До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2001
Автор: Камілова, С.Р.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Кримський науковий центр НАН України і МОН України 2001
Назва видання:Культура народов Причерноморья
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/108415
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків / С.Р. Камілова // Культура народов Причерноморья. — 2001. — № 26. — С. 41-45. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-108415
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1084152025-06-03T16:03:55Z До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків Камілова, С.Р. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 2001 Article До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків / С.Р. Камілова // Культура народов Причерноморья. — 2001. — № 26. — С. 41-45. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. 1562-0808 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/108415 uk Культура народов Причерноморья application/pdf Кримський науковий центр НАН України і МОН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
spellingShingle Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Камілова, С.Р.
До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків
Культура народов Причерноморья
format Article
author Камілова, С.Р.
author_facet Камілова, С.Р.
author_sort Камілова, С.Р.
title До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків
title_short До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків
title_full До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків
title_fullStr До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків
title_full_unstemmed До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків
title_sort до питання щодо створення в україні оптових продовольчих рінків
publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України
publishDate 2001
topic_facet Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/108415
citation_txt До питання щодо створення в Україні оптових продовольчих рінків / С.Р. Камілова // Культура народов Причерноморья. — 2001. — № 26. — С. 41-45. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.
series Культура народов Причерноморья
work_keys_str_mv AT kamílovasr dopitannâŝodostvorennâvukraíníoptovihprodovolʹčihrínkív
first_indexed 2025-11-24T10:12:13Z
last_indexed 2025-11-24T10:12:13Z
_version_ 1849666184088125440
fulltext 41 Камілова С.Р. ДО ПИТАННЯ ЩОДО СТВОРЕННЯ В УКРАЇНІ ОПТОВИХ ПРОДОВОЛЬЧИХ РИНКІВ Відсутність сьогодні розвинутої інфраструк- тури, стабільних зв’язків з контрагентами приво- дить до крайнощів: виробники “тримаються за старих покупців”, свідомо йдуть на втрату від реа- лізації продукції за рахунок низьких цін або про- строченої оплати. Особливо часто це спостеріга- ється при реалізації м’ясної та молочної продукції. Виробники “прив’язані” до місцевих перероб- ників згідні на будь-які їх умови, не знаючи та не ризикуючи в пошуках альтернативних покупців. На початок 90-х років Держава утратила управління агропромисловим комплексом Украї- ни. Становлення ринкових відносин відбувалося в умовах відсутності правової бази та неадекватної реакції влади на процеси деформації суспільства. Із сектору розподілу сфери виробництва АПК ви- пав значний оператор (покупець-продавець) – держава. Розрив зв’язків між виробниками та пе- реробниками продукції сільського господарства, порушив основний стимул розширеного виробни- цтва – баланс попиту та пропозиції. Вітчизняний ринок поповнився неконтрольованим та неякісним потоком продуктів харчування. Сьогодні необхідна нова концепція регулюю- чої, ефективної та доступної сфери розподілу. Досвід країн з розвинутою ринковою економі- кою запропонував варіанти формування оптової ланки сфери розподілу у вигляді оптових продово- льчих ринків. Міністерство аграрної політики пла- нує організувати робочу групу, яка буде працюва- ти в напрямку створення в Україні оптових продо- вольчих ринків. Оптовий продовольчий ринок – це зовсім не те, що у нас зараз є (порушення торгової дисцип- ліни, антисанітарні умови, несплачення податків). Оптовий ринок повинен стати місцем цивілізова- ної торгівлі. Це принципово новий вид ринків, де не має місця для роздрібної торгівлі. Вважаємо, що оптові ринки дозволять в майбутньому сфор- мувати діючий ринковий механізм реалізації сіль- ськогосподарської продукції, сировини та продо- вольства. В економічній літературі поняття “оптовий ринок” як правило трактується: по-перше, як забезпечення визначеною юри- дичною особою регламентованих умов для здійснення оптової торгівлі на визначеній те- риторії; по-друге, як обмежене місце проведення тор- гових операцій. Оптовий продовольчий ринок повинен являти собою керований і регульований механізм товаро- просування, функціонування якого забезпечується інфраструктурою, яка включає в себе комплекс виробничих приміщень та допоміжних технічних служб: залізничні й автомобільні під’їздні шляхи з автостоянками, розрахунково-фінансові центри, банки, служби контролю якості і санітарно- епідеміологічного контролю продукції, готелі, по- шта, медпункти, а також інші служби, що сприя- ють чіткому і безперебійному процесу діяльності ринку [1]. Відмітною рисою організації оптових ринків в Україні що за роки радянської влади в країні по- будовані плодоовочеві бази, бази споживкоопера- ції, холодильники й інші об’єкти ринкової інфра- структури. Всі вони створювалися по типових проектах і поблизу транспортних магістралей. У результаті приватизації, в основному, усі ці об’єкти не використовуються або використову- ються неефективно. Створення на базі цих об’єктів оптових продовольчих ринків буде сприяти раціо- нальному використанню самих об’єктів і значного скорочення державних засобів. В сучасних умовах оптові продовольчі ринки сільськогосподарської продукції повинні займати відповідне місце в загальній системі ринкової ін- фраструктури. Рисунок 1 свідчить, що оптові рин- ки пов’язані фактично зі всіма суб’єктами ринко- вих відносин, в тому числі з виробниками сільсь- когосподарської продукції, зі всіма рівнями торгі- влі нею, безпосередніми споживачами. У більшості країн оптові продовольчі ринки в основному використовують для реалізації м’ясної, плодоовочевої, рибної і іншої швидкопсувної про- дукції, а бакалійні товари на них подані як супутні товари. Проблемам створення та розвитку ефективних розподільчих центрів, супермаркетів, інформацій- них і маркетингових систем приділяється пріори- тетна увага в усіх країнах світу. Наприклад, у Франції діють десятки великих оптових ринків спеціалізованого чи універсального характеру. Че- рез ці ринки реалізується більш 50 відсотків пого- лів’я великої рогатої худоби, 75 відсотків овець, 45 відсотків овочів і фруктів. Оптовий ринок Ранжис є одним із найбільших оптових ринків у Європі. Створено цей ринок у 1969 році для гарантованого забезпечення мешка- нців Парижа і приміської зони сільськогосподар- ською продукцією. Останнім часом він набуває міжнародного значення [2]. Ринок займає 220 га і має розвинену інфра- структуру, криті торгові зали площею 118 га, ад- міністративні будівлі займають займають 47 га, а залізничні станції і автомобільні стоянки 55 гекта- рів. Продовольчий ринок зв’язаний із найбільши- ми автомобільними магістралями, поблизу розта- шовані два аеропорти. Працює оптовий ринок ці- лодобово. Серед постачальників 296 великих об’єднань оптової торгівлі, великі товаровиробни- ки, кооперативні об’єднання, а покупцями є об’єднання роздрібної торгівлі, супермаркети, а також інші підприємства роздрібної торгівлі і гро- Камілова С.Р. ДО ПИТАННЯ ЩОДО СТВОРЕННЯ В УКРАЇНІ ОПТОВИХ ПРОДОВОЛЬЧИХ РИНКІВ 42 42 мадського харчування. Враховуючи законодавчу базу в Україні ОПР за формами власності може бути кооперативною, акціонерною, а також індивідуальною. На початковому етапі вважаємо за доцільне, щоб у статутному фонді оптових продовольчих ринків доля державного капіталу в різних його фо- рмах складала не менше 51 %, муніципальної вла- сності – 25-30% та 7-10 власність індивідуальних підприємницьких структур. В цьому випадку вста- новлення контролю за ринками та використання його в комерційних інтересах учасників буде об- меженою. Запропонована схема функціонування ОПР представлено на рис. 2. Декілька оптових продовольчих ринків починають функціонувати в окремих областях України (Київської, Львівської, Луганської, Харківської) однак роботи з їхнього створення ще ведуться. Це дозволяє сподіватися на те, що у підприємств продовольчого комплексу вже з’являється реальний і надійний альтернати- вний канал реалізації продукції. Хоча система ОПР ще тільки зароджується, про це свідчить За- кон України “Про стимулювання розвитку сільсь- кого господарства на період 2001-2004 рр.” від 18 січня 2001 р. № 2238-ІІІ, та Постанова Кабінету Міністрів “Про оптові продовольчі ринки”. від 9 червня 1999 р. № 997, і рано судити про її перспе- ктиви за підсумками діяльності, деякі проблеми можна передбачити і пояснити. Створення ОПР може зустрічати опір з боку великих підприємств, координація діяльності яких будується на викори- станні прямих, довгострокових зв’язків. Однак ОПР могли б виконувати функцію формування нових прямих зв’язків, тобто як місце зустрічі по- тенційних довгострокових матеріалів. Безумовно, ОПР є перспективним каналом ре- алізації, також для дрібних підприємців (напри- клад, фермерів), які залишаються за межами сис- теми прямих довгострокових зв’язків у рамках ві- дповідної території і відчувають труднощі з реалі- зацією продукції. На наш погляд, згодом ОПР зможуть стати ре- альними конкурентами основним традиційним для України формам реалізації сільгосппродукції. Стан вітчизняної інфраструктури продоволь- чого ринку України, залишає бажати кращого, оскільки він поки ще не відповідає вимогам рин- кової економіки. Однак Уряд України робить бага- то для підготовки відповідних нормативних актів, які сприяють розвитку ринкової інфраструктури в країні. За даними Міністерства аграрної політики станом на 14 лютого 2001 р. зареєстровано 46 то- варних бірж, які обслуговують аграрний сектор, біля 500 брокерських контор, значна частина яких є агроторгові доми, їх нараховується 398, з них на районному рівні 339, 495 продовольчих ринків. В усіх регіонах створені 112 аукціонів живої худоби, з них 85 на районному рівні. На наш погляд, цікаво подивитися сучасну структуру реалізації сільськогосподарської проду- кції сільськогосподарськими підприємствами усіх форм власності за 9 місяців 2001 р., яка представ- лена в таблиці 1 [3]. Вважаємо, що поряд з існуючими каналами реалізації сільськогосподарської продукції пропо- нована система розподілу сільськогосподарської продукції та продовольства через оптові продово- льчі ринки буде грати величезну роль у розвитку аграрного ринку. По-перше, низькі ціни будуть забезпечуватися за рахунок виключення посередників (з трьох- чотирьох до одного) у ланцюгу між товаровироб- ником та споживачем (отже торговельна націнка знизиться із 100 до 30 %), а висока якість продук- ції буде гарантуватися завдяки відповідними пра- вилами торгівлі та регламенту роботи продоволь- чих ринків. По-друге, сільськогосподарські товаровироб- ники та переробні підприємства отримують гаран- тований ринок збуту своєї продукції, а також рівні умови для виходу на цивілізований та конкурент- ний ринок. По-третє, держава вирішить проблему легалі- зації оптової торгівлі та додаткового надходження коштів в бюджети різних рівнів, створяться додат- кові робочі місця, зменшиться відсоток сільського населення, що є дуже гострою проблемою аграрної сфери виробництва. По-четверте, основні продовольчі ринки по- винні в значній мірі контролюватися державою, виходячи з нього держава повинна гарантувати правову та економічну захищеність продавця та покупця. Література 1. Федько В.П., Федько Н.Г. Инфраструктура товарного рынка. Ростов на Д: Феникс, 2000. - 512 с. 2. Ильина З.М., Мирочицкая И.В. Рынки сельс- кохозяйственного сырья и продовольствия. - Мн.: БГЭУ, 2000. - 226 с. 3. Статистичний збірник “Продаж продукції тва- ринництва та рослинництва за 2000 рік” / Державний комітет статистики України. - К., 2001. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 43 43 Ринкова інфраструктура національного ринку сільськогосподарської продукції та продовольства Об’єкти Суб’єкти Імпорт сільгоспп- родукції та продо- вольства Власна сільгосп- продук- ція та продо- вольство Власні продовольчі та інші това- ри сільсько- господарсь- кого поход- ження Сіль- ське госпо- дар- ство Вироб- нича інфра- струк- тура Пере- робна про- мисло- вість Оптові ринки Роздрібні ринки Пропозиція продукції Заготівля, збе- рігання, транс- портування Пропозиція продукції сільськогосподарсь- кого походження Об’єкти корпоративного регулювання Виробники Оп- това лан- ка Роз- дрі- бна лан- ка Біржові посередни- ки (біржі, агроторгові доми) Небіржові посе- редники (ярмарки, виставки) Кредитно- фінансова та страхова інфра- структура Комуні- каційна інфра- струк- тура Державне, облас- ні, та муніципаль- ні органи влади та управління, налогові фірми Споживачі Посередники Рис. 1. Місце оптових ринків сільськогосподарської продукції та продовольства в ринковій інфра- структурі національного ринку сільгосппродукції та продовольства Камілова С.Р. ДО ПИТАННЯ ЩОДО СТВОРЕННЯ В УКРАЇНІ ОПТОВИХ ПРОДОВОЛЬЧИХ РИНКІВ 44 44 Рис. 2. Організаційна структура оптового продовольчого ринку Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 45 45