З позицій рецептивної поетики

Рецензія на книгу: Наукові записки. Проблеми рецептивної поетики: Зб. літературознавчих статей. – Вип. 84. – Серія: Філологічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. – 184 с....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2010
Main Author: Сквіра, Н.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України 2010
Series:Слово і Час
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/141360
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:З позицій рецептивної поетики / Н. Сквіра // Слово і Час. — 2010. — № 2. — С. 115-116. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-141360
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1413602025-02-09T22:00:46Z З позицій рецептивної поетики From the standpoint of receptive aesthetics Сквіра, Н. Рецензії Рецензія на книгу: Наукові записки. Проблеми рецептивної поетики: Зб. літературознавчих статей. – Вип. 84. – Серія: Філологічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. – 184 с. 2010 Article З позицій рецептивної поетики / Н. Сквіра // Слово і Час. — 2010. — № 2. — С. 115-116. — укp. 0236-1477 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/141360 uk Слово і Час application/pdf Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Рецензії
Рецензії
spellingShingle Рецензії
Рецензії
Сквіра, Н.
З позицій рецептивної поетики
Слово і Час
description Рецензія на книгу: Наукові записки. Проблеми рецептивної поетики: Зб. літературознавчих статей. – Вип. 84. – Серія: Філологічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. – 184 с.
format Article
author Сквіра, Н.
author_facet Сквіра, Н.
author_sort Сквіра, Н.
title З позицій рецептивної поетики
title_short З позицій рецептивної поетики
title_full З позицій рецептивної поетики
title_fullStr З позицій рецептивної поетики
title_full_unstemmed З позицій рецептивної поетики
title_sort з позицій рецептивної поетики
publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
publishDate 2010
topic_facet Рецензії
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/141360
citation_txt З позицій рецептивної поетики / Н. Сквіра // Слово і Час. — 2010. — № 2. — С. 115-116. — укp.
series Слово і Час
work_keys_str_mv AT skvíran zpozicíireceptivnoípoetiki
AT skvíran fromthestandpointofreceptiveaesthetics
first_indexed 2025-12-01T05:16:22Z
last_indexed 2025-12-01T05:16:22Z
_version_ 1850281751889313792
fulltext Слово і Час. 2010 • №2 115 Збірник наукових праць “Проблеми рецептивної поетики” присвячений дослідженню творів української класичної та сучасної літератури крізь призму психології художнього сприймання й містить доповіді, виголошені аспірантами к афедри у кра їнсь к о ї л і терат ури К і р о во г р ад с ь к о го педа го г і ч н о го університету ім. В. Винниченка під час методологічного семінару. Виявлення прийомів творення тексту, їх функціональної природи, моделювання процесів впливу художнього твору на читача – це основа рецептивної поетики, яка на сьогодні активно набуває обрисів методологічного напряму. Методи та принципи рецептивної поетики стали своєрідним “робочим інструментом” для молодих науковців, що допоміг дослідити твори П. Тичини, Л . Костенко , М . Коцюбинсько го , Т. Шевченка та ін. Системний підхід, використаний авторами, якнайкраще продемонстрував ефективн ість у вивченні поетики тексту. Книжка відкривається статтею керівника семінару – доктора філолог ічних наук, професора Григорія Клочека – “Рецептивна естетика і рецептивна поетика: потреби і можливості діалогу”. Дослідник удається до обґрунтування методологічних напрямів “рецептивна естетика” й “рецептивна поетика ” , виокремлює поняття, спільні для їх діалогу, акцентує на системному підході як методологічній базі рецептивної поетики. У розвідці “Поетика “Енгармо- нійного” Пав ла Тичини (Ана ліз із по- зицій пси хології сприй мання)” цього ж автора ана лізуються ос новні прин- ципи поетики пейзажу, що зумовлюють ефект оберненої воронки як важливий критерій художності на прикладі мініатюр П. Тичини “Дощ”, “Сонце”, “Туман”. Досі актуальною в літературознавстві з алишає ть ся проблема син тезу мистецтв . Синтез словесного та малярського мистецтв багато в чому визначає художній геній Т. Шевченка. Заслуговує на увагу стаття Л. Ге нералюк “До проблеми ком плексної ре цепції твор чості митця-універ саліста : об- раз-концепт”. Дослідниця ви світлює роль сп івд і ї право п ів куль ного та лівопівкуль ного мис лен ня для вивчення рецептивного ефекту, функціональності та в і зуальних репрезентац ій , на прикладі шевченк івських образ ів - концептів демонструє їх потенціал у творенні національного менталітету. М. Тарасова у статті “Картини-символи у поезіях Т. Шевченка (До питання про мистецтво живописання словом у творах поета)”, оперуючи термінами “візія” та “візуалізація”, акцентує на вивченні шевченківських поетичних картин - символів мати і дитина – “Українська мадонна”, очищувальна сила вогню, хата-пустка. О. Дроботун у статті “Рецепція кольору в творах М. Коцюбинського (на прикладі новели “На камені”)”, застосовуючи психосемантичний аналіз кольору, не лише виявляє його функціональне З ПОЗИЦІЙ РЕЦЕПТИВНОЇ ПОЕТИКИ Наукові записки. Проблеми рецептивної поетики: Зб. літературознавчих статей. – Вип. 84. – Серія: Філологічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. – 184 с. В. Стефаника, О. Довженка, М. Стельмаха та ін. Методологічна коректність книжки увиразнюється вм іщеними в н ій зразками інтерпретації художніх творів, багатим ілюструванням цитатами , наявністю короткого термінологічного словника, добіркою тестових завдань для д іагностування л ітературних здібностей. Галина Левченко Отримано 20.10.2009 р. м. Київ Слово і Час. 2010 • №2116 навантаження, а й пропонує власний алгоритм дослідження, який може стати певним шаблоном у студіях колористики окремих творів різних письменників. Рецептивний характер пейзажних картин, роль художньої предметності розкриває О . Манойлова у статт і “Семіотика пейзажу в поетичному світі Ліни Костенко ” . Методи психологі ї сприймання в цьому випадку також доцільні й навіть необхідні. До натурфілософії топосу степу на прикладі творчості І. Нечуя-Левицького, М. Гоголя, З. Тулуб та ін. звертається І. Ткаченко у статті “Рецептивна стратегія поетики топосу степу в українській літературі (на матеріалі історичної романістики ) ” . Дослідниця слушно аргументує думку про те, що зазначений топос – узагальнений образ бачення степу у світоглядній системі українського народу ; це провокує на виявлення інших образів, мотивів, притаманних українській національній свідомості. Синтез слова і музики стає об’єктом аналізу статті М. Фоки “Оперування музичною термінологією як шлях до омузичнення літературного тексту (на матеріалі поетичної творчості Павла Тичини)”. Авторка висновує, що використання фахової лексики митцем музикалізує тексти, потребує проведення музичних аналогій. Поетика текстів у дослідницьких студіях , опублікованих у збірнику, розкривається крізь призму психології сприйняття, що становить неодмінний засіб осягнення поетики творів. Кожен з авторів здійснив спробу аналізу “коду художності” з позиції її впливу на реципієнта, а отже, зробив певний внесок до розгадки таїни поетики художньої літератури в цілому. Застосування методів та прийомів рецептивної поетики у процесі аналізу творів засвідчило ефективність використання цього методологічного концепту для виявлення смислогенерувальних компонентів художньої тканини текстів. Оцінюючи рецензований збірник праць у цілому, необхідно зазначити, що він містить змістовні новаторські статті, які, безумовно, мають важливе значення для сучасної літературознавчої думки. Книжка буде надзвичайно корисною широкому загалу фахівців із питань літературознавства. Хотілося б сподіватися, що дослідники й надал і проводитимуть под ібн і методологічні семінари, конференції і пропонуватимуть читачам цікаві та корисні видання з актуальної тематики – психології художнього сприймання. Наталія Сквіра Отримано 09.11.09 м. Київ АВТОРСЬКИЙ ПРОЕКТ ПЕРЕЧИТУВАННЯ КЛАСИКІВ Лідія Голомб. Із спостережень над українською поезією ХІХ – ХХ століть: Збірник статей. – Ужгород: Гражда, 2005. – 380 с. (І) Лідія Голомб. Новаторські тенденції в українській літературі кінця ХІХ – перших десятиліть ХХ ст. – Ужгород: Гражда, 2008. – 296 с. (ІІ) Видан і з трир ічним і нтервалом збірники персоналізованих досліджень літературного процесу в осмисленні Лідії Голомб хронологічно охоплюють період у півстоліття – від 1890-х років до 1940-х і в проблемно-тематичному сенсі творять концептуальну цілість. Географічно в синтетичних розвідках для аналізу обрано фактично всі канонізовані імена класиків національної літератури від Б. Грінченка й до В. Гренджі-Донського, за винятком, хіба, В. Винниченка та письменників із довоєнної української радянської літератури. Добрий приклад соборност і наукових зац ікавлень показує дослідниця , адже не часто літературознавці порадянських часів оглядають літературну мапу України