Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління
Проведено зіставлення різних привідних систем для шарошкових верстатів, які застосовуються на гірничих підприємствах України. Обґрунтовано напрямок застосування енерго- та ресурсоощадних приводів змінного струму для гірничих машин. Зроблено прогноз щодо подальшого удосконалювання систем керування...
Збережено в:
| Дата: | 2006 |
|---|---|
| Автори: | , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2006
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/113722 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління / О.С. Бешта, В.С. Хілов // Наука та інновації. — 2006. — Т. 2, № 3. — С. 38-43. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-113722 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1137222025-02-23T20:18:03Z Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління Применение ресурсо- и энергосберегающих приводных систем переменного тока в буровых станках нового поколения Application of Energy and Resources AC Drives in Drilling Rigs of New Generation Бешта, О.С. Хілов, В.С. Енергозберігаючі технології в гірничо-металургійному та паливно-енергетичному комплексах України Проведено зіставлення різних привідних систем для шарошкових верстатів, які застосовуються на гірничих підприємствах України. Обґрунтовано напрямок застосування енерго- та ресурсоощадних приводів змінного струму для гірничих машин. Зроблено прогноз щодо подальшого удосконалювання систем керування приводами бурових верстатів з урахуванням технологічних особливостей об'єкта управління. Проведено сопоставление разных приводных систем для шарошечных станков, применяемых на горных предприятиях Украины. Обосновано применение энерго- и ресурсосберегающих приводов переменного тока для горных машин. Сделан прогноз дальнейшего усовершенствования систем управления приводов буровых станков с учетом технологических особенностей объекта управления. Comparison of different drives for milling cutter machine tools used at mining enterprises of Ukraine is made. Application of energy and resources saving AC drives fоr mining machines is proved. The forecast of further improvement of drilling rig control system considering manufacturing features of controlled entity is offered. 2006 Article Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління / О.С. Бешта, В.С. Хілов // Наука та інновації. — 2006. — Т. 2, № 3. — С. 38-43. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. 1815-2066 DOI: doi.org/10.15407/scin2.03.038 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/113722 uk application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Енергозберігаючі технології в гірничо-металургійному та паливно-енергетичному комплексах України Енергозберігаючі технології в гірничо-металургійному та паливно-енергетичному комплексах України |
| spellingShingle |
Енергозберігаючі технології в гірничо-металургійному та паливно-енергетичному комплексах України Енергозберігаючі технології в гірничо-металургійному та паливно-енергетичному комплексах України Бешта, О.С. Хілов, В.С. Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління |
| description |
Проведено зіставлення різних привідних систем для шарошкових верстатів, які застосовуються на гірничих підприємствах України. Обґрунтовано напрямок застосування енерго-
та ресурсоощадних приводів змінного струму для гірничих машин. Зроблено прогноз щодо подальшого удосконалювання систем керування приводами бурових верстатів з урахуванням технологічних особливостей
об'єкта управління. |
| format |
Article |
| author |
Бешта, О.С. Хілов, В.С. |
| author_facet |
Бешта, О.С. Хілов, В.С. |
| author_sort |
Бешта, О.С. |
| title |
Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління |
| title_short |
Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління |
| title_full |
Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління |
| title_fullStr |
Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління |
| title_full_unstemmed |
Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління |
| title_sort |
застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління |
| publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| publishDate |
2006 |
| topic_facet |
Енергозберігаючі технології в гірничо-металургійному та паливно-енергетичному комплексах України |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/113722 |
| citation_txt |
Застосування ресурсо- та енергозберігаючих привiдних систем змінного струму в бурових верстатах нового покоління / О.С. Бешта, В.С. Хілов // Наука та інновації. — 2006. — Т. 2, № 3. — С. 38-43. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. |
| work_keys_str_mv |
AT beštaos zastosuvannâresursotaenergozberígaûčihprividnihsistemzmínnogostrumuvburovihverstatahnovogopokolínnâ AT hílovvs zastosuvannâresursotaenergozberígaûčihprividnihsistemzmínnogostrumuvburovihverstatahnovogopokolínnâ AT beštaos primenenieresursoiénergosberegaûŝihprivodnyhsistemperemennogotokavburovyhstankahnovogopokoleniâ AT hílovvs primenenieresursoiénergosberegaûŝihprivodnyhsistemperemennogotokavburovyhstankahnovogopokoleniâ AT beštaos applicationofenergyandresourcesacdrivesindrillingrigsofnewgeneration AT hílovvs applicationofenergyandresourcesacdrivesindrillingrigsofnewgeneration |
| first_indexed |
2025-11-25T01:15:44Z |
| last_indexed |
2025-11-25T01:15:44Z |
| _version_ |
1849723027792592896 |
| fulltext |
38
Енергозберігаючі технології
© НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. 2006
Базою гірничо
металургійного комплексу
України є підприємства з видобутку і перероб
ки залізних руд, 77 % виробничих потужнос
тей яких сконцентровані в Криворізькому ба
сейні Дніпропетровської області. Освоєння
Криворізького залізорудного басейну ведеть
ся понад сто років (починаючи від 1881 р.).
За цей час вироблено 3,9 млрд т товарної заліз
ної руди (природно багатої руди), тобто 86 %
від усього видобутку в Україні.
Переробка залізорудної сировини у товар
ну залізорудну продукцію ведеться на дев'я
тьох кар'єрах п'ятьох гірничо
збагачувальних
комбінатів з подальшою переробкою на де
ЗАСТОСУВАННЯ РЕСУРСО�
ТА ЕНЕРГОЗБЕРІГАЮЧИХ ПРИВIДНИХ
СИСТЕМ ЗМІННОГО СТРУМУ
В БУРОВИХ ВЕРСТАТАХ НОВОГО ПОКОЛІННЯ
О. С. Бешта, В. С. Хілов
Національний гірничий університет, Дніпропетровськ
Надійшла до редакції 28.03.06
Резюме: Проведено зіставлення різних привідних систем для шарошкових верстатів, які застосову
ються на гірничих підприємствах України. Обґрунтовано напрямок застосування енерго
та ресурсо
ощадних приводів змінного струму для гірничих машин. Зроблено прогноз щодо подальшого удоскона
лювання систем керування приводами бурових верстатів з урахуванням технологічних особливостей
об'єкта управління.
Ключові слова: електропривід, частотне керування, автоматизація процесу буріння.
А. С. Бешта, В. С. Хилов. ПРИМЕНЕНИЕ РЕСУРСО� И ЭНЕРГОСБЕРЕГАЮЩИХ ПРИВОД�
НЫХ СИСТЕМ ПЕРЕМЕННОГО ТОКА В БУРОВЫХ СТАНКАХ НОВОГО ПОКОЛЕНИЯ.
Резюме: Проведено сопоставление разных приводных систем для шарошечных станков, применяе
мых на горных предприятиях Украины. Обосновано применение энерго
и ресурсосберегающих при
водов переменного тока для горных машин. Сделан прогноз дальнейшего усовершенствования систем
управления приводов буровых станков с учетом технологических особенностей объекта управления.
Ключевые слова: электропривод, частотное управление, автоматизация процесса бурения.
A. S. Beshta, V. S. Khilov. APPLICATION OF ENERGY AND RESOURCES АС DRIVES IN
DRILLING RIGS OF NEW GENERATION.
Abstract: Comparison of different drives for milling cutter machine tools used at mining enterprises of
Ukraine is made. Application of energy and resources saving AC drives fоr mining machines is proved. The
forecast of further improvement of drilling rig control system considering manufacturing features of con
trolled entity is offered.
Keywords: electric drive, frequency control, drill process automation.
Наука та інновації.2006.Т 2.№ 3.С. 38–43.
39НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2006
Енергозберігаючі технології
в'ятьох збагачувальних, чотирьох агломера
ційних і трьох грудкувальних фабриках; при
родно багатих залізних руд – на восьми шахтах
підземним способом і на двох кар'єрах – від
критим.
При проведенні відкритих гірничих робіт
буріння вибухових свердловин є однією з ос
новних, дуже трудомістких і дорогих опера
цій. До основних проблем відкритого спосо
бу видобутку корисних копалин відноситься
фізичне і моральне старіння бурового устат
кування [1]. Тому модернізація устаткування
і створення нового покоління бурових вер
статів є важливою науково
технічною зада
чею, від вирішення якої залежить успішне
функціонування гірничої галузі країни.
Нині в кар'єрах України працює велика
кількість гірничих машин з вичерпаним нор
мативним терміном служби, тому що в остан
нє десятиліття цілком припинилося віднов
лення устаткування. Бурові верстати зноси
лися в середньому на 80–100 %. Такий стан
техніки вимагає заміни застарілих машин но
вими. Про масштабність такої заміни можна
судити виходячи з того факту, що на кар'єрах
гірничо
збагачувального комбінату (ГЗК)
Криворізького басейну наразі необхідно за
мінити 100 % бурових верстатів [2].
Відповідно до програми розвитку гірни
чорудних підприємств Дніпропетровської
області до 2010 р. потреба в бурових верстатах
нового покоління складає не менш 90 оди
ниць. Імпорт бурової техніки з країн ближньо
го зарубіжжя вимагає значних інвестицій і не
забезпечить підвищення техніко
економіч
них показників гірничого виробництва. Тому
безальтернативним варіантом вирішення про
блеми розвитку гірничого виробництва краї
ни є створення і впровадження гірничих ма
шин нового, більш високого технічного рівня,
виготовлених українськими машинобудівни
ками, що забезпечить як підвищення експлу
атаційних показників самих машин, так і мо
жливість комплексного технічного переозбро
єння і реконструкції галузі. Наявність на те
риторії України розвинених підприємств
електротехнічної і машинобудівної промис
ловості дасть можливість успішно вирішити
поставлену задачу.
Поряд з удосконалюванням механічної
частини бурових верстатів необхідно поліп
шувати і привідну систему, що повинна від
повідати досягнутому рівню в електротехніч
ній промисловості. Тільки так вдасться ство
рити конкурентноздатну машину.
На кар'єрах ГЗК Кривбасу накопичено
великий досвід експлуатації привідних систем
для шарошкових верстатів обертального бу
ріння. Парк бурових машин, що залишився в
експлуатації, оснащений в основному верста
тами СБШ
250 МН заводу "Рудгормаш"
(м. Воронеж, Росія). На верстатах застосову
ються привід обертання по системі "тирис
торний перетворювач – двигун постійного
струму" та гідравлічний серводвигун з порш
нями приводу подачі, котрі поступово руха
ються. Живлення двигуна здійснюється від
шестерного гідронасоса постійної продукти
вності з асинхронним нерегульованим при
водом. У гідросистему введено пропорційний
регулятор витрати мастила. Привід ходу вер
стата здійснюється від короткозамкненого
нерегульованого асинхронного двигуна
(МТКН511
8, 30 кВт, 11,5 1/с) з релейно
контактним керуванням.
Істотним недоліком такої системи електро
приводу бурового механізму є застосування
привідних систем постійного струму. Двигуни
постійного струму в порівнянні з асинхрон
ними двигунами при однакових швидкостях і
потужностях у півтора
два рази важчі й у три
рази дорожчі. Момент інерції та відношення
його до пускового моменту, що визначають
швидкодію асинхронного двигуна, в 2–2,5 ра
зи менші, ніж у двигунів постійного струму.
Двигун постійного струму оснащений колек
тором, що знижує надійність і ускладнює його
експлуатацію у кар'єрних умовах.
40
Енергозберігаючі технології
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2006
В даний час спостерігається широке впро
вадження асинхронного частотно
регульова
ного електропривода, що обумовлено висо
кими техніко
економічними показниками
короткозамкненого асинхронного двигуна і
значними успіхами в розвитку силової пере
творювальної техніки та автоматичних засо
бів керування. Головним напрямком розвит
ку асинхронного регульованого електропри
вода є створення частотно
регульованого
електропривода на основі інверторних пере
творювачів частоти з автономним інвертором
струму (АІТ), а також з автономним інверто
ром напруги і широтно
імпульсною модуля
цією (АІН
ШІМ).
Нині в зарубіжному і вітчизняному гір
ничорудному виробництві підтримуються
тенденції до впровадження автоматизованих
електроприводів. На практиці спостерігається:
– застосування регульованих електроприво
дів для досягнення нових якісних резуль
татів у технології, заміна нерегульованих
приводів регульованими в енергоємному
устаткуванні з метою енергозбереження;
– підвищення рівня комп'ютеризації елект
роприводів, механізмів, агрегатів і ком
плексів і розвиток засобів технічного
контролю з використанням керуючих кон
тролерів;
– розвиток засобів і методів самонастрою
вання й автоматичної оптимізації систем
керування;
– активний розвиток систем діагностики,
обслуговування, візуалізації технологіч
них процесів і процесів керування.
Проекти виробництва нового технологіч
ного обладнання виконуються з використан
ням систем автоматизованих електроприво
дів змінного струму. Частка електроприводів
постійного струму в таких проектах незначна
і постійно зменшується. Зазвичай приводи
постійного струму зберігаються тільки в про
ектах модернізації діючого устаткування з за
старілими засобами і системами керування, з
високим рівнем енерговитрат у технологічному
процесі при глибокому регулюванні швидкості.
Проекти модернізації діючого устаткуван
ня в частині автоматизованих електроприводів
виконуються в основних чотирьох варіантах:
1) заміна аналогових і релейно
контактних
систем керування на цифрові з викорис
танням промислових комп'ютерів, техно
логічних контролерів, логічних контроле
рів, інтелектуальних модулів периферії, що
відповідають нижньому і верхньому рівню
автоматизації;
2) реалізація варіанта 1, доповнена заміною
аналогових блоків керування комплект
них електроприводів постійного струму
на цифрові з використанням контролерів
привода;
3) реалізація варіанта 2, доповнена заміною
силових блоків комплектних електропри
водів (електродвигуни і мережі електро
живлення залишаються незмінними);
4) повна модернізація автоматизованих
електроприводів – заміна електропривода
постійного струму на електроприводи
змінного струму.
Найбільш витратним (але і найбільш
ефективним) є варіант 4, що реалізується на
бурових верстатах буропiдривних свердловин.
При модернізації електроприводів бурових
верстатів, що експлуатуються на кар'єрах
Кривбасу ТОВ "Оркіс" (м. Жовті Води, Украї
на), яка проводилась разом із НГУ (м. Дніпро
петровськ, Україна), був частково реалізова
ний варіант 4.
На першому етапі для підвищення експлу
атаційної надійності приводу обертання у
2000 р. при модернізації верстата СБШ 250 МН
на Центральному ГЗК (м. Кривий Ріг, Украї
на) замість тиристорного приводу постійного
струму був встановлений тиристорний при
від змінного струму з перетворювачем часто
ти на основі інвертора струму з прямою циф
41НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2006
Енергозберігаючі технології
ровою системою керування [3] (розробка
ВАТ ХЕМЗ, м. Харків, Україна). Як привід
ний двигун був використаний спеціально
розроблений асинхронний двигун обертання
АМРУ280М4БУ2 з потужністю 90 кВт, номі
нальною частотою обертання 1 480 об./хв при
тривалості вмикання 100 % та підвищеною
перевантажувальною здатністю, виготовлений
на Ново
Каховському електромеханічному за
воді (м. Нова Каховка, Україна). Тиристорний
перетворювач частоти, виконаний з ланкою пос
тійного струму, містить регульований випрям
ляч напруги й автономний інвертор струму [4].
Дросель, що згладжує, вмикається у коло
постійного струму. Подавачем струму статора
є вихідний сигнал функціонального перетво
рювача, в якому реалізується нелінійна за
лежність струму статора від частоти ковзан
ня. На відміну від привідної системи на пос
тійному струмі використовується контур
швидкості з регулятором швидкості і датчи
ком напруги, зворотний зв'язок по швидкості
замикається від спостерігача [5]. У привідній
системі реалізований частотно
струмовий
принцип керування. Досвід експлуатації цієї
привідної системи показав її високу надій
ність, не зважаючи на складності перетворю
вача частоти і системи керування.
Водночас на Інгулецькому ГЗК проводи
лися промислові випробування верстата
СБШ
250/270
32 виробництва ВАТ "НКМЗ"
(м. Краматорськ, Україна) за спільним з ВАТ
"КриворіжНДПIРудмаш" проектом. Верстат
обладнаний приводом обертання по системі
"тиристорний перетворювач – двигун постій
ного струму". Для спусково
підйомних опе
рацій става був застосований тиристорний
привід постійного струму. Він обертав гідро
насос змінної продуктивності, який живив
гідродвигун, що через знижувальний редук
тор створював натяг системи поліспаст. Таке
конструктивне вирішення дало можливість
відмовитися від гідроциліндрів подачі. Для
операції буріння використовувався асин
хронний нерегульований двигун з гідронасо
сом постійної продуктивності і пропорцій
ним регулятором витрати мастила. Для при
вода ходу верстата був застосований гідрав
лічний двигун, який пiд час руху верстата
одержував живлення від гідронасоса зi змін
ною продуктивністю [6–8].
З урахуванням отриманих результатів ро
боти бурового устаткування в умовах кар'єру
був розроблений і створений буровий верстат
нового покоління СБШС
250Н, змонтований і
введений в експлуатацію на ЦГЗК в 2003 р. [9].
Верстат розроблений на ВАТ "НКМЗ" (м. Кра
маторськ) разом з ТОВ "Оркiс" (м. Жовті Во
ди), НГУ (м. Дніпропетровськ) при фінансо
вій підтримці ВАТ "Центральний ГЗК"
(м. Кривий Ріг).
Це був другий етап, на якому повністю
реалізувався варіант 4 повної модернізації як
механічної частини, так і електроустаткуван
ня бурового верстата.
Верстат обладнаний частотно
керованими
транзисторними приводами змінного струму.
Електропривод виконаний на основі дволан
кового перетворювача частоти з транзистор
ним (IGBT) автономним інвертором напруги
із широтно
iмпульсним керуванням. Частотно
регульовані короткозамкнені асинхронні дви
гуни встановлені в приводі обертання става
(АМРУ280М4БУ2, 1480 об./хв, 90 кВт), у
приводі обертання гідронасоса змінної продук
тивності для спусково
підйомних операцій
(4АМ225М4БУ2, 1470 об./хв, 55 кВт) і в приво
ді ходу верстата (4АМУ250М8БУ2 740 об./хв,
45 кВт). Для створення натягу поліспаста в
період операції буріння застосовується нере
гульований привід (двигун мастилонасоса
АМУ132М4У2 1500 об./хв, 7,5 кВт).
Перетворювачі частоти розроблені фір
мою "Triol Corporation" (м. Харків), в яких
керовані вентилі силового каналу мають мо
дульне виконання з безпотенційними (ізольо
ваними) корпусами. У схемі автономного ін
вертора напруги використані силові модулі з
42
Енергозберігаючі технології
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2006
обробкою інформації “інтелектуальні”, де по
ряд із силовими транзисторними ключами
інтегровані датчики струму, напруги, темпе
ратури, пристрої керування (драйвера) і за
хисту. Застосовується спеціально розроблений
для керування електродвигунами сигнальний
процесор (DSP), що дає можливість оптимі
зувати алгоритм широтно
імпульсного керу
вання транзисторним інвертором напруги, а
також здійснювати пряме цифрове векторне
керування асинхронним електроприводом.
Блоки електроніки конструктивно розрахо
вані на високий рівень вібрацій і ударних на
вантажень. Використані два комплекти тран
зисторних перетворювачів частоти для чоти
рьох двигунів.
Залежно від виконуваних технологічних
операцій до перетворювачів підключаються
двигуни ходу або обертання і гідронасосу
змінної продуктивності. При підключенні си
лового перетворювача до асинхронного дви
гуна система керування автоматично визна
чає параметри об'єкта керування і здійснює
налагодження системи регулювання на ці па
раметри. Такі технічні рішення по системі
приводу бурового верстата дають можливість
забезпечити:
– вирішення складних технологічних задач
за рахунок регулювання параметрів бурін
ня, у тому числі й у замкнених системах
автоматичного регулювання;
– істотне заощадження енергії та ресурсів
завдяки оптимізації режимів роботи ус
таткування з урахуванням властивостей і
характеристик порід, що буряться, та ви
соких енергетичних показників;
– ефективне використання приводних еле
ктродвигунів за рахунок оптимізації ре
жимів роботи бурового верстата;
– збільшення ресурсу роботи електротех
нічного і механічного устаткування.
На підставі зіставлення технічних показ
ників запроваджених приводних систем
змінного струму можна зробити такі виснов
ки:
1) найменші максимальні значення статор
ного струму й електромагнітного моменту,
розмах пульсацій струму, моменту і швид
кості спостерігаються при живленні дви
гуна від АІН
ШІМ, а найбільші – від
АІТ;
2) при рівних максимальних (пікових) зна
ченнях статорного струму найбільша пе
ревантажувальна здатність по моменту
спостерігаються при живленні двигуна від
АІН
ШІМ, а найменша – від АІТ;
3) для асинхронного двигуна відношення
розмаху пульсацій швидкості до її серед
нього значення значно більше при жив
ленні від АІТ, ніж при живленні від АІН
ШІМ – у всьому діапазоні регулювання
швидкостей;
4) керування електроприводом здійснюєть
ся в обертовій системі координат, а саме
векторів статорного струму і напруги, а
система координат пов'язана з вектором
потокозчеплення ротора;
5) параметри керування двигуна визнача
ються за допомогою спостерігача;
6) основним зовнішнім контуром розгляну
тих електроприводів є контур контролю
вання частоти обертання двигуна;
7) керування здійснюється без установлен
ня датчиків на двигуні.
Наступним напрямком покращення ро
боти бурових верстатів, у якому працюють
наукові співробітники НГУ, на підставі керую
чих бортових мікроконтролерів є здійснення
комплексної автоматизації управління буро
вими верстатами. Це повинно забезпечити бу
ріння в автоматичному режимі за заздалегідь
заданою програмою, автоматизацію допоміж
них операцій, можливість застосування фор
сованого чи полегшеного режиму. Крім того,
розробляється комплексна система автома
тичного керування, яка включає:
43НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 3, 2006
Енергозберігаючі технології
– систему коректування параметрів режи
му, систему автоматичного забурювання
свердловин за спеціальною програмою;
– пристрій, який формує програму корек
тування залежності від глибини свердло
вини і міцності розбурюваної породи, що
дає можливість збільшити працездатність
шарошкових верстатів;
– систему автоматичного захисту від вібра
цій, зашламовування свердловини, пере
вантажень по обертовому моменту і по
тужності;
– систему автоматичного пуску від керова
ного перетворювача асинхронного приво
ду компресора, а у подальшому і керуван
ня компресором у процесі буріння, що
значно скорочує енергоспоживання вер
стата і здешевлює буропiдривні роботи.
Надалі необхідно вирішувати задачі,
пов'язані з адаптацією процесу керування
руйнуванням порід залежно від умов бурін
ня, що можливе на базі бортового керуючого
мікроконтролера й автоматизованої системи
керування верстатом. При цьому бортовий
мікроконтролер одержує безпосередньо ін
формацію від датчиків параметрів буріння.
За інформацією датчиків керуючий мікро
контролер буде розраховувати параметри ре
жиму буріння і робити поправки до роботи
привода обертання, подачі і компресора.
ЛІТЕРАТУРА
1. Бызов В. Ф., Паранько И. С., Евтехов В. Д. По
тенциал недр Украины. // Горный журнал. – 2000.
– № 6. – С. 138–140.
2. Колосов В. А., Воловик В. П., Дядечкин Н. И.
Современное состояние и перспективы развития
предприятий по добыче и переработке железоруд
ного и флюсового сырья в Украине. // Горный
журнал. – 2000. – № 6. – C. 162–164.
3. Декларацiйний патент України на винахiд 42249 А
"Електропривод бурового механiзму". / О. I. Дмi
трiенко, В. А. Оселедько, В. М. Кириченко, I. I. Еп
штейн, М. В. Найдьонов, Я. С. Балтер, А. О. Се
микiн, В. М. Ропало, В. С. Хiлов. Опуб. Б.I.П.В.
15.10.2001; Бюл. № 9.
4. Калашников О. Ю., Джержинский В. А. Форми
рование технической политики АО "НКМЗ" в об
ласти производства горного оборудования. // Зб.
наук. тр. НГАУ. – 2002. – № 13, том 2. – С. 146–152.
5. Калашников О. Ю., Дзержинский В. А. Новая
техника украинских машиностроителей для от
крытых разработок. // Горный журнал. – 2000.
– № 6. – С. 152–153.
6. Лавренко Ю. В., Михалев Ю. Н., Мучнис�
тый Ю. А. Современная техника для буровзрыв
ных работ. //Горные машины и автоматика. – 2003.
– № 8. – С. 14–16.
7. Хілов В. С. Удосконалювання приводних систем
бурових верстатiв для кар'ерiв Кривбасу. // Гiрни
ча електромеханiка та автоматика: Наук.
техн.зб.,
2005. – № 71. – С. 70–77.
8. Півняк Г. Г., Бешта О. С., Хілов В. С. Принципи
побудови системи керування електроприводом
обертання ставу верстата шарошечного буріння. //
Вiсник НТУ"ХПI". – 2003. – № 10, Т. 1. – С. 141–143.
9. Пивняк Г. Г., Бешта А. С., Хилов В. С. Управле
ние приводом вращения става шарошечного бурения
на основе асимптотического идентификатора состо
яния. // Электротехника. – 2004. – № 6. – C. 23–26.
10. Півняк Г. Г., Бешта О. С., Хілов В. С. Адаптивний
нечіткий регулятор потужності для керування
процесом буріння. // Технічна електродинаміка.
– 2004. – № 6. – С. 47–52.
11. Пивняк Г. Г., Бешта А. С., Хилов В. С. Идентифи
кация момента сопротивления приводной систе
мы. // Тр. Междунар. 13 научн.
техн. конф. "Элек
троприводы переменного тока", Екатеринбург.
– 2005. – С. 345–348.
12. Pivnyak G., Beshta A., Khilov V. AC drive system
for actuator's power control // XIII International
Symposium on Theoretical Electrical Engineering
ISTET'05, Lviv, 2005. – P. 368–370.
13. Півняк Г. Г., Бешта О. С., Хілов В. С., Федорей�
ко В. С. Привідна система спусково
підйомних
операцій бурового верстату. // Вiсник НТУ"ХПI".
– 2005. – № 45. – C. 223–225.
|