Управління транспортними засобами i дорожнім рухом
Навігаційні технології набули зараз широко! го застосування. Одне із головних стосується широкого кола питань управління транспорт! ними засобами i дорожнім рухом, яким влас! тивий високий рівень міждисциплінарності. Навігаційні технології пов'язані із інструмен! тами транспортування i до...
Збережено в:
| Дата: | 2007 |
|---|---|
| Формат: | Стаття |
| Опубліковано: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2007
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/141 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Управління транспортними засобами i дорожнім рухом // Наука та інновації. — 2007. — Т. 3, № 2. — С. 74–77. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-141 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1412025-02-09T13:56:27Z Управління транспортними засобами i дорожнім рухом Управление транспортными средствами и дорожным движением Management of Motor Vehicles and Road Traffic Світ інновацій Навігаційні технології набули зараз широко! го застосування. Одне із головних стосується широкого кола питань управління транспорт! ними засобами i дорожнім рухом, яким влас! тивий високий рівень міждисциплінарності. Навігаційні технології пов'язані із інструмен! тами транспортування i дорожньо!транспорт! ною наукою, телематикою, геоінформатикою i багатьма іншими дисциплінами. 2007 Article Управління транспортними засобами i дорожнім рухом // Наука та інновації. — 2007. — Т. 3, № 2. — С. 74–77. — укp. https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/141 application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| topic |
Світ інновацій Світ інновацій |
| spellingShingle |
Світ інновацій Світ інновацій Управління транспортними засобами i дорожнім рухом |
| description |
Навігаційні технології набули зараз широко!
го застосування. Одне із головних стосується
широкого кола питань управління транспорт!
ними засобами i дорожнім рухом, яким влас!
тивий високий рівень міждисциплінарності.
Навігаційні технології пов'язані із інструмен!
тами транспортування i дорожньо!транспорт!
ною наукою, телематикою, геоінформатикою
i багатьма іншими дисциплінами. |
| format |
Article |
| title |
Управління транспортними засобами i дорожнім рухом |
| title_short |
Управління транспортними засобами i дорожнім рухом |
| title_full |
Управління транспортними засобами i дорожнім рухом |
| title_fullStr |
Управління транспортними засобами i дорожнім рухом |
| title_full_unstemmed |
Управління транспортними засобами i дорожнім рухом |
| title_sort |
управління транспортними засобами i дорожнім рухом |
| publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| publishDate |
2007 |
| topic_facet |
Світ інновацій |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/141 |
| citation_txt |
Управління транспортними засобами i дорожнім рухом // Наука та інновації. — 2007. — Т. 3, № 2. — С. 74–77. — укp. |
| first_indexed |
2025-11-26T13:19:21Z |
| last_indexed |
2025-11-26T13:19:21Z |
| _version_ |
1849859159786258432 |
| fulltext |
74
Світ інновацій
© НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. 2007
ВСТУП
Навігаційні технології набули зараз широко!
го застосування. Одне із головних стосується
широкого кола питань управління транспорт!
ними засобами i дорожнім рухом, яким влас!
тивий високий рівень міждисциплінарності.
Навігаційні технології пов'язані із інструмен!
тами транспортування i дорожньо!транспорт!
ною наукою, телематикою, геоінформатикою
i багатьма іншими дисциплінами. Риси
навігації притаманні будь!якому виду дорож!
нього руху i транспортування. Наприклад, за!
питання на зразок "де я є?" i "куди йти?"
пов'язані iз головними завданнями навігації,
а саме із позиціюванням i скеровуванням ок!
ремих транспортних засобів або колективів
транспортних засобів. На додачу завдання уп!
равління транспортними засобами і дорожнім
рухом потребують адекватної інфраструкту!
ри для обробки i передавання даних i інфор!
мації щодо дорожнього руху. У цьому зна!
ченні успіх системи управління дорожнім ру!
хом суттєво визначається дорожньою телема!
тикою. Охоплюючи питання телекомунікацій
та інформатики, телематика тісно співпрацює
iз геоінформатикою, яка головно зосеред!
жується на збиранні, управлінні, оцінки i
візуалізації географічних даних. У зв'язку із
транспортною телематикою, географічні
інформаційні системи (ГІС) маніпулюють да!
ними i інформацією стосовно транспортних
засобів та об'єктів дорожньої інфраструкту!
ри, пов'язаними із положенням або розташу!
ванням на суходолу, в морі чи у повітрі. Одно!
часно велика частка застосувань ГІС охоплює
питання дорожнього руху i транспортування.
Навігація, телематика, геоінформатика –
чому вони потрібні для управління транс!
портними засобами i дорожнім рухом? Ката!
строфічне зростання об'ємів дорожнього ру!
ху призводить до суттєвого забруднення
довкілля, спричиняється до витрат енергії,
часу i грошових коштів, а також впливає на
стан здоров'я. Ці проблеми можна вирішити
за допомогою систем регулювання дорожнь!
ого руху. Головна мета – запобігати виник!
ненню зайвих транспортних потоків і зроби!
ти транспортування якомога ефективнішим i
безпечнішим, гарантуючи при цьому мобіль!
ність. Одне із можливих вирішень цієї прак!
тично нерозв'язної проблеми – використан!
ня "інтелектуальних автомобілів на інтелек!
туальних автомагістралях", для яких потріб!
ні інтелектуальні системи транспортування
(intelligent transportation systems, ITS). Ці сис!
теми, що спочатку мали назву "інтелекту�
альні системи для автомагістралей" (intelli�
gent vehicle highway systems, IVHS), є система!
ми управлення індивідуальними транспорт!
ними засобами і дорожнім рухом загалом.
Важливість телематики знайшла відобра!
ження в існуванні термінів на зразок "дорож�
ньо�транспортна інформатика" (road trans�
port informatics, RTI) або "передова транс�
портна телематика" (advanced transport
telematics, АТТ). Таким чином, абревіатури
RTI, АТТ, IVHS, i ITS стосуються більш!
менш синонімічно одного предмета. Спочат!
ку інтелектуальні транспортні системи були
Наука та інновації.2007.Т 3.№ 2.С. 74–77.
УПРУПРАВЛІННЯ ТРАВЛІННЯ ТРАНСПОРТНИМИ ЗААНСПОРТНИМИ ЗАСОБАМИ СОБАМИ
I ДОРОЖНІМ РУХОМI ДОРОЖНІМ РУХОМ*
*З книги Б. Гофман!Велленгоф, К. Легат та М. Візер за участі Г. Ліхтенеггера "Навігація. Основи позиціювання та
скерування". Переклад з англійської мови під редакцією Я. Яцківа. Львівський національний університет, 2006.
75НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 2, 2007
Світ інновацій
призначені для управлення транспортними
засобами i дорожнім рухом на суходолі. Те!
пер вони застосовуються для управлення ру!
хомими транспортними засобами будь!якого
виду, а також для пасажирських, товарних і
речових перевезень. Це поняття набуває
глибшого значення, якщо розглядати контей!
нерні перевезення (міжрежимний транс!
порт). Наприклад, вантажівкою можна керу!
вати як транспортним засобом, але також
можна вважати предметом, якщо її заванта!
жити на потяг (транспортна платформа).
Інтелектуальні транспортні системи охоплю!
ють коло питань від систем навігації транс!
портних засобів через системи керування
парком транспортних засобів до систем ске!
ровування дорожніх потоків, також включає
керування подорожами, оскільки перево!
зяться i пасажири.
Розробка інтелектуальних транспортних
систем
Розвиток інтелектуальних транспортних сис!
тем природним чином пов'язаний iз винахо!
дами у галузі транспортної навігації. У табл. 1
викладено декілька головних етапів розвитку
транспортної навігації.
Ринок сучасних інтелектуальних транс!
портних систем сконцентрований головно у
США, у Японії i Європі. Далі ми розглядаємо
найвагоміші внески у просування інтелекту!
альних транспортних систем, особливо за ос!
танні два десятки років, із наголосом радше
на відповідних міжнародних проектах i ініці!
ативах, ніж на окремих промислових зразках
або системах. У певних аспектах опис вибра!
них проектів має відображати увесь спектр
інтелектуальних транспортних систем.
США
У США для інтелектуальних транспортних
систем стало визначальним заснування дер!
жавно!приватного партнерства "IVHS Ame!
rica" у 1990 році. "IVHS America" складаєть!
ся, з певної кількості членів, що представля!
ють промисловість, уряд та університети і
охоплює кілька галузей застосування. У тра!
диційній класифікації IVHS поділено на
п'ять областей застосування (табл. 2). Тема!
тично вони перекриваються, всі п'ять облас!
тей включають сільські та міські території.
Система ATMS є основою всіх інших
рівнів застосування i відповідальна за зби!
рання, оцінювання i поширення даних про
Табл. 1. Розвиток транспортної системи
Табл. 2. Області застосування системи IVHS
76
Світ інновацій
НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 2, 2007
дорожній рух у режимі реального часу.
Швидке реагування на певні ДТП дає мож!
ливість ефективного перенаправлення по!
токів, запобігаючи запиранню доріг і підви!
щуючи ефективність.
Система ATIS користається ATMS як ос!
новою, збирає подорожню інформацію про
поточні умови руху, оптимальний добір мар!
шруту, погодні умови та стан доріг, доступ!
ність обслуговування, тощо.
Система AVCS допомагає водіям під час
керування, оптимізуючи транспортні потоки
i підвищуючи рівень безпеки. Базові варіанти
систем AVCS використовують обладнання
для виявлення перешкод, датчики нічного
зору, пристрої автоматичного гальмування та
інші. Складніші системи AVCS будуть забез!
печувати автоматичний режим керування
транспортним засобом або групою засобів,
автоматично ідентифікуючи конвой транс!
портних засобів (чергу) як одне ціле на спе!
ціальній смузі дороги, або, у майбутньому,
повністю контролювати кожен окремий
транспортний засіб, разом із іншими інтелек!
туальними транспортними засобами у інте!
лектуальній інфраструктурі автомагістралей
майбутнього. Однак, важливо знайти рівно!
вагу між бажаним зростанням ефективності i
безпеки та небажаним ефектом загального
контролю транспортного засобу, i як наслі!
док, водія.
Заради повноти викладу, маємо згадати
один зразковий проект. Програма передових
технологій для автомагістралей (program on
advanced technology for the highway, PATH)
була розпочата у Каліфорнії у кінці 1980!их
років i стала найпершою реалізацією системи
IVHS, яка вміщувала всі три рівня застосу!
вання, що їх ми вже описали. Покоління інте!
лектуальних транспортних систем, до якого
належав PATH, також включало інші проек!
ти із Каліфорнії ("Smart Corridor", "Pathfin!
der") або ініціативу "TravТеk" у Флориді.
Системи CVO додають до ATIS функціо!
нальність, яка потрібна для керування парка!
ми комерційних та рятувальних транспорт!
них засобів. Системи управлення парками
автозасобів економічно виграють від оптимі!
зації їх діяльності, i таким чином, щонаймен!
ше потребують стеження за положенням i ка!
нал зв'язку до диспетчерського центру.
І нарешті, система APTS – внесок IVHS
у галузь пасажирських перевезень на основі
міжрежимних перевезень. Маючи за мету за!
безпечити найбільш зручні умови подорожі
(наприклад, через електронне замовлення
квитків), система APTS миттєво надає подо!
рожуючому найновішу інформацію про роз!
клад, вартість подорожі, тарифи, тощо)
Повна реалізація системи IVHS повинна
включать утотожнювачі транспортних за!
собів, повітряні маяки, автоматичне збиран!
ня мита для калькуляції вартості, центри ке!
рування транспортними потоками, змінні
знаки повідомлень, обладнання для поперед!
ження зіткнень, контролю за чергою транс!
портних засобів, i багато інших компонент.
Японія
У Японії розвиток інтелектуальних транс!
портних систем головно характеризується
чотирма проектами: система всебічного кон!
тролю за автомобільним рухом (comprehen�
sive automobile traffic control system, CACS),
системи зв'язку "дорога!автомобiль" (road�
automobile communication system, RACS), i пе!
редова мобільна система зв'язку та інформу!
вання про транспортний рух (advanced mobile
traffic information and communication system,
AMTICS), а також система інформування i
зв'язку для транспортних засобів (vehicle
information and communication system, VICS).
Система CACS розпочалася у 1973 році i зай!
малася стеженням за транспортним рухом та
скеровуванням транспортних засобів у за!
лежності від стану потоків. Вона сповідувала
принцип, подібний на американський проект
ERGS. Система САСS була чимось більшим
77НАУКА ТА ІННОВАЦІЇ. № 2, 2007
Світ інновацій
ніж просто експериментальним випробуван!
ням, але у середині 1980!их років у порядку
черги її замінили системою RACS. Система
RACS розроблялась Міністерством будів!
ництва i багатьма приватними компаніями, у
кінці 1980!их років її витіснила система
AMTICS за сприяння агентства національної
поліції. У 1991 році концепції систем RACS i
AMTICS було об'єднано i за підтримки
Міністерства пошти і зв'язку було побудова!
но VICS.
Хоча Японія далі інвестує значні кошти у
проекти i програми на зразок IVHS, відне!
давна японська промисловість зосередилася
на пришвидшеній розробці внутріавтомо!
більних навігаційних систем. Це випливає із
факту виробництва до кінця ХХ століття по!
над 1,2 мільйона автомобільних навігаційних
модулів.
Європа
Реалізація системи IVHS започаткувала
діяльність у галузі інтелектуальних транс!
портних систем у США. Таку ж роль у
Європі виконували проекти, пов'язані із RTI.
Наприклад, у Європі Німеччина і Велико!
британія почали розвивати скеровування
транспортних засобів в залежності від стану
руху. Приблизно у 1980 році було розроблено
схожі на ERGS прототипи і вони стали до дії,
наприклад LISB (Leit! und Informations!
System Berlin) у Німеччині або TrafficMaster
у Великобританії (Catling 1994).
Із середини 1980!их років у Європі про!
екти RTI почали виконуватися у рамках двох
головних програм. Однією була програма
"Європейський дорожній рух із високою
ефективністю i безпрецедентною безпекою"
(European traffic with highest efficiency and
unprecedented safety, PROMETHEUS), інша
називалася "Спеціалізована дорожня інфрас!
труктура для безпеки транспортних засобів у
Європі" (dedicated road infrastructure for vehi�
cle safety in Europe, DRIVE).
Програма PROMETHEUS була заснова!
на організацією Eureka (організація коопе!
рації у галузі наукових i технологічних роз!
робок, Organization for European research and
technological cooperation), i отримала під!
тримку науково!дослідних транспортних
інститутів, виробників автомобілів, агентств
із проектування доріг, телекомунікаційних
компаній і електронної індустрії. Фаза реаль!
них досліджень і розробки розпочалася у
1989 році i складалася із кількох підпрограм.
Згадаємо найбільш важливі із них разом із
їхніми назвами: "про!автомобільна програ!
ма", яка концентрувалася на розробці вбудо!
ваних у транспортний засіб приладів i
відповідала за інтерфейс між людиною i ма!
шиною, тобто за взаємодію автомобіля і
водія; "про!мережка" програма, яка розроб!
ляла комунікаційну мережу для зв'язку між
транспортними засобами із метою кооперу!
вання; i "про!дорожня" програма, яка займа!
лася реалізацією каналів зв'язку між транс!
портним засобом, дорожньою інфраструкту!
рою i центром керування транспортного ру!
ху.
Програма DRIVE розроблялася з ініціа!
тиви європейської Комісії у три етапи i кон!
тролювала велику кількість проектів, що сто!
сувалися головних питань інтелектуальних
транспортних систем, на зразок вбудованих
інформаційних систем, управління парком
автозасобів, громадським транспортом, уп!
равління вантажами, телекомунікації, каль!
куляції, та інші.
Програма PROMETHEUS зосереджува!
лася переважно на транспортному засобові i
його найближчому оточенні, а програма
DRIVE мала справу із вимогами до інфраст!
руктури. Працюючи у кооперації та взаємо!
дії, програм PROMETHEUS i DRIVE склали
помітний внесок у піднесення європейських
інтелектуальних транспортних систем і їх
конкурентноздатність у порівнянні із систе!
мами США і Японії.
|