Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури
Gespeichert in:
| Datum: | 2004 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут демографії та соціальних досліджень НАН України
2004
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/11832 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури / К.Є. Крищенко // Демографія та соціальна економіка. — 2004. — № 1-2. — С. 116-125. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-11832 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-118322025-02-09T15:58:43Z Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури Monetary incomes of the population: the newest tendencies of a level and structure Крищенко, К.Є. Соціальні детермінанти людського розвитку 2004 Article Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури / К.Є. Крищенко // Демографія та соціальна економіка. — 2004. — № 1-2. — С. 116-125. — укр. 2072-9480 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/11832 364.612 uk application/pdf Інститут демографії та соціальних досліджень НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Соціальні детермінанти людського розвитку Соціальні детермінанти людського розвитку |
| spellingShingle |
Соціальні детермінанти людського розвитку Соціальні детермінанти людського розвитку Крищенко, К.Є. Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури |
| format |
Article |
| author |
Крищенко, К.Є. |
| author_facet |
Крищенко, К.Є. |
| author_sort |
Крищенко, К.Є. |
| title |
Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури |
| title_short |
Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури |
| title_full |
Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури |
| title_fullStr |
Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури |
| title_full_unstemmed |
Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури |
| title_sort |
грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури |
| publisher |
Інститут демографії та соціальних досліджень НАН України |
| publishDate |
2004 |
| topic_facet |
Соціальні детермінанти людського розвитку |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/11832 |
| citation_txt |
Грошові доходи населення: новітні тенденції рівня та структури / К.Є. Крищенко // Демографія та соціальна економіка. — 2004. — № 1-2. — С. 116-125. — укр. |
| work_keys_str_mv |
AT kriŝenkokê grošovídohodinaselennânovítnítendencíírívnâtastrukturi AT kriŝenkokê monetaryincomesofthepopulationthenewesttendenciesofalevelandstructure |
| first_indexed |
2025-11-27T18:35:29Z |
| last_indexed |
2025-11-27T18:35:29Z |
| _version_ |
1849969647758082048 |
| fulltext |
116
Соціальні детермінанти
людського розвитку
ГРОШОВІ ДОХОДИ НАСЕЛЕННЯ:
НОВІТНІ ТЕНДЕНЦІЇ РІВНЯ ТА СТРУКТУРИ
К. Є. Крищенко,
заступник Міністра праці та
соціальної політики України
Політика доходів є одним з найважливіших напрямів державної соціальної політи�
ки, що має за мету підтримання реальних доходів усіх громадян країни на рівні, необхід�
ному для забезпечення нормальних умов розширеного відтворення населення, поліпшен�
ня якості життя і творчого розвитку особистості. На кожному конкретному етапі сус�
пільного розвитку політика доходів визначається глибиною і характером проблем, які
потрібно вирішити, виділивши конкретні цілі і враховуючи можливості держави.
Грошові доходи – основний вид особистих доходів населення, отриманих у формі
заробітної плати, пенсій, грошових допомог, стипендій тощо. Найважливіші з них – за�
робітна плата, отримана на державних, колективних і приватних підприємствах та в ус�
тановах. До грошових доходів населення в Україні відносять також оплату робочої сили в
сільськогосподарських підприємствах, кооперативах, доходи від продажу сільськогос�
подарської продукції на ринку, послуг тощо.
Структура грошових доходів населення України за роки реформ зазнала суттєвих
змін. Насамперед, це стійка тенденція до скорочення питомої ваги оплати праці у їх складі
впродовж всього періоду до 2003 року. Якщо у 1995 р. оплата праці та доходи від підпри�
ємницької діяльності становили 59%, 2000 році – 48,7, то у 2003 році – 42,7% (табл. 1, 2).
Для порівняння зазначимо, що в сумарних доходах населення, наприклад, Вели�
кобританії заробітна плата у 2001 році складала 65%, Німеччині – 64%, Франції – 58%.
Отже, Україна стала помітно відставати за цим показником, що вимагає кардинальних
змін як в організації оплати праці, так і в процесах розподілу доходів країни. Якщо до
1995 року цей показник дійсно віддзеркалював питому вагу оплати праці найманих пра�
цівників України, то в подальшому в структурі грошових доходів з’явилася нова стаття
“Доходи та інші надходження фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності”,
яка швидко зростала (з 0,3% у 1995 р. до 3,6% у 2000 р., або у 12 разів), і таким чином
питома вага оплати праці була штучно збільшена, хоча оплата праці найманої робочої
сили і доходи підприємців є зовсім різними показниками за своєю економічною суттю (в
основі першого з них лежить вартість робочої сили, в основі другого – додана вартість),
тому вони повинні аналізуватися та прогнозуватися лише відокремлено.
УДК 336.25/.26
117
Соціальні детермінанти людського розвитку
Та
бл
иц
я
1
С
тр
ук
ту
ра
г
ро
ш
ов
их
д
ох
од
ів
т
а
ви
тр
ат
н
ас
ел
ен
ня
У
кр
аї
ни
(з
а
да
ни
м
и
Б
ГД
В
Н
) у
1
99
5–
20
00
р
ок
ах
*
19
95
19
96
19
97
)
�*
#
�
��
$
�
�
�
'
��
��
�
�
�'
�
'
#
�
��
$
�
�
�
'
��
��
�
�
�'
�
'
#
�
��
$
�
�
�
'
��
��
�
�
�'
�
'
1
2
3
4
5
6
7
8
I.
3
��
#
��
� �
�$
��
�
–
��
��
��
1
26
49
7,
9
10
0,
0
40
31
1,
1
10
0,
0
50
06
8,
8
10
0,
0
�
��
�
�
��
��
�1
1.
%
�
��
�
�
��
� �
�
��
$�
��
�
��
��
�
�4
�
��
��
��
� �
��
��
��
��
� –
�
��
��
�1
15
64
1,
1
59
,0
23
72
3,
4
58
,8
25
60
0,
0
51
,1
�,
��
�
��
��
��
5
��
��
�
��
��
�
��
$�
��
��
��
�
��
��
��
��
�5
6
�
��
��
��
�
��
�
��
��
��
�
�
��
��
��
�
�4
�
��
�
��
�
��
��
�
��
��
15
17
8,
2
53
,7
23
25
7,
0
57
,7
25
21
0,
0
50
,4
,
��
$�
��
�
�
��
#
� �
��
$�
��
��
��
(
�
��
��
$
��
�
�
�
&4
��
��
�
�
��
4�
��
��
��
� �
��
��
��
��
�
90
,8
0,
3
16
4,
8
0,
4
26
8,
2
0,
5
�,
�
��
��
��
��
�
��
��
��
��
��
$
��
��
��
��
��
�
��
��
��
��
$
�
�
��
4�
��
�
37
2,
1
1,
4
30
1,
6
0,
7
12
1,
8
0,
2
2.
7
��
$�
��
��
��
�
��
��
��
�
��
��
��
�
�
�
��
��
��
�
��
��
��
��
��
��
�
��
��
��
��
67
1,
3
2,
5
10
80
‚8
2,
7
14
96
,0
3,
0
3.
�
��
��
� �
�
��
�
��
�
50
64
,4
19
,1
97
82
,5
24
,3
12
37
4,
4
24
,7
4.
�
��
�
��
��
98
,8
0,
4
11
0,
8
0,
3
14
3,
6
0,
3
5.
7
��
$�
��
��
��
�
(
��
��
��
��
� �
��
��
�
�
33
1,
2
1,
2
65
6,
6
1,
6
13
55
,1
2,
7
6.
8
�$
��
�
��
�
�
��
��
�
��
�
��
��
� �
��
9
��
80
5,
4
3,
0
26
92
,9
6,
7
61
83
,5
12
,4
7.
:�
#
� �
��
$�
��
��
��
38
65
,4
14
,7
21
94
,9
5,
4
28
01
,2
5,
6
8.
�
��
��
�
��
�#
��
�$
��
��
�
��
+
;
,
20
,3
0,
1
69
,2
0,
2
11
5,
0
0,
2
II
.
3
��
#
��
� �
��
��
��
�
�
�
�<
��
�
��
��
–
�
��
��
�1
24
78
3,
6
10
0,
0
38
96
0,
7
10
0,
0
47
93
2,
1
10
0,
0
1.
=
�
��
��
�
��
��
��
�
�
�
��
��
��
��
�
–
��
��
��
1
20
14
0,
4
81
,3
27
44
9,
7
70
,5
31
87
6,
4
66
,5
�
��
�
�
��
��
�1
�,
��
�
��
�
��
��
��
�
16
35
2,
9
66
,0
19
55
5,
3
50
,2
21
27
5,
6
44
,4
,
�
��
��
��
��
�
37
87
,5
15
,3
78
94
,4
20
,3
10
60
0,
8
22
,1
2.
%
�
�’
�
��
��
��
��
�
� �
�
��
�
��
��
��
� �
��
��
�
21
55
,8
8,
7
39
17
,9
10
,1
52
22
,7
10
,9
3.
>
��
��
��
(
�
��
��
$
��
�
�
�
&4
��
��
��
�
�4
�
��
��
��
� �
��
��
��
��
�
10
7,
5
0,
4
22
9,
1
0,
6
49
0,
8
1,
0
4.
�
��
��
��
��
<
��
�
��
�
�
��
��
��
$
��
��
�
��
��
�
��
��
$
�
�
��
�
38
2,
9
1,
5
24
36
,7
6,
2
25
85
,2
5,
4
5.
>
��
��
��
�
��
��
��
��
�
�
�
��
�
��
�
��
�
��
��
� �
��
9
��
19
97
,0
8,
1
49
27
,3
12
,6
77
57
,0
16
,2
6.
�
��
��
�
��
�#
��
�$
��
��
�
��
+
-)
118
Соціальні детермінанти людського розвитку
П
ро
до
вж
ен
ня
т
аб
ли
ці
1
* Р
оз
ра
ху
н
ки
в
и
ко
н
ан
о
за
д
ан
и
м
и
С
та
ти
ст
и
чн
и
х
щ
ор
іч
н
и
кі
в
за
1
99
5
–
2
00
3
ро
ки
Д
ер
ж
ко
м
ст
ат
у
У
кр
аї
н
и
19
98
19
99
20
00
)
�*
#
�
��
$�
�
�
'
��
��
�
�
�'
�
'
#
�
��
$
�
�
�
'
��
��
�
�
�'
�
'
#
�
��
$�
�
�
'
��
��
�
�
�'
�
'
2
9
10
11
12
13
14
-
3
��
#
��
� �
�$
��
�
–
��
��
��
1
54
37
9,
1
10
0,
0
61
86
4,
9
10
0,
0
86
91
1,
1
10
0,
0
�
��
�
�
��
��
�1
1.
%
�
��
�
�
��
� �
�
��
$�
��
�
��
��
�
�4
�
��
��
��
� �
��
��
��
��
� –
�
��
��
�1
26
20
9,
3
48
,2
30
65
7,
3
49
,6
42
33
3,
4
48
,7
�,
��
�
��
��
��
5
��
��
�
��
��
�
��
$�
��
��
��
�
��
��
��
��
�5
6
�
��
�
��
��
�
�
��
��
��
�
�
�
��
��
��
�
�4
�
��
�
��
�
��
��
�
��
��
25
63
3,
8
47
,1
29
41
9,
4
47
,6
39
02
6,
0
44
,9
,
��
$�
��
�
�
��
#
� �
��
$�
��
��
��
(
�
��
��
$
��
�
�
�
&4
��
��
�
�
��
4�
��
��
��
� �
��
��
��
��
�
48
3,
8
0,
9
11
21
,0
1,
8
31
59
,7
3,
6
�,
�
��
��
��
��
�
��
��
��
��
��
$
��
��
��
��
��
�
��
��
��
��
$
�
�
��
4�
��
�
91
,7
0,
2
11
6,
9
0,
2
14
7,
7
0,
2
2.
7
��
$�
��
��
��
�
��
��
��
�
��
��
��
�
�
�
��
��
��
�
��
��
��
��
��
��
�
��
��
��
��
19
38
,3
3,
6
28
44
,8
4,
6
45
05
,9
5,
2
3.
�
��
��
� �
�
��
�
��
�
12
56
5,
3
23
,1
14
46
3,
6
23
,4
17
92
4,
3
20
,6
4.
�
��
�
��
��
14
5,
3
0,
3
27
2,
8
0,
4
27
4,
8
0,
3
5.
7
��
$�
��
��
��
�
(
��
��
��
��
� �
��
��
�
�
40
2,
9
0,
7
48
9,
8
0,
8
66
6,
3
0,
8
6.
8
�$
��
�
��
�
�
��
��
�
��
�
��
��
� �
��
9
��
71
59
,2
13
,2
36
35
,1
5,
9
41
56
,9
4,
8
7.
:�
#
� �
��
$�
��
��
��
58
63
,4
10
,7
94
52
,4
15
,3
17
00
7,
2
19
,6
8.
�
��
��
�
��
�#
��
�$
��
��
�
��
+
;
,
95
,4
0,
2
49
,1
-
42
,3
-
II
.
3
��
#
��
� �
��
��
��
�
�
�
�<
��
�
��
��
–
�
��
��
�1
53
37
5,
6
10
0,
0
59
51
8,
2
10
0,
0
83
77
6,
6
10
0,
0
1.
=
�
��
��
�
��
��
��
�
�
�
��
��
��
��
�
–
��
��
��
34
86
7,
3
65
,3
41
83
1,
8
70
,3
59
02
3,
40
70
,5
�
��
�
�
��
��
�1
�,
��
�
��
�
��
��
��
�
24
08
1,
1
45
,1
29
34
3,
3
49
,3
41
64
8,
4
49
,7
,
�
��
��
��
��
�
10
78
6,
2
20
,2
12
48
8,
5
21
,0
17
37
5,
0
20
,7
2.
%
�
�’
�
��
��
��
��
�
� �
�
��
�
��
��
��
� �
��
��
�
55
67
,9
10
,4
67
50
,7
11
,3
92
29
,1
11
,0
3.
>
��
��
��
(
�
��
��
$
��
�
�
�
&4
��
��
��
�
�4
�
��
��
��
� �
��
��
��
��
�
80
3,
3
1,
5
15
16
,1
2,
5
29
42
,3
3,
5
4.
�
��
��
��
��
<
��
�
��
�
�
��
��
��
$
��
��
�
��
��
�
��
��
$
�
�
��
�
25
23
,0
4,
7
45
55
,8
7,
7
86
10
,9
10
,3
5.
>
��
��
��
�
��
��
��
��
�
�
�
��
�
��
�
��
�
��
��
� �
��
9
��
96
14
,1
18
,1
48
63
,8
8,
2
39
70
,9
4,
7
6.
�
��
��
�
��
�#
��
�$
��
��
�
��
+
-)
119
Соціальні детермінанти людського розвитку
Та
бл
иц
я
2
С
тр
ук
ту
ра
г
ро
ш
ов
их
д
ох
од
ів
т
а
ви
тр
ат
н
ас
ел
ен
ня
У
кр
аї
ни
за
2
00
1–
20
03
р
ок
и*
* Р
оз
ра
ху
н
ки
в
и
ко
н
ан
о
за
д
ан
и
м
и
С
та
ти
ст
и
чн
и
х
щ
ор
іч
н
и
кі
в
за
2
00
1
–
2
00
3
ро
ки
Д
ер
ж
ко
м
ст
ат
у
У
кр
аї
н
и
20
01
20
02
20
03
)
�*
#
�
��
$
�
�
�
'
��
��
�
�
�'
�
'
#
�
��
$
�
�
�
'
��
��
�
�
�'
�
'
#
�
��
$
�
�
�
'
��
��
�
�
�'
�
'
1
2
3
4
5
6
7
8
1.
8
�$
��
�5
�
��
��
�
15
79
96
,0
10
0
18
50
73
10
0
21
19
22
10
0
�
��
�
�
��
��
�1
1.
1.
%
�
��
�
�
��
�
67
38
9
42
,6
78
95
0
42
,7
90
54
9
42
,7
1.
2.
�
��
�
��
�
��
�
�#
��
��
�
�$
��
29
51
8
18
,7
33
54
0
18
,1
34
51
8
16
,3
1.
3.
8
�$
��
�
��
�
��
��
��
��
�5
�
��
��
��
�
42
75
2,
7
52
97
2,
8
51
09
2,
4
1.
4.
�
��
��
��
��
�
�
��
��
�
��
��
#
� �
��
��
��
�
��
��
��
�
��
��
(
��
��
56
81
4
36
,0
67
28
6
36
,4
81
74
6
38
,6
��
$1
��
��
��
��
� �
�
��
��
�
23
97
8
15
,2
31
60
1
17
,1
36
59
9
17
,3
��
#
�
��
��
��
�
��
��
(
��
��
51
12
3,
3
66
56
3,
6
81
00
3,
8
��
��
��
��
� �
��
��
(
��
��
�
�
��
��
�
27
72
4
17
,5
29
02
9
15
,7
37
04
7
17
,5
2.
>
��
��
��
�
�
�
�<
��
�
��
��
5
��
��
��
1
15
79
96
10
0,
0
18
63
65
10
0,
21
19
22
10
0,
0
�
��
�
�
��
��
�1
2.
1.
�
��
�
��
��
�
��
��
��
�
�
�
��
��
13
99
84
88
,6
15
10
13
81
,1
18
23
21
86
,0
2.
2.
8
�$
��
�
��
�
��
��
��
��
��
�
��
��
��
19
0
0,
1
33
4
0,
2
90
2
0,
4
2.
3.
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
$�
��
5
�
��
��
�
�
��
#
� �
�
��
��
�
�
��
��
� �
��
��
(
��
��
11
03
4
7,
0
13
55
2
7,
3
16
68
5
7,
9
�
��
�
�
��
��
�1
�
��
��
�
��
��
��
5
�
��
��
�
�<
�
13
64
5
6,
4
��
��
��
�
�
��
��
��
��
�
��
��
$�
��
��
�
20
56
1,
0
��
#
�
��
��
��
�
��
��
(
��
��
98
4
0,
5
2.
4.
7
��
��
�
��
�
��
��
�
�(
��
��
��
��
$
��
��
��
�
34
08
2,
2
28
30
1,
5
26
55
1,
3
2.
5.
�
��
��
��
(
��
��
��
��
$
��
��
��
�
33
80
2,
1
18
63
6
10
,0
93
59
4,
4
120
Соціальні детермінанти людського розвитку
Грошові доходи домогосподарств охоплюють такі основні складові:
1. Оплата праці та доходи від підприємницької діяльності. Цей агрегований показ�
ник включає заробітну плату, премії, інші винагороди, виплати і допомоги, що отримані
у грошовій чи натуральній формі за основним і додатковим місцями роботи за виклю�
ченням прибуткового податку та інших утримань відповідно до чинного законодавства;
доходи від підприємницької (фермерської) діяльності та самозайнятості; доходи від про�
дажу особистого і домашнього майна; доходи працівників колективних сільскогоспо�
дарських підприємств.
2. Доходи від продажу сільськогосподарської продукції‚ що вироблена в особисто�
му підсобному господарстві або отримана домогосподарством в порядку самозаготівель.
3. Пенсії та доплати. Цей показник враховує всі види трудових і соціальних пенсій
(за віком‚ за інвалідністю‚ у зв’язку з втратою годувальника‚ соціальні‚ військово�служ�
бовцям та інші).
4. Стипендії. До них віднесені всі види стипендій‚ що виплачуються учням про�
фесійно�технічних учбових закладів‚ студентам у вищих та середніх спеціальних навчаль�
них закладах‚ аспірантам та ординаторам. По цій статті враховуються також стипендії‚
які виплачуються підприємствами та організаціями.
5. Надходження із фінансової системи.
6. Доходи від продажу іноземної валюти.
7. Iнші грошові надходження.
Характерною особливістю розвитку структури грошових доходів було зростання ча�
стки соціальних трансфертів‚ пенсій та доплат з 19,1% у 1995 р. – до 20,6 у 2000 р. Частка
стипендій майже не змінювалась‚ а в 2001 – 2003рр. зросла з 15,2% до 17,3%. Це пояс�
нюється‚ насамперед‚ збільшенням верств населення‚ яке потребує соціального захисту.
У структурі грошових доходів з 1995 року до 2000 року діяла нова стаття – “Доходи
від продажу іноземної валюти”‚ яка у 1995 році становила 3,0%‚ а у 1998 році – 13,2%‚
далі спостерігалось різке зниження‚ а у 2001 році ця стаття була вилучена із структури
грошових доходів.
“Iнші надходження” у структурі грошових доходів скоротилися у 1996 році в 2,7 раза
проти 1995 року‚ а далі почали зростати прискореними темпами і у 2000 році становили
19,6%. Динаміка інших надходжень значною мірою залежить від змін‚ які відбуваються у
розвитку зазначених двох статей доходів (саме за рахунок інших‚ додаткових заробітків
населення намагається компенсувати нестачу заробітної плати та соціальних транс�
фертів).
Протягом багатьох років, у тому числі тих, що є обраними для аналізу в даному дос�
лідженні, одним з основних джерел інформації щодо грошових доходів населення, поряд
із системою національних рахунків, залишалися річні та місячні баланси грошових до�
ходів та витрат населення (БГДВН), які розроблялися як в цілому по Україні, так і по її
регіонах. Слід зазначити, що для України з її нинішніми проблемами (пов’язаними з со�
ціально�економічною кризою), насамперед з низьким рівнем середньодушових доходів
населення, не завжди придатною виявляється в практиці спрощена СНР, що була запо�
зичена в країнах з найбільш високими рівнями грошових доходів.
У країнах ЄС ступінь соціальної захищеності корінного населення є достатньо ви�
соким, немає таких, як в Україні, масштабів і глибини бідності та значної диференціації
за доходами, а громадяни одержують доходи не нижче прожиткового мінімуму. Тому там
використання надмірно узагальнених показників доходів населення, можливо, є вип�
121
Соціальні детермінанти людського розвитку
равданим. В Україні для аналізу доходів населення недостатньо лише таких показників,
оскільки вони приховують існуюче глибоке соціальне розшарування суспільства, уск�
ладнюють його дослідження.
На початку 2002 р. наказом Держкомстату № 113 від 07.03.2002 р. були затверджені
“Методичні вказівки щодо розрахунку доходів та витрат населення”, які обумовили не�
обхідність приведення методики розробки показників доходів та витрат населення у
відповідність до міжнародних стандартів, зокрема до СНР, у зв’язку з переходом до ринко�
вої економіки. За новою методикою упродовж 2002 року Держкомстат України здійснював
лише доопрацювання розрахунків остаточного БГДВН за 2001 рік по регіонах України.
Для характеристики домашніх господарств з 2001 року використовуються наступні
показники:
Оплата праці. Вона включає нараховані підприємствами, установами, організація�
ми суми оплати праці в грошовій та натуральній формах за відпрацьований і невідпра�
цьований через хворобу час, заохочувальні доплати і надбавки, компенсаційні виплати,
пов’язані з умовами праці, премії та одноразові заохочувальні виплати. Але в СНР з неї
виключені певні види виплат у зв’язку з їх призначенням (оплата навчальних відпусток,
доплати до фактичного заробітку в разі тимчасової втрати працездатності тощо), не відне�
сені до соціальних допомог.
Прибуток та змішаний дохід.
Валовий прибуток – це прибуток, який одержують в результаті процесу виробницт�
ва до виключення процентів або інших доходів від власності, які належать до виплати по
фінансових та інших матеріальних невикористаних активах, необхідних для здійснення
виробництва. До змішаного доходу відносять дохід некорпоративних підприємств, в яких
члени домашнього господарства можуть здійснювати неоплачувані трудові витрати, до
складу якого входять винагороди за роботу і які неможливо відокремити від доходу (при�
бутку) власника або підприємця.
Соціальні допомоги та інші одержані поточні трансферти.
До них належать: поточні податки на доходи, майно тощо; внески на соціальне страху�
вання; соціальні допомоги, крім допомог в натуральній формі; інші поточні трансферти (стра�
хові платежі, страхові відшкодування, штрафи та пені, виплати одноразової матеріальної
допомоги працівникам та компенсації тощо). Одним з основних видів поточних трансфертів
є соціальні допомоги, які одержують домогосподарства для забезпечення потреб, що виник�
ли у зв’язку з певними подіями або обставинами (хворобою, безробіттям, виходом на пен�
сію, житловими умовами, здобуванням освіти або сімейними обставинами).
Як видно з таблиці 2, прибуток та змішаний дохід протягом 2001–2003 рр., знижува�
лися. Так, у 2001 році цей показник становив 18,7%, а в 2003 р. порівнянно з 2001 р. знизив�
ся на 2,4%. Доходи від власності у 2003 році проти 2002 р. знизилися на 0,4%.
Соціальні допомоги та інші поточні трансферти збільшились у 2003 р. порівнянно з
2001 р. на 2,6 відсотка.
Таким чином‚ можна зробити висновок щодо нерівномірності та нестабільності у
формуванні окремих статей доходів‚ а також відсутності якоїсь єдиної тенденції для усіх
без винятку років зазначеного періоду у розвитку будь�якої статті.
Тенденції щодо нерівності доходів і бідності тісно пов’язані між собою. Iснує один
загальний підхід до виміру рівня бідності‚ за якого “бідні” визначаються як особи‚ що
проживають у домашніх господарствах, з доходами або витратами, які істотно нижчі се�
редніх показників по їх країні. Наприклад, в Європейському Союзі встановлена межа
122
Соціальні детермінанти людського розвитку
бідності‚ що дорівнює 60% середніх доходів або витрат у кожній країні. Основою для виз�
начення відносної бідності є те‚ що громадяни‚ чий рівень життя (який вимірюється у
відповідності з їх доходами або витратами) значно нижчий за середній показник‚ ризи�
кують залишитись переваг або вигід‚ які в суспільстві вважаються стандартними. У разі‚
коли рівень бідності вимірюється за відносним критерієм‚ ріст нерівності в доходах при�
зводить до збільшення кількості осіб‚ які живуть у відносній бідності. За скорочення не�
рівності в доходах ‚ кількість відносно бідних людей зменшується.
Економічне пожвавлення і зростання доходів населення упродовж останніх років
мало неоднозначний вплив на нерівність населення. З одного боку‚ спостерігалося ви�
світлення частини незареєстрованих прибутків‚ зростання легальної зарплати та пенсії‚
з іншого‚ тенденції розвивались по�різному в галузях і навіть на підприємствах однієї
галузі. Зростання середніх показників відбувалось передусім за рахунок збільшення до�
ходів соціальних “вершків”: найбільший зиск від економічного піднесення мали 20% за�
можніх верств населення – їх споживання зросло на 12,4%‚ тоді як споживання найбід�
ніших – лише на 4,7%. Споживання 60% менш забезпеченого населення України фак�
тично збільшувалося лише у 2002 р. (на відміну від 20% найбільш заможних‚ чий добро�
бут ріс впродовж всього періоду).
Середньомісячні номінальні грошові доходи в розрахунку на душу населення про�
тягом періоду‚ що аналізується‚ збільшилися з 65,74 грн. у 1996 р. до 364,40 грн. у 2003р.‚
тобто у 5,5 разів (таблиця 3). Річні темпи зростання цього показника помітно знижува�
лися до 1998 р. включно (з 153,3% у 1996 році до 109,5% у 1998 р.), а в наступні роки
підвищувалися і у 2002 р. перевищили 1996 рік на 7,8%‚ або у 1,1 раза‚ проте у 2003 р.
помітно уповільнилися порівняно з попереднім роком.
У доларовому еквіваленті середньомісячні грошові доходи на душу населення ста�
новили у 1996 році 35,93 дол. США на місяць‚ або 1 дол. 20 центів на добу. Найнижчими
були середньомісячні грошові доходи на душу населення у 1999 р. (25,01 дол. на місяць‚
або 68 центів на добу).
У 2003 році середньодушові доходи населення у доларовому еквіваленті значно підви�
щилися і становили 68,37 дол. на місяць‚ або 2 дол. 28 центів на добу‚ порівняно з 1996р.
доходи на душу населення зросли в 1,9 раза. Такі дані свідчать про надзвичайно низький
рівень душових доходів громадян‚ який майже не змінився за 6 років (1996–2001)‚ тільки
з 2002 року доходи помітно зросли‚ що свідчить про підвищення рівня життя населення.
Формування доходів населення будь�якої країни залежить‚ головним чином‚ від двох
основних комплексів факторів. Перший комплекс факторів складають показники та
можливості економічного зростання у країні‚ оскільки економіка – це фундамент со�
ціального розвитку‚ а її міцність є запорукою соціального благополуччя‚ передусім зрос�
тання доходів населення. Отже, до першого комплексу факторів‚ що істотно впливають
на процес формування доходів‚ належать темпи зростання ВВП і його розподіл на спо�
живання та нагромадження; динаміка окремих галузей вітчизняного виробництва та про�
порційність їх розвитку; досягнення у розвитку малого підприємництва; темпи зміни
продуктивності праці; динаміка чисельності населення; збільшення або скорочення мож�
ливостей зайнятості для працездатного населення країни і динаміка безробіття; можли�
вості формування внутрішніх інвестиційних ресурсів; наявність та величина зовнішньо�
го боргу і ступінь залежності економіки від іноземного капіталу; ступінь стабільності
вітчизняної валюти та міцність фінансової системи взагалі‚ динаміка цін‚ зокрема‚ дина�
міка житлово�комунальних і транспортних тарифів і міра їх відповідності реальним роз�
мірам заробітної плати‚ пенсій та середньодушових грошових доходів; наявність забор�
гованості із заробітної плати‚ пенсій‚ стипендій тощо.
123
Соціальні детермінанти людського розвитку
19
96
19
97
19
98
19
99
20
00
20
01
20
02
20
03
�
��
��
��
��
��
��
��
��
�#
��
�
��
$�
��
��
��
#
�
��
��
��
��
�
+�
��
0,
65
,7
4
82
,3
0
90
,0
9
10
3,
32
14
6,
30
18
4,
60
29
7,
30
36
4,
40
�
6
�
�
�
�
��
��
��
��
�
��
�
15
3,
3
12
5,
2
10
9,
5
11
4,
7
14
1,
6
12
8,
0
16
1,
1
12
2,
6
�
��
��
��
��
��
��
��
��
�#
��
�
��
$�
��
��
��
#
�
��
��
��
��
�
�
��
��
��
��
�
�
��
��
��
��
��
�?
35
,9
3
44
,2
1
36
,7
8
25
,0
1
26
,8
9
34
,8
7
55
,8
1
68
,3
7
�
6
�
�
�
�
��
��
��
��
�
��
�
12
3,
4
12
3,
0
83
,2
68
,0
10
7,
5
12
9,
7
16
0,
1
12
2,
5
�
��
��
��
��
�#
��
�
��
$�
��
��
��
�
5
�
��
��
��
��
�
�
��
��
��
��
��
�?
1,
20
1,
47
1,
23
0,
83
0,
90
1,
16
1,
86
2,
28
Та
бл
иц
я
3
Д
ин
ам
ік
а
се
ре
дн
ьо
рі
чн
их
г
ро
ш
ов
их
д
ох
од
ів
н
ас
ел
ен
ня
У
кр
аї
ни
в
р
оз
ра
ху
нк
у
на
д
уш
у
на
се
ле
нн
я
у
19
96
–
20
03
р
ок
ах
Р
оз
ра
ху
нк
и
ви
ко
на
но
з
а
да
ни
м
и
Д
ер
ж
ко
м
ст
ат
у
У
кр
аї
ни
.
*Д
ол
ар
ов
ий
е
кв
ів
ал
ен
т
(
за
к
ур
со
м
Н
Б
У
).
124
Соціальні детермінанти людського розвитку
З метою динамічного підвищення життєвого рівня населення Програмою передба�
чено здійснити такі заходи:
• забезпечити стале економічне зростання‚ всебічний розвиток і максимально пов�
но використати трудовий потенціал країни‚ поліпшити ситуацію на ринку праці;
• поетапно наблизити державні соціальні гарантії до прожиткового мінімуму‚ зок�
рема щодо поступового досягнення у 2007 році мінімальної заробітної плати рівня
прожиткового мінімуму;
• продовжити реформування системи оплати праці‚ підвищити її питому вагу в
структурі грошових доходів‚ збільшити частку фонду оплати праці в собівартості
продукції‚ валовому внутрішньому продукті;
• запровадити систему погодинної мінімальної заробітної плати;
• посилити захист купівельної спроможності населення від впливу інфляції та не�
своєчасного отримання доходів;
• ліквідувати заборгованість з виплати заробітної плати на підприємствах і в уста�
новах;
• досягти оптимальних міжгалузевих співвідношень в оплаті праці;
• удосконалити нормативно�правову базу з питань відшкодування знецінених гро�
шових заощаджень громадян (поступова компенсація втрат від знецінення їх
заощаджень);
• відновити роль доходів від трудової діяльності працівників як важливого стиму�
лу розвитку виробництва‚ підвищення трудової активності працюючих та поси�
лення мотивації до праці;
• продовжити поетапне підвищення посадових окладів (тарифних ставок) праців�
никам бюджетної сфери і перейти до оплати праці на основі Єдиної тарифної
сітки;
• підвищити ступінь втручання держави в економічні і соціальні процеси; необ�
хідно‚ щоб держава була не тільки законодавцем і правовим гарантом в
суспільстві‚ а й забезпечувала всім громадянам можливість задоволення їх жит�
тєво важливих потреб‚ проводила політику вирівнювання доходів;
• скоротити нерівність доходів населення‚ забезпечити формування численного
середнього класу‚ який стане гарантом стабільності;
• забезпечити зниження економічної нерівності шляхом запровадження гнучкої
податкової політики‚ раціоналізації соціальних трансфертів‚ легалізації „тіньо�
вої” діяльності і незареєстрованих доходів;
• поглибити на засадах соціального партнерства співпрацю з об’єднаннями робо�
тодавців та профспілок у соціальній сфері‚ підвищивши їх роль у колективно�
договірному регулюванні праці‚ поліпшенні умов праці;
• відновити стимулюючу та відтворювальну функції заробітної плати;
• посилити соціальний захист безробітних та підвищити рівень охоплення захода�
ми активної політики зайнятості незайнятого населення;
• поетапно наблизити фінансові розміри виплат за соціальним страхуванням до
рівня прожиткового мінімуму;
125
Соціальні детермінанти людського розвитку
• поглибити структурні перетворення‚ завершити податкову та продовжити пен�
сійну реформи‚ вдосконалити системи соціального захисту‚ запровадити адрес�
ну соціальну допомогу;
• побудувати в Україні соціально орієнтовану ринкову економіку європейського
типу, утвердити сучасні європейські стандарти якості життя;
• стимулювати людей до володіння приватною власністю та її ефективний захист
– один з принципових пріоритетів політики доходів.
Дослідження структури грошових доходів та витрат населення за 1995 – 2003 рр.
свідчить про значне зниження питомої ваги оплати праці та доходів від підприємницької
діяльності в загальній сумі грошових доходів з 59% в 1995 р. до 42,7% в 2003 р.
Зниження такої важливої частки доходів як оплата праці, від якої формуються інші
соціальні трансферти, свідчить про необхідність істотного підвищення заробітної плати,
що в цілому сприятиме підвищенню рівня життя населення.
У 2003 р. середньодушові доходи населення на добу склали 2 долари 28 центів. Це
свідчить про рівень бідності значної частини населення. На найближчу перспективу ці
питання соціальної політики держави повинні бути пріоритетними.
|