Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики
Обозначена проблема определения тенденций изменения макроэкономических показателей, выявления особенностей механизмов экономического развития. Предлагается имитационно-оптимизационная математическая модель определения оптимального налогового влияния в период трансформационной перестройки многос...
Збережено в:
| Дата: | 2007 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України
2007
|
| Назва видання: | Культура народов Причерноморья |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/108042 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики / О.О. Шаповалов // Культура народов Причерноморья. — 2007. — № 118. — С. 59-64. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-108042 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1080422025-02-09T17:05:27Z Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики Шаповалов, О.О. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Обозначена проблема определения тенденций изменения макроэкономических показателей, выявления особенностей механизмов экономического развития. Предлагается имитационно-оптимизационная математическая модель определения оптимального налогового влияния в период трансформационной перестройки многосекторной экономики. Проведенные расчеты подтвердили ее эффективность для анализа процессов, которые протекают в экономике Украины. Позначено проблему визначення тенденцій зміни макроекономічних показників, виявлення особливостей механізмів економічного розвитку. Пропонується імітаційно-оптимізаційна математична модель визначення оптимального податкового впливу в період трансформаційної перебудови багатосекторної економіки. Проведені розрахунки підтвердили її ефективність для аналізу процесів, що протікають в економіці України. The problem of determination of tendencies of change of macroeconomic indexes, exposure of features of mechanisms of economic development is marked. The imitation-optimization mathematical model of determination of the optimum tax influencing is offered in the period of transformation alteration of multisector economy. The conducted calculations confirmed its efficiency for the analysis of processes which flow in the economy of Ukraine. 2007 Article Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики / О.О. Шаповалов // Культура народов Причерноморья. — 2007. — № 118. — С. 59-64. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. 1562-0808 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/108042 uk Культура народов Причерноморья application/pdf Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ |
| spellingShingle |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Шаповалов, О.О. Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики Культура народов Причерноморья |
| description |
Обозначена проблема определения тенденций изменения макроэкономических показателей, выявления особенностей механизмов экономического развития. Предлагается имитационно-оптимизационная математическая модель определения оптимального налогового влияния в период трансформационной перестройки многосекторной экономики. Проведенные расчеты подтвердили ее эффективность для анализа процессов, которые протекают в экономике Украины. |
| format |
Article |
| author |
Шаповалов, О.О. |
| author_facet |
Шаповалов, О.О. |
| author_sort |
Шаповалов, О.О. |
| title |
Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики |
| title_short |
Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики |
| title_full |
Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики |
| title_fullStr |
Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики |
| title_full_unstemmed |
Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики |
| title_sort |
моделювання податкової системи україни та визначення оптимальної податкової політики |
| publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
| publishDate |
2007 |
| topic_facet |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/108042 |
| citation_txt |
Моделювання податкової системи України та визначення оптимальної податкової політики / О.О. Шаповалов // Культура народов Причерноморья. — 2007. — № 118. — С. 59-64. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. |
| series |
Культура народов Причерноморья |
| work_keys_str_mv |
AT šapovalovoo modelûvannâpodatkovoísistemiukraínitaviznačennâoptimalʹnoípodatkovoípolítiki |
| first_indexed |
2025-11-28T09:17:49Z |
| last_indexed |
2025-11-28T09:17:49Z |
| _version_ |
1850025158966771712 |
| fulltext |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
59
Йорк в 1838 г. так называемого Закона о Свободном Банковском Режиме (Free-Banking Law). В соответст-
вии с этим законом, любому человеку либо ассоциации людей предоставлялись эмиссионные права при
условии депонирования в офисе Контроллера денежного обращения ценных бумаг определенного вида на
сумму эмиссии.
Для депонирования могли быть использованы любые ценные бумаги Соединенных Штатов и отдель-
ных штатов, утвержденные Контроллером. Сюда же относились некоторые виды облигаций и закладных
под недвижимость. В случае если банк оказывался не в состоянии платить по своим банкнотам, Контроллер
продавал заложенные ценные бумаги и погашал банкноты. Первым результатом внедрения такой системы
стал огромный наплыв желающих немедленно учредить свой банк.
Сразу после принятия этого закона были сделаны необходимые приготовления для учреждения свыше
130 банков. Примерно половина этого количества открылась через год, и каждый второй из открывшихся
банков разорился еще три года спустя.
Большая часть этих банков были учреждены только для эмиссионных целей. Для борьбы с псевдобан-
ками в 1848 г. штат принял закон, требовавший от банков заниматься также кредитной и депозитной дея-
тельностью.
Одним из следствий существования системы депонирования облигаций является закрепление банков-
ских инвестиций за их определенными видами. Таковыми, как правило, являлись облигации федерального
уровня либо уровня штата. Вскоре стало ясно, что закладные и прочие виды кредитов под залог недвижи-
мости недостаточно ликвидны, чтобы служить средством обеспечения векселей. Другим неожиданным ре-
зультатом стало то, что объем вексельного обращения попал в зависимость oт цен на облигации штатов и
федерального правительства. Это, ко всему прочему, означало то, что банки, использовавшие для обеспече-
ния своих банкнот депонированные облигации, не могли, в отличие от остальных банков, в случае возник-
новения нужды в средствах, для погашения ли банкнот или же для уменьшения их числа в обращении сво-
бодно реализовывать свои активы.
В заключении можно уверенно утверждать, что период существования частной эмиссии банкнот харак-
теризовался массовыми злоупотреблениями чиновников, мошенничеством банкиров и обманом политиков,
покрывающих, как первых, так и вторых.
Источники и литература
1. Смит В., Происхождение центральных банков. – М.: БАКОМ, 1996.
2. Іванов В.М., Софіщенко І.Я. Грошово-кредитні системи зарубіжних країн. Курс лекцій. – К.: МАУП,
2001.
3. Шамова І.В. Грошово-кредитні системи зарубіжних країн. навчальний посібник. – К.: КНЕУ, 2001.
4. Fenstermaker, J. Van. The Development of American Commercial Banking, 1782-1837. – Kent, Ohio: Kent
State University, 1965.
5. U.S. Comptroller of the Currency. Annual Report of the Comptroller of the Currency. – Washington, D.C.:
Government Printing Office, 1931.
6. Bodenhorn, Howard. State Banking in Early America: A New Economic History. – New York: Oxford Uni-
versity Press, 2002.
Шаповалов О.О.
МОДЕЛЮВАННЯ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ТА ВИЗНАЧЕННЯ
ОПТИМАЛЬНОЇ ПОДАТКОВОЇ ПОЛІТИКИ
Вступ. Зміна політичної ситуації та встановлення напрямку на інтеграцію з європейськими країнами
поставили задачу реалізації суттєвих змін в економічному середовищі України. Стратегія стійкого
соціально-економічного розвитку, перехід до якої не має для України альтернатив, може реалізуватися
тільки за наявності збалансованої податкової системи з раціональною структурою, адже саме податки є
найефективнішим інструментом непрямого регулювання економічних процесів з боку держави [1]. Подат-
кові важелі є одним з найважливіших інструментів державного регулювання поряд зі впливом на грошово-
товарний обіг і ринкову кон'юнктуру та бюджетним фінансуванням визначених пріоритетів. Це
підтверджує той значний ефект, який досягнутий розвинутими країнами, тому що суттєвий вклад у їх висо-
кий економічний потенціал внесено за допомогою використання податкового регулятора.
Здатність податкової системи впливати на сталий випереджальний розвиток економіки, технологічне
оновлення через забезпечення перехідної економіки України фінансовими й інвестиційними ресурсами,
вимагає від держави створення ефективної системи оподаткування [2], яка повинна базуватися на принци-
пах демократичності та соціальної справедливості, в основи якої лежать такі структури та правові норми,
які б не допускали з однієї сторони надмірного, економічно невиправданого оподаткування, а з іншої – не-
доцільного використання податкових привілеїв, за яких втрачається дієвість регулювальної та стимулюючої
дії вітчизняної системи оподаткування. Крім того така система повинна відповідати тим соціальним та еко-
номічним пріоритетам держави, які встановленні Конституцією та законодавством України.
Українська податкова система була сформована ще в часи СРСР. З того часу вона постійно
змінювалась, але докорінної зміни так і не зазнала. Тому вона не відповідає сучасним викликам, які стоять
перед державою, і є одним з якорів, що гальмують економічне зростання та зовнішні інвестиції в економіку
країни. Незрозуміла іноземним інвесторам податкова система та суперечлива податкова політика, постійні
Шаповалов О.О.
МОДЕЛЮВАННЯ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ПОДАТКОВОЇ
ПОЛІТИКИ
60
зміни податкового законодавства, податкові виключення для окремих підприємств та галузей підкріплені
політичними ризиками відлякують іноземців від капіталовкладень в Україну. Держава СРСР не ставила
перед собою задачі створити економічні стимули для підприємств, крім того зміни які постійно відбувають-
ся в податковому законодавстві мають несистемний, а скоріше антикризовий характер.
Більшість існуючих моделей зростання з податковою компонентною достатньо складні з математичної
точки зору, не пристосовані до трансформаційного етапу економіки, та реально існуючої податкової систе-
ми [3]. В деякі моделі, введено додаткові фактори, які сильно ускладнюють їх аналіз [3,4]. Складність ви-
значення критеріїв ускладнює використання оптимізаційних моделей та інтерпретацію результатів
дослідження. У деяких моделях використовуються параметри, що погано верифікуються, що призводить до
сильного ускладнення та неможливості прикладних розрахунків, а змістовні виводи робляться на якісному
рівні та в більшості випадків є очевидними або малокорисними з практичної точки зору.
Складність, багатокомпонентність неповнота розробки проблеми створення ефективної системи опо-
даткування, наявність дискусійних проблем та нерозв’язаних задач, актуальна необхідність її системної
наукової розробки, її практичного використання обумовила вибір теми, сформувала ціль і структуру
дослідження.
Постановка завдання. З погляду макрорегулювання, основною задачею визначення оптимального фі-
скального навантаження є пошук раціонального компромісу між прагненням між прагненням поповнення
державної скарбниці і негативним впливом податкового тиску на виробництво, та взагалі на економічну
активність. Загальним принципом політики оподаткування є її узгодження не лише з поточними фіскальни-
ми цінами, а і з довгостроковими перспективами розвитку країни.
Результати. Розглядається модель відкритої економіки з чотирма контрагентами: споживачами, вироб-
никами, національним банком та урядом, які представляють державу. Модель має три сектори, які опису-
ють діяльність кожного з контрагентів. Уряд та національний банк хоча виконують різні функції, але діють
у рамках єдиної політики, яку встановлює держава. Виробники у економіці поділені на галузі, кожна з яких
має свої умови виробництва.
Для опису споживачів було використано маржиналіський підхід. Він характеризується максимізацією
інтегральної функції корисності, яка характеризує задоволення споживачів. Функція корисності має вигляд:
max)1)(,,,(
0
→+= ∫
∞
− dtGLMCuU t
t
c
tttt γ ,
де Ct – кінцеве споживання домогосподарств у році t;
Lt – кількість населення у році t за урахуванням дітей;
Mt – реальні грошові залишки у році t;
Gc
t – витрати державного бюджету на потреби населення у році t;
γt – дисконт.
У інтегральній функції корисності t
t
−+ )1( γ означає, що корисність приводиться до початкового
періоду.
На доходи та витрати споживачів накладено бюджетне обмеження виду:
ttttttttttt
p
t
p
t
p
ttttіtittіtittіttittit
n
i
tttt
ExMBiKrLw
LLxLwzLwLxwzwCBIM
+Π−+++++Π−++
+−++−−−−=+++ ∑
+
=
+++
)1()1())(1(
)()))(1((
1
1
111
ρρτ
ξτ ,
де Ct – кінцеве споживання домогосподарств у році t;
Mt – реальні грошові залишки у році t;
Mt+1 – реальні грошові залишки у році t+1;
It+1 – чисті інвестиції в основний капітал у році t+1;
Bt+1 – державні однорічні облігації внутрішнього займу у році t+1;
Bt – державні однорічні облігації внутрішнього займу у році t;
τt – ставка податку на доходи громадян;
ξt – ставка соціального податку на заробітною плату;
ρt – коефіцієнт виплати дивідендів власникам підприємств;
Lt – кількість населення в році t за урахуванням дітей;
Lp
t – кількість пенсіонерів у році t;
wit – середня заробітна платня у році t у і-тій галузі;
Lіt – кількість населення в році t , що працюють у і-тій галузі;
zt – коефіцієнт пенсійного страхування заробітної плати громадян;
xt – неоподатковуваний мінімум у році t;
rt – ставка процента на капітал у році t;
Kt – капітал у році t;
Пt – прибуток підприємств у році t;
it – процентна ставка за облігаціями внутрішнього займу.
Ext – чистий експорт у році t;
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
61
Це бюджетне обмеження поєднує у собі прибутки, витрати та видатки громадян за певний рік t. Розг-
лянемо окремо кожний елемент цього обмеження.
Права сума поєднує у собі усі витрати громадян і підприємств у економіці за період t. При цьому
період t+1 при елементах означає їх використання у період t+1, тоді як формування грошових коштів для
цих витрат відбувається у період t.
Ліва сума поєднує у собі всі прибутки які отримують підприємства і громадяни за період t. Кожний з
елементів цієї суми є окремим джерелом прибутку.
Так Mt+1 – це реальні грошові залишки на початок t+1 періоду, які формуються за рахунок Mt та при-
бутків які отримують громадяни в період t.
На початку року t держава емітує державні однорічні облігації внутрішньої позики в обсязі Bt, у кінці
того ж року вона повертає громадянам по облігаціям вже суму (1+it )Bt, за рахунок якої, а також своїх при-
бутків громадяни купують на початку року t+1 державні облігації на суму Bt+1. Зроблено припущення, що
операції з облігаціями проводять лише громадяни.
Чисті інвестиції It+1 у основний капітал формуються у році t за рахунок прибутків підприємств та гро-
мадян, а використовуються у наступному році t+1.
)()))(1((
1
1
p
ttttіtittіtittіttittit
n
i
LLxLwzLwLxwzw −++−−−−∑
+
=
ξτ
- це прибуток від заробітної платні. Перший елемент - це платня за вирахуванням неоподатковуваного
мінімуму та суми пенсійного страхування та сплати податку з доходів громадян помножена на кількість
населення, що працюють у і-тій галузі. Заробітну платню отримують громадяни, які працюють на
підприємствах та державні службовці до яких віднесено усіх тих хто не працює у реальному секторі. Дру-
гий елемент - це величина соціального податку, який платять громадяни зі своєї заробітної платні. Четвер-
тий елемент – це величина неоподатковуваного мінімуму. Усі ці елементи дають чистий дохід громадян.
Окремо стоїть елемент доходів t
і
tit Lwz , який вираховується зі зарплати та не оподатковується. Його
особливість – це його цільовий характер. Він може використовуватися лише на інвестування і є
обов’язковим джерелом формування It+1.
Пенсіонери отримують величину доходу
p
t
p
t Lw . Цей дохід не оподатковується.
Прибуток, який отримують громадяни від підприємств складається з двох частин та підлягає оподатку-
ванню ))(1( ttttt Kr+Π− ρτ . Увесь капітал в економіці належить громадянам, які передають його у
користування підприємствам, за це вони отримують дохід ttKr . Також підприємства частину свого прибут-
ку виплачують у вигляді дивідендів ttΠρ . Частку, що зосталася після виплати дивідендів tt Π− )1( ρ
підприємства інвестують у розширення капіталу.
Ще одним елементом доходів або витрат у залежності від величини є чистий експорт Ext. Він вирахо-
вується, як різниця між експортом та імпортом у даному році. У залежності від величини він або збільшує
доходи або зменшує їх.
Діяльність підприємств описується їх функцією прибутку. Підприємства ставлять перед собою задачу
максимізації інтегральної функції прибутку, яка має вигляд. Кожна галузь економіки має свою виробничу
функцію, яка залежить від відомих для неї показників.
∫
∞
→+Π=Π
0
max)1( dtt
tt σ ,
у свою чергу
))1(
)),,((),,()(1(
1
tittit
F
titit
tit
F
ti
F
titiit
F
ti
F
titiit
n
i
t
KKrLwb
KrGLKFGLKF
δ
βα
−−+−
−−−=Π ∑
= ,
де αt – ставка податку на прибутки підприємств;
),,( F
ti
F
titii GLKF - виробнича функція і-тої галузі, залежить від капіталу, труда та державних вит-
рат на користь підприємств даної галузі;
Kit – капітал у році t і-тої галузі економіки;
rt – ставка процента на капітал у році t;
wіt – середня заробітна платня у році t у і-тій галузі ;
Li
F
t – кількість населення, яке зайнято у і-тій галузі економіки;
Gi
F
t – витрати держбюджету на користь підприємств і-ої галузі економіки;
bt – ставка соціального податку на заробітну плату, який платить підприємство;
Шаповалов О.О.
МОДЕЛЮВАННЯ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ПОДАТКОВОЇ
ПОЛІТИКИ
62
βt – ставка податку на додану вартість;
δt – норма амортизації капіталу;
σt – дисконт.
∑
=
=
n
i
itt II
1
∑
=
=
n
i
itt KK
1
∑
=
=
n
i
F
ti
F
t IL
1
∑
=
=
n
i
F
ti
F
t GG
1
Прибуток підприємств дисконтується на останній період.
Крім того для підприємств відомо, як змінюється капітал:
11 )1( ++ ++−= tititttiti IKKK δλ , де λt – норма вибуття капіталу;
Економічний сенс виробничої функції ),,( F
ti
F
titii GLKF полягає в тому, що її значення по-
винно дорівнювати внутрішньому валовому продукту і-тої галузі економіки країни у році t.
Величина податку на додану вартість і-тої галузі економіки дорівнює
)),,(( tit
F
ti
F
titiit KrGLKF −β . Додана вартість створюється у економіці людською працею, а
тому базою для податку є всі доходи за винятком плати за капітал.
Величина фонду оплати праці і-тої галузі економіки
F
titіt Lwb )1( +
Увесь капітал в економіці належить громадянам, які передають його у користування підприємствам і-ої
галузі економіки, за це вони отримують дохід tit Kr . Для підприємств це є елементом витрат.
Амортизаційний фонд для і-ої галузі економіки у році t складає tit Kδ , ці кошти використовуються
на інвестування.
Держава у моделі представлена через бюджетне обмеження:
+++−
++Π++−−+
=−−+++=
−−
+
=
∑
tttt
ttttttitittittittit
n
i
t
p
t
F
ttt
gp
t
p
t
C
t
F
tt
MBi
KrLwLxwzwB
LLLwLwGGG
η
ρτξτ
11
1
1
)1(
)())((
)(
F
titit
n
i
ttttit
F
ti
F
titii
n
i
t
tittit
F
titittit
F
ti
F
titiit
F
ti
F
titii
n
i
t
LwbDjDKrGLKF
KKrLwbKrGLKFGLKF
∑∑
∑
=
−
=
=
++−+−+
+−−+−−−+
1
1
1
1
)1()),,((
))1()),,((),,((
β
δβα
Ліва частина цього обмеження представляє собою видаткову частину бюджету, права – дохідну.
Дохідна частина формується за рахунок податків які збираються з населення та підприємств, а також
tt Mη приросту монетарної маси та зовнішніх запозичень 1)1( −+− ttt DjD , що схожі на внутрішні,
але отримуються за іншою ставкою процента.
Уряд контролює ставки податків, величину державного бюджету, зовнішній та внутрішній борги.
Національний банк регулює темп грошової емісії. Також національний банк може впливати на ставки про-
центів за капітал, але цей вплив опосередкований і його можна не рахувати.
Кошти державного бюджету витрачаються на основні напрямки, без урахування розподілення їх на ок-
ремі статті.
Головні витрати – витрати на заробітну платню для працівників державного апарату та бюджетних ус-
танов )( p
t
F
ttt
g LLLw −− та на пенсійне забезпечення громадян
p
t
p
t Lw . У моделі робилося при-
пущення, що пенсійний фонд не функціонує окремо, як позабюджетний. Усі соціальні податки збираються
до бюджету, вже тоді держава виплачує пенсії, добавляючи кошти за потребою. На даний час у країні за
останні роки була саме така ситуація: пенсійний фонд дотувався за рахунок бюджету.
Наступними двома напрямками витрат є витрати на підтримку підприємств
F
tG та витрати на потреби
населення
C
tG . До витрат на користь підприємств відносяться витрати державного бюджету на інфраст-
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
63
руктуру, ці витрати є кількісним відображенням так званого бюджету розвитку. До витрат на потреби насе-
лення слід враховувати витрати на науку, освіту, медицину, трансфери та соціальні втрати.
Усі витрати державного бюджету покриваються за рахунок його доходів або запозичень.
Запозичення бувають двох видів: внутрішні та зовнішні. Обидва види оформлюються, як однорічні
облігації. Різниця між цими облігаціями у процентній ставці, на зовнішні запозичення вона набагато менша.
Крім того, робилось припущення, що облігації внутрішнього займу скуповує у повному обсязі населення,
для якого немає різниці купити облігації чи положити гроші до банку. На початку кожного року уряд пога-
шає минулорічні облігації та виплачує проценти по ним 11 )1( −−+ tt Bi . У той же час уряд емітує нові об-
лігації на цей рік tB . Операцій по зовнішнім облігаціям виконуються по тій ж самій схемі - уряд емітує
нові так викуповує минулорічні. Різниця 1)1( −+− ttt DjD використовується для фінансування
дефіциту бюджету або є скороченням зовнішнього боргу. Держава може моментально реагувати на зміну
попиту споживача на грошову масу та облігації шляхом купівлі – продажу облігацій через Центральний
банк. Вважається, що зовнішній борг існує, але він не є катастрофічним і не впливає на економіку країни.
До доходів бюджету відносяться податки, що сплачують громадяни та підприємства.
Громадяни платять податки тільки зі своєї зарплатні та дивідендів, які вони отримують від
підприємств.
Податки з доходів отриманих від облігацій внутрішнього займу та кредитів підприємствам громадяни
не сплачують. Це відповідає українському законодавству.
Найбільші надходження отримуються від громадян за рахунок податку з прибутків фізичних осіб
F
tittittit
n
i
Lxwzw )(
1
1
−−∑
+
=
τ та )( ttttt Kr+Πρτ Також громадяни сплачують єдиний соціальний
податок titit Lwξ .
Підприємства також сплачують соціальний податок за єдиною ставкою
F
ttt Lwb , який є нарахуванням
на заробітну платню.
Основними податками, що сплачують підприємства є ПДВ та прибутковий податок. Податок на додану
вартість сплачується з доходів підприємств за вирахуванням витрат на оплату запозиченого капіталу
)),,((
1
tit
F
ti
F
titii
n
i
t KrGLKF −∑
=
β . Прибутковий податок підприємства сплачують з прибутку,
який отримується з доходу за вирахуванням інших податків, витрат на запозичення капіталу та амортизації
))1()),,((),,((
1
tittit
F
titittit
F
ti
F
titiit
F
ti
F
titii
n
i
t KKrLwbKrGLKFGLKF δβα −−+−−−∑
=
.
Ще одним джерелом поповнення бюджету є грошова емісія tt Mη , яка збільшує кількість готівки.
Також існує загальне бюджетне обмеження:
1
1
)1(),,( −
=
+−+=+++ ∑ ttt
F
ti
F
titii
n
i
tttt DjDGLKFExGIC ,
та два специфічних обмеження "No Ponzi game":
0)1(lim =+ −
∞→
t
ttt
B γ
0)1(lim =+ −
∞→
t
ttt
D γ
ІV. Висновки. Сьогодні Україна потребує зміни податкової системи, метою такої зміни має бути за-
безпечення податкового зростання та забезпечення інтересів суспільства та держави. Основою для таких
змін має бути зміна податкового законодавства та приведення його до вимог, які ставить перед державою
подальша інтеграція у світову економіку, по перше до вимог ВТО.
Саме тому потрібно, зупинити внесення “змін до змін“ в податкове законодавство. Потрібно негайне
комплексне реформування правової податкової бази шляхом прийняття Податкового кодексу, який уста-
новлює правила гри на тривалий період і повинен насамперед виходити з потреби максимізації дії стимуля-
тивної та регуляторної складових податкової політики. Прийняття ліберальної економічної реформи, довго-
Шаповалов О.О.
МОДЕЛЮВАННЯ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ПОДАТКОВОЇ
ПОЛІТИКИ
64
строкове економічне зростання та якісна структурна перебудова національної економіки потребують
мобілізації сил, політичного рішення по всіх напрямках державної економічної політики.
Саме тому пропонується комплексна імітаційно-оптимізаційна модель економічного зростання з
фіскальною компонентою, яка побудована на основі макроекономічного аналізу балансу держбюджету,
доходів, витрат та видатків споживачів, процесів формування та витрачання фінансових ресурсів господа-
рюючих суб’єктів.
Джерела та література
1. Захарін А.В. Удосконалення механізму податкового регулювання сталого економічного розвитку //
Фінанси України. – №2. – 2005. – С. 92–100.
2. Лащак В.В. Стимулювальна роль прямих // Фінанси України. – №2. – 2005. – С.84–91.
3. Мовшович С.М. Моделирование влияния налогов на долговременный экономический рост // Экономи-
ка и математические методы. – Т. 34. – №1. –1998. – С. 5–17.
4. Сотсков А.И. Долгосрочные эффекты налоговой и монетарной политики правительства и потери об-
щества // Экономика и математические методы. – Т.41. – №2. – 2005. – С. 3–20.
|