Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів

У статті здійснено аналіз децентралізаційних перетворень в країні та визначено його характер. Акцентовано увагу на концепції перетворення партнерської взаємодії малого та середнього бізнесу, влади та громадськості в головний критерій успіху підприємництва. Охарактеризовано позицію держави щодо малог...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2016
Hauptverfasser: Падерін, І.Д., Горященко, Ю.Г.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут економіки промисловості НАН України 2016
Schriftenreihe:Економічний вісник Донбасу
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/113963
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів / І.Д. Падерін, Ю.Г. Горященко // Економічний вісник Донбасу. — 2016. — № 3 (45). — С. 90–93. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-113963
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1139632025-02-23T18:13:12Z Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів Парадигма функционирования малого предпринимательства в условиях децентрализации регионов Paradigm of functioning of small business in conditions of decentralization of the regions Падерін, І.Д. Горященко, Ю.Г. Міжнародна та регіональна економіка У статті здійснено аналіз децентралізаційних перетворень в країні та визначено його характер. Акцентовано увагу на концепції перетворення партнерської взаємодії малого та середнього бізнесу, влади та громадськості в головний критерій успіху підприємництва. Охарактеризовано позицію держави щодо малого підприємництва у сучасних умовах розвитку. Рекомендовано органам державної влади та місцевого самоврядування використовувати досвід деяких зарубіжних країн. В статье осуществлен анализ децентрализационных преобразований в стране и определен его характер. Акцентировано внимание на концепции преобразования партнерского взаимодействия малого и среднего бизнеса, власти и общественности в главный критерий успеха предпринимательства. Охарактеризована позиция государства в отношении малого предпринимательства в современных условиях развития. Рекомендовано органам государственной власти и местного самоуправления использовать опыт некоторых зарубежных стран. The article presents the analysis of decentralization reforms in the country and defined its character. The attention is focused on the concept of transformation of partnerships of small and medium business, government and the public in the main criterion of success of an enterprise. Characterized the position of the state in relation to small business in modern conditions of development. Recommended to public authorities and local governments to use the experience of some foreign countries. 2016 Article Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів / І.Д. Падерін, Ю.Г. Горященко // Економічний вісник Донбасу. — 2016. — № 3 (45). — С. 90–93. — Бібліогр.: 9 назв. — укр. 1817-3772 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/113963 334.012.72:330.341.46:332 uk Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Міжнародна та регіональна економіка
Міжнародна та регіональна економіка
spellingShingle Міжнародна та регіональна економіка
Міжнародна та регіональна економіка
Падерін, І.Д.
Горященко, Ю.Г.
Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів
Економічний вісник Донбасу
description У статті здійснено аналіз децентралізаційних перетворень в країні та визначено його характер. Акцентовано увагу на концепції перетворення партнерської взаємодії малого та середнього бізнесу, влади та громадськості в головний критерій успіху підприємництва. Охарактеризовано позицію держави щодо малого підприємництва у сучасних умовах розвитку. Рекомендовано органам державної влади та місцевого самоврядування використовувати досвід деяких зарубіжних країн.
format Article
author Падерін, І.Д.
Горященко, Ю.Г.
author_facet Падерін, І.Д.
Горященко, Ю.Г.
author_sort Падерін, І.Д.
title Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів
title_short Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів
title_full Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів
title_fullStr Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів
title_full_unstemmed Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів
title_sort парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2016
topic_facet Міжнародна та регіональна економіка
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/113963
citation_txt Парадигма функціонування малого підприємництва в умовах децентралізації регіонів / І.Д. Падерін, Ю.Г. Горященко // Економічний вісник Донбасу. — 2016. — № 3 (45). — С. 90–93. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT paderíníd paradigmafunkcíonuvannâmalogopídpriêmnictvavumovahdecentralízacííregíonív
AT gorâŝenkoûg paradigmafunkcíonuvannâmalogopídpriêmnictvavumovahdecentralízacííregíonív
AT paderíníd paradigmafunkcionirovaniâmalogopredprinimatelʹstvavusloviâhdecentralizaciiregionov
AT gorâŝenkoûg paradigmafunkcionirovaniâmalogopredprinimatelʹstvavusloviâhdecentralizaciiregionov
AT paderíníd paradigmoffunctioningofsmallbusinessinconditionsofdecentralizationoftheregions
AT gorâŝenkoûg paradigmoffunctioningofsmallbusinessinconditionsofdecentralizationoftheregions
first_indexed 2025-11-24T06:12:37Z
last_indexed 2025-11-24T06:12:37Z
_version_ 1849651109695586304
fulltext І. Д. Падерін, Ю. Г. Горященко 90 Економічний вісник Донбасу № 3(45), 2016 УДК 334.012.72:330.341.46:332 І. Д. Падерін, академік АЕН України, Ю. Г. Горященко, кандидат економічних наук, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро ПАРАДИГМА ФУНКЦІОНУВАННЯ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ РЕГІОНІВ Постановка проблеми. Рівень розвитку ма- лого бізнесу безпосередньо визначає міру розвитку економіки держави в цілому. Це підтверджує досвід європейських країн, де малий бізнес є середнім кла- сом і фундаментом стабільного розвитку економіки. Своїм прикладом європейські держави, які у кризо- вий період балансували між децентралізацією та централізмом – політичним та економічним заанга- жуванням держави, та у черговий раз обрали пер- ший варіант, доводять, що децентралізація ефек- тивна лише за умови виконання трьох ключових ви- мог: державних інвестицій, розвитку громадян- ського суспільства на місцевому рівні та зростання малого бізнесу. Щодо малого підприємництва в Україні, варто зазначити, що позиція держави є непослідовною, державна підтримка все ще слабка і недостатня, а тому суб’єктам малого підприємництва доводиться розраховувати тільки на власні сили, що значно об- межує можливості для розвитку і підвищує ризики. Невиправдано низьке значення відводиться малим підприємствам виробничої сфери. Державна підтри- мка малого бізнесу будується таким чином, що сти- мулює розвиток переважно малого бізнесу у сфері торгівлі, яка не виробляє додаткової вартості, зали- шаючи без підтримки підприємства виробничої сфери. Так, за станом на 01.01.2015 р. у цій сфері зо- середжено 56,2% малих підприємств, тоді як у таких видах економічної діяльності як освіта, охорона здо- ров’я, сільське господарство, будівництво, фінан- сова та страхова діяльність частка малих підпри- ємств у загальній сумі не перевищує 5,4% (!). Отже, чітко виокремлено дві серйозні проблеми – занадто повільні децентралізаційні перетворення в умовах економічної нестабільності і військової агресії та за- непад малого бізнесу в регіонах, тому вважаємо до- слідження своєчасним. Аналіз останніх досліджень і публікацій. У напрямку дослідження функціонування малого під- приємництва в умовах децентралізаційних перетво- рень відома значна кількість робіт вітчизняних авто- рів – О.І. Амоші, В.М. Гeйця, A.Я. Кузнєцової, В.В. Литвина, В.І. Ляшенка, польських практиків – Л. Бальцеровича, А. Вілдавські, Р. Гортат, М. Даб- ровські, Л. Колярська-Бобинська, М. Федеровича, німецьких та англійських учених – Р. Граверта, С. Буркнарта, К. Вольдена, К. Герстенберга та ін. Однак недостатньо дослідженими залишаються пи- тання активізації, а також державної і регіональної підтримки малого підприємництва в умовах децент- ралізації регіонів. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні те- оретичних і практичних рекомендацій щодо роз- витку малого підприємництва в умовах регіональної децентралізації. Виклад основного матеріалу дослідження. В Україні децентралізація регламентується цілою низ- кою законів, так само як і розвиток малого підпри- ємництва: «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від 01.01.2016 р., «Про місцеве само- врядування в Україні» з останньою редакцією від 04.04.2016 р., «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні» від 22.03.2012 р., «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.07.2014 р., «Про державне прогнозування та роз- роблення програм економічного та соціального роз- витку України» від 02.12.2012 р., «Про дозвільну си- стему у сфері господарської діяльності» від 10.02.2016 р., «Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні» від 10.06.2012 р. Однак, у синергетичній єдності пи- тання децентралізації та малого підприємництва ви- рішуються вкрай рідко з огляду на недооцінення ролі останнього. Натомість, малий бізнес в Європі складає основу соціально-економічного розвитку ЄС. У Європейському Союзі налічується понад 20 мільйонів підприємств малого і середнього біз- несу, які дають більше половини загального обороту і доданої вартості. Частка зайнятого населення в ма- лому підприємництві Європи складає близько 70%. Найбільша кількість малих підприємств створена в таких галузях як торгівля, будівництво, харчова про- мисловість. Розглянемо особливості функціону- вання малого підприємництва в окремих країнах – Іспанії, Німеччині, Японії, Китаї, Сінгапурі. Так, найбільшу частину малих підприємств в Іспанії складає сільське господарство – до 80%, в Україні ж цей показник наближається до 2% [4]. В Іспанії існує багато програм, спрямованих на підтримку і розвиток малого підприємництва. Уряд країни приділяє велику увагу тим суб'єктам малого підприємництва, які беруть активну участь в соці- альній політиці країни шляхом створення додатко- вих робочих місць для соціально незахищених гро- мадян (студентів, жінок, іммігрантів). І. Д. Падерін, Ю. Г. Горященко 91 Економічний вісник Донбасу № 3(45), 2016 Велика увага приділяється розвитку наукоміст- ких галузей і наукових досягнень. Програми роз- витку малого підприємництва ґрунтуються на євро- пейських програмах, що поширюються на багато країн Європи, такі як Німеччина, Франція, Велико- британія і інші. Держава сприяє підтримці малого підприємни- цтва на території країн Євросоюзу, створюючи ве- лику кількість різних організацій і фондів, які ді- ляться на дві групи. До першої групи відносяться об’єднання взаєм- ного гарантування. Ці підприємства надають гаран- тії для кредиторів з метою отримання кредитів для розвитку малого бізнесу, надаючи свою власність для запоруки або виступаючи поручителями. Друга група включає об’єднання взаємного фінансування, які фінансують, інвестують і надають субсидії для суб’єктів малого підприємництва. До цієї групи вхо- дить Державний інститут офіційного кредитування Іспанії [9]. У Німеччині мале підприємництво є також од- ним із найважливіших секторів економіки. Уряд країни надає пільги для отримання кредиту для роз- витку малого підприємництва для підприємців ма- лого і середнього бізнесу, зайнятих у сфері наукових розробок; підприємств, які розробляють проекти для збереження і поліпшення умов довкілля і таких, що піклуються про екологічну ситуацію в країні; ма- лих підприємств, які беруть участь в поліпшенні розвитку слаборозвинених з економічної точки зору районів країни. До основних програм, спрямованих на розви- ток малого і середнього підприємництва в Німеч- чині відносяться: «Концепція розвитку науково-тех- нічної політики по відношенню до підприємств ма- лого і середнього підприємництва» і «Стимулю- вання заощаджень для відкриття власного бізнесу». За допомогою першої програми здійснюється забезпечення фінансування малого підприємництва країни. Друга програма сприяє для відкриття своєї справи із застосуванням проектів «start-up». Для ре- алізації і контролю виконання цих програм був ство- рений спеціальний орган державного призначення – Кредитна рада з відновлення, яка відноситься до фе- дерального керівництва Німеччини. В економіці Японії частка малого підприємни- цтва складає близько 40% і воно зосереджене в га- лузі будівництва, легкої промисловості і сфери по- слуг. 60% економіки – виробництво автомобілів, аудіо- і відеотехніки і іншої технічної продукції. Економічна політика Японії спрямована на розвиток технічного і наукомісткого виробництва в малому підприємництві. Регулюванням діяльності малого підприємни- цтва в Японії займається Управління малими під- приємствами, яке підпорядковується Міністерству зовнішньої торгівлі і промисловості Японії і займа- ється контролем виконання антимонопольного зако- нодавства, забезпеченням державного захисту інте- ресів малого підприємництва країни, обмеженням контролю власників бізнесу, визначенням відпові- дальності замовників і виконавців при укладенні між ними договірних угод. У Китаї активно функціонують державні фонди з підтримки і розвитку діяльності малого і серед- нього підприємництва. Їх основна спрямованість по- лягає в забезпеченні гарантійними зобов’язаннями і заставним забезпеченням малі підприємства з ме- тою отримання банківських кредитних коштів на розвиток бізнесу, адже саме на малих підприємствах зайнято близько 60% працездатного населення кра- їни. У 2013 р. в якості заходів зі стимулювання еко- номіки в країні введені податкові пільги для малого підприємництва. З 1 серпня 2013 р. був замороже- ний податок на додану вартість і податок з обороту для малого підприємництва, якщо обсяг продажів не перевищує 20 тис. юанів (приблизно 3,3 тис. дол. США). За оцінками уряду, від цих пільг виграють більше 6 мільйонів малих підприємств, зростуть до- ходи і підвищиться рівень зайнятості у мільйонів ки- тайців. Нові заходи стимулювання передбачають та- кож спрощення процедури митного оформлення, зниження експлуатаційних зборів і полегшення екс- порту для малих і середніх приватних підприємств [6]. Щодо значення і ролі малого підприємництва в Сінгапурі, який є найбільшим світовим центром пе- реробки нафтових продуктів і виробництва напів- провідників, багато фахівців вважають, що Сінга- пур – краще місце для здійснення підприємницької діяльності. Основою малого підприємництва Сінга- пуру є надання різних послуг: торгових, транспорт- них, комунікаційних, фінансових, туристичних і ін- ших. Ці сфери послуг забезпечують робочими міс- цями переважну частину населення країни. Біль- шість жителів Сінгапуру займаються індивідуаль- ною підприємницькою діяльністю, деякі володіють акціями і іншими цінними паперами різних компа- ній. Таким чином, завдяки малому підприємництву, середній клас в Сінгапурі складає близько 80% від загального числа населення. Відповідно до до- сліджень CNN Time Warner Group Сінгапур займає 5 місце за розвитком малого підприємництва у світі [6]. В табл. 1 представлено динаміку розвитку ма- лого підприємництва в Україні за 2006-2014 рр. У цілому, за період 2006-2014 рр., загальна кі- лькість суб’єктів господарювання зменшилась з 1975032 до 1932161 од., натомість за останній аналі- зований календарний рік цей показник зріс. Кіль- кість малих підприємств за 2006-2014 рр. зросла, од- нак за останній аналізований календарний рік змен- шилась з 373809 до 324598 од., а кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення за цей же період зменшилась з 82 до 76, відтак змен- шилась кількість зайнятих працівників на малих під- приємствах та кількість найманих працівників (у ро- зрахунку на 1 підприємство до 5 осіб). Обсяг реалі- зованої продукції (товарів, робіт, послуг) за період 2006-2014 рр. має тенденцію до помірного зрос- тання, але воно відбувається з паралельними інфля- ційними процесами, а отже, не є виправданим. І. Д. Падерін, Ю. Г. Горященко 92 Економічний вісник Донбасу № 3(45), 2016 Тaблиця 1 Динаміка розвитку малого підприємництва в Україні за 2006-2014 рр. Показники 2006 р. 2010 р. 2011 р. 2012 р. 2013 р. 2014 р.* Кількість суб’єктів господарювання усього, од. 1975032 2183928 1701620 1600127 1722070 1932161 Кількість малих підприємств, од. 295109 357241 354283 344048 373809 324598 Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного насе- лення, од. 72 78 77 76 82 76 Кількість зайнятих працівників на малих підприємствах, тис. осіб 2249,3 2164,6 2091,5 2051,3 2010,7 1686,9 Кількість найманих працівників на малих підприємствах, тис. осіб 2158,6 2043,7 2011,8 1951,6 1891,8 1583,0 У розрахунку на 1 підприємство, осіб 7 6 6 6 5 5 Обсяг реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг), млн грн 480107, 5 568267,1 607782,4 672653,4 670258,5 705000,5 * Без урахування показників тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим, м. Севастополя та час- тини зони проведення антитерористичної операції. ** Адаптовано за даними [3, 4]. У табл. 2 представимо проблеми малого під- приємництва в Україні, притаманні всім регіонам. До сильних сторін малого підприємництва в умовах сьогодення можна віднести нeвeликий стaр- товий кaпiтaл відповідно до законодавства, високу чи відносно високу eфeктивнiсть, гнучкiсть систeми упрaвлiння, автономність (сaмостiйнiсть) в ухвaлeн- нi рiшeнь. Тоді як слабкими сторонами малого під- приємництва в Україні є обмeжeний ринок зa обся- гом випуску i рeaлiзaцiї продукцiї (послуг), об- мeжeнi пeрспeктиви господaрського зростaння, ви- сокa зaлeжнiсть вiд змiни кон’юнктури ринку та найголовніше, на нашу думку, вiдсутнiсть впливової пiдтримки з боку дeржaви [2]. Тaблиця 2 SWOT-aнaлiз сфeри дiяльностi мaлого пiдприємництвa в рeгiонах України в умовах децентралізації Сильнi сторони малого підприємництва Слaбкi сторони малого підприємництва Нeвeликий стaртовий кaпiтaл Обмeжeний ринок зa обсягом випуску i рeaлiзaцiї продукцiї (послуг) Високa eфeктивнiсть Обмeжeнi пeрспeктиви господaрського зростaння Гнучкiсть систeми упрaвлiння Високa зaлeжнiсть вiд змiни кон’юнктури Сaмостiйнiсть в ухвaлeннi рiшeнь Вiдсутнiсть впливової пiдтримки з боку дeржaви Можливостi малого підприємництва Зaгрози iснувaнню малого підприємництва Зростaння до вищого рiвня бiзнeсу Швидкiсть повного бaнкрутствa Збaлaнсовaний розвиток Швидкe досягнeння «нaйвищої точки» зростaння Мiцнa нiшa нa власному ринку Лeгкiсть проникнeння конкурeнтa в цю нiшу Творчa сaморeaлiзaцiя пiдприємця Врaзливiсть пeрeд силовим тиском рiзних влaдних структур * Адаптовано за [7]. Найвагомішими можливостями малого підпри- ємництва можна вважати перехід до вищого рiвня бiзнeсу, зaгрози iснувaнню малого підприємни- цтва – врaзливiсть пeрeд силовим тиском рiзних влaдних структур як наслідок відсутності діалогової платформи між малим бізнесом, владою та громад- ськістю [8]. Висновки. 1. Встановлено, що позиція держави щодо малого підприємництва у сучасних умовах розвитку є непослідовною. 2. Вважаємо, що децентралізаційні перетво- рення мають повільний характер розвитку, оскільки повністю віддзеркалюють соціально-економічний та політичний стан розвитку країни. 3. Парадигма функціонування малого підпри- ємництва в Україні базована на концепції перетво- рення партнерської взаємодії малого та середнього бізнесу, влади та громадськості в головний критерій успіху підприємництва, більш достовірний, ніж при- буток. 4. Законодавчі акти з регулювання підприємни- цької діяльності, що приймаються урядом, не виді- ляють статус підприємств малого бізнесу і не вста- новлюють розмір пільг для них відповідно до видів діяльності. 5. Рекомендовано органам виконавчої влади та місцевого самоврядування України використову- вати досвід зарубіжних держав: – країн ЄС, зокрема, другої за величиною кра- їни ЄС – Іспанії, де влада зробила акцент на розви- ток наукомістких галузей, інноваційних технологій, розуміючи їх величезну значущість як для внутріш- нього розвитку ринку, так і міжнародного економіч- ного співробітництва. Найбільшу частину малих підприємств в Іспанії складає сільське господарс- тво – до 80%, в Україні ж цей показник наближа- ється до 2%; – перевагами малого бізнесу в Німеччині є не- високий ступінь ризику, низька потреба у фінансу- ванні. Уряд країни надає пільги для отримання кре- диту для підприємців малого і середнього бізнесу, зайнятих у сфері наукових розробок; підприємств, які розробляють проекти для збереження і поліп- шення умов довкілля і таких, що піклуються про екологічну ситуацію в країні; малих підприємств, І. Д. Падерін, Ю. Г. Горященко 93 Економічний вісник Донбасу № 3(45), 2016 які беруть участь в поліпшенні розвитку слабороз- винених з економічної точки зору районів країни; – у Китаї також надається пільгова підтримка діяльності малого і середнього підприємництва че- рез функціонування відповідних державних фондів, основна спрямованість яких полягає в забезпеченні гарантійними зобов’язаннями і заставним забезпе- ченням малих підприємств. Серед інших заходів стимулювання – спрощення процедури митного оформлення, зниження експлуатаційних зборів і по- легшення експорту для малих і середніх приватних підприємств; – у Сінгапурі, країні, яка займає п’яте місце за розвитком малого підприємництва у світі, більшість жителів так чи інакше залучені у підприємницьку ді- яльність. Так, близько 75% населення країни володіє акціями різних підприємств, а відтак, середній клас в Сінгапурі складає близько 80% від загального чи- сла населення. В цілому, варто зазначити, що досвід цих країн може бути використано і у вітчизняній практиці. Література 1. Шлафман Н.Л. Удосконалення інституцій- них механізмів узгодження інтересів малого підпри- ємництва, держави та суспільства / Н.Л. Шлафман // Економічний вісник Донбасу. – 2014. – № 1 (35). – С. 110-114. 2. Падерін І.Д. Механізм стратегічного управління ефективністю підприємств малого та се- реднього бізнесу регіону / І.Д. Падерін, Є.Е. Новак // Вісник економічної науки України. – 2016. – № 1 (30). – С. 106-109. 3. Програма соціально-економіч- ного та культурного розвитку Дніпропетровської області на 2016 рік [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://oblrada.dp.ua/official-records/social- program. 4. Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrrstat.gov.ua/. 5. Волощук Н.Ю. Мале підприємництво як динамічний сектор розвитку ре- гіону / Н.Ю. Волощук // Науковий вісник Херсонсь- кого державного університету. – 2014. – Вип. 9, ч. 4. – С. 151-155. 6. Роберт Шер. Сильный средний биз- нес: Как справиться с семью основными препят- ствиями роста = Mighty Midsized Companies. How Leaders Overcome 7 Silent Growth Killers. – М.: Аль- пина Паблишер, 2016. – 248 с. 7. Усковa Л.В. Осо- бливостi мeхaнiзму фiнaнсувaння мaлих i сeрeднiх пiдприємств в сучaсних умовaх господaрювaння / Л.В. Усковa // Зб. нaук. прaць Чeркaського дeржaв- ного тeхнологiчного унiвeрситeту. Сeрiя: Eкономiч- нi нaуки. – Чeркaси: ЧДТУ, 2007. – Вип. 18. – Ч. III. – С. 229-232. 8. Горященко Ю.Г. Особливості управлінської діяльності органів регіонального уп- равління в аспекті системності органів влади і гро- мадськості / Ю.Г. Горященко // Зб. наук. праць На- ціонального університету державної податкової служби України: електронне наукове фахове ви- дання. – 2010. – № 1. – С. 66–74. 9. Клепанчук О.Ю. Зарубіжний досвід державної підтримки розвитку малого підприємства та можливості його викорис- тання в Україні http://nauka.kushnir.mk.ua/?p=75916. Падерін І. Д., Горященко Ю. Г. Парадигма функціонування малого підприємництва в умо- вах децентралізації регіонів У статті здійснено аналіз децентралізаційних перетворень в країні та визначено його характер. Акцентовано увагу на концепції перетворення парт- нерської взаємодії малого та середнього бізнесу, влади та громадськості в головний критерій успіху підприємництва. Охарактеризовано позицію дер- жави щодо малого підприємництва у сучасних умо- вах розвитку. Рекомендовано органам державної влади та місцевого самоврядування використову- вати досвід деяких зарубіжних країн. Ключові слова: мале підприємництво, розвиток, регіони, децентралізація, державна підтримка, біз- нес. Падерин И. Д., Горященко Ю. Г. Парадигма функционирования малого предприниматель- ства в условиях децентрализации регионов В статье осуществлен анализ децентрали- зационных преобразований в стране и определен его характер. Акцентировано внимание на концепции преобразования партнерского взаимодействия ма- лого и среднего бизнеса, власти и общественности в главный критерий успеха предпринимательства. Охарактеризована позиция государства в отноше- нии малого предпринимательства в современных условиях развития. Рекомендовано органам госу- дарственной власти и местного самоуправления ис- пользовать опыт некоторых зарубежных стран. Ключевые слова: малое предпринимательство, развитие, регионы, децентрализация, государствен- ная поддержка, бизнес. Paderin I., Goryashchenko Y. Paradigm of functioning of small business in conditions of decentralization of the regions The article presents the analysis of decentralization reforms in the country and defined its character. The attention is focused on the concept of transformation of partnerships of small and medium business, government and the public in the main criterion of success of an enterprise. Characterized the position of the state in relation to small business in modern conditions of development. Recommended to public authorities and local governments to use the experience of some foreign countries. Keywords: small business, development, regions, decentralization, government support, business. Стаття надійшла до редакції 19.08.2016 Прийнято до друку 21.09.2016