Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро)

Вступ. Розглянуто основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя та здоров’я у процесі трудової діяльності, на належні та безпечні умови праці, а також питання щодо регуляції за участю відповідних органів державної влади відносин між роботодавцем і працівни...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2018
Main Authors: Саньков, П.М., Ткач, Н.О., Дікарев, К.Б., Близнюк, А.М., Гваджаіа, Б.Д.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2018
Series:Наука та інновації
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/134029
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро) / П.М. Саньков, Н.О. Ткач, К.Б. Дікарев, А.М. Близнюк, Б.Д. Гваджаіа // Наука та інновації. — 2018. — Т. 14, № 3. — С. 67-75. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-134029
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1340292025-02-09T13:44:24Z Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро) Effect оf Motor Transport оn the Working Places in the Service Infrastructure (by Noise Factor and Urban Air Pollution in the Center of the Dnipro City) Влияние автотранспорта на рабочие места в сети учреждений обслуживания (по фактору шума и загазованности в центре города Днепр) Саньков, П.М. Ткач, Н.О. Дікарев, К.Б. Близнюк, А.М. Гваджаіа, Б.Д. Cвіт інновацій Вступ. Розглянуто основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя та здоров’я у процесі трудової діяльності, на належні та безпечні умови праці, а також питання щодо регуляції за участю відповідних органів державної влади відносин між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та ви- робничого середовища й встановлення єдиного порядку організації охорони праці в Україні. Проблематика. Аналіз проблем розвитку сучасного громадського центру як мережі установ обслуговування з урахуванням стану безпеки праці на робочих місцях. Мета. Створення якісних та безпечних умов праці щодо фактору шуму та забруднення відпрацьованими газами від автотранспорту, що рухається проспектом Д. Яворницького, для персоналу установ обслуговування на території громадського центру міста Дніпро. Матеріали й методи. Шляхом натурних спостережень отримано дані про стан шумового режиму, рівень загазованості від автотранспорту та кількість робочих місць на дослідній території. Результати. Рівні шумового забруднення за два метри від фасадів будинків першого ешелону забудови по просп. Д. Яворницького коливаються від 72 дБА до 75 дБА. Концентрація відпрацьованих газів коливається в межах 15— 35 мг/м³. Встановлено, що на території центру знаходиться 6000 м² торгівельних площ соціально-побутових об’єктів, на яких працюють 330 осіб різних професій. Висновки. Розглянуто динаміку змін транспортного навантаження на пр. Д. Яворницького з 2011 по 2017 роки. Встановлено, що еквівалентний рівень шуму перевищує допустиму норму на робочих місцях на 9—19 дБА, а концентрація ССО — на 15—30 мг/м³. Introduction. The article deals with the main provisions concerning the implementation of the constitutional right of employees on the protection of their life and health in the process of labor activity, on appropriate, safe and healthy working conditions, regulation of the relationship between the employer and the employee on safety and health issues, the working environment and the establishment of a unified procedure for the organization of labor protection in Ukraine, with the competent state authorities involved. Problem Statement. The paper presents the results of analysis of the problems related to the development of modern urban center as a service infrastructure network taking into account the work safety at workplaces. Purpose. To provide the service infrastructure employees with high-quality and safe working conditions (in terms of noise factor and air pollution by exhaust gases from motor vehicles along D. Yavornitsky Avenue) in the downtown of the Dnipro city. Materials and Methods. Information on the noise and air pollution from motor vehicles and the number of workplaces within the studied territory has been obtained from field observations. Results. The noise pollution in 2 meters from the first echelon building facades on D. Yavornytsky Avenue varies from 72 dBА to 75 dBА. The concentration of exhaust gases ranges from 15 to 35 mg/m³. It has been established that in the city center, there are 6000 m² commercial space of public and social and infrastructure, where 330 employees of various occupations are working. Conclusions. The dynamics of changes in the traffic load on D. Yavornytsky Avenue from 2011 through 2017 has been studied. The equivalent noise level and the exhaust gas concentration ССО at work places have been established to exceed the norm by 9—19 dBA and by 15—30 mg/m³, respectively. Введение. В статье рассмотрены основные положения по реализации конституционного права работников на охрану их жизни и здоровья в процессе трудовой деятельности, на надлежащие и безопасные условия труда, а также вопросы регуляции с участием соответствующих органов государственной власти отношений между работодателем и работником по вопросам безопасности, гигиены труда и производственной среды и установления единого порядка организации охраны труда в Украине. Проблематика. Анализ проблем развития современного общественного центра как сети учреждений обслуживания с учетом состояния безопасности труда на рабочих местах. Цель. Создание качественных и безопасных условий труда по факторам шума и загрязнения отработанными газами от автотранспорта, движущегося по проспекту Д. Яворницкого, для персонала учреждений обслуживания на территории общественного центра города Днепр. Материалы и методы. Путем натурных наблюдений получены данные о состоянии шумового режима, загазованности от автотранспорта и количества рабочих мест на исследуемой территории. Результаты. Уровни шумового загрязнения в двух метрах от фасадов зданий первого эшелона застройки по просп. Д. Яворницкого колеблются от 72 дБА до 75 дБА. Концентрация отработанных газов колеблется в пределах от 15 до 35 мг/м³. Установлено, что на территории центра находится 6000 м² торговых площадей социально-бытовых объектов, на которых работает 330 человек разных профессий. Выводы. Рассмотрена динамика изменений транспортной нагрузки на пр. Д. Яворницкого с 2011 по 2017 годы. Установлено, что эквивалентный уровень шума превышает допустимую норму на рабочих местах на 9—19 дБА, а концентрация ССО — на 15—30 мг/м³. 2018 Article Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро) / П.М. Саньков, Н.О. Ткач, К.Б. Дікарев, А.М. Близнюк, Б.Д. Гваджаіа // Наука та інновації. — 2018. — Т. 14, № 3. — С. 67-75. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 1815-2066 DOI: doi.org/10.15407/scin14.03.067 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/134029 uk Наука та інновації application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Cвіт інновацій
Cвіт інновацій
spellingShingle Cвіт інновацій
Cвіт інновацій
Саньков, П.М.
Ткач, Н.О.
Дікарев, К.Б.
Близнюк, А.М.
Гваджаіа, Б.Д.
Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро)
Наука та інновації
description Вступ. Розглянуто основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя та здоров’я у процесі трудової діяльності, на належні та безпечні умови праці, а також питання щодо регуляції за участю відповідних органів державної влади відносин між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та ви- робничого середовища й встановлення єдиного порядку організації охорони праці в Україні. Проблематика. Аналіз проблем розвитку сучасного громадського центру як мережі установ обслуговування з урахуванням стану безпеки праці на робочих місцях. Мета. Створення якісних та безпечних умов праці щодо фактору шуму та забруднення відпрацьованими газами від автотранспорту, що рухається проспектом Д. Яворницького, для персоналу установ обслуговування на території громадського центру міста Дніпро. Матеріали й методи. Шляхом натурних спостережень отримано дані про стан шумового режиму, рівень загазованості від автотранспорту та кількість робочих місць на дослідній території. Результати. Рівні шумового забруднення за два метри від фасадів будинків першого ешелону забудови по просп. Д. Яворницького коливаються від 72 дБА до 75 дБА. Концентрація відпрацьованих газів коливається в межах 15— 35 мг/м³. Встановлено, що на території центру знаходиться 6000 м² торгівельних площ соціально-побутових об’єктів, на яких працюють 330 осіб різних професій. Висновки. Розглянуто динаміку змін транспортного навантаження на пр. Д. Яворницького з 2011 по 2017 роки. Встановлено, що еквівалентний рівень шуму перевищує допустиму норму на робочих місцях на 9—19 дБА, а концентрація ССО — на 15—30 мг/м³.
format Article
author Саньков, П.М.
Ткач, Н.О.
Дікарев, К.Б.
Близнюк, А.М.
Гваджаіа, Б.Д.
author_facet Саньков, П.М.
Ткач, Н.О.
Дікарев, К.Б.
Близнюк, А.М.
Гваджаіа, Б.Д.
author_sort Саньков, П.М.
title Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро)
title_short Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро)
title_full Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро)
title_fullStr Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро)
title_full_unstemmed Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро)
title_sort вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста дніпро)
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2018
topic_facet Cвіт інновацій
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/134029
citation_txt Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування (за фактором шуму й загазованості в центрі міста Дніпро) / П.М. Саньков, Н.О. Ткач, К.Б. Дікарев, А.М. Близнюк, Б.Д. Гваджаіа // Наука та інновації. — 2018. — Т. 14, № 3. — С. 67-75. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.
series Наука та інновації
work_keys_str_mv AT sanʹkovpm vplivavtotransportunarobočímíscâvmerežíustanovobslugovuvannâzafaktoromšumujzagazovanostívcentrímístadnípro
AT tkačno vplivavtotransportunarobočímíscâvmerežíustanovobslugovuvannâzafaktoromšumujzagazovanostívcentrímístadnípro
AT díkarevkb vplivavtotransportunarobočímíscâvmerežíustanovobslugovuvannâzafaktoromšumujzagazovanostívcentrímístadnípro
AT bliznûkam vplivavtotransportunarobočímíscâvmerežíustanovobslugovuvannâzafaktoromšumujzagazovanostívcentrímístadnípro
AT gvadžaíabd vplivavtotransportunarobočímíscâvmerežíustanovobslugovuvannâzafaktoromšumujzagazovanostívcentrímístadnípro
AT sanʹkovpm effectofmotortransportontheworkingplacesintheserviceinfrastructurebynoisefactorandurbanairpollutioninthecenterofthedniprocity
AT tkačno effectofmotortransportontheworkingplacesintheserviceinfrastructurebynoisefactorandurbanairpollutioninthecenterofthedniprocity
AT díkarevkb effectofmotortransportontheworkingplacesintheserviceinfrastructurebynoisefactorandurbanairpollutioninthecenterofthedniprocity
AT bliznûkam effectofmotortransportontheworkingplacesintheserviceinfrastructurebynoisefactorandurbanairpollutioninthecenterofthedniprocity
AT gvadžaíabd effectofmotortransportontheworkingplacesintheserviceinfrastructurebynoisefactorandurbanairpollutioninthecenterofthedniprocity
AT sanʹkovpm vliânieavtotransportanarabočiemestavsetiučreždenijobsluživaniâpofaktorušumaizagazovannostivcentregorodadnepr
AT tkačno vliânieavtotransportanarabočiemestavsetiučreždenijobsluživaniâpofaktorušumaizagazovannostivcentregorodadnepr
AT díkarevkb vliânieavtotransportanarabočiemestavsetiučreždenijobsluživaniâpofaktorušumaizagazovannostivcentregorodadnepr
AT bliznûkam vliânieavtotransportanarabočiemestavsetiučreždenijobsluživaniâpofaktorušumaizagazovannostivcentregorodadnepr
AT gvadžaíabd vliânieavtotransportanarabočiemestavsetiučreždenijobsluživaniâpofaktorušumaizagazovannostivcentregorodadnepr
first_indexed 2025-11-26T10:01:08Z
last_indexed 2025-11-26T10:01:08Z
_version_ 1849846682531921920
fulltext 67 П.М. Саньков, Н.О. Ткач, К.Б. Дікарев, А.М. Близнюк, Б. Д. Гваджаіа ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», вул. Чернишевського, 24а, Дніпро, 49005, Україна, +380 56 452 372, +380 56 247 0788, postmaster@pgasa.dp.ua ВПЛИВ АВТОТРАНСПОРТУ НА РОБОЧІ МІСЦЯ В МЕРЕЖІ УСТАНОВ ОБСЛУГОВУВАННЯ (ЗА ФАКТОРОМ ШУМУ Й ЗАГАЗОВАНОСТІ В ЦЕНТРІ МІСТА ДНІПРО) © П.М. САНЬКОВ, Н.О. ТКАЧ, К.Б. ДІКАРЕВ, А.М. БЛИЗНЮК, Б. Д. ГВАДЖАІА, 2018 Вступ. Розглянуто основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя та здоров’я у процесі трудової діяльності, на належні та безпечні умови праці, а також питання щодо регуляції за участю відповідних органів державної влади відносин між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та ви- робничого середовища й встановлення єдиного порядку організації охорони праці в Україні. Проблематика. Аналіз проблем розвитку сучасного громадського центру як мережі установ обслуговування з урахуванням стану безпеки праці на робочих місцях. Мета. Створення якісних та безпечних умов праці щодо фактору шуму та забруднення відпрацьованими газами від автотранспорту, що рухається проспектом Д. Яворницького, для персоналу установ обслуговування на території громадського центру міста Дніпро. Матеріали й методи. Шляхом натурних спостережень отримано дані про стан шумового режиму, рівень загазо- ваності від автотранспорту та кількість робочих місць на дослідній території. Результати. Рівні шумового забруднення за два метри від фасадів будинків першого ешелону забудови по просп. Д. Яворницького коливаються від 72 дБА до 75 дБА. Концентрація відпрацьованих газів коливається в межах 15— 35 мг/м3. Встановлено, що на території центру знаходиться 6000 м2 торгівельних площ соціально-побутових об’єктів, на яких працюють 330 осіб різних професій. Висновки. Розглянуто динаміку змін транспортного навантаження на пр. Д. Яворницького з 2011 по 2017 роки. Встановлено, що еквівалентний рівень шуму перевищує допустиму норму на робочих місцях на 9—19 дБА, а концен- трація ССО — на 15—30 мг/м3. К л ю ч о в і с л о в а: громадський центр міста, транспортне навантаження, об’єкти обслуговування, робочі місця. ISSN 1815-2066. Nauka innov. 2018, 14(3): 67—75 https://doi.org/10.15407/scin14.03.067 Зміни, що відбуваються в Україні в облас- ті урбанізації, розвиток транспорту, суттєве зростання транспортного навантаження на ав- томобільних шляхах сучасних міст і, перш за все, зростаючі вимоги суспільства до рівня життя, його якості та безпеки життєдіяльності (ЯБЖД) змушують приділяти значно більше уваги правильній організації мережі установ обслуговування, їх гармонійному взаємному існуванню та функціональному призначенню. В цьому напрямку поза межами уваги фахів- ців залишається урахування стану безпеки праці на робочих місцях обслуговуючого пер- соналу цих установ. Сучасні дослідження в сфері містобудуван- ня відносять громадські центри міст до місць добровільного відвідування [1—6], які приваб- 68 ISSN 1815-2066. Nauka innov. 2018, 14 (3) П.М. Саньков, Н.О. Ткач, К.Б. Дікарев, А.М. Близнюк, Б.Д. Гваджаіа люють людей об’єктами культури, обслугову- вання, торгівлі та відпочинку. При цьому не враховується той факт, що на цих об’єктах та- кож працюють люди, які мають право на на- лежну якість робочого місця. Питанню розвитку населених пунктів при- свячено низку робіт, в яких розглянуто тенден- ції розвитку центру і центрів районів [1], опти- мальне розміщення центрів міста і районів, зв’язок між ними й розвиток урбаніс т ичних мереж в Британії, враховуючи всі інфраструк- турні особливості та, зокрема, обслуговування населення [2], обґрунтовано тезу, що оцінюва- ти міста при проектуванні тільки за кількістю населення недоцільно, а потрібно досліджува- ти й враховувати інші складові загальних пи- тань і завдань міста як динамічної структури, що постійно розвивається і потребує вдоско- налення [3]. Також детально розглянуто пи- тання поліцентричності міст з необхідністю всебічного урахування всіх складових їх жит- тєдіяльності [4—6]. Для того, щоб не допускати серйозних суспільно-економічних втрат, спричинених не- правильним освоєнням цих цінних територій (громадських центрів міст), щоб не виявитися в недалекому майбутньому в дуже скрутному становищі з транспортом, з безпекою і якістю життя, в якому опинилися більшість великих міст, слід якомога швидше розробити перспек- тивні плани переоблаштування міських цент- рів і приступити до їх поступової реалізації як це запропоновано для Москви [7]. Кінце- вий суспільно-економічний ефект більшою мірою залежатиме від правильності прийня- тої нині функціонально-просторової моделі й принципів перетворень, аніж від якості окре- мих будівель чи способу їх використання на- сьогодні. В місті Дніпро на перших поверхах будинків першого ешелону забудови, прилег- лої до центральної автомагістралі просп. Д. Явор- ницького, розташовано об’єкти соціальної інф- раструктури обслуговування — аптеки, бари, кафе, ресторани, приміщення банківських ус- танов тощо. Транспорт, що рухається по про- спекту, є джерелом суттєвого збільшення рів- ня шуму та забруднення прилеглих територій відпрацьованими газами. При цьому зазначе- на територія всіма гілками влади й проекту- вальниками розглядається як житлова тери- торія. В той же час наявність згаданих об’єк- тів інфраструктури обслуговування потребує більш обґрунтованого підходу до цих терито- рій з огляду на стан питань охорони праці на- явних робочих місць непромислового призна- чення. Тому питання, порушені в статті, мають актуальність і елементи наукової новизни, які спрямовані на інноваційний підхід до вирі- шення окресленої проблеми. Метою дослідження було визначення якос- ті та безпеки умов праці персоналу установ обслуговування на території громадського цент ру міста Дніпро за факторами шуму та забруднення відпрацьованими газами від ав- тотранспорту, що рухається по просп. Дмитра Яворницького. Завданнями дослідження передбачено:  розглянути розміри транспортного наванта- ження на основній магістралі центру Дніпра — просп. Дмитра Яворницького;  теоретично й інструментально дати кількіс- ну оцінку рівням шуму та загазованості для першого ешелону забудови по просп. Д. Явор- ницького;  шляхом натурних досліджень визначити кількість робочих місць на досліджуваній території. Виконання поставлених завдань частково вже було виконано авторами раніше [8—12], тому в роботі буде використано вже отримані результати. Сучасний транспорт, його кількісний і якіс- ний розвиток, а передусім поширення індиві- дуальних легкових автомобілів впливають на якість довкілля, особливо в центрі міста. Праг- нення до зниження кількості нещасних випад- ків шляхом вдосконалення організації вулич- ного руху при збереженні колишньої його структури і старих вуличних схем дає вкрай слабкий ефект. Також незначними можуть бу- 69ISSN 1815-2066. Nauka innov. 2018, 14 (3) Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування ти результати охорони чистоти повітря і бо- ротьби з шумом, отримані шляхом викорис- тання технічних удосконалень, що мають на меті обмеження рівня шуму і зменшення кіль- кості відпрацьованих газів, що виділяються транспортними засобами. Радикальним засо- бом, що запобігає негативним наслідкам мото- ризації, є зміна принципів формування транс- портних схем і забудови, що застосовувалися донині. Необхідним є істотне просторове від- ділення територій, призначених виключно, або головним чином, для пішохідного руху (те- риторій центрів), від територій, призначених тільки, або головним чином, для руху тран- спорту. Транзитний рух слід проводити ви- ключно за межами території центру міста. Це питання детально розглянуто в роботі [13]. Бажано, щоб внутрішній рух в центрі пов- ністю базувався на пішохідному русі. Терито- рія центру повинна ділитися на окремі зони: виключно пішохідного руху, домінуючого пі- шохідного руху, домінуючого транспортного руху, виключно транспортного руху. Масштаб центру, що є, з одного боку, резуль- татом потреби суспільства в певному роді й кількості послуг та існуючої моделі мережі по- слуг, а з іншого — результатом економічної по- літики й можливостей, також безпосередньо обмежується транспортною доступністю і мож- ливостями паркінгів. Завдяки збільшенню со- ціальних потреб сучасної людини постійно зростає кількість потенційних відвідувачів центру. Цієї ж думки дотримується сучасний харківський архітектор-урбаніст Олег Дроз- дов [14]. При розміщенні торгово-побутових та адмі- ністративних об’єктів слід брати до уваги сис- тему пішохідного руху, яка впливає на тран- спортну цінність районів. Для контролю як правильності планування транспортної систе- ми центру (зокрема, системи шляхів пішохід- ного руху), так і раціональності розміщення функціональних об’єктів на його території, може слугувати «Карта транспортної цінності районів центру». В рамках цього завдання ав- торами в 2011 році виконано дослідження «Проектування карти шуму вулично-до рож- ньої мережі міста Дніпропетровська» [11]. В таблиці наведено фрагментарні результати спостережень за інтенсивністю руху автомобі- лів та розрахунок концентрації окису вуглецю (С СО) на проїзній частині і еквівалентного рів- ня шуму (LАекв) на відстані двох метрів від фа- садів першого ешелону забудови станом на 2011 р. та контрольні показники станом на 2017 р. Вимірювання еквівалентних рівней шу- му виконано інструментальними методами. Роз- рахунок концентрації окису вуглецю (ССО) і Рис. 1. Перехрестя просп. Д. Яворницького та вул. Воскресенська (фото) 70 ISSN 1815-2066. Nauka innov. 2018, 14 (3) П.М. Саньков, Н.О. Ткач, К.Б. Дікарев, А.М. Близнюк, Б.Д. Гваджаіа побудова карти загазованості досліджувальної території проведені за методикою, розробле- ною в ПДАБА [12]. На рис. 1 представлено фото перехрестя просп. Д. Яворницького та вул. Воскресенська, а на рис. 2 — карту загазованості відпрацьо- ваними газами від автотранспорту по просп. Д. Явор ницького та вул. Воскресенська для першого ешелону забудови. Згідно з ГОСТ 12.1.005 [15] забруднення повітря оксидом вуглецю належить до IV кла- су небезпеки і його гранично-припустима кон- центрація не повинна перевищувати 20 мг/м3 в межах робочої зони. Моніторинг за цим ви- дом забруднення здійснюють один раз на квартал. Практично ж в приміщеннях установ обслуговування, розглянутих в роботі, таку перевірку ніколи ніхто не проводить. Як вид- но з рис. 2, концентрація оксиду вуглецю на фасадах будівель першого ешелону забудови складає 15—35 мг/м3. Для більшості примі- щень цих об’єктів не облаштовано системи примусової циркуляції повітря, про що свід- чать зовнішні блоки кондиціонерів на фасадах будівель (рис. 3). Тому прогнозовані рівні за- бруднення в середині приміщень оксидом вуглецю можуть досягати 35—50 мг/м3, що перевищує норму на робочих місцях на 15— 30 мг/м3. Результати аналізу рівня шуму на фасадах будівель першого ешелону забудови в розра- хунковій точці 5 (табл. 1) свідчать про переви- Рис. 2. Карта загазованості повітря просп. Д. Яворницького та вул. Воскресенська вздовж першого ешелону забудови Перший ешелон забудови Фрагмент результатів спостереження за інтенсивністю руху автомобілів та розрахунків концентрації окису вуглецю (ССО) на проїзній частині і еквівалентного рівня шуму (LАекв) на відстані двох метрів від фасадів першого ешелону забудови Номер точки виміру Ділянка дослідження (рік дослідження) Інтенсивність руху Середня швидкість потоку авто, км/год Ширина вулиці, м Концент- рація СО, мг/м3 LАекв, дБА N NЛ NВ К NВ Д NВ, % 5 Просп. Карла Маркса біля Го- ловпоштампу (2011) 1213 1003 110 100 20 50 54 31,12 73,1 5 Просп. Д. Яворницького біля Головпоштампу (2017) 1418 1130 148 140 20 50 54 34,07 74,0 0 10 20 30 40 50 м просп. Д. Яворницького ву л. В ос кр ес ен сь ка 71ISSN 1815-2066. Nauka innov. 2018, 14 (3) Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування щення існуючих норм [16] на 19 дБА (загалом по всій території дослідження коливання пе- ревищення допустимого рівня шуму складає 14—20 дБА). Що стосується шумового забруд- нення в приміщеннях досліджуваних установ обслуговування, при нормі на робочих місцях рівня шуму в 50—60 дБА, перевищення скла- дає 9—19 дБА. Значення показників шумового забруднення всередині приміщень залежить від низки факторів. Так, при наявності звуко- ізоляції вікон (дверей) при режимі вентиляції (відсутність систем примусової вентиляції для досліджуваних приміщень зазначена вище), відбувається зниження рівнів шуму на 10 дБА, Рис. 3. Наявність зовнішніх блоків кондиціонерів на фасадах будівель: а – торгівельна точка з зовнішнім блоком кондиціонера; б – банківські установи з зовнішніми блоками кон- диціонерів тоді як при розповсюдженні звукових хвиль з відкритого простору у замкнений спричиня- ється додаткове підвищення рівня шуму на 3—5 дБА за рахунок їх відбивання від внут- рішніх огороджувальних конструкцій. Для виконання останнього завдання робо- ти проведено натурні дослідження кількості робочих місць на території центральної части- ни міста Дніпро. Підрахунки виконано в пер- шому ешелоні забудови просп. Дмитра Явор- ницького від вул. Барикадної до вул. Андрія Фабра. Середня поверховість будинків на цій території складає 5 поверхів. На 160 000 м2 досліджуваної ділянки знаходиться майже а б 72 ISSN 1815-2066. Nauka innov. 2018, 14 (3) П.М. Саньков, Н.О. Ткач, К.Б. Дікарев, А.М. Близнюк, Б.Д. Гваджаіа 6000 м2 площ різноманітних соціально-по бу- тових об’єктів, на яких працює майже 330 ро- бітників різних професій. Визначено, що на од не робоче місце в приміщеннях соціаль- но-побутових об’єктів в центральній частині м. Дніп ро припадає близько 18 м2 площі. Лі- нійна щіль ність розміщення робочих місць в досліджуваних соціально-побутових об’єктах центральної частини міста складає майже 10 м на 1 робоче місце. Попередні дослідження не- гативного впливу шумового забруднення ро- бочого місця на людину викладено в роботах [17, 18] і результати, наведені в статті, будуть покладені в основу подальших розробок в галу зі містобудування стосовно організації транспортного й пішохідного руху, розміщен- ня со ціально-побутових об’єктів в межах пер- шого ешелону забудови центральної частини міста. Такі наукові розробки сприятимуть по- ліпшенню якості та безпеки життєдіяльності населення міста в цілому. Представлені у роботі результати наукових досліджень в галузі містобудування і безпеки життєдіяльності на сьогодні мають велике нау- кове і практичне значення. Наведена динаміка зміни транспортного на- вантаження на основній магістралі центру Дніп- ра — просп. Дмитра Яворницького з 2011 до 2017 року. На сьогодні загальна інтенсивність руху автотранспорту зросла з 1213 авто/год до 1418 авто/год. Наведено кількісну оцінку рівня шуму та загазованості для першого ешелону забудови просп. Д. Яворницького. Еквівалентний рівень шуму зріс з 73,1 дБА до 74,0 дБА, а концент- рація С СО підвищилася з 31,12 мг/м3 до 34,07 мг/м3. Шляхом натурних досліджень визначено кількісні показники наявності робочих місць на підприємствах громадського обслуговуван- ня на досліджуваній території. Встановлено, що на території центру знаходиться 6000 м2 торгівельних площ соціально-побутових об’єктів, на яких працює біля 330 робітників різних спеціальностей. На одне робоче місце припадає близько 18 м2 площі, лінійна щіль- ність одного робочого місця становить близь- ко 10 метрів. Вперше науково обґрунтовано й встановле- но, що рівні шумового забруднення на відстані двох метрів від фасадів будинків першого еше- лону забудови по просп. Д. Яворницького пе- ревищують існуючі норми на 15—19 дБА, пе- ревищення концентрації відпрацьованих газів на фасадах коливається від 15 до 35 мг/м3, а при потраплянні ззовні в середину досліджу- ваних приміщень, можуть перевищувати нор- му на робочих місцях на 15—30 мг/м3. Перспективами подальших досліджень є аналіз основних категорій робочих місць та шкідливих факторів, а також їх нормування, що впливає на працівників, на територіях, що належать громадським центрам міст. Резуль- тати таких досліджень вкрай необхідні при перегляді й вдосконаленні діючих в Україні нормативно-правових документів в галузі охо- рони праці й санітарно-планувального норму- вання. СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ 1. Batty M. Polynucleated urban landscapes. Urban Stud. 2001. V. 38, nо. 4. Р. 635—655. 2. De Goei B., Burger M.J., Van Oort F.G., Kitson M. Functional Polycentrism and Urban Network Development in the Greater South East, United Kingdom: Evidence from Commuting Patterns, 1981—2001. Reg. Stud. 2010. V. 44, no. 9. P. 1149—1170. 3. Arcaute E., Hatna E., Ferguson P., Youn H., Johansson A., Batty M. Constructing cities, deconstructing scaling laws. J. R. Soc. Interface. 2014. V. 12, no. 102. P. 20140745—20140745. 4. Batty M. Competition in the Built Environment: Scaling Laws for Cities, Neighbourhoods and Buildings. Nexus Netw. J. 2015. V. 17, no. 3. Р. 831—850. 5. Поморов С.Б., Жуковский Р.С. Ретроспектива развития городского полицентризма и теоретических представ- лений о нем. Теория архитектуры. 2015. URL: http://archvuz.ru/2015_4/3 (дата звернення: 10.11.2017). 73ISSN 1815-2066. Nauka innov. 2018, 14 (3) Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування 6. Москва: курс на полицентричность: Оценка эффектов градостроительных проектов на полицентрическое раз- витие Москвы. Краткое изложение результатов исследования для Московского урбанистического форума 2016 года. Москва, 2016. 31 с. 7. Саньков П.Н., Ткач Н.А. Качество в проектировании и обеспечение экологической безопасности современных городов. Сб. статей XXI Международной заочной конференции «Развитие науки в XXI веке» (16.01.2017 г.). Харьков, 2017. C. 83—88. 8. Саньков П.Н., Гилёв В.В., Макарова В.Н. Экологическая безопасность селитебных зон как составляющая ка- чества городской среды. Научное обозрение. Технические науки. 2016. № 4. С. 60—76. 9. Саньков П.Н. Организации безопасных условий труда и отдыха граждан по фактору шумового загрязнения. Строительство, материаловедение, машиностроение. Стародубовские чтения 2016. 2016. Вып. 90. С. 158—163 10. Sankov P.M., Tkach N.O., Nazha P.M., Blyzniuk A.M. Information on the general condition of urban noise pollution. International journal of applied and fundamental research. 2017. № 4. URL: www.science-sd.com/472-25324 (дата звернен- ня: 18.10.2017). 11. Конкурс проектів «Молодь Дніпропетровська — рідному місту». Звіт Проектування карти шуму вулично- дорожної мережі міста Дніпропетровська. ПТАБА-2011, Дніпропетровськ, 145 с. 12. Влияние техногенных факторов на экологию. Под ред. Д.В. Елисеева. Новосибирск: изд. «СибАК», 2014. 164 с. 13. Саньков П.Н. Учет транзитного движения автотранспорта по магистралям города с целью повышения эко- логической безопасности проживания населения. Строительство, материаловедение, машиностроение. Стародубов- ские чтения 2017. 2017. Вып. 96. С. 128—132 14. Олег Дроздов. Пора производить идею города. URL: http://www.mediaport.ua/oleg-drozdov-pora-proizvodit- ideyu-goroda (дата звернення: 10.11.2017). 15. ГОСТ 12.1.005 «Воздух рабочей зоны. Общие санитарно-гигиенические требования». 16. Санітарні норми виробничого шуму, ультразвуку та інфразвуку: ДСН 3.3.6.037-99. Чинний від 01.12.1999. Kиїв: Міністерство охорони здоров’я, 1999. 35 с. 17. Саньков П.М., Ткач Н.О., Горб А.В., Міхєєнко Ю.Ю., Яковенко А.В. Архітектурно-просторова організація безпечних умов праці по фактору шуму на територіях виробничих підприємств та житлової забудови шляхом аналізу шумового режиму від заводів по виробництву збірного залізобетону. Materials of the XI International scientific and practical conference. Science and сivilization (2015, Sheffield). Sheffield, 2015. 18. Саньков П.Н., Ткач Н.А., Нестеренко С.В., Калмикова Е.А. Анализ шумозащитных мер по обеспечению без- опасности на рабочих местах шумных производств и прилегающих к ним территориях. Международный научный журнал: сборник научных трудов. 2016. № 5. URL: http://www.inter-nauka.com/issues/2016/5/1110 (дата звернення: 10.11.2017). 19. Peter Sankov, Nataliia Tkach, Ivan Trifonov, Illia Iliev and Alina Blyzniuk. Residential Environmental and Ecological Safety of Person. IJISET — International Journal of Innovative Science, Engineering & Technology. 2017. V. 4. Р. 278—281. URL: http://ijiset.com/vol4/v4s4/IJISET_V4_I04_31.pdf (дата звернення: 10.11.2017). 20. Sankov P., Trifonov I., Tkach N., Hilov V., Bakharev V., Tretyakov O., Nesterenko S. Development of the method of evaluation the level of environmental safety of housing accommodation and its approbation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2017. № 4/10(88). P. 61—69, 79—80. doi: 10.15587/1729-4061.2017.108443. Стаття надійшла до редакції 20.11.17 REFERENCES 1. Batty, M. (2001). Polynucleated urban landscapes. Urban Stud., 38(4), 635—655 [in English]. 2. De Goei, B., Burger, M. J., Van Oort, F. G., Kitson, M. (2010). Functional Polycentrism and Urban Network Development in the Greater South East. United Kingdom: Evidence from Commuting Patterns, 1981—2001. Reg. Stud., 44(9), 1149—1170 [in English]. 3. Arcaute, E., Hatna, E., Ferguson, P., Youn, H., Johansson, A., Batty, M. (2014). Constructing cities, deconstructing scaling laws. J. R. Soc. Interface, 12(102), 20140745—20140745 [in English]. 4. Batty, M. (2015). Competition in the Built Environment: Scaling Laws for Cities, Neighbourhoods and Buildings. Nexus Netw. J., 17(3), 831—850 [in English]. 5. Pomorov, S. B., Zhukovskiy, R. S. (2015). Retrospektiva razvitiya gorodskogo politsentrizma i teoreticheskih pred- stavleniy о nem. Teoriya arhitekturyi (Theory of architecture). URL: http://archvuz.ru/2015_4/3 (Last accessed: 10.11.2017). 6. Novikov, А., Коtоv, Е., Goncharov, R., Goncharov R., Nikogosyan K. (2016). Моskvа: kurs nа politsentrichnost. Otsen- ka effektov gradostroitelnyih proektov na politsentricheskoe razvitie Moskvyi. Moskva: NIU VSHE [in Russian]. 74 ISSN 1815-2066. Nauka innov. 2018, 14 (3) П.М. Саньков, Н.О. Ткач, К.Б. Дікарев, А.М. Близнюк, Б.Д. Гваджаіа 7. Sankov, P. N., Тkach, N. А. (2017, January). Quality in designing and maintenance of ecological safety of modern cities. In: The collection of articles of the «The development of science in the 21st century». Kharkiv. 8. Sankov, P. N., Gilyov, V. V., Makarova, V. N. (2016). Ekologicheskaya bezopasnosnost selitebnyih zon kak sosta- lyayuschaya kachestva gorodskoy sredyi. Nauchnoe obozrenie. Tehnicheskie nauki (Scientific review. Technical science), 4, 60—76 [in Russian]. 9. Sankov, P. N. (2016). Organizatsii bezopassnyih usloviy truda I otdyiha grazhdan po factoru shumovogo zagryazneniya. Stroitelstvo, materialovedenie, mashinostroenie. Starodubovskie chteniya. (Construction, material science, mechanical engineering. Proceedings in memory of Starodubov 2016). 90, 158—163 [in Russian]. 10. Sankov, P. M., Tkach, N. O., Nazha, P. M., Blyzniuk, A. M. (2017). Information on the general condition of urban noise pollution. International journal of applied and fundamental research, 4. URL: www.science-sd.com/472-25324 (Last accessed: 18.10.2017) [in English]. 11. Zvit. Konkurs proektiv «Molod Dnipropetrovska — ridnomu mistu» Proektuvannya karti shumu vulichno- dorozhnoyi merezhi mista Dnipropetrovska. PDABA-2011, Dnipropetrovsk [in Ukrainian]. 12. Eliseeva D. V. (Ed.). (2014). Vliyanie tehnogennyih faktorov na ekologiyu. Novosibirsk: «SibAK» [in Russian]. 13. Sankov, P. N. (2017). Uchet tranzitnogo dvizheniya avtotransporta po magistralyam goroda s tselyu povyisheniya ekologicheskoy bezopasnosti prozhivaniya naseleniya. Stroitelstvo, materialovedenie, mashinostroenie. Starodubovskie chte- niya (Construction, material science, mechanical engineering. Proceedings in memory of Starodubov 2017), 96, 128—132 [in Russian]. 14. Drozdov, O. It’s time to produce the city idea. URL: http://www.mediaport.ua/oleg-drozdov-pora-proizvodit-i- deyu-goroda (Last accessed: 10.11.2017) [in Russian]. 15. GOST 12.1.005. Vozduh rabochey zonyi. Obschie sanitarno-gigienicheskie trebovaniya. 16. DSN 3.3.6.037-99. Sanitarni normi virobnichogo shumu, ultrazvuku ta infrazvuku. K.: Ministerstvo ohoroni zdorov’ya Ukrayini, 1999. [in Ukrainian]. 17. Sankov, P. M., Тkach, N. О., Gorb, А. V., Mikheenko, Yu. Yu., Yakovenko, А. V. (2015). Architectural and spatial or- ga nization of safe working conditions on the noise factor in the territories of industrial enterprises and housing development by analyzing the noise regime from factories for the production of prefabricated reinforced concrete. In: XI International scientific and practical conference. Science and сivilization. Sheffield, 2015 [in Ukrainian]. 18. Sankov, P. N., Tkach, N. А., Nesterenko, S. V., Kalmyikova, Е. А. (2016). Analiz shumozaschitnyih mer po obes- pecheniyu bezopasnosti na rabochih mestah shumnyih proizvodstv i prilegayuschih k nim territoriyah. Mezhdunarodnyiy nauchnyiy zhurnal: sbornik nauchnyih trudov, 5. URL: http://www.inter-nauka.com/issues/2016/5/1110 (Last accessed: 10.11.2017) [in Russian]. 19. Peter Sankov, Nataliia Tkach, Ivan Trifonov, Illia Iliev and Alina Blyzniuk. (2017). Residential Environmental and Ecological Safety of Person. IJISET — International Journal of Innovative Science, Engineering & Technology, 4(4), 278—281. URL: http://ijiset.com/vol4/v4s4/IJISET_V4_I04_31.pdf (Last accessed: 10.11.2017) [in English]. 20. Sankov, P., Trifonov, I., Tkach, N., Hilov, V., Bakharev, V., Tretyakov, O., Nesterenko, S. (2017). Development of the method of evaluation the level of environmental safety of housing accommodation and its approbation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4/10(88), 61—69, 79—80 [in English]. Received 20.11.17 Sankov, P., Tkach, N., Dikarev, K., Blyzniuk, A., and Hvadzhaia, B. Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture, 24a, Chernyshevskogo St., Dnipro, 49005, Ukraine, +380 56 245 23 72, +380 56 247 0788, postmaster@pgasa.dp.ua EFFECT OF MOTOR TRANSPORT ON THE WORKING PLACES IN THE SERVICE INFRASTRUCTURE (BY NOISE FACTOR AND URBAN AIR POLLUTION IN THE CENTER OF THE DNIPRO CITY) Introduction. The article deals with the main provisions concerning the implementation of the constitutional right of employees on the protection of their life and health in the process of labor activity, on appropriate, safe and healthy working conditions, regulation of the relationship between the employer and the employee on safety and health issues, the working environment and the establishment of a unified procedure for the organization of labor protection in Ukraine, with the com- petent state authorities involved. Problem Statement. The paper presents the results of analysis of the problems related to the development of modern urban center as a service infrastructure network taking into account the work safety at workplaces. 75ISSN 1815-2066. Nauka innov. 2018, 14 (3) Вплив автотранспорту на робочі місця в мережі установ обслуговування Purpose. To provide the service infrastructure employees with high-quality and safe working conditions (in terms of noise factor and air pollution by exhaust gases from motor vehicles along D. Yavornitsky Avenue) in the downtown of the Dnipro city. Materials and Methods. Information on the noise and air pollution from motor vehicles and the number of workplaces within the studied territory has been obtained from field observations. Results. The noise pollution in 2 meters from the first echelon building facades on D. Yavornytsky Avenue varies from 72 dBА to 75 dBА. The concentration of exhaust gases ranges from 15 to 35 mg/m3. It has been established that in the city center, there are 6000 m2 commercial space of public and social and infrastructure, where 330 employees of various occupa- tions are working. Conclusions. The dynamics of changes in the traffic load on D. Yavornytsky Avenue from 2011 through 2017 has been studied. The equivalent noise level and the exhaust gas concentration ССО at work places have been established to exceed the norm by 9—19 dBA and by 15—30 mg/m3, respectively. Keywords : public city center, traffic load, service facilities, and workplaces. П.Н. Саньков, Н.А. Ткач, К.Б. Дикарев, А.Н. Близнюк, Б.Д. Гваджаиа ГВУЗ «Приднепровская государственная академия строительства и архитектуры», ул. Чернышевского, 24а, Днепр, 49005, Украина, +380 56 245 23 72, +380 56 247 0788, postmaster@pgasa.dp.ua ВЛИЯНИЕ АВТОТРАНСПОРТА НА РАБОЧИЕ МЕСТА В СЕТИ УЧРЕЖДЕНИЙ ОБСЛУЖИВАНИЯ (ПО ФАКТОРУ ШУМА И ЗАГАЗОВАННОСТИ В ЦЕНТРЕ ГОРОДА ДНЕПР) Введение. В статье рассмотрены основные положения по реализации конституционного права работников на охрану их жизни и здоровья в процессе трудовой деятельности, на надлежащие и безопасные условия труда, а также вопросы регуляции с участием соответствующих органов государственной власти отношений между работодателем и работником по вопросам безопасности, гигиены труда и производственной среды и установления единого порядка организации охраны труда в Украине. Проблематика. Анализ проблем развития современного общественного центра как сети учреждений обслужи- вания с учетом состояния безопасности труда на рабочих местах. Цель. Создание качественных и безопасных условий труда по факторам шума и загрязнения отработанными газами от автотранспорта, движущегося по проспекту Д. Яворницкого, для персонала учреждений обслуживания на территории общественного центра города Днепр. Материалы и методы. Путем натурных наблюдений получены данные о состоянии шумового режима, загазо- ванности от автотранспорта и количества рабочих мест на исследуемой территории. Результаты. Уровни шумового загрязнения в двух метрах от фасадов зданий первого эшелона застройки по просп. Д. Яворницкого колеблются от 72 дБА до 75 дБА. Концентрация отработанных газов колеблется в пределах от 15 до 35 мг/м3. Установлено, что на территории центра находится 6000 м2 торговых площадей социально-бытовых объектов, на которых работает 330 человек разных профессий. Выводы. Рассмотрена динамика изменений транспортной нагрузки на пр. Д. Яворницкого с 2011 по 2017 годы. Установлено, что эквивалентный уровень шума превышает допустимую норму на рабочих местах на 9—19 дБА, а концентрация ССО — на 15—30 мг/м3. Ключевые слова : электрометрия, электрический каротаж, индукционный каротаж, нефтегазовая скважина.