Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні

У статті проаналізовано нормативно-правові акти, які регулюють розвиток сфери поводження з відходами. Виявлено, що законодавство України є недосконалим, оскільки не враховує особливості управління відходами та напрямів і механізмів, пов’язаних з рециклінгом відходів. Надано пропозиції щодо вдоскон...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2017
Hauptverfasser: Трушкіна, Н.В., Кочешкова, І.М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут економіки промисловості НАН України 2017
Schriftenreihe:Вісник економічної науки України
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/130427
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні / Н.В. Трушкіна, І.М. Кочешкова // Вісник економічної науки України. — 2017. — № 2 (33). — С. 97-102. — Бібліогр.: 29 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-130427
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1304272025-02-09T09:59:38Z Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні Нормативно-правовое регулирование развития сферы управления отходами в Украине Legal regulation of the development of waste management in Ukraine Трушкіна, Н.В. Кочешкова, І.М. Наукові статті У статті проаналізовано нормативно-правові акти, які регулюють розвиток сфери поводження з відходами. Виявлено, що законодавство України є недосконалим, оскільки не враховує особливості управління відходами та напрямів і механізмів, пов’язаних з рециклінгом відходів. Надано пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання розвитку сфери управління відходами, основними з яких є: включення комплексу заходів з мінімізації обсягів утворення відходів; вирішення проблеми управління відходами доцільно розписати за різними варіантами, що принципово відрізняються технологією поводження; розробка і впровадження рециклінгу як технології вторинного використання відходів; доповнення переліку фінансових механізмів реалізації публічно-приватного партнерства в сфері управління відходами. В статье проанализированы нормативно-правовые акты, регулирующие развитие сферы обращения с отходами. Выявлено, что законодательство Украины является несовершенным, поскольку не учитывает особенности управления отходами, направлений и механизмов, связанных с рециклингом отходов. Даны предложения по совершенствованию нормативно-правового регулирования развития сферы управления отходами, основными из которых являются: включение комплекса мероприятий по минимизации объемов образования отходов; решение проблемы управления отходами целесообразно расписать по разным вариантам, принципиально отличающихся технологией обращения; разработка и внедрение рециклинга как технологии вторичного использования отходов; дополнение перечня финансовых механизмов реализации публично-частного партнерства в сфере управления отходами. The article analyzes legal acts regulating the development of the waste management sphere. It is revealed that the legislation of Ukraine is imperfect, because it does not take into account the features of waste management, directions and mechanisms related to waste recycling. Proposals on improvement of legal regulation of development of waste management sector have been developed, the main of which are: inclusion of a set of measures for minimizing the amount of waste generated; it is advisable to resolve the problem of waste management in different ways, which fundamentally differ in technology of treatment; development and implementation of recycling as a technology waste management; supplementing the list of financial mechanisms for the implementation of public-private partnership in the field of waste management. 2017 Article Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні / Н.В. Трушкіна, І.М. Кочешкова // Вісник економічної науки України. — 2017. — № 2 (33). — С. 97-102. — Бібліогр.: 29 назв. — укр. 1729-7206 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/130427 uk Вісник економічної науки України application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Наукові статті
Наукові статті
spellingShingle Наукові статті
Наукові статті
Трушкіна, Н.В.
Кочешкова, І.М.
Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні
Вісник економічної науки України
description У статті проаналізовано нормативно-правові акти, які регулюють розвиток сфери поводження з відходами. Виявлено, що законодавство України є недосконалим, оскільки не враховує особливості управління відходами та напрямів і механізмів, пов’язаних з рециклінгом відходів. Надано пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання розвитку сфери управління відходами, основними з яких є: включення комплексу заходів з мінімізації обсягів утворення відходів; вирішення проблеми управління відходами доцільно розписати за різними варіантами, що принципово відрізняються технологією поводження; розробка і впровадження рециклінгу як технології вторинного використання відходів; доповнення переліку фінансових механізмів реалізації публічно-приватного партнерства в сфері управління відходами.
format Article
author Трушкіна, Н.В.
Кочешкова, І.М.
author_facet Трушкіна, Н.В.
Кочешкова, І.М.
author_sort Трушкіна, Н.В.
title Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні
title_short Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні
title_full Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні
title_fullStr Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні
title_full_unstemmed Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні
title_sort нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в україні
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2017
topic_facet Наукові статті
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/130427
citation_txt Нормативно-правове регулювання розвитку сфери управління відходами в Україні / Н.В. Трушкіна, І.М. Кочешкова // Вісник економічної науки України. — 2017. — № 2 (33). — С. 97-102. — Бібліогр.: 29 назв. — укр.
series Вісник економічної науки України
work_keys_str_mv AT truškínanv normativnopravoveregulûvannârozvitkusferiupravlínnâvídhodamivukraíní
AT kočeškovaím normativnopravoveregulûvannârozvitkusferiupravlínnâvídhodamivukraíní
AT truškínanv normativnopravovoeregulirovanierazvitiâsferyupravleniâothodamivukraine
AT kočeškovaím normativnopravovoeregulirovanierazvitiâsferyupravleniâothodamivukraine
AT truškínanv legalregulationofthedevelopmentofwastemanagementinukraine
AT kočeškovaím legalregulationofthedevelopmentofwastemanagementinukraine
first_indexed 2025-11-25T14:31:20Z
last_indexed 2025-11-25T14:31:20Z
_version_ 1849773090040446976
fulltext ТРУШКІНА Н. В., КОЧЕШКОВА І. М. 2017/№2 97 вого та вітчизняного досвіду стратегічного планування розвитку регіонів. Реалізація вказаних напрямів спричинить поси- лення соціальної стійкості, яка матиме тенденцію до посилення, підвищиться рівень довіри та співпраці на всій території України. Список використаних джерел 1. Амоша А. Угольная промышленность: время закладывать парки / А. Амоша, Д. Череватский // Зеркало недели. — 2015. — № 25. — С. 8. 2. Антонюк В.П. Антимодернізаційні процеси в Донецькій і Луганській областях та їх соціальні на- слідки / В.П. Антонюк, О.Д. Прогнімак // Економіч- ний вісник Донбасу. — 2015. — № 3 (41). — С. 17-26. 3. Возняк Г.В. Сучасні теорії та парадигми регіо- нального розвитку: практичний вимір для України // Глобальні та національні проблеми економіки / Ми- колаївський національний університет імені В.О. Су- хомлинського. —2015. — Вип. 5. — С. 671-677. 4. Внутрішньо переміщені особи: від подолання перешкод до стратегії успіху: монографія / О.Ф. Нові- кова, О.І. Амоша, В.П. Антонюк та ін.; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. — Київ, 2016. — 448 с. 5. Ляшенко В.І. Україна ХХІ: неоіндустріальна держава або «крах проекту» ?: монографія / В.І. Ляше- нко, Є.В. Котов; НАН України, Ін-т економіки пром- сті. — Полтава, 2015. — С. 63, 65. 6. Пушкар З. Стратегічне планування регіональ- ного розвитку /З. Пушкар, Б. Пушкар // Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє. —2011. — Вип. 13. — С. 14-19. 7. Пріоритетні напрями стратегічного планування розвитку промисловості міста / М.О. Солдак // Еко- номічний вісник Донбасу. — 2014. — № 3(37). — С. 25- 29 8. Стратегія розвитку Донецької області на період до 2020 року: Розпорядження Донецької обласної дер- жавної адміністрації, Донецької обласної військово- цивільної адміністрації від 21 червня 2016 року № 498 [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://document.ua/pro-strategiyu-rozvitku-doneckoyi-ob lasti-na-period-do-2020--doc276236.html. 9. Томарева-Патлахова В.В. Стимулювання інно- ваційно-технологічного розвитку регіонів / В.В. Тома- рева-Патлахова // Держава та регіони. Серія: Еконо- міка та підприємництво. — 2012. — № 2. — С. 196-201. Н. В. Трушкіна канд. екон. наук, І. М. Кочешкова Інститут економіки промисловості НАН України, м. Київ НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ СФЕРИ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ В УКРАЇНІ Постановка проблеми. У сучасних умовах розвит- ку інституціонального середовища важливу роль віді- грає нормативно-правовий механізм, який створю- ється державою в контексті переходу до концепції ста- лого розвитку з метою стимулювання природоохорон- ної діяльності суб’єктів господарювання. Це відповідає Стратегії сталого розвитку «Україна — 2020», у якій за вектором безпеки передбачено розробку та реалізацію Програми збереження навколишнього природного се- редовища [1]. На даний час головною проблемою в сфері охо- рони навколишнього природного середовища визнано вдосконалення системи управління промисловими відходами. Основні кроки з вирішення даної проблеми прописано в документі ООН «Глобальні цілі сталого розвитку 2030», в якому зазначено про доцільність впровадження заходів з управління переробкою відхо- дів, а також попередження, зменшення, переробки та повторного їх використання [2]. Відповідно до Цілей сталого розвитку 2016- 2030 рр. забезпечення відкритості, безпеки, життєстій- кості й екологічної стійкості міст, а також переходу до раціональних моделей споживання і виробництва можна досягти у результаті суттєвого зменшення об- сягу відходів шляхом вживання заходів щодо запо- бігання їх утворенню, скорочення, переробки та по- вторного використання [3]. Нормативно-правові акти України містять ряд базових вимог щодо поводження з відходами, які від- повідають деяким нормам європейського законодав- ства. Так, Закон України «Про відходи» в цілому вра- ховує вимоги Рамкової Директиви 75/442/ЄС про від- ходи та Директиви про небезпечні відходи 91/689/ЄС. Одним із важливих напрямів співробітництва з питань охорони навколишнього середовища, сталого розвит- ку та зеленої економіки (за Угодою про Асоціацію між Україною та ЄС), як зазначається, визнано управління відходами та ресурсами [4]. Отже, прийняття Закону України «Про відходи» та «Національної стратегії управління відходами в Ук- раїні до 2030 року» започаткувало якісно новий етап формування та розвитку системи управління відхо- дами з урахуванням передового зарубіжного досвіду. Однак процес розбудови нормативно-правової бази в Україні йде суперечливо. Національне законо- давство значною мірою є фрагментарним, неповним або відмінним від відповідного законодавства ЄС. Іс- нують такі недоліки, як невизначеність пріоритетності цілей і недостатній рівень інтеграції питань охорони навколишнього природного середовища у галузевій стратегії. Моніторинг наявних прогалин у норматив- но-правовому полі показує, що багато питань з управ- ління відходами в Україні залишаються неврегульова- ними, а окремі аспекти потребують подальшого ре- формування. ТРУШКІНА Н. В., КОЧЕШКОВА І. М. 98 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ Аналіз останніх досліджень і публікацій. На основі аналізу наукових джерел узагальнено основні поло- ження вчених і фахівців з обраної теми: − розглянуто систему нормативно-правового за- безпечення господарських операцій з відходами під- приємств, термінологічні проблеми регулювання сфери поводження з відходами [5; 6; 7]; − обґрунтовано необхідність розробки та прий- няття спеціальних законопроектів, які регулюють ді- яльність, пов’язану із вторинними ресурсами (рецик- лінгом матеріалів); встановлено, що у рамках цих за- конів мають бути передбачені конкретні механізми їх реалізації [8]; − досліджено загальні принципи та схеми пово- дження з відходами в країнах ЄС та проблеми імпле- ментації екологічної політики ЄС у сфері поводження з відходами в Україні [9]; − встановлено, що до актуальних завдань урегу- лювання на підзаконному рівні належить поводження з відходами електричного й електронного устатку- вання [10]; − запропоновано впровадити в Україні інтегрова- ний дозвіл, який зобов’язує заявників використову- вати найкращі практики поводження з відходами, що передбачено Директивою 2010/75/ЄС про промислові забруднення [11]; − запропоновано основні напрями господарсько- правового регулювання поводження з відходами: визначення статусу відходів як товару та сировини, особливостей функціонування ринку поводження з відходами та договірної діяльності в цій сфері, госпо- дарської компетенції суб’єктів відносин; забезпечення державно-приватного партнерства [12]; − надано пропозиції з удосконалення законодав- ства України щодо відходів в контексті Угоди про асо- ціацію [13]; − доведено, що відносини права власності на від- ходи регулюються нормами екологічного, цивільного та адміністративного права; обґрунтовано тезу про існування комплексного правового інституту права власності на відходи, який має свої власні принципи, що діють поряд із основоположними, загально право- вими та галузевими принципами права [14]; − обґрунтовано пропозиції щодо вдосконалення переліку платників і критеріїв визначення ставок по- датку за розміщення відходів [15]. Незважаючи на широке коло наукових дослі- джень з обраної теми, проблема нормативно-право- вого забезпечення розвитку сфери управління про- мисловими відходами потребує подальших наукових розробок. Все це значною мірою обумовило вибір теми даного дослідження та його цільову спрямова- ність. Метою даного дослідження є аналіз діючих норма- тивно-правових документів з регулювання розвитку сфери управління відходами, виявлення їх недоліків і розробка пропозицій щодо їх вдосконалення. Виклад основного матеріалу дослідження. Серед основних екологічних проблем в Україні можна на- звати відсутність чіткого розмежування природоохо- ронних і господарських функцій та недотримання за- конодавства з екологічних питань. Визначено, що приведення у відповідність еколо- гічного законодавства України з положеннями Acquis communautaire (правової системи ЄС, яка включає акти законодавства, прийняті в рамках Європейського співтовариства, спільної зовнішньої політики та полі- тики безпеки), в першу чергу, необхідно здійснити контроль за поводженням з відходами [16]. Тому до ключових завдань національного законо- давства про відходи віднесено [17]: визначення основних принципів державної полі- тики у сфері поводження з відходами; правове регулювання відносин щодо діяльності у сфері поводження з відходами; визначення основних умов, вимог і правил щодо екологічно безпечного поводження з відходами, а та- кож системи заходів, пов’язаних з організаційно-еко- номічним стимулюванням ресурсозбереження; забезпечення мінімального утворення відходів, розширення їх використання у господарській діяльно- сті, запобігання шкідливому впливу відходів на навко- лишнє природне середовище та здоров’я людини. У ст. 1 Закону України «Про відходи» визначено зміст терміна «поводження з відходами» як «дій, спря- мованих на запобігання утворенню відходів, їх зби- рання, перевезення, сортування, зберігання, оброб- лення, перероблення, утилізацію, видалення, знешко- дження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення» [17]. Отже, до процесів поводження з відходами відне- сено такі, як збирання, перевезення, сортування, збе- рігання, оброблення (перероблення), утилізація, вида- лення, знешкодження і захоронення (рис. 1). У законодавстві України також зустрічається тер- мін «розміщення відходів», під яким розуміється «збе- рігання та захоронення відходів у спеціально відведе- них для цього місцях чи об’єктах» [17]. Розміщення відходів розглядається також як «по- стійне (остаточне) перебування або захоронення від- ходів у спеціально відведених для цього місцях чи об’єктах (сховища, полігони, комплекси, споруди, ді- лянки)» [18]. Аналіз показує, що більшість нормативно-право- вих документів, які регулюють розвиток сфери управ- ління відходами, не кореспондуються один з одним. При цьому до процесів поводження з відходами, як правило, віднесено обробку (переробку), утилізацію та захоронення відходів (табл. 1). Доцільним є розробка концепції управління з промисловими відходами в Україні. Разом з тим ні в одному законодавчому документі не розглянуто весь перелік функцій управління (табл. 2). У діючих актах, як правило, до функцій управ- ління віднесено контроль й облік. При цьому вияв- лено, що у Законі України «Про відходи» використано і контроль, і нагляд. Так, у ньому вказано про конт- роль за операціями поводження з відходами та нагляд за місцями видалення [17]. Іноді контроль і облік відносять не до функцій управління, а до процесів поводження з відходами. Наприклад, у Кодексі України про надра зазначено, що при переробці мінеральної сировини повинні за- безпечуватися: раціональне використання відходів пе- реробки (шламу, пилу); складування, облік і збері- гання відходів виробництва; облік і контроль за роз- поділом корисних компонентів [27]. ТРУШКІНА Н. В., КОЧЕШКОВА І. М. 2017/№2 99 Рис. 1. Перелік процесів поводження з відходами згідно з Законом України «Про відходи» (побудовано за даними [17]) Таблиця 1 Процеси поводження з відходами в діючих нормативно-правових актах Перелік Законодавчі документи [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Збирання + + + + Накопичення + Перевезення + + + Сортування + + + Зберігання + + + + + + Попередня обробка + Оброблення (перероб- лення) + + + + + + + + + + Кондиціонування + Утилізація + + + + + + + + Збирання відходів Діяльність, пов’язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об’єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення Транспортування відходів від місць їх утворення або зберігання до місць чи об’єктів оброблення утилізації чи видалення Перевезення відходів Сортування відходів Механічний розподіл відходів за їх фізико-хімічними властивостями, технічними складовими, енергетичною цінністю, товарними показники з метою підготовки відходів до їх утилізації чи видалення Зберігання відходів Тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях чи об’єктах (до їх утилізації чи видалення) Здійснення будь-яких технологічних операцій, пов’язаних із зміною фізичних, хімічних чи біологічних властивостей відходів, з метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення Оброблення (перероблення) відходів Використання відходів як вторинних матеріальних чи енергетичних ресурсів Утилізація відходів Здійснення операцій з відходами, що не підлягають до їх утилізації Видалення відходів Знешкодження відходів Зменшення чи усунення небезпечності відходів шляхом механічного, фізико-хімічного чи біологічного оброблення Захоронення відходів Остаточне розміщення відходів при їх видаленні у спеціально відведених місцях чи на об’єктах таким чином, щоб довгостроковий шкідливий вплив відходів на навколишнє природне середовище та здоров’я людини не перевищував установлених нормативів ТРУШКІНА Н. В., КОЧЕШКОВА І. М. 100 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ Закінчення табл. 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Видалення + + + Знешкодження + + + + Захоронення + + + + + + + + + Розміщення + + Складено авторами. Таблиця 2 Перелік функцій управління відходами, який застосовується в нормативно-правових актах Функції управління Законодавчі документи [16] [17] [20] [21] [23] [25] [26] [27] Прогнозування + + Планування + Організація Облік + + + + Контроль + + + + + + + + Нагляд + Аналіз + Моніторинг + Регулювання Складено авторами. Сучасні умови господарювання вимагають засто- сування рециклінгу як технології вторинного викори- стання відходів. Однак у діючих нормативно-правових документах не зустрічається термін «рециклінг відхо- дів», а зазначено про повторну переробку або раціона- льне використання відходів (рис. 2). Так, у Гірничому законі України серед основних екологічних вимог у сфері проведення гірничих робіт визнано раціональне використання мінеральних відхо- дів порідних відвалів (сховищ) для повторної пере- робки на основі широкого застосування новітніх тех- нологій [20]. Рис. 2. Перелік нормативно-правових документів, у яких прописано про повторну переробку та вторинне використання відходів (побудовано на основі [2; 3; 16; 17; 20; 24; 27; 28]) Н о р м а т и в н о -п р а в о в і д о к у м ен т и Глобальні цілі сталого розвитку 2030 Переробка та повторне використання відходів Цілі сталого розвитку 2016-2030 рр. Переробка та повторне використання відходів Гірничий закон України Повторна переробка відходів Основні засади (стратегія) державної екологічної полі- тики України до 2020 року Використання відходів як вторинної сировини Закон України «Про відходи» Розробка технологій, екологічно безпечних методів і засобів поводження з відходами Закон України «Про екологічну експертизу» Переробка та ефективне використання відходів виробництва Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» Подальше використання відходів як вторинної сировини Кодекс України про надра Раціональне використання відходів переробки ТРУШКІНА Н. В., КОЧЕШКОВА І. М. 2017/№2 101 Разом з цим у ст. 35 «Запобігання шкідливому впливу гірничих робіт» і ст. 36 «Заходи щодо забезпе- чення екологічної безпеки при проведенні гірничих робіт» розділу «Особливості екологічної безпеки гір- ничих робіт» нічого немає про управління відходами на засадах рециклінгу. При реформуванні енергетичного сектору перед- бачається створити основи для розбудови системи ути- лізації відходів ПЕК, які полягають у: внесенні змін до нормативно-правових актів щодо стимулювання власників та потенційних спожи- вачів до збільшення обсягів утилізації відходів; забезпеченні впровадження новітніх технологій та обміну інформацією щодо утилізації відходів ПЕК; завершенні будівництва сховищ відпрацьованого ядерного палива та високорадіоактивних відходів його переробки [29]. В Енергетичній стратегії Україні до 2035 року до основних заходів для реалізації стратегічних цілей у сфері охорони довкілля віднесено: створення системи стимулювання використання відходів як джерела енергії для виробництва теплової та електричної енергії; проведення комплексу пошукових робіт на перс- пективних територіях, придатних для розміщення ус- тановок задля захоронення радіоактивних відходів у глибинних геологічних формаціях [29]. З метою раціоналізації та оптимізації природоко- ристування необхідним є технологічне переоснащення виробництва шляхом мінімізації утворення відходів [16]. При цьому нічого не вказано, як саме планується мінімізувати утворення відходів, які технології мають використовуватися. Згідно із ст. 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що суб’єкти права власності на відходи повинні вжи- вати ефективних заходів для зменшення обсягів утво- рення відходів, а також для їх утилізації, знешко- дження або розміщення [24]. Разом з тим не розкрито зміст цих заходів. У Кодексі України про надра вказано, що при розробці родовищ корисних копалин мають забезпе- чуватися раціональне використання відходів виробни- цтва [27]. У ст. 15 Закону України «Про екологічну експер- тизу» зазначено про забезпечення комплексної пере- робки, утилізації і ефективного використання відходів виробництва [28]. Проведений аналіз свідчить, що актуальною є проблема фінансування заходів з управління відхо- дами та пошук оптимальних джерел. Так, у ст. 41 За- кону України «Про відходи» до джерел фінансування віднесено кошти виробників та їх власників, місцевих бюджетів, фондів охорони навколишнього природного середовища, добровільні внески підприємств, установ, організацій, а також кошти державного бюджету Ук- раїни [17]. У Законі України «Про охорону навколишнього природного середовища» економічні заходи забезпе- чення охорони навколишнього природного середо- вища передбачають визначення джерел фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного се- редовища. При цьому фінансування заходів щодо охо- рони навколишнього природного середовища здійс- нюється за рахунок державного бюджету, місцевих бюджетів, коштів підприємств, добровільних внесків, фондів охорони навколишнього природного середо- вища [24]. Заходи щодо поводження з радіоактивними від- ходами фінансуються за рахунок коштів Державного фонду поводження з радіоактивними відходами (фор- мується на основі коштів, які надходять від екологіч- ного податку), а також благодійних та інших внесків юридичних і фізичних осіб [26]. Висновки. У результаті дослідження встановлено, що діюча нормативно-правова база з управління від- ходами є недосконалою. Законодавство України не враховує особливості управління відходами та напря- мів і механізмів, пов’язаних з рециклінгом відходів. У зв’язку з цим до прийнятих нормативно-право- вих актів необхідно включити терміни «управління відходами» і «рециклінг відходів». Серед реформ і програм, які мають у першу чергу реалізовуватися, не включено Програми збереження безпечного стану довкілля і відповідно не розкрито зміст екологічних заходів і механізмів їх фінансування. До розділу VI «Заходи і вимоги щодо запобігання або зменшення утворення відходів та екологічно без- печного поводження з ними» Закону України «Про відходи» слід внести ряд змін і доповнень, а саме: − включення комплексу заходів з мінімізації об- сягів утворення відходів; − вирішення проблеми управління відходами до- цільно розписати за різними варіантами, що принци- пово відрізняються технологією поводження; − розробка і впровадження рециклінгу як техно- логії вторинного використання відходів; − доповнення переліку фінансових механізмів ре- алізації публічно-приватного партнерства в сфері уп- равління відходами. У Національній стратегії управління відходами в Україні до 2030 року зазначено про необхідність роз- робки законопроектів про відходи та вторинні ресу- рси, а також управління відходами видобувної проми- словості [21]. Таким чином, до пріоритетних напрямів удоско- налення управління відходами можна віднести: − забезпечення безпечного видалення відходів, що не підлягають утилізації, шляхом розроблення від- повідних технологій, екологічно інноваційних методів, інструментів і засобів поводження з відходами; − сприяння створенню об’єктів логістичної ін- фраструктури; − реалізація всього переліку функцій управління відходами як безперервного процесу; − розробка фінансового механізму застосування публічно-приватного партнерства на основі залучення приватних інвестицій та інших позабюджетних джерел фінансування у сферу управління відходами. Список використаних джерел 1. Стратегія сталого розвитку «Україна — 2020»: Указ Президента України від 12.01.2015 р. № 5/2015 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://za- kon0.rada.gov.ua/laws/show/5/2015. 2. Глобальні цілі сталого розвитку 2030 / Офіцій- ний сайт ООН в Україні. — Режим доступу: http://www.un.org.ua/images/docu- ments/3615/цілі_web.pdf. ТРУШКІНА Н. В., КОЧЕШКОВА І. М. 102 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ 3. Цілі сталого розвитку 2016-2030 рр. / Офіцій- ний сайт ООН в Україні. — Режим доступу: http://www.un.org.ua/ua/oon-v-ukraine. 4. Навколишнє середовище / Економічне та га- лузеве співробітництво: розділ 5 // Економічний ком- понент Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http: //www.ier. com.ua/ua/ Ukraine_EU_ project/ materials/ AA_title_5/industry_ entrepreneurship. 5. Дєєва Н.Є. Інституційні заходи регулювання поводження з електронними відходами / Н.Є. Дєєва, Ю.Є. Шулаєва // Теоретичні та прикладні питання економіки. — 2010. — Вип. 22. — С. 172-178. 6. Міщенко В.С. Інституціональний розвиток сфери поводження з відходами в Україні: на шляху єв- ропейської інтеграції / В.С. Міщенко, Ю.М. Макове- цька, Т.Л. Омельяненко. — К.: ДУ «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН Укра- їни», 2013. — 192 с. 7. Романчук К.В. Напрями облікового забезпе- чення та регулювання господарських операцій підпри- ємств у сфері поводження з відходами / К.В. Роман- чук, К.В. Шиманська // Проблеми теорії та методоло- гії бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. — 2013. — Вип. 3 (27). — С. 281-296. 8. Міщенко В.С. Нормативно-правові та еконо- мічні аспекти поводження з відходами в Україні [Еле- ктронний ресурс] / В.С. Міщенко, Г.П. Виговська. — Режим доступу: http://waste.ua/eco/2012/waste-manage- ment/legislation. 9. Лоєва І.Д. До проблеми імплементації полі- тики ЄС у сфері поводження з відходами в Україні / І.Д. Лоєва, М.О. Караман // Вісник Одеського держа- вного екологічного університету. — 2014. — Вип. 18. — С. 43-47. 10. Годована І.П. Стан та напрямки вдоскона- лення системи управління відходами в Україні / І.П. Годована, Г.В. Костюк // Технології та дизайн. — 2014. — № 1(10). — С. 1-6. 11. Третяк Т.О. Правові питання дозволу на здій- снення операцій у сфері поводження з відходами як засобу зменшення обсягу утворення відходів в Україні / Т.О. Третяк // Право і громадянське суспільство. — 2014. — № 1. — С. 90-101. 12. Зуєв В.А. Проблеми та перспективи розвитку господарсько-правового регулювання поводження з відходами в Україні [Електронний ресурс] / В.А. Зуєв // Право та інноваційне суспільство. — 2014. — № 1 (2). — С. 44-52. — Режим доступу: http://apir.org.ua/wp- content/uploads/2014/11/Zuiev.pdf. 13. Федунь М.В. Правове регулювання пово- дження з відходами згідно з Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом / М.В. Федунь // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного уніве- рситету. — Сер. Юриспруденція. — 2015. - № 13. — Т. 2. — С. 124-126. 14. Цалин Р.В. Принципи правового регулювання відносин права власності на відходи в Україні / Р.В. Цалин // Право і суспільство. — 2015. — № 6. — Ч. 3. — С. 107-112. 15. Трегуб О.А. Податок за розміщення відходів як складова економіко-правового забезпечення пово- дження з ними / О.А. Трегуб // Юридичний науковий електронний журнал. — 2016. — № 4. — С. 97-100. 16. Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року: Закон України від 21.12.2010 р. № 2818-VI [Електрон- ний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon5.rada.gov. ua/laws/show/2818-17. 17. Про відходи: Закон України від 05.03.1998 р. № 187/98-ВР (із змін., редакція від 18.12.2017 р.) [Еле- ктронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2. rada.gov.ua/laws/show/187/98-ВР. 18. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (із змін., редакція від 10.09.2017 р.) [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://za- kon5.rada.gov.ua/laws/show/2755-17. 19. Про державно-приватне партнерство: Закон України від 01.07.2010 р. № 2404-VI (із змін., редакція від 24.05.2016 р.) [Електронний ресурс]. — Режим до- ступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2404-17. 20. Гірничий закон України від 06.10.1999 р. № 1127-XIV (із змін., редакція від 05.04.2015 р.) [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://za- kon5.rada.gov.ua/laws/show/1127-14. 21. Національна стратегія управління відходами в Україні до 2030 року: Розпорядження Кабінету мініс- трів України від 08.11.2017 р. № 820-р [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/ I_doc2.nsf/ link1/KR170820.html. 22. Про концесії: Закон України від 16.07.1999 р. № 997-XIV (із змін., редакція від 24.05.2016 р.) [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon3. rada.gov.ua/laws/show/997-14. 23. Про Загальнодержавну цільову екологічну програму поводження з радіоактивними відходами: Закон України від 17.09.2008 р. № 516-VI (із змін., ре- дакція від 15.11.2011 р.) [Електронний ресурс]. — Ре- жим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/516- 17. 24. Про охорону навколишнього природного се- редовища: Закон України від 25.06.1991 р. № 1264-XII (із змін., редакція від 18.12.2017 р.) [Електронний ре- сурс]. — Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/ laws/show/1264-12. 25. Про оцінку впливу на довкілля: Закон України від 23.05.2017 р. № 2059-VIII [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/ 2059-19. 26. Про поводження з радіоактивними відходами: Закон України від 30.06.1995 р. № 255/95-ВР (із змін., редакція від 01.01.2017 р.) [Електронний ресурс]. — Ре- жим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/255/ 95-ВР. 27. Кодекс України про надра від 27.07.1994 р. № 132/94-ВР (із змін., редакція від 01.01.2016 р.) [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon3. rada.gov.ua/laws/show/132/94-ВР. 28. Про екологічну експертизу: Закон України від 09.02.1995 р. № 45/95-ВР (із змін., редакція від 04.08.2016 р.) [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/45/95-ВР. 29. Енергетична стратегія України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкуренто- спроможність»: Розпорядження Кабінету міністрів Ук- раїни від 18.08.2017 р. № 605-р [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ 605-2017-р.