Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів)
Рецензія на книгу: Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) / Упор. Л.Маринович, Ю.Зайцев. – Л.: Свічадо, 2015. – 960 с.
Gespeichert in:
| Datum: | 2016 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут історії України НАН України
2016
|
| Schriftenreihe: | Український історичний журнал |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/129974 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) / В.В. Островський // Український історичний журнал. — 2016. — № 3. — С. 222-228. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-129974 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1299742025-02-23T18:53:24Z Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) Blessed Souls of Those Who Radiates (Zenovii Krasivs’kyi and Olena Antoniv) Островський, В.В. Рецензії й огляди Рецензія на книгу: Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) / Упор. Л.Маринович, Ю.Зайцев. – Л.: Свічадо, 2015. – 960 с. 2016 Article Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) / В.В. Островський // Український історичний журнал. — 2016. — № 3. — С. 222-228. — укр. 0130-5247 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/129974 uk Український історичний журнал application/pdf Інститут історії України НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Рецензії й огляди Рецензії й огляди |
| spellingShingle |
Рецензії й огляди Рецензії й огляди Островський, В.В. Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) Український історичний журнал |
| description |
Рецензія на книгу: Благословенні душі, що вміють випромінювати...
(Зеновій Красівський і Олена Антонів) /
Упор. Л.Маринович, Ю.Зайцев. – Л.: Свічадо, 2015. – 960 с. |
| format |
Article |
| author |
Островський, В.В. |
| author_facet |
Островський, В.В. |
| author_sort |
Островський, В.В. |
| title |
Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) |
| title_short |
Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) |
| title_full |
Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) |
| title_fullStr |
Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) |
| title_full_unstemmed |
Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) |
| title_sort |
благословенні душі, що вміють випромінювати... (зеновій красівський і олена антонів) |
| publisher |
Інститут історії України НАН України |
| publishDate |
2016 |
| topic_facet |
Рецензії й огляди |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/129974 |
| citation_txt |
Благословенні душі, що вміють випромінювати... (Зеновій Красівський і Олена Антонів) / В.В. Островський // Український історичний журнал. — 2016. — № 3. — С. 222-228. — укр. |
| series |
Український історичний журнал |
| work_keys_str_mv |
AT ostrovsʹkijvv blagoslovennídušíŝovmíûtʹvipromínûvatizenovíjkrasívsʹkijíolenaantonív AT ostrovsʹkijvv blessedsoulsofthosewhoradiateszenoviikrasivskyiandolenaantoniv |
| first_indexed |
2025-11-24T12:33:57Z |
| last_indexed |
2025-11-24T12:33:57Z |
| _version_ |
1849675100514680832 |
| fulltext |
Український історичний журнал. – 2016. – №3
Презентація впорядкованої Любов’ю
Маринович і Юрієм Зайцевим книги від-
булася 12 вересня 2015 р. в музеї етно-
графії та художнього промислу Інституту
народознавства НАН України (Львів).
Проводилася вона в рамках ХХІІ Форуму
видавців. Згодом такі ж заходи пройшли
у Дрогобичі, Моршині, Стрию Львівської
області, в Івано-Франківську, у с. Витвиця
Долинського району Івано-Франківської
області, де 12 листопада 1929 р. народився
З.Красівський, в Українському католиць-
кому університеті (УКУ, Львів). Певною
мірою символічним виявилося те, що івано-франківська презентація відбула-
ся у приміщенні обласної універсальної наукової бібліотеки імені І.Франка,
де 27 листопада 1967 р. виїзна сесія Верховного суду УРСР розправилася з ке-
рівниками підпільної антирадянської організації – Українського національного
фронту (УНФ). Його співзасновника З.Красівського було засуджено до 12 років
позбавлення волі (5 років тюрми, 7 років виправно-трудової колонії) і 5-річного
заслання. Це покарання виявилося другим за суворістю у справі УНФ.
Ідею книги запропонував письменник, літературознавець, публіцист, діяч
руху опору 1960–1980-х рр., громадський і духовний авторитет Є.Сверстюк.
Своїми міркуваннями він поділився з подружжям Мариновичів – колишнім
учасником Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських
угод (УГГ), політв’язнем, а нині – віце-ректором УКУ п. Мирославом та його
дружиною п. Любою, досвідченим редактором і коректором. Власне, це їй дові-
рено і як, на жаль, виявилося, заповідано втілити задум натхненника. За його
ж порадою до копіткої роботи долучився кандидат історичних наук, старший
науковий співробітник відділу новітньої історії Інституту українознавства
імені І.Крип’якевича НАН України Ю.Зайцев. Він – один із небагатьох, хто
від 1991 р. й понині невтомно досліджує український опозиційний рух дру-
гої половини ХХ ст., життєписи його учасників, в їх числі З.Красівського та
О.Антонів, має великий архів відповідних текстових, відео- та фотоматеріалів,
випустив десятки тематичних публікацій. Він, до слова, підготував відому в
наукових колах працю з історії УНФ1. Саме завдяки професійним зусиллям
Ю.Зайцева «Благословенні душі…» набули статусу повноцінного історіогра-
фічного доробку.
1 Див.: Український національний фронт: дослідження, документи, матеріали / Упор.
М.В.Дубас, Ю.Д.Зайцев. – Л., 2000. – 680 с.
благословенні Душі,
що вміють виПромінювати...
(зеновій красівський і олена антонів) /
уПор. л.мариновиЧ, ю.зайцев. –
л.: свіЧаДо, 2015. – 960 с.
Український історичний журнал. – 2016. – №3
Рец, ензії й огляди 223
Насамперед книга, яка побудована за проблемним принципом, розкриває
біографію й діяльність З.Красівського. Він – маловідомий загалові, але яскра-
вий представник історії нескореної України другої половини ХХ ст., котрий,
увібравши націоналістичні переконання з дитячого віку, не змінював їх упро-
довж життя, не піддавався спокусам кон’юнктури. Сповідуючи ідеї «чинного
націоналізму», утіленого Організацією українських націоналістів (бандерів-
ською), став подвижником українського спротиву, представляючи його націо-
нально-визвольний, правозахисний, релігійний і культурницький сеґменти.
Від 1944 р. З.Красівський – у лавах ОУН(б), вояк Української повстанської
армії, далі, як мовилося вище, співзасновник УНФ, згодом діяч УГГ, співорга-
нізатор Української Гельсінської спілки (УГС), Усеукраїнського політичного
об’єднання «Державна самостійність України», очільник крайового проводу
ОУН(б) в Україні, поборник леґалізації Української греко-католицької церк-
ви (УГКЦ), політв’язень, жертва радянської каральної психіатрії. Окрім усьо-
го – автор художніх прозових і поетичних творів, серед яких історичний роман
«Байда», збірки поезій «Месник», «Невольницькі плачі»; пам’яток епістолярно-
го жанру («Листи з неволі», «Владимирський централ») і публіцистики; злобо-
денних суспільно-політичних документів. Отож не дивно, що йому присвячено
чотири з п’яти частин документального видання.
Частина перша – «Зеновій Красівський: життя і слово» (с.21–402) – скла-
дається з чотирьох розділів. Їх назви промовисто розкривають зміст уміщених
матеріалів: «Вибрані прозові твори та заяви» (с.23–128), «Поетичні збірки»
(с.129–204), «Виступи» (с.205–265), «Листи» (с.266–402). Можливо, до листів
варто було б перемістити (із розділу 1) «Владимирський централ», який на-
писаний у вигляді своєрідного продовжуваного листа до другої дружини –
О.Антонів, але, в основному, жанри решти творів збігаються з темами розділів.
Із першого – варті уваги автобіографії (с.23–30), що висвітлюють ключові віхи
життєвого шляху З.Красівського. Він мав чудову пам’ять і тому фактам, які пові-
домляв, можна цілком довіряти, що підтверджується зіставленням із наведеною
в інших джерелах інформацією. У цьому ж розділі, окрім автобіографій, подано
«Спогади про Витвицю і юність» (с.30–35), «Тактику Українського національно-
го фронту» (с.36–54), де окреслено стратегічно-тактичні засади УНФ, через що її
варто розглянути детальніше. Документ поєднував декілька рубрик, зміст яких
включав обґрунтування історичних передумов утворення, ідеологічні принципи
та вимоги до членства в організації. В «Історичній ситуації» оглядалося політичне
становище УРСР, критично осмислювалися внутрішні події часу хрущовської «від-
лиги», аналізувалася криза міжнародного комуністичного руху, арґументувала-
ся потреба відновлення визвольної боротьби поневолених націй способом розгор-
тання підпільних антирадянських угруповань. У рубриці «Організація підпілля»
формулювалися цілі, завдання УНФ, окреслювалася його структура, технології
налагодження самвидаву й ведення пропаґанди. Простудіювавши «Методи орга-
нів державної безпеки», учасники УНФ могли ознайомитися зі специфікою робо-
ти КДБ, правилами конспірації, поведінки під час арешту та слідства. Усе завер-
шувалося поясненням доцільності прийняття присяги вступника та її текс том.
Використовуючи «Тактику…», Д.Квецко уклав «Статутові принципи
Український історичний журнал. – 2016. – №3
224 Рец, ензії й огляди
Українського національного фронту (проект)», «Програмові вимоги Ук раїн сь-
кого національного фронту (проект)», писав публіцистичні статті для «Волі і
Батьківщини». А отже «Тактику…» цілком справедливо можна вважати кон-
цептуальним документом УНФ.
Потрібно також уточнити та прояснити ситуацію довкола «Заяви в’язнів
Владимирської тюрми» (с.54–56). Улітку 1969 р. у цьому сумновідомому цент-
ралі відбулося одне з резонансних голодувань, яке стало відповіддю на погір-
шення якості тюремної їжі. Власне З.Красівський виступив одним з ініціаторів
події, а за даними першого випуску чорноволівського «Українського вісника» –
співавтором звинувачувального протесту, адресованого Організації Об’єднаних
Націй. Хоча, за спогадами Михайла Гориня, І.Кандиби й Л.Лук’яненка, він
тексту не писав і не підписував, подальші репресії з боку КДБ підтверджува-
ли його дієвість у тому епізоді. Таким чином, стає зрозумілою логіка публіку-
вання цього документа, як такого, що опосередковано доводить першочергову
роль З.Красівського в акціях протидії адміністрації Владимирської в’язниці.
Після дострокового звільнення та відбуття заслання він не припиняв сус-
пільно-політичної активності, яку проявляв у різних галузях. Факт його при-
єднання до правозахисного руху засвідчує «Заява» (с.56–58) про вступ в УГГ від
жовтня 1979 р. Участь у процесі українського національного пробудження кінця
1980 – початку 1990-х рр. і спробу його аналізу відображає стаття «Становище
України у світі» (с.115–126). А думки, висловлені З.Красівським щодо релігій-
ної ситуації в республіці, і його зусилля, докладені задля утверд ження УГКЦ,
ілюструє звернення «До віруючих в Україні й усіх землях» (с.126–128). Що ж до
«Владимирського централу» (с.58–114), написаного впродовж листопада – пер-
шої половини грудня 1979 р., то його можна вважати чи не кращим твором ві-
тчизняного епістолярію, де описано особливості функціонування радянської пе-
нітенціарної системи, її використання для впокорення представників опозиції,
їх виживання, намагання організовано протистояти поневолювачам.
Другий розділ книги містить дві збережених на сьогодні поетичних збір-
ки З.Красівського: «Месник» (с.129–139) і «Невольницькі плачі» (с.140–204).
Якщо друга неодноразово публікувалася, то «Месника» повністю оприлюдне-
но вперше. Створивши цю збірку влітку 1964 р., автор долучився до «щопти»
(за В.Стусом) шістдесятників. Але, на відміну від метафоричних образів, що їх
витворила плеяда, яка була «лишень для молитов і сподівання» (за В.Стусом),
у його віршованих рядках звучали відкриті звинувачення на адресу КПРС –
носія людиноненависницької комуністичної ідеології та Росії – осердя радян-
ської імперії, які впосліджували Україну й українців: «Що взяли право у лю-
дини, / Ввели в закон сваволю дику, / Що сплюндрували Україну, – / Я славлю
партію велику!» (с.129); «Тобі, Росіє, честь, хвала! / Всіх на шляху своїм змела»
(с.130); «За сльози наших матерів, / За смерть батьків, за кров братів» (с.130).
Запропоновані впорядниками варіанти декотрих поезій «Месника» відрізня-
ються від тих, які зберігаються в архіві управління Служби безпеки України
в Івано-Франківській області, а «Невольницьких плачів» – від тих, які видру-
кувані попередньо. Утім усе пояснюється просто: де-не-де враховано правки,
внесені Є.Сверстюком на прохання автора, а, крім того, самвидавні твори під
Український історичний журнал. – 2016. – №3
Рец, ензії й огляди 225
час численних переписувань зазнавали коректив, навіть спотворювалися, зре-
штою, вийшовши з-під пера творця, надалі існували своїм життям, що, однак,
не применшує їх мистецької цінності, а навпаки – підкреслює самобутність,
доводить суспільну затребуваність.
Третій розділ видання пропонує читачеві тексти виступів З.Красівського,
які він виголошував у ході численних акцій «мітинґової демократії», на партій-
них зібраннях, перед представниками української діаспори. Варто виокремити
вперше опубліковані промови «Перед священиками за кордоном» (с.207–212),
«На місці загибелі Романа Шухевича в Білогорщі» (с.213–215), «На моги-
лі батьків Ярослава Стецька» (с.219–221), «На освяченні помешкання Івана
Кандиби» (с.221–224), «На мітингу в честь Романа Шухевича» (с.224–225) із зі-
брання Ю.Зайцева. Інші записувалися й пізніше оприлюднювалися зусилля-
ми побратимів. У всіх відображено базові тези націоналістичних переконань
З.Красівського, його бачення актуальних проблем історії й майбуття україн-
ського державотворення. Що цікаво, оцінки, висловлені ним щодо минулого та
перспектив російсько-українських взаємин, передбачали неминучість аґресії
проти України. «Розв’язуючи українські завдання, маємо постійно дивитися на
Росію. […] Свої інтереси Росія завжди довольнила з позиції сили. Гадаю, що так
воно буде й надалі», – пророчив він у статті «Ми ще не самостійні» (с.263–264).
Завершальний розділ частини першої – епістолярний. У ньому – листи до
першої дружини Стефанії, синів Мирослава та Ярослава (с.266–308), двоюрід-
ного брата С.Селешка (с.310–311), із десяток – до побратимів М.Мариновича
(с.365–366), Й.Терелі (с.370–371), М.Масютка (с.371–372), З.Попадюка (с.372–
383), Я.Стецько (с.401–402) тощо. Установлено прізвище адресата «Зеновії N»
(с.367–370) – З.Бігун, діячки ОУН, яка проживала у Чикаґо й допомагала
політв’язням. Надзвичайно цікаві та контроверсійні епістоли С.Красівської
(с.308–310), написані нею до вже колишнього чоловіка під час його перебу-
вання у Смоленській спецпсихлікарні. Вони ілюструють складний клубок
почуттів між подружжям у ті хвилини, коли одного з двох переслідують за
присвяту своєї долі служінню народові. Рівночасно послання зі Смоленська
адресувалися о. Ярославові (Лесів) (с.312–320), І. та О. Сокульським (с.320–
327), із заслання (населений пункт Луґовськой Ханти-Мансійського р-ну
Тюменської обл. РРФСР) – Є.Сверстюкові (с.327–358), Д.Квецку (с.359–362),
І. та Л. Світличним (с.383–401). Знову ж таки, цей масив листування опри-
люднено вперше. Історична цінність кореспонденції З.Красівського в тому,
що, крім особистих, у ній постійно порушувалися загальнолюдські проблеми,
розкривалися плетива стосунків між політичними в’язнями, маловідомі фак-
ти леґалізації УГКЦ, відродження громадських і партійних традицій у період
«перебудови», відновлення ОУН(б) в Україні. З іншого боку, листи, писані фі-
лологом, становлять і літературознавчий інтерес.
Логічним продовженням розділу 4 стала частина друга – «В’язень сумління:
листування Зенка та Айріс» (с.403–597). Вона, по суті, відтворює впорядковану
М. і Л. Мариновичами книжку «Перегук двох над безвістю» (1995 р.), що вміщує
кореспонденцію З.Красівського з членом «Міжнародної амністії» американкою
А.Акаґоші. Їхні листи – це, фактично, на сьогодні чи не єдине всеохоплююче
Український історичний журнал. – 2016. – №3
226 Рец, ензії й огляди
свідчення про відбування З.Красівським заслання в Луґовському. Можна до-
відатися про побут засланця, його дозвілля, дії щодо налагодження або віднов-
лення зв’язків із друзями, про зусилля, що їх світова спільнота спрямовувала
на підтримку переслідуваних владою інакодумців. Потенційно пізнавальна за-
ключна стаття Н.Світличної «Ти була для мене зіркою…» (с.591–593), де роз-
кривається нелегка доля А.Акаґоші та відображається психологія стосунків між
двома людьми, які жодного разу так і не зустрілися.
Частина третя – «Спогади про Зеновія Красівського» (с.598–786) – скла-
дається з двох розділів. У першому зібрано мемуари друзів, товаришів, зна-
йомих, з якими перетиналися дороги антикомуністичної боротьби у «великій
зоні» СРСР чи в місцях позбавлення волі. У другому здебільшого – посмертні
згадки або тексти, пов’язані з ушануванням пам’яті українського націоналіста.
У розділі першому відчутну джерельну ємність мають, знову-таки, пер-
винні матеріали. Це – мемуари Ю.Долішнього «Караганда» (с.604–609),
Є.Дацюка «Наш неспокійний Зенко» (с.612–616), М.Гель «Спогади про Зеновія
Красівського» (с.686–689), інтерв’ю П.Розумного (с.667–671), В.Кулинина
(с.671), звідки можна почерпнути ексклюзивну інформацію про повсякдення
та просвітницько-культурницький розвій українців-виселенців у Казахстані,
видавничу місію УНФ та перебіг слідства після викриття організації, пере-
бування З.Красівського у Львівській обласній психлікарні, його роль у від-
новленні УГГ після арештів її засновників. Адже саме він налагодив зв’язки з
О.Мешко (Київ), М.Горинем (Львів), І.Сокульським (Дніпропетровськ), інши-
ми чільними правозахисниками, котрі планували створити західну, східну і
південну ланки групи у Львівській, Івано-Франківській, Дніпропетровській
та Херсонській областях. Крім того, збирав і поширював дані про випадки
порушення прав людини, про «в’язнів сумління», підписував меморандуми,
зберігав документи УГГ і твори самвидаву, спільно з О.Антонів опікувалися
фінансовими питаннями фонду, створеного О.Солженіциним для допомоги
політзасудженим та їхнім родинам. А ще зі споминів Б.Гориня «Красівський в
Українській Гельсінській спілці» (с.693–700) і В.Яворського «Він був безкомп-
ромісним» (с.700–701) стає відомо про старання, яких докладав для відновлен-
ня УГГ у вигляді УГС та, зокрема, її осередку на Львівщині.
20 вересня 1991 р. в Моршині, дочекавшись акту проголошення неза-
лежності України, З.Красівський відійшов у засвіти... Символічно, що роз-
діл другий в основному складається зі вшанувальних републікацій. Із-поміж
ориґінальних слід виокремити опрацьовані Ю.Зайцевим тексти аудіозаписів
промов (с.755–762), що їх виголошено 11 листопада 1995 р. під час відкриття
пам’ятника у с. Витвиця. Емоційно насиченими були виступи М.Мариновича,
М.Красівського (рідного брата), І.Калинця, С.Хмари, Є.Пронюка, О.Витвицької,
засновниці музею імені відомого односельця. Прихильністю, чуттєвістю, ори-
ґінальністю інтерпретацій вирізняється слово Д.Гусяк (с.762–765), де побіж-
но окреслено діяльність З.Красівського щодо леґалізації УГКЦ, відродження
ОУН(б), співутворення Всеукраїнського політичного об’єднання «Державна
самостійність України». До слова, останнє – єдина політпартія, котру ство-
рював З.Красівський. Він входив до її Головної ради, зорганізував та очолив
Український історичний журнал. – 2016. – №3
Рец, ензії й огляди 227
Стрийський міськрайонний осередок, започаткував його газету «Заграва» та
друкований орган партії – журнал «Українські проблеми». У принципі його
вибір на користь «ДСУ» був виправданим. Адже хоча програма об’єднання
й базувалася на радикальних ідеях «чинного націоналізму», рішеннях
ІІІ Надзвичайного великого збору ОУН(б), була співзвучна з гаслами УНФ,
воно своєю поміркованою назвою вабило широкі верстви, що мало слугувати
платформою відновлення ОУН(б) в Україні.
За аналогіями з попередніми впорядковано матеріали частини четвер-
тої – «Олена Антонів – берегиня» (с.787–844), які присвячені цій щиросердній
жін ці, невтомній натхненниці української справи 1960–1980-х рр. Вона наро-
ди лася 17 листопада 1937 р. у Бібрці сучасного Перемишлянського району,
що на Львівщині. Вихованка національно свідомої родини часто відвідувала
львів сь кий клуб творчої молоді «Пролісок», була ініціатором різдвяних, забо-
ронених владою, колядувань і вертепів, усіляко підтримувала першого чоло-
віка – В.Чорновола в його протиборстві з радянською системою, брала участь
у виготовленні, зберіганні та розповсюдже ні самвидаву, виконувала обов’язки
розпорядниці фонду О.Солженіцина на Гали чи ні. Здобувши фах лікаря, засто-
совувала його для допомоги всім, хто боровся проти тоталітаризму. Її домівка
у Львові стала таким самим клубом однодумців, епіцентром гостинності, яким
було помешкання Світличних у Києві. Усього понад сім років тривало її сімей-
не щастя зі З.Красівським. 2 лютого 1986 р. О.Антонів загинула в дорожньо-
транспортній пригоді у Львові.
До наших днів про цю «людину честі й обов’язку», як назвав її С.Ка-
раванський (с.798), дійшло декілька десятків публікацій. Але позаяк вони зде-
більшого розпорошені по закордонних часописах, українські читачі мали до них
обмежений доступ. Завдяки праці впорядників найзмістовніші дописи вдалося
зібрати разом. Тут і спогади З.Красівського (с.789–791), і листи О.Антонів до
Є.Сверстюка та Л.Попадюк (с.792–796), і пам’ятні прозові й поетичні посвяти
від друзів та знайомих (с.804–818, 821–832). Знакові віхи її біографії розкрито у
статтях Ю.Зайцева (с.832–837), Ю.Шухевича (с.837–839), М.Довгань (с.840–844).
Вони не лише описують маловідомі на сьогодні історичні події, а ще й сприяють
глибшому розумінню внутрішнього світу подружжя Красівських, уводять у коло
найпомітніших постатей української опозиції, причому з такою теплою, душев-
ною подачею, що складається враження, ніби те коло було великим родинним.
Заключна частина видання – п’ята (с.845–902) – включає два розділи до-
датків та один із життєписами З.Красівського й О.Антонів. У першому передру-
ковано передмову С.Караванського до лондонської публікації «Невольницьких
плачів» (с.847–848) та (з деякими скороченнями) брошури Д.Юсипа «Зіновій
Красівський: сторінками життя і творчості» (с.849–852), «Він вічно скакав на
чорному коні…» (с.853–863), до яких зроблено наукові коментарі.
Другий розділ буде особливо корисним історикам, адже він уводить в обіг
том №3 справи 7536 П з архіву управління СБУ в Івано-Франківській області та
аркуші з Галузевого державного архіву Служби безпеки України, що стосуються
УНФ, участі в ньому З.Красівського, висвітлюють перебіг слідчих дій після його
затримання. Комплекс текстів доволі обширний: протокол затримання (с.865),
Український історичний журнал. – 2016. – №3
228 Рец, ензії й огляди
постанова про взяття під варту (с.866–867), анкета заарештованого (с.867–869),
протоколи допитів, які відбувалися впродовж квітня 1967 р. (с.869–880), довідка
про попередню судимість (с.881), рецензія й відгук на історичний роман «Байда»
(с.881–882), протоколи огляду попередніх кримінальних справ (с.882–885), вирок
Верховного суду Української РСР (с.890–901), повідомлення голови КДБ УРСР
про продовження оперативно-слідчих дій щодо УНФ упродовж 1967–1970-х рр.
(с.901–902) тощо. У досьє збережено стилістику й синтаксис оперативників КДБ,
а використання впорядниками різноманітних шрифтів уможливило відтворен-
ня ориґінального вигляду аркушів.
Завдячуючи винятковій скрупульозності кадебістів, їх офіційні довідки від-
значаються деталізацією подій, але грішать упередженістю суд жень. Передусім
не зайве ставити під сумнів звинувачувальні пасажі щодо З.Красівського, а та-
кож інших учасників УНФ або свідків. Також не варто з цілковитою довірою
сприймати тексти протокольних записів. Адже, зазвичай, допитувані не гово-
рили правди: або у силу інстинкту самозбереження, або через попередні до-
мовленості щодо конспірації. І ще: оскільки протоколи писали слідчі, то саме
вони, а не затримані, формулювали шаблонні вирази, як-от «антирадянські на-
ціоналістичні документи», «націоналістична діяльність», «український буржу-
азний націоналізм». Саме слідчі називали оунівців і вояків УПА «бандитами»
чи «членами банд». Окрім цього, вони компонували відповіді підозрюваного та-
кими словами, що підсилювали «провину». Та, попри все, факти, що стосуються
З.Красівського, його родини – дуже цінні. Вони висвітлюють не лише хроніку
кримінального процесу за участі заарештованого, але й ключові моменти від
дня його народження до дати виголошення вироку суду.
Розділ життєписів З.Красівського та О.Антонів складається з двох відпо-
відних інформаційно насичених текстів і бібліографічних добірок (с.903–914).
Ю.Зайцеву вдалося виправити немало фактичних неточностей, які досі тра-
пляються у друкованих енциклопедичних виданнях, на інтернет-сторінках.
А у списку літератури запропоновано вичерпний перелік загальнодотичних і
вузькотематичних публікацій, присвячених головним героям.
Узагальнюючи все, зазначене вище, слід висловити декілька підсумко-
вих суджень. Книга, зважаючи на особливості жанру, пропонує не прямі, а
опосередковані погляди на події й оцінки осіб із боку впорядників. Проте на
сьогодні вона може вважатися єдиною найповнішою збіркою матеріалів для
пізнання біографії, чину З.Красівського й О.Антонів, а також, побічно, сотень
пов’язаних із ними представників українського спротиву другої половини
ХХ ст. Потужне текстове наповнення доповнюють понад 360 високоякісних
світлин та ілюстрацій. Науковий рівень забезпечили необхідні в такому ви-
падку атрибути: бібліографія, список скорочень, словник маловідомих імен,
слів, назв, а також примітки та іменний покажчик, що налічує 805 позицій.
Урешті-решт підготовлений фоліант – це пишний вінок пошани від нащадків
тим, які жертовно «випромінювали» свої «благословенні душі» задля здобуття
незалежності й утвердження суверенітету нашої країни.
В.В.Островський (Івано-Франківськ)
|