Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст.

Стаття присвячена формуванню колекцій музею українських старожитностей В.В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст. Проаналізовано перший період історії музею, його основні колекції – козацьких старожитностей і артефактів, шевченківську, галерею портретів історичних діячів, роль...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2017
1. Verfasser: Товстоляк, Н.М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК 2017
Schriftenreihe:Сіверщина в історії України
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/128985
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст. / Н.М. Товстоляк // Сіверщина в історії України: Зб. наук. пр. — К.: Глухів, 2017. — Вип. 10. — С. 432-435. — Бібліогр.: 17 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-128985
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1289852025-02-09T21:42:17Z Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст. Музей украинских древностей В. Тарновского в конце 50-х – в начале 70-х гг. XIX в. V. Tarnovskyi’ Museum of Ukrainian Antiques at the end of the 50th – the beginning of the 70th years of XIX century Товстоляк, Н.М. Музейна справа Стаття присвячена формуванню колекцій музею українських старожитностей В.В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст. Проаналізовано перший період історії музею, його основні колекції – козацьких старожитностей і артефактів, шевченківську, галерею портретів історичних діячів, роль П. Куліша у їх комплектуванні. Статья посвящена формированию коллекций музея украинских древностей В. Тарновского в конце 50-х – начале 70-х гг. ХІХ в. Проанализировано первый период истории музея, его основные коллекции – казацких древностей и артефактов, шевченковскую, галерею портретов исторических деятелей, роль П. Кулиша в их комплектовании. The article is about forming the collections V. Tarnovskyi’s Museum of Ukrainian Antiques at the end of the 50th – the beginning of the 70th years of XIX century. The first period of its history, is analyzed the main collections – Cossacks antiques and artifacts, Shevchenko collection, the portrait gallery of historical figures, P.Kulish role in its completing. 2017 Article Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст. / Н.М. Товстоляк // Сіверщина в історії України: Зб. наук. пр. — К.: Глухів, 2017. — Вип. 10. — С. 432-435. — Бібліогр.: 17 назв. — укр. 2218-4805 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/128985 94(477):069«185/187» uk Сіверщина в історії України application/pdf Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Музейна справа
Музейна справа
spellingShingle Музейна справа
Музейна справа
Товстоляк, Н.М.
Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст.
Сіверщина в історії України
description Стаття присвячена формуванню колекцій музею українських старожитностей В.В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст. Проаналізовано перший період історії музею, його основні колекції – козацьких старожитностей і артефактів, шевченківську, галерею портретів історичних діячів, роль П. Куліша у їх комплектуванні.
format Article
author Товстоляк, Н.М.
author_facet Товстоляк, Н.М.
author_sort Товстоляк, Н.М.
title Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст.
title_short Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст.
title_full Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст.
title_fullStr Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст.
title_full_unstemmed Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст.
title_sort музей українських старожитностей в. тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. хіх ст.
publisher Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК
publishDate 2017
topic_facet Музейна справа
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/128985
citation_txt Музей українських старожитностей В. Тарновського наприкінці 50-х – на початку 70-х рр. ХІХ ст. / Н.М. Товстоляк // Сіверщина в історії України: Зб. наук. пр. — К.: Глухів, 2017. — Вип. 10. — С. 432-435. — Бібліогр.: 17 назв. — укр.
series Сіверщина в історії України
work_keys_str_mv AT tovstolâknm muzeiukraínsʹkihstarožitnosteivtarnovsʹkogonaprikíncí50hnapočatku70hrrhíhst
AT tovstolâknm muzeiukrainskihdrevnosteivtarnovskogovkonce50hvnačale70hggxixv
AT tovstolâknm vtarnovskyimuseumofukrainianantiquesattheendofthe50ththebeginningofthe70thyearsofxixcentury
first_indexed 2025-12-01T02:13:48Z
last_indexed 2025-12-01T02:13:48Z
_version_ 1850270263729455104
fulltext Сіверщина в історії України, випуск 10, 2017 432 УДК 94(477):069«185/187» Н.М. Товстоляк МУЗЕЙ УКРАЇНСЬКИХ СТАРОЖИТНОСТЕЙ В. ТАРНОВСЬКОГО НАПРИКІНЦІ 50-Х – НА ПОЧАТКУ 70-Х РР. ХІХ СТ. Стаття присвячена формуванню колекцій музею українських старожитностей В.В. Тарновського наприкінці 50-х – на почат- ку 70-х рр. ХІХ ст. Проаналізовано перший період історії музею, його основні колекції – козацьких старожитностей і артефак- тів, шевченківську, галерею портретів історичних діячів, роль П. Куліша у їх комплектуванні. Ключові слова: В. Тарновський-молодший, музей українських старожитностей, П. Куліш, садиба Качанівка. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю ви- вчення історії формування садиби Качанівка як провід- ного центра українського національного відродження ХІХ ст. та значення музею українських старожитностей В.В. Тарновського для розвитку музейної справи в Укра- їні. Традиційно виникнення музею пов’язують з ім’ям В.В. Тарновського-молодшого (1838–1899), але докумен- ти родинного архіву свідчать, що ідея українського му- зею належить його батькові, В.В. Тарновському-старшо- му (1810–1866). Світогляд молодого Василя Тарновського формувався під впливом батьків та їх друзів, більша ча- стина яких належала до кола національно свідомої україн- ської дворянської інтелігенції, брала активну участь у гро- мадсько-політичному житті суспільства середини ХІХ ст. Мета статті – охарактеризувати перший період фор- мування колекцій музею українських старожитностей В.В. Тарновського. Задля досягнення мети автор ставить наступні завдання: використовуючи документи родин- ного архіву Тарновських, епістолярну спадщину укра- їнських письменників, мемуарну літературу та каталоги музею висвітлити процес формування основних колек- цій музею, перший період музейної діяльності В.В. Тар- новського, його стосунки із відомими українськими ко- лекціонерами та громадськими діячами. Окремих наукових досліджень, присвячених першо- му періоду історії музею українських старожитностей, немає. Наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. історія музею досліджувалася науковими співробітниками Чернігів- ського історичного музею ім. В.В. Тарновського С.О. По- ловніковою [1], С.Л. Лаєвським, Л.П. Линюк [2; 3], укра- їнськими істориками В.Г. Сарбеєм [4], Л.Д. Федорової [5] та ін. Цінними джерелами з історії музею є листи україн- ських письменників П.О. Куліша [6; 7], М. Вовчка [8], доку- менти родинного архіву Тарновських у фондах Чернігів- ського історичного музею ім. В.В. Тарновського, спогади М.В. Тарновського [9] та інші. У процесі роботи над дисертацією, присвяченій ролі Тарновських в історії України ХІХ ст., нами було з’ясовано, РОЗДІЛ V. МУЗЕЙНА СПРАВА що у 30-ті роки молодий В.В. Тарновський-старший мрі- яв зібрати матеріали та заснувати журнал, присвячений історії його батьківщини України («Малоросії»). У нотат- ках «Про Малоросійський журнал» він написав: «Если об- стоятельства и здоровье позволят мне жить в Малорос- сии, то предполагаю употребить насколько это возможно (по собранным материалам) издавать Малороссийский журнал…, распространяемый оптом и в розницу тако- го рода статьи, которые принесут пользу родине…» [10]. Основними розділами журналу були малоросійська іс- торія, археологія, право Малоросії і його історія, описи Малоросії, малоросійська література, сільське господар- ство. У проекті програми журналу згадується «інтересний малоросійський музеум», що планується зібрати під час підготовки матеріалів до друку. Термін «музеум» в його нотатках означав зібрання рідкісних речей або предме- тів з певної галузі науки або мистецтва. Свою ідею ви- дання журналу В.В. Тарновський не здійснив. Причину він пояснив тим, що господарство привертало його ува- гу більше. Серед документів особистого архіву В.В. Тар- новського-старшого є «Список музеуму Київського на- вчального округу», який представляє собою тематичну структуру музею [11]. Проте його син, В.В. Тарновський-молодший, втілив юнацькі мрії свого батька. Кінець 50-х – 60-ті рр. ХІХ ст. – доба підйому національного відродження багатьох наро- дів Європи. Зріс інтерес до минулого, історичних коренів, національної історії, культури, що сприяло виникнен- ню нових музеїв та реконструкції старих. Формуван- ня приватних колекцій і музейних збірок стало особли- вістю культурного життя українських губерній. У Росії відкрилися перші публічні музеї: у 1852 р. – Новий Ер- мітаж, в якому імператорська родина виставила для пу- бліки свої музейні колекції; у 1852 р. Оружейну палату Московського Кремля було переведено у нове приміщен- ня біля Боровицьких воріт. В.В. Тарновський у середині 50-х рр. навчався у пансіоні Єнесса у Москві, цікавився новими музейними практиками. Його улюбленими на- прямами колекціонування стали українська старовина, шевченкіана, наукова та художня література про Украї- ну різних авторів та різних років видання. М.В. Тарновський, автор першої ґрунтовної наукової розвідки про початок музейної діяльності В.В. Тарнов- ського, писав: «Разом з пристрастю до всього, що стосу- валося улюбленого українського поета, він мав ще й іншу – до любої України, її минувшини, її героїв, – наслідком якої стало колекціонування українських старожитностей. Збирати їх Вас. Вас. розпочав ще замолоду, чи не ві- сімнадцятирічним юнаком. Через брак коштів робило- ся це в дуже скромних розмірах. Але й тоді, за слова- ми його брата, а мого батька, Волод. Вас. Тарновського, ISSN 2218-4805 433 його кімната у Москві в квартирі д-ра Шеффера, в яко- го вони жили під час навчання у пансіоні в Москві, яв- ляла собою невеликий музей української зброї, келихів, чарок, що мали герби героїв України, та інших пред- метів української давнини. Усе купувалося на Сухаре- вому базарі, а також і в Україні під час вакацій, а потім відвозилося до Москви і прикрашало стіни його кімна- ти. Вже тоді було видно, що народився серйозний зби- рач спеціальної старовини, і це супроводжуватиме все його, порівняно коротке життя. Отже підвалини музею українських старожитностей було закладено в Москві, і він залишався там до здобуття Вас. Вас. середньої осві- ти. Потім його перевезли до родинного маєтку в Кача- нівку Борзенського повіту Чернігівської губернії, де він зайняв частину кімнат і кімнату, в якій містилася біблі- отека, що залишилася по Григ. Степ. Тарновському. Ця кімната межує з великою їдальнею» [9, с. 158–159]. У 1854 р. В.В. Тарновський-старший отримав у спад- щину знамениту Качанівку. З того часу садиба стала його родинною резиденцією, в якій збиралася, як і раніше, ін- телектуальна еліта українського суспільства. Все частіше звучали промови про необхідність «емансипації», тобто звільнення селянства від кріпацької залежності та не- обхідності проведення низки реформ. З 1957 р. Василь Васильович-старший самовіддано працював у комісії з поліпшення побуту селян, а потім у Санкт-Петербурзі у Редакційних комісіях. За роки праці на користь демокра- тичних перетворень у Росії в приватному архіві та бібліо- теці В.В. Тарновського-старшого сформувалася цінна ко- лекція документів з історії селянської та земської реформ, деякі з них були надруковані у кількох примірниках та швидко стали раритетами. Після смерті батька у 1866 р. В.В. Тарновський включив їх до свого музейного зібрання. В.В. Тарновський-молодший у 1856 р. завершив своє навчання у Москві. 7 березня 1856 р. П.О. Куліш (Листи Куліща подані мовою публікації) у листі до В.В. Тарнов- ського-старшого повідомив: «Видел я Вашего возлю- бленого сына у доктора Шеффера, но как он был окру- жен студентами, не студентами, девицами и детьми, то я могу Вам сказать о нем только то, что он очень бледен и не по летам солиден…» [6, с. 115]. Точної дати всту- пу В. Тарновського до університету Св. Володимира у Києві поки ще не встановлено. Можна припустити, що це сталося у 1857 р., так як П.О. Куліш в листі від 25 бе- резня 1857 р. запитував В.В. Тарновського-молодшого: «Що ж ви, Паничу! Чи потоваришили з студентами? Чи є між ними хороші люде? Здається, в Києві можна б ро- сти не одним тополям…» [7, с. 148]. Повернувшись в Україну, з 1856 р. Василь Тарновський розпочав багаторічну роботу над збиранням та влашту- ванням свого музею. Він добре пам’ятав, що належить до нащадків козацької еліти, тому навіть одяг обрав для себе козацький. Так, Марко Вовчок у серпні 1857 р. у листі до свого чоловіка, О.В. Марковича, згадувала про те, що ба- чила «…Василька Тарновського у синіх шароварах, в со- рочці вишиваній і в чемерці…» [8, с. 28]. У вересні 1857 р. вона писала: «Василь Тарновський убрання на собі коза- че мав, здається що я вже тобі писала?» [8, с. 30]. А.М. Лазаревський згадував наступні свідчення М.М. Бі- лозерського (листопад 1857 р.): «По Вкраїни я зовсим не издыв. Тильки двичи був у молодого Тарновського. У іого вже чималенький музей нашой старовині; іе й гарматы! Тилькы мало кныжок та шпаргалив. Хоче купыть архив Марковича, дак той просить безбожну цину: який iому чорт дасть не тильки 5, да и 2 тисячи карбованцив?... Тар- новский хоче зибрать уси книжки, у которых писано про нашу краину, и збере! А нам треба допомогать іому у тако- му доброму дили. Для тих книжок и усякой старовины вин муруе камяницу на пречудовому мисци…» [5, с. 148–149]. Отже, у 1857 р. студент Василь Тарновський мріяв по- будувати у Качанівці окреме приміщення для свого му- зею. На це його надихнуло спорудження так званого «ма- лоросійського будинку» в с. Лебединець Пирятинського повіту Полтавської губернії. Його власником був близь- кий друг батька Г.П. Галаган, якому було необхідно мати у своєму селі приїжджій будиночок. Він вирішив відтво- рити українську будівлю у стилі житла козацької стар- шини часів Запорозької Січі і старосвітських будинків небагатого українського панства, наближену за своєю архітектурою до хати, «затишну, своєрідну, наповнену ніжною ідилічною розкішшю». Розробити проект було непросто. Разом із полтавським архітектором Є.І. Червін- ським Г.П. Галаган досліджував різні споруди, їх архітек- турні складові, розпитував літніх людей, читав спогади та описи подібних споруд. Його зведення розпочалося у 1854 р., закінчили будівництво у 1856 р. Лебединецький будинок представляв собою оригінальну та цікаву спо- руду за старими народними традиціями, технологіями, специфікою організації внутрішнього та зовнішнього простору, конструктивними особливостями [13]. В.В. Тарновському, який хотів створити музей та шу- кав відповідне архітектурне рішення, не так просто було це здійснити. Г.П. Галаган побудував житлову споруду в українському народному стилі, а В.В. Тарновському необхідно було поєднати в одному проекті сучасні ви- моги до музейних приміщень з архітектурою, викона- ною в українських народних традиціях. Про це свідчить лист П.О. Куліша від 25 серпня 1857 р.:«…а що пишете про рисунки для кам’яниці, то було в мене їх трохи, да ніяк не знайду між паперами. Як попадуться на очі, то зараз пришлю. Тільки не раджу Вам, мій голубе, муру- вати кам’яницю, поки ми з Левком вернемося із чужих земель. Будемо ми проходжати через Слов’янщину, вба- чатимем старосвітську будову, розметикуємо її добрим розумом і виведем на папері всякі будинки, панські й мужичі, як їх будувати подобає по щиро слов’янському, а не по німецькому стилю. А тепер Ви попсуєте запас і збудуєте сміховище, а не кам’яницю. Коли ж Вам дуже пильно припало, то не забудьте хороший чертеж Чер- нігівської кам’яниці, що стоїть на валу – як вона зна- Сіверщина в історії України, випуск 10, 2017 434 двору і як із середини вимурована – да й поставте собі таку штуку в Качанівці, пустивши частину на підда- шшє – тим самим важким стилем. На сю будову всяке дивитиметься з ушануванням, як на кожні стародавні вещі, й ніхто Вашого смаку не зневажить…» [7, с. 148]. Як відомо, музей В.В. Тарновського залишився у ка- чанівському палаці; кам’яницю не було збудовано, і можливо тому, що в умовах підготовки та проведен- ня селянської реформи економіст і юрист В.В. Тарнов- ський-старший, прогнозуючи погіршення економічно- го стану господарства своїх маєтків, відмовив сина від великих витрат. Так, ще у серпні 1856 р. П.О. Куліш у листі з Качанівки до О.М. Куліш писав: «…Вас. Вас. по- мишляє тепер про емансипацію, котра може залишити його без робочих рук для цукрового заводу і для полів. Він навіть думає продати свій Київський маєток, щоб мати у запасі готові гроші для цієї важливої події…» [14]. Свою мрію про український будинок В.В. Тарнов- ський здійснив пізніше. Це відбулося наприкінці 70-х – на початку 80-х рр. ХІХ ст. Таким будинком стала зна- менита хата-«порада», збудована наприкінці 70-х ро- ків ХІХ ст. у качанівському парку. У передмові до «Каталогу українських древностей колекції В.В. Тарновського» (Київ, 1898, грудень) Ва- силь Васильович написав: «Издавая каталог моей кол- лекції, нахожу нужным предпослать несколько слов о ея характере и происхождении. Еще в молодые годы, лет сорок назад, я задался мыслью собрать возможно пол- ную коллекцию предметов, характеризующих старин- ный быт моей родины, Малороссии. Так как выполнение этой задачи в полном ея объеме не по силам частному лицу, то я по необходимости принужден был ограни- читься пределами более тесной и наиболее мне близкой територии, а именно левобережной Малороссии» [15]. Зі студентських років коло контактів В.В. Тарнов- ського було дуже широким. Він спілкувався із представ- никами свого покоління і людьми, що належали до по- коління його батька. Серед них особливе місце посідав Тарас Григорович Шевченко. Сучасники визнавали, що для В.В. Тарновського він був справжнім кумиром. На превеликий жаль, їх особисте знайомство не було три- валим: під час їх першої зустрічі Василь Тарновський був ще дитиною, вдруге вони зустрілися у 1859 р., а у березні 1861 р. Т.Г. Шевченко пішов з життя. Якщо спочатку у качанівському палаці знаходилось кілька картини та автографів Т.Г. Шевченка, то з кін- ця 50-х років ХІХ ст. В.В. Тарновський почав цілеспря- мовано збирати все, що мало відношення до Кобзаря. У цьому йому допомагав і П.О. Куліш. 1 листопада 1857 р. П.О. Куліш написав у листі до В.В. Тарновського: «Тарас у Ныжньому Новгороди дожыдаеться якогось лысту на прожыванне. Хвалятця, що ему добре. Переслав сюди 17 акварелей, котори представляють уси тыи стороны, по которым вин блукав невольныком. Тут розиграють их у лотерею, и шкода, що история заточення нашого поэта розыйдетця по чужим рукам. Годылось бы панам нашым захватывать у свои руки таки клейноти. 250 срибних им цина.Стоять того: душа Тарасова в тых выдах пустинних так и сыяе…» [16, с. 81–82.]. Вагомим здобутком В.В. Тар- новського є те, що крім особистих речей, рукописів та творів Т.Г. Шевченка він збирав численні статті, нотат- ки, публікації творів знаменитого українця, комплекту- вав тим самим науково-допоміжний фонд свого музею. Цю методику у подальшому він використовував, збира- ючи все, що мало відношення до таких видатних укра- їнців, як М.І. Костомарова, П.О. Куліша, М.В. Гоголя та ін. За порадою П. Куліша В. Тарновський у 60-ті рр. почав збирати портрети української козацької еліти. 23 лип- ня 1860 р. П. Куліш писав В. Тарновському про колекцію Горошковського: «…Там есть дуже гарни патрати панив XVII чы XVI вику. Одежа на ных коштовна и гарна, а мы зовсим не знаемо, як тогди паніи ходили наши…Дуже до- бре було б , колы б вы такымы портретами убрали свою свитлыцю…» [16, с. 82]. З 60-х рр. В. Тарновський розпо- чав створення картинної галереї свого музею. Якщо він не міг придбати оригінал, то замовляв копію, запросив- ши до Качанівки художника Г. Васька. На початку 70-х років ХІХ ст. музей українських ста- рожитностей В.В. Тарновського у садибі Качанівка був уже відомий далеко за межами Чернігівської губернії. Його засновник приділяв багато уваги каталогізації своїх експонатів. Так у каталозі музею 1900 р. за № 913 у розділі «Бумаги В.В. Тарновського, основателя музея» записано: «Опись древностей В.В. Тарновського. Кача- новка, 1870. Книга в полулисте, в переплете. При ней различные материалы В.В. Тарновского для каталога му- зея» [17]. На жаль, каталог, який би допоміг нам з’ясувати склад колекцій музею, поки ще вважається утраченим. До 1876 р. музей українських старожитностей В.В. Тарнов- ського розміщувався у бібліотеці, а потім його було пе- ренесено у інше приміщення на другому поверсі палацу. Таким чином, В.В. Тарновський з молодих років ці- леспрямовано збирав музей українських старожитно- стей, колекції якого були цінними та рідкісними за сво- їм змістом. Вже у перший період свого існування музей мав цінні колекції української старовини зокрема ХVII– XVIII ст., колекцію козацьких старожитностей, шевчен- ківську колекцію, колекцію документів періоду селян- ської та земської реформ, збірки творів та особисті речі видатних українців ХІХ ст., галерею портретів україн- ської козацької еліти. У наступні роки музей поповнився археологічною колекцією та іншими експонатами. На- разі наукове дослідження першого періоду формування музею українських старожитностей В. Тарновського за- лишається актуальним у контексті історії українського національного відродження. ПОСИЛАННЯ 1. Половнікова С.О. Історія заснування Музею українських ста- рожитностей ім. В.В. Тарновського мовою документів / С.О. По- ловнікова // Скарбниця української культури: Збірник наукових ISSN 2218-4805 435 праць. – Вип. 2. – Чернігів: Сіверянська думка, 2002. – С. 19–27. 2. Лаєвський С.Л. Музей українських старожитностей В.В. Тар- новського у часі і просторі / С.Л. Лаєвський, Л.П. Линюк. – Скарб- ниця української культури: збірник наукових праць. – Вип. 3. – Чернігів: Сіверянська думка, 2002. – С. 5–8. 3. Линюк Л.П. Імені Василя Тарновського / Л.П. Линюк // Скарб- ниця української культури: Збірник наукових праць. – Вип. 17. – Чернігів, 2016. – С. 126–136. 4. Сарбей В.Г. Друковані джерела і розвідки до біографії В.В. Тар- новського / В.Г. Сарбей // Скарбниця української культури: Ма- теріали ювілейної наукової конференції, присвяченої 100-річчю Чернігівського історичного музею ім. В.В. Тарновського. – Черні- гів: Сіверянська думка, 1996. – С. 14–15. 5. Федорова Л.Д. Приватні зібрання української старовини Ва- силя та Миколи Тарновських у контексті історії музейної спра- ви в Києві / Л.Д. Федорова // Український історичний журнал. – 2015. – № 6. – С. 69–88. 6. Письма Кулиша к Тарновскому // Киевская старина. – 1898. – Вып. 4. – С. 107–131. 7. Кирилюк Є. Листи П. Куліша до В. Тарновського / Євген Ки- рилюк // За сто літ: Матеріали з громадського й літературного життя України ХІХ і початків ХХ століття. – Книга шоста. – Хар- ків: Державне вид-во України, 1930. – С. 145–152. 8. Листи Марка Вовчка: у 2 т. – К.: Наукова думка. – Т. 1. – 1984. – 399 с. 9. Тарновський М.В. Василь Васильович Тарновський (молод- ший). 1837–1899 / М.В. Тарновський // Хроніка – 2000. – 1997. – Вип. 19–20. – С. 140–188. 10. Чернігівський історичний музей (далі – ЧІМ), інв. № Ал – 17. 11. ЧІМ, інв. № Ал. – 77, арк. 40–41. 12. А. Л. [Александр Лазаревский]. Памяти Н.М. Белозерского / А.Л. // КС. – 1897 – Т. 61. – № 1. – С. 146–150. 13. Письмо Г.П. Галагана о Малороссийском будынке в селе Ле- бединец, Прилукского уезда // КС. – 1904. – Т. 86. – № 7–8. – Доку- менты, известия и заметки. – С. 1–7. 14. Інститут рукопису НБУВ ім. В.І. Вернадського, ф. І, спр. 29229, арк. 3. 15. Каталог украинских древностей коллекции В.В. Тарновско- го (С приложением 16-ти таблиц фототипних снимков). – К.: Ти- пография К.Н. Милевского, 1898. – 86 с. 16. Письма П.А. Кулиша к В.В. Тарновскому-сыну. 1857–1897 // Киевская старина. – 1899. – Т. 64, январь. – С. 81–100. 17. Каталог музея украинских древностей В.В. Тарновского. Том II. – Сост. Б.Д. Гринченко. – Чернигов: Типогр. Черниг. губ. земства, 1900. – [Приложение к № 7 Земского сборника Черни- говской губ.]. – 367 с. Товстоляк Н.Н. Музей украинских древностей В. Тарновского в конце 50-х – в начале 70-х гг. XIX в. Статья посвящена формированию коллекций музея украинских древностей В. Тарновского в конце 50-х – начале 70-х гг. ХІХ в. Проа- нализировано первый период истории музея, его основные коллекции – казацких древностей и артефактов, шевченковскую, галерею пор- третов исторических деятелей, роль П. Кулиша в их комплектовании. Ключевые слова: В. Тарновский-младший, музей украинских древностей, П. Кулиш, усадьба Качановка. Tovstoliak N. M. V. Tarnovskyi’ Museum of Ukrainian An- tiques at the end of the 50th – the beginning of the 70th years of XIX century The article is about forming the collections V. Tarnovskyi’s Museum of Ukrainian Antiques at the end of the 50th – the beginning of the 70th years of XIX century. The fi rst period of its history, is analyzed the main collections – Cossacks antiques and artifacts, Shevchenko collection, the portrait gallery of historical fi gures, P.Kulish role in its completing. Key words: V. Tarnovskyi the younger, Museum of Ukrainian An- tiques, P. Kulish, Kachanivka Estate. 14.03.2017 р.j УДК [069.070](477-25) «1931/1941» А.С. Яненко КИЇВСЬКЕ МУЗЕЙНИЦТВО НА ШПАЛЬТАХ РАДЯНСЬКИХ ГАЗЕТ 1930-х – ПОЧАТКУ 1940-х рр. У статті висвітлений радянський газетний дискурс київсько- го музейництва 1930-х – початку 1940-х рр., окреслені основні змістовні рубрики та інформативний потенціал повідомлень у пресі для вивчення історії музеїв УСРР/УРСР на прикладі музей- ної мережі Києва, наведені приклади використання більшовиць- кої преси як дієвого механізму ідеологічного конструювання по- трібної й зручної для тоталітарної влади «суспільної думки» щодо музейних інституцій та їх співробітників. Ключові слова: музейництво, Київ, антирелігійний музей, історичний музей, преса, 1930-ті рр. Десятиліття, що передувало німецько-радянській вій- ні, було черговим етапом випробувань для українського суспільства, зокрема інтелектуального співтовариства. На початку 1930-х рр. принципи «великого перелому», про- голошеного 1929 р., почали агресивно впроваджуватися в сфері науки й культури національних республік, втілю- ючись у згортанні політики коренізації, політизації усіх форм і виявів інтелектуального життя, викритті ворогів народу й партії, тотальних чистках, репресіях проти іна- комислення. Українське музейництво – інституціональна та персоніфікована мережі, що забезпечували реалізацію й спадкоємність традицій дослідження, збереження й по- пуляризації культурної спадщини, – протягом 1930- х – на початку 1940-х рр. зазнало значних деформацій: в умо- вах тоталітаризму музейні заклади штучно перетворю- валися на зброю соціалістичної боротьби, «старі» кадри фізично винищувалися, дослідницькі традиції, що не за- суджували класового ворога, були затавровані «буржуаз- ним/махровим націоналізмом», «нацдемівщиною», «по- півщиною», «фашизмом» тощо. Для переходу музеїв на «нові марксистсько-ленінські рейки» більшовицька вла- да задіяла всі можливі механізми та інструменти, зокре- ма, «могутнє знаряддя зв’язку партії з народом» – більшо- вицьку пресу. Газетний дискурс, покликаний виконувати низку функцій (пізнавальну, інформативну, регулятив- ну), в умовах радянської дійсності перетворився на про- відника «непримиренної боротьби з ворогами народу за здійснення генеральної лінії партії». «Найсильніша, най- гостріша зброя» мала згуртовувати трудящих на виконан- ня завдань партії й уряду, мобілізувати на боротьбу за ви- конання планів сталінської п’ятирічки, закликати бути напоготові дати відсіч класовим ворогам. Продуценти газетного дискурсу – кореспонденти й дописувачі – ви- конували функцію формування думки суспільства, вод- ночас створюючи оману демократичності преси, адже че- рез тісний зв’язок трудящих зі «своєю» пресою вони мали «широкі можливості висвітлювати на сторінках більшо- вицьких газет свою роботу, соціалістичні методи праці, нові рекорди сталінських вихованців, критикувати і не- поладки в роботі». Головними й вирішальними завдан- нями більшовицької преси визнавалося «вирощування нових кадрів радянської інтелігенції», що з допомогою