Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі
Переваги спілкування в електронному просторі визначили сучасну форму представлення наукового журналу — веб-ресурс. Входження до світових наукометричних баз даних — обов’язкова нині умова для наукового видання — можливо лише за наявності відповідно структурованого веб-ресурсу. Журнали, що знехтува...
Saved in:
| Date: | 2017 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2017
|
| Series: | Наука України у світовому інформаційному просторі |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/124998 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі / О.Г. Вакаренко // Наука України у світовому інформаційному просторі. — Вип. 14. — К.: Академперіодика, 2017. — С. 18-23. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-124998 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1249982025-02-10T01:44:07Z Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі Formation of publishing strategy as a necessary condition for promotion of a scientific journal in the modern information space Вакаренко, О.Г. Загальні питання діяльності наукового журналу Переваги спілкування в електронному просторі визначили сучасну форму представлення наукового журналу — веб-ресурс. Входження до світових наукометричних баз даних — обов’язкова нині умова для наукового видання — можливо лише за наявності відповідно структурованого веб-ресурсу. Журнали, що знехтували сучасними комунікативними можливостями, втрачають свою читацьку аудиторію й авторський корпус. Повноцінне виконання журналом завдань в умовах насиченості інформаційного простору потребує формування та реалізації певної видавничої стратегії. У статті визначені основні елементи видавничої стратегії наукового журналу, упровадження яких у практику дасть змогу виданню зміцнювати свій рейтинг. The advantages of communication in the electronic space have determined the modern form of presentation of a scientific journal - a web resource. Entry into the world of science-computer databases, now a prerequisite for a scientific publication, is only possible if there is a properly structured web resource. Journals, that have neglected modern communicative means, lose their readership and authors. The full implementation of by a journal its tasks in the conditions of the saturation of the information space requires the formation and implementation of a particular publishing strategy. The article outlines the main elements of the publishing strategy of a scientific journal, the introduction of which will allow the publication to strengthen its rating. 2017 Article Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі / О.Г. Вакаренко // Наука України у світовому інформаційному просторі. — Вип. 14. — К.: Академперіодика, 2017. — С. 18-23. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. XXXX-0077 DOI: doi.org/10.15407/akademperiodyka.337.018 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/124998 uk Наука України у світовому інформаційному просторі application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Загальні питання діяльності наукового журналу Загальні питання діяльності наукового журналу |
| spellingShingle |
Загальні питання діяльності наукового журналу Загальні питання діяльності наукового журналу Вакаренко, О.Г. Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі Наука України у світовому інформаційному просторі |
| description |
Переваги спілкування в електронному просторі визначили сучасну форму
представлення наукового журналу — веб-ресурс. Входження до світових
наукометричних баз даних — обов’язкова нині умова для наукового видання — можливо лише за наявності відповідно структурованого веб-ресурсу.
Журнали, що знехтували сучасними комунікативними можливостями,
втрачають свою читацьку аудиторію й авторський корпус. Повноцінне виконання журналом завдань в умовах насиченості інформаційного простору
потребує формування та реалізації певної видавничої стратегії. У статті визначені основні елементи видавничої стратегії наукового журналу, упровадження яких у практику дасть змогу виданню зміцнювати свій рейтинг. |
| format |
Article |
| author |
Вакаренко, О.Г. |
| author_facet |
Вакаренко, О.Г. |
| author_sort |
Вакаренко, О.Г. |
| title |
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі |
| title_short |
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі |
| title_full |
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі |
| title_fullStr |
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі |
| title_full_unstemmed |
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі |
| title_sort |
формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі |
| publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| publishDate |
2017 |
| topic_facet |
Загальні питання діяльності наукового журналу |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/124998 |
| citation_txt |
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу в сучасному інформаційному просторі / О.Г. Вакаренко // Наука України у світовому інформаційному просторі. — Вип. 14. — К.: Академперіодика, 2017. — С. 18-23. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
| series |
Наука України у світовому інформаційному просторі |
| work_keys_str_mv |
AT vakarenkoog formuvannâvidavničoístrategííâkneobhídnaumovaprosuvannânaukovogožurnaluvsučasnomuínformacíinomuprostorí AT vakarenkoog formationofpublishingstrategyasanecessaryconditionforpromotionofascientificjournalinthemoderninformationspace |
| first_indexed |
2025-12-02T12:53:09Z |
| last_indexed |
2025-12-02T12:53:09Z |
| _version_ |
1850401084625911808 |
| fulltext |
18
О.Г. Вакаренко
канд. біол. наук,
директор Видавничого дому "Академперіодика" НАН України
e-mail: vakarenko@nas.gov.ua
http://orcid.org/0000-0002-0495-5475
ФОРМУВАННЯ ВИДАВНИЧОЇ СТРАТЕГІЇ
ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ПРОСУВАННЯ
НАУКОВОГО ЖУРНАЛУ В СУЧАСНОМУ
ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ
https://doi.org/10.15407/akademperiodyka.337.018
Переваги спілкування в електронному просторі визначили сучасну форму
представлення наукового журналу — веб-ресурс. Входження до світових
наукометричних баз даних — обов’язкова нині умова для наукового видан-
ня — можливо лише за наявності відповідно структурованого веб-ресурсу.
Журнали, що знехтували сучасними комунікативними можливостями,
втрачають свою читацьку аудиторію й авторський корпус. Повноцінне ви-
конання журналом завдань в умовах насиченості інформаційного простору
потребує формування та реалізації певної видавничої стратегії. У статті ви-
значені основні елементи видавничої стратегії наукового журналу, упровад-
ження яких у практику дасть змогу виданню зміцнювати свій рейтинг.
Ключові слова: веб-ресурс, науковий журнал, видавнича стратегія.
На зламі століть в житті людства відбулись кардинальні зміни
планетарного масштабу. На наших очах формується новий світо-
вий порядок. Більша частина з присутніх навіть змінила країну
проживання, не виїжджаючи із власної квартири. У повсякден-
ному житті нас оточують речі, про які ми в юнацькі роки читали
в романах фантастів. Безумовно, наукова комунікація також від-
найшла нові форми.
Науковий журнал ХХІ ст., порівняно з науковим журналом
ХХ ст., набув разючих змін. Сучасні інформаційно-комунікаційні
технології дали змогу науковим журналам комфортно розмісти-
тися у віртуальному просторі, що з великою втіхою для себе ак-
тивно стимулювали науковці усього світу.
Переваги спілкування в електронному просторі визначили
сучасну форму представлення журналу — веб-ресурс. Відбувся
такий собі фазовий перехід. Сучасний науковий журнал — це
певним чином структурована база даних, відкрито представле-
на у всесвітній мережі. Структура такого веб-ресурсу визначена
19
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу
вимогами світових наукометричних баз на кшталт Scopus та Web of Science,
які створили й продовжують удосконалювати цілісну світову систему пред-
ставлення наукової інформації. Наявність наукових журналів у цій системі
уможливлює присутність опублікованої в них інформації у загальносвітово-
му науковому інформаційному полі.
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України розробив типовий
шаблон сайта журналу НАН України, на основі якого вже створено більше
десятка веб-ресурсів, та забезпечив журнали цифровими ідентифікаторами
DOI за допомогою Передплатного агентства "Укрінформнаука". Журнали,
що знехтували сучасними комунікативними можливостями, швидкими
темпами втрачають свою читацьку аудиторію й авторський корпус. У ре-
зультаті — утрата якості і забуття, що ми вже й спостерігаємо сьогодні.
Тепер повноцінним журналом ми вважаємо такий, що увійшов до баз
Scopus та / або Web of Science. Проте сам факт входження до сучасних науко-
метричних баз не може гарантувати безхмарного життя періодичному ви-
данню й надалі. Для виконання своїх функцій науковий журнал потребує
формування та реалізації видавничої стратегії. Термін "стратегія" давно по-
кинув військовий світ, де був народжений, й широко використовується у
різних галузях діяльності людини. Сьогодні цей термін трактують як інте-
гровану модель дій, направлених на досягнення цілей. Отже, формування
стратегії — це процес формулювання цілей та складання плану дій.
Формування видавничої стратегії Національної академії наук Украї-
ни — складний багаторівневий процес, тож наразі варто поговорити про
формування стратегії функціонального підрозділу першого рівня — нау-
кового журналу.
Сьогодення диктує науковому періодичному виданню одну ціль — ста-
ти високорейтинговим журналом, тобто мати високий рівень цитування.
Редакція такого журналу не має проблем із наповненням портфеля, форму-
ванням корпусу рецензентів, із кількістю читачів врешті решт. Як досягти
цієї цілі? Комплекс яких дій потрібно організувати і упровадити у практику
наукового журналу?
У світові наукометричні бази закладено прекрасні механізми для аналі-
зування рівня журналу та його авторів, які дають змогу оцінити місце кож-
ного журналу і кожного науковця в загальносвітовій спільноті й оперативно
відслідковувати зміни.
Ім’я журналу роблять автори. Відоме ім’я як світло маяка вабить нау-
ковців, змушує продивлятися всі його публікації. Саме тому головним за-
вданням журналу стає залучення авторів, що вже мають високий індекс ци-
тування. Відоме ім’я підвищує частоту звернень до періодичного видання
і частоту посилань. Пошук таких авторів та замовлення їм статей, у тому
числі оглядових, — крок, що обов’язково призведе до підвищення попу-
лярності журналу. Також гарні результати дає публікація статей у співав-
торстві з відомими вченими, що спричинює підвищення рейтингу і журна-
лу, і науковців-співавторів.
20
О.Г. ВАКАРЕНКО
Публікація у високорейтинговому періодичному виданні робить ім’я
автору. Так би мовити розкручувати певних науковців — це теж завдання
для журналу. Йдеться про чітко розраховані дії, направлені на реалізацію
визначеної цілі. Також гарні результати може дати залучення вітчизняних
фахівців до міжнародних наукових команд і публікація їхніх спільних ре-
зультатів спочатку у кращих світових журналах, а потім у своєму журналі.
Іноді можна пожертвувати гарною статтею з видатними результатами віт-
чизняного автора й сприяти її публікації у відомому журналі світового рів-
ня. Подальші публікації цього автора у своєму виданні будуть працювати на
підвищення рейтингу журналу. Для реалізації цих стратегічних задумів було
б доцільно залучати іноземних членів редакційних колегій. Позитивним ре-
зультатом популяризації журналу може стати використання у публікаціях
глибоко продуманих посилань на високорейтингові статті високорейтин-
гових авторів, а також контроль рівня самоцитування. Саме присутність
у міжнародних наукометричних базах забезпечує видимість таких кроків
журналу і, відповідно, доволі швидку реакцію наукової спільноти у вигляді
підвищення індексу цитування.
Ще одним стратегічним напрямом роботи журналу є організація якіс-
ного рецензування статей. Залучення до корпусу рецензентів знаних віт-
чизняних та закордонних фахівців дає можливість тримати певний науко-
вий рівень журналу. Основне правило — ні за яких умов не можна "опус-
кати планку". Якість статей з наукової та літературної точки зору, а також
художньо-технічне оформлення мають бути бездоганними. У видавничій
справі ніколи кількість не переможе якість.
На жаль, ще існує ганебна практика наукових установ НАН України ор-
ганізовувати для публікації праць молодих учених окремі збірники, у тому
числі й періодичні. Як правило, такі видання відрізняються низькою якістю
у всіх значеннях цього слова. Існування таких видань виправдовують необ-
хідністю мати певну кількість публікацій для захисту дисертацій і неспро-
можністю науковців-початківців підготувати статтю рівня високо достой-
ного журналу. Одразу виникає питання: яку роль у формуванні молодого
науковця відіграє його науковий керівник?
Також для росту популярності журналу в міжнародній науковій спільно-
ті суттєве значення має мова видання. Мовні уподобання читацької аудито-
рії мають бути в пріоритеті під час формування видавничої стратегії журна-
лу. Англійська мова вже давно стала основною мовою наукової міжнародної
комунікації, і нехтувати цим фактом украй необачно.
Тепер головне питання. Хто має формувати видавничу стратегію жур-
налу та упроваджувати її в життя? Згідно з Положенням про періодичне
видання Національної академії наук України, затвердженим постановою
Президії НАН України від 07.11.2008 № 283 [1], головний редактор періо-
дичного видання: несе відповідальність за зміст періодичного видання,
його науковий рівень, відповідність визначеній тематиці, виконання ви-
мог нормативних документів НАН України та чинного законодавства;
21
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу
сприяє залученню до діяльності періодичного видання провідних учених у
визначеній галузі, підвищенню його наукового рівня; організовує роботу
редакційної колегії періодичного видання; здійснює загальне керівництво
його редакцією.
Редакційна колегія періодичного видання, очолювана головним редак-
тором, здійснює загальне наукове керівництво періодичним виданням та
ухвалює остаточне рішення щодо опублікування чи відхилення поданих
матеріалів. Редакційна колегія разом з головним редактором журналу не-
суть відповідальність за його належний науковий рівень та наповнення
редакційного портфеля. Склад редакційної колегії періодичного видан-
ня затверджується: для загальноакадемічних видань — Президією НАН
України, для інших періодичних видань НАН України — відділенням НАН
України, до якого належить установа-видавець, за поданням головного
редактора.
Редакція періодичного видання, відповідно до Положення про науковий
журнал, займається науковою і науково-організаційною діяльністю, спря-
мованою на організаційне забезпечення і координацію діяльності установи
у видавничий сфері. Редакція періодичного видання приймає, реєструє та
зберігає матеріали, що надходять до періодичного видання і відповідають
вимогам правил для авторів, встановлених у цьому виданні, здійснює їхню
підготовку до верстання, контроль за проходженням на всіх етапах підго-
товки до випуску, контроль якості виконання і дотриманням графіка ви-
ходу періодичного видання. У своїй роботі редакція академічного журналу
керується чинним законодавством, державними стандартами, норматив-
ними документами НАН України, положенням установи-видавця про кон-
кретне періодичне видання, рішеннями головного редактора і редакційної
колегії періодичного видання та іншими нормативними документами у га-
лузі видавничої справи.
Як це не сумно визнавати, але сьогодні діяльністю значної частини жур-
налів в основному опікується лише один член редакційної колегії, а саме
відповідальний секретар. Він же зазвичай керує роботою редакції. Низький
їм уклін за самовіддану працю, але формування політики наукового журна-
лу та відповідальність за її втілення у життя несе редакційна колегія на чолі
із головним редактором.
Унаслідок постійного недофінансування науки в Україні в останні де-
сятиліття академічні періодичні видання не змогли вчасно інтегруватись
на достойному рівні у глобальні інформаційні системи, проте зараз ми мо-
жемо використовувати світові напрацювання в галузі інформаційно-ко-
мунікаційних технологій, не витрачаючи дорогоцінного часу на пошуки.
Тому кожен журнал потребує формування власної видавничої стратегії —
формулювання цілей і складання плану дій. Національна академія наук
України існує майже століття, в її установах сформувалось багато наукових
шкіл, які продовжують розвиватися. Нам є на що спиратись. Криза — це
завжди шанс перейти на новий рівень, віднайти нові можливості. Потріб-
22
О.Г. ВАКАРЕНКО
на лише політична воля керівників наукових журналів та активізація ді-
яльності редакційної колегії. Міжнародні члени редакційної колегії забез-
печують міжнародну інтеграцію, національні — розвиток національних
інституцій.
І ще один аспект формування видавничої стратегії — важливість дотри-
мання морально-етичних норм, притаманних науці. Репутацію заробляють
роками, а загубити можна швидко. Яскравою ілюстрацією важливості остан-
ньої тези стала стаття Парновського Сергія Людомировича, доктора фіз.-
мат. наук, професора, провідного наукового співробітника Астрономіч ної
обсерваторії Київського національного університету імені Тараса Шевчен-
ка, що була опублікована у "Віснику Національної академії наук України" у
рубриці "Лист до редакції" [2]. Приводом для цього листа стала публікація
в журналі "Математичні машини і системи" у 2016 році статті "Динамичес-
кая физика силовых полей и микрообъектов" [3]. Я не фізик, тому не буду
обговорювати революційні погляди авторів цієї статті, що так збентежили
доктора фіз.-мат. наук, і вважаю за необхідне та дуже корисне процитувати
питання С. Парновського до авторів статті, редакційної колегії журналу та
рецензентів: "Чому автори, які вважали, що роблять значний внесок у фі-
зику, не зробили спробу надрукувати власні результати у фахових фізичних
журналах, вітчизняних чи міжнародних? Як рецензенти дали позитивний
висновок про можливість опублікування цієї статті? Можливо вони також
не були фахівцями-фізиками? Чому редакційна колегія журналу "Матема-
тичні машини і системи", проблематикою якого є обчислювальні системи,
нові інформаційні і телекомунікаційні технології, моделювання і управлін-
ня, якість, надійність і сертифікація обчислювальної техніки і програмного
забезпечення, взагалі взялася розглядати цю статтю, якщо вона не має жод-
ного стосунку до проблематики журналу?"
С. Парновський також резонно зауважив: "Фахові статті, що пройшли
кваліфіковане рецензування, можна і потрібно друкувати де завгодно, але
у профільних виданнях, щоб спеціалісти могли визначити рівень і цінність
результатів. Використання ж сторінок наукових часописів зовсім іншого
профілю лише тому, що є бажання щось оприлюднити, має засуджуватися
науковою спільнотою, особливо у тих випадках, коли автори представляють
поважну академічну установу" [2].
Під кожним словом можна підписатися. Лист С.Л. Парновського ви-
кликає дві абсолютно протилежні емоції.
Негативну, тому що ці питання адресовані не керівникам маленького
другосортного журналу маленького провінційного вищого навчального за-
кладу, а керівникам одного з журналів Національної академії наук, що пре-
зентує цілий напрям академічної науки, тому що сам факт публікації статті
такого роду не є поодиноким, це індикатор реальних проблем у наукових
журналах, де головний редактор та редакційна колегія самоусунулись від
відповідальності за видання, або головний редактор вважає журнал влас-
ним, практично "кишеньковим".
23
Формування видавничої стратегії як необхідна умова просування наукового журналу
Позитивним є факт публічної реакції представника наукової спільноти,
що підтверджує здатність самої спільноти на самоконтроль та самовдоско-
налення. Традиційно найвищою цінністю в науковому світі завжди була ре-
путація вченого. Теж саме стосується й наукового журналу.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Положення про періодичне видання Національної академії наук України: Постанова
Президії НАН України від 07.11.2008 № 283. URL: http://www.nas.gov.ua/publications/
consultation/Regulations/Pages/default.aspx
2. Парновський С.Л. Інколи це тільки стоси паперу. Вісн. НАН України. 2017. № 5.
С. 102—104.
3. Бех А.Д., Морозов А.А., Кобзар Д.Н., Клименко В.П., Гринчук В.М., Коровицкий А.Г.
Динамическая физика силовых полей и микрообъектов. Математичні машини і сис-
теми. 2016. № 3. С. 119—146.
REFERENCES
1. Polozhennya pro periodychne vydannya Natsional’noyi akademiyi nauk Ukrayiny: Postanova
Prezydiyi NAN Ukrayiny vid 07.11.2008 No. 283. URL: http://www.nas.gov.ua/publications/
consultation/Regulations/Pages/default.aspx [in Ukrainian].
2. Parnovs’kyy, S.L. Visn. Nac. Akad. Nauk Ukr. 2017, 5: 102—104 [in Ukrainian].
3. Bekh, A.D., Morozov, A.A., Kobzar, D.N., Klymenko, V.P., Hrynchuk, V.M., Korovytskyy, A.H.
Mathematical Machines and Systems. 2016, 3: 119—146 [in Ukrainian].
O.G. Vakarenko, PhD (Biology)
Director, Publishing House "Akademperiodyka" of the NAS of Ukraine
http://orcid.org/0000-0002-0495-5475
FORMATION OF PUBLISHING STRATEGY
AS A NECESSARY CONDITION FOR PROMOTION
OF A SCIENTIFIC JOURNAL IN THE MODERN INFORMATION SPACE
The advantages of communication in the electronic space have determined the modern form of
presentation of a scientific journal - a web resource. Entry into the world of science-computer
databases, now a prerequisite for a scientific publication, is only possible if there is a properly
structured web resource. Journals, that have neglected modern communicative means, lose their
readership and authors. The full implementation of by a journal its tasks in the conditions of the
saturation of the information space requires the formation and implementation of a particular
publishing strategy. The article outlines the main elements of the publishing strategy of a scien-
tific journal, the introduction of which will allow the publication to strengthen its rating.
Keywords: web resource, scientific journal, publishing strategy.
|