Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації

Розглянуто суть корпоративної розробки шахтного поля. Доведено, що корпоративна розробка шахтного поля є формою державно-приватного партнерства. Наведено перелік особливостей корпоративної розробки шахтного поля як форми партнерської взаємодії держави та приватного сектору. Запропоновано механізм ре...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2017
Hauptverfasser: Залознова, Ю.С., Петрова, І.П.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут економіки промисловості НАН України 2017
Schriftenreihe:Економіка промисловості
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/125835
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації / Ю.С. Залознова, І.П. Петрова // Економіка промисловості. — 2017. — № 3 (79). — С. 5–17. — Бібліогр.: 22 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-125835
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1258352025-02-09T17:54:57Z Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації Корпоративная разработка шахтного поля: сущность, особенности и механизмы реализации Corporate mine development: essence, characteristics and mechanism of implementation Залознова, Ю.С. Петрова, І.П. Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів Розглянуто суть корпоративної розробки шахтного поля. Доведено, що корпоративна розробка шахтного поля є формою державно-приватного партнерства. Наведено перелік особливостей корпоративної розробки шахтного поля як форми партнерської взаємодії держави та приватного сектору. Запропоновано механізм реалізації корпоративної розробки шахтного поля. Рассмотрена сущность корпоративной разработки шахтного поля. Доказано, что корпоративная разработка шахтного поля является формой государственно-частного партнерства. Приведен перечень особенностей корпоративной разработки шахтного поля как формы партнерского взаимодействия государства и частного сектора. Предложен механизм реализации корпоративной разработки шахтного поля. The paper deals with Corporate Mine Development (CMD) as one of the interaction forms between government and business on principles of public-private partnership.It is known, that modern conditions demand new forms and models which would allow to increase inflow of investments and to improve the management of state-owned mines. In that regard it should be noted that Corporate Mine Development is a promising form of public-private partnership. Much attention is given to the analysis of the law of Ukraine«On public-private partnership». The possibility of referring the Corporate Mine Development to public-private partnership is analyzed in the paper. Authors state, that Corporate Mine Development as a form of public-private partnership involves provision by state the right to manage the mine offshore, adjacent to the mine, with its subsequent management (use, operation) on condition of making commitments and fulfilling investment obligations by private partner according to the contract. As a part of the licence agreement obligations between the state and the private sector under the Corporate Mine Development scheme arise for both parties: a private party undertakes to adhere to certain rules in exchange for the fact that the state grant it such right.Based on the results of a study on the Corporate Mine Development authors offer a CMD implementation mechanism, which consists of five stages: CMD implementation (offer to implement, initiation), analysis of the CMD implementation effectiveness, study of socio-economic and environmental effects of the CMD implementation and a decision on the holding, organization and opening tenders and auctions, conclusion of a contract for the development of a mine field with the winner of the auction.Corporate Mine Development is a perspective form of public-private partnership in the coal industry, which will improve the management quality, economic efficiency of coal-mining industry and will allow to attract private investments to state-owned coal-mining enterprises. 2017 Article Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації / Ю.С. Залознова, І.П. Петрова // Економіка промисловості. — 2017. — № 3 (79). — С. 5–17. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. 1562-109Х DOI: doi.org/10.15407/econindustry2017.03.005 JEL: H54; L32; L33; O13; Q31. https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/125835 334:622.33 uk Економіка промисловості application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
spellingShingle Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
Залознова, Ю.С.
Петрова, І.П.
Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації
Економіка промисловості
description Розглянуто суть корпоративної розробки шахтного поля. Доведено, що корпоративна розробка шахтного поля є формою державно-приватного партнерства. Наведено перелік особливостей корпоративної розробки шахтного поля як форми партнерської взаємодії держави та приватного сектору. Запропоновано механізм реалізації корпоративної розробки шахтного поля.
format Article
author Залознова, Ю.С.
Петрова, І.П.
author_facet Залознова, Ю.С.
Петрова, І.П.
author_sort Залознова, Ю.С.
title Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації
title_short Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації
title_full Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації
title_fullStr Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації
title_full_unstemmed Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації
title_sort корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2017
topic_facet Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/125835
citation_txt Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особливості та механізм реалізації / Ю.С. Залознова, І.П. Петрова // Економіка промисловості. — 2017. — № 3 (79). — С. 5–17. — Бібліогр.: 22 назв. — укр.
series Економіка промисловості
work_keys_str_mv AT zaloznovaûs korporativnarozrobkašahtnogopolâsutʹosoblivostítamehanízmrealízacíí
AT petrovaíp korporativnarozrobkašahtnogopolâsutʹosoblivostítamehanízmrealízacíí
AT zaloznovaûs korporativnaârazrabotkašahtnogopolâsuŝnostʹosobennostiimehanizmyrealizacii
AT petrovaíp korporativnaârazrabotkašahtnogopolâsuŝnostʹosobennostiimehanizmyrealizacii
AT zaloznovaûs corporateminedevelopmentessencecharacteristicsandmechanismofimplementation
AT petrovaíp corporateminedevelopmentessencecharacteristicsandmechanismofimplementation
first_indexed 2025-11-29T03:34:33Z
last_indexed 2025-11-29T03:34:33Z
_version_ 1850094186699685888
fulltext –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Экономика промышленности –––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) 5 УДК 334:622.33 doi: 10.15407/econindustry2017.03.005 Юлія Станіславівна Залознова, заст. директора з наукової роботи д-р екон. наук E-mail: zaloznova.iep@gmail.com; Ірина Павлівна Петрова, канд. екон. наук Інститут економіки промисловості НАН України 03057, Україна, м. Київ, вул. Желябова, 2 E-mail: msirynapetrova@gmail.com КОРПОРАТИВНА РОЗРОБКА ШАХТНОГО ПОЛЯ: СУТЬ, ОСОБЛИВОСТІ ТА МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ Розглянуто суть корпоративної розробки шахтного поля. Доведено, що корпора- тивна розробка шахтного поля є формою державно-приватного партнерства. Наведено перелік особливостей корпоративної розробки шахтного поля як форми партнерської взаємодії держави та приватного сектору. Запропоновано механізм реалізації корпора- тивної розробки шахтного поля. Ключові слова: державно-приватне партнерство, корпоративна розробка шахтно- го поля, приватний сектор, державна шахта, ліцензія, механізм, вугільна промисловість. JEL: H54; L32; L33; O13; Q31. Відповідно до Концепції Державної цільової економічної програми реформу- вання вугільної промисловості на 2015- 2020 роки [1] трансформація вугільної промисловості являє собою складний процес. Більшість вугледобувних підпри- ємств працюють неефективно і перебу- вають на державній дотації та утриманні. Дефіцит бюджетних коштів для здійс- нення технічної модернізації шахт й ін- новаційних зрушень у галузі потребує залучення приватного фінансування на основі державно-приватного партнерства (ДПП). Зведені статистичні дані, які б наочно демонстрували кількість проектів ДПП у даній галузі, на жаль, відсутні. Розвиток державно-приватного партнерства у вугільній галузі мають на меті і країни з економікою, що розвива- ється, і країни з перехідною економікою. Наприклад, в Індії через механізм ДПП планується збільшити видобуток вугілля на 60 млн т [2] у 2016-2017 рр. Згідно з концепцією державно-приватного парт- нерства функції приватного партнера бу- дуть значно ширшими, ніж у відомій мо- делі «Розробка-Експлуатація» (developer cum operator model). У рамках державно- приватного партнерства приватний сек- тор проводить проектні та будівельні ро- боти на об’єкті, потім експлуатує його та через певний проміжок часу передає об’єкт у власність держави [3, с. 21]. Ін- шими словами, основу ДПП становлять розповсюджені механізми концесійних моделей – BOT (Експлуатація / Управ- ління – Передача), BOOT (Будівництво – Володіння – Експлуатація / Управління – Передача), BOO (Будівництво – Володін- ня – Експлуатація / Управління), DBFO (Проектування – Будівництво – Фінансу- вання – Експлуатація / Управління) та ін. У Південній Африці пропонуєть- ся за допомогою моделі державно- ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ І ВИРОБНИЧИХ КОМПЛЕКСІВ © Ю.С. Залознова, І.П. Петрова, 2017 –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––– 6 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) приватного партнерства налагодити спів- працю між державними та приватними учасниками поставок вугілля. Партнер- ська взаємодія всіх учасників має сприя- ти полегшенню, спрощенню і прискорен- ню реалізації політики впровадження ін- термодальних транспортних систем для підвищення надійності транспортної ло- гістики гірничодобувної промисловості [4]. Нетиповою в контексті традиційно- го застосування ДПП, особливо щодо специфіки розробки родовищ, є практика його застосування у вугільній промисло- вості Республіки Казахстан. Йдеться про спільну участь держави та бізнесу в тех- нологічному розвитку вуглевидобування. Уряд Республіки Казахстан готує реалі- зацію пілотних проектів державно- приватного партнерства за такими на- прямами, як отримання рідкого палива з вугілля та видобуток метану з вугільних пластів [5]. У практиці застосуванні державно- приватного партнерства у вугільній галу- зі є певні успіхи. Якщо раніше у вугіль- ній промисловості використовувалися класичні концесії на освоєння родовищ корисних копалин, то нині виникає необ- хідність пошуку оптимальних форм ДПП. На думку вчених, ефективною фор- мою є корпоративна розробка шахтного поля (КРШП), випробувана на шахті «Красноармійська-Західна» № 1 [6-10]. У науковій літературі корпоративна розробка шахтного поля розглядається в різних аспектах. По-перше, це інвести- ційна програма залучення приватних ін- вестицій у державні шахти [6]. По-друге, корпоративна розробка шахтного поля є різновидом форм державно-приватного партнерства [7; 8; 10]. Надра перебува- ють у державній власності, тому постає питання про фінансування, а також залу- чення ефективного управління. В ідеї про залучення бізнесу в діяльність шахт є пе- рспективи, оскільки приватний бізнес має значні фінансові ресурси і більшу, ніж у держави, гнучкість управління, зда- тність застосовувати технічні й техноло- гічні нововведення. Однак існує і проти- лежна думка стосовно КРШП. Д. Чере- ватський та І. Фокіна не відносять корпо- ративну розробку шахтного поля до форм державно-приватного партнерства. На їх думку, у надрокористуванні все зводить- ся до двох базових систем – ліцензійної (надра передаються в користування на підставі адміністративних актів) і конце- сійної (надра передаються у користуван- ня на підставі договорів) [11]. Водночас у практичній діяльності державно-приватне партнерство набуває різних форм. Перелік форм участі дер- жавного і приватного партнерів у реалі- зації проектів є відкритим, оскільки нові форми ДПП виникають залежно від роз- поділу правомочностей власності між учасниками, а також обраних схем фі- нансування і моделі управління [9]. Крім цих параметрів, на різного роду форми державно-приватного партнерства впли- ває специфіка галузі економіки, у якій планується його реалізація, оскільки сам вибір форми залежить від особливостей галузі. Отже, відкритим питанням зали- шається визначення суті, особливостей та механізмів реалізації корпоративної роз- робки шахтного поля як форми держав- но-приватного партнерства. Для повного розкриття даного питання необхідне вра- хування нових змін Закону України «Про державно-приватне партнерство» від 24.05.2016 р. [12] Мета статті – дослідження суті й особливостей корпоративної розробки шахтного поля як форми державно- приватного партнерства, визначення ме- ханізму її реалізації. Взаємовідносини держави та бізне- су будуються у двох формах: у цивільно- правовій та адміністративно-правовій. Цивільно-правова форма – це укладання контрактів концесійного типу. Концесій- –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Экономика промышленности –––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) 7 на угода є відомою формою державно- приватного партнерства. Розповсюдже- ними є такі моделі концесій: BOT, BOOT, BTO, BOMT, DBFO. Особливий інтерес викликає адмі- ністративно-правовий характер відносин між державою і бізнесом – ліцензійна угода. При видачі ліцензій держава ви- ступає в адміністративно-правовій ролі, реалізуючи свої владні повноваження. Принципова відмінність, на думку автора роботи [11], полягає в тому, що надання державної ліцензії – це вольове рішення, яке наділяє суб’єкта певним правом, але таким самим одностороннім вольовим рішенням у будь-який момент дане право може бути відкликане. Однак слід зазна- чити, що обов’язки виникають для обох сторін, оскільки приватна сторона зо- бов’язується дотримуватися визначених правил в обмін на те, що держава зо- бов’язується надати їй це право. М. Дерябіна стверджує, що «дер- жавно-приватне партнерство є не прос- тим об’єднанням ресурсів, а особливою конфігурацією інтересів і відповідних правочинів партнерів» [13]. ДПП поєднує підприємницьку діяльність держави та інші державні коригувальні впливи з мо- жливістю залучення приватних інвести- цій і компетенцій приватного бізнесу для вирішення соціально-економічних за- вдань. Мета державно-приватного парт- нерства полягає в об’єднанні можливос- тей держави та приватного сектору для досягнення максимальної вигоди від спі- льної діяльності у вирішенні державних завдань у пріоритетних сферах економі- ки. Визначаючи державно-приватне партнерство в системі економічних кате- горій, В. Варнавський акцентує увагу са- ме на тому, що ДПП формується та про- являється у вигляді системи відносин [14]. Ці складні відносини стають більш стійкими в межах моделей фінансування, відносин власності й методів управління, які створює партнерство [13], тобто кон- кретних схем взаємовідносин між парт- нерами. Залежно від розподілу прав і зо- бов’язань, які приймаються державним та приватним учасниками для реалізації ме- ти конкретного проекту та випливають з обраних ними ряду моделей власності, фінансування та організації управління, утворюються форми ДПП. У складі моделей ДПП найважли- вішою групою є моделі перерозподілу правомочностей державної власності між державою та приватним бізнесом. Відпо- відно до неоінституціональної теорії прав власності [15] під власністю розуміється «складний пучок відносин», де у згорну- тому вигляді містяться всі способи поте- нційних взаємодій між економічними агентами щодо використання об’єкта (право володіння, право користування, право управління, право на дохід, право на капітальну вартість, право на безпеку та ін.). Державно-приватне партнерство здійснюється відносно об’єкта державної власності, право державної власності як набір часткових правомочностей щодо використання об’єкта розподіляється на часткові правомочності. Процес розподі- лу права власності полягає у передачі правомочності приватному партнерові на основі добровільного двостороннього обміну. Економічна теорія прав власності випливає з раціональності поведінки економічних агентів. Тому розподіл пра- вомочностей, тобто «відбруньковування» окремих правомочностей від повної ти- тульної власності, здійснюється відповід- но до критерію ефективності. За кожним набором прав власності щодо викорис- тання об'єкта відбуваються певні витрати і винагороди, що очікуються агентами. З передачею частини правомочностей при- ватному партнерові держава стає власни- ком свого об’єкта. При цьому розкрива- ється ступінь участі приватного партнера у державно-приватних проектах залежно –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––– 8 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) від масштабів передачі правомочностей власника, де М. Дерябіна відзначає на два крайніх полюси – звичайний конт- ракт із збереженням за кожним партне- ром усіх прав власності та приватизацію з повною передачею державної власності приватному партнерові, між якими роз- міщено ряд варіантів державно-при- ватних партнерських відносин [13]. Безліч моделей фінансування в рам- ках державно-приватного партнерства обумовлена наявністю державного і при- ватного партнерів, інструментів та дже- рел фінансування (власний капітал при- ватного партнера, кошти банків й інвес- тиційних фондів, бюджетні кошти, дер- жавні позики, гранти, державні гарантії та інші інструменти державної підтрим- ки, податкові преференції, субсидії та інші платежі з бюджету тощо), співвід- ношенням інструментів (боргових, пайо- вих, гібридних), використанням проект- ного фінансування. Чисельність організаційних моде- лей управління формується різними спо- собами співробітництва державного і приватного партнерів, шляхом переусту- пання окремих функцій та контрактних зобов’язань, передачею об’єктів до зов- нішнього управління, залученням третіх організацій та ін. Слід зазначити, при реалізації дер- жавно-приватного партнерства проявля- ється подвійна роль держави – сторона, яка є учасником ДПП і як гарант дотри- мання всіх пунктів угоди. Держава може змістити акценти своєї діяльності з фун- кцій будівництва, реконструкції, експлу- атації об'єктів на адміністративні (конт- роль, регулювання). За державою зали- шаються такі важелі регулювання і конт- ролю: тарифна політика, контроль за без- пекою, контроль екологічної складової проекту, контроль якості обслуговування користувачів. Отже, держава виявляється повно- правним власником майна, передає час- тину своїх владних функцій приватному партнеру на певний термін і наділяє його відповідними повноваженнями. За корис- тування державної власності бізнес здій- снює оплату на умовах, встановлених угодою. Обставини, що ставлять під за- грозу реалізацію державного інтересу, можуть бути належною підставою для вживання заходів, не передбачених уго- дою. З метою захисту державного інте- ресу в угоді можуть бути передбачені пе- вні односторонні права і переваги органів державної влади перед приватним парт- нером. У практичній діяльності отримання ліцензій як форми державно-приватного партнерства не розповсюджене. Крім то- го, ця форма викликає сумніви у більшо- сті вчених. Однак окремі науковці все ж таки виокремлюють таку модель взаємо- відносин. Наприклад, С. Рогинко не ба- чить чіткої межі між поняттями концесії, ліцензії та оренди й об’єднує їх в одну групу [16]. У зарубіжних країнах розповсю- джена така модель державно-приватного партнерства, як ліцензія на експлуатацію (Operation License). Суть цієї моделі по- лягає в тому, що приватний партнер отримує ліцензію на виробництво та на- дання громадської послуги, як правило, на певний період. Така модель часто ви- користовується у проектах з інформацій- них технологій. В Ірландії приватний партнер отримує мінімальну договірну ліцензію, яка має такий самий термін дії, що й договір ДПП [17]. Отже, бізнес не отримує жодних майнових прав, лише договірні, а питання майна та планування розглядаються державним органом. Аналогічними цій моделі є BOO (Будівництво – Володіння – Експлуата- ція) і BBO (Придбання – Будівництво – Експлуатація). У першому варіанті при- –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Экономика промышленности –––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) 9 ватний сектор фінансує, будує, володіє та експлуатує об’єкт або надає послугу на основі безстрокового володіння або оре- нди. Державні обмеження встановлю- ються в контракті шляхом функціону- вання постійної регулюючої установи. У другому варіанті – передача державної власності приватній структурі на умовах контракту, згідно з яким майно має бути модернізоване та експлуатуватись упро- довж встановленого терміну. Державний контроль здійснюється впродовж терміну дії контракту про передачу майна у влас- ність. На основі Закону України «Про державно-приватне партнерство» (редак- ція від 24 травня 2016 р.) [12] та норма- тивно-правових актів у сфері діяльності гірничих підприємств [18; 19] нижче роз- глянуто схему корпоративної розробки шахтного поля. Суть корпоративної розробки гір- ничого відводу приватним сектором на державній шахті полягає в тому, що шах- та залишається в державній власності, але в межах шахтного поля приватна фі- рма, яка за ліцензією мала власний відвід у полі шахти, використовуючи власні за- соби механізації, видобуває вугілля, а державне підприємство надає їй платні послуги (транспорт, підйом, водовідлив, вентиляція, енергопостачання). Особливості корпоративної розроб- ки шахтного поля як форми державно- приватного партнерства полягають у та- кому: 1. Щодо суб’єктів державного та приватного секторів, які взаємодіють у корпоративній розробці: відповідно до положень Закону України «Про держав- но-приватне партнерство» державний партнер – це держава або територіальна громада в особі відповідних державних органів та органів місцевого самовряду- вання залежно від власності на об’єкти, де здійснюється державно-приватне пар- тнерство (ст. 1 ЗУ «Про ДПП») [12]. На стороні приватного партнера виступають юридичні або фізичні особи. Це поло- ження Закону України «Про державно- приватне партнерство» не суперечить положенням Кодексу про надра, де згід- но із ст. 13 Кодексу користувачами надр можуть бути підприємства, установи, ор- ганізації, громадяни України, а також іноземці й особи без громадянства, іно- земні юридичні особи [18]. 2. Об’єктами державно-приватного партнерства є ділянки надр (ст. 7 ЗУ «Про ДПП») [12]. Разом з тим слід зазначити, що державно-приватне парт- нерство здійснюється з урахуванням осо- бливостей правового режиму щодо окре- мих об’єктів й окремого виду діяльності, встановлених законом. 3. Держава за відповідними органа- ми державної влади надає право управ- ління (користування, експлуатації) дер- жавного об’єкта з подальшим управлін- ням (користуванням, експлуатацією) за умов прийняття та виконання приватним партнером інвестиційних зобов’язань від- повідно до договору. Участь шахти та приватного сектору у спільній діяльності регламентується відповідним договором, а також додатковими угодами (про на- дання шахтою поточних послуг, вико- нання сторонами інших робіт). 4. У рамках договору приватний ін- вестор, що розробляє наданий йому окремий гірничий відвід, із шахтою ви- користовує промислову інфраструктуру діючої шахти за встановленою оплатою. Відповідно до ст. 18 Закону України «Про державно-приватне партнерство» [12] державна підтримка при здійсненні корпоративної розробки шахтного поля може надаватися шляхом постачання приватному партнеру товарів (робіт, пос- луг), необхідних для її здійснення. 5. Інтерес держави полягає в залу- ченні інвестиційних ресурсів і сучасного –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––– 10 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) менеджменту через спільну діяльність. У свою чергу, приватний інвестор отримує прибуток та заощаджує значні кошти, користуючись промисловою інфраструк- турою діючої шахти для будівництва й утримання дільниці власної шахти. У фо- рмі КРШП простежується дотримання одного з головних принципів здійснення державно-приватного партнерства – уз- годження інтересів державного та при- ватного партнерів з метою отримання взаємної вигоди. 6. Взаємовідносини між державним вугледобувним підприємством і приват- ним сектором мають довгостроковий ха- рактер. Укладання угоди, а саме надання права (ліцензії) користуванням надрами, може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі не- обхідності строки тимчасового користу- вання надрами можуть бути подовжені. 7. Передача приватному сектору ча- стини ризику при здійсненні корпоратив- ної розробки шахтного поля. Отже, корпоративна розробка шахт- ного поля є формою державно-приват- ного партнерства. Для підтвердження да- ної тези механізм реалізації корпоратив- ної розробки шахтного поля розгля- дається з урахуванням галузевої специфі- ки в такій послідовності: пропозиція про здійснення КРШП, аналіз ефективності здійснення КРШП, обґрунтування соціа- льно-економічних та екологічних наслід- ків здійснення КРШП і прийняття рішен- ня про здійснення, організацію та прове- дення відкритих торгів і аукціонів, укла- дання угоди корпоративної розробки ша- хтного поля з переможцем аукціону. Структурні елементи механізму реаліза- ції корпоративної розробки шахтного по- ля наведено на рисунку. На першому етапі Міністерством енергетики та вугільної промисловості України або особами, що можуть бути приватними партнерами, готуються про- позиції про здійснення корпоративної розробки шахтного поля, де обов’язко- вим є попереднє техніко-економічне об- ґрунтування (ідентифікаційне дослі- дження), і подаються до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України для аналізу ефективності здійснення кор- поративної розробки шахтного поля згід- но з формою техніко-економічного об- ґрунтування, затвердженою наказом Мі- ністерства економічного розвитку і тор- гівлі України «Деякі питання проведен- ня аналізу ефективності здійснення державно-приватного партнерства» (від 27.02.2012 р. № 255) [20]. На другому етапі Міністерством економічного розвитку і торгівлі України проводиться аналіз ефективності здійс- нення корпоративної розробки шахтного поля та виявляються можливі ризики, пов’язані з його реалізацією, шляхом де- тального обґрунтування соціально- економічних та екологічних наслідків здійснення КРШП; порівняння основних показників реалізації проекту (рентабе- льності, рівня витрат, якості послуг то- що) із залученням приватного партнера та без такого залучення; виявлення виду ризиків здійснення корпоративної розро- бки шахтного поля, їх оцінки та визна- чення форми управління ризиками. Порядок проведення аналізу ефективнос- ті здійснення ДПП визначається згідно з Постановою Кабінету Міністрів України «Порядок проведення аналізу ефективно- сті здійснення державно-приватного пар- тнерства» (від 11.04.2011 р. № 384) [21], а виявлення можливих ризиків, пов’язаних із реалізацією ДПП, оцінка та визначення форми управління ними – згідно з Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Методики виявлення ризиків, пов’язаних з держав- но-приватним партнерством, їх оцінки та визначення форми управління ними» (від 16.02.2011 р. № 232 із змінами від 16.09.2015 р. № 713) [22]. –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Экономика промышленности –––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) 11 Етап 1. Пропозиції щодо здійснення корпоративної розробки шахтного поля Етап 2. Аналіз ефективності здійснення корпоративної розробки шахтного поля (порядок проведення аналізу ефективності здійснення ДПП визначається Кабінетом Міністрів України) Етап 4. Організація та проведення відкритих торгів та аукціонів Міністерство енергетики та вугільної промисловості України Об’єкти державної власності Приватний сектор Міністерство економічного розвитку і торгівлі України Об’єкти державної власності Міністерство економічного розвитку і торгівлі України Етап 3. Обґрунтування соціально-економічних та екологічних наслідків здійснення корпоративної розробки шахтного поля Етап 5. Укладання угоди корпоративної розробки шахтного поля з переможцем аукціону Аналіз загальних характеристик корпоративної розробки шахтного поля (аналіз ринкового середовища, аналіз системи управління, аналіз соціально-економічних результатів, аналіз екологічних наслідків та впливу на навколишнє середовище) Аналіз альтернативних варіантів досягнення мети корпоративної розробки шахтного поля Аналіз ризиків (фінансовий аналіз) Аналіз форми здійснення Порядок проведення аналізу ефективності Висновок про результати проведеного аналізу ефективності здійснення корпоративної розробки шахтного поля Економічні та фінансові показники реалізації партнерства Соціальні наслідки реалізації партнерства Ризики, пов’язані з реалізацією партнерства Екологічні наслідки реалізації Прийняття рішення про здійснення корпоративної розробки шахтного поля чи про недоцільність здійснення такої форми Складено авторами Рисунок. Структурні елементи механізму реалізації корпоративної розробки шахтного поля –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––– 12 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) На третьому етапі за результатами аналізу ефективності здійснення корпо- ративної розробки шахтного поля обґру- нтовуються соціально-економічні й еко- логічні наслідки реалізації та приймаєть- ся рішення Міністерством економічного розвитку і торгівлі України про здійс- нення КРШП. Соціально-економічні й екологічні наслідки корпоративної розробки шахт- ного поля обґрунтовуються за: результа- тами економічних та фінансових показ- ників реалізації партнерства, у тому числі реалізації із застосуванням державно- приватного партнерства, включаючи про- гнозовані витрати та вигоди від його реа- лізації, з показниками здійснення такої діяльності за інших умов, ніж за рамками державно-приватного партнерства; соці- альними наслідками реалізації партнерс- тва, включаючи поліпшення якості пос- луг і рівня забезпечення попиту товарами (роботами і послугами); ризиками, пов'я- заними з реалізацією партнерства, з ура- хуванням різних засобів їх розподілу між державним та приватним партнерами і впливу відповідного розподілу ризиків на фінансові зобов'язання державного парт- нера; екологічними наслідками реаліза- ції партнерства з урахуванням можливого негативного впливу на стан довкілля [12]. На четвертому етапі визначається приватний партнер для укладання угоди корпоративної розробки шахтного поля. Слід зазначити, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наяв- ності спеціального дозволу на користу- вання ділянкою надр. Право на користу- вання надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина пер- ша ст. 19 Кодексу України про надра) [18]. Згідно з п. 2 Порядку надання спе- ціальних дозволів на користування над- рами, затвердженого Постановою Кабі- нету Міністрів України від 30.05.2011 р. № 615 [19], спеціальні дозволи на корис- тування надрами надаються Державною службою геології та надр України пере- можцям аукціонів з їх продажу та у ви- падках, передбачених п. 8 Постанови Ка- бінету Міністрів України про надання дозволів. З урахуванням специфіки даної фо- рми пропонується замість конкурсних процедур проводити відкриті торги та аукціони з покладанням відповідальності на цьому етапі на Міністерство енергети- ки та вугільної промисловості України. На п’ятому етапі укладається Дого- вір корпоративної розробки шахтного поля із приватним партнером – Перемож- цем аукціону. Контроль за виконанням цього договору здійснюється Міністерст- вом енергетики та вугільної промислово- сті України. Висновки. В умовах дефіциту дер- жавного бюджету питання фінансування вугільної галузі приватним сектором є першочерговими, тому необхідне залу- чення приватного фінансування у формі державно-приватного партнерства. Як свідчить вітчизняний досвід реалізації державно-приватного партнерства, най- поширенішою формою є концесія. У су- часних умовах господарювання необхідні нові форми та моделі, які б дозволяли збільшувати приплив інвестицій і підви- щувати ефективність управління держав- ними шахтами. Перспективною формою державно-приватного партнерства є кор- поративна розробка шахтного поля. Схе- му КШРП апробовано на вітчизняних гірничих підприємствах, де доведено її ефективність. На основі аналізу законодавчих до- кументів виявлено, що розробка шахтно- го поля є формою державно-приватного партнерства, незважаючи на дискусії що- до адміністративного характеру відносин (ліцензійної угоди). За своєю суттю кор- поративна розробка шахтного поля як форма державно-приватного партнерства передбачає надання державою права управлінням гірничим відводом, прилег- –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Экономика промышленности –––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) 13 лим до шахти, з подальшим управлінням (користуванням, експлуатацією) за умови прийняття та виконання приватним парт- нером інвестиційних зобов'язань відпо- відно до договору. У рамках ліцензійної угоди обов’язки між державою та приват- ним сектором за схемою корпоративної розробки шахтного поля виникають для обох сторін: приватна сторона зо- бов’язується дотримуватися визначених правил в обмін на те, що держава зо- бов’язується надати їй це право. За результатами дослідження щодо корпоративної розробки шахтного поля як форми ДПП запропоновано механізм реалізації КРШП, що складається з таких етапів: надання пропозицій щодо здійс- нення КРШП; аналіз ефективності здійс- нення КРШП; обґрунтування соціально- економічних й екологічних наслідків здійснення КРШП; прийняття рішення про здійснення, організацію та проведен- ня відкритих торгів й аукціонів; укладан- ня угоди корпоративної розробки шахт- ного поля з Переможцем аукціону. Таким чином, корпоративна розроб- ка шахтного поля є перспективною фор- мою державно-приватного партнерства у вугільній галузі, що дозволяє підвищува- ти рівень менеджменту, економічну ефе- ктивність вуглевидобутку та залучати приватні інвестиції в державні підприєм- ства вугільної промисловості. У подаль- ших наукових дослідженнях мають бути проаналізовані можливі форми держав- но-приватного партнерства у вугільній промисловості з урахуванням міжнарод- ного досвіду. Література 1. Державна цільова економічна програма реформування вугільної про- мисловості на 2015-2020 роки: Проект постанови Кабінету Міністрів України. Режим доступу: http://mpe.kmu.gov.ua (Дата звернення 11.05.2017). 2. PPP model coal mining may help raise 60 million tonnes by 2016-17. Режим доступу: http://www.thehindu.com/busi- ness/Economy/ppp-model-coal-miningmay- help-raise-60-million-tonnes-by-201617/ article4462494.ece (Дата звернення 11.05.2017). 3. Coal mining. Is private participa- tion the answer? Indian Chamber of Commerce. 32 p. Режим доступу: https://www.pwc.in/assets/pdfs/industries/po wer-mining/coal-mining-icc-report-v2- 300613.pdf (Дата звернення 11.05.2017). 4. Ken Mathu. The Need for Public- Private Partnership Model in the South Afri- can Coal-Mining Industry. Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publish- ing. March 2014. – Vol 5 No 4. pp. 224-235. Режим доступу: www.mcser.org/journal/ index.php/mjss/.../2196 (Дата звернення 11.05.2017). 5. Возможности отраслей Мини- стерства энергетики РК. Режим досту- па: http://energo.gov.kz/index.php?id=5174 (Дата обращения 11.05.2017). 6. Ильяшов М.А., Левит В.В., Чере- ватский Д.Ю. Трёхмерные индустриаль- ные парки: определение, особенности и направления развития. Економіка про- мисловості. 2015. № 1 (69). С. 74-83. 7. Филатов Ю.В., Наумов Ю.А., Лещинский А.А., Череватский Д.Ю. Опыт корпоративной разработки шахтно- го поля. Уголь Украины. 2000. № 11. С. 25-28. 8. Сердюк О.С. Щодо ефективності інвестиційних проектів, реалізованих ме- ханізмами державно-приватного парт- нерства на вугільних підприємствах. Економічний вісник Національного гір- ничого університету. 2015. № 1. С. 110- 117. 9. Залознова Ю.С., Петрова І.П., Трушкіна Н.В. Класифікація форм дер- жавно-приватного партнерства: узагаль- нення зарубіжного та вітчизняного досві- ду. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal. 2016. Vol. 2, No. 3. С. 88-105. –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––– 14 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) 10. Залознова Ю.С., Петрова І.П. Щодо корпоративної розробки шахтного поля як форми державно-приватного партнерства. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2017. Вип. 7. С. 30- 34. Режим доступу: http://easterneurope- ebm.in.ua/journal/7_2017/07.pdf (Дата звер- нення 11.05.2017) 11. Череватський Д.Ю., Фокіна І.В. Про можливість віднесення спільної роз- робки вугільних родовищ до державно- приватного партнерства. Уголь Украины. 2016. № 4-5 (712-713). С. 19-22. 12. Про державно-приватне парт- нерство: Закон України від 01.07.2010 р. № 2404-VI Режим доступу: http://zakon3. rada.gov.ua/laws/show/2404-17 (Дата звер- нення 11.05.2017). 13. Дерябина М. Государственно- частное партнерство: теория и практика. Режим доступа: http://institutiones.com/ general/1079-gosudarstvenno-chastnoe-part- nerstvo.html (Дата обращения 11.05.2017) 14. Варнавский В.Г. Государствен- но-частное партнерство: некоторые во- просы методологи. Режим доступа: http://www.imepieurasia.ru/baner/Varnavski y. pdf (Дата обращения 11.05.2017). 15. Капелюшников Р.И. Экономи- ческая теория прав собственности (мето- дология, основные понятия, круг про- блем). Режим доступа: http://www.liberta- rium.ru/l_lib_propkapel (Дата обращения 11.05.2017). 16. Рогинко С. Концессия как фор- ма привлечения инвестиций в развиваю- щиеся страны. Концессия. Об эффектив- ном договоре между государством и бизнесом: сб. науч. материалов. М.: Экс- перт, 2003. C. 101-115. 17. Державно-приватне партнерст- во в контексті управління державними інвестиціями в Україні: оцінка. Міжна- родний банк реконструкції та розвитку. Світовий банк. 2015. 77 с. Режим дос- тупу: http://documents.worldbank.org/ curated/en/495131467995051959/pdf/1062 49-UKRANIAN-WP-P153935-PUBLIC- Public-Investment-UKR-Web-cover.pdf (Дата звернення 11.05.2017). 18. Про надра: Кодекс України від 27.07.1994 р. № 132/94. Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/132/94 -вр (Дата звернення 11.05.2017). 19. Про затвердження Порядку на- дання спеціальних дозволів на користу- вання надрами: Постанова КМ України від 30 травня 2011 р. № 615. Режим до- ступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 615-2011-п (Дата звернення 11.05.2017). 20. Деякі питання проведення ана- лізу ефективності здійснення державно- приватного партнерства: Наказ Мі- ністерства економічного розвитку і тор- гівлі України від 27 лютого 2012 р. № 255. Режим доступу: http://zakon1.rada. gov.ua/laws/show/z0399-12 (Дата звернен- ня 11.05.2017). 21. Деякі питання організації здій- снення державно-приватного партнерст- ва: Постанова Кабінету Міністрів Украї- ни від 11.04.2011 р. № 384. Режим досту- пу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/ 384-2011-п (Дата звернення 11.05.2017). 22. Про затвердження Методики виявлення ризиків, пов'язаних з держав- но-приватним партнерством, їх оцінки та визначення форми управління ними: По- станова Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 р. № 232. Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/713- 2015-п/paran10#n10 (Дата звернення 11.05.2017). References 1. Cabinet of Ministers of Ukraine (2017). Draft resolution: The state target economic program of reforming the coal industry in 2015-2020. Retrieved from http://mpe.kmu.gov.ua. [in Ukrainian]. 2. PPP model coal mining may help raise 60 million tonnes by 2016-17. (2017, May). Retrieved from http://www.thehindu. com/business/Economy/ppp-model-coal- mining-may-help-raise-60-million-tonnes- by- 201617/article4462494.ece. –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Экономика промышленности –––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) 15 3. Coal mining. Is private participa- tion the answer? Indian Chamber of Com- merce. 32 p. (2017, May) Retrieved from https://www.pwc.in/assets/pdfs/industries/po wer-mining/coal-mining-icc-report-v2- 300613.pdf. 4. Mathu, Ken (2014). The Need for Public-Private Partnership Model in the South African Coal-Mining Industry. Medi- terranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, 4, Vol. 5, pp. 224-235. Retrieved from www.mcser.org/journal/ in- dex.php/mjss/.../2196. 5. The capabilities of industries of the Ministry of energy of Kazakhstan (2017, May). Retrieved from http://energo.gov.kz/ index.php?id=5174 [in Russian]. 6. Illyashov, M.O., Levit, V.V., & Cherevatsky, D.Yu. (2015). Three-dimensi- onal industrial parks: definition, characteris- tics, and development trends. Econ. Promisl., 1 (69), pp. 74-83 [in Russian]. 7. Filatov, Y.V., Naumov, Y.A., Leshchinsky A.A., & Cherevatsky D.Yu. (2000). Experience of corporate develop- ment of the mine field. Coal Of Ukraine, 11, pp. 25-28 [in Russian]. 8. Serdyuk, A.S. (2015). The effiency of public-private partnerships investment project in the coal enterprises. Economic Bulletin of National mining University, 1, pp. 110-117 [in Ukrainian]. 9. Zaloznova, Yu., Petrova, I. & Trushkina, N. (2016), The classification of forms of public-private partnership: synthe- sis foreign and domestic experience. Agri- cultural and Resource Economics: Interna- tional Scientific E-Journal, Vol. 2, No. 3, pp. 88-105. 10. Zaloznova, Yu.,S. & Petrova, I.P. (2017). Corporate development of the mine field as a form of public-private partner- ships. Eastern Europe: economy, business and management, 7, pp. 30-34. Retrieved from http://easterneurope-ebm.in.ua/journal/ 7_2017/07.pdf [in Ukrainian]. 11. Cherevatsky, D.Yu. & Fokina, I.V. (2016). On the possibility of attributing joint development of mine field in public- private partnerships. Coal Of Ukraine, 4-5 (712-713), pp. 19-22 [in Ukrainian]. 12. Verkhovna Rada of Ukraine (2010). Law of Ukraine On public-private partnership of Jule, 01, No. 2404-VI). Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/2404-17 [in Ukrainian]. 13. Deryabina, M. (2017, May). Pub- lic-private partnerships: theory and practice. Retrieved from http://institutiones.com/ general/1079-gosudarstvenno-chastnoe- partnerstvo.html [in Russian]. 14. Varnavskiy, V.G. (2017, May). Public-private partnership: some issues of methodology. Retrieved from http://www.imepi-eurasia.ru/baner/Varnav- skiy.pdf [in Russian]. 15. Kapelyushnikov, R.I. (2017, May). Economic theory of property rights (methodology, basic concepts, circle of problems). Retrieved from http://www.liber- tarium.ru/l_lib_propkapel [in Russian]. 16. Roginko, S. (2003) Concession as a form of attracting investment to develop- ing countries. Concession. On the effective contract between the state and business: scientific collection materials (pp. 101-115). Moskow: Expert [in Russian]. 17. Public-Private Partnerships in the Context of Public Investment Management in Ukraine: An assessment (2015). The In- ternational Bank for Reconstruction and Development. The World Bank. Retrieved from http://documents.worldbank.org/cura- ted/en/495131467995051959/pdf/106249- UKRANIAN-WP-P153935-PUBLIC- Public-Investment-UKR-Web-cover.pdf [in Ukrainian]. 18. Verkhovna Rada of Ukraine (1994). Code of Ukraine On mineral re- sources of Jule, 27, No. 132/94). Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ 132/94-вр [in Ukrainian]. 19. Cabinet of Ministers of Ukraine (2011). Resolution: On approval of proce- dure of granting special permits for subsoil of May, 30, No. 615. Retrieved from –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––– 16 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/615- 2011-п [in Ukrainian]. 20. Ministry of economic develop- ment and trade of Ukraine (2012). Order: Some issues of the analysis of the effective- ness of the implementation of public-private partnerships of Februry, 27, No. 255. Re- trieved from http://zakon1.rada.gov.ua/ laws/show/z0399-12 [in Ukrainian]. 21. Cabinet of Ministers of Ukraine (2011). Resolution: Some questions of the organization of the implementation of public-private partnerships of April, 11, No. 384). Retrieved from http://zakon4. rada.gov.ua/laws/show/384-2011-п [in Uk- rainian]. 22. Cabinet of Ministers of Ukraine (2011). Resolution: On approval of the method of identifying the risks associated with public-private partnership, their evalu- ation and determination of the form of man- agement of Februry, 16, No. 232. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ 713-2015-п/paran10#n10 [in Ukrainian]. Юлия Станиславовна Залознова, зам. директора по научной работе д-р экон. наук E-mail: zaloznova.iep@gmail.com; Ирина Павловна Петрова, канд. экон. наук Институт экономики промышленности НАН Украины 03057, Украина, г. Киев, ул. Желябова, 2 E-mail: msirynapetrova@gmail.com КОРПОРАТИВНАЯ РАЗРАБОТКА ШАХТНОГО ПОЛЯ: СУЩНОСТЬ, ОСОБЕННОСТИ И МЕХАНИЗМЫ РЕАЛИЗАЦИИ Рассмотрена сущность корпоративной разработки шахтного поля. Доказано, что корпоративная разработка шахтного поля является формой государственно-частного партнерства. Приведен перечень особенностей корпоративной разработки шахтного поля как формы партнерского взаимодействия государства и частного сектора. Пред- ложен механизм реализации корпоративной разработки шахтного поля. Ключевые слова: государственно-частное партнерство, корпоративная разработка шахтного поля, частный сектор, государственная шахта, лицензия, механизм, угольная промышленность. JEL: H54; L32; L33; O13; Q31. Yuliya S. Zaloznova, Doctor of economics, profesor E-mail: zaloznova.iep@gmail.com; Iryna P. Petrova, PhD in Economics Institute of Industrial Economics of NAS of Ukraine 03057, Ukraine, Kyiv, 2 Gelabov Str. E-mail: msirynapetrova@gmail.com CORPORATE MINE DEVELOPMENT: ESSENCE, CHARACTERISTICS AND MECHANISM OF IMPLEMENTATION The paper deals with Corporate Mine Development (CMD) as one of the interaction forms between government and business on principles of public-private partnership. It is known, that modern conditions demand new forms and models which would allow to increase inflow of investments and to improve the management of state-owned mines. In –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Экономика промышленности –––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2017, № 3 (79) 17 that regard it should be noted that Corporate Mine Development is a promising form of public-private partnership. Much attention is given to the analysis of the law of Ukraine «On public-private partnership». The possibility of referring the Corporate Mine Develop- ment to public-private partnership is analyzed in the paper. Authorths state, that Corporate Mine Development as a form of public-private partner- ship involves provision by state the right to manage the mine offshore, adjacent to the mine, with its subsequent management (use, operation) on condition of making commitments and fulfilling investment obligations by private partner according to the contract. As a part of the licence agreement obligations between the state and the private sector under the Corporate Mine Development scheme arise for both parties: a private party undertakes to adhere to cer- tain rules in exchange for the fact that the state grant it such right. Based on the results of a study on the Corporate Mine Development authors offer a CMD implementation mechanism, which consists of five stages: CMD implementation (offer to im- plement, initiation), analysis of the CMD implementation effectiveness, study of socio- economic and environmental effects of the CMD implementation and a decision on the holding, organization and opening tenders and auctions, conclusion of a contract for the development of a mine field with the winner of the auction. Corporate Mine Development is a perspective form of public-private partnership in the coal industry, which will improve the management quality, economic efficiency of coal- mining industry and will allow to attract private investments to state-owned coal-mining en- terprises. Keywords: public-private partnership, Corporate Mine Development, private sector, public mine, license, mechanism, coal industry. JEL: H54; L32; L33; O13; Q31. Формати цитування: Залознова Ю.С., Петрова І.П. Корпоративна розробка шахтного поля: суть, особ- ливості та механізм реалізації. Економіка промисловості. 2017. № 3 (79). С. 5-17. doi: 10.15407/econindustry2017.03.005 Zaloznova, Yu.S., & Petrova, I.P. (2017). Corporate Mine Development: essence, characteristics and mechanism of implementation. Econ. promisl., 3 (79), pp. 5-17. doi: 10.15407/econindustry2017.03.005 Надійшла до редакції 22.06.2017 р.