До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків
Saved in:
| Date: | 2001 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України
2001
|
| Series: | Культура народов Причерноморья |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/108415 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків / С.Р. Камілова // Культура народов Причерноморья. — 2001. — № 26. — С. 41-45. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-108415 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1084152025-06-03T16:03:55Z До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків Камілова, С.Р. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 2001 Article До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків / С.Р. Камілова // Культура народов Причерноморья. — 2001. — № 26. — С. 41-45. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. 1562-0808 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/108415 uk Культура народов Причерноморья application/pdf Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ |
| spellingShingle |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Камілова, С.Р. До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків Культура народов Причерноморья |
| format |
Article |
| author |
Камілова, С.Р. |
| author_facet |
Камілова, С.Р. |
| author_sort |
Камілова, С.Р. |
| title |
До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків |
| title_short |
До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків |
| title_full |
До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків |
| title_fullStr |
До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків |
| title_full_unstemmed |
До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків |
| title_sort |
до питання щодо створення в україні оптових продовольчих рінків |
| publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
| publishDate |
2001 |
| topic_facet |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/108415 |
| citation_txt |
До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків / С.Р. Камілова // Культура народов Причерноморья. — 2001. — № 26. — С. 41-45. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
| series |
Культура народов Причерноморья |
| work_keys_str_mv |
AT kamílovasr dopitannâŝodostvorennâvukraíníoptovihprodovolʹčihrínkív |
| first_indexed |
2025-11-24T10:12:13Z |
| last_indexed |
2025-11-24T10:12:13Z |
| _version_ |
1849666184088125440 |
| fulltext |
41
Камілова С.Р.
ДО ПИТАННЯ ЩОДО СТВОРЕННЯ В УКРАЇНІ ОПТОВИХ ПРОДОВОЛЬЧИХ
РИНКІВ
Відсутність сьогодні розвинутої інфраструк-
тури, стабільних зв’язків з контрагентами приво-
дить до крайнощів: виробники “тримаються за
старих покупців”, свідомо йдуть на втрату від реа-
лізації продукції за рахунок низьких цін або про-
строченої оплати. Особливо часто це спостеріга-
ється при реалізації м’ясної та молочної продукції.
Виробники “прив’язані” до місцевих перероб-
ників згідні на будь-які їх умови, не знаючи та не
ризикуючи в пошуках альтернативних покупців.
На початок 90-х років Держава утратила
управління агропромисловим комплексом Украї-
ни. Становлення ринкових відносин відбувалося в
умовах відсутності правової бази та неадекватної
реакції влади на процеси деформації суспільства.
Із сектору розподілу сфери виробництва АПК ви-
пав значний оператор (покупець-продавець) –
держава. Розрив зв’язків між виробниками та пе-
реробниками продукції сільського господарства,
порушив основний стимул розширеного виробни-
цтва – баланс попиту та пропозиції. Вітчизняний
ринок поповнився неконтрольованим та неякісним
потоком продуктів харчування.
Сьогодні необхідна нова концепція регулюю-
чої, ефективної та доступної сфери розподілу.
Досвід країн з розвинутою ринковою економі-
кою запропонував варіанти формування оптової
ланки сфери розподілу у вигляді оптових продово-
льчих ринків. Міністерство аграрної політики пла-
нує організувати робочу групу, яка буде працюва-
ти в напрямку створення в Україні оптових продо-
вольчих ринків.
Оптовий продовольчий ринок – це зовсім не
те, що у нас зараз є (порушення торгової дисцип-
ліни, антисанітарні умови, несплачення податків).
Оптовий ринок повинен стати місцем цивілізова-
ної торгівлі. Це принципово новий вид ринків, де
не має місця для роздрібної торгівлі. Вважаємо,
що оптові ринки дозволять в майбутньому сфор-
мувати діючий ринковий механізм реалізації сіль-
ськогосподарської продукції, сировини та продо-
вольства.
В економічній літературі поняття “оптовий
ринок” як правило трактується:
по-перше, як забезпечення визначеною юри-
дичною особою регламентованих умов для
здійснення оптової торгівлі на визначеній те-
риторії;
по-друге, як обмежене місце проведення тор-
гових операцій.
Оптовий продовольчий ринок повинен являти
собою керований і регульований механізм товаро-
просування, функціонування якого забезпечується
інфраструктурою, яка включає в себе комплекс
виробничих приміщень та допоміжних технічних
служб: залізничні й автомобільні під’їздні шляхи з
автостоянками, розрахунково-фінансові центри,
банки, служби контролю якості і санітарно-
епідеміологічного контролю продукції, готелі, по-
шта, медпункти, а також інші служби, що сприя-
ють чіткому і безперебійному процесу діяльності
ринку [1].
Відмітною рисою організації оптових ринків в
Україні що за роки радянської влади в країні по-
будовані плодоовочеві бази, бази споживкоопера-
ції, холодильники й інші об’єкти ринкової інфра-
структури. Всі вони створювалися по типових
проектах і поблизу транспортних магістралей. У
результаті приватизації, в основному, усі ці
об’єкти не використовуються або використову-
ються неефективно. Створення на базі цих об’єктів
оптових продовольчих ринків буде сприяти раціо-
нальному використанню самих об’єктів і значного
скорочення державних засобів.
В сучасних умовах оптові продовольчі ринки
сільськогосподарської продукції повинні займати
відповідне місце в загальній системі ринкової ін-
фраструктури. Рисунок 1 свідчить, що оптові рин-
ки пов’язані фактично зі всіма суб’єктами ринко-
вих відносин, в тому числі з виробниками сільсь-
когосподарської продукції, зі всіма рівнями торгі-
влі нею, безпосередніми споживачами.
У більшості країн оптові продовольчі ринки в
основному використовують для реалізації м’ясної,
плодоовочевої, рибної і іншої швидкопсувної про-
дукції, а бакалійні товари на них подані як супутні
товари.
Проблемам створення та розвитку ефективних
розподільчих центрів, супермаркетів, інформацій-
них і маркетингових систем приділяється пріори-
тетна увага в усіх країнах світу. Наприклад, у
Франції діють десятки великих оптових ринків
спеціалізованого чи універсального характеру. Че-
рез ці ринки реалізується більш 50 відсотків пого-
лів’я великої рогатої худоби, 75 відсотків овець, 45
відсотків овочів і фруктів.
Оптовий ринок Ранжис є одним із найбільших
оптових ринків у Європі. Створено цей ринок у
1969 році для гарантованого забезпечення мешка-
нців Парижа і приміської зони сільськогосподар-
ською продукцією. Останнім часом він набуває
міжнародного значення [2].
Ринок займає 220 га і має розвинену інфра-
структуру, криті торгові зали площею 118 га, ад-
міністративні будівлі займають займають 47 га, а
залізничні станції і автомобільні стоянки 55 гекта-
рів. Продовольчий ринок зв’язаний із найбільши-
ми автомобільними магістралями, поблизу розта-
шовані два аеропорти. Працює оптовий ринок ці-
лодобово. Серед постачальників 296 великих
об’єднань оптової торгівлі, великі товаровиробни-
ки, кооперативні об’єднання, а покупцями є
об’єднання роздрібної торгівлі, супермаркети, а
також інші підприємства роздрібної торгівлі і гро-
Камілова С.Р.
ДО ПИТАННЯ ЩОДО СТВОРЕННЯ В УКРАЇНІ ОПТОВИХ ПРОДОВОЛЬЧИХ РИНКІВ
42
42
мадського харчування.
Враховуючи законодавчу базу в Україні ОПР
за формами власності може бути кооперативною,
акціонерною, а також індивідуальною.
На початковому етапі вважаємо за доцільне,
щоб у статутному фонді оптових продовольчих
ринків доля державного капіталу в різних його фо-
рмах складала не менше 51 %, муніципальної вла-
сності – 25-30% та 7-10 власність індивідуальних
підприємницьких структур. В цьому випадку вста-
новлення контролю за ринками та використання
його в комерційних інтересах учасників буде об-
меженою. Запропонована схема функціонування
ОПР представлено на рис. 2. Декілька оптових
продовольчих ринків починають функціонувати в
окремих областях України (Київської, Львівської,
Луганської, Харківської) однак роботи з їхнього
створення ще ведуться. Це дозволяє сподіватися
на те, що у підприємств продовольчого комплексу
вже з’являється реальний і надійний альтернати-
вний канал реалізації продукції. Хоча система
ОПР ще тільки зароджується, про це свідчить За-
кон України “Про стимулювання розвитку сільсь-
кого господарства на період 2001-2004 рр.” від 18
січня 2001 р. № 2238-ІІІ, та Постанова Кабінету
Міністрів “Про оптові продовольчі ринки”. від 9
червня 1999 р. № 997, і рано судити про її перспе-
ктиви за підсумками діяльності, деякі проблеми
можна передбачити і пояснити. Створення ОПР
може зустрічати опір з боку великих підприємств,
координація діяльності яких будується на викори-
станні прямих, довгострокових зв’язків. Однак
ОПР могли б виконувати функцію формування
нових прямих зв’язків, тобто як місце зустрічі по-
тенційних довгострокових матеріалів.
Безумовно, ОПР є перспективним каналом ре-
алізації, також для дрібних підприємців (напри-
клад, фермерів), які залишаються за межами сис-
теми прямих довгострокових зв’язків у рамках ві-
дповідної території і відчувають труднощі з реалі-
зацією продукції.
На наш погляд, згодом ОПР зможуть стати ре-
альними конкурентами основним традиційним для
України формам реалізації сільгосппродукції.
Стан вітчизняної інфраструктури продоволь-
чого ринку України, залишає бажати кращого,
оскільки він поки ще не відповідає вимогам рин-
кової економіки. Однак Уряд України робить бага-
то для підготовки відповідних нормативних актів,
які сприяють розвитку ринкової інфраструктури в
країні. За даними Міністерства аграрної політики
станом на 14 лютого 2001 р. зареєстровано 46 то-
варних бірж, які обслуговують аграрний сектор,
біля 500 брокерських контор, значна частина яких
є агроторгові доми, їх нараховується 398, з них на
районному рівні 339, 495 продовольчих ринків. В
усіх регіонах створені 112 аукціонів живої худоби,
з них 85 на районному рівні.
На наш погляд, цікаво подивитися сучасну
структуру реалізації сільськогосподарської проду-
кції сільськогосподарськими підприємствами усіх
форм власності за 9 місяців 2001 р., яка представ-
лена в таблиці 1 [3].
Вважаємо, що поряд з існуючими каналами
реалізації сільськогосподарської продукції пропо-
нована система розподілу сільськогосподарської
продукції та продовольства через оптові продово-
льчі ринки буде грати величезну роль у розвитку
аграрного ринку.
По-перше, низькі ціни будуть забезпечуватися
за рахунок виключення посередників (з трьох-
чотирьох до одного) у ланцюгу між товаровироб-
ником та споживачем (отже торговельна націнка
знизиться із 100 до 30 %), а висока якість продук-
ції буде гарантуватися завдяки відповідними пра-
вилами торгівлі та регламенту роботи продоволь-
чих ринків.
По-друге, сільськогосподарські товаровироб-
ники та переробні підприємства отримують гаран-
тований ринок збуту своєї продукції, а також рівні
умови для виходу на цивілізований та конкурент-
ний ринок.
По-третє, держава вирішить проблему легалі-
зації оптової торгівлі та додаткового надходження
коштів в бюджети різних рівнів, створяться додат-
кові робочі місця, зменшиться відсоток сільського
населення, що є дуже гострою проблемою аграрної
сфери виробництва.
По-четверте, основні продовольчі ринки по-
винні в значній мірі контролюватися державою,
виходячи з нього держава повинна гарантувати
правову та економічну захищеність продавця та
покупця.
Література
1. Федько В.П., Федько Н.Г. Инфраструктура
товарного рынка. Ростов на Д: Феникс, 2000. -
512 с.
2. Ильина З.М., Мирочицкая И.В. Рынки сельс-
кохозяйственного сырья и продовольствия. -
Мн.: БГЭУ, 2000. - 226 с.
3. Статистичний збірник “Продаж продукції тва-
ринництва та рослинництва за 2000 рік” /
Державний комітет статистики України. - К.,
2001.
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
43
43
Ринкова інфраструктура
національного ринку
сільськогосподарської продукції
та продовольства
Об’єкти Суб’єкти
Імпорт
сільгоспп-
родукції
та продо-
вольства
Власна
сільгосп-
продук-
ція та
продо-
вольство
Власні
продовольчі
та інші това-
ри сільсько-
господарсь-
кого поход-
ження
Сіль-
ське
госпо-
дар-
ство
Вироб-
нича
інфра-
струк-
тура
Пере-
робна
про-
мисло-
вість
Оптові
ринки
Роздрібні
ринки
Пропозиція
продукції
Заготівля, збе-
рігання, транс-
портування
Пропозиція продукції
сільськогосподарсь-
кого походження
Об’єкти корпоративного
регулювання
Виробники
Оп-
това
лан-
ка
Роз-
дрі-
бна
лан-
ка
Біржові
посередни-
ки (біржі,
агроторгові
доми)
Небіржові
посе-
редники
(ярмарки,
виставки)
Кредитно-
фінансова
та страхова
інфра-
структура
Комуні-
каційна
інфра-
струк-
тура
Державне, облас-
ні, та муніципаль-
ні органи влади та
управління,
налогові фірми
Споживачі
Посередники
Рис. 1. Місце оптових ринків сільськогосподарської продукції та продовольства в ринковій інфра-
структурі національного ринку сільгосппродукції та продовольства
Камілова С.Р.
ДО ПИТАННЯ ЩОДО СТВОРЕННЯ В УКРАЇНІ ОПТОВИХ ПРОДОВОЛЬЧИХ РИНКІВ
44
44
Рис. 2. Організаційна структура оптового продовольчого ринку
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
45
45
|