Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій

Виконано аналіз динаміки статистичних даних про рух туристичних потоків в Україні: кількість громадян, які виїжджали за кордон; кількість іноземних громадян, які відвідали Україну; кількість туристів, обслугованих суб’єктами туристичної діяльності України. Узагальнено практичний досвід надання турис...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2016
Автори: Драчук, Ю.З., Дульцева, І.І.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2016
Назва видання:Економічний вісник Донбасу
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/109445
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій / Ю.З. Драчук, І.І. Дульцева // Економічний вісник Донбасу. — 2016. — № 1 (43). — С. 115-119. — Бібліогр.: 14 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-109445
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1094452025-02-09T13:22:40Z Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій Направления совершенствования развития сферы туризма на основе инновационных маркетинговых технологий Directions of improving the development of tourism based on innovative marketing techniques Драчук, Ю.З. Дульцева, І.І. Маркетинг Виконано аналіз динаміки статистичних даних про рух туристичних потоків в Україні: кількість громадян, які виїжджали за кордон; кількість іноземних громадян, які відвідали Україну; кількість туристів, обслугованих суб’єктами туристичної діяльності України. Узагальнено практичний досвід надання туристичних послуг. Визначено напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій, основними серед яких є: організація рекламних кампаній; здійснення електронної комерційної діяльності; логістичне обслуговування споживачів туристичних послуг на основі впровадження інноваційних рекламних та інформаційно-комунікаційних технологій; реінжиніринг бізнес-процесів шляхом взаємодії туристичного підприємства, ринку та споживачів; застосування концепції геомаркетингу у сфері туризму. Выполнен анализ динамики статистических данных о движении туристических потоков в Украине: количество граждан, которые выезжали за границу; количество иностранных граждан, посетивших Украину; количество туристов, обслуженных субъектами туристической деятельности Украины. Обобщен практический опыт предоставления туристических услуг. Определены направления совершенствования развития сферы туризма на принципах инновационных маркетинговых технологий, основными из которых являются: организация рекламных кампаний; осуществление электронной коммерческой деятельности; логистическое обслуживание потребителей туристических услуг на основе внедрения инновационных рекламных и информационно-коммуникационных технологий; реинжиниринг бизнес-процессов путем взаимодействия туристического предприятия, рынка и потребителей; применение концепции геомаркетинга в сфере туризма. Analysis of the dynamics of statistical data on the movement of tourist flows is made in Ukraine: the number of citizens who have traveled abroad; the number of foreign citizens visiting Ukraine; the number of tourists served by tourism stakeholders in Ukraine. The practical experience in providing tourist services is generalized. The directions of improving the development of tourism on the principles of innovative marketing technologies identified, the main ones are: organization of advertising campaigns; implementation of e-business; logistics service consumers of tourism services through the introduction of innovative advertising and information and communication technologies; business process reengineering by reacting tourist enterprise, and consumer markets; the use of geomarketing concepts in the field of tourism. 2016 Article Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій / Ю.З. Драчук, І.І. Дульцева // Економічний вісник Донбасу. — 2016. — № 1 (43). — С. 115-119. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. 1817-3772 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/109445 338.48+339.138 uk Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Маркетинг
Маркетинг
spellingShingle Маркетинг
Маркетинг
Драчук, Ю.З.
Дульцева, І.І.
Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій
Економічний вісник Донбасу
description Виконано аналіз динаміки статистичних даних про рух туристичних потоків в Україні: кількість громадян, які виїжджали за кордон; кількість іноземних громадян, які відвідали Україну; кількість туристів, обслугованих суб’єктами туристичної діяльності України. Узагальнено практичний досвід надання туристичних послуг. Визначено напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій, основними серед яких є: організація рекламних кампаній; здійснення електронної комерційної діяльності; логістичне обслуговування споживачів туристичних послуг на основі впровадження інноваційних рекламних та інформаційно-комунікаційних технологій; реінжиніринг бізнес-процесів шляхом взаємодії туристичного підприємства, ринку та споживачів; застосування концепції геомаркетингу у сфері туризму.
format Article
author Драчук, Ю.З.
Дульцева, І.І.
author_facet Драчук, Ю.З.
Дульцева, І.І.
author_sort Драчук, Ю.З.
title Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій
title_short Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій
title_full Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій
title_fullStr Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій
title_full_unstemmed Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій
title_sort напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2016
topic_facet Маркетинг
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/109445
citation_txt Напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій / Ю.З. Драчук, І.І. Дульцева // Економічний вісник Донбасу. — 2016. — № 1 (43). — С. 115-119. — Бібліогр.: 14 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT dračukûz naprâmivdoskonalennârozvitkusferiturizmunazasadahínnovacíjnihmarketingovihtehnologíj
AT dulʹcevaíí naprâmivdoskonalennârozvitkusferiturizmunazasadahínnovacíjnihmarketingovihtehnologíj
AT dračukûz napravleniâsoveršenstvovaniârazvitiâsferyturizmanaosnoveinnovacionnyhmarketingovyhtehnologij
AT dulʹcevaíí napravleniâsoveršenstvovaniârazvitiâsferyturizmanaosnoveinnovacionnyhmarketingovyhtehnologij
AT dračukûz directionsofimprovingthedevelopmentoftourismbasedoninnovativemarketingtechniques
AT dulʹcevaíí directionsofimprovingthedevelopmentoftourismbasedoninnovativemarketingtechniques
first_indexed 2025-11-26T02:56:52Z
last_indexed 2025-11-26T02:56:52Z
_version_ 1849819997236363264
fulltext Ю. З. Драчук, І. І. Дульцева 115 Економічний вісник Донбасу № 1(43), 2016 УДК 338.48+339.138 Ю. З. Драчук, доктор економічних наук, І. І. Дульцева, аспірант, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ РОЗВИТКУ СФЕРИ ТУРИЗМУ НА ЗАСАДАХ ІННОВАЦІЙНИХ МАРКЕТИНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ Вступ. Ринкова (інноваційна) модель еконо- міки країни ґрунтується безпосередньо на викорис- танні нових наукових результатів та їх технологіч- ному впровадженні у виробництво, чим забезпечу- ється приріст внутрішнього валового продукту (ВВП) переважно за рахунок розробки й реалізації наукомістких продукції і послуг. Головною метою цієї моделі розвитку, як відзначено і в нових законо- давчих положеннях – Парламентських слухань 2015 р. [1], є удосконалення системи визначення пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, ме- ханізмів їх реалізації та мобілізації фінансових і ма- теріально-технічних ресурсів на забезпечення пос- тавлених цілей. До таких пріоритетних напрямів слід віднести розвиток туристичної індустрії, тури- стичний бізнес якої є одним з найбільш динамічних і прибуткових серед усіх галузей світового госпо- дарства. За даними статистики Всесвітньої організа- ції туризму, на туризм припадає 10% валового сві- тового продукту, 7% загального обсягу інвестицій, 5% усіх податкових надходжень. На сучасному етапі розвитку туристичної діяльності істотне зна- чення має підвищення ефективності розвитку сфери туризму на основі інноваційних маркетингових тех- нологій, що сприятиме створенню конкурентоспро- можного туристичного продукту. Дослідження в галузі маркетингу послуг відно- сяться до третьої чверті ХХ ст. На сьогодні існують десятки науково-дослідних груп в університетах і вузах за кордоном, що вивчають менеджмент і мар- кетинг послуг. Маркетинг послуг та проблеми мар- кетингової концепції розглядаються у працях віт- чизняних та зарубіжних науковців та практиків: Ф. Котлер, К.Л. Келлер [2], Т.О. Примак, А.М. Кос- тюченко [3], Е.В. Новаторов [4], О.С. Тєлєтов, Н.Є. Косолап [5], С.Я. Касян, М.А. Донченко [6], Н.Є Кудла [7] та ін. У дослідженнях вказаних авто- рів виконано глибокий аналіз сутності та проблем маркетингу туристичних послуг. Так, в роботі Н.Є. Кудла [7] маркетинг туристичних послуг визнача- ється як комплекс заходів, пов’язаних із визначен- ням і розробленням туристичного продукту, а також його просуванням відповідно до психологічних та соціальних факторів, які необхідно враховувати для задоволення потреб індивідуумів і груп людей у від- починку, розвагах за допомогою надання їм житла, транспортних засобів, харчування, організації до- звілля тощо. І маркетинг у галузі туризму є систе- мою вивчення туристичного ринку, всебічного впливу на покупця, його запити з метою надання максимальної якості туристичному продукту і одер- жання прибутку туристичною фірмою. Мета та завдання статті. Метою дослідження є узагальнення практичного досвіду використання туристичних послуг та визначення шляхів підви- щення ефективності розвитку сфери туризму на ос- нові інноваційних маркетингових технологій. Виклад основного матеріалу дослідження. Туризм, що належить до однієї з прибуткових та ди- намічних галузей світової економіки, стимулює розвиток господарств країн, дозволяє збільшувати валютні надходження за рахунок розвитку в’їзного туризму, ефективного використання природного, іс- торико-культурного потенціалу. Надання туристич- них послуг необхідне перш за все країнам, які стали на шлях ринкових перетворень. Саме таким спосо- бом досягли значних успіхів у розвитку туризму Греція, Єгипет, Туреччина, Іспанія. Світова тенден- ція до зростання сфери туристичних послуг свідчить про те, що туризм проголошується також пріори- тетною галуззю і в Україні, про що свідчать дані га- лузевої статистики по туризму (див. таблицю). Як видно з таблиці, кількість громадян Укра- їни, які виїжджали за кордон зросла за 2000–2014 рр. на 67,2%, іноземних громадян, які відвідали Укра- їну, – на 83,4%, туристів, обслугованих суб’єктами туристичної діяльності України, – на 20,4% (див. ри- сунок). В умовах конкурентного ринкового середо- вища кожна фірма використовує визначені інстру- менти маркетингу з метою успішного функціону- вання, задоволення попиту ринку та досягнення прибутковості. Система маркетингу – складна сис- тема, яка включає широкий комплекс програм по створенню, веденню і реалізації найбільш ефектив- ної діяльності підприємства на ринку. Цільова спря- мованість маркетингу залежить від типу фірми (туроператор, турагент) і базується на переліку тих проблем, які необхідно вирішувати як в найближчій, так і в далекій перспективі. Маркетинг Ю. З. Драчук, І. І. Дульцева 116 Економічний вісник Донбасу № 1(43), 2016 Таблиця Аналіз статистичних даних про туристичні потоки України Роки Показники Кількість гро- мадян Укра- їни, які виїж- джали за кор- дон – усього, %2 Кількість іно- земних грома- дян, які відві- дали Україну – усього, %2 Кількість турис- тів, обслугова- них суб'єктами туристичної дія- льності України – усього, %3 Із загальної кількості туристів3: іноземні туристи, % туристи-грома- дяни України, які виїжджали за кордон, % внутрішні туристи, % 2000 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 2001 110,63 132,37 108,00 110,12 95,07 110,13 2002 109,74 151,74 112,48 110,55 106,06 114,38 2003 110,23 180,55 141,86 156,31 120,67 142,29 2004 115,39 225,50 93,86 115,47 154,83 74,94 2005 122,58 254,38 90,64 86,38 198,69 69,02 2006 125,73 273,21 109,56 79,16 304,26 76,92 2007 129,15 333,61 142,20 98,57 117,77 159,56 2008 115,47 367,18 151,02 98,65 449,28 102,67 2009 114,24 300,08 113,71 74,70 320,18 81,00 2010 128,00 305,92 113,25 88,88 454,04 48,07 2011 147,32 308,98 109,23 62,00 438,08 52,98 2012 159,68 332,03 148,99 71,47 685,70 57,30 2013 177,01 355,96 171,52 61,47 882,90 52,01 20141 167,21 183,40 120,41 4,51 730,77 23,89 Примітки: 1 Без урахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим, м. Севастополя та частини зони проведення антитерористичної операції. 2 Включно з одноденними відвідувачами (за даними Адміністрації Держприкордонслужби України). 3 2000–2010 рр. за даними Міністерства інфраструктури України, починаючи з 2011 року за даними Державної служби статистики України. 2000 р. взято як базовий для розрахунків. Один з теоретиків сучасного менеджменту Пі- тер Друкер визначив мету маркетингу: «Мета мар- кетингу – зробити продажі постійними. Мета – знати і розуміти клієнтів настільки добре, щоб про- дукт чи послуга підходили їм і продавалися самі» [8, с. 56]. Це означає, що реклама і просування товарів та послуг мають бути частиною системи, робота якої спрямована на задоволення потреб клієнтів. Реклама і просування досягнуть максимальної ефективності в тому випадку, якщо спочатку будуть визначені по- треби та інтереси клієнтів, а потім будуть запропо- новані доступні їм за ціною товари та послуги. Маркетинг в індустрії туризму покликаний ви- явити потреби туристів, створити привабливі для них туристичні послуги, ознайомити потенційних туристів з доступними для них туристичними про- дуктами, поінформувати їх про місце, де можна ці послуги придбати. Як показала практика маркетин- гової діяльності провідних туристичних фірм світу, доцільно слідувати стандартній послідовності семи маркетингових заходів, котрі отримали назву “Сім P туристичного продукту” [9, с. 110]: продукт (pro- duct); планування (planning); місце (place); люди (people); ціни (prices); просування (promotion); про- цес (process). Особливої значущості набуває проблема роз- витку та використання інноваційного потенціалу, особливо для туристичної галузі, де важливе зна- чення має людський чинник – менеджер, туропера- тор, працівник сфери туристичних послуг, що обу- мовлено необхідністю вирішення стратегічних за- вдань на мікро- і макрорівнях. При цьому як техніч- ний розвиток, так і інноваційний потенціал спри- ятиме посиленню інноваційного характеру туристи- чної діяльності, формуванню особливої інновацій- ної сфери з властивими їй специфікою і суб’єктами. Розглядаючи туристичну індустрію, треба за- значити, що уявлення населення про найкращі види відпочинку змінюються, як і мода на престижні місця відпочинку. У минулому столітті вельми по- пулярними і престижними курортами були Ніцца, Баден-Баден, де можна було зустріти весь цвіт євро- пейського суспільства. А в наші дні Ніцца відома в основному як оздоровчий курорт і не є таким прес- тижним місцем відпочинку, яким вона була в ті часи. Туристична фірма повинна постійно стежити за всіма змінами, що відбуваються на ринку туристич- них продуктів, встигати реагувати на кожне з них: відставання від більш здатних і передбачливих за- грожує недовірою споживача до туристичної компа- нії, що може привести не тільки до втрати клієнтів, але й до падіння загального іміджу туристичної ком- панії, тобто до втрати істотної частини потенційних і постійних клієнтів. Ю. З. Драчук, І. І. Дульцева 117 Економічний вісник Донбасу № 1(43), 2016 Рисунок. Динаміка туристичних потоків України В умовах загострення конкуренції на міжна- родному туристичному ринку, загальносвітової тен- денції до посилення ролі держав у забезпеченні роз- витку туризму, вітчизняний туристичний продукт стає все менш привабливим та конкурентоспромож- ним. Сфера туризму у державі не спроможна забез- печити повноцінного виконання економічних, соці- альних і гуманітарних функцій, не сприяє збере- женню довкілля та культурної спадщини, напов- ненню бюджетів усіх рівнів, створенню робочих місць, збільшенню частки сфери послуг у структурі ВВП (на вітчизняний туризм припадає 1,6% ВВП і 3,3% експорту послуг) [10, с. 3]. Одним із центральних елементів маркетингової діяльності туристичних фірм, як відзначається в ро- боті [11, с. 59], є «проведення рекламних кампаній. Реклама в туризмі виступає як форма непрямого зв’язку між туристичним продуктом і споживачем. Вона здійснює значний психологічний та соціокуль- турний вплив на споживачів послуг, спонукаючи їх до тих чи інших дій. Проте цивілізована реклама – це не маніпулювання громадською думкою, а фор- мування актуальних потреб, спрямованих на само- розвиток людини». На думку провідних вчених, «формирование инновационной экономики предполагает создание таких институциональных условий, при которых именно инновации выступают основным источни- ком максимизации индивидуального дохода соб- ственника» [12]. Розвиток сучасної економіки стає більш залежним від ефективного генерування, роз- повсюдження та застосування інновацій. В той же час теоретичною передумовою є те, що економічне зростання носить циклічний характер - у різних тео- ріях представлено як коливальна динаміка, концеп- ція циклів, концепція криз. Ці проблеми широко ви- світлюються в працях відомих вітчизняних та зару- біжних вчених, серед них: О.І. Амоша, Б.В. Буркин- ський, В.П. Вишневський, В.М. Геєць, С.Ю. Гла- зьєв, О.О. Лапко, А. Чухно, Ю. Яковець, А.І. Яков- лєв, Х. Кларк, С. Коваль, М. Кондратьєв, Р. Солоу, Б. Твіст, Дж. Форрестер та інші. У ході еволюції на основі інноваційних концепцій економічного роз- витку вироблено теоретичне представлення еконо- мічних процесів при циклічних змінах, виявлено роль інновацій як джерел зростання і причин пору- шення економічної рівноваги і сформовано основи для прогнозування реальних процесів. З введенням в теорію і практику поняття «інноваційний потен- ціал» (ІП) не змінюється сутність більшості концеп- цій (інноваційної теорії Й. Шумпетера, теорії нагро- мадження в капітальному секторі Дж. Форрестера, неокласичної теорії макроекономічного зросту Р. Солоу, теорії рівноважного зросту С. Хікса, теорії ефективного зросту У. Шарпа, теорії довгостроко- вого розвитку С. Глазьєва, концепції великих циклів М. Кондратьєва). Нові підходи до організації бізнесу, концентра- ційні процеси у сфері туризму обумовлюють необ- хідність систематизації передових підходів до мар- 50 100 150 200 250 300 350 400 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 % Кількість громадян України, які виїжджали за кордон Кількість іноземних громадян, які відвідали Україну Кількість туристів, обслугованих суб'єктами туристичної діяльності України Ю. З. Драчук, І. І. Дульцева 118 Економічний вісник Донбасу № 1(43), 2016 кетингової діяльності туристичних підприємств. Ін- формаційно-інноваційні технології, сучасні бізнес- інструменти забезпечують підтримку маркетингу шляхом надання інформації щодо інновацій, необ- хідних для прийняття маркетингових рішень, напря- мів використання маркетингової інформації в ту- ризмі; засобами реклами в Інтернеті; новим тлума- ченням поняття «електронний бізнес» та основних його складових (е-маркетинг, е-комерція), які більш детально характеризуються з урахуванням галузевої специфіки. Необхідність використання в умовах конкурен- ції потужних інструментів і методів управління зу- мовлює застосування найбільш прогресивного, ра- дикального й універсального методу – реінжині- рингу бізнес-процесів з застосуванням інтеграцій- ного характеру інструментальних засобів підтримки реінжинірингу, де важливим є взаємодія бізнес-про- цесів туристичного підприємства, ринку і спожива- чів. Жорстка конкуренція на ринку туристичних послуг змушує менеджерів максимально застосову- вати нові технології, використовувати нові можли- вості для задоволення потреб цільових споживачів, які постійно змінюються, та залучати неохоплений сегмент потенційних клієнтів на даний момент часу. Для приваблення потенційних клієнтів прово- диться постійна робота над новими послугами та технологіями. Нестандартні підходи, новизна інно- ваційної рекламної технології приваблюють спожи- вачів. Інноваційна реклама будується на викорис- танні в промо-акціях сучасного технічного забезпе- чення, новітніх комп'ютерних технологій і нестан- дартних способів подачі інформації. Однією з нових маркетингових інновацій є використання інтеракти- вних столів, надсучасних інтерактивних проекцій, телевізорів нового покоління, новітніх комп'ютер- них технологій [13, с. 133–134]. Інтерактивний стіл є революційним мультисенсорним комп'ютером, який дозволяє взаємодіяти з цифровим контентом простими і легкими способами без застосування до- даткового устаткування. Дає можливість презенту- вати туристичне підприємство, ознайомитись з вір- туальним туром, що є відмінним маркетинговим хо- дом по залученню туристів до туристичного за- кладу, оскільки дозволяє передати тривимірне зо- браження номерів готелю, навколишнього прос- тору, ресторанів і холів, оглядати їх, повертаючи ка- ртинку на 360 градусів, перейти з одного примі- щення в інше, оцінити їх затишок і стиль. На ділових зустрічах «інтерактивний стіл» може бути перетво- рений в колективну робочу зону для переговорів, планування, динамічного моделювання завдань, пе- регляд документів, презентацій, діаграм і графіків. Таке рішення активно залучає клієнтів в робочу ді- яльність, суттєво економить робочий час, допомагає результативно і ефективно візуалізувати результати досліджень, надавати необхідну інформацію, а це – додатковий імідж компанії. До однієї з нових інноваційних маркетингових технологій у сфері туризму відноситься викорис- тання геомаркетингу та методи розвитку туризму рі- зних концепцій маркетингу в туризмі [13, с. 60–62]. Основою цих концепцій є положення про те, що вся діяльність туристичної організації відбувається на основі постійного моніторингу стану ринку і ґрун- тується на достовірному знанні переваг і потреб по- тенційних покупців, їх оцінці та врахуванні можли- вих змін в майбутньому. Фінансовою базою такої ін- теграції є виробництво тільки тих туристських про- дуктів і послуг, які потрібні і подобаються туристам. Зміст і технологія реалізації концепції геомар- кетингу туризму ґрунтується на традиційній для ту- ристичного бізнесу маркетингу і сучасному методі обробки географічних даних на базі технологій GPS і Internet. На практиці технологія реалізації концеп- ції геомаркетингу дуже гнучка, вона може зміню- вати свою структуру і місце взаємодії ринку і по- купця туристичного продукту залежно від його осо- бливостей, ступеня освоєння ринку, цілей, завдань і умов ринку. Проте всі ці елементи тісно взаємопо- в'язані, виключення хоча б одного елемента із сис- теми порушує її цілісність. Висновки та перспективи подальших розро- бок. Якісний туристичний продукт і успішні марке- тингові програми, як підкреслюється і в учбових ма- теріалах [14], починаються з визначення потреб і за- питів споживачів, з комплексного планування, зби- рання, аналізу даних, необхідних у тій маркетинго- вій ситуації, в якій перебуває туристична фірма. Фа- хівці з маркетингових досліджень виконують цілий комплекс послуг, в який входять такі дії, як вив- чення потенціалу туристичного ринку і частки рин- ку туристичних компаній, оцінка рівня задоволення споживачів і купівельної поведінки; дослідження туристичного продукту, методів і стратегій ціно- утворення, розповсюдження і просування. У подальшому планується розробка комплексу заходів з удосконалення розвитку сфери туризму на основі використання сучасних інноваційних марке- тингових технологій. Література 1. Парламентські слухання на тему: «Про стан та законодавче забезпечення розвитку науки та нау- ково-технічної сфери держави»: Постанова Верхов- ної Ради України від 11 лютого 2015 р. № 182 та до- ручення Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 р. № 7773/1/1-15. 2. Котлер Ф. Маркетинг-ме- неджмент / Ф. Котлер, К.Л. Келлер. – 12-е изд. – СПб.: Питер, 2006. – 816 с. 3. Примак Т.О. Марке- тингові аспекти просування послуг [Електронний ресурс] / Т.О. Примак, А.М. Костюченко. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/ Vnulp /Logistyka /2008_633/84.pdf. 4. Новаторов Э.В. Ю. З. Драчук, І. І. Дульцева 119 Економічний вісник Донбасу № 1(43), 2016 Сравнительный анализ теорий маркетинга услуг / Э.В. Новаторов // Вестник Санкт-Петербургского университета. – Серия Менеджмент. – 2008. – № 2. – С. 36–45. 5. Тєлєтов О.С. Особливості та перспе- ктиви маркетингу туристичних послуг в Україні / О.С.Тєлєтов, Н.Є.Косолап // Маркетинг і інновацій- ний менеджмент. – 2012. – № 1. – С. 21–34. 6. Касян С.Я. Управління маркетинговою діяльністю турис- тичної компанії на основі технологічних інновацій / С.Я. Касян, М.А. Донченко // Вісник Дніпропетров- ського національного університету імені О. Гон- чара. – 2010. – Вип. 4 (3). – С. 97–102. 7. Кудла Н.Є. Маркетинг туристичних послуг / Н.Є. Кудла. – К. : Знання, 2011. – 352 с. 8. Drucker P.F. Management. Tasks. Responsibilities. Practices. New York: Harper & Row, 1973. 9. Ильина Е.Н. Туроперейтинг: органи- зация деятельности / Е.Н. Ильина. – М.: Финансы и статистика, 2000. – 256 с. 10. Мельниченко С.В. Ін- формаційні технології в управлінні суб'єктами тури- стичної діяльності: автореф. дис... д-ра екон. наук: 08.00.04 [Електронний ресурс] / С.В. Мельниченко; Київ. нац. торг.-екон. ун-т. – К., 2008. – Режим дос- тупу: http://www.nbuv.gov.ua/ard/2008/08msvstd.zip. 11. Миронов Ю.Б. Використання маркетингу у сфері туризму / Ю.Б. Миронов // Молодь і ринок. – 2002. – № 1. – С. 57–60. 12. Дементьев В.В. Почему Украина не инновационное государство: Институ- циональный анализ / В.В. Дементьев, В.П. Вишнев- ский // Экономическая теория. – 2011. – № 3. – С. 5– 20. 13. Матеріали Міжнародної науково-практич- ної конференції “Практика і перспективи розвитку еногастрономічного туризму: світовий досвід для України ”, 24 вересня 2015 р. К.: НУХТ, 2015 р. – 338 с. 14. Карягін Ю.О. Маркетинг турпродукту / Ю.О. Карягін, З.І. Тимошенко, Т.О. Демура, Г.Б. Мунін. – К: Кондор, 2009. – 394 с. Драчук Ю. З., Дульцева І. І. Напрями вдос- коналення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій Виконано аналіз динаміки статистичних даних про рух туристичних потоків в Україні: кількість громадян, які виїжджали за кордон; кількість іно- земних громадян, які відвідали Україну; кількість туристів, обслугованих суб’єктами туристичної ді- яльності України. Узагальнено практичний досвід надання туристичних послуг. Визначено напрями вдосконалення розвитку сфери туризму на засадах інноваційних маркетингових технологій, основними серед яких є: організація рекламних кампаній; здій- снення електронної комерційної діяльності; логіс- тичне обслуговування споживачів туристичних по- слуг на основі впровадження інноваційних реклам- них та інформаційно-комунікаційних технологій; реінжиніринг бізнес-процесів шляхом взаємодії ту- ристичного підприємства, ринку та споживачів; за- стосування концепції геомаркетингу у сфері ту- ризму. Ключові слова: туристичні послуги, туристична індустрія, ринкова модель, маркетингові технології, шляхи, ефективність розвитку. Драчук Ю. З., Дульцева И. И. Направления совершенствования развития сферы туризма на основе инновационных маркетинговых техноло- гий Выполнен анализ динамики статистических данных о движении туристических потоков в Укра- ине: количество граждан, которые выезжали за гра- ницу; количество иностранных граждан, посетив- ших Украину; количество туристов, обслуженных субъектами туристической деятельности Украины. Обобщен практический опыт предоставления тури- стических услуг. Определены направления совер- шенствования развития сферы туризма на принци- пах инновационных маркетинговых технологий, ос- новными из которых являются: организация реклам- ных кампаний; осуществление электронной ком- мерческой деятельности; логистическое обслужива- ние потребителей туристических услуг на основе внедрения инновационных рекламных и информа- ционно-коммуникационных технологий; реинжини- ринг бизнес-процессов путем взаимодействия тури- стического предприятия, рынка и потребителей; применение концепции геомаркетинга в сфере ту- ризма. Ключевые слова: туристические услуги, тури- стическая индустрия, рыночная модель, маркетин- говые технологии, пути, эффективность развития. Drachuk Yu., Dultseva I. Directions of improv- ing the development of tourism based on innovative marketing techniques Analysis of the dynamics of statistical data on the movement of tourist flows is made in Ukraine: the num- ber of citizens who have traveled abroad; the number of foreign citizens visiting Ukraine; the number of tourists served by tourism stakeholders in Ukraine. The practical experience in providing tourist services is generalized. The directions of improving the development of tourism on the principles of innovative marketing technologies identified, the main ones are: organization of advertising campaigns; implementation of e-business; logistics ser- vice consumers of tourism services through the intro- duction of innovative advertising and information and communication technologies; business process reengi- neering by reacting tourist enterprise, and consumer markets; the use of geomarketing concepts in the field of tourism. Keywords: travel services, tourist industry, market model, marketing techniques, the way, the efficiency of development. Стаття надійшла до редакції 25.12.2015 Прийнято до друку 27.04.2016