà ñâ³äчàòü, ùî öå áóëî íå çîâñ³ì òàê. Ó áóäü-ÿêîìó
âèïàäêó íàçâàòè öåé «âèх³ä» ïîчåñíîþ êàï³òóëÿö³ºþ ñêëàäíî.
À îò О.Äîë´îðóêîâ, ÿê ïèøå О.Ñìèðíîâ, «ðâîíóâ ç îäíèì ç îñòàíí³х í³-
ìåöüêèх åøåëîí³â», çàãóáèâøè ïðè öüîìó çîëîòèé ïîðòñèãàð ³ç ìîíîãðàìîþ.
Ñàìå öåé ìàëîäóøíèé âчèíîê ´åíåðàëà ïèñüìåííèê Ì.Бóë´àêîâ ³ ïðèïèñàâ
ãåòüìàíîâ³29. Òâåðäæåííÿ О.Ñìèðíîâà ïðî âòåчó О.Äîë´îðóêîâà äî ͳìåччèíè
ñïðîñòîâóþòü ñïîãàäè êíÿçÿ. ³í çìóøåíèé áóâ ïåðåхîâóâàòèñÿ â³ä âëàñòåé
Äèðåêòîð³¿, à ïîò³ì ³ á³ëüøîâèê³â. Çãîäîì êíÿçü ä³ñòàâñÿ àð쳿 Ì.Þäåíèчà,
äå êîìàíäóâàâ äèâ³ç³ºþ30. Очåâèäíî, О.Äîë´îðóêîâ íå ì³ã ðîçðàхîâóâàòè íà
ïðèхèëüí³ñòü À.Äåí³ê³íà, à, òèì ïàчå, íà ìèë³ñòü êåð³âíèöòâà ÓÍÐ. ² òðà-
ã³çì äîë³ хîðîáðîãî ³ íåñêîðåíîãî ãðàôà Ô.Êåëëåðà, ðîçñòð³ëÿíîãî ó Êèºâ³
â³éñüêîâèêàìè Ñ.Ïåòëþðè, òîìó äîêàç31.
Äëÿ âèâèùåííÿ «ñâîãî» ãåðîÿ О.Ñìèðíîâ íåð³äêî âäàºòüñÿ äî ïîð³â-
íÿíü, êîòð³ íå ìîæíà âèçíàòè âäàëèìè. Òàê, â³í ñòâåðäæóº, ùî íàä ïå-
òåðáóðçüêèì áóäèíêîì Ñêîðîïàäñüêèх ìàéîð³â «æîâòî-áëàêèòíèé óêðà¿í-
ñüêèé ïðàïîð». ² òóò æå äîêîðÿº åêñ-ñï³êåðó ðîñ³éñüêî¿ Âåðхîâíî¿ Ðàäè
Ð.Õàñáóëàòîâó çà òå, ùî íàä éîãî ï³äìîñêîâíîþ äàчåþ íå çä³éíÿòå çåëåíå
çíàìåíî ²чêåð³¿32.
Óчàñòü Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî ó ðîñ³éñüêî-ÿïîíñüê³é â³éí³ àâòîð ñóïðîâîäæóº
çàïèòàííÿì: ãåðîé чè ³ä³îò? Çàëèøèòè äðóç³â, êîìôîðò, äðóæèíó ³ ï³òè äî-
áðîâîëüöåì? À Ï.Ñêîðîïàäñüêèé ï³øîâ. ² äàë³ éäå ïîð³âíÿííÿ: «Чè ìîæíà
óÿâèòè, ùîá ó ñ³чí³ 1995 ð. хòîñü ³ç ìîñêîâñüêèх á³çíåñ-ë³äåð³â çàëèøèâ áè
ñâ³é ìåðñåäåñ, â³ëëó, ðîäèíó, ñåêðåòàðêó ³ äîáðîâ³ëüíî âèðóøèâ øòóðìóâàòè
Ґðîçíèé, çãàäàâøè, ùî â³í ñòàðøèé ëåéòåíàíò çàïàñó»33. Íàâðÿä чè ñë³ä êî-
ìåíòóâàòè òàê³ ñóìí³âí³ àíàëî㳿.
141«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації ...
Укр. іст. журн. – 2010. – №6
Äëÿ òîãî, ùîáè ïîêàçàòè, íàñê³ëüêè ãîëîâíèé ñóïðîòèâíèê ãåòüìàíà
Ñ.Ïåòëþðà – «í³êчåìíèé ñåì³íàðèñò-íåäîóчêà», О.Ñìèðíîâ óäàºòüñÿ äî àá-
ñîëþòíîãî ôàíòàçóâàííÿ, ñòâåðäæóþчè, ùî Ï.Ñêîðîïàäñüêèé – «âèïóñêíèê
Ñîðáîííè», «çíàâ ø³ñòü ìîâ», «áóâ ëþäèíîþ ºâðîïåéñüêî¿ îñâ³òè» òîùî34.
Çâ³äêè àâòîð ïîчåðïíóâ ö³ â³äîìîñò³, óÿâèòè ñêëàäíî.
Щîáè ï³äêðåñëèòè âàãó äåðæàâîòâîðчèх çäîáóòê³â Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî
О.Ñìèðíîâ íå áåç ïàôîñó íàãîëîøóº, ùî «ãåòüìàí ï³äïèñàâ ïîíàä 400 íàé-
âàæëèâ³øèх ³ñòîðèчíèх àêò³â»35. Òóò óñå ïðàâèëüíî, êð³ì åï³òåòó «³ñòîðèч-
íèх». ijéñíî, Ï.Ñêîðîïàäñüêèé ï³äïèñàâ áëèçüêî чîòèðüîх ñîòåíü çàêîí³â.
Очåâèäíî, àâòîðó íåâ³äîìèé ìåхàí³çì òîãîчàñíîãî çàêîíîòâîðåííÿ â Óêðà¿í-
ñüê³é Äåðæàâ³. Чåðåç â³äñóòí³ñòü ïðåäñòàâíèöüêîãî îðãàíó çàêîíè óхâàëþâàâ
óðÿä ³ âîíè íàáóâàëè чèííîñò³ ï³ñëÿ çàòâåðäæåííÿ ãåòüìàíîì. Òðè чâåðò³ ç
íèх áóëè ðóòèííèìè ðîçïîðÿäæåííÿìè ïðî âèä³ëåííÿ êîøò³â íà ð³çí³ äåð-
æàâí³ ïîòðåáè. ² íàâðÿä чè âîíè òÿãíóòü íà ñòàòóñ ³ñòîðèчíèх.
̳ñöÿìè îáðàç ´åíåðàëà Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî ó çîáðàæåíí³ О.Ñìèðíîâà íà-
áóâຠì³ñòèчíîãî хàðàêòåðó (öèò. çà îðè´³íàëîì): «Ãåíåðàë Ñêîðîïàäñêèé
â áîþ âыçыâàë ó îêðóæàþùèх чóâñòâî êàêîãî-òî ñëàäîñòðàñòíîãî óïîåíèÿ
ñìåðòüþ ñâîåé èëè âðàãà»; «Åìó ïîêëîíÿëèñü êàê àíòèчíîìó áîãó âîéíы
Ìàðñó»; «Â эòîé ãîëîâå, êîòîðóþ Ñêîðîïàäñêèé áðèë íàãîëî, áыëî чòî-òî
ãðîçíîå, äåìîíèчåñêîå, êîëäîâñêîå»; «Бåëыé ïðèçðàê»; «Бåëыé êåíòàâð»;
«Бåëыé äåìîí âîéíы» ³ ò.ä.36
Ïðèêðî, ùî ëþäèíà, ÿêà âçÿëàñÿ ñêàçàòè ïðàâäó ïðî «âîæäÿ çàïîðîçü-
êîãî êîçàöòâà», ïîãàíî çíຠéîãî á³îãðàô³þ. Òàê, О.Ñìèðíîâ ïèøå: «Ïåð-
ø³ äåñÿòü ðîê³â хëîïчèê [...� ïðîâ³â ó ðîäèíí³é ñàäèá³»37. Òîä³, ÿê ñàì
Ï.Ñêîðîïàäñüêèé çãàäóº: «Ïðîæèâ ïåðø³ 5 ðîê³â ìîãî æèòòÿ çà êîðäîíîì»38.
Очåâèäíî, âèäàâåöü ñïîãàä³â òàê ³ íå ñïðîì³ãñÿ ¿х ïðîчèòàòè.
Çóñòð³чàþòüñÿ ðåч³ é çîâñ³ì íåïðèïóñòèì³ äëÿ á³îãðàô³чíîãî íàðèñó.
О.Ñìèðíîâ ñòâåðäæóº, ùî ñèí Äàíèëî, ÿêèé íàðîäèâñÿ 1904 ð., – öå «îñòàí- ð., – öå «îñòàí-ð., – öå «îñòàí-– öå «îñòàí- öå «îñòàí- «îñòàí-«îñòàí-
íÿ äèòèíà ó ñ³ì’¿. Óñüîãî ïîäðóææÿ Ñêîðîïàäñüêèх ìàëî чîòèðüîх ä³òåé»39.
Ãàäàþ, ùî Ïàâëî Ïåòðîâèч òà Оëåêñàíäðà Ïåòð³âíà ìàëè á óñ³ ï³äñòàâè îá-
ðàçèòèñÿ íà òàêîãî ¿х «æèòòºïèñöÿ», àäæå êð³ì çãàäàíèх àâòîðîì чîòèðüîх
ä³òåé íàðîäèëèñÿ ùå Ïàâëî, ÿêèé ïîìåð ó äâîë³òíüîìó â³ö³ âë³òêó 1918 ð.,
³ âæå â åì³´ðàö³¿ – Оëåíà. ² òàêèх ïîìèëîê, íåäîðåчíîñòåé ³ íåòîчíîñòåé ó
íåâåëèêîìó çà îáñÿãîì òåêñò³ чèìàëî.
², íàñàìê³íåöü, ïðî êíèãó О.Ñìèðíîâà ÿê àðхåîãðàô³чíèé ïðîäóêò.
Ó ïåðåäìîâ³ â³í ïîâ³äîìëÿº, ùî çà êîðäîíîì Ïàâëî Ïåòðîâèч çàê³íчèâ ñâî¿
ìåìóà ðè, ÿê³ «ùå æîäíîãî ðàçó íå âèäàâàëèñÿ àí³ â Óêðà¿í³, àí³ â Ðîñ³¿».
Оòæå, âèхîäèòü, ùî ñàìå О.Ñìèðíîâó íàëåæèòü ïàëüìà ïåðøîñò³ â ïóáë³-
êàö³¿ ñïîãàä³â îäí³º¿ ç ïðîâ³äíèх ïîë³òèчíèх ïîñòàòåé äîáè Óêðà¿íñüêî¿ ðå-
âîëþö³¿ 1917–1921 ðð. Бóäü-хòî ³ç ñóчàñíèх ³ñòîðèê³â ïîçàçäðèâ áè åâðèñ-
òèчíî-äæåðåëüí³é çíàх³äö³ àâòîðà. Ïðîòå óêëàäàч êíèãè çàìîâчóº ñïðàâæíº
ïåðøîäæåðåëî ïóáë³êàö³¿ ñïîãàä³â. Ó ñòîðîííüîãî чèòàчà ìîæå ñêëàñòèñÿ
âðàæåííÿ, ùî О.Ñìèðíîâó ïîùàñòèëî íàòðàïèòè â àðх³âíèх ôîíäàх íà çà-
áóòèé ðóêîïèñ ñïîãàä³â óêðà¿íñüêîãî ãåòüìàíà, ïðîâåñòè ¿х òåêñòîëîã³чíå,
àðхåîãðàô³чíå îïðàöþâàííÿ ³ ïåðøèì ïîäàòè íà ñóä чèòàчåâ³.
Ïîçà ñóìí³âîì, í³чîãî ïîä³áíîãî О.Ñìèðíîâ íå ðîáèâ. ³í ïðîñòî âçÿâ
ñïîãàäè Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî, ÿê³ âèéøëè ó Êèºâ³ 1995 ð.40, ³ ïåðåâèäàâ ¿х.
Ìåí³, ÿê чëåíó ðåäàêö³éíî¿ êîëå´³¿ é ðîáîчî¿ ãðóïè óêëàäàч³â öüîãî âèäàí-
íÿ, äóæå ïðèêðî, ùî «ïèñüìåííèê é ³ñòîðèê» О.Ñìèðíîâ 䳺 ó òàêèé ï³ðàò-
ñüêèé ñïîñ³á. Àäæå â³í, ñêîðèñòàâøèñü óïîðÿäêîâàíèìè é îïóáë³êîâàíèìè
³íøèìè íàóêîâöÿìè ñïîãàäàìè, âèäàâ ¿х óæå â³ä ñâîãî ³ìåí³ ÿê ïåðøîäðóê.
² òåïåð íà îáêëàäèíö³ ìåìóàð³â Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî, ïîøàíîâàíîãî àâòîðîì
142 Р.Я.Пиріг
Укр. іст. журн. – 2010. – №6
âèñîêîïàôîñíîþ àáðàêàäàáðîþ «ïîñëåäíèé ìàãèñòð îðäåíà çàïîðîæñêîãî êà-«ïîñëåäíèé ìàãèñòð îðäåíà çàïîðîæñêîãî êà-
çàчåñòâà – ñòåïíых ïðåñëàâíых êðåñòîíîñöåâ ÕÕ âåêà» êðàñóºòüñÿ «Àëåê-» êðàñóºòüñÿ «Àëåê-
ñàíäð Ñìèðíîâ» – çàì³ñòü ïð³çâèùà àâòîðà Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî! Чè ïî чèíó
ï³ä îñàâóëó ³éñüêà Äîíñüêîãî òàêà чåñòü?
Òà ã³ðøå òå, ùî «ïåðøîïóáë³êàòîð» öèх ñïîãàä³â ôàêòèчíî âчèíèâ íàðó-
ãó íàä âèäàííÿì, ï³äãîòîâëåíèì óêðà¿íñüêèìè âчåíèìè. О.Ñìèðíîâ âèêèíóâ
íàäçâèчàéíî êâàë³ô³êîâàíó ïåðåäìîâó ïðîô. Я.Ïåëåíñüêîãî, óì³ñòèâøè ñâîþ
âñòóïíó ñòàòòþ-íàðèñ, ïðî íàóêîâó ÿê³ñòü ÿêî¿ âæå éøëîñÿ âèùå. Íå ïîäàâ
â³í ³ âàæëèâèх ïîÿñíåíü ùîäî çàñàä ìîâíîãî îïðàöþâàííÿ òåêñòó, à òàêîæ
äîñòîâ³ðíó êîðîòêó хðîí³êó æèòòÿ ãåòüìàíà (äî ðåч³, óêëàäåíó éîãî äîíüêîþ
Оëåíîþ). Íå âàãàþчèñü, О.Ñìèðíîâ âèëóчèâ âåñü, àáñîëþòíî íåîáх³äíèé äëÿ
ïóáë³êàö³¿ ³ñòîðèчíèх äæåðåë, íàóêîâî-äîâ³äêîâèé àïàðàò – êîìåíòàð³, ïðè-
ì³òêè, ³ìåííèé òà ãåîãðàô³чíèé ïîêàæчèêè. Òàêà æ äîëÿ ñï³òêàëà é óì³ùåí³
â íàøîìó âèäàíí³ ôîòî³ëþñòðàö³¿.
Яêà íàóêîâà âàðò³ñòü òàêèх, «îáðóáàíèх» О.Ñìèðíîâèì, ñïîãàä³â – çðî-
çóì³ëî. Яñíî òàêîæ ³ òå, ùî âèäàòè çà «â³äêðèòòÿ» ñàìå íèì öüîãî âàæ-
ëèâîãî ³ñòîðèчíîãî äæåðåëà ³ «ñêàçàòè âñþ ïðàâäó» ïðî Ï.Ñêîðîïàäñüêîãî
О.Ñìèðíîâ ì³ã ò³ëüêè òàêèì «ìåòîäîì». Ц³ëêîì îчåâèäíî, ùî â³í íåñóì³ñ-
íèé àí³ ç íàóêîâîþ ñóìë³íí³ñòþ, àí³ ç åòèêîþ âчåíîãî.
1 Широкорад А. Ïîñëåäíèé ãåòìàí «íåçàâèñèìîé» Óêðàèíы // http://nvo.ng.ru/
printed/221032
2 Пученков О. Óêðàèíèçàöèÿ Óêðàèíы – îïыò Ñêîðîïàäñêîãî // http://pda.reg- http://pda.reg-http://pda.reg-://pda.reg-pda.reg-.reg-reg-
num.ru/news/1172882.html; Его же. Ïåðåâîðîò â öèðêå // Ðîäèíà. – 2007. – ¹7.
3 Бондаренко Д. Ãåòìàí Ñêîðîïàäñêèé: ïàòðèîò, îáðåчёííыé íà êîëëàáîðàöè-Ãåòìàí Ñêîðîïàäñêèé: ïàòðèîò, îáðåчёííыé íà êîëëàáîðàöè-
îíèçì // http://www.rus.in.ua/news/3022.html; Дикий А. Íåèçâðàùёííàÿ èñòîðèÿ
Óêðàèíы-Ðóñè // http://ukrstor.com/dikij/
4 Деникин А. Очåðêè ðóññêîé ñìóòы. Бåëîå äâèæåíèå è áîðüáà Äîáðîâîëüчåñêîé
àðìèè. Ìàé – îêòÿáðü 1918. Âîñïîìèíàíèÿ, ìåìóàðы. – Ìèíñê, 2003. – Ñ.52.
5 Гражданов Ю.Д., Зимина В.Д. Ñîþç îðëîâ: Бåëîå äâèæåíèå è ãåðìàíñêàÿ èíòåð-
âåíöèÿ â 1917–1920 ãã. – Âîëãîãðàä, 1997; Зимина В.Д. Âíóòðåííÿÿ ïîëèòèêà áåëîãî
ïðàâëåíèÿ Ï.Ñêîðîïàäñêîãî // Ðåâîëþöèÿ è ãðàæäàíñêàÿ âîéíà: íîâîå îñìыñëåíèå:
Ìàò. ìåæäóíàð. íàóч. êîíô. – Ñèìôåðîïîëü, 1995.
6 Бутаков Я. Бåëîå äâèæåíèå íà Þãå Ðîññèè: êîíöåïöèÿ è ïðàêòèêà ãîñóäàð-
ñòâåííîãî ñòðîèòåëüñòâà (êîíåö 1917 – íàчàëî 1920 ãã.). – Ìîñêâà, 2000; Цветков В.
Бåëыå àðìèè Þãà Ðîññèè. – Ìîñêâà, 2000; Михайлов И. Ìàëîèçâåñòíыå ñòðàíè-
öы äåÿòåëüíîñòè ïðàâèòåëüñòâà ãåòìàíà Ï.Ï.Ñêîðîïàäñêîãî // Ãðàæäàíñêàÿ âîéíà â
Ðîññèè: ñîáыòèÿ, ìíåíèÿ, îöåíêè. – Ìîñêâà, 2002.
7 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
Ìîñêâà, 2008.
8 Òàì æå. – Ñ.5.
9 Òàì æå. – Ñ.30.
10 Òàì æå. – Ñ.23–24.
11 Смирнов А. Иñòîðèÿ Þæíîé Ðóñè. – Ìîñêâà, 2008. – Ñ.192.
12 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
Ñ.21.
13 Òàì æå. – Ñ.25.
14 Äåðæàâíèé â³ñòíèê. – 1918. – 4 ñåðïíÿ.
15 Òàì ñàìî. – 6 âåðåñíÿ.
16 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
Ñ.25.
17 Смирнов А. Иñòîðèÿ Þæíîé Ðóñè. – Ñ.192.
18 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
C.11.
19 Донцов Д. гê 1918. Êè¿â. – Ê., 2002. – C.63–64.
20 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
C.6.
143«Білий кентавр українського козацтва»: до проблеми міфологізації ...
Укр. іст. журн. – 2010. – №6
21 Смирнов А. Иñòîðèÿ Þæíîé Ðóñè. – C.191.
22 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
C.17.
23 Лободаєв В. Ðåâîëþö³éíà ñòèх³ÿ. ³ëüíîêîçàöüêèé ðóх â Óêðà¿í³ 1917–
1918 ðð. – Ê., 2010 – C.110.
24 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
C.21.
25 Òàì æå. – Ñ.18.
26 Òàì æå. – Ñ.17.
27 Смирнов А. Иñòîðèÿ Þæíîé Ðóñè. – Ñ.191.
28 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
Ñ.27.
29 Òàì æå. – Ñ.26.
30 Òàì æå. – Ñ.27.
31 Òàì æå. – Ñ.29.
32 Òàì æå. – Ñ.30.
33 Ãðàô Êåëëåð. – Ìîñêâà, 2007. – Ñ.878.
34 Òàì æå. – Ñ.802.
35 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
Ñ.10.
36 Òàì æå.
37 Òàì æå. – Ñ.24.
38 Скоропадський П. Ñïîãàäè. – Ê.; Ô³ëàäåëüô³ÿ, 1995. – Ñ.381.
39 Смирнов А. Ïðîåêò «Óêðàèíà», èëè Çâёçäíыé ãîä ãåòìàíà Ñêîðîïàäñêîãî. –
Ñ.10.
40 Скоропадський П. Ñïîãàäè. ʳíåöü 1917 – ãðóäåíü 1918. – Ê.; Ô³ëàäåëüô³ÿ,
1995 (âèäàâö³: Ñх³äíîºâðîïåéñüêèé ³íñòèòóò ³ì. Â.Ëèïèíñüêîãî, ²íñòèòóò óêðà¿í-
ñüêî¿ àðхåîãðàô³¿ òà äæåðåëîçíàâñòâà ³ì. Ì.Ãðóøåâñüêîãî ÍÀÍÓ, ²íñòèòóò ñх³äíî-
ºâðîïåéñüêèх äîñë³äæåíü ÍÀÍÓ).
The article analyses substantially the approach to the coverage of the figure
of the last Ukrainian hetman Pavlo Skoropadsky and publication of his memoir
heritage, which is atypical for modern Russian historiography. It is proved that
the excessive glorification of celebrity personality leads to the creation of new
myths and historical process depersonification.
|