Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні

Українське законодавство у сфері застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі не містить чіткого визначення концептуальних засад по розробці програмної структури бюджету. Це питання є дуже важливим і тому базові принципи формування бюджетних програм законодавчо врегульовані у більшос...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2007
1. Verfasser: Запатріна, І.В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій та систем НАН і МОН України 2007
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/10912
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні / І.В.Запатріна // Екон.-мат. моделювання соц.-екон. систем. — 2007. — Вип. 12. — С. 20-29. — Бібліогр.: 9 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-10912
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-109122025-02-09T14:01:15Z Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні Запатріна, І.В. Українське законодавство у сфері застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі не містить чіткого визначення концептуальних засад по розробці програмної структури бюджету. Це питання є дуже важливим і тому базові принципи формування бюджетних програм законодавчо врегульовані у більшості країн, що використовують програмно-цільовий метод у бюджетному процесі. Узагальнено основні методологічні вимоги до формування бюджету як сукупності бюджетних програм сформульовано МВФ. 2007 Article Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні / І.В.Запатріна // Екон.-мат. моделювання соц.-екон. систем. — 2007. — Вип. 12. — С. 20-29. — Бібліогр.: 9 назв. — укp. XXXX-0009 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/10912 330.115 uk application/pdf Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій та систем НАН і МОН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description Українське законодавство у сфері застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі не містить чіткого визначення концептуальних засад по розробці програмної структури бюджету. Це питання є дуже важливим і тому базові принципи формування бюджетних програм законодавчо врегульовані у більшості країн, що використовують програмно-цільовий метод у бюджетному процесі. Узагальнено основні методологічні вимоги до формування бюджету як сукупності бюджетних програм сформульовано МВФ.
format Article
author Запатріна, І.В.
spellingShingle Запатріна, І.В.
Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні
author_facet Запатріна, І.В.
author_sort Запатріна, І.В.
title Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні
title_short Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні
title_full Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні
title_fullStr Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні
title_full_unstemmed Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні
title_sort удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в україні
publisher Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій та систем НАН і МОН України
publishDate 2007
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/10912
citation_txt Удосконалення процесів контролю за ефективним використанням бюджетних коштів в Україні / І.В.Запатріна // Екон.-мат. моделювання соц.-екон. систем. — 2007. — Вип. 12. — С. 20-29. — Бібліогр.: 9 назв. — укp.
work_keys_str_mv AT zapatrínaív udoskonalennâprocesívkontrolûzaefektivnimvikoristannâmbûdžetnihkoštívvukraíní
first_indexed 2025-11-26T14:14:31Z
last_indexed 2025-11-26T14:14:31Z
_version_ 1849862644700282880
fulltext Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 20 УДК 330.115 І.В.Запатріна УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЦЕСІВ КОНТРОЛЮ ЗА ЕФЕКТИВНИМ ВИКОРИСТАННЯМ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ В УКРАЇНІ Українське законодавство у сфері застосування програмно-цільового мето- ду у бюджетному процесі не містить чіткого визначення концептуальних засад по розробці програмної структури бюджету. Це питання є дуже ва- жливим і тому базові принципи формування бюджетних програм законода- вчо врегульовані у більшості країн, що використовують програмно-цільовий метод у бюджетному процесі. Узагальнено основні методологічні вимоги до формування бюджету як сукупності бюджетних програм сформульова- но МВФ. Серед основних цілей бюджетної політики, викладених у «Основних напрямках бюджетної політики на 2006 рік» [1], визначається така як за- безпечення суспільного контролю за ефективним використанням бюджет- них коштів шляхом: o удосконалення програмно-цільового підходу до розроблення бю- джетних програм для отримання конкретних результатів від їх ви- конання; o підвищення ефективності державного фінансового контролю з наближенням його форм і методів до європейських стандартів, удосконалення здійснення аудиту діяльності бюджетних установ та використання бюджетних коштів; o удосконалення звітності головних розпорядників бюджетних ко- штів бюджетів усіх рівнів, підвищення рівня їх публічності; o запровадження практики подання публічних фінансових звітів державними та казенними підприємствами; o забезпечення доступу громадян до механізмів управління держав- ною власністю та використання природних ресурсів; o громадське обговорення результатів виконання найважливіших для суспільства програм реформування секторів економіки, бю- джетних програм та досягнутих цілей; o розробка та запровадження нових форм казначейського обслуго- вування бюджету, що передбачає здійснення видатків відповідно до узятих зобов`язань; o залучення громадськості до участі в удосконаленні податкового та бюджетного законодавства. Таким чином, ефективність виконання бюджетних програм і, відпо- відно, ефективність використання бюджетних коштів у великій мірі зале- Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 21 жить від налагодження дієвого контролю на усіх етапах бюджетного про- цесу. Запровадження програмно-цільового методу, започатковане у верес- ні 2002 році Концепцією застосування програмно-цільового методу у бю- джетному процесі, надає нової якості питанням забезпечення ефективнос- ті та контролю за використанням бюджетних коштів, установлюючи без- посередній зв`язок між виділенням бюджетних коштів та результатами їх використання [2]. У рамках реалізації Концепції у грудні 2002 року Міністерством фі- нансів України видано наказ «Про паспорти бюджетних програм» [3], яким визначаються правила складання та форма представлення бюджетних про- грам, а також форма звітності про їх виконання (3). Цим же розпоряджен- ням ГоловКРУ України ставиться у обов`язок у ході проведення ревізій та перевірок здійснювати контроль за цільовим витрачанням коштів держав- ного бюджету, виділених на виконання бюджетних програм, при прове- денні аудиту ефективності – за ефективним використанням бюджетних коштів відповідно з їх паспортами. Результати та висновки щодо здійс- нення такого контролю мають щорічно (до 1 квітня наступного року) нада- ватися Міністерству фінансів України з метою їх врахування при форму- вання наступного бюджету. Висновки перевірки щодо реалізації бюджет- них програм є, у визначальній мірі, основою для виробітки рішень щодо включення відповідного бюджетного запиту на наступні бюджетні пері- оди. Паспорт бюджетної програми має містити результативні показники, що дозволяли б оцінити відповідність витрачених бюджетних коштів і до- сягнутих результатів (завдань бюджетної програми). Наказом міністерства фінансів України визначено наступні групи результативних показників : − показники затрат. Визначають обсяги та структуру ресурсів, що забезпечують виконання бюджетної програми; − показники продукту. Використовуються для оцінки ступеню досягнення поставлених цілей (результату виконання бюджет- ної програми); − показники ефективності. Це витрати ресурсів на одиницю про- дукції, виробництво на одиницю витрачених ресурсів, ступінь досягнення запланованого результату тощо; − показники якості. Відображають якість вироблених в результа- ті реалізації програми товарів та послуг [3]. По мірі виконання бюджетної програми значення визначених у пас- порті бюджетної програми показників порівнюються з запланованими і на цій основі робляться висновки щодо успішності виконання програми. З іншого боку, Законом України «Про державні цільові програми» [4] передбачається контроль за виконанням державних цільових програм з метою : Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 22 o забезпечення виконання заходів та завдань програми в установле- ні строки; o досягнення передбачених цільових показників програми; o забезпечення використання фінансових та інших ресурсів. За законом контроль за виконанням державної цільової програми здійснює Кабінет Міністрів України шляхом розгляду проміжних та за- ключних звітів, які готує державний замовник програми. Крім того, конт- роль за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів здійс- нюють спеціально уповноважені органи. Отже, на наш погляд, за останні роки законодавче регулювання пи- тань контролю за ефективністю використання бюджетних коштів досягло досить високого рівня. Проте, на теперішній час залишається ще достатньо як законодав- чих, так і особливо практичних проблем у сфері контролювання викорис- тання бюджетних коштів та забезпечення ефективності їх витрачання. Слід зауважити, що для забезпечення дійсно дієвого контролю за ефективним використанням бюджетних коштів першочергове значення має застосування оптимальних концептуальних принципів при формуванні бюджетних програм. Українське законодавство у сфері застосування про- грамно-цільового методу у бюджетному процесі не містить чіткого визна- чення концептуальних засад по розробці програмної структури бюджету. Між тим, це питання є дуже важливим і тому базові принципи формування бюджетних програм законодавчо врегульовані у більшості країн, що вико- ристовують програмно-цільовий метод у бюджетному процесі. Узагальне- но основні методологічні вимоги до формування бюджету як сукупності бюджетних програм сформульовано МВФ. Основними з них є наступні [5]: o бюджетні програми повинні мати чітку ієрархічну будову, а саме: кожна програма складається з підпрограм, які, у свою чергу, поді- ляються на задачі та напрямки. При цьому, з метою унеможлив- лення дублювання та змішування одних і тих самих функцій та заходів, кожна підпрограма може належати лише одній програмі, а кожне завдання чи напрямок діяльності – лише одній підпрог- рамі; o з метою забезпечення гнучкого управління програмами (підпрог- рамами), контрольованості їх реалізації, прозорості проходження та витрачання бюджетних коштів завдання та напрямки підпрог- рам мають бути у достатній мірі структуровані та деталізовані; o обсяг кожної підпрограми має бути оптимальним для ефективно- го управління її реалізацією. Так, для великих комплексних про- грам, що потребують великих обсягів бюджетних ресурсів, голо- вний рівень відповідальності може встановлюватися також нижче, ніж на рівні даної комплексної програми, наприклад, на рівні, ключових підпрограм. Надання головних рівнів відповідальності Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 23 найбільш важливим (ключовим) підпрограмам об`ємної комплек- сної програми посилює можливості контролю за виконанням усієї програми в цілому і забезпечує ефективність її реалізації; o у програмах і підпрограмах має бути установлений чіткий взаємо- зв`язок між витрачанням бюджетних коштів і планованими (очі- куваними) результатами, що дозволяє приймати обґрунтовані бю- джетні рішення в умовах обмеженості бюджетних ресурсів; o при оцінці ефективності програми як співвідношення бюджетних затрат і отриманих результатів враховуються усі напрямки плано- ваних (здійснених) витрат – як капітальних, так і оперативних; o з метою забезпечення ефективності виконання бюджетних про- грам має бути встановлена чітка управлінська підзвітність за про- цесом реалізації програм, включаючи особисту відповідальність. Особлива увага при формуванні бюджетів за програмно-цільовим методом надається здійсненню оцінки бюджетних програм та розробці ґрунтовних пропозицій щодо поводження з програмами. Так, наприклад, у США розроблені спеціальні Інструкції щодо використання інструменту оцінки рейтингу програми (PART Instructions) [6]. Інструмент оцінки рей- тингу програми (ІОРП) – це системний метод оцінки виконання програм Федерального уряду з метою підвищення їх результативності та визначен- ня внеску програм у досягнення відповідною урядовою установою постав- лених стратегічних та тактичних цілей. ІОРП складається із серії запитань, спеціально розроблених таким чином, щоб забезпечити єдиний підхід до оцінки програм та, покладаючись на об’єктивні дані, оцінити програми по усьому діапазону питань, пов’язаних з їх виконанням, за такими напрям- ками: o мета програми і її структура; o стратегічне планування; управління програмою; o результати програми та її підзвітність. Формалізація оцінки виконання програм відповідно до ІОРП покли- кана сприяти становленню обґрунтованих та узгоджених рейтингів про- грам. На базі проведення оцінки програм за ІОРП готуються пропозиції щодо покращення виконання програм та підвищення якості управлінських рішень. Крім того, Інструкцією ІОРП формулюються критерії поєднання бюджетних програм для проведення оцінки, що часто є важливим з точки зору визначення адекватного макроекономічного (суспільного) ефекту від реалізації сукупності програм. На наш погляд, законодавче визначення концептуальних підходів до розробки та реалізації бюджетних програм дозволить значно покращити дисципліну бюджетного процесу, підвищити рівень прозорості, контро- льованості та ефективності використання бюджетних коштів. В Україні на теперішній час не існує формалізованої співставної сис- теми оцінки програм та критеріїв їх порівняння. На практиці аналіз бю- Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 24 джетних програм представляє собою щорічний моніторинг виконання бю- джету. Крім того, особливе значення для контролювання ходу та результа- тів реалізації програми має виважений підхід до визначення результатив- них показників, або показників виконання програми. За визначенням Кон- цепції [3], під результативними показниками розуміються кількісні та якіс- ні показники, які характеризують результати виконання бюджетної про- грами і підтверджуються статистичною, бухгалтерською та іншою звітніс- тю і які дають можливість здійснити оцінку використання коштів на вико- нання бюджетної програми. Взагалі, застосування показників результатив- ності є, на наш погляд, ключовим аспектом як підготовки, так і реалізації бюджетних програм на засадах програмно-цільового методу, а їх моніто- ринг – базою для здійснення аналізу стану виконання бюджетної програми та виробітки застережень та пропозицій щодо її подальшого виконання. При цьому непродуманий набір результативних показників може дати не- повну, викривлену чи взагалі невірну картину ходу реалізації та результа- тивності виконання програми. Напроти, оптимально підібрані результати- вні показники є важливим інструментом розробки та реалізації бюджетних програм, дозволяючи: o чітко відстежувати віддачу від відповідних бюджетних витрат та оцінювати рівень їх ефективності; відстежувати динаміку реаліза- ції програм та їх результативності; o вчасно приймати рішення щодо здійснення необхідних корегу- вань; o порівнювати ефективність різних бюджетних програм та прийма- ти рішення щодо пріоритетності їх фінансування в умовах обме- женості бюджетних коштів; o робити висновки щодо доцільності виконання окремих бюджет- них програм тощо. Отже, на наш погляд, потрібна виробітка співставних підходів щодо розробки результативних показників. У законодавстві України надано визначення і здійснена класифікація результативних показників бюджетних програм, кількість яких обмежена до тридцяти одиниць. Однак законом не визначено концептуальних прин- ципів та методологічних підходів до розробки цих показників. Між тим, виходячи з надзвичайної важливості визначення показників результатив- ності для процесів контролю та забезпечення ефективності бюджетних ви- трат, МВФ розроблено наступні рекомендації щодо методики розробки результативних показників бюджетних програм [5]: o адекватне відображення цілей і пріоритетів уряду; o відображення макроекономічного ефекту від реалізації програми; o відображення цілей і напрямків діяльності відповідального вико- навця бюджетної програми; Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 25 o чітке визначення цільових громадських груп, на які спрямована реалізація програми; o реалістичність досягнення запланованих результатів за конкрет- ний проміжок часу; o показники повинні: однозначно вимірюватися і підлягати моні- торингу, дозволяти оцінювати ступінь досягнення кінцевих цілей, відображати взаємозв`язок між бюджетними ресурсами і отриму- ваними результатами; o показники мають бути чітко визначені, легко вимірюватися і од- нозначно трактуватися. На наш погляд, законодавче визначення концептуальних принципів формування показників результативності у процесі формування та реаліза- ції бюджетних програм дозволило б підвищити якість розробки показників результативності і підвищити рівень контрольованості та управління бю- джетними програмами з точки зору забезпечення ефективності викорис- тання бюджетних коштів. Наказом Міністерства фінансів України «Про паспорти бюджетних програм» [3] визначається, що головні розпорядники бюджетних коштів по результатах бюджетного року подають до Міністерства фінансів Украї- ни інформацію щодо реалізації бюджетних програм за визначеною фор- мою. З іншого боку, ГоловКРУ здійснює контроль за цільовим викорис- танням бюджетних коштів та проводить аудит ефективності виконання програм відповідно до їх паспортів. Ця інформація є підставою для визна- чення ефективності кожної бюджетної програми і виробітки рішення про включення бюджетного запиту по даній програмі до проекту державного бюджету на наступні бюджетні періоди. Між тим, виконання бюджетних програм є процесом безперервним і потребує постійного управління: o розподіленням бюджетних видатків за підпрограмами, завдання- ми та напрямками програми; o внесенням змін у програму в цілому чи корегування окремих про- грамних задач чи заходів; o перерозподілом бюджетних коштів між підпрограмами та задача- ми у рамках програми внаслідок обмеженості коштів чи корегу- вання стратегії виконання програми; o прийняттям рішень щодо корегування, продовження чи припи- нення виконання програми чи її окремих складових тощо. Таким чином, контроль та аналіз процесу реалізації програми має відбуватися постійно, отже, необхідною складовою виконання бюджетної програми є забезпечення моніторингу відповідної інформації, тобто, нала- годження безперервного збору інформації про бюджетні видатки та показ- ники результативності виконання програми з метою оперативного управ- ління і аналізу. Зазвичай, моніторинг виконання програми здійснюють від- Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 26 повідальні виконавці програми. Саме здійснення моніторингу дає можли- вість вчасно виявити існуючі чи ймовірні проблеми у ході реалізації бю- джетної програми і застосувати превентивні заходи для виправлення ситу- ації. Крім того, моніторинг виконання програми – це дієвий засіб забезпе- чення прозорості використання бюджетних коштів та посилення підзвітно- сті виконавців програми перед головним розпорядником бюджетних кош- тів та громадськістю. Для здійснення моніторингу слід розробити макет (структуру інфор- мації), що у простому, стислому та наглядному виді відобразить дані щодо фінансування бюджетної програми та виконання результативних показни- ків – порівняно з планом та у динаміці. Макет моніторингу має бути зруч- ним для отримання даних та прийняття висновків та рішень щодо поліп- шення управління програмою. Запровадження системи моніторингу має бути здійснено відповідальним виконавцем на самому початку реалізації програми. Для цього слід визначитися з: o витратами на упровадження та ведення моніторингу; o відповідальними особами (структурними підрозділами) за веден- ня моніторингу; o системою показників моніторингу; o джерелами, способом та періодичністю отримання інформації по показниках моніторингу; o формами для збору та представлення первісних даних, методами їх обробки та аналізу та формами представлення результуючих даних; o формами оперативної звітності за даними м моніторингу. Слід зауважити, що не всі країни, упроваджуючи програмно- цільовий метод у практику бюджетування застосовують системи моніто- рингу: у багатьох випадках запровадження даного методу обмежується лише формуванням бюджету у вигляді програм. Деякі країни здійснюють моніторинг, але у дуже обмеженому, формальному виді. Проте розвинені країни у процесі удосконалення програмно-цільового методу бюджетуван- ня приділяють моніторингу результативності бюджетних видатків велику увагу, розповсюджуючи його на усі рівні влади. Дуже активно система мо- ніторингу використовується і удосконалюється у таких країнах, як США, Канада, Австралія, Великобританія, Швеція, Фінляндія, Нідерланди, Нова Зеландія. Наприклад, у США в 1993 р. було прийнято спеціальний Закон «Про ефективність та результати роботи уряду», відповідно до якого федераль- ним відомствам відводилося 5 років на створення системи моніторингу та оцінки бюджетних витрат (бюджетних послуг), при цьому основний ак- цент робився саме на співвідношенні бюджетних витрат та отриманих ре- зультатів, або, іншими словами, співвідношення суспільних (бюджетних) витрат з отриманими суспільних вигід. На наш погляд, така постановка ме- Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 27 ти створення моніторингу відображає саму сутність (мету) програмно- цільового методу бюджетування. В Україні на рівні Державного бюджету здійснюється щорічний мо- ніторинг фінансування бюджетних програм, що відображається у звіті про виконання Закону України «Про державний бюджет України». У звітних матеріалах міститься інформація про розходження між фактичним та пла- нованим бюджетним фінансуванням. Крім того, за законодавством України Рахунковою палатою та орга- нами КРУ проводиться зовнішній аудит фінансової та господарської дія- льності бюджетних організацій, у тому числі – аудит ефективності вико- нання бюджетних програм, звіт про який надсилається головному розпо- ряднику бюджетних коштів та іншим органам влади, відповідним за вико- нання бюджетної програми. Методологія здійснення аудиту ефективності виконання бюджетних програм затверджена Наказом ГоловКРУ України від 02.04.2003 р. № 75 [7]. Останнім часом на рівні окремих розпорядників бюджетних коштів здійснюється моніторинг виконання результативних показників, проте, як правило, отримана інформація є, скоріше, просто статистичною – вона не піддається ґрунтовному аналізу і не використовується для удосконалення оперативного управління програмою, а головне, не відповідає меті програ- мно-цільового методу – встановлення взаємозв’язку між витраченими бю- джетними коштами і отриманими результатами. Як висновок, можемо констатувати наступне. Ефективність виконання бюджетних програм і, відповідно, ефектив- ність використання бюджетних коштів у великій мірі залежить від налаго- дження дієвого контролю на усіх етапах бюджетного процесу. Застосування державного контролю за використанням бюджетних коштів має забезпечувати: o належне виконання бюджетних програм відповідно до затвердже- ного плану; o виключно цільове використання бюджетних коштів відповідно з затвердженими напрямками та обсягами; o виявлення фактів порушень використання бюджетних коштів та визначення посадових осіб, винних у порушеннях та зловживан- нях, а також розробка пропозицій та заходів щодо виправлення шкоди та недопущення подібних фактів у майбутньому; o правильність та достовірність ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності; o інформування відповідних органів влади щодо законності та ефе- ктивності використання бюджетних коштів. За останні роки законодавче регулювання питань контролю за ефек- тивністю використання бюджетних коштів досягло досить високого рівня, проте, на теперішній час залишається ще достатньо як законодавчих, так і Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 28 особливо практичних проблем у сфері контролювання використання бю- джетних коштів та забезпечення ефективності їх витрачання. Українське законодавство у сфері застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі не містить концептуальних засад по розроб- ці програмної структури бюджету. На наш погляд, законодавче визначення концептуальних підходів до розробки та реалізації бюджетних програм до- зволить значно покращити дисципліну бюджетного процесу, підвищити рівень прозорості, контрольованості та ефективності використання бюдже- тних коштів. В Україні на теперішній час не існує формалізованої співставної сис- теми оцінки бюджетних програм та критеріїв їх порівняння. На практиці їх аналіз представляє собою щорічний моніторинг виконання бюджету. Українське законодавство не визначає концептуальні принципи та методологічні підходи до розробки результативних показників бюджетних програм, що значно обмежує можливості їх використання з точки зору оцінки ефективності використання бюджетних коштів з огляду на отри- мання суспільних вигід. Потребує розвитку та удосконалення система моніторингу виконан- ня бюджетних програм на регулярній основі. Необхідна розробка методо- логії та механізмів здійснення такого моніторингу з точки зору вирішення задач як оперативного управління, так і адекватної оцінки взаємозв`язку між вкладеними бюджетними коштами і отриманими результатами. Література 1. Постанова Кабінету міністрів України «Основні напрями бюджетної політики на 2006 рік» від 1 червня 2005 р. № 411. 2. Розпорядження Кабінету Міністрів України “Про схвалення Концепції застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі” від 14 вересня 2002 року №538-р. 3. Наказ Міністерства фінансів України “Про паспорти бюджетних програм” від 29 грудня 2002 року №1098 4. Закон України “Про державні цільові програми” від 18 березня 2004 року №1621- IV. 5. Навчальні матеріали для тренінгу: «Практичні аспекти програмно-цільового методу бюджетування. Зарубіжний досвід» у рамках проекту USAID «Реформа місцевих бюджетів в Україні». - 18-19 квітня 2006 р. у Науково-дослідному інституті при Мі- ністерстві фінансів України 6. PART Instractions – сайт Департаменту управління і бюджету адміністрації Прези- дента США - www.whitehouse.gov/omb/ 7. Методичні рекомендації щодо проведення аудиту ефективності виконання бюджет- ної програми, затверджені наказом Головного контрольно-ревізійного управління України від 2 квітня 2003 року №75. 8. Державний фінансовий контроль виконання бюджетних програм / Т.І.Єфіменко, І.Б.Стефанюк, Н.І.Рубан та ін.. – К.: НДФІ, 2004. – 320 с. Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем Збірник наукових праць МННЦ ІТіС _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Київ 2007, випуск 12 29 9. Наказ Міністерства фінансів України “Про запровадження результативних показни- ків, що характеризують виконання бюджетних програм” від 8 серпня 2002 року №621.