Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні

У статті детально розглянуто чинне законодавство щодо спрощеної системи оподаткування. Про аналізовано особливості перебування на спрощеній системі оподаткування суб’єктів підприємництва. Розкрито вплив спрощеної системи оподаткування на сти- мулювання підприємницької діяльності....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2013
Автори: Колупаєва, І.В., Шелест, О.Л.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2013
Назва видання:Економічний вісник Донбасу
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/123300
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні / І.В. Колупаєва, О.Л. Шелест // Економічний вісник Донбасу. — 2013. — № 2 (32). — С. 107–111. — Бібліогр.: 11 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-123300
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1233002025-02-23T17:18:18Z Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні Упрощенная система налогообложения: современное состояние и влияние на стимулирование предпринимательской деятельности в Украине The Simplified Tax System: Current Situation and Impact on Business Activity Stimulation in Ukraine Колупаєва, І.В. Шелест, О.Л. Фінанси У статті детально розглянуто чинне законодавство щодо спрощеної системи оподаткування. Про аналізовано особливості перебування на спрощеній системі оподаткування суб’єктів підприємництва. Розкрито вплив спрощеної системи оподаткування на сти- мулювання підприємницької діяльності. В статье рассмотрено действующее законодательство по упрощенной системе налогообложения. Проанализированы особенности пребывания на упрощенной системе налогообложения субъектов предпринимательства. Рассмотрено влияние упрощенной системы налогообложения на стимулирование предпринимательской деятельности. In the article a current legislation that determines small business taxation is considered. Special conditions of small business taxation using are analyzed. The impact of small business taxation on entrepreneurial activity stimulation is analyzed. 2013 Article Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні / І.В. Колупаєва, О.Л. Шелест // Економічний вісник Донбасу. — 2013. — № 2 (32). — С. 107–111. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. 1817-3772 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/123300 336.2 uk Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Фінанси
Фінанси
spellingShingle Фінанси
Фінанси
Колупаєва, І.В.
Шелест, О.Л.
Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні
Економічний вісник Донбасу
description У статті детально розглянуто чинне законодавство щодо спрощеної системи оподаткування. Про аналізовано особливості перебування на спрощеній системі оподаткування суб’єктів підприємництва. Розкрито вплив спрощеної системи оподаткування на сти- мулювання підприємницької діяльності.
format Article
author Колупаєва, І.В.
Шелест, О.Л.
author_facet Колупаєва, І.В.
Шелест, О.Л.
author_sort Колупаєва, І.В.
title Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні
title_short Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні
title_full Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні
title_fullStr Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні
title_full_unstemmed Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні
title_sort спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в україні
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2013
topic_facet Фінанси
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/123300
citation_txt Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні / І.В. Колупаєва, О.Л. Шелест // Економічний вісник Донбасу. — 2013. — № 2 (32). — С. 107–111. — Бібліогр.: 11 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT kolupaêvaív sproŝenasistemaopodatkuvannâsučasnijstantavplivnastimulûvannâpídpriêmnicʹkoídíâlʹnostívukraíní
AT šelestol sproŝenasistemaopodatkuvannâsučasnijstantavplivnastimulûvannâpídpriêmnicʹkoídíâlʹnostívukraíní
AT kolupaêvaív uproŝennaâsistemanalogoobloženiâsovremennoesostoânieivliânienastimulirovaniepredprinimatelʹskojdeâtelʹnostivukraine
AT šelestol uproŝennaâsistemanalogoobloženiâsovremennoesostoânieivliânienastimulirovaniepredprinimatelʹskojdeâtelʹnostivukraine
AT kolupaêvaív thesimplifiedtaxsystemcurrentsituationandimpactonbusinessactivitystimulationinukraine
AT šelestol thesimplifiedtaxsystemcurrentsituationandimpactonbusinessactivitystimulationinukraine
first_indexed 2025-11-24T02:26:56Z
last_indexed 2025-11-24T02:26:56Z
_version_ 1849636910599766016
fulltext 107 Економічний вісник Донбасу № 2 (32), 2013 Постановка проблеми. Одним з основних зав- дань економічної політики країни є стимулювання підприємницької діяльності. Розвиток малого та серед- нього бізнесу сприяє створенню умов для позитив- них структурних змін в економіці держави. Малий бізнес забезпечує гнучкість та стійкість економічної системи, наближає її до потреб конкретних споживачів, надає робочі місця та забезпечує джерело доходу для значних прошарків населення. Саме з метою реалізації державної політики щодо розвитку та підтримки малого бізнесу, збільшення податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів, і як наслідок, успішного розвитку національної економі- ки, – було запроваджено спрощену систему оподат- кування, основне завдання якої є створення сприят- ливих умов щодо оподаткування. Спрощена система оподаткування має свої особливості. Нові норми спро- щеної системи оподаткування, обліку та звітності сьогодні є одним із найбільш дискусійних і водночас важливих напрямів наукових досліджень. Тому аналіз стану спрощеної системи оподаткування в Україні та її вплив на стимулювання діяльності суб’єктів підпри- ємництва є актуальним. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Особливості спрощеної системи оподаткування суб’єктів підприємницької діяльності знаходять своє відображення в багатьох наукових публікаціях. Нау- ковці вивчають еволюцію спрощеної системи оподат- кування, ефективність та недоліки її запровадження, динаміку податкових надходжень до бюджетів, про- блеми застосування спрощеної системи оподаткуван- ня. Проте проблеми в системі оподаткування малого бізнесу потребують вирішення і подальших досліджень, особливо у світі прийняття останніх змін до Податко- вого кодексу України щодо реформування спроще- ної системи оподаткування. Вивченню цих питань присвячені дослідження та- ких науковців, як: О. В. Квасниці, О. В. Поката- євої, В. О. Орлової, Є. Гривнак, Л. Ю. Шевців, Р. Л. Хом’як, З.М. Скибінської, О.Г. Свєчнікової та інших. Метою дослідження є вивчення сучасного ста- УДК 336.2 І. В. Колупаєва, кандидат економічних наук, О. Л. Шелест, кандидат економічних наук Харківський торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету СПРОЩЕНА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ: СУЧАСНИЙ СТАН ТА ВПЛИВ НА СТИМУЛЮВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ ну спрощеної системи оподаткування в Україні та її вплив на стимулювання підприємницької діяльності. Виклад основного матеріалу. В Україні діяль- ність суб’єктів малого підприємництва регулюється рядом законодавчих та нормативних актів, серед них: – Закон України „Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні” № 4618-VI від 22.03.2012 [1]; – Податковий кодекс України вiд 02.12.2010 № 2755-VI [2]; – Господарський кодекс України від 16. 01. 03 р. 436-ІV [3] та інші. Суб’єктами малого підприємництва можуть бути юридичні і фізичні особи. Вони можуть обрати за- гальну або спрощену систему оподаткування. У да- ному дослідження розглянемо оподаткування фізич- них осіб-підприємців та юридичних осіб, які обрали спрощену систему оподаткування і сплачують єди- ний податок. Згідно Закону України № 4618-VI від 22.03.2012 „Про розвиток та державну підтримку малого і серед- нього підприємництва в Україні” [1] одним із основ- них напрямів державної політики у сфері розвитку малого і середнього підприємництва в Україні є: – удосконалення та спрощення порядку ведення обліку в цілях оподаткування; – запровадження спрощеної системи оподатку- вання, обліку та звітності для суб’єктів малого підпри- ємництва, що відповідають критеріям, встановленим у податковому законодавстві. Згідно п. 3 ст. 55 Господарського кодексу Украї- ни [3] суб’єкти малого підприємництва класифікують- ся залежно від кількості працюючих та доходів від будь-якої діяльності за рік. У таблиці 1 наведемо стис- лу характеристику суб’єктів малого підприємництва згідно Господарського кодексу України. Відповідно до ч. 291.2 ст. 291 Податкового ко- дексу України [2] (далі – ПКУ) спрощена система опо- даткування, обліку та звітності – це особливий механізм справляння податків і зборів, що встанов- лює заміну сплати окремих податків і зборів, на спла- ту єдиного податку в порядку та на умовах, визначе- І. В. Колупаєва, О. Л. Шелест 108 Економічний вісник Донбасу № 2 (32), 2013 них нормами ПКУ, з одночасним веденням спроще- ного обліку та звітності. Таким чином, для застосування спрощеної сис- теми оподаткування та сплати єдиного податку суб’єкт підприємницької діяльності має відповідати певним критеріям. Нормами Податкового кодексу України передбачається суттєве звуження кола осіб, що мо- жуть застосовувати спрощену систему оподаткуван- ня, також скорочується перелік видів підприємниць- кої діяльності, на які поширюється спрощена система. У таблиці 2 наведемо стислу характеристику суб’єктів господарювання, які можуть обрати спро- щену систему оподаткування та сплачувати єдиний податок згідно сучасних вимог. Таблиця 1 Характеристика суб’єктів малого підприємництва Таблиця 2 Характеристика платників єдиного податку І. В. Колупаєва, О. Л. Шелест Вид суб’єкта підприємництва Середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) Обсяг доходу (курс евро визначений за середньорічним курсом Національного банку України) фізичні особи- підприємці Не перевищує 10 осіб Не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро Суб’єкти мікропідприємництва юридичні особи Не перевищує 10 осіб Не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро фізичні особи- підприємці Не перевищує 50 осіб Не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро Суб’єкти малого підприємництва юридичні особи Не перевищує 50 осіб Не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро Основні елементи оподаткування І група ІІ група ІІІ група ІV група V група VІ група Платник єдиного податку Фізична особа- підприємець Фізична особа- підприє- мець Фізична особа- підприємець Юридична особа Фізична особа- підприємець Юридична особа Максимальний річний обсяг доходу 150 тис. грн 1 млн грн 3 млн грн 5 млн грн 20 млн грн 20 млн грн Використання найманої праці Не мають права використовув ати найману працю Не більше 10 осіб Не більше 20 осіб Не більше 50 осіб Не більше 20 осіб Не більше 50 осіб 3 % від доходу + ПДВ 7 % від доходу + ПДВ Ставка податку Від 1 до 10% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на початок податкового року Від 2 до 20% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на початок податкового року 5 % від доходу 10 % від доходу Податковий період Календарний рік Календарний квартал Платник єдиного податку Фізична особа- підприємець Фізична особа- підприє- мець Фізична особа- підприємець Юридична особа Фізична особа- підприємець Юридична особа 109 Економічний вісник Донбасу № 2 (32), 2013 Стаття 291.5 ПКУ визначає перелік суб’єктів гос- подарювання за видами діяльності, які не можуть оби- рати спрощену систему оподаткування. Проте даний перелік цілком є очевидним, адже більшість видів діяльності з переліку відносяться до високорентабель- них видів бізнесу. Проаналізувавши дані таблиці 2 та останні зміни, щодо реформування спрощеної системи оподаткуван- ня, які були протягом 2011 – 2012 рр. можна знайти наступні позитивні моменти. По-перше, це збільшення максимальних гранич- них розмірів реальних обсягів обороту товарів та по- слуг, що дають право підприємцям на застосування спрощеної системи оподаткування. Це є важливим кроком щодо стимулювання підприємницької діяль- ності, адже такі обсяги доходу є більш реальними у порівняні з індексами росту цін, заробітної плати, тощо. По-друге, зменшення строків подання звітності І та ІІ груп платників єдиного податку, які подають звітність раз на рік. Така ситуація позитивно впливає на спрощення адміністрування єдиного податку. Адже саме складність в адміністрування податків в Україні в 2011 році за думкою більшості експертів (84%) Євро- пейської бізнес-асоціації є тривожним результатом [4]. Обтяжливі процедури податкової звітності призводять до часових та фінансових витрат, які несуть підприємці. До того ж, було зазначено недоліком слабкість елект- ронної системи звітності, яка мала на меті полегшити та модернізувати процес податкового звітування. Згідно результатів значення Податкового індексу Євро- пейської бізнес-асоціації у 2011 році він склав 1,9 бали (з 5 можливих). Проте вже у 2012 році він склав 2,42 бали, що є позитивним. Отже, спрощення адміністру- вання спрощеної системи оподаткування є позитив- ним зрушенням у взаємодії податкової служби із плат- никами податку. По-третє, спостерігається зменшення ставки по- датку щодо для V та VI груп з 7% і 10% до 5% та 7% відповідно. Помірні ставки платежів стають стимулом для зростання кількості таких підприємців та детіні- зації малого підприємництва. Можна назвати сприят- ливими ставки для підприємців І та ІІ груп, що також є позитивним стимулом для розвитку підприємництва. Якщо, наприклад на початку 2011 року спосте- рігалася тенденція щодо зменшення підприємців, то вже за даними Міністерства доходів та зборів у 2012 р. порівняно з 2011 роком кількість платників єдиного податку зросла більш ніж на 300 тисяч осіб. На поча- ток 2012 р. платників єдиного податку нараховува- лось майже 1,1 млн. осіб [5]. Тільки за даними Харківської ОДПІ ДПС за 10 місяців 2012 року до місцевого бюджету м. Харкова надійшло єдиного податку понад 16 мільйонів гривень, що у порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 9,5 млн. грн. більше [6]. Це свідчить про пози- тивні зміни щодо фіскальної функції єдиного податку. Єдиний податок суб’єктів малого підприємниц- тва є найвагоміший серед місцевих податків і зборів. За даними Інституту бюджету на соціально-економіч- них досліджень єдиний податок значно збільшився з 2012 року (рис. 1). 319 ,6 3 22, 2 3 91, 3 48 0,453 4 5 63, 4 5 80, 5 1 441 ,6 0 2 0 0 4 0 0 6 0 0 8 0 0 1 0 0 0 1 2 0 0 1 4 0 0 1 6 0 0 січень- червень 2009 січень- че рвень 2010 січень- червень 2011 січе нь- черве нь 2012 млн. гр н . фізичні особи юридичні особи Рис. 1. Динаміка надходжень єдиного податку за січень-червень 2009 – 2012 рр. [7] І. В. Колупаєва, О. Л. Шелест 110 Економічний вісник Донбасу № 2 (32), 2013 На рис. 1 видно, що зміни у спрощеній системі оподаткування суттєво вплинули на платників єдино- го податку, а саме на їх структуру. Найбільшу питому вагу у 2012 році у структурі єдиного податку займа- ють фізичні особи-підприємці. Це свідчить про спри- ятливі умови спрощеної системи оподаткування для фізичних осіб-підприємців. Невід’ємним і є той факт, що спрощена система оподаткування на сучасному етапі розвитку застосо- вує більш глибоку диференціацію ставок єдиного по- датку, що дозволяє їй бути більш гнучкою для засто- сування платниками податку, особливо це стосується фізичних осіб-підприємців. На наш погляд, ставка, яка визначається як процент від доходу є більш ефектив- ною з точки зору соціально-економічної справедли- вості, що позитивно впливає на розвиток малого біз- несу. По-четверте, позитивним є зміна щодо зараху- вання до витрат юридичні особи витрат на товари та послуги, отримані від суб’єктів господарювання, які обрали спрощену систему оподаткування. Це свідчить про співпрацю малого та великого бізнесу та стиму- лювання підприємницької діяльності. Позитивним для спрощеної системи оподаткуван- ня є те, що платники І та ІІ груп, які не використову- ють працю найманих осіб, звільняються від сплати єдиного податку протягом одного календарного міся- ця на рік за таких умов: на час відпустки, за період хвороби, підтвердженої копією листка непрацездат- ності; це дає можливість зменшити витрати платни- ка єдиного податку на період, коли особа не може займатися підприємницькою діяльністю з поважних причин. З 2011 року платники єдиного податку не спла- чують додатково 50% фіксованої ставки єдиного по- датку за кожного найманого працівника, як це було раніше. Це зменшує податкове навантаження платни- ка податку, особливо тоді, коли у відносинах перебу- ває максимальна допустима чисельність працівників. Не зважаючи на позитивні аспекти проведеної реформи спрощеної системи оподаткування, на наш погляд, вона ще є недосконалою і потребує певних змін, які були б, перш за все, направлені на підтримку малого підприємництва. Так, спрощена системі оподаткування, протягом останнього року пережили декілька хвиль найістотні- ших змін. Постійний перегляд обмежень для малого бізнесу, змін правил перебування на спрощеній сис- темі оподаткування сприяв важкості у сприйнятті, і як наслідок, потребував від підприємців більше часу для адміністрування. Підтримуємо думку голови податко- вого комітету Європейської бізнес-асоціації В. Котен- ко, що проблемою для бізнесу в податковій сфері є незадовільна якість законодавства та його постійні зміни [8]. Проаналізувавши ставки єдиного податку за гру- пами та проведене раніше дослідження щодо подат- кового навантаження платників єдиного податку, слід зазначити, що податкове навантаження й досі знахо- диться на досить високому рівні і має тенденцію до збільшення. Адже до сплати єдиного податку суб’єкти господарювання додають суму сплати єди- ного внеску на загальнообов’язкове державне со- ціальне страхування (далі – ЄСВ), а дана сума займає значну питому вагу у структурі податкових платежів [9]. Повернення до старої схеми сплати ЄСВ, коли виплати до Пенсійного фонду були включені у склад єдиного податку не можливо, враховуючи проблеми дефіциту бюджету Пенсійного фонду, а також визна- чення законодавством [10] мінімального страхового платежу з метою зарахування страхового стажу під- приємця. Проте така ставка як 34,7 % для платників єдиного податку є, на наш погляд високою, і потребує перегляду у сторону зменшення. Надмірне оподаткування суб’єктів малого під- приємництва в Україні є однією з перешкод на шля- ху його розвитку, оскільки має фактично лише фі- скальну мету. Адже платники єдиного податку по- винні обов’язково сплачувати додаткові податки. Такі, як: плата за користування надрами; збір за спеціаль- не використання води, збір за спеціальне викорис- тання лісових ресурсів (раніше було передбачено звільнення від цих податків). Це потребує від плат- ників єдиного податку додаткових фінансових вит- рат, витрат часу на організацію обліку та адміністру- вання податків. Значна частина суб’єктів підприємницької діяль- ності, які застосовують спрощену систему оподатку- вання, займаються мінімізацією оподаткування влас- ного доходу, або є учасниками схем ухилення від спла- ти податків [11]. Така ситуація негативно впливає на економічне зростання у країні у цілому. Сподіваємо- ся, що останні зміни у спрощеній системі будуть спри- яти детінізації малого бізнесу, зокрема, та економіки у цілому. Висновки. Таким чином, спрощена система оподаткування в Україні, безсумнівно має значні по- зитивні сторони. Проте виявлені проблеми застосу- вання спрощеної системи оподаткування вимагають подальшого удосконалення, адже саме така система оподаткування сприяє подальшому розвитку малого бізнесу, зокрема, та соціально-економічного розвит- ку країни, у цілому. Література 1. Про розвиток та державну підтримку малого І. В. Колупаєва, О. Л. Шелест 111 Економічний вісник Донбасу № 2 (32), 2013 і середнього підприємництва в Україні: Закон України від 22.03.2012 № 4618-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://rada.gov.ua. 2. Податковий ко- декс України вiд 02.12.2010 № 2755-VI, зі змінами та доповненнями [Електронний ресурс]. – Режим до- ступу : http://rada.gov.ua. 3. Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV, зі змінами та до- повненнями [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://rada.gov.ua. 4. Матеріали офіційного сайту Європейської бізнес-асоціації [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://indices.eba.com.ua/ua/ti/. 5. Ма- теріали офіційного сайту Державної податкової служби України [Електронний ресурс].– Режим дос- тупу : http://www. http://sts.gov.ua. 6. Матеріали офі- ційного сайту Державної податкової служби у Харківській області [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www. http://sts.gov.ua. http:// kh.sts.gov.ua/. 7. Бюджетний моніторинг: аналіз ви- конання бюджету / Матеріали офіційного сайту Інсти- туту бюджету на соціально-економічних досліджень [Електронний ресурс].– Режим доступу: http:// www.ibser.org.ua/ 8. Матеріали офіційного сайту га- зети „Дзеркало тижня. Україна” [Електронний ре- сурс].– Режим доступу : http://dt.ua/ECONOMICS. 9. Колупаєва І. Аналіз податкового навантаження платників єдиного податку / І. Колупаєва // Галиць- кий економічний вісник. – 2011. – № 2 (31). – С. 130 – 135. 10. Про збір та облік єдиного внеску на загаль- нообов’язкове державне соціальне страхування: Закон України вiд 08.07.2010 № 2464-VI, зі змінами та до- повненнями. [Електронний ресурс]. – Режим досту- пу : www.rada.gov.ua. 11. Молдован О. Щодо рефор- мування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності / О. Молдован [Електронний ресурс]. – Офі- ційний сайт Національного інституту стратегічних до- сліджень при Президентові України. – Режим досту- пу : http://www.niss.gov.ua. Колупаєва І. В. , Шелест О. Л. Спрощена система оподаткування: сучасний стан та вплив на стимулювання підприємницької діяльності в Україні У статті детально розглянуто чинне законодав- ство щодо спрощеної системи оподаткування. Про- аналізовано особливості перебування на спрощеній системі оподаткування суб’єктів підприємництва. Роз- крито вплив спрощеної системи оподаткування на сти- мулювання підприємницької діяльності. Ключові слова: єдиний податок, ставка єдиного податку, спрощена система оподаткування, суб’єкти малого підприємництва, Податковий кодекс. Колупаева И. В., Шелест А. Л. Упрощенная система налогообложения: современное состоя- ние и влияние на стимулирование предпринима- тельской деятельности в Украине В статье рассмотрено действующее законодатель- ство по упрощенной системе налогообложения. Про- анализированы особенности пребывания на упрощен- ной системе налогообложения субъектов предприни- мательства. Рассмотрено влияние упрощенной систе- мы налогообложения на стимулирование предприни- мательской деятельности. Ключевые слова: единый налог, ставка единого налога, упрощенная система налогообложения, субъек- ты малого предпринимательства, Налоговый кодекс. Kolupayeva I. V., Shelest O. L. The Simplified Tax System: Current Situation and Impact on Business Activity Stimulation in Ukraine In the article a current legislation that determines small business taxation is considered. Special conditions of small business taxation using are analyzed. The impact of small business taxation on entrepreneurial activity stimulation is analyzed. Key words: united tax, rate of united tax, simplified tax system, small business activities, the Tax Code. Стаття надійшла до редакції 20.12.2012 Прийнято до друку 20.02.2013 І. В. Колупаєва, О. Л. Шелест