Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі

Переваги спілкування в електронному просторі визначили сучасну форму представлення наукового журналу — веб-ресурс. Входження до світових наукометричних баз даних — обов’язкова нині умова для наукового видання — можливо лише за наявності відповідно структурованого веб-ресурсу. Журнали, що знехтува...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2017
Main Author: Вакаренко, О.Г.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2017
Series:Наука України у світовому інформаційному просторі
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/124998
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі / О.Г. Вакаренко // Наука України у світовому інформаційному просторі. — Вип. 14. — К.: Академперіодика, 2017. — С. 18-23. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-124998
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1249982025-02-10T01:44:07Z Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі Formation of publishing strategy as a necessary condition for promotion of a scientific journal in the modern information space Вакаренко, О.Г. Загальні питання діяльності наукового журналу Переваги спілкування в електронному просторі визначили сучасну форму представлення наукового журналу — веб-ресурс. Входження до світових наукометричних баз даних — обов’язкова нині умова для наукового видання — можливо лише за наявності відповідно структурованого веб-ресурсу. Журнали, що знехтували сучасними комунікативними можливостями, втрачають свою читацьку аудиторію й авторський корпус. Повноцінне виконання журналом завдань в умовах насиченості інформаційного простору потребує формування та реалізації певної видавничої стратегії. У статті визначені основні елементи видавничої стратегії наукового журналу, упровадження яких у практику дасть змогу виданню зміцнювати свій рейтинг. The advantages of communication in the electronic space have determined the modern form of presentation of a scientific journal - a web resource. Entry into the world of science-computer databases, now a prerequisite for a scientific publication, is only possible if there is a properly structured web resource. Journals, that have neglected modern communicative means, lose their readership and authors. The full implementation of by a journal its tasks in the conditions of the saturation of the information space requires the formation and implementation of a particular publishing strategy. The article outlines the main elements of the publishing strategy of a scientific journal, the introduction of which will allow the publication to strengthen its rating. 2017 Article Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі / О.Г. Вакаренко // Наука України у світовому інформаційному просторі. — Вип. 14. — К.: Академперіодика, 2017. — С. 18-23. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. XXXX-0077 DOI: doi.org/10.15407/akademperiodyka.337.018 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/124998 uk Наука України у світовому інформаційному просторі application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Загальні питання діяльності наукового журналу
Загальні питання діяльності наукового журналу
spellingShingle Загальні питання діяльності наукового журналу
Загальні питання діяльності наукового журналу
Вакаренко, О.Г.
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі
Наука України у світовому інформаційному просторі
description Переваги спілкування в електронному просторі визначили сучасну форму представлення наукового журналу — веб-ресурс. Входження до світових наукометричних баз даних — обов’язкова нині умова для наукового видання — можливо лише за наявності відповідно структурованого веб-ресурсу. Журнали, що знехтували сучасними комунікативними можливостями, втрачають свою читацьку аудиторію й авторський корпус. Повноцінне виконання журналом завдань в умовах насиченості інформаційного простору потребує формування та реалізації певної видавничої стратегії. У статті визначені основні елементи видавничої стратегії наукового журналу, упровадження яких у практику дасть змогу виданню зміцнювати свій рейтинг.
format Article
author Вакаренко, О.Г.
author_facet Вакаренко, О.Г.
author_sort Вакаренко, О.Г.
title Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі
title_short Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі
title_full Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі
title_fullStr Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі
title_full_unstemmed Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі
title_sort формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2017
topic_facet Загальні питання діяльності наукового журналу
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/124998
citation_txt Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі / О.Г. Вакаренко // Наука України у світовому інформаційному просторі. — Вип. 14. — К.: Академперіодика, 2017. — С. 18-23. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.
series Наука України у світовому інформаційному просторі
work_keys_str_mv AT vakarenkoog formuvannâvidavničoístrategííâkneobhídnaumovaprosuvannânaukovogožurnaluvsučasnomuínformacíinomuprostorí
AT vakarenkoog formationofpublishingstrategyasanecessaryconditionforpromotionofascientificjournalinthemoderninformationspace
first_indexed 2025-12-02T12:53:09Z
last_indexed 2025-12-02T12:53:09Z
_version_ 1850401084625911808
fulltext 18 О.Г. Вакаренко канд. біол. наук, директор Видавничого дому "Академперіодика" НАН України e-mail: vakarenko@nas.gov.ua http://orcid.org/0000-0002-0495-5475 ФОРМУВАННЯ ВИДАВНИЧОЇ СТРАТЕГІЇ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ПРОСУВАННЯ НАУКОВОГО ЖУРНАЛУ В СУЧАСНОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ https://doi.org/10.15407/akademperiodyka.337.018 Переваги спілкування в електронному просторі визначили сучасну форму представлення наукового журналу — веб-ресурс. Входження до світових наукометричних баз даних — обов’язкова нині умова для наукового видан- ня — можливо лише за наявності відповідно структурованого веб-ресурсу. Журнали, що знехтували сучасними комунікативними можливостями, втрачають свою читацьку аудиторію й авторський корпус. Повноцінне ви- конання журналом завдань в умовах насиченості інформаційного простору потребує формування та реалізації певної видавничої стратегії. У статті ви- значені основні елементи видавничої стратегії наукового журналу, упровад- ження яких у практику дасть змогу виданню зміцнювати свій рейтинг. Ключові слова: веб-ресурс, науковий журнал, видавнича стратегія. На зламі століть в житті людства відбулись кардинальні зміни планетарного масштабу. На наших очах формується новий світо- вий порядок. Більша частина з присутніх навіть змінила країну проживання, не виїжджаючи із власної квартири. У повсякден- ному житті нас оточують речі, про які ми в юнацькі роки читали в романах фантастів. Безумовно, наукова комунікація також від- найшла нові форми. Науковий журнал ХХІ ст., порівняно з науковим журналом ХХ ст., набув разючих змін. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології дали змогу науковим журналам комфортно розмісти- тися у віртуальному просторі, що з великою втіхою для себе ак- тивно стимулювали науковці усього світу. Переваги спілкування в електронному просторі визначили сучасну форму представлення журналу — веб-ресурс. Відбувся такий собі фазовий перехід. Сучасний науковий журнал — це певним чином структурована база даних, відкрито представле- на у всесвітній мережі. Структура такого веб-ресурсу визначена 19 Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу вимогами світових наукометричних баз на кшталт Scopus та Web of Science, які створили й продовжують удосконалювати цілісну світову систему пред- ставлення наукової інформації. Наявність наукових журналів у цій системі уможливлює присутність опублікованої в них інформації у загальносвітово- му науковому інформаційному полі. Видавничий дім "Академперіодика" НАН України розробив типовий шаблон сайта журналу НАН України, на основі якого вже створено більше десятка веб-ресурсів, та забезпечив журнали цифровими ідентифікаторами DOI за допомогою Передплатного агентства "Укрінформнаука". Журнали, що знехтували сучасними комунікативними можливостями, швидкими темпами втрачають свою читацьку аудиторію й авторський корпус. У ре- зультаті — утрата якості і забуття, що ми вже й спостерігаємо сьогодні. Тепер повноцінним журналом ми вважаємо такий, що увійшов до баз Scopus та / або Web of Science. Проте сам факт входження до сучасних науко- метричних баз не може гарантувати безхмарного життя періодичному ви- данню й надалі. Для виконання своїх функцій науковий журнал потребує формування та реалізації видавничої стратегії. Термін "стратегія" давно по- кинув військовий світ, де був народжений, й широко використовується у різних галузях діяльності людини. Сьогодні цей термін трактують як інте- гровану модель дій, направлених на досягнення цілей. Отже, формування стратегії — це процес формулювання цілей та складання плану дій. Формування видавничої стратегії Національної академії наук Украї- ни — складний багаторівневий процес, тож наразі варто поговорити про формування стратегії функціонального підрозділу першого рівня — нау- кового журналу. Сьогодення диктує науковому періодичному виданню одну ціль — ста- ти високорейтинговим журналом, тобто мати високий рівень цитування. Редакція такого журналу не має проблем із наповненням портфеля, форму- ванням корпусу рецензентів, із кількістю читачів врешті решт. Як досягти цієї цілі? Комплекс яких дій потрібно організувати і упровадити у практику наукового журналу? У світові наукометричні бази закладено прекрасні механізми для аналі- зування рівня журналу та його авторів, які дають змогу оцінити місце кож- ного журналу і кожного науковця в загальносвітовій спільноті й оперативно відслідковувати зміни. Ім’я журналу роблять автори. Відоме ім’я як світло маяка вабить нау- ковців, змушує продивлятися всі його публікації. Саме тому головним за- вданням журналу стає залучення авторів, що вже мають високий індекс ци- тування. Відоме ім’я підвищує частоту звернень до періодичного видання і частоту посилань. Пошук таких авторів та замовлення їм статей, у тому числі оглядових, — крок, що обов’язково призведе до підвищення попу- лярності журналу. Також гарні результати дає публікація статей у співав- торстві з відомими вченими, що спричинює підвищення рейтингу і журна- лу, і науковців-співавторів. 20 О.Г. ВАКАРЕНКО Публікація у високорейтинговому періодичному виданні робить ім’я автору. Так би мовити розкручувати певних науковців — це теж завдання для журналу. Йдеться про чітко розраховані дії, направлені на реалізацію визначеної цілі. Також гарні результати може дати залучення вітчизняних фахівців до міжнародних наукових команд і публікація їхніх спільних ре- зультатів спочатку у кращих світових журналах, а потім у своєму журналі. Іноді можна пожертвувати гарною статтею з видатними результатами віт- чизняного автора й сприяти її публікації у відомому журналі світового рів- ня. Подальші публікації цього автора у своєму виданні будуть працювати на підвищення рейтингу журналу. Для реалізації цих стратегічних задумів було б доцільно залучати іноземних членів редакційних колегій. Позитивним ре- зультатом популяризації журналу може стати використання у публікаціях глибоко продуманих посилань на високорейтингові статті високорейтин- гових авторів, а також контроль рівня самоцитування. Саме присутність у міжнародних наукометричних базах забезпечує видимість таких кроків журналу і, відповідно, доволі швидку реакцію наукової спільноти у вигляді підвищення індексу цитування. Ще одним стратегічним напрямом роботи журналу є організація якіс- ного рецензування статей. Залучення до корпусу рецензентів знаних віт- чизняних та закордонних фахівців дає можливість тримати певний науко- вий рівень журналу. Основне правило — ні за яких умов не можна "опус- кати планку". Якість статей з наукової та літературної точки зору, а також художньо-технічне оформлення мають бути бездоганними. У видавничій справі ніколи кількість не переможе якість. На жаль, ще існує ганебна практика наукових установ НАН України ор- ганізовувати для публікації праць молодих учених окремі збірники, у тому числі й періодичні. Як правило, такі видання відрізняються низькою якістю у всіх значеннях цього слова. Існування таких видань виправдовують необ- хідністю мати певну кількість публікацій для захисту дисертацій і неспро- можністю науковців-початківців підготувати статтю рівня високо достой- ного журналу. Одразу виникає питання: яку роль у формуванні молодого науковця відіграє його науковий керівник? Також для росту популярності журналу в міжнародній науковій спільно- ті суттєве значення має мова видання. Мовні уподобання читацької аудито- рії мають бути в пріоритеті під час формування видавничої стратегії журна- лу. Англійська мова вже давно стала основною мовою наукової міжнародної комунікації, і нехтувати цим фактом украй необачно. Тепер головне питання. Хто має формувати видавничу стратегію жур- налу та упроваджувати її в життя? Згідно з Положенням про періодичне видання Національної академії наук України, затвердженим постановою Президії НАН України від 07.11.2008 № 283 [1], головний редактор періо- дичного видання: несе відповідальність за зміст періодичного видання, його науковий рівень, відповідність визначеній тематиці, виконання ви- мог нормативних документів НАН України та чинного законодавства; 21 Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу сприяє залученню до діяльності періодичного видання провідних учених у визначеній галузі, підвищенню його наукового рівня; організовує роботу редакційної колегії періодичного видання; здійснює загальне керівництво його редакцією. Редакційна колегія періодичного видання, очолювана головним редак- тором, здійснює загальне наукове керівництво періодичним виданням та ухвалює остаточне рішення щодо опублікування чи відхилення поданих матеріалів. Редакційна колегія разом з головним редактором журналу не- суть відповідальність за його належний науковий рівень та наповнення редакційного портфеля. Склад редакційної колегії періодичного видан- ня затверджується: для загальноакадемічних видань — Президією НАН України, для інших періодичних видань НАН України — відділенням НАН України, до якого належить установа-видавець, за поданням головного редактора. Редакція періодичного видання, відповідно до Положення про науковий журнал, займається науковою і науково-організаційною діяльністю, спря- мованою на організаційне забезпечення і координацію діяльності установи у видавничий сфері. Редакція періодичного видання приймає, реєструє та зберігає матеріали, що надходять до періодичного видання і відповідають вимогам правил для авторів, встановлених у цьому виданні, здійснює їхню підготовку до верстання, контроль за проходженням на всіх етапах підго- товки до випуску, контроль якості виконання і дотриманням графіка ви- ходу періодичного видання. У своїй роботі редакція академічного журналу керується чинним законодавством, державними стандартами, норматив- ними документами НАН України, положенням установи-видавця про кон- кретне періодичне видання, рішеннями головного редактора і редакційної колегії періодичного видання та іншими нормативними документами у га- лузі видавничої справи. Як це не сумно визнавати, але сьогодні діяльністю значної частини жур- налів в основному опікується лише один член редакційної колегії, а саме відповідальний секретар. Він же зазвичай керує роботою редакції. Низький їм уклін за самовіддану працю, але формування політики наукового журна- лу та відповідальність за її втілення у життя несе редакційна колегія на чолі із головним редактором. Унаслідок постійного недофінансування науки в Україні в останні де- сятиліття академічні періодичні видання не змогли вчасно інтегруватись на достойному рівні у глобальні інформаційні системи, проте зараз ми мо- жемо використовувати світові напрацювання в галузі інформаційно-ко- мунікаційних технологій, не витрачаючи дорогоцінного часу на пошуки. Тому кожен журнал потребує формування власної видавничої стратегії — формулювання цілей і складання плану дій. Національна академія наук України існує майже століття, в її установах сформувалось багато наукових шкіл, які продовжують розвиватися. Нам є на що спиратись. Криза — це завжди шанс перейти на новий рівень, віднайти нові можливості. Потріб- 22 О.Г. ВАКАРЕНКО на лише політична воля керівників наукових журналів та активізація ді- яльності редакційної колегії. Міжнародні члени редакційної колегії забез- печують міжнародну інтеграцію, національні — розвиток національних інституцій. І ще один аспект формування видавничої стратегії — важливість дотри- мання морально-етичних норм, притаманних науці. Репутацію заробляють роками, а загубити можна швидко. Яскравою ілюстрацією важливості остан- ньої тези стала стаття Парновського Сергія Людомировича, доктора фіз.- мат. наук, професора, провідного наукового співробітника Астрономіч ної обсерваторії Київського національного університету імені Тараса Шевчен- ка, що була опублікована у "Віснику Національної академії наук України" у рубриці "Лист до редакції" [2]. Приводом для цього листа стала публікація в журналі "Математичні машини і системи" у 2016 році статті "Динамичес- кая физика силовых полей и микрообъектов" [3]. Я не фізик, тому не буду обговорювати революційні погляди авторів цієї статті, що так збентежили доктора фіз.-мат. наук, і вважаю за необхідне та дуже корисне процитувати питання С. Парновського до авторів статті, редакційної колегії журналу та рецензентів: "Чому автори, які вважали, що роблять значний внесок у фі- зику, не зробили спробу надрукувати власні результати у фахових фізичних журналах, вітчизняних чи міжнародних? Як рецензенти дали позитивний висновок про можливість опублікування цієї статті? Можливо вони також не були фахівцями-фізиками? Чому редакційна колегія журналу "Матема- тичні машини і системи", проблематикою якого є обчислювальні системи, нові інформаційні і телекомунікаційні технології, моделювання і управлін- ня, якість, надійність і сертифікація обчислювальної техніки і програмного забезпечення, взагалі взялася розглядати цю статтю, якщо вона не має жод- ного стосунку до проблематики журналу?" С. Парновський також резонно зауважив: "Фахові статті, що пройшли кваліфіковане рецензування, можна і потрібно друкувати де завгодно, але у профільних виданнях, щоб спеціалісти могли визначити рівень і цінність результатів. Використання ж сторінок наукових часописів зовсім іншого профілю лише тому, що є бажання щось оприлюднити, має засуджуватися науковою спільнотою, особливо у тих випадках, коли автори представляють поважну академічну установу" [2]. Під кожним словом можна підписатися. Лист С.Л. Парновського ви- кликає дві абсолютно протилежні емоції. Негативну, тому що ці питання адресовані не керівникам маленького другосортного журналу маленького провінційного вищого навчального за- кладу, а керівникам одного з журналів Національної академії наук, що пре- зентує цілий напрям академічної науки, тому що сам факт публікації статті такого роду не є поодиноким, це індикатор реальних проблем у наукових журналах, де головний редактор та редакційна колегія самоусунулись від відповідальності за видання, або головний редактор вважає журнал влас- ним, практично "кишеньковим". 23 Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу Позитивним є факт публічної реакції представника наукової спільноти, що підтверджує здатність самої спільноти на самоконтроль та самовдоско- налення. Традиційно найвищою цінністю в науковому світі завжди була ре- путація вченого. Теж саме стосується й наукового журналу. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Положення про періодичне видання Національної академії наук України: Постанова Президії НАН України від 07.11.2008 № 283. URL: http://www.nas.gov.ua/publications/ consultation/Regulations/Pages/default.aspx 2. Парновський С.Л. Інколи це тільки стоси паперу. Вісн. НАН України. 2017. № 5. С. 102—104. 3. Бех А.Д., Морозов А.А., Кобзар Д.Н., Клименко В.П., Гринчук В.М., Коровицкий А.Г. Динамическая физика силовых полей и микрообъектов. Математичні машини і сис- теми. 2016. № 3. С. 119—146. REFERENCES 1. Polozhennya pro periodychne vydannya Natsional’noyi akademiyi nauk Ukrayiny: Postanova Prezydiyi NAN Ukrayiny vid 07.11.2008 No. 283. URL: http://www.nas.gov.ua/publications/ consultation/Regulations/Pages/default.aspx [in Ukrainian]. 2. Parnovs’kyy, S.L. Visn. Nac. Akad. Nauk Ukr. 2017, 5: 102—104 [in Ukrainian]. 3. Bekh, A.D., Morozov, A.A., Kobzar, D.N., Klymenko, V.P., Hrynchuk, V.M., Korovytskyy, A.H. Mathematical Machines and Systems. 2016, 3: 119—146 [in Ukrainian]. O.G. Vakarenko, PhD (Biology) Director, Publishing House "Akademperiodyka" of the NAS of Ukraine http://orcid.org/0000-0002-0495-5475 FORMATION OF PUBLISHING STRATEGY AS A NECESSARY CONDITION FOR PROMOTION OF A SCIENTIFIC JOURNAL IN THE MODERN INFORMATION SPACE The advantages of communication in the electronic space have determined the modern form of presentation of a scientific journal - a web resource. Entry into the world of science-computer databases, now a prerequisite for a scientific publication, is only possible if there is a properly structured web resource. Journals, that have neglected modern communicative means, lose their readership and authors. The full implementation of by a journal its tasks in the conditions of the saturation of the information space requires the formation and implementation of a particular publishing strategy. The article outlines the main elements of the publishing strategy of a scien- tific journal, the introduction of which will allow the publication to strengthen its rating. Keywords: web resource, scientific journal, publishing strategy.